eitaa logo
حرف حساب
7.2هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
44 ویدیو
15 فایل
برش‌هایی از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم | گروه مطالعاتی هیئت امام جعفر صادق علیه السلام ارتباط با مدیر: @Einizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
✳ بی‌نشان شو! 🔻 خوب است انسان جای پا و نشانی نداشته باشد و در خدا گم شود. کار خوبمان را فراموش کنیم تا شویم. 🔸 باید خود را خلاص و فارغ کرد. هر که را به تو ظلم کرده، ببخش و از خدا هم بخواه او را ببخشد. به هر کس هم خوبی کرده‎ای، فراموش کن. کسانی هم که حقی بر تو دارند، حقشان را ادا کن و برایشان کن و از خدا بخواه حقشان را ادا کند. به هر کس بدهکاری، از خدا و پیامبر و امامان بخواه کمکت کنند که حقش ادا شود. این کار را بکن تا برای ملاقات و یاد خدا سرِ فراغت پیدا شود. 👤 📚 از کتاب تألیف استاد 🙏 ارسالی یکی از اعضای محترم کانال ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ اگر در جوابم گفته شود «لا لبیك» چه كنم؟ 🔻 حدیث معروفی است كه زیاد شنیده‌اید. می‌گوید: من یك بار در خدمت علیه السلام به‌سوی مكه می‌رفتم. رسیدیم به مسجد شجره و از آن‌جا محرم شدیم. وقتی كه امام خواست لبیک بگوید و محرم بشود، من به چهره‌ی او نگاه كردم، دیدم رنگ از صورت مباركش پریده، می‌خواهد [لبیک] بگوید ولی مثل این‌كه صدا در گلویش می‌شكند. آن‌قدر خوف بر او مستولی شده كه نزدیك است از مركب به زمین بیفتد. من رفتم جلو. فهمیدم از خوف خداست، عرض كردم: آقا! بالاخره تكلیف است، باید بگویی. گفت: چه می‌گویی؟! معنای لبیک این است كه خدایا من همان بنده‌ای هستم كه دعوت تو را اجابت كرده‌ام. اگر در جوابم گفته شود «لا لبیك» من چه بكنم؟ 👤 📚 ج۱ 📖 ص ۶۵ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ قیمت جانتان بهشت است، نه کمتر! 🔻 شما فقط یک قیمت و یک بها و یک نرخ دارد و بس؛ مواظب باشید جانتان را، عمرتان را به کمتر از آن نرخ ندهید و آن، است. این عمری که شما دارید مصرف می‌کنید، این گوهر گران‌بهایی که روز و شب دارید آن را فرسوده‌تر و فرسوده‌تر می‌کنید، فقط یک چیز هست که ممکن است به جای آن بیَرزد و آن بهشت است. 👤 📚 از کتاب علیه‌السلام ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ زینت انسان در جان اوست 🔻 آیه‌ی هفتم سوره‌ی «كهف» اين‌چنين فرمود: «انا جعلنا ما علي الارض زينة لها لنبلوهم ايهم احسن عملا»؛ ما هر چه را [كه] روی زمين است قرار داديم؛ نه زينت اهل ارض، زينت زمين است و اهل الارض. 🔹 زينت انسان همان است كه در اوست و آن را در سوره «حجرات» مشخص كرد. فرمود: «حبب اليكم الايمان و زينهُ في قلوبكم». یعنی خداوند به و و را محبوب انسان قرار داد و اين و را زيور جان آدمی قرار داد. 🔸 هر چه جدای از است زينت انسان نيست، لذا فرمود آنچه در روی زمين است زينة الارض است و وسیله‌ی شما؛ خواه دادنش [كه] برای آزمون است و خواه گرفتنش [كه] برای آزمون . 👤 📝 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ توحید مثمر ثمر 🔻 مثمر ثمر و اخلاص‌آور، توحیدی است که از واردات قلبیه شده باشد. واردات قلبی یعنی این‌که دل باور کند در مقابل او ‌اند. 👤 📚 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ اسلام می‌گوید دین و سیاست یکی است 🔻 دین است. در اسلام همان اندازه که مسائل و وجود دارد، مسائل و هم وجود دارند، به همان اندازه که اهمیت دارد، در راه خدا هم اهمیت دارد؛ به همان اندازه که انسان باید به سوی خدا برود، باید به همان اندازه کین و کید دشمنان خدا را بفهمد و در مقابل آنان جبهه بگیرد؛ چنین نیست که انسان مسلمان اگر نماز بخواند و عبادت کند و در کنج خلوتگاه محراب بنشیند، مسلمانی خود را کامل کرده باشد! مسلمان اگر می‌خواهد مسلمان کاملی باشد به امور دنیا هم باید بپردازد، سیاست هم باید بفهمد و در سیاست هم باید مداخله کند. 🔸 به ما می‌گویند: از جداست! اسلام می‌گوید: «دین و سیاست یکی است.» سیاست جزء دین است، جزء احکام دین است. مهم‌ترین بخش فقه ما، بخش سیاسات است و معظم دین را سیاسات تشکیل می‌دهد. 👤 📚 کتاب 📖 صفحات ۷ و ۸ 🙏 ارسالی یکی از اعضای محترم ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ چرا حسین(ع) بر دل‌ها حکومت می‌کند؟ 🔻 علیه السلام كه امروز بر دل شما حكومت می‌كند، جهتش اين است كه رنگ زمان به خود نگرفت. نگفت اگر حكومت كند رنگ پيغمبر، اگر حكومت كند رنگ معاويه، اگر حكومت كند رنگ او را بايد بگيريم و چون زمانه اين‌جور شده است، بايد رنگ زمانه را بگيريم! وقتی که به او گفت: یا ! من یک جمله‌ی خیرخواهانه‌ای برای تو دارم، فرمود: بگو. گفت: من مصلحت تو را در این می‌بینم که با یزید بیعت کنی. حضرت نفرمود که این مصلحت و منفعت من نیست، فرمود: در آن موقع چه خواهد شد؟ آن‌وقت باید فاتحه‌ی اسلام را یک‌جا خواند! 👤 📚 📖 ص ۴۶ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ هیچ‌کدام برای من نیامده‌اند... 📌 یک آقایی گفته بود: در اعتکاف مسجد کوفه، (عج) را در خواب دیدم که به من فرمود: این‌هایی که به این‌جا (مسجد کوفه) آمده‌اند، از مؤمنین خوب هستند ولی هر کس حاجتی دارد و برای برآورده‌شدن حاجت خود آمده‌است؛ مانند خانه، فرزند و... هیچ‌کدام برای من نیامده‌اند... 🔸 البته محتاج به خواب هم نیست. مطلب، همین‌طور است و هر کدام در فکر حوایج شخصی خود هستیم و به فکر آن حضرت -که نفعش به همه برمی‌گردد و از اهمّ ضروریات است- نیستیم. 📚 برگرفته از کتاب «در محضر » 📖 ص ۲۷ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ چه با خودت آوردی؟ 🔻 خداوند در می‌فرماید «من جاء بالحسنه فله عشر امثالها» نفرمود کسی که در دنیا کار خوب بکند یا کسی که در دنیا ایمان بیاورد است، در هیچ جای قرآن نداریم که فرموده باشد «من فعل الحسنه» بلکه فرمود: «من جاء بالحسنه» این یعنی انسان باید یک قدرتی داشته باشد که بتواند این اعمال حسنه را . یعنی اعمالش در دستش نقد باشد. این‌طور نباشد که در دستش کار خیر بگذارد بعد کند، کند و... که با این کارها افعال خیرش بریزد. این مصداق همان «من فعل الحسنه» است که مورد نظر قرآن نیست بلکه انسان باید آن‌طور باشد که بتواند همه‌ی افعال نیک و خوب خودش را به همراه خود ببرد. لذا در صحنه‌ی نمی‌گویند تو در دنیا چه کردی؟ بلکه می‌گویند چه با خودت آوردی؟ 👤 📝 ۹۳/۰۹/۰۳ 🍀 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ من بهترین شریک هستم! 🔻 استاد ما حضرت ‌فرمودند در تابستان داغ، رفتیم از بقال سر کوچه یخ خریدیم، آمدیم داخل آب گذاشتیم، آب بوی خاصی گرفت. رفتیم بگوییم این چه بود به ما دادی، دیدیم همه‌ی همسایه‌ها آمده‌اند و دعوا دارند و می‌گویند این چه یخی بود که به ما دادی؟! او هم ‌گفت من اطلاع ندارم؛ بگذارید از کارخانه‌ی یخ بپرسم. خلاصه ماجرا از این قرار بوده که یک مقدار از روغنی که به بدنه‌ی دستگاه تزریق می‌شده نشتی کرده و وارد آب شده است. 🔸 آقای اشتهاردی می‌فرمود یک ذره که قاطی شد، خراب شد! یک ذره که غیر خدا قاطی بشود، خدا می‌فرماید «أنا خَیرُ شریک» من بهترین شریک هستم. دو تا شریک که می‌خواهند از هم جدا شوند، خیلی سخت‌گیری می‌کنند. خدا می‌گوید من این‌طور نیستم. یک ذره که غیر من قاطی بشود، همه را می‌دهم به شریک خودم! پ.ن: صلی الله علیه و آله فرمود: خداى سبحان مى‌فرمايد: همانا من بى‌نيازترين شريكم. پس، هر كه كارى بكند و كسى جز مرا در آن شريك گرداند، من از آن كار بيزارم و از آنِ كسى باشد كه او را شريك من قرار داده است. (عدّة الداعی: ۲۰۳) 👤 📝 📺 ۹۹/۱۰/۱۸ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ آیه‌ی کمرشکن! 🔻 اگر را با تأنی تلاوت کنید، می‌بینید از اول تا آخر، است. مرحوم حاج محمدعلی ادیب تهرانی، روحانی پیرمردی بود که مکاسب و کفایه تدریس می‌کرد و روزهای پنجشنبه و جمعه تفسیر صافی می‌گفت. وقتی به این آیه: «وَمَآ أُمِرُوٓا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّه»َ (بینه، آیه ۵) می‌رسید، می‌گفت: این آیه کمرشکن است. چون ضمیر «أُمِرُوٓا» به اهل کتاب برمی‌گردد اما دنباله‌اش می‌فرماید: «ذَٰلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ»؛ دینِ پابرجا همین است؛ یعنی از اول بحث انبیا تا آخر بحث آن‌ها می‌خواهند یک کلمه را درست کنند که و این هم شدنی است. 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۱۸۸ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ او را این‌گونه می‌توان دید... 📌 شام را ظرف‌ظرف می‌آوردند. اولین ظرف را گذاشت روی میزی جلوی . رهبر اشاره کرد که اول به بقیه تعارف کنند. پیرمرد در کار خود وارد بود. اول به سادات روحانی تعارف کرد و بعد به باقی تا غذا به ما- که در صف آخر بودیم و آخرین نفر- برسد نیم ساعتی طول کشید... غذا را جلوی ما گذاشتند. به دور و بر نگاه کردیم دیدیم رهبر به ما نگاه می‌کند. آخرین نفر که ظرف را گرفت، رهبر بسم الله گفت و اولین لقمه را برداشت... رهبر بعد از همه شروع کرد و چندان با تأنی و طمأنینه غذا خورد که حتی از ما هم دیرتر غذایش تمام شد. طلبه‌ای جوان رفته بود و علیرغم ممانعت محافظ‌ها کنار میز رهبر نشسته بود. آقا می‌خندید و به او تعارف می‌کرد... تَرَاهُ قَرِیباً أَمَلُهُ، قَلِیلاً زَلَلُهُ، خَاشِعاً قَلْبُهُ، قَانِعَةً نَفْسُهُ، مَنْزُوراً أَکْلُهُ، سَهْلاً أَمْرُهُ... او را این‌گونه می‌توان دید: آرزویش نزدیک، لغزشش اندک، قلبش خاشع، نفسش قانع، خوراکش ناچیز، زندگی‌اش آسان... امیرالمؤمنین. 📚 برگرفته از کتاب ؛ یادداشت‌های شخصی در سفر به سیستان و بلوچستان ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ مهم‌ترین حُسن نظام اسلامی 🔻 مهم‌ترین حُسن یک نظام و در این است که فضا را نمی‌کند. در ، فضا گناه‌آلود است. اگر انسان هم بخواهد نکند، گویی برای او میسور نیست و همه‌چیز، انسان را به‌طرف گناه سوق می‌دهد. در ، این‌طور نیست. در نظام اسلامی، فضا گناه‌آلود نیست. گناهکار هست، در سطوح مختلف و در مشاغل مختلف هم هست، با اختیارات گوناگون هم هست -نه این‌که نیست- اما گناه، ممکن است فقط جاذبه‌ی شخصی داشته باشد؛ یعنی هوی و هوس انسان، او را به طرف گناه بکشاند. این نظام، غیر از و شیطانی است که گناه، معیار هم است! در نظام اسلامی، گناه نه فقط معیار پیشرفت نیست بلکه ضد پیشرفت و ضد ارزش و معیار تنزل است. 👤 📚 کتاب 📖 صفحات ۴۱ و ۴۲ 🙏 ارسالی یکی از اعضای محترم ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ ریاضت 🔻 آن کارهای نیست که در گذشته بعضی از مرتکب می‌شدند. ریاضت این است که الان دست شما باز است به ، هیچ‌کس هم نمی‌تواند متوجه بشود... خدا مشتری است! این که دست نزدی به بیت‌المال، ریاضت این است. این می‌شود ؛ این اراده در می‌شود «یفجرونها تفجیرا». 👤 📝 📺 ۹۹/۱۰/۱۸ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ شفاعت لیاقت می‌خواهد 💠 «...وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَىٰ ...» (انبیا، ۲۸) آنان جز برای کسی که خداوند از او خرسند باشد، شفاعت نمی‌کنند. 🔻 در روایات آمده است که مراد از «مَنِ ارْتَضَى» یعنی کسی که او مورد رضایت است، هرچند باشد زیرا شخص ، به‌خاطر که پس از می‌کند، مورد لطف قرار گرفته و مشمول واقع می‌شود. 🔸 شفاعت، لیاقت می‌خواهد. کسانی مشمول شفاعت واقع می‌شوند که خداوند از دین آن‌ها راضی باشد. 👤 📚 از کتاب ترجمه و تفسیر یک جلدی 🍀 سوره‌ی ، آیه ۲۸ 📖 ص ۳۲۴ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ وقتی بیدار می‌شویم که بفهمیم مسافریم... 📌 وقتی بیدار می‌شود که بفهمد است. وقتی فهمید مسافر است، تمام زندگی‌اش زندگی مسافری می‌شود. خیال مسافرت‌کردن متفاوت است با مسافرت واقعی. در اثر فکر کردن صحیح، حال مسافرت در وجود انسان پیدا می‌شود. و مسافر معلوم است که چگونه در سفر زندگی می‌کند. 👤 📝 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ شرط رسیدن به تمام کمالات 🔻 وقتی که می‌گوییم: «لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ...» مقصود از «بِر»ّ، است؛ مادی یا معنوی، روحی یا جسمی، فکری یا عاطفی. انسان در راه کمال، هر کمالی که باشد، توفیق نمی‌یابد مگر آنکه از برخی چیزهایی که دوست دارد، بگذرد یا آن‌ها را ببخشد. ولی اگر بخواهد همه‌ی آن‌چه را دوست دارد نگاه دارد و و و و خویش را حفظ کند، در نهایت نمی‌تواند به برّ برسد. 🔸 کشاورز را مثال می‌زنیم. زمانی که می‌خواهد گندم فراوان را درو کند، باید از بخشی از آن چشم بپوشد. او از آن‌ها چون بذر استفاده می‌کند و آن‌ها را زیر زمین دفن می‌کند، به این امید که آن‌چه زیر زمین دفن شده، و از آن گذشته است، پس از مدتی به مقدار فراوانی گندم تبدیل شود. در این صورت کشاورز به برّ رسیده است؛ اما پس از آنکه بخش کمی از گندمی را که دوست داشت، کرد. 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۱۰۴ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ این‌گونه قرآن بخوان! 🔻 می‌گوید پدرم یک جمله‌ای به من گفت که آن جمله برایم درس شد. یک روز صبح مشغول تلاوت بودم. پدرم گفت: چه می‌کنی؟ گفتم: قرآن می‌خوانم. گفت: قرآن را آن‌چنان بخوان که گویی بر نازل شده است. همین جمله مثل نقشی که روی سنگ کنده باشند در دلم اثر گذاشت و از آن به بعد به هر آیه‌ای که رسیدم، تا و نکردم رد نشدم. 👤 📚 ج۱ 📖 ص ۱۴۰ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ این، حیات طیبه است... 🔻 می‌خواهد انسان‌ها را آن‌چنان بالا ببرد، دل‌ها را آن‌چنان نورانی کند، و بدی‌ها را آن‌چنان از سینه‌ی من و شما بیرون بکَنَد و دور بیندازد که ما آن حالت را در همه‌ی آنات زندگی‌مان، نه فقط در ، بلکه حتی در ، در حال ، در ، در هنگام و و در زمان احساس کنیم. 🔸 «خوشا آنان که دائم در نمازند» یعنی این. در حال هم با خدا، در حال و هم باز به یاد خدا. این‌گونه انسانی است که در محیط زندگی و در محیط عالم از او نور پراکنده می‌شود. و اگر دنیا بتواند این‌طور انسان‌هایی را تربیت کند، ریشه‌ی این جنگ‌ها و ظلم‌ها و نابرابری‌ها و پلیدی‌ها و رجس‌ها کنده خواهد شد. این، است. 👤 📚 کتاب 📖 صفحات ۲۰ و ۲۱ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ کاش آقا بود و این خنده را می‌دید... 🔻 گفت: «دلت چگونه شاد می‌شود؟» به نگاه کرد. گفت: «وقتی حسن هیبت پدرش را به خود می‌گیرد و خطبه‌های او را می‌خواند، دلم شاد می‌شود.» زینب به حسن نگاه کرد. گفت: «چرا معطلی پسرم؟ یکی از خطبه‌های پسرعمو را بخوان!» فاطمه هرچند درد در پهلوها و در شکمش پیچید اما از آن‌که زینب چنان در جلد او فرو رفته بود که حتی آگاه بود پدرش را پسرعمو خطاب می‌کند، بلند خندید. نه زینب انتظار داشت نه حسن نه . 🔸 صدای خنده‌ی فاطمه، فضه را هم به اتاق کشاند. آستین‌های فضه تا بازو بالا بود و دست‌هایش تا نزدیک بازو از آرد سفید. گفت: «الهی قربان صدای خنده‌تان بروم، فاطمه جان!» و با اشک‌های جاری آمد و پیش از آن‌که فاطمه بتواند مانع شود، بوسه بر پای فاطمه زد. گفت: «کاش آقا بود و این خنده را می‌دید و می‌شنید.» فاطمه گفت: «از دست این زینب!» و دوباره از خنده ریسه رفت. و حسن دید که خنده‌ی مادرش آن‌قدر قدرت دارد که می‌تواند کورترین گره اندوه را باز کند... 📚 از کتاب 📖 صفحات ۶۹ و ۷۰ 👤 🥀 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ به حق حسن و حسین... 🔻 اسماء بنت عمیس گوید: در آخرین لحظات زندگی علیها السلام حضور داشتم. آن بانوی بانوان عالم غسل کرد، لباس‌هایش را عوض کرد و در گوشه‌ی منزل به رازونیاز مشغول شد. پیش رفتم تا از نجواهای آن بزرگوار با حضرت حق آگاه باشم. فاطمه علیها السلام را دیدم که رو به قبله نشسته و دست‌ها را به‌سوی آسمان برده و با کمال خلوص زمزمه می‌کند: خداوندا! ای آقای من! از تو می‌خواهم به‌ حق انسان‌هایی که برگزیده‌ای و به ناله‌های دو فرزندم و در فراق من، از گناه من و پیروان فرزندانم درگذری... 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۱۵۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ لذت واقعی دنیا همین است 💠 يَآ أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ(۲۷) ارْجِعِيٓ إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً(۲۸) فَادْخُلِي فِي عِبَادِي(۲۹) وَادْخُلِي جَنَّتِي(۳۰) 🔻 فراموش نکنید که در همین دنیا نیز می‌توانیم این آیه را تطبیق دهیم. مصداق این آیه‌ی شریفه در دنیا وجود دارد. یعنی بنده‌هایی هستند که در می‌رسند به ، مقامی که در آن، برای انسان کوچک است و چنین مقامی برای در دل شب و هنگامی که با خدای خویش برقرار می‌کنند، پدید می‌آید. لذت واقعی دنیا همین است و الّا مابقی تکرار مکررات است. 👤 📚 برگرفته از کتاب «ارتباط عاطفی با خداوند» 📖 ص ۶۰ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ آرزوی زینب قوی‌تر است یا آرزوی مادر؟ 🔻 گفت: «خدایا، آرزوی من قوی‌تر است یا آرزوی مادر؟ من می‌خواهم بماند. او می‌خواهد برود. نه من که و و پدر. چهار به یک. باز هم او قوی‌تر است؟» و خود پاسخ خود را داد که «آری، ای زینب، یکِ او از چهارِ شما قوی‌تر است، وگرنه نیمه‌شب به که گریه می‌کرد، نمی‌گفت: خودت مرا غسل بده و کفن کن و نماز بر جنازه‌ام بخوان و در قبر بگذار، و لحد مرا بچین و خاک بر قبرم بریز و سپس بالای سر رو به صورتم بنشین، و بسیار بخوان... یا آن را که دست اسما امانت بود، نمی‌گرفت و به تو نمی‌سپرد و نمی‌گفت: این پیرهن مال برادرت حسین است، امانت پیش تو باشد.» 📚 از کتاب 📖 ص ۷۱ 👤 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ از آن آتش گریزی نیست! 🔻 این آتش‌های دنیا اول از بیرون است، بعد به درون سرایت می‌كند. آن‌جا (آخرت) شعله‌ای است كه اول از درون می‌جوشد «نَارُ اللهِ الْمُوقَدَةُ ٭ التِی تَطلِعُ عَلَی الْأَفْئِدَةِ» حالا اگر خانه‌ی كسی آتش گرفت، می‌تواند بیرون برود نجات پیدا كند، لباس كسی آتش گرفت می‌تواند بیرون بیاورد، بدن كسی آتش گرفت می‌تواند بمیرد و آرام بشود چون بعد از مرگ دیگر سوخت‌و‌سوزی نیست اما «چه سازم به خاری كه در دل نشیند» اگر آتش از دل برآمد خب كجا فرار بكند؟! این «نَارُ اللهِ الْمُوقَدَةُ ٭ التِی تَطلِعُ عَلَی الْأَفْئِدَةِ» همان جریان ، همان جریان ، همان ، همان و این‌هاست. 👤 📝 ۹۰/۰۷/۱۴ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ انسان خلیفةالله است، نه حیوان! 🔻 من در ذهنم همیشه این فکر پیدا می‌شود که فرنگی‌ها که این همه دم از می‌زنند، اعلامیه‌ی برای ما تدوین می‌کنند، از حیثیت انسانی زن و مرد دم می‌زنند، اول به ما بگویند این‌ها بشر را چگونه تعبیر می‌کنند؟ اگر ما این حرف‌ها را بزنیم درست است چون ما به «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» معتقدیم، ما انسان را تعبیر و تفسیر می‌کنیم، ما «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ» داریم. تو که عقیده‌ات درباره‌ی انسان این است که انسان همه چیز را به‌خاطر شکمش می‌خواهد، تو که ریشه‌ی فعالیت انسان را حاجت‌های شکمی او می‌دانی، پس انسانیت چیست؟ تو که می‌گویی هنر مولود حاجت‌های شکمی است؛ علم، اخلاق، معنویت، مذهب و عبادت مولود حاجت‌های شکم است، پس آن مقام انسانیت کجاست؟ پس انسان چه فرقی با حیوان دارد؟ 👤 📚 📖 صفحات ۱۲۸ و ۱۲۹ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f