📿 عرفه در کلام رهبری معظم انقلاب
🌕 در دعای عرفه معارف فراوانی وجود دارد که فقط با زبان دعا قابل بیان است
💚 در دعاهاى معتبر خیلى معارف وجود دارد که انسان اینها را در هیچ جا پیدا نمىکند؛ جز در خود همین دعاها. از جملهى این دعاها، دعاهاى صحیفهى سجادیه است. در منابع معرفتى ما چیزهایى وجود دارد که جز در صحیفهى سجادیه یا در دعاهاى مأثور از ائمه (علیهمالسّلام) انسان اصلاً نمىتواند اینها را پیدا کند. این معارف با زبان دعا بیان شده. نه اینکه خواستند کتمان کنند؛ طبیعت آن معرفت، طبیعتى است که با این زبان مىتواند بیان شود؛ با زبان دیگرى نمىتواند بیان شود؛ بعضى از مفاهیم جز با زبان دعا و تضرع و گفتگو و نجواى با پروردگار عالم اصلاً قابل بیان نیست. لذا ما در روایات و حتّى در نهجالبلاغه از این گونه معارف کمتر مىبینیم؛ اما در صحیفهى سجادیه و در دعاى کمیل و در مناجات شعبانیه و در دعاى عرفهى امام حسین و در دعاى عرفهى حضرت سجاد و در دعاى ابوحمزهى ثمالى از اینگونه معارف، فراوان مىبینیم. از دعاها غفلت نکنید؛ به دعاها بپردازید. دعا هم بکنید.
▫️ ۱۳۸۴/۰۷/۱۷
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
💠 #سلام_بر_ابراهیم
🔸چهار هزار سال است که تاریخ در طواف این واقعه است...
انتخابی تاریخی، توسط خانوادهای مقدس وقوع یافت و چهار هزار سال است که تاریخ به دور آن واقعه میچرخد. یک سوی ماجرا انتخاب مهم ابراهیم(ص) است که در اثر دیدن خوابی، فرزند خود را به قربانگاه میبرد؛ سوی دیگر آن، انتخاب اسماعیل(ص) است که خاضعانه به حکم خدا گردن مینهد و راضی میشود به خاطر دیدن یک خواب، ذبح شود.
✅ روح سیاست و حکومتداری،#ذبیحاللهی ست
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
▫️اگر «زن و دختر» نماد سرزمین و عقیده است، «پسر» نماد قدرت پدر است. در روایات معصومین(ع) پسر، عضد و بازوی پدر و نماد قدرت در تمدن است. به این ترتیب، پسرکشی نیز نماد محروم ساختن خود از قدرت است
🔸مشهورترین پسرکشیها در غرب، در ایران و اسلام
برای مطالعه:
👈 جلسه ۱۰۹ کلبه کرامت
فلسفهی سیاسی دکترین ذبیح الله - اردیبهشت ۸۷
👈 جلسه ۴۱۰ کلبه کرامت
دکترین ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) - بهمن ۹۱
✅ روح سیاست و حکومتداری،#ذبیحاللهی ست
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
▫️پسر، نماد عضد و بازو و قدرت پدر است.
🔸پسرکشی در افسانهها و در واقعیت، جایگاه ویژهای دارد. یکی از داستانهای مشهور، افسانهای دانمارکی با هزار و پانصد سال قدمت است. پادشاه، با عفریت قدرت آمیزش کرد و اژدهای پسر به دنیا آمد ولی آن پدر نتوانست فرزندش را بکشد؛ منتظر ماند تا منجی (بئوولف) از سوئد بیاد و او را بکشد. او هم وقتی پادشاه شد، با عفریت قدرت همراه شد. و موجب شد اژدهای بزرگتری پدید آید. در نهایت، بئوولف پسر خودش را کشت و خودش نیز در این مبارزه کشته شد. #پسرکشی
اما پادشاه بعدی، هم به عفریت قدرت متمایل شد که همیشه در قالب زن جوانی خودنمایی میکرد.
🔻این افسانهی قدیمی میگوید اگرحاکمان با قدرت درآمیزند، فرزندشان استبداد است که مردم را نابود میکند!
✅ روح سیاست و حکومتداری،#ذبیحاللهی ست
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
✍️ انباشت قدرت فساد میآورد. و استبداد حاصل از آن، به جان و مال مردم میافتد. اما برخلاف قصهی «بئوولف» قدرت مهارشدنیست؛ نیازی به نابودسازی آن نیست؛ فقط باید استکبار درون را ذبح کرد.
✨ شاهکار قرآن کریم در داستان حقیقی «ابراهیم و اسماعیل(ع)» اینجاست
⚡️ زمانی که فردی و یا گروهی مصادر قدرت را به دست میگیرند، آنچه که موجب میشود همچون «بئوولف» روحیهی استکباری درونشان شکل نگیرد، «ذبحت» است؛ یعنی مبارزهی درونی با انباشت قدرت و ثروت در خود.
🔻مال و دارایی مادی، گرچه از ما نیست اما از جان برای ما عزیزتر میشود. مال و نفس خود را با خدا معامله میکنیم و به خدا میفروشیم؛ قدرتمان را هم برای خدا ذبح میکنیم.
این، الگوییست که اسلام و قرآن به ما میآموزد
🔰 هاجر شدن و به روحیهی ذبیحاللهی رسیدن، دو رکن اصلی حج ابراهیمیست. به نظر شما چند سیاستمدار در چهل سالهی نخست جمهوری اسلامی حاضر به ذبح کردن فرزندان خود شدند؟ و چند سیاستمدار آتی، در چهل سالهی دوم جمهوری اسلامی حاضر خواهند بود فرزندان خود را ذبح کنند؟ فهم ما از ذبیحاللهی در سیاستورزی دینی کجاست؟
📚برای مطالعه بیشتر، عنوان جلسه را انتخاب کنید:
👈 جلسه ۱۰۹ کلبه کرامت
فلسفهی سیاسی دکترین ذبیح الله - اردیبهشت ۸۷
👈 جلسه ۴۱۰ کلبه کرامت
دکترین ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) - بهمن ۹۱
✅ روح سیاست و حکومتداری،#ذبیحاللهی ست
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students