eitaa logo
حرم- کارشناسان احکام
454 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
231 ویدیو
100 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 
📝 ✍ احکام خمس سوال 👇 آیا به ارث خمس تعلق می‌گیرد؟ پاسخ 👇 ✍ آیت الله خامنه‌ای: ارث و پول فروش آن خمس ندارد، هر چند قیمت آن افزایش یافته باشد، مگر این که آن را به قصد تجارت و زیاد شدن قیمت نگهداری کند که در این صورت، پس از فروش بنابر احتیاط واجب باید خمس ارزش افزوده آن پرداخت شود. ارثی که به فرزندان صغیر می‌رسد خمس ندارد ولی از سود حاصل از ارث، آن مقدار که تا زمان رسیدن به بلوغ شرعی در ملک آنان باقی می‌ماند بنابر احتیاط بر هر یک از آنان واجب است که بعد از رسیدن به سن تکلیف، خمس آن را بپردازند. ✍ آیت الله سیستانی: ارثی که بر اساس قواعد معتبر در باب ارث به انسان می‌رسد (خمس ندارد). ولی اگر مسلمانی که شیعه است مالی به غیر این راه مانند تعصیب به او به ارث برسد، آن مال از فوائد محسوب می‌شود و خمس آن را باید بدهد، و همچنین اگر ارثی به او برسد که توقع آن را نداشته و از غیر پدر و پسر باشد، ـ احتیاط واجب ـ آن است که خمس آن ارث را اگر از مخارج سالش زیاد بیاید، بدهد. (و) اگر مالی به ارث به او برسد و بداند کسی که این مال از او به ارث رسیده خمس آن را نداده، باید خمس آن را بدهد، و همچنین اگر در خود آن مال خمس نباشد و وارث بداند کسی که آن مال از او به ارث رسیده، خمس بدهکار است، باید خمس را از مال او بدهد، ولی در هر دو صورت اگر کسی که مال از او به ارث رسیده به دادن خمس عقیده نداشته، یا آنکه خمس نمیداده، لازم نیست وارث خمس واجب بر او را بپردازد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: ﺍﻣﻮﺍﻟﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﺭﺙ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﯽ ﺭﺳﺪ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺧﻤﺲ ﻧﻴﺴﺖ، ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺑﺪﺍﻧﺪ ﺷﺨﺺ ﻣﻴّﺖ ﺧﻤﺲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺩﻩ، ﻳﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺳﺎﻳﺮ ﺍﻣﻮﺍﻟﺶ ﺑﺪﻫﮑﺎﺭ ﺧﻤﺲ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﺎﻝ ﺍﺭﺙ ﺗﺮﻗّﯽ ﻗﻴﻤﺖ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺳﺎﻝ ﺧﻤﺴﯽ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺑﮕﺬﺭﺩ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺁﻥ ﺧﻤﺲ ﺩﺍﺭﺩ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﮐﺴﯽ ﺍﺭﺛﯽ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﺪ ﮐﻪ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﯼ ﺩﻭﺭﯼ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﻃﻠﺎﻋﯽ ﺍﺯ ﭼﻨﻴﻦ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﯼ ﻭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭﯼ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺭﺛﯽ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ، ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻧﻴﺰ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﻭﺍﺟﺐ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﻤﺲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ. ✍ آیت الله نوری همدانی: ارثی که به انسان می رسد (خمس ندارد). ولی اگر مثلاً با کسی خویشاوندی دوری داشته باشد و نداند چنین خویشی دارد، احتیاط مستحّب آن است خمس ارثی را که از او می برد، اگر از مخارج سالش زیاد بیاید، بدهد. اگر مالی به ارث به او برسد و بداند کسی که این مال از او به ارث رسیده خمس آن را نداده، باید خمس آن را بدهد و نیز اگر در خود آن مال خمسی نباشد ولی انسان بداند کسی که آن مال از او به ارث رسیده، خمس بدهکار است، باید خمس را از مال او بدهد. ﷽: http://eitaa.com/joinchat/1637613575C8c6d084465📚
❗️تطهیر داخل بدن آیا میدانید ... داخل بدن انسان، مانند داخل دهان و بینی، با برطرف شدن عین نجاست پاک می شود و نیاز به تطهیر ندارد، همچنین اگر بدن حیوان یا منقار پرنده نجس شود مانند این که با خون یا آب نجس آلوده شود، چنانچه عین نجاست برطرف شود، حیوان پاک می شود. @leader_ahkam
1-شخصی با یک قرار داد ، عقد مضاربه ای را با دیگری به مدت 5 ساله بسته بود ، بعد از مدتی عامل به مالک می گوید که در این چند سال گذشته ، سودی را که به تو پرداخت می نمودم با پول تو کار نکرده بلکه سرمایه دیگران را که اخذ می کردم به عنوان سود به تو پرداخت می نمودم سوال این است که اگر مالک در حت و سقم گفتار عامل شک داشته باشد حکم سود های گرفته شده چیست؟ آیت الله خامنه ای : در فرض سؤال، مالک غیر از اصل سرمایه و میزان کاهش ارزش ریالی آن، چیز دیگری نمی تواند از عامل بگیرد. مگر اینکه اطمینان به عدم صحت گفته عامل داشته باشد. نسبت به سودهایی که قبلا گرفته و استفاده کرده است، صاحبان اصلی پول می توانند به هر یک از عامل یا مالک مراجعه و پول خود را مطالبه کنند، لکن اگر به مالک مراجعه کنند، مالک می تواند به عامل رجوع کرده و از او طلب خسارت کند. آیت الله خامنه ای :در هر صورت اگر در این مورد اختلافی هست، باید از طریق مراجع قانونی اقدام شود. ش 987762 2-زکات فطریه را برای فقیری کنار گذاشتم اگر به او بگویم که اجازه بدهد تا با این پول برایش چیزی بخرم کفایت می کند و یا اینکه حتما باید از طرف او وکیل در قبض بشویم و بعد با اجازه بعدی چیزی برای او بخرم؟ آیت الله خامنه ای : در فرض سؤال بعد وکیل شدن در قبض از طرف فقیر، می توانید به عنوان وکیل برای او با زکات فطره چیزی بخرید.ش 945337 3-یکی از مصارف زکات ، مامورین جمع آوری آن باشد آیا این مساله شامل صدقاتش می باشد به عبارت دیگر آیا می تواند مقداری از پولهای جمع شده به عنوان صدقات مستحبی را به عنوان دستمزد به مامورین جمع آوری پرداخت نمود. آیت الله خامنه ای :پرداخت مقداری از صدقات مستحب به کسانی که در جمع آوری آن کمک می کنند ــ به عنوان اجرت اشکال ندارد ــ، به شرطی که برای جمع آوری و رساندن صدقات به افراد مستحق به کمک آن ها نیاز باشد، به خصوص اگر ظاهر امر نشان دهد که صاحبان اموال راضی به این کار هستند.ش 945338 4-پدرم بدون اطلاع وارث ،تنها مایملک خود را که خانه ای بوده است وصیت می کند که جزء مسجد باشد ، حال بعد از فوت چون وصیت به بیش از یک سوم بوده است بعضی از ورثه اجازه مازاد یک سوم را نمی دهد سوال این است که با توجه به مشاع بودن خانه آیا این وصیت از اساس باطل است و یا اینکه می شود زمین مسجد مشاع باشد؟ آیت الله خامنه ای :وصیت باطل نیست. و به مقدار ثلث به اضافه سهم ورثه ای که اجازه داده اند صحیح است.ش 945339 5-آیا کثیر الظن حکم کثیر الشک در نماز را دارد؟ آیت الله خامنه ای :اگر وسواس باشد ظن او هم حکم شک دارد و نباید به آن اعتنا کند.ش 945340
هدایت شده از 
📝 ✍ احکام بیدار کردن برای نماز سوال 👇 آیا بیدار کردن اعضای خانواده به خصوص بچه ها و همسر برای نماز صبح بر ما واجب است ؟ پاسخ 👇 ⬅️ امام خامنه ای: اگر به نحوی باشد که بیدار نکردن آنان موجب سبک شمردن نماز باشد‌ لازم است. ⬅️ آیت الله مکارم شیرازی: واجب نیست مگر اینکه آنها عادت به ترک نماز صبح کنند و آن را سبک بشمارند، در این صورت واجب است به نحو مطلوبی آنها را بیدار کنند. ⬅️ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر خود آن ها مراقب نماز هستند و بعضی وقت ها بیدار نشوند بیدار کردن آن ها واجب نیست لیکن اگر خودشان مراقب نیستند از باب امر به معروف و نهی از منکر باید آن ها را برای نماز بیدار کنید. ⬅️ آیت الله سیستانی: بیدار کردن فرزندان تحت تربیت واجب است ⬅️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر خواب ماندن شخص باعث می شود به این امر عادت کند یا به جهتی دیگر بیدار کردن او احسان به وی به حساب آید- مانند اینکه خواب ماندن وی بدون عذر باشد - بیدار کردن اشکال ندارد حتی اگر اذیت شود، ولی اگر خواب ماندن به صورت اتفاقی باشد و جهت راجحی نیز برای بیدار کردن نباشد، بیدار نمودن وی اگر مستلزم ایذا شود جایز نیست. نسبت به بیدار کردن کسانی که بالغ نشده اند در صورتی که تربیت وی متوقف بر این کار باشد حتی اگر اذیت شوند بیدار کردن آن ها اشکال ندارد. ﷽: http://eitaa.com/joinchat/1637613575C8c6d084465📚
ارسال شده از سروش: زکات فطریه را برای فقیری کنار گذاشتم اگر به او بگویم که اجازه بدهد تا با این پول برایش چیزی بخرم کفایت می کند و یا اینکه حتما باید از طرف او وکیل در قبض بشویم و بعد با اجازه بعدی چیزی برای او بخرم؟ رهبری : در فرض سؤال بعد وکیل شدن در قبض از طرف فقیر، می توانید به عنوان وکیل برای او با زکات فطره چیزی بخرید.ش 945337 زنجانی: قبض شرط نیست ولی قبول لازم است و اذن باید بعد از قبول باشد .ش13157 سیستانی : اذن در تبدیل اذن در قبض هم محسوب می شود .ش2693 مکارم: اگر به او اعلام کرده اید زکات فطره است ، مانعی ندارد .ش633387
هدایت شده از 
📝 ✍ احکام خرید وفروش چک سوال 👇 فروش مبلغ چک مدت دار به صورت نقد با قیمت کمتر چه حکمی دارد؟   پاسخ 👇 ✍ امام خامنه ای : فروش چک مدت دار به ديگرى به کمتر يا بيشتر از مبلغ مندرج در چک، جايز است و اشکال ندارد آنچه اشکال دارد و جايز نيست اين است که مبلغى از کسى قرض بگيرد و در برابر آن چک مدت دار به مبلغ بيشتر از مبلغ قرض به او بدهد. اين عمل، قرض ربوى است و حرام است، اگرچه بعيد نيست اصل قرض صحيح باشد. ✍ امام خمینی ره : فروش ان از سوی طلبکار ، به بدهکار اشکال ندارد؛ ولی فروش ان به شخص سوم صحیح نیست. ✍آیات عظام تبریزی ،سیستانی، فاضل، مکارم و نوری : در صورتى که چک مربوط به معامله اى باشد، و سند بدهکارى محسوب شود (و چک دوستانه نباشد) خرید و فروش آن به کمتر یا بیشتر از مبلغ مندرج در آن مانعى ندارد. ✍آیت الله وحید: بنابر احتیاط واجب، جایز نیست. واگربه مصالحه باشد اشكال ندارد. ✍آیت الله بهجت: اگرفروشنده چک، دمبلغ ان را از صادرکننده چک،باشدفروشان به مبلغ کمتر ، در صورتی جایز است که در ما به التفاوت، معامله معامله شرعی انجام گیرد ودر ضمن ان، شرط قرض (به مبلغ فروش چک)شود. http://eitaa.com/joinchat/1637613575C8c6d084465📚