⚠️😓در بهشتی که منسوب به من است، ساکن نمی شود
عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: قَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ علیه السلام: مَنْ كَانَتْ لَهُ دَارٌ فَاحْتَاجَ مُؤْمِنٌ إِلَى سُكْنَاهَا فَمَنَعَهُ إِيَّاهَا قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: يَا مَلَائِكَتِي! أَ بَخِلَ عَبْدِي عَلَى عَبْدِي بِسُكْنَى الدَّارِ الدُّنْيَا؟! وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي! لَا يَسْكُنُ جِنَانِي أَبَداً. (الكافي، ج2، ص367)
حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر كس خانه اى دارد و مؤمنى به نشستن در آن نياز دارد، امّا او آن را از وى دريغ می كند، خداوند عزّوجلّ می فرمايد: اى فرشته های من! یک بنده من به بنده دیگر من از نشستن در خانه دنيا دريغ ورزيد، به عزّت و جلال خودم سوگند! او هرگز در بهشت منسوب به من ساکن نمی شود.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
4_5800984693440514278.mp3
15.08M
آمادگی برای ورود به ماه محرم-1- حجةالاسلام بندانی نیشابوری
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
4_5800984693440514279.mp3
5.01M
آمادگی برای ورود به ماه محرّم-2- حجةالاسلام بندانی نیشابوری
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
😓💎در مجلس روضه ملامهرعلی، آن حضرت تشریف آوردند
مرحوم آیت الله تولایی خراسانی در سخنرانی خود در منزل حاجی صفری (آریاشهر)، در سال 1395 قمری می فرمود:
خیلی مؤدب باشید. این مطلبی که می گویم روی بخار معده نمی گویم، این حرفی را که می زنم روی خیالبافی و گرم کردن مجلس نیست. امام زمان علیه السلام را در مجلس عزای امام حسین علیه السلام دیدهاند. خیال می کنید در مجلس ده هزار نفری؟ خیر، مجلسی که ده تا بیست نفر بیشتر نبودند، اما واقعاً روی اخلاص آمده بودند.
یک مردی از اهل هرات بود که در مشهد، در همان محله ای که ما زندگی می کردیم، زندگی می کرد. اسمش «ملامهر علی» بود. او در دهه عاشورا روضه میخواند، کرباسفروش بود. یک بساطی داشت در بست پایین خیابان مشهد داشت. پنج شش توپ کرباس جلویش بود و آنها را می فروخت، و هر شبانه روز یک قِران تا سی شاهی استفاده می کرد. از این یک قِران، سی شاهی؛ پنج شاهی، یک عباسی برای دهه محرم ذخیره می کرد. آخر ماه ذیالحجه، ده تومان، پانزده تومان، بیشتر یا کمتر جمع کرده بود، میآمد قند و چای و شکر و تنباکو میخرید. یک خانه ای داشت که آن خانه، رُبع این اطاق هم نبود. فقط این اطاق بود. یک پرده ای می کشید، زنش پشت پرده می نشست، و خودش آنطرف، سماور هم پهلویش. از صبح اول محرم، اول آفتاب، این روضه شروع می شد، مدّاح می آمد، روضه خوان می آمد، واعظ می آمد، مجلس با حالی داشت، هفت هشت تا از این فقرا و ضعفا می آمدند.
به جان خودم، به سر مبارک شما، همچین که روضه خوان میگفت: السلام علیک یااباعبدالله، ناله ملامهرعلی از این طرف، و زنش از پشت پرده بلند می شد. یک ناله هایی سر می دادند که تا آخر کوچه صدای اینها میرفت. ناله ملامهرعلی معروف بود، کوچه را پر می کرد. هر دو ساعت، یک نوبت هم، پنج تا پیاله چای برای مردم می ریخت. روز سیزدهم محرم هم که می شد یک آبگوشتی می پخت، و هر روضه خوانی که آمده بود و روضه خوانده بود، می آمد و آن روز آبگوشت می خورد.
در خانه ملامهرعلی، امام زمان علیه السلام آمده است، در مجلس روضه او، امام زمان علیه السلام آمده است. چون در این مجالس، تن ضعیف و دل خسته می خرند. امام زمان علیه السلام، تابع جمعیت نیست که به مجلس ۵۰۰۰ نفری برود. ۵ نفر با حال هم باشند، کافی است.
نوع شما که در این مجلس هستید، حال دارید. تعارف ندارم حال دارید، به امام حسین علاقه دارید. آثار شب عاشورا از پیر و جوان شما نمایان است. تا می گویم یا اباعبدالله، اشک شما می آید. تا اسم کربلا می برم، گریه می کنید. لذا هیچ بعید ندانید که آن حضرت قدم بر سرتان بگذارد. لذا مهذّب باشید.
یک چشم زدن غافل از آن ماه نباشید
شاید که نگاهی کند آگاه نباشید
(سخنرانی های منزل حاجی صفری در آریاشهر تهران، شب10 محرم 1395قمری- 2بهمن 1353)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🌹🌹بسم الله رب الحیدر کرار علیه السلام🌹🌹
🍃🍂🍃🍂🍃🍂
#فصل_پنجم
🌸آغاز سفر به مدينه
✍در اوایل ماه ذى الحجة سال نهم هجری کاروان نجرانیان با بدرقه مردم راه خود را به سوی مدینه در پیش گرفت. آنان لوازم سفر و آذوقه لازم و نیز هدایایی برای پیامبر صلی الله علیه و آله همراه خود بر داشتند.
✍نجرانیان در این سفر از هر جهت مجهز بودند، به گونه ای که هر یک از افراد کاروان به جز اسب سواری خود، یک اسب بدک نیز همراه آورده بود تا مسیر را با سرعت و آسایش بیشتر بپیمایند.
✍مسیر ۱۴۰۰ کیلو متری نجران تا مدینه با شتر بیش از بیست روز طول می کشید، ولی با اسب و حرکت دست جمعی زودتر از این مدت به مقصد می رسیدند.
📚بحارالانوار ج ۲۱ ص ۳۱۸
اقبال ص ۵۰۱
💞💞💞💞💞
🌸مسیحیان در نزدیکی مدینه
✍کاروان نجران به مدینه نزدیک می شد و نمایندگان خود را برای ملاقات با پیامر صلی الله علیه و آله اماده می کردند
✍با رسیدن به آخرین توقفگاه نزدیک مدینه، سید و عاقب تصمیم گرفتند با زینت کردن خود و اصحابشان بر مسلمانان و اهل مدینه مباهات و فخر فروشی کنند. از این رو افراد کاروان از مرکبها پیاده شدند، و خود را شستشو داده آراستند. آنان لباس های سفر را از تن بیرون آوردند و البسه گرانبها و سنگین پوشیدند که لباسهای مشکی بلند و عباهایی از حریر و پشم بود، و بر موهای بلند خود مشک زدند.
✍همچنین برای زینت بیشتر انگشترهای طلا به دست کردند و صلیبشان را آشکار ساختند. سپس سوار اسبها شدند و نیزه ها را کنار گردن اسبها به دست گرفتند، و در یک صف پشت سر هم به حرکت در آمدند تا در روز هیجدهم ذی الحجه سال نهم هجرت وارد شهر مدینه شدند.
📚 بحارالانوار ج ۲۱ ص ۳۱۹
اقبال ص ۵۰۱
مکاتیب الرسول صلی الله علیه و آله ج ۲ ص ۳۹۸_۴۹۳
🌸ملاقات نجرانیان با پیامبر صلی الله علیه و آله
✍فرستادگان نجران هنگام عصر با تبختر و ظاهری آراسته خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله رسیدند و به آن حضرت سلام کردند. اما حضرت جواب سلام آنان را ندادند و با آنها صحبت ننمودند.
✍مسیحیان متعجب از اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله پاسخشان را نمی دهد، ساعتی با همان زینتها و لباسها نشستند اما حضرت کلمه ای با آنان صحبت نفرمودند. این برخورد سؤال انگیز پیامبر صلی الله علیه و آله با گروهی که برای پاسخ به نامه حضرت راهی طولانی پیموده و اکنون به محضر ایشان رسیده بودند، از یک سو مسلمانان و از سوی دیگر نجرانیان را غافلگیر کرد.
✍این عکس العمل پیامبر صلی الله علیه و آله بر مسیحیان بسیار سنگین آمد و با ناراحتی از امتناع آن حضرت در تکلم با آنان، برخاستند و از خدمت حضرت بیرون آمدند. مسیحیان سراغ دو نفر رفتند که از قبل با آنها آشنایی داشتند و گفتند: پیامبر شما برای ما نامه ای نوشت و ما برای جواب او آمدیم و نزد او رفتیم و بر او سلام کردیم، اما جواب سلام ما را نداد. نظر شما در این باره چیست؟ آیا نظر شما این است که برگردیم؟!
✍آن دو رو به حضرت امیرالمؤمنين علیه السلام کرده گفتند: نظر تو درباره اینان چیست؟ حضرت که می دانست چرا پیامبر صلی الله علیه و آله پاسخ آنان را نداده اند فرمودند: نظرم این است که این لباسهای مخصوص و انگشترهای طلا را بیرون آورند و بار دیگر نزد پیامبر صلی الله علیه و آله بازگردند.
✍فردای آن روز یعنی روز نوزدهم ذي الحجة، نجرانیان لباسهای حریر و فاخرشان را عوض کرده با لباسهای ساده راهبان نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمدند، در حالی که انبوه مسلمانان این ملاقات را زیر نظر داشتند.
✍این بار وقتی نجرانیان سلام کردند حضرت جواب سلامشان را دادند، و مطمئن شدند که پیامبر صلی الله علیه و آله آنان را پذیرفته است.
📚 احقاق الحق ج ۲۲ ص ۳۳، ۴۳
اعلام الوری ج ۱ ص ۲۵۴
تفسیر ابن کثیر ج ۱ ص ۳۷۷
( ادامه دارد ان شاءالله...)
#گزارش_تحلیلی_مباهله 💐
🌟ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است 🌟
الهی بِحَقِ السّیدة زِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّل لِوَلیکَ الغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻
‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️
ید الله فـــــوق ایدیهم
#علـــــی یــــــد الله است..
بمیرد دشمن حیــــــدر
#علــــــی ولــــــی الله است..
💠 آیا افرادی که به زيارت امام حسین علیه السلام میروند، به افسردگی مبتلا میشوند؟
✍ علامه مجلسی رحمة الله:
بسند صحیح منقول است که حضرت امام حسین - صلوات اللَّه علیه - فرمودند که: من کشته و شهیدم، که هرکس مرا یاد کند میگرید، و با شدّت و غم کشته خواهم شد؛ و بر خدا لازم است که نیاید غمگینی به زیارت من، مگر خداوند متعال او را شاد به خانهاش برگردانَد.
📚تحفة الزایر، نشر مؤسسه امام هادی علیه السلام، صفحه ۲۴۴
#برعمروعمری_زاده_وعمری_دوست_وهرولدالزنایی_که_ازلعن_عمر_محزون_میشود_تاصبح_محشر_لعنت_لعنت_لعنت
⭕اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج⭕
💠 پاسخ امام صادق علیه السلام به روشنفکر نماها
✍ ثقة الاسلام کلینی رضوان الله علیه روایت کرده است که امام صادق علیه السلام فرمودند:
لو قتل أهل الأرض به ما كان سرفا.
🔻 اگر تمام اهل زمین برای ابا عبد الله الحسین علیه السلام بمیرند اسراف و افراط نیست.
📚 الکافی، تالیف ثقة الاسلام کلینی، جلد ۸، صفحه ۱۳۷، حدیث ۳۶۴، طبع منشورات الفجر
#برعمروعمری_زاده_وعمری_دوست_وهرولدالزنایی_که_ازلعن_عمر_محزون_میشود_تاصبح_محشر_لعنت_لعنت_لعنت
⭕اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج⭕
✴️ دوشنبه 👈 18 مرداد / اسد 1400
👈 29 ذی الحجه 1442👈 9 اوت 2021
🕌 مناسبت های دینی و اسلامی .
🐪 امام حسین علیه السلام در منزل 20 در راه کربلا " قطقطانیه " .
🔘 رحلت ابوذر غفاری رحمه الله .
🖊نگارش نامه های رسول خدا به پادشاهان دنیا در این ماه بود .
🔥 مرگ پدر ابوبکر " 13ه" به روایتی .
🔥 مرگ هند جگر خوار " 13ه" .
🔥 مرگ ابوموسی اشعری ملعون.
🏴و وفات زراره بن اعین در این ماه بوده است.
🌙⭐️ امور دینی و اسلامی .
❇️ روز مبارک و شایسته ای برای امور زیر است :
✅ دیدارها و ملاقات با دوستان .
✅ فصد و حجامت .
✅ خرید حیوان و چهار پایان .
✅ و آغاز امور خیریه خوب است .
📛 ولی اغاز کتابت و نوشتن خوب نیست.
👶 زایمان خوب و نوزادش شجاع و شایسته خواهر شد .ان شاءالله
🤕 مریض امروز ازارش زیاد است.(منظوری مریضی است که امروز مریض شود)
✈️ مسافرت : مسافرت خوب نیست و در صورت ضرورت همراه صدقه باشد .
🔭 احکام و اختیارات نجومی .
🌓 امروز قمر در برج اسد و از نظر نجومی روز مناسبی برای امور زیر است :
✳️ رفتن به خانه نو .
✳️ خرید خانه و ملک .
✳️ آغاز و شروع به شغل و کسب و کار .
✳️ نقل و انتقال و جابجایی .
✳️ مهاجرت به شهر جدید .
✳️ خرید حیوان و چارپایان .
✳️ کندن چاه و کانال و قنات .
✳️ و عهدنامه نوشتن با رقیب نیک است.
👩❤️👨 مباشرت و مجامعت امشب و فردا :"شب سه شنبه و سه شنبه " ، ممکن است فرزند جن زده باشد .
💇♂ طبق روایات، #اصلاح_مو (سر و صورت) در این روز از ماه قمری ، باعث گوشه گیری و انزوا می شود .
🔴 #خون_دادن یا #حجامت در این روز از ماه قمری ، موجب نجات از بیماری میشود .
🔵 دوشنبه برای #گرفتن_ناخن، روز مناسبی است و برکات خوبی از جمله قاری و حافظ قران گردد .
👕 دوشنبه برای بریدن و دوختن #لباس_نو روز بسیار مناسبی است و آن لباس موجب برکت میشود .
✴️️ وقت #استخاره در روز دوشنبه: از طلوع فجر تا طلوع آفتاب و بعداز ساعت ۱۰ تا ساعت ۱۲ ظهر و از ساعت ۱۶ عصر تا عشای آخر( وقت خوابیدن)
❇️️ ذکر روز دوشنبه : یا قاضی الحاجات ۱۰۰ مرتبه
✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۱۲۹ مرتبه #یا لطیف که موجب یافتن مال کثیر میگردد .
💠 ️روز دوشنبه طبق روایات متعلق است به #حضرت_امام_حسن_علیه_السلام و #امام_حسین_علیه_السلام . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.
😴تعبیر خواب
شب سه شنبه اگر کسی خواب ببیند
تعبیرش از آیه ی 1 سوره مبارکه " حمد" است .
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین....
و از مفهوم ان استفاده می شود که نامه یا حکمی از بزرگی به خواب بیننده می رسد و سبب خوشحالی او گردد.ان شاء الله و شما مطلب خود را در این مضامین قیاس کنید .
🌸زندگیتون مهدوی🌸
29 ذی الحجّه
1 ـ منازل امام حسین علیه السلام تا کربلا : 20 «قطقطانیه»
در این روز حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام با اصحابشان به همراه لشکر حرّ به «قطقطانیه» رسیدند. (1)
بنابر روایتی امام صادق علیه السلام فرمودند :
هنگامی که در قطقطانیه نزول اجلال فرمودند چشم حضرت به خیمه ای بنا شده افتاد، و پرسید :
این خیمه از آن کیست ؟
عرض کردند :
از آن عبیدالله بن حرّ جعفی است ... (2) و گفته شده که در قصر مقاتل عبیدالله بن حرّ الجعفی با امام علیه السلام ملاقات داشته است.
📚 منابع :
1. الإمام الحسین علیه السلام و اصحابه : ج 1، ص 186.
2. امالی صدوق : ص 219. بحار الأنوار : ج 44، ص 314.
آخر ذی الحجّه
1 - مرگ پدر ابوبکر
در آخر سال 13 هـ ابوقحافه عثمان بن عامر، پدر ابوبکر، در سن 97، یا 99 یا 104 سالگی از دنیا رفت. ابوقحافه در روز فتح مکّه اسلام آورد، و در زمان عمر، بعد از شش ماه و چند روز از مرگ ابوبکر مرد. (1)
📚 منابع :
1. مستدرک سفینه البحار : ج 5، ص 210. و ...
آخر ذی الحجّه
2 _ مرگ هند جگر خوار
در سال 13 هـ در روز مرگ ابوقحافه، هند جگر خوار همسر ابوسفیان و مادر معاویه بدرکات جحیم شتافت. (2)
هند به ظاهر همسر ابوسفیان و مادر معاویه و عتبه و یزید بود، (3) امّا از صاحبان پرچم بود که مردها به او مراجعه می کردند، و میل زیادی به غلامان سیاه داشت، ولی هرگاه بچّه ی سیاهی را می زائید او را می کشت.
معاویه را به چهار کس نسبت می دهند :
مسافر بن ابی عمرو، عماره بن ولید بن مغیره، عبّاس و صباح که این ملعون مغنی عماره بن ولید و جوانی خوش سیما بود و کارگری ابوسفیان می نمود. هند با او الفتی خاصّ داشت، و لذا علمای انساب عتبه بن ابی سفیان را هم از صباح می دانند.
هنگامی که هند به معاویه بارور شد مایل نبود او را در خانه بزاید. لذا کنار کوه اجیاد آمد و آنجا وضع حمل کرد و به این دلیل است که حسان می گوید :
لمن الصبی بجانب البطحاء
فی التراب ملقی غیر ذی مهد (4)
فرزندی که در کنار بیابان مکّه بدون گهواره روی زمین رها شده از آن کیست ؟!!
← سوابق سوء خاندان معاویه با اسلام
از این زن و شوهر و فرزندش معاویه و نوه اش یزید، اذیّت ها و جسارت ها به پیامبر صلّی الله علیه و آله و أمیر المؤمنین و امام حسن و امام حسین علیهم السّلام رسیده که در کتب تاریخ و روایات به تفصیل ذکر شده است.
از آن جمله در مسیر حرکت کفّار قریش به طرف اُحُد برای جنگ با پیامبر صلّی الله علیه و آله، هند قصد داشت قبر مادر آن حضرت، جناب آمنه بنت وهب علیها السلام را نبش کند و جسارت نماید؛ چه اینکه پدر و مادر و عموی هند در بدر کشته شده بودند. ولی کفّار قریش مانع شدند و گفتند : «این رسم می شود و مردگان ما را هم این چنین می کنند».
هند گفت :
باید محمّد یا علی یا حمزه را بکُشم !
این بود که «وحشی» را بر این کار گماشت و وعده هایی به او داد.
وحشی گفت :
«قادر به کشتن پیامبر و علی نیستم ولی برای حمزه کمین می کنم»، با این مقدّمه بود که آن بزرگوار را حسب دستور هند ملعونه به شهادت رساند.
به دستور هند، وحشی سینه مبارک حضرت حمزه علیه السّلام را شکافت، و جگر آن بزرگوار را خارج کرد و مانند سگ به دندان گرفت ولی جگر مانند سنگ نقره ای رنگ شد و دندانش کارگر نشد، و آن را روی زمین انداخت و از آن روز ملقّب به «آکلة الاکباد» شد.
بعد خودش با خنجر گوش، بینی و ... حضرت حمزه را بُرید و به گردن آویخت.
با این جنایت، دل مبارک پیامبر صلّی الله علیه و آله را آزرد و آن حضرت و أمیر المؤمنین علیهما السّلام و فاطمه زهرا علیهاالسلام و صفیّه عمّه ی پیامبر صلّی الله علیه و آله و خواهر حمزه و دیگران گریستند.
با این همه جنایت، پیامبر صلّی الله علیه و آله اسلام هند و همسرش را ـ که با اکراه مسلمان شده بودند ـ پذیرفت.
ابن ابی الحدید می گوید :
هند با عدّه ای از زن های قریش خدمت پیامبر صلّی الله علیه و آله آمدند در حالی که نقاب زده بود و خود را پوشانده بود به خاطر کارهائی که بر ضد پیامبر صلّی الله علیه و آله انجام داده بود، مخصوصاً شهادت جناب حمزه علیه السّلام و می ترسید که آن حضرت او را مؤاخذه فرماید.
حضرت عهد و پیمان از آنها گرفت که به خداوند متعال شرک نورزند و مطالبی دیگر را نیز شرط فرمود و آن ها قبول کردند. هند کلامی گفت که معلوم شد همسر ابوسفیان است.
حضرت فرمودند :
آیا تو هندی ؟
گفت :
بله و به ظاهر شهادتین را بر زبانش جاری نمود و تقاضای بخشش نمود.
پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمودند :
دیگر نباید زنا کنی.
هند گفت :
مگر زن حرّه زنا می کند ؟!
در اینجا عُمَر خندید؛ به خاطر آنچه بین او و خودش اتّفاق افتاده بود.
پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمودند :
و نباید بچّه ها را بکُشی !
هند گفت :
به جان خودم سوگند من بچّه ها را بزرگ کردم و شما آن ها را در بدر کشتید.
اینجا هم عُمَر چنان خنده ای کرد که بر پشت افتاد. (5)
📚 منابع :
2. تتمّة المنتهی : ص 43. و ... .
3. همان : ص 50. و ... .
4. بحار الأنوار : ج 33، ص 201. و ... .
5. مجمع البیان : ج 9، ص 457. و ... .
تتمّه ی ذی الحجّه
1 - نامه پیامبر صلّی الله علیه و آله به پادشاهان بزرگ
در این ماه در سال 6 هـ پیامبر صلّی الله علیه و آله نامه هایی به عنوان دعوت به اسلام و یکتا پرستی به پادشاهان کشورهای مختلف نوشته، همراه با نمایندگانی برای آنها فرستادند. (1)
📚 منابع :
1. بحار الأنوار : ج 20، ص 382. و ... .
تتمّه ی ذی الحجّه
2 ـ رحلت حضرت ابوذر رَحِمَهُ الله
در این ماه در سال 32 هـ جناب ابوذر رَحِمَهُ الله در رَبَذه رحلت نمود. (2)
او سوّم یا چهارم یا به قولی پنجمین کسی بود که اسلام آورد و سپس به قبیله ی خود مراجعت نمود. لذا در بَدر و اُحُد و خَندَق حاضر نبود. بعد از این سه جنگ به خدمت پیامبر صلّی الله علیه و آله رسید و در کنار آن حضرت بود تا زمانی که رسول خدا صلّی الله علیه و آله به شهادت رسید.
مکان و منزلت ابوذر نزد رسول خدا صلّی الله علیه و آله زیاده از آن است که ذکر شود.
پیامبر صلّی الله علیه و آله ابوذر را صدیق امّت و شبیه عیسی بن مریم علیه السّلام در زهد می دانست. آنچه از اخبار خاصّه و عامّه استفاده می شود آن است که بعد از رتبه ی معصومین علیهم السّلام در میان صحابه کسی به جلالت قدر و رفعت شأن سلمان فارسی و ابوذر غفاری و مقداد نبوده است.
امام کاظم علیه السّلام می فرماید :
در روز قیامت منادی از جانب رب العزة ندا می کند : «کجایند حواریان و مخلصان محمّد بن عبدالله صلّی الله علیه و آله که بر طریقه ی آن حضرت مستقیم بودند و پیمان او را نشکستند» ؟ سلمان و ابوذر و مقداد بر می خیزند. (3)
هنگامی که عثمان خلافت را غصب کرد ابوذر در مدینه بود، او در مسجد رسول خدا صلّی الله علیه و آله می نشست و مردم دورش را می گرفتند و حدیث در طعن عثمان می گفت.
وقتی به عثمان خبر رسید که ابوذر درباره اش سخن می گوید و تغییر و تبدیل در سنّت رسول خدا صلّی الله علیه و آله را برای مردم بیان می کند او را به شام فرستاد. ابوذر در شام هم ساکت نماند و همان سخنان را در شام باز گو می کرد و مردم را به ولایت خلیفه ی بر حقّ پیامبر صلّی الله علیه و آله حضرت امیر المؤمنین علیه السلام فرا می خواند و مناقب آن حضرت را برای اهل شام بیان می کرد، به نحوی که بسیاری از ایشان را به تشیّع مایل گردانید.
معاویه احوال ابوذر را به عثمان گزارش داد.
عثمان در پاسخ او نوشت که ابوذر را بر مرکبی تندرو همراه با راهنمایی تند خو با شتاب به سوی مدینه روانه کن. معاویه ابوذر را که پیرمردی لاغر و بلند قد بود به ترتیبی که عثمان گفته بود روانه ی مدینه کرد.
هنگامی که ابوذر به مدینه رسید از شدّت راه و بی جهازی شتر، دو پایش خونی شده بود و با بدنی کبود بر عثمان وارد شد و عثمان به او جسارت ها کرد و به کسی که رسول خدا صلّی الله علیه و آله او را راستگو خطاب نموده بود (4) نسبت کذب داد.
سر انجام دستور تبعید او را به ربذه صادر کرد.
در ضمن گفت :
ابوذر حق ندارد احکام دین را برای مردم بیان کند، و هنگام خروج از مدینه کسی حقّ ندارد او را همراهی یا با او تکلّم کند.
این خبر به امیر المؤمنین علیه السّلام که رسید آن قدر گریست که محاسن شریفش از اشک چشم مبارک خیس شد و فرمود :
«آیا با صحابی رسول خدا صلّی الله علیه و آله چنین می کنند ؟ إنا لله و انا الیه راجعون» !
سپس حضرت همراه دو نور دیده خود امام حسن و امام حسین علیهما السّلام و عقیل و عمّار یاسر به مشایعت ابوذر رفتند و هنگامی که ابوذر امیر المؤمنین علیه السلام را دید، به سوی او رفت و دست مبارک آن حضرت علیه السلام را بوسید و گریست، سپس ابوذر گفت :
من هر گاه شما و فرزندان شما را می بینم یادم از کلام رسول خدا صلّی الله علیه و آله در مورد شما می آید و نمی توانم گریه خود را نگه دارم. سپس هر یک با کلماتی ابوذر را دلداری می دادند، اگر چه مروان می خواست مانع شود ولی امیر المؤمنین علیه السلام او را دور کردند.
به این صورت ابوذر به همراه خانواده ی خود به ربذه رفت، و در آنجا فرزندش و همسرش که دختر عموی پیامبر صلّی الله علیه و آله بود وفات کرده و به دخترش خبر از وفات خود داد که رسول خدا صلّی الله علیه و آله در بازگشت از تبوک به او فرموده بود.
بعد از رحلت ابوذر، کاروانی از عراق آمد و عبدالله بن مسعود بر او نماز خواند، و به دست مالک اشتر کفن و دفن شد. (5)
ابوذر از کسانی بود که ایّام غصب خلافت امیر المؤمنین علیه السلام، در مسجد در مقابل ابوبکر و مردم ایستاد و از امیر المؤمنین علیه السلام دفاع کرد. (6)
📚 منابع :
2. الغدیر: ج 8، ص 322. و ... .
3. اختصاص : ص 61. و ... .
4. بحار الأنوار : ج 22، ص 329، 398، 405، 427، ح 31، ص 177، 186، 271. و ... .
5. الغدیر : ج 8، ص 308 ـ 292. و ... منتخب التواریخ : ص 32. و ... .
6. رجال برقی : ص 150 ـ 149. و ... .
تتمّه ی ذی الحجّه
3 _ مرگ ابوموسی اشعری
در ماه ذی الحجّه سال 44 هـ (و به قولی سال 42 و یا 49 و یا 52) عبدالله بن قیس مشهور به ابو موسی اشعری به درک واصل شد.
او بعد از هجرت، در سال های آخر عمر رسول خدا صلّی الله علیه و آله به ظاهر اسلام آورد، و آن قدر در نفاق و همدلی با عُمَر مشهور بود که او را جزء حزب عُمَر شمرده اند.
ابو موسی در لیلة المبیت در شب هجرت و در لیلة العقبة در جنگ تبوک و نیز در بازگشت از غدیر در عقبه ی هرشی، جزء کسانی بود که قصد قتل پیامبر صلّی الله علیه و آله را داشتند و اقدام کردند، ولی خدا پیامبرش را حفظ کرد. (7)
او اوّلین کسی بود که به عُمَر «امیر المؤمنین» خطاب کرد.
عُمَر هم به خاطر اعتمادی که به ابو موسی داشت او را چهار سال والی بصره قرار داد، با اینکه بیش از یک سال کسی را در رأس کاری قرار نمی داد.
ابوبکر به او مسئولیتی نداد و عثمان او را از حکومت بصره عزل کرد.
او در واقعه ی جَمَل مانع از رفتن مردم برای یاری امیر المؤمنین علیه السّلام می شد تا آنکه امام حسن علیه السّلام آمده مردم را به یاری حضرت دعوت کردند و مردم هم اجابت نمودند.
سر انجام در ماجرای حَکَمین در دومة الجندل با عمرو عاص تبانی کرده، أمیر المؤمنین علیه السّلام را از خلافت خلع کرد. بعد از آن از ترس اصحاب أمیرالمؤمنین علیه السّلام به مکّه گریخت. (8)
📚 منابع :
7. الایضاح : ص 61. و ... و ... و ... .
8. بحار الأنوار : ج 33، ص 325 ـ 297. و ... .
تتمّه ی ذی الحجّه
4 _ وفات زراره رَحِمَهُ الله
در این ماه در سال 148 هـ، دو ماه بعد از شهادت آقا و مولایمان حضرت صادق علیه السّلام جناب زراره بن اعین وفات کرد.
او در روز شهادت امام صادق علیه السّلام در بستر بیماری بود. (9)
بعضی وفات زراره را در سال 150 هـ گفته اند. (10)
او از اصحاب امام باقر و امام صادق و امام کاظم علیهم السّلام بود، و نزد آن بزرگواران دارای منزلت و مقام خاصّی بود.
مردی فقیه، متکلّم، شاعر و ادیب بود، و مشهور است که آن بزرگوار از اوّلین فقهای اصحاب ائمه علیهم السّلام بود.
اسم آن بزرگوار عبد ربّه، و لقب او زراره، و کنیه اش ابوالحسن و گاهی نیز ابو علی خوانده می شود. پدرش اعین بن سنسن نام دارد. اولاد زراره حسن، حسین، رومی، عبید، عبدالله و یحیی هستند.
او مردی خوش سیما و جسیم بود، که آثار عبادت از پیشانی او ظاهر بود و هیبتی خاصّ و نیکو داشت.
مردم برای دیدن او جمع می شدند و انتظار می کشیدند، و گاهی چنان ازدحام بود که زراره باز می گشت. (11)
ابن ابی عُمَیر که از بزرگان شیعه است، می گوید :
زمانی که از محضر جمیل بن درّاج رَحِمَهُ الله استفاده می کردم به او گفتم :
«چه نیکوست محضر تو و چه زینت دارد افاده از مجلس تو» !
جمیل گفت :
«امّا به خدا قسم ما نزد زراره به منزله ی اطفال مکتبی هستیم، که نزد معلّم خود باشند». (12)
📚 منابع :
9. رجال کشی : ص 142. و ... .
10. رجال نجاشی : ص 175. و ... .
11. مسند زراره بن اعین : ص 29. و ... .
12. رجال کشی : ص 134. و ... .
💠 ثواب یک قطره اشک بر سید الشهداء علیه السلام به روایت اهل سنت عمری
✍ ١١٥٤ - حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِسْرَائِیلَ قَالَ: رَأَیْتُ فِی كِتَابِ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ حَنْبَلٍ رَحِمَهُ اللَّهُ بِخَطِّ یَدِهِ: نا أَسْوَدُ بْنُ عَامِرٍ أَبُو عَبْدِ الرَّحْمَنِ قثنا الرَّبِیعُ بْنُ مُنْذِرٍ، عَنْ أَبِیهِ قَالَ: كَانَ حُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ یَقُولُ: مَنْ دَمَعَتَا عَیْنَاهُ فِینَا دَمْعَةً، أَوْ قَطَرَتْ عَیْنَاهُ فِینَا قَطْرَةً، أَثْوَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ الْجَنَّةَ.
🔹 احمد بن حنبل از ائمه و بزرگان اهل سنت عمری روایت کرده است که امام حسین علیه السلام فرمودند: هر کس چشمانش برای ما پر اشک شود و یا یک قطره اشک برای ما بریزد، خدا بهشت را به او عطا خواهد کرد.
📚 فضائل الصحابة، تألیف احمد بن حنبل، جلد ۲، صفحه ۸۴۰-۸۴۱
#برعمروعمری_زاده_وعمری_دوست_وهرولدالزنایی_که_ازلعن_عمر_محزون_میشود_تاصبح_محشر_لعنت_لعنت_لعنت
⭕اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج⭕
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: دوشنبه - ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
میلادی: Monday - 09 August 2021
قمری: الإثنين، 29 ذو الحجة 1442
🌹 امروز متعلق است به:
🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام
🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام
❇️ وقایع مهم شیعه:
ا 🔹مرگ ابی قحافة پدر ابوبکر، 13ه-ق
🔹هلاکت هند جگر خوار لعنة الله علیها، 13ه-ق
💠 اذکار روز:
- یا قاضِیَ الْحاجات (100 مرتبه)
- سبحان الله و الحمدلله (1000 مرتبه)
- یا لطیف (129 مرتبه) برای کثرت مال
📆 روزشمار:
▪️1 روز تا آغاز ماه محرم الحرام
▪️10 روز تا عاشورای حسینی
▪️25 روز تا شهادت امام سجاد علیه السلام
▪️34 روز تا شهادت حضرت رقیه خاتون سلام الله علیها
▪️49 روز تا اربعین حسینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روز شمار محرم🖤
1⃣ روز تا شروع محرم
مهدی بیا و بزم جدت را بیارا
ما بد ولی؛ با ما بدان هم کن مدارا
دوشنبه شد؛ یک روز مانده تا محرم
باید کجا پیدا کنم صاحب عزا را
لبیک یا🌹حسین🌹✋
#حی_علی_العزا_فی_ماتم_الحسین علیه السلام
#حی_علی_بُکاءُ_فی_ماتم_الحسین علیه السلام
🏴بررسی روایات در مورد #سیاهپوشی
📝قسمت سوم
3⃣روایت شده است:
«قتل الحسین بن علی و علیه جبه خزّ دکناء»[۸]
«امام حسین علیه السلام کشته شد در حالی که بر تن شریفش لباسی از خز سیاه بود.»
لذا پیراهن پاره پاره و خونین امام حسین علیه السلام به رنگ مشکی یا تیره است.
🔲 دوره امام زین العابدین علیه السلام و ائمه اطهار از فرزندان ایشان علیهم السلام
1⃣ سلیمان بن راشد از پدرش نقل می کند که:
«رأیت علی بن الحسین و علیه درّاعه سوداء و طیلسان أزرق»[۹]
«امام سجاد علیه السلام را دیدم که جبّه ای سیاه رنگ و جلوباز پوشیده بودند.»
2⃣بانوان بنی هاشم در ماتم امام حسین علیه السّلام لباس های سیاه و خشن پوشیدند.
روی عن عمرو بن زین العابدین أنّه قال: «لمّا قتل جدی الحسین المظلوم الشهید لبس نساء بنی هاشم فی مأتمه ثیابالسواد و لم یغیّرنها فی حرّ أو برد و کان الإمام زین العابدین یصنع لهنّ الطعام فی المأتم»[۱۰]
«هنگامی که جدّم حسین علیه السّلام کشته شدند، زنان بنی هاشم لباس سیاه و خشن پوشیدند و از گرما و سرما شکایتی نمی کردند و اینگونه بود که امام سجاد علیه السّلام برای آن ها غذای ماتم زدگان و عزاداران تهیه می کرد.»
✔️سیاه پوشیدن هاشمیات تحت اشراف امام معصوم حضرت زین العابدین علیه السّلام بوده ایشان نه تنها از این کار نهی نمی فرمودند بلکه فعل امام در عزاداری ایشان به عنوان تقریر، تأیید و رجحان فعل هاشمیات و نوعی خدمت به سیاهپوشان بر عزای حسین علیه السلام است.[۱۱]
3⃣ عماد الدین ادریسی قرشی از ابی نعیم اصفهانی به سندش از ام سلمه نقل کرده که:
«عن اُمّ سَلَمَهَ انّها لَمّا بَلَغَها مَقتَلُ الحُسین ضَرَبَت قُبّهً فی مَسجِدِ رسول الله جَلَسَت فیها و لَبیسَت سَوادً»[۱۲]
«هنگامیکه خبرشهادت امام حسین علیه السلام به ام سلمه رسید در مسجد پیامبر صلی الله علیه واله وسلم قبّه ای (خیمه ای) سیاه زد و جامه سیاه پوشید.»
✔️این قضیه به بانویی مربوط می شود که هفت سال همسر پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) بود و بیش از پنجاه سال با امامان معصوم از نزدیک در ارتباط، و محشور و مأنوس بوده است. ودایع امیرالمؤمنین و امام حسین (علیهما السلام) در نزد او بود، و امام حسین (علیه السلام) او را مادر خطاب می کرد، با توجه به اینکه پوشیدن لباس سیاه به نشانه عزا همواره رخ میداد، می توان عمل ایشان را به تقریر معصومین (علیهم السلام) نیز نسبت داد و عمل او را علاوه بر سیره کاشف از سنت دانست.
#اللهم_العن_بتریه_سقیفه_صوفیه_و_دراویش
#لعنت_بر_قاتل_سیدالشهدا علیه السلام
( ادامه دارد ان شاءالله...)
#گزارش_سیاهپوشی ✔️🏴
🌟ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است 🌟
الهی بِحَقِ السّیدة زِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّل لِوَلیکَ الغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻
‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️
ید الله فـــــوق ایدیهم
#علـــــی یــــــد الله است..
بمیرد دشمن حیــــــدر
#علــــــی ولــــــی الله است..
🌹🌹بسم الله رب الحیدر کرار علیه السلام🌹🌹
🍃🍂🍃🍂🍃🍂
#فصل_پنجم
🌸هدایای نجرانیان برای پیامبر صلی الله علیه و آله
✍نجرانیان با پذیرفته شدن خود از سوی پیامبر صلی الله علیه و آله خوشحال شدند؛ و ابتدا هدایایی را که همراه آورده بودند تقدیم آن حضرت کردند. هدایای آنان پارجه بزرگی با نقش تصارير مقدس و پارچه هایی بافته از مو بود
✍مردم با دیدن تصاویر مجذوب آنها شده و برای تماشا می آمدند. اما حضرت برای اینکه بی اهمیت بودن آنها را نشان دهند فرمودند: "به این پارچه بزرگ که تصاویر بر آن کشیده شده نیاز ندارم، اما این پارچه های بافته را می پذیرم"!
✍مسیحیان با خوشحالی از پذیرش هدیه شان، به پیامبر صلی الله علیه و آله گفتند: آنها را به شما تقدیم می کنیم
📚مکاتیب الرسول صلی الله علیه و آله ج ۲ ص ۴۹۵
💞💞💞💞💞
🌸ناقوس و نماز مسیحیان در مدینه
✍مسیحیان خدمت حضرت بودند تا هنگام نمازشان که بعد از نماز عصر مسلمانان بود. آنان تصمیم گرفتند در مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله نمازشان را طبق آیین خود بخوانند. لذا ابتدا ناقوسی را که همراه آورده بودند به صدا درآوردند
✍مردم از اینکه در مسجد مسلمانان ناقوس زده شود و مسیحیان طبق دین خود نماز بخوانند ناراحت شدند و تصمیم گرفتند مائع آنان شوند. از این رو با ناراحتی به پیامبر صلی الله علیه و آله عرض کردند: یا رسول الله، این کار در مسجد شما؟!؟ حضرت با آرامش فرمودند: "آنان را به حال خود واگذاريد"! مسیحیان پس از به صدا درآوردن ناقوس برخاسته به سوی مشرق ایستادند و نماز خود را خواندند.
✍پس از نماز، گفتگو با حضرت را آغاز کردند. پیامبر صلی الله علیه و آله به آنان پیشنهاد کردند تا سه روز هیچ گفتگویی درباره موضوع اصلی صورت نگیرد، و در این سه روز آنان درباره حضرت به تحقیق بپردازند. مسیحیان پیشنهاد حضرت را پذیرفتند و با قرار اینکه پس از سه روز بر گردند، مجلس پایان یافت
📚بحار الانوار ج ۱ ص ۳۴۰، ۳۴۸
اختصاص ص ۱۱۲
مكاتب الرسول صلی الله علیه و آله ج ۲ ص ۴۹۳
اقبال ص ۵۱۰
💞💞💞💞💞
🌸مشورت با بهود مدينه
✍نجرانیان سه روز در مدینه درباره پیامبر صلی الله علیه و آله تحقیق کردند، و حتی روز آخر نزد یهودیان در بیت المِدراس که مرکز علمی آنان بود. رفتند و فریاد در آوردند: "این مرد در بین شماست و بر شما غالب شده است؟! نزد ما بیایید"
✍علمای یهود نزد مسیحیان آمدند و با هم به گفتگو پرداختند و پس از صحبتهای بسیاری که بین آنان رد و بدل شد، بزرگان یهود و نصاری به این نتیجه رسیدند که فردا همراه یکدیگر نزد پیامبر صلی الله علیه و آله بروند. بزرگان یهود به مسیحیان گنتند: فردا حاضر شوید تا او را امتحان کنیم.
منابع ؛ 📚بحار الانوار ج ۲۱ ص ۳۱۹، ۳۴۷
اقبال ص ۵۱۰
( ادامه دارد ان شاءالله...)
#گزارش_تحلیلی_مباهله 💐
🌟ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است 🌟
الهی بِحَقِ السّیدة زِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّل لِوَلیکَ الغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻
‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️
ید الله فـــــوق ایدیهم
#علـــــی یــــــد الله است..
بمیرد دشمن حیــــــدر
#علــــــی ولــــــی الله است..
هدایت شده از حرم
#کلیپ_صوتی
💠 عنوان:
#بررسی_تحریفات_عاشورا_یک
👈 خلاصه ای از بحث:
"اولین تحریفی که در واقعه عاشورا اتقاق افتاده این است که امام حسین (علیه السلام) شخصی است مثل ما و بقیه انسانها."
🎙سخنران :
#دکتر_محمد_دولتی
⏰ زمان:۳۴دقیقه و ۱۲ثانیه
➖➖➖
⬅️ نگاه به عنوان "تحریفات عاشورا" از منظر و دیدگاهی متفاوت ،
استماع فرمائید و نشر دهید.
👇👇👇
هدایت شده از حرم
4_5976337371933704950.mp3
8.22M
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صاحب عزا (قسمت اول)
✅ انصافاً ما با یه فرد معمولی چنین رفتاری
می کنیم؟
🏴این مجالس صاحب نداره؟
🏴صاحب این مجالس از ما درخواستی نداشته؟
در راستای اطاعت امر پادشاه دو عالم،
امـام حسیـن سلام الله عليه
✅ تـغیـیـر نیـّت گستـردهٔ شیعیان جهـان
در عـزای حسینی 🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صاحب عزا (قسمت دوم)
🏴 مولای ما صاحب الزمان در جلسات عزای جدش چه توقعی از ما دارند؟
👈از مجالس عزا باید به درک کدام روایت رسید؟
در راستای اطاعت امر پادشاه دو عالم،
امـام حسیـن سلام الله عليه
✅ تـغیـیـر نیـّت گستـردهٔ شیعیان جهـان
در عـزای حسینی 🏴
📜 امـام حسیـن سلاماللهعلیه فرمودهاند:
فرزندم #مهـدی در عصر خودش مظلوم است.
تا میتوانید برای او سخن بگویید و قلم فرسایی
کنید. آنچه برای او بگویید در حقیقت برای همه
ما اهل بیت گفته اید
هدایت شده از حرم
#تذکره_ی_کرب_و_بلا...
پــهـن شــد سـفـره ی دل، بــوی خــدا آمــده اسـت
بـــه تـــن شــــاه و گـــدا رخــت عـــزا آمـــده اسـت
در و دیــــــوار حـــســیــنــیــه چــرا گــریـــان اسـت؟
نــکــنــد فــاطـمـه(س) در روضــه ی ما آمده اسـت؟
ده شــب و روز هـــمـــه ســیــنــه زنـان سـیـرابــنـد
فـــــصـــل آب آوری شـــــاهِ وفـــــــا آمـــــده اسـت
مـــــژده ای مــی رســـد از پــنــجــره فـــولـادِ رضــا
ســــوی مـــا تــــذکــره ی کـربـُــبــلـا آمـــده اسـت
کـوچه ی ســیـنـه زنـی، ارث شـهـیـدان بر ما ست
روزیِ مــــــا ز عـــطـــای شـــهـــدا آمـــــده اسـت
دم "ای اهــــــل حـــــرم" بــاز بـــگـــیــرد نــــاظـــم
حــضـــرت ام الــبــنـیـن بــا قـــد تـــا آمـــده اسـت
ذهـــن درگــیــر ســوالی اســت دوبـــاره امـسـال
ارمـــنـــی در وســـط روضــه چـــرا آمـــده اسـت؟
بــیــســت روز اســت ز دروازه ی شــهــر نـیـرنـگ
نــالــه ی کــوفــه مـیـا، کـــوفـــه مـیـا آمده است