eitaa logo
اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی
13هزار دنبال‌کننده
20.7هزار عکس
9.5هزار ویدیو
206 فایل
کانال رسمی اندیشه جویان استاد حسن عباسی Instagram.com/Hasanabbasi.students_ t.me/hasanabbasi_students حمایت مالی از اندیشکده یقین: andishkadeh.ir/publication/donate/
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 هم‌اکنون بازدید استاد حسن عباسی از نمایشگاه «هم‌پای نور» آثار نقاشی استاد عبدالحمید قدیریان استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
🌀سرگذشت یک اقتصاددان بورس باز 🔹نام ایروینگ فیشر برای هر اقتصادخوانده ای آشناست. جوزف شومپیتر پس از مرگش او را اینگونه توصیف کرده است: «بزرگترین آمریکایی که ازبین ما رخت بربست، او بسیار فراتر از یک اقتصاددان بود... من جرات میکنم که پیش بینی کنم نام او بخصوص به عنوان بزرگترین اقتصاددان علمی این کشور در تاریخ ماندگار شود». بعدا میلتون فریدمن با توصیفی مشابه او را ستایش کرد؛ «بزرگترین اقتصاددانی که تابه حال امریکا تحویل جامعه داده است». او علاوه بر اقتصاد و علوم اجتماعی در ریاضیات و آمار نبوغی کم نظیر داشت و یک مخترع خلاق نیز بود. 🔹فیشر که به واسطه اختراعات و کارهای علمی اش درآمد خوبی داشت، در بازار سهام هم سرمایه گذاری کرد و ثروت خوبی به هم زد. در یک دوره رونق پرشتاب وال استریت، شاخص درطی 18 ماه 340 درصد افزایش یافت. درچنین فضایی او نیز به این باور رسیده بود که بورس راهی جز صعود ندارد. فیشر 14 روز پیش از سقوط بازار گفته بود: «انتظار دارم تا چند ماه دیگر بازار سهام نسبت به امروز خیلی بالاتر باشد.» 🔹روزنامه نیویورک تایمز دوروز پیش از شروع سقوط وال استریت،یعنی 22 اکتبر 1929، ازقول فیشر تأکید کرده بود که «سطح قیمت سهام هنوز خیلی پایین است». جالب اینجاست که تحقیقات معتبری درباره دیدگاه او درمورد ارزش سهام انجام شده نشان می دهد که در این باره بیراه هم نمی گفت. به هرحال در یک گفته معروف، به فاصله کوتاهی از آغاز مصیبت، او قیمت سهام را به یک فلات مسطح تشبیه کرد که برای همیشه مرتفع خواهد ماند. 🔹این اظهارنظر فیشر یکی از مشهورترین پیش بینی ها در بازارهای مالی است، اما نه به خاطر اینکه درست از آب درآمد، برعکس، به خاطر اینکه یکی از بدترین پیش بینی ها درکل تاریخ بود. 🔹فارغ از اینکه قیمت سهام شرکت ها ارزان یا گران ارزشگذاری شده بود، پیش بینی او مبنی براینکه بازار سهام راه صعود را ادامه خواهد داد، بلافاصله و به سختی شکست خورد. واقعیت بهتر از هر چیز به همگان نشان داد که آن باور چیزی جز یک توهم بزرگ نبود، اگرچه دیدگاه یک اقتصاددان بزرگ و بلکه بزرگترین اقتصاددان باشد. 🔹بالاخره وال استریت سقوط کرد و فیشر به همراه عده زیادی از مردم درفاصله کمی از آن پیش بینی کذایی به خاک سیاه نشستند. این آغاز بزرگترین بحرانی بود که اقتصاد غرب در تاریخ به خود دیده است. شاخص‌های بازار سهام ایالات متحده تا سال 1932 به سقوط ادامه دادند و به طور متوسط 70 درصد ارزش خود را از دست دادند. 🔹رکود بزرگ به مدت نزدیک به یک دهه مهمان اقتصاد امریکا و جهان غرب شد. گفته می شود هیچ اتفاقی به این اندازه در روحیه مردم امریکا اثر نگذاشت. 🔹فیشر حتی تا مدتی بعد از ریزش سهام کوتاه نیامد و تاکید می کرد که این روند نزولی دوامی نخواهد داشت و به زودی شاخص روند صعودی خود را باز خواهد یافت. اما بالاخره واقعیت خود را به او و همه اقتصاددانان و سرمایه گذارانی که به دیدگاه های خود مبنی بر صعودی بودن همیشگی بورس ایمان آورده بودند، تحمیل کرد. نزدیک به یک دهه رشد وال استریت آنان را چنان سرمست کرده بود که تا مدتی این سقوط را به عنوان یک فرصت طلایی برای خرید سهام توصیف می کردند! 🔹تا اواسط نوامبر، تقریبا نیمی از ارزش سهام وال استریت دود شد و به هوا رفت، فیشر هم مانند بسیارانی دیگر ورشکست شد و حسن شهرت او نیز به مانند قیمت سهامش آب شد. اگرچه فیشر دست از کار علمی نکشید و چند اثر مهم و درخشان خود را پس از این تجربه نه چندان شیرین به نگارش درآورد، اما تحت تاثیر این اتفاق، تا سال ها به آثار علمی او هم توجه چندانی نشد. با اینکه جایگاه فیشر در تاریخ اندیشه های اقتصادی غیرقابل انکار است و اقتصاددانان با احترام از او یاد می کنند، اما این اقتصاددان بزرگ دراثر اشتباهاتی که ذکر شد، هم ثروت خود را از دست داد و هم اعتبارش به شدت آسیب دید. ازنظر مالی برای او کار به جایی رسید که دانشگاه ییل برای اینکه خانه او توسط بانک مصادره نشود، خانه را از او خریداری کرد و به خودش اجاره داد. 1. Joseph A. Schumpeter. “Irving Fisher's Econometrics”. Econometrica. Vol. 16, No. 3 (Jul., 1948), p. 219. 2. McGrattan, Ellen R. and E. Prescott. “The 1929 Stock Market: Irving Fisher Was Right." International Economic Review 45 (2004): 991–1009. 🔗 منبع: @economistfarsi ________ 🚨پویش مبارزه با قمار سازمان‌یافته 🎲 @Qomar_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 کانال استاد حسن عباسی در یوتیوب را به نشانی زیر دنبال نمایید: 🎞 m.youtube.com/c/hasanabbasi استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
دیپلماسی علوی توام با رعایت متقابل عزت در دیدارهای خارجی رهبر معظم انقلاب کجا و نگاه هژمونیک و سرشار از تفرعن و استکبار #ترامپ کجا! روح الله 🔻کانال توییتری حاضرجواب🔻 @Haazer_javab1
💢 روایتی متفاوت از زندگی مردی که زندگی‌ بسیاری را متحول کرد! 🔻 استیو جابز به روایت دخترش ❓ باور می‌کنید فردی به شهرت و تاثیر گذاری استیو جابز (موسس شرکت اپل) می‌تواند یکی از بدترین پدرهای دنیا باشد؟ پدری که در عین ثروتمند بودن کودکش را بدون خانه و سرپرست رها می‌کند؟ ▫️ ترجمان - مقاله‌ی نیویورک تایمز به قلم ملانی ترنستروم درباره‌ی کتابی که لیسا جابز از رابطه خود و پدرش نگاشته است. اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی 📡 @Hasanabbasi_students
3️⃣2️⃣ چرا رهبری و مراجع درباره بانک‌ها فتوا نمی‌دهند تا همه چیز تمام شود؟ 💬| ✅ گاهی وقت‌ها یک غده سرطانی در نقطه حساسی از بدن قرار می‌گیرد و پزشکان می‌گویند خارج کردن آن با خطر مرگ یا فلج شدن همراه است. در جامعه نیز بعضی مشکلات آن‌قدر رشد کرده‌اند که دیگر به این سادگی‌ها نمی‌توان آن‌ها را حل و فصل کرد. نمونه واضحش هم بانک و بانکداریست. ▪️همه مردم(فارغ از دلیل آن) می‌دانند که این سیستم مشکل دارد. همه می‌دانیم که جامعه امروز ما مصداق این حدیث رسول الله است که می‌فرماید: «روزگاری بر مردم پیش آید که همه رباخوار شوند، اگر کسی رباخواری نکند غبارش بدو رسد» و قبول داریم که گرفتار ربا هستیم. ▫️امام خامنه‌ای و مراجع تقلید هم این مورد را می‌دانند که جامعه گرفتار ربا است. و امام خامنه‌ای بیش از 17 بار به صورت مشخص به ربا و ریشه‌های ساختاری آن برای حل موضوع اشاره و تاکید کرده‌اند و از مسئولین این مورد را مطالبه کرده‌اند و همچنین مراجع نه یک‌بار بلکه بیش از 110 بار فتوا داده‌اند[1]، اما هیچ چیز تمام نشد! ▪️اما بنا به سنت الهی در آیه ۱۱ سوره مبارکه رعد تا زمانی که مردم خودشان تصمیم نگیرند که سیستمی را کنار بگذارند کاری از دست مراجع برنمی‌آید، نمونه آن را می‌توان زمان حکومت امیرالمؤمنین(ع) دانست که چون مردم نخواستند از حضرت تبعیت کنند، فرمان حضرت بر روی زمین ماند. اکنون هم اگر پیگیر مباحث امام خامنه‌ای باشید خواهید دید که فرمان‌ها و فتاوی فعلی ایشان در موضوعات مختلف بر زمین مانده و اجرا نشده است. ▫️پس این‌طور می‌توان نتیجه گرفت که امام جامعه و مراجع تقلید هم می‌دانند که وضع ربا در کشور چیست و هم می‌خواهند که ربا برچیده شود، تنها منتظر ما مردم هستند تا گردشان جمع شویم و ربا را بزداییم. ▪️امام خامنه‌ای در ۴ سطح کشور را اداره می‌کند: استراتژیکی، عملیاتی، تاکتیکی و تکنیکی؛ 🔻در سطح استراتژیک، به عنوان مثال، آن صحبتشان با خبرگان مطرح می‌شود که در ۱۷ شهریور سال ۹۰ به آنها گفتند بروید درباره مسائل جدید بانکداری بدون ربا، کرسی آزاداندیشی برگزار کنید. این تحول‌خواهی و دستور به تغییر سیستم و جنبش نرم افزاری در سطح استراتژیک مطرح می‌شود؛ اما هر چه به سطوح پایین‌تر می‌رویم، طرح ریزی کوتاه‌مدت‌تر و خُردتر می‌شود. 🔻در سطح تکنیکی، ایشان عملیات فعلی بانکداری را در صورت تطابق با شرع، بدون اشکال می‌دانند، چرا که باید امورات فعلی جامعه بگذرد. اگر در حال حاضر بخواهیم ناگهانی سیستم بانکی را تغییر دهیم، جامعه دچار شوک می‌شود. مشکل فعلی ما، مشکل تولید ادبیات جایگزین نیست. ادبیاتش تولید شده است، بلکه مشکل در عرصه سازی است، یعنی جامعه ظرفیت لازم برای چنین شوکی را ندارد. پس رهبری گام به گام و در بلندمدت سعی می‌کنند مردم خودشان متوجه شوند که سیستم بانکداری موجود به ضرر آنها و یک نظام طاغوتی است تا خود مردم از این سیستم قطع امید کنند. اینجاست که مردمی بودن حکومت ولایی معلوم می‌شود. 1️⃣ر.ک به مجموعه هفت جلدی «تاریخ جنگ با خدا» نشر نهضت. 🔗منبع: book.reba.ir/443 ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
⭕️ دوباره استیو هانک اظهار نظر کرد 🏷 📸 b2n.ir/162896 🌐️️️ اخیرا استیو هانک استاد اقتصاد دانشگاه هاپکینر، با نقل قولی از مرکز آمار ایران که در آخرین گزارش خود در مرداد ۹۹، مقدار تورم را ۲۵/۸ درصد اعلام کرده است گفته است تورم ایران را با فرکانس بالای داده‌ها طبق استاندارد تکراری «ppp» محاسبه کرده و مقدار آن ۱۱۴/۸ درصد است. 🔴 گویا استیو هانکه علاقه‌مند است هر از چندی تورم ایران را محاسبه کند و اعدادی نجومی و عجیب از تورم در ایران اعلام کند. او اعدادی همچون عدد ۵۴ درصد - ۷۸ درصد و ۲۲۰ درصد و اخیرا ۱۱۴/۸ درصد را گزارش کرده است. بی‌بی‌سی فارسی به عنوان شاخص رسانه‌های اپزیسیون و بقیه رسانه‌های دشمن هم در تعهد نانوشته‌ای گزارش‌های هانک را پوشش گسترده‌ای می‌دهند! از طرفی هم مجله تجارت فردا علاقه وافری به اظهارات وی دارد. 📝 مبنای محاسبات او که مدام هم ازش یاد می‌کند، شاخص ppp می‌باشد. اما این شاخص چطور کار می‌کند!؟ او می‌گوید براساس شاخص ppp یا شاخص «نرخ برابری ریال و دلار» نرخ تورم هر ماه را نسبت به ماه قبل می‌سنجد. این شاخص، شاخص معیوبی است. 🔺 اگر بخواهیم دلیل عیب این شاخص را بگوییم، می‌توان گفت که به طور کلی کالاها در اقتصاد به دو دسته تقسیم می‌شوند: 1️⃣ مبادله‌ای (کالاهایی که مردم شخصاً آن را خریداری می‌کنند. کالاهای عمدتاً تکنولوژیک مثل ماشین، موبایل و اغلب کالاهای مورد استفاده طبقه متوسط رو به بالا) کالاهای ارز بَر که تغییرات نرخ ارز، بر روی این کالاها اثر مستقیم دارد. 2️⃣ غیرقابل مبادله‌ای است (هم‌چون بنزین، برق، آب، نان، تاکسی، حمل‌ و نقل و... که مردم خودشان شخصاً اقدام به واردات آن نمی‌کنند. اما برای دولت‌ها کالاهای مبادله‌ای محسوب می‌شود). این کالاها عمومی هستند و عمدتاً توسط طبقه مستضعف استفاده می‌شوند؛ تغییرات نرخ ارز بر روی این کالاها در ایران، دست کم تا امروز اثرگذاری ناچیزی داشته است. دولت فعلا توانسته کالاهای اساسی غیرقابل مبادله‌ای را برای عموم مردم ثابت نگه دارد و همین سبب شده فشار روی این‌ طبقه تعدیل بشود. ❌ اشکال شاخص ppp در اینجاست که تنها برای محاسبه روی کالاهای گروه اول قابل استفاده است. ولی هانک آن را به کل اقتصاد تعمیم داده و در نتیجه به چنین رقم‌های عجیب رسیده است. 🔴 او در مقاله‌ای که سال ۲۰۰۹ منتشر کرده بود، نیز همین آرزوی «چرخه‌ی مرگ کلاسیک» را برای ایران در دولت دهم داشت: «بحران اقتصادی به این علت افسار گسیخته شد که دولت نتوانست کالاهای غیر قابل مبادله‌ای مثل گندم، نان، آب، بنزین، برق و... را ثابت یا با تورم ناچیز نگه دارد که موجب نارضایتی گسترده عموم شد.» 📌 همانطور که می‌دانید، عامل روانی حرف اول را در بازار می‌زند. گاهی می‌توان با یک خبر چُنان شوکی به بازار داد و چنان مسیری برای سرمایه‌ها تعریف کرد، که با ده‌‌ها روش تحلیل فاندامنتال و تکنیکال قابل پیش‌بینی نباشد. اعداد و ارقام هانک پیش از آن‌که اقتصادی باشد، روانی است و سعی در تغییر تحلیل مخاطب دارد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊️جنبش مردمی مقاومت در جنگ ارزی 📱 @currency_war
🔰 حتی آرد و نان را هم در خانه درست کنید تا فقیر نشوید 🔹 عبّاد بن حبیب از امام صادق علیه السلام روایت می‌کند که فرمود: «خرید گندم، فقر را از بین می‌برد و خرید آرد، تنگدستى مى‌آورد و خرید نان، نابودکننده است.» 🔹 در واقع روایت امام صادق علیه‌السلام، نگاه پیشرفته‌ی الگوی معیشت اسلام را از حیث و خانواده نشان می‌دهد. 🔹 اینکه نباید آرد را از بیرون از خانه تهیه کنیم و باید گندم را خودمان آرد و تبدیل به نان کنیم، افقی است که الگوی معیشت جامعه‌ خیلی از آن فاصله دارد. 🔹 وقتی یک الگوی معیشت حتی روی خرید آرد از بیرون از خانه حساس است و آن‌را عامل فقر می‌داند یعنی با برون‌سپاری هر فعالیتی که می‌توان در خانه انجام داد، مخالف است، چرا که مابه‌ازای هر یک از این فعالیت‌ها هزینه‌ای صورت می‌گیرد و روشن است که زنجیره‌ی این برون‌سپاری‌ها و هزینه‌‌ها به فقر یک خانواده ختم خواهد شد. 🔹 اگر همین نگاه از سطح خانواده به سطح یک جامعه تعمیم داده شود، فقر یک جامعه را می‌توان در واردات کالاهایی دید که می‌تواند در داخل تولید شود. 🔹 البته برخی استدلال می‌کنند که این قبیل برون‌سپاری‌ها باعث تقسیم کار می‌شود. تقسیم کار از سویی کارها را تخصصی تر کرده و بهره‌وری را بالاتر می‌برد. از سوی دیگر انسجام اجتماعی ایجاد می‌کند و اتفاقا ویژگی جامعه‌ی مدرن ارگانیکی را توانایی جامعه برای این تقسیم کار حرفه‌ای می‌دانند و ویژگی جامعه سنتی مکانیکی را عدم تقسیم کار حرفه‌ای و همین درون‌گرایی‌ها می‌دانند. 🔹 در واقع ممکن است این شبهه ایجاد شود که اگر کارها را تا جایی که می‌توانیم در خانه انجام دهیم، افراد بیکار می‌شوند، کارها تخصصی انجام نمی‌شود، بهره‌وری پایین می‌رود، تقسیم کار صورت نمی‌گیرد و انسجام اجتماعی ایجاد نمی‌شود. 🔹 در حالی‌که این کاملا برعکس است. اتفاقا در این نگاه تقسیم کار به صورت تخصصی‌تر و حرفه‌ای‌تر صورت می‌گیرد. مثلا اگر هر کسی بتواند نان را در خانه‌اش تولید کند، خوب نانوایی‌ها مجبورند به جای نان مثلا شیرینی یا کیک تولید کنند، که هم تخصصی‌تر است و هم ارزش افزوده‌ی بیشتری تولید می‌کند و هم تقسیم کار شده است. 🔹 یک جنبش در غرب برای این موضوع راه افتاده است با عنوان ، که در واقع همین رویکرد را دنبال می‌کند، هم هزینه‌های زندگی را می‌کاهد، هم تقسیم کار می‌کند و هم به تخصصی‌تر شدن واقعی کارها کمک می‌کند و هم به افزایش تولید ارزش افزوده می‌انجامد. 🔹 روی‌کرد جدیدی که امروز با کاهش درآمد خانوارها، از بین رفتن طبقه‌ی متوسط و افزایش طبقه‌ی فقیر در جریان است، تمرکز روی به جای تمرکز روی است.
🔰 پول‌ها کجاست؟ 🔻چند ماهی است که شاهد رشد چشم گیر بازار سرمایه یا همان بورس هستیم؛ بازاری که رسالت آن، هدایت و ساماندهی نقدینگی موجود در جامعه به سمت تولید است. از فروردین ماه تا امروز، شاخص کل بازار بورس از پانصد‌ هزار به مقدار یک میلیون و هفتصد هزار رسیده است و به تبع آن نرخ تولید هم می‌بایست حداقل ۱۰۰ درصد افزایش پیدا میکرد. اما در این ایام رشد بورس، تولید ناخالص داخلی حدودا همان ۵۸۶ میلیون دلار باقی مانده است و طبق آمار صندوق بین المللی پول رشد منفی ۳℅ را نیز داراست. سوالی که در این گپ فزاینده‌ی رشد بورس و ثابت ماندن رشد تولید پیش می‌آید این است: ❓ پول‌ها کجاست؟ فرض کنید شخصی یک سهم از هزار سهم یک شرکت را در بورس خریداری می‌کند، با رشد بورس، قیمت سهام فرد هم افزایش می‌یابد. چه اتفاقی می‌افتد که شاهد افزایش قیمت سهام می‌شویم؟ آیا تولید افزایش یافته؟ طبق آمار، نع! اشخاص بدون قصد خرید سهم تولید به بورس می‌روند (بازار ثانویه) که اسم یک شرکت سهامی اعتبار بیشتری پیدا کند تا نفر بعدی، آن‌را به قیمت بیشتری بخرد، این عمل از نظر اسلام نجش و از منظر قواعد فقهی اکل مال به باطل و مصداق بارز قاعده‌ی ضرار است. 🔻بازار بورس را میتوان به خرید و فروش پول تعبیر کرد، این پول‌ها جایگزین تولید در میزان افزایش اعتبار و سوددهی شرکت سهامی می‌شود. سهام‌ها که می‌بایستی با افزایش تولید رشد می‌کردند، با افزایش نقدینگی‌ای که به تولید نمی‌روند رشد میکنند و این چیزی نیست جز «حباب». 🔻 البته کارگزاری‌ها هم در این حباب مقصر نیستند، زیرا در ایران بسترهای تولید که سرمایه به سمت آن هدایت شود محدود‌ند و انحصار در ورود تولید کنندگان به بازار سرمایه سبب شده که عملا فقط یک ورقه کاغذ (اوراق سهام) که میبایست به پشتوانه‌ی تولید چاپ میشد با یک ورقه کاغذ دیگر (پول) که می‌بایست به پشتوانه طلا چاپ می‌شد معاوضه شود. بحران امروز اقتصاد مدرن در همین معاوضه هاست. ”معاوضه‌ی هیچ با هیچ“. رشد بورس بدون تولید نتیجه‌ی افزایش نقدینگی بدون پشتوانه است. این دومینوی مرگ، روزی باید متوقف شود. ▫️ نجش: دیگر نجش این است که شخص ثمن (بهای کالای معامله) را زیاد کند نه از جهت میل و رغبت خود در خریدن آن بلکه برای افزودن رغبت دیگری و فریب خوردن وی. ▫️ اکل مال به باطل: تصرف در مال به دست آمده از راه نامشروع است. این قاعده، برگرفته از آیات قرآن بوده و در ابواب مختلف فقه از جمله بیع، مکاسب و معاملات کاربرد دارد. لاضرر: به معنی نفی مشروعیت هر گونه ضرر و اضرار در اسلام است. ✍️ نوشته: حجت سلطانی اندیشه‌جویان استاد حسن عباسی 📡 @Hasanabbasi_students
‍ 🔰 پایان کار، در جهنم ▪️«سلام؛ بنده کارمند بانکی هستم که مدت ها در این مورد که درآمد بنده حلال است یا حرام،تحقیق کردم. از دفاتر مراجع‌ مختلف در مورد این قضیه سوال و بحث می‌کردم. و معمولا پاسخ این بود که حلال است! ➕می‌گفتم مگه ربا نمیگیرند؟ ➖می‌گفتند چون درآمدهای حلال هم داره،انشاله حقوق شما از قسمت حلالش باشه!! ➕می‌گفتم مگه با ایشاله کار درست میشه؟!!! شما یه لیوان شربت که نجس شده رو از قسمت پاکش بخور «ایشاله»،میتونی؟!!!! ➖می‌گفتند چون تو مملکت اسلامیه و رسمیه پس حلاله و درسته. ➕می‌گفتم کارخانه تولید سیگار هم تو مملکت اسلامیه و رسمیه،پس درسته؟!!! ➖می‌گفتند فقط بانکهایی که ربا میگیرند رو گفتند،!!! ➕می‌گفتم شما از کجا فهمیدی بانک ما نمیگیره؟؟؟!!! ➖می‌گفتند شما تو قسمتی که درآمد حرام داره کار نکن.!!!! ➕می‌گفتم شما میدونی کجاش درآمد حلال داره؟؟؟ مگه کار کردن تو بانک به سلیقه منه که کجاش کار کنم؟؟؟؟ 🔹 خلاصه...... ▫️تا اینکه یک بار با خانواده به مشهد مشرف شدیم. در آنجا متوجه شدم که آقای جوادی آملی هم حضور دارند و شب ها نماز جماعت می‌خوانند. هنگام نماز خودم را به جلو رسوندم ولی بهم گفتن اگه کار داری میتونی بری دفتر ایشون. آدرس رو گرفتم و فرداش رفتم اونجا. ایشون از مشهد رفته بودند. با شخصی که اونجا بود صحبت کردم و موضوع رو گفتم و ایشون هم اول گفتند که اشکالی نداره و درآمد در بانک حلاله. شروع کردم به بحث و .... ➕یه جا گفتم من یه سوال دارم، حدیثی هست که پیغمبر گفتند «اثر» لقمه حرام در نسل آدمه،درسته؟؟ ➖گفتند،بله. ➕گفتم اگه اینجا کار کنم و فردای روزگار که دخترم بزرگ شد،ازش پرسیدم بابا چادرت کو؟؟؟ اونم گفت تو غار جا گذاشتم!!!!! اونوقت چیکار کنم؟؟؟؟!!!!!! ➖اون بنده خدا به من گفت؛ آهااااان،حالا بحث عوض شد. تا حالا میپرسیدی حلاله یا حرام. اما الان در مورد اثرش پرسیدی بله،اثرش هست. مثل کسی که مجبورش میکنن مشروب بخوره،چون به زور بهش مشروب دادن،آیا اون شخص کار حرامی کرده؟ ➕گفتم نه. ➖گفت؛ حالا که کارش حرام نبوده،پس اثر هم نداره؟ یعنی مست نمیشه؟ ➕گفتم چرا،البته که مست میشه. ➖گفت کار شما هم همینه،حلال باشه یا حرام،اثرش هست،اگه میتونی از بانک برو..... ✅ دو ماه پیش استعفامو دادم. اگر کسی هست که نگران بعدشه باید عرض کنم به طرز عجیبی اون طور که فکر میکنیم نیست. معجزه وار،زندگی برکت پیدا میکنه. زندگی،بهتر میشه. آزاد میشی و شخصیت پیدا میکنی. و مطمئن باش خدا تنهات نمیذاره. به معنای واقعی کلمه ، روزی دست خداست،نه دست ما. برای من که خداروشکر خیلی بهتر شد ، انشاله برای بقیه هم بشه. آخر تیر ماه، روز آخر کاری من بود. بسیار بسیار خوشحال بودم. تو پوست خودم نمیگنجیدم. یه جشن کوچیک گرفتم. انگار که از زندان آزاد شده بودم. یه کیک هم خریدم و روش دادم نوشتند؛ «پایان کار، در جهنم» ______________ ✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا 📡 @reba_ir
🔻انکار «اصل زکات»، به معنای خروج از وادی #توحید و انکار «احکام اسلامی زکات»، به معنای خروج از وادی #اسلام می‌باشد. #ارتداد 🔻و «خودداری کردن از آوردن زکات» توسط صاحبان اموال بسیار - خواه این افراد مسلمان باشند چه نباشند - نزد خدا #گناه_کبیره است و در صحنه اجتماعی یک #جنایت_بزرگ به شمار می‌رود. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
سالگرد رحلت #آیت _الله_طالقانی آیت‌الله طالقانی نمونه‌ای بارز از #ولایت_مداری ۱۹ شهریور ۱۳۵۸ #ابوذر_زمان #زبان_گویا #مالک_اشتر #بازوی_توانای_اسلام #امام_جماعت_طراز قسمتی از پیام #امام_خمینی ره به مناسبت رحلت آیت‌الله طالقانی : «... او يك شخصيتي بود كه از حبسي و به حبس و از رنجي به رنج ديگر در رفت و آمد بود و هيچ‌گاه در جهاد بزرگ خود سستي و سردي نداشت. من انتظار نداشتم كه بمانم و دوستان عزيز و پرارج خودم را يكي پس از ديگري از دست بدهم. او براي اسلام به منزله حضرت ابوذر بود. زبان گوياي او چون شمشير مالك ‌اشتر بود، برنده بود و كوبنده...» همچنین حضرت #امام_خمینی رحمهًْ‌الله‌علیه در دیدار با خانواده آیت‌الله طالقانی، شخصیت او را چنین تشریح کردند: «... مرحوم آقاي طالقاني مستقيم بود، مستقيم فكر مي‌كرد، مستقيم عمل مي‌كرد، انحراف به چپ و راست نداشت، نه غرب‌زده بود و نه شرق‌زده، اسلام‌زده بود، دنبال تعليمات اسلام بود و براي يك ملت مفيد بود و رفتنش ضايعه‌ است...» مسجد مجازی حضرت عمار ‹ره› 🕋🧎@masjed_ammar
🔺 بازارهای مشتقه مالی؛ آفت حکمرانی ☑️ خوب بود مشاوران اصلی اقتصادی دولت که روی نظر روحانی تاثیر مهمی را می‌گذارند مثل نهاوندیان، غنی‌نژاد، طبیبیان، رنانی و نیلی، قبل اتخاذ یک تصمیم احمقانه و نسنجیده در هدایت نقدینگی به سمت بورس و امنیتی کردن این معضل، حداقل از تجارب شکست‌های کپیتال‌ترین کشور جهان و مرکز فساد مالی کره‌ی زمین یعنی آمریکا استفاده می‌کردند. ☑️ وارن بافت ابر سرمایه‌دار آمریکایی و پنجمین نفر پولدار جهان بعد از بحران ۲۰۰۸ گفته بود: «این ابزارهای مشتقه‌ی مالی در اقتصاد غرب و بویژه آمریکا نقش سلاح‌های کشتارجمعی مالی را ایفا کردند. آنها از عوامل اصلی بحران بودند.» #حباب_بورس ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊️جنبش مردمی مقاومت در جنگ ارزی 📱 @currency_war
⚠️ دربارۀ برخی اتهامات اخیر «خبررسان‌های طرفدار دولت» 🔴 علیرضا پناهیان: آمادۀ هزینه‌هایی بیش از این مقدار بودم و هستم/ رهبری فرمودند تحول هزینه دارد 🔸در شب هشتم سلسله جلسات هیئت هنر، علیرضا پناهیان به برخی از اتهامات رسانه‌های طرفدار دولت پاسخ داد. 👈🏼 فهرست: 🔻مهم‌ترین عامل غربت علی(ع) در مدینه، «رودربایستیِ» افراد در دفاع از حق بود 🔻برخی فکر می‌کنند بنده هزینۀ حرف‌هایی که زده‌ام را نمی‌دانم! 🔻رهبر انقلاب: شرط مهم ایجاد تحوّل، نترسیدن از دشمنی‌هاست 🔻 ۱۵سال در اطلاعیه‌های هیئت‌مان اسم سخنران را نمی‌نوشتیم 🔻دربارۀ برخی تخریب‌ها و تهمت‌ها ... 🔻یک‌زمانی دولت اصلاحات و مدعی آزادی، بنده را ممنوع‌المنبر کرده بود 🔻یکی از دروغ‌هایی که دربارۀ خانۀ بنده گفتند 🔻دروغ‌پردازی‌ خبررسانی‌های طرفدار دولت و ماجرای خانۀ سی‌میلیاردی! 🔻اگر هوس انتخابات دارید، الهی در انتخابات بعدی هم شما ببرید تا دیگر سطل آشغال‌ها را آتش نزنید! 🔻ترفند تکراری بی‌بی‌سی‌چی‌های خبیث برای خراب کردن افراد 🔻از جریان لیبرال انتظارِ تخریب بیشتر هم داریم، اما از نیروهای انقلابی انتظار داریم بیشتر دقت کنند! 🔻اگر کسی «راه‌حل» رسیدن به «عدالت» را روی دست گرفت، آیا دوگانه‌سازی کرده؟! 👈🏼لینک مطالعۀ متن کامل: 📎 Panahian.ir/post/6502 @Panahian_ir