🔵 نکاتی درباره زندگاني حضرت عباس
همسر فرزندان و نسل ایشان
شبهه:آیا شمر دایی حضرت عباس بود؟
عاقبت قاتل ایشان
مقام حضرت عباس
😢 امیرالمؤمنین علیه السلام دستان حضرت اباالفضل علیه السلام را می بوسید
مرحوم مقرّم در «کتاب العبّاس» می نویسد:
إنَّ أُمَّ الْبَنینَ رَأتْ أمیرَ المُؤْمِنینَ علیه السلام فِی بَعْضِ الأیَّامِ أجْلَسَ أبَا الفَضْلِ علیه السلام عَلَى فَخِذِهِ، وَ شَمَّرَ عَنْ ساعِدَیهِْ، وَ قَبَّلَهُمَا وَ بَكَى، فَأدْهَشَهَا الْحالُ لِأنَّها لَمْ تَكُنْ تَعْهَدْ صَبِیّاً بِتِلْكَ الشَّمائِلِ العَلَوِیَّةِ یَنْظُرُ إلَیْهِ أبُوهُ وَ یَبْكِی مِنْ دُونِ سَبَبٍ ظاهِرٍ، وَ لَمَّا أوْقَفَهَا أمیرُ الْمُؤمِنینَ علیه السلام عَلَى غامِضِ القَضاءِ، وَ ما یُجْرَی عَلَى یَدَیْهِ مِنَ القَطعِ فِی نُصْرَةِ الحُسَینِ علیه السلام، بَكَتْ وَ أعْوَلَتْ وَ شارَكَهَا مَنْ فِی الدّارِ فِی الزُّفْرَةِ وَ الحَسْرَةِ، غَیْرَ أنَّ سَیِّدَ الأوْصِیاءِ بَشَّرَها بِمَكانَةِ وَلَدِهَا العَزیزِ عِنْدَ اللّهِ جَلَّ شَأنُهُ، وَ ما حَباهُ عَنْ یَدَیْهِ بَجَناحَیْنِ یَطیرُ بِهِما مَعَ المَلائِكَةِ فِی الْجَنَّةِ، كَما جَعَلَ ذلِكَ لِجَعْفَرِ بْنِ أبی طالِبٍ. (کتاب العباس، ص 75)
روزی امّ البنین علیهاالسلام مشاهده کرد که امیرالمؤمنین علیه السلام، اباالفضل علیه السلام را بر ران خود نشانده، آستینش را بالا زده، دو دستش را می بوسد و گریه می کند. این کار، امّ البنین را به وحشت انداخت، زیرا وی سراغ نداشت که پدری بچه ای را با آن شمائل علوی، این گونه دلجویی کند که به وی بنگرد و بدون دلیلی واضح بگرید. امّا وقتی امیرالمؤمنین علیه السلام وی را به قضای الهی، و قطع شدن دستان وی در راه نصرت حسین علیه السلام آگاه کرد، با صدای بلند گریه کرد و کسانی که در خانه بودند نیز با حسرت و آه سوزان با وی همراهی کردند. البته سیّد اوصیا، مقام فرزند عزیزش را نزد خداوند متعال به امّ البنین بشارت داد و فرمود که خداوند به ازای دو دستش، دو بال به وی می دهد که می تواند در بهشت همراه با فرشتگان پرواز نماید، همان گونه که دو بال برای جعفر بن ابی طالب علیه السلام قرار داده است.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
👁 ثواب زیارت سیّدالشّهدا علیه السلام در شب و روز نیمه شعبان(7)
عَنْ هَارُونَ بْنِ خَارِجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ قَالَ: إِذَا كَانَ النِّصْفُ مِنْ شَعْبَانَ نَادَى مُنَادٍ مِنَ الْأُفُقِ الْأَعْلَى: أَلَا زَائِرِي قَبْرِ الْحُسَيْنِ! ارْجِعُوا مَغْفُوراً لَكُمْ، وَ ثَوَابُكُمْ عَلَى رَبِّكُمْ وَ مُحَمَّدٍ نَبِيِّكُمْ. (الکافی، ج4، ص589 / بحارالأنوار، ج101، ص94 به نقل از کامل الزیارات)
هارون بن خارجه، از حضرت صادق عليه السّلام نقل می کند که فرمود: هنگامى که نيمه شعبان مى شود، منادی از افق اعلى ندا مى كند: اى زائرين حسين! به سوی اهل خود برگرديد در حالى كه آمرزيده شدهايد. پاداش شما بر عهده پروردگارتان و بر عهده محمّد صلّی الله علیه وآله، نبیّ شما مى باشد.
مرحوم علامه محمد تقی مجلسی در «روضۀالمتقین» در ذیل این حدیث می نویسد:
«این عبارت حدیث که «پاداش شما بر عهده پروردگارتان و نبیّ شما می باشد»؛ یعنی خدای متعال، خودش و به واسطه پیامبرش بر شما تفضّل می نماید، نه آنکه از طریق ملائکه عمل نماید. زیرا فرد کریم و بخشنده وقتی کاری را به وکلای خویش می سپارد، چه بسا در پاداش آن مسامحه ای صورت پذیرد، اما وقتی خداوند خودش توجّه نماید، در این صورت به حسب کرمش می بخشد، و همچنین است در مورد رسول خدا صلّی الله علیه وآله، که اگر خود رسول الله صلّی الله علیه و آله عنایت نماید، بر اساس مهربانی و دلسوزی بر امّت رفتار می کند.» (روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه، ج5، ص387)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
👁 ثواب زیارت سیّدالشّهدا علیه السلام در شب و روز نیمه شعبان(8)
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَمَّادٍ الْبَصْرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: بَلَغَنِي أَنَّ قَوْماً يَأْتُونَهُ مِنْ نَوَاحِي الْكُوفَةِ وَ نَاساً مِنْ غَيْرِهِمْ وَ نِسَاءً يَنْدُبْنَهُ، وَ ذَلِكَ فِي النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ. فَمِنْ بَيْنِ قَارِئٍ يَقْرَأُ، وَ قَاصٍّ يَقُصُّ، وَ نَادِبٍ يَنْدُبُ، وَ قَائِلٍ يَقُولُ الْمَرَاثِيَ. فَقُلْتُ لَهُ: نَعَمْ، جُعِلْتُ فِدَاكَ، قَدْ شَهِدْتُ بَعْضَ مَا تَصِفُ. فَقَالَ: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ فِي النَّاسِ مَنْ يَفِدُ إِلَيْنَا، وَ يَمْدَحُنَا، وَ يَرْثِي لَنَا، وَ جَعَلَ عَدُوَّنَا مَنْ يَطْعُنُ عَلَيْهِمْ مِنْ قَرَابَتِنَا أَوْ غَيْرِهِمْ، يَهْدُرُونَهُمْ وَ يُقَبِّحُونَ مَا يَصْنَعُونَ. (بحارالأنوار، ج101، ص74 به نقل از کامل الزیارات)
حضرت صادق علیه السلام به عبدالله بن حمّاد فرمود: به من خبر رسیده است که در ایّام نیمه شعبان افرادی از نواحی کوفه و غیر آن، برای زیارت به نزد قبر حسین بن علی علیه السلام می آیند و زنان ایشان برای حسین علیه السلام به ندبه و زاری می پردازند. بعضی از این زائرین، به قرائت قرآن مشغول می باشند، بعضی به بیان داستان کربلا می پردازند، بعضی به ندبه و زاری مشغول می شوند، و بعضی به خواندن اشعار و گفتن مراثی مبادرت می ورزند. عبدالله گفت: بله فدایت شوم. من نیز شاهد بعضی از مواردی بوده ام که بیان فرمودید. حضرت فرمود: حمد و سپاس خدائى را كه در ميان مردم كسانى را قرار داد كه به سوی ما سفر كرده، ما را مدح نموده، برای ما شعر می سرایند، و دشمنان ما را کسانی قرار داد که بر ایشان (یعنی زائرین) و غیر ایشان به دلیل قرابت و نزدیکی با ما خرده گرفته، آنها را تهدید به مرگ نموده، و اعمال ایشان را زشت می شمارند.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
༻⃘⃕▒⃟🕊️﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•✦༻⃘⃕
◼️▪️#منتخب_الأثر • قسمت - پنجاه یکم✔️
📝..اعتقادِ من به شما , باوری است که به تحقیق جُسته ام …✏️
📕📗🔍🔎📘📙
✔️" 9 امام از نسل حضرت سیدالشهدا حسین بن علی علیه السلام"
…👥 از حضرت سیدالشهدا حسین بن علی علیه السلام نقل است:مردی نزد حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام آمد و عرضه داشت:ای ابالحسن ، تو را امیرالمؤمنین میخوانند ، چه کسی تو را بر مؤمنان امیر کرده است ؟ فرمودند:خداوند -جل و علا- مرا بر آنها امیر کرده است ؛ آن مرد خدمت رسول خدا آمد و پرسید:ای رسول خدا آیا علی در این سخنش که می گوید خداوند او را بر خلقش امیر کرده ، راست میگوید؟
رسول خدا غضبناک شدند و فرمودند:
❇️ إنَّ عَليّاً أميرُ المؤمنينَ بِوِلايَةٍ مِنَ اللّهِ عزّوجلّ ، عَقَدَها لَهُ فَوقَ عَرشِهِ وَ أشَهَدَ عَلي ذلكَ مَلائِكَتَهُ إنَّ عَليّاً خَليفَةُ اللّهِ وَ حُجَّةُ اللّهِ وَ إنَّهُ الإمامُ المُسلِمينَ ، طاعَتُهُ مَقرونَةٌ بِطاعَةِ اللّهِ وَ مَعصيتُهُ مَقرونَةٌ بِمَعصيةِ اللّهِ ، فَمَن جَهِلَهُ فَقَد جَهِلَني وَ مَن عَرَفَهُ فَقَد عَرَفَني وَ مَن أنكَرَ إمامَتَهُ فَقَد أنكَرَ نُبُوَّتي وَ مَن جَحَدَ إمرَتَهُ فَقَد جَحَدَ رِسالَتي ، وَ مَن دَفَعَ فَضلَهُ فَقَد تَنَقَّصَني وَ مَن قاتلَهُ فَقَد قاتَلَني وَ مَن سَبَّهُ فَقَد سَبَّني ، لأنه مِنّي خُلِقَ مِن طينَتي وَ هو زَوجُ فاطِمَةَ إبنَتي وَ أبو وَلَدَيَّ الحَسَنَ وَ الحُسَينِ ؛ ثُمَّ قالَ : أنا وَ عَليٌّ وَ فاطمةُ وَ الحَسَنُ وَ الحُسَينُ وَ تِسعَةٌ مِن وُلدِ الحُسَينِ حُجَجُ اللّهِ عَلي خَلقِهِ أعداؤنا أعداءُ اللّهِ وَ أؤلياؤنا أولياءُ اللّهِ.
✴️ همانا علی به سبب ولایتی از سوی خدای بزرگ که آن را بر بالای عرش خود برایش منعقد کرده و فرشتگانش را بر آن شاهد گرفته ، امیر مؤمنان شده است ؛ همانا علی , خلیفهء خدا و حجت خداست و او امام مسلمانان است ؛ اطاعت او قرین اطاعت خداست و عصیان او ملازم با عصیان خداست ؛ پس هر که او را نشناسد ، مرا نشناخته و هر کس او را بشناسد به من معرفت پیدا کرده است ؛ و هر که منکر امامت او شود نبوت مرا انکار کرده و هر کس امیری او را رد کند ، رسالت مرا رد کرده است ؛ هر که منکر فضل و برتری او شود از مقام من کاسته و هر که با او بجنگد با من جنگیده و هر که او را ناسزا گوید مرا ناسزا گفته است ؛ زیرا او از من است و از طینت من آفریده شده است ؛ و او همسر دخترم فاطمه و پدر دو فرزندم حسن و حسین است ؛
سپس فرمود:من و علی و فاطمه و حسن و حسین و نُه تن از فرزندان حسين ، حجت های خداوند بر خلق او هستیم ؛ دشمنان ما دشمنان خدا و دوستان ما دوستان خدایند.
📕📗🔍🔎📘📙
✔️ الامالی للصدوق ص۱۱۶ المجلس السابع و العشرون
✔️ بشاره المصطفی ص۲۴
✔️ النوادر ص۷۲ ب۴۱ کتاب النبوه و الإمامه
✔️ بحارالانوار ۲۲۷/۳۶ ب۴۱ ح۵
✔️ مشارق أنوار الیقین ص۵۵
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄
🔻نجات در آخرین لحظات به برکت نام حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام
این خاطره روحانی مسئول مشاوره به زندانیان محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر را بخوانید:
🔸حدود ۲۳ سال پیش جوانی که تازه به تهران آمده بوده در یک کبابی مشغول کار میشود، شبی پس از تمام شدن کار، صاحب کبابی دخل آن روز را جمع میکند و میرود در بالکن مغازه تا استراحت کند. درآمد آن روز کبابی، شاگرد جوان را وسوسه میکند و در جریان سرقت پولها، صاحب مغازه به قتل میرسد. او متواری میشود؛ اما مدتی بعد، او را دستگیر میکنند و به اینجا منتقل میشود.
🔸حکم قصاص جوان صادر می شود، اما اجرای آن حدود ۱۸-۱۷ سال به طول میانجامد؛ میگویند شاگرد جوان در طول این مدت حسابی تغییر کرده بود و به قول معروف پوست انداخته و اصلاح شده بود. آنقدر تغییر کرده بود که همه زندانیها قلبا دوستش داشتند.
🔸پس از این ۱۸-۱۷ سال، خانواده مقتول که آذری بودند، برای اجرای حکم میآیند؛ همسر مقتول و سه دختر و ۷ پسرش آمدند و در دفتر نشستند، فضا سنگین بود و من با مقدمهچینی و شرح احوالات فعلی قاتل، از اولیای دم خواستم که از قصاص صرفنظر کنند. همسر مقتول گفت: «من قصاص را به پسر بزرگم واگذار کردهام» و پسر بزرگ هم گفت که قصاص به کوچکترین برادرمان واگذار شده است. بههرحال برادر کوچکتر هم زیر بار نرفت و گفت : «اگر همه برادر و خواهرهایم هم از قصاص بگذرند، من از قصاص نمیگذرم؛ زمانی که پدرم به قتل رسید من خیلی بچه بودم و این سالها، یتیم بودم و واقعاً سختی کشیدم.»
🔸به هر حال روی اجرای حکم مُصر بود. با خودم گفتم شاید اگر خود زندانی بیاید و با آنها روبهرو شود، چیزی بگوید که دلشان به رحم بیاید، بنابراین گفتم زندانی را بیاورند. یادم هست هوا بهشدت سرد بود و قاتل هم تنها یک پیراهن نازک تنش بود؛ وقتی آمد رفت کنار شوفاژ کوچکی که در گوشه اتاق بود ایستاد به او گفتم اگر درخواستی داری بگو؛. او هم آرام رو به من کرد و گفت: «درخواستی ندارم.»
🔸وقت کم بود و چاره دیگری نبود. مادر و یکی از دختران در دفتر ماندند و ۹ برادر و خواهر دیگر برای اجرای حکم وارد محوطه اجرای احکام شدند. جالب بود که مادرشان موقع خروج فرزندانش از دفتر به آنها گفت که اگر از قصاص صرفنظر کنند شیرش را حلالشان نمیکند. بههرحال شاگرد قاتل، پای چوبه ایستاد همهچیز آماده اجرای حکم بود که در لحظه آخر او با همان آرامشش رو به اولیای دم کرد و گفت:
«من یک خواسته دارم» من که منتظر چنین فرصتی بودم گفتم دست نگه دارید تا آخرین خواستهاش را هم بگوید.
🔸 شاگرد قاتل، گفت: «۱۸ سال است که حکم قصاص من اجرا نشده و شما این مدت را تحمل کردهاید، حالا تنها ۹ روز تا محرم باقیمانده و تا تاسوعا، ۱۸ روز. میخواهم از شما خواهش کنم اگر امکان دارد علاوه بر این ۱۸ سال، ۱۸ روز دیگر هم به من فرصت بدهید. من سالهاست که سهمیه قند هر سالم را جمع میکنم و روز تاسوعا به نیت حضرت عباس (علیهالسلام)، شربت نذری به زندانیهای عزادار میدهم. امسال هم سهمیه قندم را جمع کردهام، اگر بگذارید من شربت امسالم را هم به نیت حضرت ابوالفضل (علیهالسلام) بدهم، هیچ خواسته دیگری ندارم.»
🔸 حرف او که تمام شد فضا عوض شد. یکدفعه دیدم پسر کوچک مقتول منقلب شد، رویش را برگرداند و با بغض گفت من با ابوالفضل (علیهالسلام) درنمیافتم؛ من قصاص نمیکنم. برادرها و خواهرهای دیگرش هم با چشمان اشکبار به یکدیگر نگاه کردند و هیچکس حاضر به اجرای حکم قصاص نشد.
🔸 وقتی از محل اجرای حکم به دفتر برگشتند، مادرشان گفت چه شد قصاص کردید؟ پسر بزرگ مقتول ماجرا را برای مادرش تعریف کرد. مادرشان هم به گریه افتاد و گفت به خدا اگر قصاص میکردید شیرم را حلالتان نمیکردم؛ خلاصه ماجرا با اسم حضرت عباس ختم به خیر شد و دل ۱۱ نفر با نام مبارک ایشان نرم شد و از خون قاتل پدرشان گذشتند.
📚 به نقل از مجله چشمانداز ایران، شماره ۱۰۴ - چاپ تیر و مرداد ۱۳۹۶؛ مقاله نقش رهبران سیاسی - مذهبی در لغو اعدام ، به قلم سعید مدنی
✍ پینوشت: مکتب تربیتی حضرت سیدالشهداء علیهالسلام بینظیر است ؛ کافی است نوجوانان و جوانانمان را با آن آشنا کنیم؛ آنگاه است که تربیت آرام آرام در وجودشان محقق میشود و در سخت ترین شرایط باعث نجاتشان میگردد.
🟢ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است🟢
الهی بِحَقِ السّیدة زِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّل لِوَلیکَ الغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻
‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️
ید الله فـــــوق ایدیهم
#علـــــی یــــــد الله است..
بمیرد دشمن حیــــــدر
#علــــــی ولــــــی الله است..
🙏🏼👌 «نماز هدیّه» به حضرت زین العابدین علیه السلام به نیابت از مولایمان، حضرت صاحب الزّمان علیه السلام
مرحوم سیّد بن طاووس در کتاب جمال الاسبوع، از یکی از معصومین علیهم السلام روایت می کند که فرمود:
کسی که ثواب نماز خود را برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله، و امیرالمؤمنین علیه السلام و اوصیاء بعد از او علیهم السلام قرار دهد، خداوند ثواب نماز او را بسیار بسیار می گرداند تا نفسش قطع شود. در آن حال(یعنی قبل از جان دادن) به او می گویند: ای فلانی! الطاف تو و هدیه تو به ما، هم اکنون برای تو مفید خواهد بود. امروز، روز جبران کردن و پاداش دادن به توست. دلت خوش و چشمت روشن باد برای آنچه خداوند برای تو آماده نموده است، و گوارایت باد آنچه به آن رسیدی.
راوی سؤال می کند: انسان چگونه می تواند، نمازش را هدیه نماید؟ حضرت می فرمایند: نیّت کند که ثواب نمازش را برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله قرار دهد، و اگر امکان داشت علاوه بر 50 رکعت نماز(یعنی نمازهای واجب و نافله آنها)، حتی اگر یک نماز دو رکعتی هم باشد، بخواند و هر روز به یکی از این بزرگواران هدیه نماید.
طریقه خواندن این نماز 2 رکعتی:
هر دو رکعت این نماز را با یک یا سه یا هفت تکبیر شروع کن.
در همه رکوع ها و سجده ها، بعد از ذکر تسبیح، سه بار بگو: «صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ»
و بعد از سلام نماز چنین بگو:
«اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ، وَ مِنْكَ السَّلَامُ، يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ الْأَخْيَارِ، وَ أَبْلِغْهُمْ مِنِّي أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلَامِ»
پس اگر نماز را به حضرت زین العابدین علیه السلام هدیه می کنی، چنین بگو:
« اللَّهُمَ إِنَ هَاتَيْنِ الرَّكْعَتَيْنِ هَدِيَّةٌ مِنِّي إِلَى عَبْدِكَ وَ ابْنِ عَبْدِكَ، وَ وَلِيِّكَ وَ ابْنِ وَلِيِّكَ، سِبْطِ نَبِيِّكَ زَيْنِ الْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِالْحُسَيْنِ عَلَیهِ السَّلامُ. اللَّهُمَّ فَتَقَبَّلْهُمَا مِنِّي، وَ أَبْلِغْهُ إِيَّاهُمَا، وَ أَثِبْنِي عَلَيْهِمَا أَفْضَلَ أَمَلِي وَ رَجَائِي فِيكَ وَ فِي نَبِيِّكَ وَ وَلِيِّكَ وَ ابْنِ وَلِيِّكَ، يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِينَ، يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِينَ، يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِين!».
(جمال الأسبوع، ص16-19)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
👥 آیا می خواهید در قیامت، با حضرت سجّاد علیهماالسلام محشور شوید
علىّ بن عاصم از امام جواد عليه السّلام و آن حضرت نيز به واسطه پدران بزرگوار خود از امام حسين عليهم السّلام چنين نقل كردند كه گفت: جدّم رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: دعاي علیّ بن الحسین علیه السلام چنين است:
«يَا دَائِمُ يَا دَيْمُومُ! يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ! يَا كَاشِفَ الْغَمِّ! وَ يَا فَارِجَ الْهَمِّ! وَ يَا بَاعِثَ الرُّسُلِ، وَ يَا صَادِقَ الْوَعْدِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد، وَافْعَلْ بِي مَا أَنْتَ أَهْلُهُ».
هر كس خدا را به اين دعا بخواند، خداوند عزّ و جلّ ، او را با علىّ بن الحسين علیه السلام محشور مى گرداند، و علىّ بن الحسين راهنما و پيشواى او به سوى بهشت خواهد بود
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
❤️🌺سلام بر حضرت سجّاد علیه السلام
مرحوم علامه مجلسی زیارت شریفی را به نقل از مرحوم سید بن طاووس برای حضرت سجّاد علیه السلام نقل می کند که خواندن این زیارت، به نیابت از مولایمان حضرت مهدی علیه السلام در روز میلاد حضرت سجّاد علیه السلام توصیه می شود:
السَّلَامُ عَلَى زَيْنِ الْعَابِدِينَ وَ قُرَّةِ عَيْنِ النَّاظِرِينَ، عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، الْإِمَامِ الْمَرْضِيِّ وَ ابْنِ الْأَئِمَّةِ الْمَرْضِيِّينَ.
السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ وَ رَحْمَةُاللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى إِمَامِ الْعَدْلِ الْأَمِينِ، عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، إِمَامِ الْمُتَّقِينَ، وَ وَلِيِّ الْمُؤْمِنِينَ، وَ وَصِيِّ الْوَصِيِّينَ، وَ خَازِنِ وَصَايَا الْمُرْسَلِينَ، وَ وَارِثِ عِلْمِ النَّبِيِّينَ، وَ حُجَّةِ اللَّهِ الْعُلْيَا، وَ مَثَلِ اللَّهِ الْأَعْلَى وَ كَلِمَتِهِ الْوُثْقَى.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اخْصُصْهُ بَيْنَ أَوْلِيَائِكَ مِنْ شَرَائِفِ صَلَوَاتِكَ وَ كَرَائِمِ تَحِيَّاتِكَ. فَقَدْ نَاصَحَ فِي عِبَادِكَ، وَ نَصَحَ فِي عِبَادَتِكَ وَ نَصَحَ فِي طَاعَتِكَ، وَ سَارَعَ فِي رِضْوَانِكَ، وَ انْتَصَبَ لِأَعْدَائِكَ، وَ بَشَّرَ أَوْلِيَاءَكَ بِالْعَظِيمِ مِنْ جَزَائِكَ، وَ عَبَدَكَ حَقَّ عِبَادَتِكَ، وَ أَطَاعَكَ حَقَّ طَاعَتِكَ، وَ قَضَى مَا كَانَ عَلَيْهِ فِي دَوْلَتِهِ حَتَّى انْقَضَتْ دَوْلَتُهُ، وَ فَنِيَتْ مُدَّتُهُ، وَ أَزِفَتْ مَنِيَّتُهُ، وَ كَانَ رَءُوفاً بِشِيعَتِهِ، رَحِيماً بِرَعِيَّتِهِ، مَفْزَعاً لِأَهْلِ الْهُدَى، وَ مُنْقِذاً لَهُمْ مِنْ جَمِيعِ الرَّدَى، وَ دَلِيلاً لِأَهْلِ الْإِسْلَامِ عَلَى الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ، وَ عِمَادَ الدِّينِ، وَ مَنَارَ الْمُسْلِمِينَ، وَ حُجَّةَ اللَّهِ عَلَى الْعَالَمِينَ.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَبْلِغْهُ مِنَّا، التَّحِيَّةَ وَ ارْدُدْ عَلَيْنَا مِنْهُ التَّحِيَّةَ وَ السَّلَامَ، وَ السَّلَامُ عَلَيْهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ.
(بحار الأنوار، ج102، ص222-223)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🙏🏼 چرا از حضرت علیّ بن الحسین علیه السلام با لقب سجّاد یاد می کنیم؟
عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ الْجُعْفِيِ قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْبَاقِرُ علیه السلام: إِنَّ أَبِي عَلِيَ بْنَ الْحُسَيْنِ علیه السلام مَا ذَكَرَ نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْهِ إِلَّا سَجَدَ، وَ لَا قَرَأَ آيَةً مِنْ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهَا سُجُودٌ إِلَّا سَجَدَ، وَ لَا دَفَعَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ سُوءً يَخْشَاهُ أَوْ كَيْدَ كَائِدٍ إِلَّا سَجَدَ، وَ لَا فَرَغَ مِنْ صَلَاةٍ مَفْرُوضَةٍ إِلَّا سَجَدَ، وَ لَا وُفِّقَ لِإِصْلَاحٍ بَيْنَ اثْنَيْنِ إِلَّا سَجَدَ، وَ كَانَ أَثَرُ السُّجُودِ فِي جَمِيعِ مَوَاضِعِ سُجُودِهِ، فَسُمِّيَ السَّجَّادَ لِذَلِك. (علل الشرائع، ج1، ص233)
جابر بن يزيد جعفى از حضرت باقر علیه السلام نقل می کند که فرمود: پدرم على بن الحسين عليه السّلام نعمتى از نعمت هاى خدا را یاد نمی کرد، مگر آن كه سجده می کرد؛ آيه اى از آيات كتاب خدای عزّ و جلّ را كه در آن بحث سجده بود، قرائت نمى كرد، مگر آن كه به سجده مى رفت؛ خداوند متعال از آن حضرت، امر بدى را كه آن حضرت از آن خوف داشت، يا كيد و حيله حيله گرى را دفع نمى فرمود، مگر آن كه (به شكرانه اش) سجده مى کرد؛ از نمازش فارغ نمی شد، مگر آن که سجده می کرد؛ به اصلاح بین دو نفر (که اختلاف داشتند)، توفیق نمی یافت، مگر آن که سجده می کرد. اثر سجده در تمام مواضع سجود آن حضرت ظاهر و آشكار بود، لذا آن حضرت، به سجّاد موسوم گشت.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»