✴️ اذن و اجازه شوهر در روزه های قضا ✴️
🔺🔺🔺🔺🔺🔺
❓ سوال : آیا #زن برای گرفتن روزه #قضا باید #اجازه از شوهرش بگیره ؟ مثلا روزه های سال گذشته را بخواد بگیره و من اجازه ندم
🔻🔻🔻🔻🔻
💠 آیت الله خامنه ای و وحیدخراسانی : در انجام #واجبات اجازه همسر شرط نیست و قضای #روزه هم از واجبات می باشد. و شوهر هم نمی تواند او را این کار منع کند.
۱💠 آیت الله مکارم شیرازی : در روزه ماه مبارک رمضان و روزه هاي قضايي که وقت آن کم است(مثلا 10 روزه قضا از رمضان گذشته مانده و 10 روز نيز تا رمضان فرصت دارد) نيازي به اجازه شوهر نيست و بايد روزه بگيرد. ولي در روزه هاي نذر، مستحبي و روزه هاي قضايي که تا ماه رمضان وقت کافي دارد و روزه گرفتن مزاحم حقوق شوهر مي شود بايد از شوهر اجازه بگيرد. البته در قضاي روزه رمضان که وقت کافي دارد اگر بدون اطلاع شوهر روزه گرفت و بعد از اذان ظهر شوهر تقاضاي تمکين و مانند آن نمود زن بايد روزه خود را ادامه دهد.
💠 آیت الله سیستانی : باید در اوقاتی بگیرد که مزاحم حق شوهر نباشد.
💠 آیت الله شبیری زنجانی: اگر وقت روزه #تنگ نشده بنابر احتیاط اجازه لازم است.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
استفتاءاز سایت مراجع
#احکام_بانوان
#اذن
❤️ @mahzareahkam |درمحضر احکام
#میزان_خم_شدن_برای_رکوع
⁉️به چه میزان برای #رکوع باید خم شد؟
✍️ بايد به اندازه اي #خم شود كه بتواند دست را به زانو بگذارد.
👈كسي كه نشسته ركوع ميكند، بايد به قدري خم شود كه صورتش مقابل زانوها برسد و بهتر است به قدري خم شود كه صورت نزديك جاي سجده برسد. [۱]
ایت الله مكارم: بايد به قدري خم شود كه بگويند ركوع كرده است.
☢️☢️☢️☢️☢️☢️☢️☢️☢️
⁉️آیا گذاشتن #دستها بر روی زانو واجب است؟
✍️اگر به اندازه ركوع خم شود، ولي دستها رابه زانو نگذارد اشكال ندارد.[۲]
آیت الله خامنه ای ومکارم: احتیاط واجب آن است که در حال رکوع، دستها را بر زانو بگذارد.[۳]
#نماز
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
[1].توضیح المسائل مراجع، م۱۰۲۲ و ۱۰۲۷
[2].توضیح المسائل مراجع،م۱۰۲۳
[۳].رهبری https://b2n.ir/97414
❤️ @mahzareahkam |درمحضر احکام
🗓 دوشنبه ۶ آبان ماه ١٣٩٨
#پرسش_و_پاسخ از آیتالله بهجت قدسسره
سؤال: حاج آقا یک کسی هست که میگوید علاقهای به خواند قرآن ندارم، چکار کنیم؟
حضرت آیتالله بهجت قدسسره: به صلوات علاقه دارد؟!زیاد صلوات بفرستد، همان هدایتش میکند.
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
#جبران_خسارت_زدن_به_مسجد
⁉️اگر انسان سهواً خسارتی به یک قسمت از #مسجد وارد کند، آیا باید حتماً #خسارت را جبران کند؟ اگر متولّی اجازه دهد که خسارت را نپردازد چه حکمی دارد؟
✍️ باید خسارت را جبران کند؛ مگر این که متولّی یا دیگری به جای او این کار را انجام دهد.
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم
https://b2n.ir/05491
❤️ @mahzareahkam |درمحضر احکام
╰━═━⊰❀❀⊱━═━
🔴استفتائات از امام خامنه ای درباره اعمال خرافی در پایان ماه صفر
♦️ در شب اول ماه ربيعالاول از حدود نيمهشب تا اذان صبح افرادى با در دست داشتن شمع پشت درب مساجد مراجعه و با كوبيدن به درب مساجد و خواندن اذكارى توسل جسته و حاجات خود را طلب مىنمايند، البته اين عمل را تا هفت مسجد ادامه مىدهند و خصوصاً اين حال توسل در هنگام اذان صبح به اوج خود مىرسد و معتقد هستند بدين وسيله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربيعالاول را خبر مىدهند. نظر حضرتعالى در اين باره چيست؟
♦️جواب: عمل مذكور مستند روايى ندارد و شيوهاى قابل تأييد نيست. اگر چه اصل اذكار و ادعيه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسنديدهاى است، لكن اشكال در شيوه عمل به نحو ياد شده است، آقايان علماى اعلام (دامت افاضاتهم) و مؤمنين (ايدهم الله تعالى) با پند و اندرز و موعظه و نصيحت از رواج چنين رفتارهايى كه چه بسا ممكن است منتهى به #وَهْن_مذهب گردد، جلوگيرى نمايند.
▫ #وَهْن_دین_یا_مذهب = سبک جلوه دادن دین و مذهب در انظار عمومی دیگر ادیان و یا مذاهب است
🌷 تبریک ماه ربیع الاول و واجب شدن بهشت!/ آیا حدیث فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة واقعیت دارد؟
🔹چند سالی است که بخشی از یک روایت با ورود به ماه ربیع الاول دست به دست میشود اما واقعیت ماجرا چیست؟
🔹با اندکی تحقیق و مراجعه به متن اصلی روایت میتوان به تفاوت مضمون و مقصود روایت پی برد، متن اصلی این روایت را میتوان در دو کتاب شیخ صدوق(ره) یعنی معانی الأخبار صفحه ۲۰۵ و علل الشرایع جلد ۱ صفحه ۱۷۵ دید.
ترجمه کامل متن روایت بدین شرح است:
🔹ابن عبّاس گوید:روزى پیغمبر(ص) به چند تن از اصحابشان که در مسجد قبا در خدمت وى بودند فرمود: نخستین شخصى که اکنون بر شما وارد شود مردى از اهل بهشت است، چون این سخن را از آن بزرگوار شنیدند، گروهى از ایشان برخاسته و بیرون رفتند، و هر یک از آنان قصد داشت که سریعتر مراجعت نماید تا خود نخستین واردشونده باشد و در نتیجه بهشتى گردد.
🔹پیامبر(ص) به نیّت آنان پى برد، و به باقى مانده اصحابش که نزد وى بودند فرمود؛ بزودى چند تن بر شما وارد میشوند که از جهت زودتر رسیدن در حال سبقت از یک دیگرند، پس هر کدام از آنان که مرا به خروج «آذار» مژده دهد اهل بهشت است.
🔹سپس آنان که بیرون رفته بودند بازگشتند و أبوذر نیز همراهشان بود، آنگاه پیامبر(ص) به ایشان فرمود: ما اکنون در کدام یک از ماه هاى رومى بسر میبریم؟ أبوذر گفت: یا رسول اللَّه آذار بپایان رسیده است.
🔻پیامبر(ص) فرمود: اى أباذرّ آن را میدانستم و لیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تو مردى از اهل بهشت میباشى و چگونه چنان نباشد، حال آنکه پس از من بدلیل علاقه ات به اهل بیتم تو را از حرم من دور گردانند، و تنها زندگى خواهى نمود، و تنها خواهى مرد، و قومى که عهده دار مراسم کفن و دفنت بشوند بسبب تو سعادتمند گردند و در بهشت جاودانى که به پرهیزگاران نوید داده شده همراه من خواهند بود.
🔹پس همانطور که ملاحظه می کنید پیامبر(ص) در قالب این جمله خواستند به اصحاب بفرمایند که جناب ابوذر(ع) از اهل بهشت است. بنابراین حدیث فوق حصر در شخصیت جناب اباذر دارد و مطلی که در فضای مجازی درحال انتشار میباشد صحت ندارد.
@jahaannews
👤رهبر معظم انقلاب:
🔆 « بعضی از اهل معرفت و اهل سلوک معنوی معتقدند که ماه #ربیع_الاول ، به معنای حقیقی کلمه، ربیع حیات است، ربیع زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابیعبداللّه جعفربنمحمدالصّادق ولادت یافتهاند و ولادت پیغمبر سرآغاز همهی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است . ما که اسلام را وسیلهی سعادت بشر و راه نجات انسان میدانیم، این موهبت الهی مترتب بر وجود مبارک پیغمبر است که در این ماه اتفاق افتاد. حقیقتاً باید این میلاد عظیم را مبدأ همهی برکاتی دانست که خدای متعال جامعهی بشری را، امت اسلامی را، پیروان حقیقت را به آن سرافراز کرده است. »
👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✅ #وطن_زن طبق فتوای مقام معظم رهبری.
✳️ سوال : آیا #صرف_زوجیت وشوهر کردن زن، باعث #تبعیت او از شوهردر احکام #وطن و #اعراض از وطن می شود، و آیا وطن #شوهر وطن #زن هم هست یا نه؟
✳️ #رهبری : صرف زوجیت و شوهر کردن باعث تابع بودن زن نمی شود و زن می تواند در انتخاب وطن یا اعراض از وطن تابع شوهر نباشد،
👇بر این اساس👇
الف ) #وطن_قبلی شوهر در صورتی که زن قبلا آنجا وطنش نبوده و الان هم قصد زندگی در آنجا را با شوهرش ندارد وطن او نیست.
ب) #وطن_فعلی شوهر هم، اگر زن قصد زندگی با شوهر را دارد و تابع اوست وطن او می شود.
ج) #وطن_آینده شوهر هم دو صورت دارد،
۱- زن اگر تابع اوست و قصدش این است که هر جا شوهر زندگی کند او هم همانجا زندگی کند، بله وطن زن هم محسوب می شود.
۲- زن اگر تابع شوهر نیست و قصدش این است که حتی اگر شوهرش برای زندگی همیشگی به شهر دیگر برود او باز هم در همین شهر بماند، در این صورت وطن جدید شوهر که شهر دیگری است که تازه رفته وطن زن محسوب نمی شود.
✳️ منابع :👇👇👇
تبعیت زن https://b2n.ir/12354
وطن https://b2n.ir/02899
❤️ @ahkamerouz احکام روز
💠ليلة المبيت و امیرالمومنین علی (ع)
🏵🌼🌹🌸🌺🌻
🔸نخستین شب از ماه ربیع الاول همان شبی است که پیامبر اسلام (ص) شبانه و به طور پنهانی از مکه به سمت مدینه هجرت کرد. شبی که برای مخفی ماندن این قضیه و نجات جان پیامبر، حضرت علی (ع) در بستر ایشان خوابید تا اوضاع عادی جلوه کند.
🔹خداوند متعال براى تحسين و تقدير ازایثاراميرمؤمنان در این شب آيه اى بر پيامبرش نازل كرد و فداكارى، تعهد و ايمان حضرت علي(ع) را ستود:
وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ، وَاللّهُ رَئوُفٌ بِالْعِباد (207 بقره)
و از مردم كسى است كه براى كسب خشنودى خدا، جان خود را مىفروشد و خداوند نسبت به بندگان مهربان است.
🌼سلام بر رسول اعظم
🌸سلام بر امیرالمؤمنین
«به #کانال_تصویر بپیوندید»
••✾•🌺🇮🇷🌼🇮🇷🌻🇮🇷•✾••
📡کانال تصویر👇
https://eitaa.com/tasvirr
🔆نظر "حضرت آیت الله شبیری زنجانی" درباره ایام محسنیه
🔅آیت الله شبیری زنجانی:
🔅افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد. از آنجا که جامعه نمی تواند نسبت به همه عزاداری های پیاپی مراقبت داشته باشد سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی میاورد.
🔅ترویج دهه های پیاپی عزاداری زمینه ساز رویگردانی جامعه از عزای اهل بیت علیهم السلام است.
🔅همین طور پشت سر هم دهه درست کردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری ها را به وجود می آورد.
🔅افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد.
🔅موضوع هتک عزاداری را عرف تشخیص می دهد و مسأله ای شرعی نیست، حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداری ها وجود ندارد.
🔅از نظر شرعی هتک حرمت عزای اهل بیت – علیهم السلام- خلاف شرع است، اما این که چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند.
🔅عده ای امروزه با افراط در عزاداری ها زمینه هتک حرمت را فراهم می کنند.
🔅این افراد در این زمینه مسئولند.
🔅آیا واقعا کسی که مدعی محب اهل بیت علیهم السلام بودن است موظف به چنین کارهایی است؟!
🔅امروزه برخی از منبری ها و بعضی از مداح های بی تقوا حرفهای بی سند و مجالس بی سندی را ترویج می کنند
🔅نظر عرف، پس از ترویج آن در جامعه، ممکن است به اینکه هرگونه مجلس شادی در این ایام، هتک حرمت باشد تغییر کند
🔅البته در این صورت موضوع هتک حرمت محقق است و افراد هم شرعا موظفند هتک حرمت نکنند
🔅ولی آیا ما باید دنبال این باشیم که آنقدر در اذهان مردم بعضی از مصادیق را به عنوان هتک عزاداری مطرح کنیم و آن را تبلیغ کنیم تا واقعا عرف آن را هتک بداند؟
🔆آیا شرع چنین سفارشی به ما کرده است؟
(سایت دفتر معظم له)
@salmanraoofi