eitaa logo
حرم- کارشناسان احکام
453 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
232 ویدیو
100 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم طبق نظر آیت الله خامنه ای به احتیاط واجب زکات فطره به فقرا شیعه داده شود
مراجع عظام تقلید میزان سال ۹۸ و کفاره روزه و را اعلام فرمودند.👆 -------------------- کانال تخصصی رایحه ی احکام http://eitaa.com/joinchat/1773338626C6ef47934 نشر دهید ودر ثواب احکام سهیم شوید🌸🍃
هدایت شده از جهان نیوز
🌹 اعمال روز عید سعید فطر 🌹 🔸اوّل: پس از نماز صبح و نماز عید، تکبیراتى که در شب عید پس از نماز فریضه مىخواندى، بخوان. 🔸دوم: پس از نماز صبح دعایى را که سیّد روایت کرده: «اللهم انى توجّهت الیک بمحمّد امامى» بخوان، و شیخ خواندن این دعا را پس از نماز عید ذکر کرده. 🔸سوم: کنار گذاشتن زکات فطر پیش از نماز عید، به شرحى که در کتابهاى فقهى آمده. بدانکه زکات فطر، واجب مؤکّد، و شرط قبولى روزه ماه رمضان و سبب حفظ انسان تا سال آینده است، و حق تعالى در این آیه شریفه: «قد افلح من تزکى و ذکر اسم ربه فصلّى» زکات را مقدّم بر نماز ذکر فرموده. 🔸چهارم: غسل است، و وقت آن پس از طلوع فجر است تا زمان بجا آوردن نماز عید، 🔸پنجم: پوشیدن جامه نیکو، و بکار بردن بوى خوش، رفتن به صحرا براى بجا آوردن نماز عید در زیر آسمان در غیر شهر 🔸ششم: خوردن مقدار کمى از تربت سیّد الشهدا علیه السّلام که از هر دردى شفاست مستحبّ است. 🔸هفتم: چون براى رفتن به نماز عید آماده شدى، بیرون نرو مگر پس از طلوع آفتاب، و بخوان دعاهایى را که سیّد ابن طاووس در کتاب» اقبال «نقل کرده از جمله ابو حمزه ثمالى از امام باقر علیه السّلام روایت کرده که هنگامىکه براى نماز عید فطر و قربان و جمعه آماده بیرون رفتن شدى، این دعا را بخوان: 🔸اللهُمَّ مَنْ تَهَیَّأَ فِی هَذَا الْیَوْمِ أَوْ تَعَبَّأَ أَوْ أَعَدَّ وَ اسْتَعَدَّ لِوِفَادَةٍ إِلَى مَخْلُوقٍ رَجَاءَ رِفْدِهِ وَ نَوَافِلِهِ وَ فَوَاضِلِهِ وَ عَطَایَاهُ فَإِنَّ إِلَیْکَ یَا سَیِّدِی تَهْیِئَتِی وَ تَعْبِئَتِی وَ إِعْدَادِی وَ اسْتِعْدَادِی رَجَاءَ رِفْدِکَ وَ جَوَائِزِکَ وَ نَوَافِلِکَ وَ فَوَاضِلِکَ وَ فَضَائِلِکَ وَ عَطَایَاکَ وَ قَدْ غَدَوْتُ إِلَى عِیدٍ مِنْ أَعْیَادِ أُمَّةِ نَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْهِ وَ عَلَى آلِهِ وَ لَمْ أَفِدْ إِلَیْکَ الْیَوْمَ بِعَمَلٍ صَالِحٍ أَثِقُ بِهِ قَدَّمْتُهُ وَ لا تَوَجَّهْتُ بِمَخْلُوقٍ أَمَّلْتُهُ وَ لَکِنْ أَتَیْتُکَ خَاضِعا مُقِرّا بِذُنُوبِی وَ إِسَاءَتِی إِلَى نَفْسِی فَیَا عَظِیمُ یَا عَظِیمُ یَا عَظِیمُ اغْفِرْ لِیَ الْعَظِیمَ مِنْ ذُنُوبِی فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ اِلّا أَنْتَ یَا لا إِلَهَ اِلّا أَنْتَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ. @Jahaannews
﷽: http://eitaa.com/joinchat/1637613575C8c6d084465📚
هدایت شده از 
📝 ✍ احکام فطریه سئوال👇 ارتکاب چه گناهانی توسط فقیر باعث می شود که پرداخت زکات فطریه به او جایز نباشد؟ پاسخ👇 ✍ امام خمینی (ره): بنابر احتیاط واجب شراب خواری و کسی که آشکارا گناه کبیره می کند. ✍ آیت الله خامنه ای: بنابر احتیاط واجب کسی که آشکارا گناه کبیره انجام میدهد. ✍ آیت الله سیستانی: بنابر احتیاط واجب، شراب خواری، بی نمازی، آشکارا گناه کردن و تجاهر به فسق. ✍ آیات وحید، تبریزی و خویی: بنابر احتیاط واجب شراب خواری، بی نمازی و کسی که آشکارا گناه کبیره می کند. ✍ آیات صافی، نوری، فاضل و گلپایگانی: به شراب خوار و کسی که آشکارا معصیت می کند، بنابر احتیاط واجب نمی توان فطریه داد. ✍ آیت الله زنجانی: به شراب خوار و کسی که زکات دادن به او کمک به معصیتش است، نمی توان فطریه داد. ✍ آیت الله مکارم: به شراب خوار بنابر احتیاط واجب نمی توان فطریه داد. ✍ آیت الله بهجت: بنابر احتیاط واجب به کسی که گناه کبیره (مانند خوردن شراب، رعایت نکردن حجاب و نماز نخواندن) می کند، خصوصا کسی که در ملا عام این گناهان را انجام می دهد، زکات فطریه داده نشود؛ مگر به قدر ضروریات خود و خانواده اش. همچنین پرداخت فطریه به معتادی که مقداری از آن را صرف اعتیاد می کند، خلاف احتیاط است. ﷽: http://eitaa.com/joinchat/1637613575C8c6d084465📚
هدایت شده از یا فارس الحجاز
استحباب 6 روز روزه بعد عید فطر برخی، استحباب آن را از روز چهارم شوال به مدت شش روز دانسته‌اند طباطبایی یزدی، محمدکاظم، العروة الوثقی، ج۳، ص۶۶۰. به قول برخی، روزه گرفتن بعد از عید فطر به مدت شش روز مستحب است. حلی، حسن بن یوسف، قواعد الأحکام، ج۱، ص۳۸۴. بعضی نیز اصل استحباب آن را ثابت ندانسته‌اند موسوی عاملی، محمد، مدارک الأحکام، ج۶، ص۲۸۱. بحرانی، یوسف، الحدائق الناضرة، ۱۳، ص۳۸۶ ۳۸۷. کاشف الغطاء، جعفر، کشف الغطاء، ج۴، ص۵۱.
هدایت شده از پاسخگویان - دفتر مقام معظم رهبری
📝 ✍ احکام وقت نیمه شب شرعی سوال 👇 سلام و خسته نباشید. نیمه شب شرعی که در احکام گفته شده است، در چه زمانی از شب شروع می شود؟ پاسخ 👇 سلام علیکم از نظر همه مراجع برای محاسبه نیمه شب شرعی، برای نمازهای واجب مثلا برای تعیین انتهای وقت نماز مغرب و عشاء که گفته شده نیمه شب شرعی است، باید از غروب تا اذان صبح را نصف کنید، به عنوان نمونه اگر غروب آفتاب ساعت ۵ باشد و اذان صبح ساعت ۴ باشد، نیمه شب شرعی ساعت ده و نیم خواهد بود. . نظر مراجع در مورد وقت نیمه شب شرعی:👇 ✍آیات عظام: امام خمینی، رهبری، مکارم، فاضل: برای محاسبه زمان نیمه شب، بنابر احتیاط واجب در نمازهای واجب از غروب تا اذان صبح را نصف می کنیم و در نمازهای مستحب مثل نماز شب از غروب تا طلوع آفتاب را نصف می کنیم. ✍آیات عظام: سیستانی، زنجانی، نوری، بهجت: برای محاسبه زمان نیمه شب، از غروب تا اذان صبح را نصف می کنیم. ✍آیات عظام: وحید، صافی، گلپایگانی: برای محاسبه زمان نیمه شب، بنابر احتیاط واجب در نمازهای واجب از غروب تا اذان صبح را نصف می کنیم. 📚
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹سؤال: اگر شوهر و یا پدر بدون اطلاع زن و یا فرزند خود، کفاره او را پرداخت کند کفایت می کند؟ 👈ج) بنابر احتیاط مجزی نیست. 🔹س: زکات فطره را در چه جهتی می توان مصرف نمود. 👈 ج) بنابر احتیاط باید به فقرای شیعه داده شود.
هدایت شده از 
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 📝 ✍ احکام احترام با آیات اللهی سوال 👇 اگر ادعیه و آیات قرآن را در کیف پولمان قرار داده و آن را در جیب پشت شلوار بگذاریم، اشکالی دارد؟ پاسخ 👇 💠امام خامنه ای: اگر در نظر عرف، بى احترامى محسوب نمى شود مانع ندارد و گرنه باید مراعات شود. 💠آیت الله مکارم: چنانچه قصد بی احترامی نباشد اشکال ندارد. 💠آیت الله سیستانی: اگر این کار هتک آیه قرآنی یا نام خدا باشد، از این کار خود داری شود. 💠آیت الله نوری: قرار دادن آیات و یا اسماء متبرکه در مکان هایی که موجب هتک حرمت باشد جائز نیست. ﷽: http://eitaa.com/joinchat/1637613575C8c6d084465📚
هدایت شده از 
📝 ✍ احکام خمس سوال 👇 آیا به ارث خمس تعلق می‌گیرد؟ پاسخ 👇 ✍ آیت الله خامنه‌ای: ارث و پول فروش آن خمس ندارد، هر چند قیمت آن افزایش یافته باشد، مگر این که آن را به قصد تجارت و زیاد شدن قیمت نگهداری کند که در این صورت، پس از فروش بنابر احتیاط واجب باید خمس ارزش افزوده آن پرداخت شود. ارثی که به فرزندان صغیر می‌رسد خمس ندارد ولی از سود حاصل از ارث، آن مقدار که تا زمان رسیدن به بلوغ شرعی در ملک آنان باقی می‌ماند بنابر احتیاط بر هر یک از آنان واجب است که بعد از رسیدن به سن تکلیف، خمس آن را بپردازند. ✍ آیت الله سیستانی: ارثی که بر اساس قواعد معتبر در باب ارث به انسان می‌رسد (خمس ندارد). ولی اگر مسلمانی که شیعه است مالی به غیر این راه مانند تعصیب به او به ارث برسد، آن مال از فوائد محسوب می‌شود و خمس آن را باید بدهد، و همچنین اگر ارثی به او برسد که توقع آن را نداشته و از غیر پدر و پسر باشد، ـ احتیاط واجب ـ آن است که خمس آن ارث را اگر از مخارج سالش زیاد بیاید، بدهد. (و) اگر مالی به ارث به او برسد و بداند کسی که این مال از او به ارث رسیده خمس آن را نداده، باید خمس آن را بدهد، و همچنین اگر در خود آن مال خمس نباشد و وارث بداند کسی که آن مال از او به ارث رسیده، خمس بدهکار است، باید خمس را از مال او بدهد، ولی در هر دو صورت اگر کسی که مال از او به ارث رسیده به دادن خمس عقیده نداشته، یا آنکه خمس نمیداده، لازم نیست وارث خمس واجب بر او را بپردازد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: ﺍﻣﻮﺍﻟﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﺭﺙ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﯽ ﺭﺳﺪ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺧﻤﺲ ﻧﻴﺴﺖ، ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺑﺪﺍﻧﺪ ﺷﺨﺺ ﻣﻴّﺖ ﺧﻤﺲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺩﻩ، ﻳﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺳﺎﻳﺮ ﺍﻣﻮﺍﻟﺶ ﺑﺪﻫﮑﺎﺭ ﺧﻤﺲ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﺎﻝ ﺍﺭﺙ ﺗﺮﻗّﯽ ﻗﻴﻤﺖ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺳﺎﻝ ﺧﻤﺴﯽ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺑﮕﺬﺭﺩ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺁﻥ ﺧﻤﺲ ﺩﺍﺭﺩ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﮐﺴﯽ ﺍﺭﺛﯽ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﺪ ﮐﻪ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﯼ ﺩﻭﺭﯼ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﻃﻠﺎﻋﯽ ﺍﺯ ﭼﻨﻴﻦ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﯼ ﻭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭﯼ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺭﺛﯽ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ، ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻧﻴﺰ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﻭﺍﺟﺐ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﻤﺲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ. ✍ آیت الله نوری همدانی: ارثی که به انسان می رسد (خمس ندارد). ولی اگر مثلاً با کسی خویشاوندی دوری داشته باشد و نداند چنین خویشی دارد، احتیاط مستحّب آن است خمس ارثی را که از او می برد، اگر از مخارج سالش زیاد بیاید، بدهد. اگر مالی به ارث به او برسد و بداند کسی که این مال از او به ارث رسیده خمس آن را نداده، باید خمس آن را بدهد و نیز اگر در خود آن مال خمسی نباشد ولی انسان بداند کسی که آن مال از او به ارث رسیده، خمس بدهکار است، باید خمس را از مال او بدهد. ﷽: http://eitaa.com/joinchat/1637613575C8c6d084465📚