eitaa logo
| اندکی اندیشه |
354 دنبال‌کننده
769 عکس
222 ویدیو
16 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
«مخاطب شناسی« شرط لازم برای پاسخگویی به نسل جدید درباره فضای مجازی است. این کار بدون توجه به تحولات، نسلی، فرم زیست جهان مخاطب به عنوان بومی این فضا، دیدن موضوع از چشم او، و توجه به ذهنیت ها و پیشفرض های درست یا نادرستش نسبت به دین، به اخلاق، و به مبلغان دینی امکان پذیر نیست.
♦️📣 پنجمین پیش‌نشست همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین (با مجوز ISC) 🔹نشست علمی: فضای مجازی و سبك زندگي اخلاقی؛ دوگانۀ روایت / عاملیت " 🔸با حضور 🎤حجت‌الاسلام حسینعلی رحمتی (عضو هئیت علمی گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🎤حجت‌الاسلام محمد کاویانی (عضو هئیت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) 🔸دبیر نشست: 🎙 سبحان نقدی پور 🗓 زمان: دوشنبه 25 دیماه ماه ⏰ ساعت: 10 📌 نشانی: بلوار امین، دانشکده دین و رسانه، سالن جلسات 📡 حضور مجازی از طریق: B2n.ir/j53254 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد @rcnmconference1 @harahmati
💢فضای مجازی و سبک زندگی اخلاقی؛ دوگانه روایت٫عاملیت ✍️ گزارش یک نشست علمی ✅پنجمین پیش نشست همایش دین، فرهنگ و رسانه های نوین با عنوان «فضای مجازی و سبک زندگی اخلاقی؛ دوگانه روایت٫عاملیت» دوشنبه ۲۵ دی ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ در دانشکده دین و رسانه قم برگزار گردید. در این نشست حجت الاسلام دکترحسینعلی رحمتی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) و حجت الاسلام دکتر محمد کاویانی ( عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) به عنوان ارائه کننده و آقای سبحان نقدی پور به عنوان دبیر نشست حضور داشتند. 🔻در ابتدای نشست، دکتر رحمتی هدف از بحث خود را آشنایی مرتبطان فضای مجازی با کارکردهای فناوری نوین ارتباطی به ویژه فضای مجازی در مورد سبک زندگی و همچنین در نظر گرفتن این کارکردها هنگام ارزیابی و تحلیل اخلاقی فضای مجازی و سیاستگذاری و برنامه ریزی برای آن، عنوان نمود. 🔻ایشان گفت مخاطبان اصلی این بحث افراد و نهادهای مرتبط با فضای مجازی، اخلاق و تربیت و تبلیغ (رسانه هایی چون صدا و سیما، حوزه های علمیه، شورای عالی فضای مجازی) و به طور کلی کسانی هستند که چه به صورت فردی و چه به صورت سازمانی و نهادی در صدد تبلیغ دین و اخلاق از یکسو و برنامه ریزی و سیاستگذاری در مورد اخلاق مجازی از سوی دیگر هستند. ایشان خاطرنشان کرد مقصود از سبک زندگی اخلاقی، سبک زندگی ای است که بیشترین تطابق را بر آموزه های اخلاقی اسلام داشته باشد، به بیان دیگر همان «حیات طیبه» عنوان شده در ادبیات دینی ماست. 🔻این محقق فضای مجازی با بیان سوال اصلی این نشست که «نسبت فضای مجازی با سبک زندگی اخلاقی جامعه ایرانی چیست؟» است ادامه داد که بر اساس حصر استقرایی می توان گفت دو دسته دیدگاه درباره سبک زندگی و فضای مجازی وجود دارد: 1. دیدگاه های عامل گرا، که فضای مجازی را به عنوان مهمترین یا یکی از مهم ترین عوامل موثر بر سبک زندگی نسل امروز لحاظ می کنند. 2. دیدگاه های روایت گرا، که معتقدند فضای مجازی یک خاصیت آیینه گی نسبت به سبک زندگی دارد و مانند پنجره ای است که سبک زندگی نسل جدید را به ما نشان می دهد. ایشان با اشاره به اینکه می توان گفت دیدگاه غالب در جامعه ما از نوع اول است گفت اما درست آن است که باید به هر دو سنخ از کارکردهای فضای مجازی نسبت به سبک زندگی توجه کنیم، به دلایلی چون: ۱. ایفای مسوولیت اخلاقی و دینی خود در قبال به جامعه، به ویژه نسل جوان، ۲. کمک به استفاده از مزایای فضای مجازی، و در امان ماندن از رذائل و آسیب های آن، ۳. اصلاح سبک زندگی جامعه در فضای فیزیکی براساس آموزه های دینی، اخلاقی، و فرهنگی کشورمان. 🔻غفلت از توجه به هر دو کارکرد می تواند پیامدهایی از این دست داشته باشد: ۱. غفلت از دیگر عوامل موثر بر سبک زندگی (مثلا شرایط خانوادگی، سطح آگاهی، و محیط اجتماعی)۲. عدم شناخت دقیق و واقع بینانه میزان و چگونگی تاثیر فضای مجازی بر سبک زندگی جامعه امروز ایران ، ۳. ناتوانی در آینده پژوهی و چاره اندیشی برای تحولات سبک زندگی اخلاقی در جامعه آینده ایران، ۴. عدم بهره گیری از مزیت فضای مجازی برای آسیب شناسی دقیق سبک زندگی نسل جدید (فضای مجازی به مثابه ابزار آسیب شناسی)، ۵. ناتوانی در ارتباط و هم سنخی و هم افقی با نسل جدید برای تبیین و ترویج و توجیه سبک زندگی دینی و اخلاقی ، ۶. عدم استقبال جامعه هدف، به ویژه نسل جدید از سیاست ها و برنامه های حاکمیتی درباره سبک زندگی، و فضای مجازی، ۷. غافلگیر شدن در برابر کنش های اخلاقی ، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی نسل جدید، ۸. متهم شدن دین، نهادهای دینی، مبلغان دین، و حکومت دینی به ناتوانی در ارایه سبک زندگی اخلاقی در دنیای امروز و ناظر به فناوری های نوین. 🔻عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در توضیح عاملیت فضای مجازی بر سبک زندگی اخلاقی بیان نمود که این فضا بر روی سبک زندگی یک کارکرد دوگانه اخلاقی دارد. یعنی هم تاثیر مثبت دارد (مانند دانش افزایی، اصلاح رفتارها، صله رحم) هم جنبه منفی (مانند ترویج زندگی مسرفانه، مراودات غیر اخلاقی با دیگران، و قباحت زدایی از رذائل). ایشان در توضیح کارکرد روایت گری فضای مجازی درباره سبک زندگی گفت این فضا می توا ند نشان گر دو چیز باشد: ۱. روایت گر سویه درونی سبک زندگی (یعنی بینش و منش کاربران)، ۲. روایت گر سویه بیرونی سبک زندگی (یعنی کنش یا رفتار اخلاقی کاربران). 🔻این پژوهشگر فضای مجازی در پایان خاطرنشان کرد البته هریک از ین دو کارکرد با چالش ها و مشکلاتی رو به هستند. مثلا هنگام نگاه عاملیتی فضای مجازی باید به مسائلی چون الگوی عملی شدن افراد ناصالح، راهنمای نظری شدن مدعیان بی سواد یا غیر متخصص، غلبه یافتن نگرش های غیر دینی یا ضد دینی در ترویج سبک زندگی، و چالش اقناع و اعتماد توجه کرد. همچنین هنگام نگاه روایت گری به این فضا باید چالش هایی چون خطر حقیقت سازی و تحریف واقعیت و مغالطه تعمیم را در نظر گرفت.
| اندکی اندیشه |
💢فضای مجازی و سبک زندگی اخلاقی؛ دوگانه روایت٫عاملیت ✍️ گزارش یک نشست علمی ✅پنجمین پیش نشست همایش د
💢معرفی چند منبع درباره فضای مجازی و سبک زندگی این منابع لزوما موضوع را از نظر اخلاقی بررسی نکرده است ولی برای آگاهی با مسئله فضای مجازی و سبک زندگی مناسب است. 1. بشیر، حسن؛ افراسیابی، محمد صادق (1391)، «شبکه های اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان: مطالعه موردی بزرگ ترین جامعه مجازی ایرانیان»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دوره 5، ش1(17)، ص31-62. 2. بیدی، فاطمه، و دیگران (1396)، «تاثیر فضای مجازی بر سبک زندگی»، مجله پیور لایف، س4، ش12، ص11-31. 3. حجتی، حدیثه، ... (و دیگران)، (1398)، « تاملی نظری و مفهومی در رابطه بین سبک زندگی و شبکه های اجتماعی»، مجله مطالعات ماهواره و رسانه های جدید، ش21، ص133-160. 4. رجبی، علی محمد (1398)، سبک زندگی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تهران: پشتیبان، چاپ اول. 5. رضوي، سید عفت (١٣9٣)، بررسی رابطه بین شبكه های اجتماعی در فضای مجازی و سبک زندگی ایرانی اسلامی؛ مطالعه موردی دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد، اردبیل: دانشگاه پیام نور اردبیل. 6. رضی پور، پرنیا (1397)، «بررسی جامعه‌شناختی سبک زندگی با تأکید بر شبکه اجتماعی اینستاگرام در سال 97»، مجله جامعه شناسی سبک زندگی، ش11(11)، ص137-167. 7. فراهانی، محمد، ... (و دیگران) (1397)، «مطالعه تطبیقی نقش شبکه های اجتماعی در سبک زندگی اسلامی ایرانی از دیدگاه شهروندان و مدیران فرهنگی شهر تهران»‎، مجله تحقیقات رسانه، ش۲. 8. فرجی نیری، معصومه؛ صادقی نیری، فاطمه (1398)، «نسبت سنجی مناسبات سبک زندگی مدرن و گسترش فضای مجازی بر فرهنگ، هویت اجتماعی، ارزشها و روابط اجتماعی نوجوانان»، فصلنامه سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، دوره 3، ش3، ص2-11. 9. مداحی شاهخالی، حجت، ... (و دیگران) (1401)، «نقش توسعه فضای مجازی و شبکه اجتماعی بر سبک زندگی دانشجویان شهرستان دماوند در سال 99»، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، س14، ش4، ص7-19. 10. مظفری، یوسف؛‌ کوشا، سهیلا (1399)، «سبک زندگی قرآنی و فضای مجازی»، مجله مطالعات علوم اسلامی انسانی، س1، ش1، ص13-23. 11. موالی، حسین (بی تا)، بررسی تأثیرات فضای مجازی بر سبک زندگی، تهران: حسین موالی، (موجود در سایت پلیس فتا).
📣 گروه اخلاق مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی برگزار می کند 👥نشست علمی: تزاحم اخلاقی در شبکه های اجتماعی؛ از چالش تا تصمیم ❇️ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی ✅ دبیر علمی: جناب آقای رضا شجاعی 🗓 زمان: سه شنبه 26 دی 1402 🕐 ساعت: 15:30 الی 17:30 🔹 مکان: سالن جلسات مرکز ملی پاسخگویی 🌐 لینک ورود(کارشناسان شعب): https://mmps.ir/XYiwE
⬅️ نشست تخصصی آنلاین ✅ استفادهٔ اخلاقی از هوش مصنوعی برای نوشتن مقالات علمی 🌐 در سایت خانهٔ اخلاق‌پژوهان جوان اطلاعات بیشتر این رویداد را بخوانید. اینجا چراغی روشن است...! @EthicsHouse @harahmati
شب آرزوها و صبح امید 📌آرزو داشتن غیر از خیال پروری و زندگی در رویاهای دست نیافتنی است. انسان خیال باف از داشته های خود غافل است و معمولا به نداشته های خود دل می بندد، ولی انسان آرزومند، داشته های خود را می شناسد و آنها را سرمایه ای قرار می دهد برای رسیدن به نداشته های خود. حسینعلی رحمتی 28 دی ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
🤔این «ما» کیست؟ فرمانده انتظامی استان البرز از شناسایی و دستگیری متهم ۱۵ ساله کلاهبرداری اینترنتی و برداشت غیرمجاز ازحساب بانکی ۵۰۰ نفر از شهروندان خبر داد. 📌 هرچه سن هکرها پایین تر می آید یعنی ما بایدتربیت اخلاقی و سوادرسانه ای جامعه رااز سن پایین تر شروع کنیم. 🖐🏾راستی؛ چه کسانی باید این کار را بکنند؟ این «ما» کیست؟ حسینعلی رحمتی 29 دی ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
22.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 این همون دختره اس که از آمپول می ترسید؟! امیدوارم روزی بتوانیم به بزرگترها بفهمانیم انتشار تصاویر بچه ها در فضای مجازی میتواند آنها را به روز سیاه بنشاند. تصور کنید همین ویدیو از الان تا سالیان سال میتواند دست مایه تمسخر و تحقیر این دختربچه شود و مسیر زندگی او را تغییر دهد؛ بدون این که خودش در این میان نقشی داشته باشد. 🖐🏾 فضای مجازی نمی گذارد چیزی فراموش شود. برای دلخوشی خودمان و کاربران فضای مجازی، زندگی بچه های مان را تلخ نکنیم. 📌پ ن: تصاویر در ویدیوی اصلی واضح بوده است. حسینعلی رحمتی 29 دی ۱۴۰۲ 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد
💠 تزاحم اخلاقی در شبکه های اجتماعی؛ از چالش تا تصمیم ✍️گزارش یک نشست علمی این نشست علمی توسط گروه اخلاق مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در تاریخ سه شنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۲ در ساعت ۱۵:۳۰ در این مرکز برگزار شد. گزارش را در اینجا مطالعه کنید
🌀 تزاحم اخلاقی در شبکه های اجتماعی؛ از چالش تا تصمیم ✍️گزارش یک نشست علمی: این نشست علمی توسط گروه اخلاق مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در تاریخ سه شنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۲ در ساعت ۱۵:۳۰ در این مرکز برگزار شد. سخنران این نشست آقای دکتر حسینعلی رحمتی عضو «هیئت علمی گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث» و دبیر علمی این نشست آقای رضا شجاعی بودند. 🔻دکتر رحمتی هدف از بحث خود را یکی تبیین مفهوم، اهمیت و راه های حل تزاحم اخلاقی در فضای مجازی «به ویژه شبکه های اجتماعی» عنوان کرد و دیگر آشنایی با شیوه و فرایند پاسخگویی به کسانی که دچار تزاحم شده اند. وی مخاطبان این بحث را، همه مرتبطان با فضای مجازی و هر کسی که ممکن است در معرض سوال از فضای مجازی قرار گیرد عنوان نمود. 🔻ایشان در ادامه بیان کرد در بررسی های مربوط به اخلاق در فضای مجازی، یکی از مهم ترین و جدی ترین چالش ها بحث «تزاحم اخلاقی» می باشد. تزاحم اخلاقی یعنی قرار گرفتن شخص، در برابر انتخاب دو یا چند وظیفه اخلاقی که انجام همه آنها برای او مقدور نیست لذا سر دوراهه یا تزاحم قرار می گیرد. وی با بیان اینکه همه افرادی که به گونه ای با فضای مجازی درارتباطند دچار تزاحم اخلاقی می شوند عنوان کرد که پاسخگویان به فضای مجازی هم می توانند دچار این تزاحم شوند. این تزاحم پیامدهایی چون تردید و تحیر در مرحله عمل و آزردگی روحی و عذاب وجدان را برای فاعل اخلاقی به دنبال دارد. 🔻نویسنده کتاب تزاحم اخلاقی فضای مجازی را یکی از میدان های شکل گیری تزاحم اخلاقی دانست و با بیان این نکته که بر اساس یک تحقیق میدانی و حصر استقرایی تزاحم هایی که مربوط به فضای مجازی هست را می توان به چند گروه تقسیم کرد: ۱. تزاحم های مربوط به استفاده یا عدم استفاده از این فضا (مثلا فرد از یک سو به خاطر کاربردهای مفید این شبکه ها خود را موظف به استفاده از آنها می داند ولی از سوی دیگر، حفظ حریم خصوصی را برای خود لازم می داند) ۲. دشواره دسترسی (اجازه دادن یا ندادن دسترسی دیگران به فضای مجازی مثلا توسط والدین نسبت به فرزندان). ۳. دشواره اعتماد (مثلا از یک سو استفاده از فضای مجازی مستلزم درصدی از اعتماد است و از سوی دیگر شدیدا در معرض سوءاستفاده دیگران از اعتماد فرد.) ۴. دشواره انتشار محتوا در فضای مجازی (مثلا با انتشار خبر یا تصویری از فرد نیازمند، آبروی فرد برده شده و او باید اعاده حیثیت کند، اما توضیحات فرد باعث کنجکاوی دیگران و مطلع شدن از چیزی می شود که او نمی خواسته کسی بداند). 🔻این پژوهشگر فضای مجازی در ادامه نشست، مراحل شکل گیری تزاحم اخلاقی و فرایندی که باید طی شود را بیان کرد. وی در این رابطه به ده گام اشاره نمود :گام اول: آگاهی (به این معنا که فرد باید نسبت به وظایف خود آگاهی داشته باشد)، گام دوم: ترک (انسان به هر دلیلی نخواهد که وظیفه اخلاقی خود را انجام دهد)، گام سوم: جمع (فرد بتواند دو وظیفه اخلاقی که بر عهده دارد را انجام دهد)، گام چهارم: رفع تزاحم (در برخورد دو تزاحم، فرد بدنبال شق سومی باشد که با آن بتواند تزاحم را برطرف نماید)، گام پنجم: ترجیح (فرد ترجیح دهد که کدام وظیفه اخلاقی را انجام دهد)، گام ششم: تخییر(بین دو وظیفه ترجیحی وجود ندارد و دو وظیفه یکسان هستند). دکتر رحمتی ضمن تاکید بر این که در گام پنجم است که تزاحم پیش می آید با اشاره به اینکه چهار گام بعدی در مواجهه با تزاحم اخلاقی در شبکه ها، در ادبیات و آموزه های دینی ما معنا پیدا می کند، این چهار گام را عزم، توکل، اقدام، استغفار بیان نمود. 🔻این مدرس و محقق اخلاق فناوری اطلاعات با بیان این نکته که برای ترجیح یک وظیف مجموعه ای از مرجحات وجود دارد که در سنجه های ترجیح و تصمیم گیری فرد موثر هستند، این موارد را به عنوان مرجح معرفی کرد: ۱. نزدیکی به راس هرم غایات اخلاقی (کسب رضایت خداوند و قرب الاهی) ۲. سازگاری بیشتر با ارزش های اخلاقی پایه (مثل ایمان و تقوا)، ۳. تعلق به حق الناس، ۴. احتمال رشد و تاثیر بیشتر، ۵. تمسک به نظریه های اخلاقی، ۶. تقدم دیگران بر خود، ۷. تقدم آخرت بر دنیا، ۸. امکان انجام کار به صورت بهتر، ۹. تطابق پذیری با سیره اسوه های اخلاقی ، ۱۰. تبدیل «مشکل» به «مسئله». 🔻ایشان در پایان به روش پاسخگویی با افراد دچار تزاحم اشاره کرد و گفت برای این کار باید چند مرحله را طی کرد: ۱. گفتگو با مخاطب درباره دوراهه ای که با آن مواجه شده است، ۲. تقدیر از او به خاطر تقیدش به مراعات اخلاق در فضای مجازی، ۳. دادن امید و اطمینان به او برای این که راه حلی پیدا خواهد شد، ۴. تبیین و قالب بندی مشکل براساس چارچوب نظری فلسفه اخلاق، و مشخص کردن مرجحات ۵. توضیح موقعیت تزاحم آمیز برای مخاطب، ۶. ارایه راهکار یافته شده به مخاطب و راهنمایی او، ۷. معرفی منابع به او برای مطالعه بیشتر. این نشست علمی با پرسش و پاسخ حاضران به پایان رسید.
📣 نشست علمی اخلاق و هوش مصنوعی 🎙ارائه دهندگان: 🔹 هوش مصنوعی و اخلاق پژوهش : دکتر حسینعلی رحمتی 🔹 شبیه سازی هوش مصنوعی ، واقعیت یا مجاز؟ : دکتر عبدالله عمادی 🔹 فضلیت گرایی و عینک های VR : دکتر سیدباقر میرصانع 🔹 مسئولیت زندگی نازیسته : دکتر محمدامین خوانساری 🗓زمان جلسه: دوشنبه مورخ 02 بهمن 1402 ⏰ ساعت 10 الی 12 🔰مکان برگزاری: قم، پژوهشگاه قرآن و حدیث، سالن جلسات مرکز همکاری های علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث 👈🏿 اندکی اندیشه ضرر ندارد @harahmati