8.mp3
19.05M
🔷🔸💠🔸🔷
#حضرت_فاطمه_معصومه_سلام_الله_علیها
@haramqom_lib
https://eitaa.com/joinchat/2937520146C323b467cf1
پرتال کتابخانه
http://lib.amfm.ir/
#تلنگر
#نهج_البلاغه
خطبه پنجاه و هفتم:
پیش بینی حکومت معاویه
من كلام له (علیه السلام) في صفة رجل مذموم ثم في فضله هو (علیه السلام):
أَمَّا إِنَّهُ سَيَظْهَرُ عَلَيْكُمْ بَعْدِي رَجُلٌ رَحْبُ الْبُلْعُومِ، مُنْدَحِقُ الْبَطْنِ يَأْكُلُ مَا يَجِدُ
وَ يَطْلُبُ مَا لَا يَجِدُ، فَاقْتُلُوهُ وَ لَنْ تَقْتُلُوهُ.
أَلَا وَ إِنَّهُ سَيَأْمُرُكُمْ بِسَبِّي وَ الْبَرَاءَةِ مِنِّي،
فَأَمَّا السَّبُّ فَسُبُّونِي فَإِنَّهُ لِي زَكَاةٌ وَ لَكُمْ نَجَاةٌ؛
وَ أَمَّا الْبَرَاءَةُ، فَلَا تَتَبَرَّءُوا مِنِّي، فَإِنِّي وُلِدْتُ عَلَى الْفِطْرَةِ وَ سَبَقْتُ إِلَى الْإِيمَانِ وَ الْهِجْرَةِ.
ترجمه :
(در سال 40 هجرى، روزهاى آخر عمر شريف خود در نكوهش و هشدار كوفيان ايراد فرمود):
خبر از سلطه ستمگرى بى باك:
آگاه باشيد پس از من مردى با گلوى گشاده، و شكمى بزرگ بر شما مسلّط خواهد شد، كه هر چه بيابد مى خورد،(1)
و تلاش مى كند آنچه ندارد به دست آورد او را بكشيد ولى هرگز نمى توانيد او را بكشيد.
آگاه باشيد به زودى معاويه شما را به بيزارى و بدگويى من وادار مى كند،(2)
بدگويى را به هنگام اجبار دشمن اجازه مى دهم كه مايه بلندى درجات من و نجات شماست،
امّا هرگز در دل از من بيزارى نجوييد كه من بر فطرت توحيد تولّد يافته ام و در ايمان و هجرت از همه پيش قدم تر بوده ام.
_____________________________________
(1) فرد مورد نظر معاويه است، كه هر چه مى خورد سير نمى شد، او نفرين شده پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بود، زيرا چند بار او را فراخواند جواب داد مشغول غذا خوردن است، حضرت فرمود: «اللّهمّ لا تشبع بطنه» «خدايا هرگز شكم او را سير مكن» از آن پس معاويه فراوان مى خورد و مى گفت: «مللت و ما اشبعت» «از خوردن خسته شدم ولى سير نشدم».
(2) پس از آن كه معاويه به عراق تسلّط يافت، به تمام شهرهاى اسلامى آن روز دستور العملى را فرستاد كه در خطبه ها و نماز به امام على عليه السّلام ناسزا بگويند و به تدريج براى بنى اميّه عادت شد تا آن كه عمرو بن عبد العزيز در دوران خلافت خود اين عادت ناپسند را ريشه كن كرد.
#حضرت_فاطمه_معصومه_سلام_الله_علیها
@haramqom_lib
https://eitaa.com/joinchat/2937520146C323b467cf1
پرتال کتابخانه
http://lib.amfm.ir/
#کتاب_صوتی
#رهرو_نور
یکی از یاران پیامبر(ص) با سخنانی از ایشان مردم را تشویق میکند تا در جنگی به فرماندهی «اسامه» شرکت کنند. در این زمان سلمان میآید تا او را از خبر مهمی آگاه سازد.
برگهای زرین تاریخ همواره نام شخصیتهایی را که با عقاید و افکار دینی خود چهرهی ماندگار آن شدند، توصیف کرده است و بهخوبی آشکار است که اصحاب پیامبر اکرم(ص) از جاودانگان تاریخ هستند. داستان «رهرو نور» براساس زندگی پربار یکی از یارانِ همراه پیامبر است. او چون ستارهای در تاریخ پرحادثهی اسلام میدرخشد.
قهرمان این داستان صحابی غیر عرب است. او مسلمانی است از سرزمین ایران. مردی دلاور، مؤمن و اندیشهمند که در جستوجوی حق سالها رنج برد تا گمشدهاش را بیابد و عاقبت نیز به مرادش رسید. برای او زیباترین صحنههای دنیوی، همراهی کردنِ پیامبر بود و این حضور را در صحنههای مختلف نیز حفظ و دنبال کرد. پس از رحلت پیامبر(ص) هم نقش خود را از دست نداد و از یاری اهل بیت پیامبر کناره نگرفت.
او که دیروز سرباز مطیع و جاننثار رسالت بود، امروز نیز ایستاده است و سرانجام به فرمان مولایش امیر مؤمنان، علی (علیهالسلام) عازم فرمانداری مدائن میشود و در همین راه نیز به دیدار معبود خود میشتابد. او کسی نیست جز «سلمان فارسی» که پیامبر عظیمالشأن از او به «سلمان محمّدی» یاد میکند.
🔷🔸💠🔸🔷
#حضرت_فاطمه_معصومه_سلام_الله_علیها
@haramqom_lib
https://eitaa.com/joinchat/2937520146C323b467cf1
پرتال کتابخانه
http://lib.amfm.ir/
9.mp3
19.31M
🔷🔸💠🔸🔷
#حضرت_فاطمه_معصومه_سلام_الله_علیها
@haramqom_lib
https://eitaa.com/joinchat/2937520146C323b467cf1
پرتال کتابخانه
http://lib.amfm.ir/
10.mp3
20.86M
🔷🔸💠🔸🔷
#حضرت_فاطمه_معصومه_سلام_الله_علیها
@haramqom_lib
https://eitaa.com/joinchat/2937520146C323b467cf1
پرتال کتابخانه
http://lib.amfm.ir/
#چهار_اصل_مهم_در_کلام_امام_صادق(ع)
💢 از امام صادق (ع) سوال کردند امور زندگی خویش را بر چه پایه و اساسی، برنامه ریزی کرده اید❓ فرمودند:
اعمال روزانه خود را بر چهار پایه و اساس، تنظیم کرده ام؛
1️⃣ یقین کردم که هرچه #رزق من باشد، فردی غیر از من نمی تواند آن را بخورد پس خیالم از این بابت راحت شد
2️⃣ به این نتیجه رسیدم که برخی کارها هست که جز من کسی نمی تواند برای من انجام دهد پس به انجام دادن آنها مشغول شدم ( مانند نماز و روزه و ...)
3️⃣ یقین پیدا کردم که #مرگ، ناگهان و بدون اطلاع به سراغ من می آید پس خودم را برای مرگ، آماده کردم
4️⃣ دانستم که خدای متعال، هر لحظه بر من نگاه می کند و بر همه امور من آگاه است بنابراین از او #حیا کرده و خطایی نمی کنم
🌷 سئِلَ الصَّادِقُ (ع) عَلَى أَيِّ شَيْءٍ بَنَيْتَ عَمَلَكَ قَالَ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَوَثِقْتُ بِهِ وَ عَلِمْتُ أَنَّ عَلَيَّ أُمُوراً لَا يَقُومُ بِأَدَائِهَا غَيْرِي فَاشْتَغَلْتُ بِهَا وَ عَلِمْتُ أَنَّ الْمَوْتَ يَأْخُذُنِي بَغْتَةً فَاسْتَعْدَدْتُ لَهُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ مِنْه 🌷
📚مستدرک الوسائل،ج12،ص152
┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄
@golestannahj
┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄
#معرفی_کتاب
#هفته_وحدت
#شیعه_و_سنی_غوغای_ساختگی
علمای جهان اسلام و تشیع عزالدین ابراهیم(فتحی شقاقی) ترجمه و مقدمه از: هادی خسروشاهی.
تهران: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، معاونت فرهنگی، ۱۳۸۶.
«شیعه و سنی، غوغای ساختگی» عنوان کتابی است که در سال 1983م توسط مجاهد بزرگ فلسطینی شهید دکتر فتحی شقاقی (بنیانگذار جنبش جهاد اسلامی) به رشته تحریر درآمده است. این کتاب نشان می دهد که بسیاری از اندیشمندان معاصر اهل سنت نگاه مثبتی نسبت به شیعیان و تقریب مذاهب دارند. شقاقی از عموم اهل سنت بویژه تندروها می خواهد که از شیوه اندیشمندان بزرگ خود مبنی بر تقریب پیروی کنند. این کتاب را استاد سیدهادی خسروشاهی به فارسی ترجمه کرده و انتشارات مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز آن را به چاپ رسانیده است.
#حضرت_فاطمه_معصومه_سلام_الله_علیها
@haramqom_lib
https://eitaa.com/joinchat/2937520146C323b467cf1
پرتال کتابخانه
http://lib.amfm.ir/
#تلنگر
#نهج_البلاغه
خطبه پنجاه و هشتم:
خبر از عاقبت خوارج
و من كلام له (علیه السلام) كلّم به الخوارج حين اعتزلوا الحكومة و تنادوا أن لا حكم إلا لله:
أَصَابَكُمْ حَاصِبٌ وَ لَا بَقِيَ مِنْكُمْ [آبِرٌ] آثِرٌ.
أَ بَعْدَ إِيمَانِي بِاللَّهِ وَ جِهَادِي مَعَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) أَشْهَدُ عَلَى نَفْسِي بِالْكُفْرِ؟ " لَقَدْ ضَلَلْتُ إِذاً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُهْتَدِينَ"؛ فَأُوبُوا شَرَّ مَآبٍ وَ ارْجِعُوا عَلَى أَثَرِ الْأَعْقَابِ.
أَمَا إِنَّكُمْ سَتَلْقَوْنَ بَعْدِي ذُلًّا شَامِلًا وَ سَيْفاً قَاطِعاً وَ أَثَرَةً يَتَّخِذُهَا الظَّالِمُونَ فِيكُمْ سُنَّةً.
[قال الشريف قوله (علیه السلام) «و لا بقي منكم آبر» يروى على ثلاثة أوجه: أحدها أن يكون كما ذكرناه آبر بالراء من قولهم للذي يأبر النخل أي يصلحه. و يروى آثر و هو الذي يأثر الحديث و يرويه أي يحكيه و هو أصح الوجوه عندي كأنه (علیه السلام) قال لا بقي منكم مخبر. و يروى آبز بالزاي المعجمة و هو الواثب و الهالك أيضا يقال له آبز].
ترجمه :
((در سال 38 هجرى پس از ماجراى حكميّت، و شنيدن شايعات فراوان در نكوهش خوارج فرمود):
خبر از آينده شوم خوارج:
سنگ حوادث و بلا بر شما ببارد، چنانكه اثرى از شما باقى نگذارد.
آيا پس از ايمانم به خدا، و جهاد كردنم در ركاب رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم به كفر خويش گواهى دهم؟ اگر چنين كنم گمراه شده و از هدايت شدگان نخواهم بود.
پس به بدترين جايگاه رهسپار شويد، و به راه گذشتگان باز گرديد.
آگاه باشيد به زودى پس از من، به خوارى و ذلّت گرفتار مى شويد و شمشير برنده بر شما مسلّط مى گردد، و به استبدادى دچار خواهيد شد كه براى ديگر ستمگران راه و رسم حكومت قرار خواهد گرفت.
مى گويم: (سخن امام على عليه السّلام كه فرمود «و لا بقى منكم آبر» سه گونه روايت شده است،
اوّل- آنگونه كه ما آورده ايم، آبر، از باب «يأبر النّخل» به معناى اصلاح كننده آمده.
دوم- «آثر» نقل شد يعنى باز گو كننده حديث، و اين نقل به نظر من بهتر است، گويا امام عليه السّلام مى فرمايد، از شما خبر دهنده اى باقى نماند.
سوم- «آبز» با «ز» نيز روايت شد به معناى هلاك شونده، پرش كننده، كه به هلاك شونده «آبز» گويند).
#حضرت_فاطمه_معصومه_سلام_الله_علیها
@haramqom_lib
https://eitaa.com/joinchat/2937520146C323b467cf1
پرتال کتابخانه
http://lib.amfm.ir/