استفتاء از حضرت آقا در مورد بیمه و خمس آن
س1- آیا بیمه عمر که مثلاً شخص بیمه شده بیست سال در هر سال مبلغی معیّن به بیمه پرداخت میکند و سپس بیمه مبلغی معادل دویست برابر مبلغ سالیانه را به شخص میپردازد مشروعیت دارد؟ و آیا مبلغ دریافتی متعلق خمس است؟
ج. بیمه عمر اقسامی دارد در صورتی که معامله میان بیمهگر و بیمهگذار و برای زمان حیات باشد (بر فرض مشروعیت معامله) پول دریافتی خمس دارد.
س2- کارمندان و کارگرانی که در زمان کار کردنشان براساس قراردادی اجباری ماهانه مبلغی را به بیمه پرداخت میکنند و دولت یا کار فرما نیز مبالغی را به بیمه میپردازند؛ و پس از بازنشستگی حقوقی را از بیمه دریافت می کنند، آیا حقوق زمان بازنشستگی متعلق خمس است؟
ج. حقوق بازنشستگی درآمد کسب است و خمس دارد.
س3- در فرض سؤال قبل اگر کارگر اختیاراً خود را بیمه نماید، آیا حقوق زمان بازنشستگی متعلق خمس است؟
ج. حقوق بازنشستگی درآمد کسب است و خمس دارد.
س4- آیا پولی را که بیمه طبق قرارداد و قانون به عنوان بیمه کاری و یا از کار افتادگی میپردازد متعلق خمس است؟
ج. خمس دارد.
س5- آیا پولی که بیمه طبق قرار داد و قانون بعد از مرگ بیمه شده به بازماندگان به عنوان حقوق و مستمری میپردازد متعلق خمس است؟
ج. برای دریافت کننده (بازماندگان) هبه است و خمس ندارد و برای پرداخت کننده هم اگر فراتر از شأن نباشد جزو مؤنه است و خمس ندارد.
س6- آیا حقوق معوّقه کارگر و یا کارمند که پس از مرگش پرداخت میشود، متعلق خمس است؟
ج. خمس دارد.
مصرف تسهیلات بانکی، در غیر موردی که در قرار داد آمده است:
به طور کلی تسهیلات بانکی ـ غیر از وام قرض الحسنه ـ، به ملکیت مشتری در نمی آید، بلکه مشتری از طرف بانک ـ مالک پول ـ مجاز است طبق قرارداد آن را در محل معین شده ـ توسط بانک ـ مصرف کند، بنابر این، صرف آن در محل دیگر، تصرف غاصبانه و شرعا غیر مجاز و موجب ضمان است.
( پاسخ فوق جایگزین پاسخ زیر - در پاسخ های آماده - شده است:
پول هایی که بانک ها می پردازند غالبا وام (قرض) نیست، بلکه تحت عنوان یکی از عقود اسلامی از قبیل جعاله، مشارکت، مضاربه و امثال آن می باشد. بنابراین، گیرنده پول فقط طبق همان قراردادی که منعقد کرده حق تصرف دارد وگرنه تصرف غاصبانه و موجب ضمان است.)
------------------------------------------------------------------
نافله عشا در سفر
در سفر نافلههای ظهر و عصر ساقط است و نبايد خوانده شود و خواندن نافله عشا به قصد رجاء مانعی ندارد.
-------------------------------------------------------------------------------
دوچرخه سواری بانوان در جایی که در معرض دید و جلب توجه نامحرم است، جایز نیست
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
🔄 محاسبه مسافت شرعی و حد ترخص
#احکام_مسافر #معيار_محاسبه_حد_ترخص
🆔 @leader_ahkam
🔰معاشرت با شخص بی نماز
💠 سؤال: کسی که نماز نمی خواند، آیا می توانیم به خانه او رفت و آمد کنیم یا از مال او استفاده کنیم؟
☑️ جواب: استفاده از اموال و #معاشرت_با_کسی_که_نماز_نمیخواند، در صورتی که تأیید کار او نباشد، اشکال ندارد؛ اما اگر ترک معاشرت موجب عمل به واجب و نماز خواندن او می شود، به عنوان #امر_به_معروف و نهی از منکر ـ با وجود شرایط ـ ، باید رفت و آمد با او را ترک کنید.
#احکام_امر_به_معروف #رفت_و_آمد_با_بی_نماز
🆔 @leader_ahkam
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
📚مصرف تسهیلات بانکی، در غیر مورد قرار داد
💠 سؤال: آیا مصرف #تسهیلات_بانکی، در غیر موردی که در قرار داد آمده است، جایز است؟
❇️ جواب: به طور کلی غالباً تسهیلات بانکی ـ غیر از وام قرض الحسنه ـ، به ملکیت مشتری در نمی آید، بلکه مشتری از طرف #بانک ـ مالک پول ـ مجاز است طبق قرارداد، آن را در محل معین شده ـ توسط بانک ـ مصرف کند، بنابر این صرف آن در محل دیگر، #تصرف_غاصبانه و شرعاً غیر مجاز و موجب ضمان است.
#احکام_بانک_ها #امور_بانکی #مصرف_وام_بر_خلاف_قرار_داد #وام_بانکی
🆔 @leader_ahkam
⬛️ پوشیدن لباس مشکی
📙سؤال: آیا پوشیدن #لباس_مشکی در ایام #عزای_اهل_بیت (علیهم السلام) امر پسندیده ای است ؟
📕جواب: پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور #تعظیم_شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است، در هر صورت کراهت پوشیدن #لباس_سیاه در غیر نماز ثابت نیست.
#احکام_عزاداري #تعظيم_شعائر_اسلامي
🆔 @leader_ahkam
#مدال_طلا🏅
🎗️مدال هاى طلا كه #ورزشكاران دريافت مى كنند و به گردن شان، مى آويزند چه حكمى دارد؟
👈همه مراجع : دريافت مدال طلا اشكال ندارد؛ ولى به گردن انداختن آن براى مردان جايز نيست.[1]
آيه اللّه مكارم: دريافت مدال طلا اشكال ندارد؛ ولى به گردن انداختن آن براى مردان جايز نيست، مگر در موارد ضرورت.[2]
💎تبصره. چنانچه مدال هاى ياد شده از آب طلا باشد، اشكال ندارد.
------------------------------
منبع:👇👇
[1]. خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س۴۴۶؛ توضيح المسائل مراجع، م۸۳۲؛ نورى، توضيح المسائل، م۸۳۳؛ وحيد، توضيح المسائل، م۸۳۸.
[2]. مكارم، استفتائات، ج۱، س۱۳۶.
@mahzareahkam |درمحضر احکام