🔰 تراز قهرمانی
💚 قهرمانان راستین ملت، بلباسی ها و حججی ها هستند.
🔸 قبل از این که جان پای امنیت کشور و حریم دین بگذارند، عمر خود را وقف خدمت به مردم در مناطق محروم، سیل زده و زلزله زده کردند. اینها تراز راستین قهرمانی است.
🔹 اگر کسی قهرمان قلابی می تراشد، باید بگوید که آیا آن قهرمان ادعایی، از جان و مالش چیزی برای مردم هزینه کرده یا صرفا موقعیت و شهرت اندوخته است؟!
✍ محمد ایمانی
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
🔹نامه بسیج دانشجویی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، دانشگاه شریف، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه خواجه نصیر، به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص شرایط «حاکمیت سایبری» ایران
▫️شکستخوردن گفتمان سازش در دولتهای یازدهم و دوازهم بیش از پیش نشان داد که مسیر پیشرفت کشور ما از غرب نمیگذرد، بلکه الگوی پیشرفتی نیاز است که در سایه استقلال کامل کشورمان، اهداف ما را محقق سازد. استقلالی که یکی از مهمترین عناصر آن در زمانه فعلی، «استقلال سایبری» میباشد. البته اینجا منظور از استقلال سایبری این است که مدیریت حاکمیتی بر فضای سایبری کشور اعمال شود.
▫️آنچه از سیاستهای حال حاضر وزارتخانه بر ما پیداست، این است که ارادهای در خور برای تحقق استقلال سایبری در کشور دیده نمیشود. عملکرد شما در این خصوص نه مورد تایید رهبر انقلاب و نه مورد تایید کارشناسان این حوزه است. نبود قوت در شبکه داخلی باعث شده تا با خرید پهنای باند از خارج مرزها، نه تنها بودجهی کلانی مصرف شود، بلکه شاهد آن باشیم که خدمت ارائهشده به مردم نیز علی رغم گرانبودن، کیفیت بسیار پایینی داشته باشد.
📃 متن کامل نامه
@basijfanni
@basijut_ir
▪️ زمانی که چیزی خریداری می شود تا با فروش آن سود حاصل شود، آن چیز قطعاً کالاست
▪️ زمانی که برای چیزی بهای تمام شده محاسبه می شود ، آن چیز قطعا کالاست
▪️ زمانی که چیزی خرید و فروش می شود قطعاً آن چیز کالاست
▪️ اگر دو کالای همجنس با هم مبادله شوند و زیاده اخذ شود ، #ربا رقم می خورد. مثلا برنج هاشمی اعلا با برنج نیم دانه اگر مبادله شود با اینکه اولی اعلی و دومی کم کیفیت تر است اگر سر آن زیاده اخذ شود ، ربا رقم می خورد.
▪️ پول هم بهای تمام شده دارد، هم مبادله می شود و هم کالای سرمایهای است لذا پول امروز(کارنسی)، کالاست.
▪️ در نتیجه مبادله دو کالای همجنسی به نام پول چه یکی دلار باشد و دیگری ریال یا هر ارز دیگری ، اگر زیاده اخذ شود ، مبادله #ربوی می شود. یعنی اگر یک دلار با یک ریال معاوضه نشود و روی یک دلار چند ریال زیاده اخذ شود،مبادله ربوی خواهد بود.
🔺حلالخوری از جمله ویژگی عاقبت به خیران است، سعی کنیم حلال خور باشیم.
پ.ن : کارنسی کالای معدوداتی نیست که قابل شمارش باشد
✍ #محمد_وارسته
▫️ @I_M_Doctrine
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
💥 از بین همه اخبار روزانه، کدام یک نقش بیشتری در تعیین آینده ایران و جهان خواهند داشت؟
💯 «اخبار استراتژیک»، مهمترین اخبار و تحلیلهای استراتژیک جهان را برای شما گردآوری میکند.
🔺 اخبار استراتژیک را از این رسانه دنبال کنید و به دیگران معرفی کنید.
🔹 اینستاگرام:
▫️ Instagram.com/StrategicNews_ir
🔹 تلگرام:
▫️ T.me/StrategicNews_ir
🔹 ایتا:
▫️ Eitaa.com/StrategicNews_ir
🔸 #سواد_استراتژی
🌐 اخبار استراتژیک
📡 @StrategicNews_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
✅ سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع مروری بر ۴ دهه مجاهدت سردار شهید احمد مایلی
🔺 تبیین آیه ۴۱ سوره طه (واصطنعتک لِنفسی)
🗓 ۱۹ مهر ۹۹
📍 تهران
📹 مشاهده در آپارات:
▫️ aparat.com/v/pfTvc
📹 مشاهده در یوتیوب:
▫️ youtu.be/viKNWcX6BiI
📹 مشاهده در تلگرام:
▫️ t.me/hasanabbasi_ir/5917
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 حضور پرشور مردم شهید پرور قائمشهر در شب وداع با شهید مدافع حرم محمد بلباسی
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ۱۰۰ ثانیه از سخنان انتخاباتی سال ۹۲
🔺 برخی می گویند آقای رئیس جمهور در سال نود و دو در شور و حرارت انتخابات بوده و این اظهارات عجیب و غریب متاثر از آن فضا مطرح گردیده است. او اینجا می گوید : تورم، کاهش قدرت خرید و ... شرم آور است.
🔺 روحانی در این یک مورد حقیقتا راست گفته و تک تک این موارد که در دولت او به طور غیر عادی افزایش پیدا کرده عمیقا شرم آور است ...
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
💢 کتابِ تاریخِ روحانی، فصلِ "ابن عباس" ندارد؟!
✍ محمد ایمانی
@IMANImohamad51
آقای روحانی امروز - ۹۹/۰۷/۲۳ - گفت: "امام حسن(ع)، امام صلح و پیوند بود. وقتی برخی از اصحاب آمدندبا زبان معترضانه که چرا صلح کردی، حضرت فرمودند جامعه اسلامی که فقط شما ۱۰- ۲۰ نفر نیستید. من در مسجد رفتم برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع صلح می خواهند، صلح را انتخاب میکنم... اگر در روز صلح، جنگیدیم و در روز جنگ، صلح کردیم، هر دو اشتباه است. به موقع باید بایستیم و بجنگیم و به موقع باید صلح کنیم".
آقای روحانی چندمین بار است که اصرار دارد صلح امام حسن (ع) را مصادره به مطلوب کند و به خیانت برخی خواص و فرماندهان لشکر در این صلح تحمیلی نپردازد؛ چرا؟! آیا فصل خیانت یارانی مانند عبید الله بن عباس، از کتاب تاریخ آقای روحانی سرقت شده؟ یا تعمدی برای کتمان این فصل مهم وجود دارد؟!
عبید الله بن عباس، فردی با نفوذ و فرمانده لشکر امام حسن (ع) بود، اما به نصایح و هشدار های امام (ع) هنگام مذاکره با معاویه و عمروعاص تمکین نکرد.
معاویه، هم او را فریب داد و هم با رشوه ای هنگفت خرید! عبید الله به همراه هشت هزار نفر، همان وسط جنگ، به جبهه دشمن پیوست! اگر صلح و نرمش قهرمانانه، برای امام حسن (ع) تدبیری شجاعانه محسوب می شود، برای ابن عباس ها که در اطراف امام (ع) فراوان بودند، خیانت و ننگ و عار ابدی است.
امام خمینی (ره) در باره خیانت خواص، بیان موشکافانه ای دارند: "قصه امام حسن و قضیه صلح؛ آن هم صلحِ تحمیلی بود. برای این که امام حسن، دوستان خودش یعنی آن اشخاص خائنی که دور او جمع شده بودند، او را جوری کردند که نتوانست خلافش بکند، صلح کرد. صلح تحمیلی بود. این صلحی هم که حالا به ما می خواهند بگویند، این است".
ایشان همچنین فرمودند "امام حسن (سلام الله علیه) آن قدر گرفتاری که از این دوستان و اصحابش داشت، از دیگران نداشت. اصحابی که توجه نداشتند که امام زمان شان روی چه نقشه دارد عمل کند. با خیال کوچکشان با افکار ناقصشان در مقابلش می ایستادند و غارتش کردند، اذیتش کردند و عرض می کنم که شکستش دادند، معاهده با دشمنش کردند و هزار جور بساط درست کردند".
صلح بر جنگ ترجیح دارد؛ اما زمانی که دشمن بنای زورگویی و تعدی و باج خواهی نداشته باشد. در مقابل دشمن متخاصم باید ایستاد و جنگید. پرچم صلح را در چنان شرایطی بالا بردن، عین خیانت و حماقت است.
در چنین موقعیتی، خواص و صاحب منصبان و تریبون داران هستند که می توانند مردم را به مقاومت -با سرانجام عزت و پیروزی- فرا بخوانند، یا در اثر آلودگی به دنیاطلبی و اشرافیت و نفوذ، نسخه تسلیم را تجویز کنند.
رویکرد آقای روحانی و هاشمی و مدعیان اصلاح طلبی و برخی شبه اصولگرایان، در معرفی نسخه سازش به عنوان راه رونق اقتصاد کشور، بی تردید خطای خسارت باری بود که با تحریف صلح امام حسن (ع)، یا ادعای این که "درس کربلا، درس مذاکره بود"(!) جبران نخواهد شد.
او نمی تواند نسخه غلط مطلوب دشمن را دو بار تجویز کند بلکه باید پاسخگوی خسارت های حاصل از تجویز سال ۹۲ باشد. ضمن این که فریب افکار عمومی و تحمیل صلح به امام جامعه، رفتاری طاغوتی و عین خیانت است.
مدعیان اعتدال و اصلاحات، چند سال تمام، به مردم گفته اند توان نظامی، پر هزینه و مانع پیشرفت اقتصادی است و باید با برجام دو یا بدون آن، کنارش گذاشت! حرف های مرحوم هاشمی که خاطرتان هست.
حالا همانها، خبر رفع تحریم تسلیحاتی را به مردم می دهند! حتما این خبر مایه خوشحالی است. اما مردم، کدام حرف را باور کنند؟ با منطق غلط و دوگانه شما، خوشحال باشند یا کلافه؟
مردم نمی توانند از کسانی که می خواستند خلع سلاح کشور در برجام دو را به عنوان خبر خوش بعدی (!!) فاکتور کنند، بپذیرند که لغو تحریم تسلیحاتی را خبری خوش می دانند.
🌐 اخبار استراتژیک
📡 @StrategicNews_ir
💐 هوالحکیم
با سلام و عرض تسلیت به مناسبت وفات پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع)🏴
💢 ادب اصلاح؛ آداب استقامت
✔️ مأموریت مؤمن ایجاد تحول در جامعه است. او مأمور به اصلاح است. امری که انبیاء و رسل الهی به آن مأمور بودند. او میراثدار ایشان است؛ چون مأمور به اصلاح و انذار است.
🔸 درسی که زیارتنامه رسول الله(ص) از راه دور به ما میدهد این است که اگر کسی برای اصلاح برگزیده شد، و برای آن مأمور شد، و پذیرفت، باید تبعات آن را نیز بپذیرد: ۱- حسرت خود را پنهان کند، ۲- نفَس خود را فرو خورد و دم نزند، ۳- غصه را جرعهجرعه نوش کند، ۴- و فراتر از آن چه وحی شده نرود.
🔸 ... وَ قَد اَسَرَّ الحَسرَةَ وَ اَخفَی الزَّفْرَةَ وَ تَجَرَّعَ الغُصَّةَ وَلَم یَتَخَطَّ ما مَثَّلَ لَهُ وَحیَکَ.
✅ کودک و نوجوان استراتژیست پا در مسیر «برگزیده شدن» گذاشته است. باید آداب برگزیدگی را نیز یاد بگیرد. نه مانند برخی به اصطلاح نخبگانی که آن چه ندارند «ادب نخبگی و برگزیدگی» است.
◀️ برای مطالعه بیشتر به رویکرد استقامتمدار در دوره دکترین و استراتژی برای کودکان و نوجوانان مراجعه شود:
⏬ http://strategistkids.ir/?page_id=2&id=3
———————
📌 اندیشسرای کودک و نوجوان اندیشکده یقین
🔊 @strategistkids
شاید باورتان نشود بنفش های وقیح از دو تن از روحانیون مورخ سرشناس و البته برجامی! خواسته بودند
بروید سیره اهل بیت را زیر و رو کنید و برای برجام و مذاکره با امریکا برای ما مصداق و ادله بتراشید!
#صلح_امام_حسن
علیاکبر رائفی پور 🇮🇷
🔻کانال توییتری حاضرجواب🔻
@Haazer_javab1
instagram.com/Haazer_javab1
💢 رجعت حسن روحانی به تاریخ سراسر عبرت امام حسن مجتبی،نکته مهمی دارد!
🔸 داستان امام مجتبی، از سیاه ترین نقاط تاریخ امت اسلام است، امتی که حمایت از امام خود را کنار گذاشتند!
که دانه به دانه خواص برای خود قیمتی گذاشتند و خود را به معاویه فروختند!
امت از جهاد خسته شدند و عافیت را طلبیدند، بدون دانستن این که خدا عافیت را هم در پشت جهاد و در ید امام و اطاعت امر او قرار داده!
🔹 همه، عام و خاص به یک باره عقب نشستند، به خیال اینکه اگر آنها عقب بروند، باطل هم عقب میرود!
آنها پشت امام را که در جنگاوری و عدالت چیزی از پدرش حیدر کرار کم نداشت خالی کردند، حضرت که نماد مردم سالاری و احترام به عقیده ملت بود را به صلح اجباری کشاندند!
عافیت و صلح که نیامد!
معاویه بر آنها حاکم شد، کربلا رقم خورد و بعضی ها با چکمه های خون آلود حجاج ابن یوسف بیعت کردند!
🔸 حالا منظور روحانی از به صلح کشاندن امام حسن همین است!
ملت یک باره پشت امامشان را خالی کنند!
خواص خود فروختگی پیشه کنند، قیمت خود را بیان کنند و کنار روند.
عوام به خاطر دلار و سکه به عافیت و تسلیم فکر کنند
و پشت امام خود را خالی کنند
تا کربلا برای امام جامعه رقم بخورد!
🔹 مردم بدانید تسلیم شوید و چون ترامپی بر شما مسلط شود،در ده نسل دیگرتان بویی از آرامش نخواهید دید
حتی تاریخ هم دیگر شما را به یاد نخواهد آورد!
📢 و ای لیبرال ها!
بلند میگویم بشنوید:
کربلایی تکرار نخواهد شد
ما در شرایط فتح خیبریم
پس بیشتر تلاش کنید
چون اربابتان نفس های آخرش را میکشد!
#ما_ملت_امام_حسینیم
✍ #meysam_zlf
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
@Hasanabbasi_students
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نظر استاد حسن عباسی درباره مستند #قمار
🔺 مستند قمار، پیرامون مذاکرات مخفیانه ایران و آمریکا در دهه شصت، و کارشکنی برخی از مقامات ایرانی و اسرائیلی برای شکست مذاکرات است.
مستند قمار:
▫️ filmgardi.com/p/3f23
کتاب قمار:
▫️ lish.ir/1BHR
🌐 t.me/Ghomar_Doc
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 رمزگشایی از قتلی مرموز در قرون وسطی توسط محققان آمریکایی
بررسی سوءقصد به یک نجیبزاده با نقشآفرینی امپراتور بیزانس، خلیفه مسلمانان و همسر مقتول
ترور بیولوژیک حسنبنعلی(ع) با «مرکوری کلراید»
بیست و هشتم ماه صفر به روایتی مصادف با شهادت سبط نبیالرحمه محمد مصطفی (ص)، امام حسن مجتبی (ع) است که با توطئه و تحریک معاویه و به دست همسر امام یعنی «جعده بنت اشعث بن قیس» مسموم شد و مظلومانه به شهادت رسید.
نحوه شهادت امام حسن مجتبی (ع) که در سال ۵۰ هجری قمری رخ داده است، موضوع محققان آمریکایی در سال ۲۰۱۶ میلادی شد تا بتوانند از قتلی مرموز در قرون وسطی رمزگشایی کنند.
بیشتر بخوانید:
▫️ fna.ir/f05ir5
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
@Hasanabbasi_students
هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
✍️زمینِ زیرپای ما نوعاً کالا است؟!
🔻بخش اول
• همانطور که احتمالاً شنیدهاید، اصل زمین (سطح و مکان) را «عرصه» و به ساختمان، مزرعه، باغ و امثالهم که بر بستر عرصه زمین قرار میگیرند، «اعیان» مینامند. طبعاً شالیزار، تاکستان، خانهی مسکونی و تمامی مواردی که آنها را اعیان زمین صدایش میزنیم میتواند تحت مالکیت افراد جامعه قرار داشته باشد؛ اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کردهایم که میشود مالک بودن اعیان را بر دارندگیِ جا و مکان آنها نیز حمل نمود؟ به عبارتی آیا اصل زمین در زمرهی کالاها میگنجد و یا اینکه حسابش از اعیان زمین جداست؟ اجازه دهید کمی مصداقیتر صحبت کنیم؛ در رابطه با زمینی که هنوز چیزی روی آن احداث نشده، مزرعه و باغی روی آن قرار ندارد و به طور کلی «آباد» نیست، میتوان گفت که مالِ شخصی فلان کس است و به فرض مثال حق دارد آن را به دیگری بفروشد؟ مسئله اینجاست که ما برای امکان مالکیت افراد بر اعیان زمین به قدر کافی دلیل داریم اما نوع خلقت اصل زمین به شکلی نیست که به سادگی بگوییم: اشخاص همانگونه که میتوانند یک خودکار یا لباس را مالک باشند، عرصه زمین هم برای آنها مالکیتبردار است!
• در گذشته درک این موضوع که اصولاً زمین متعلق به همه است و به ملکیت شخصی افراد در نمیآید برای همگان آسان و شاید هم بدیهی بود و بیشتر اوقات مالکیت زمین را مفهوماً قلمرویی میدانستند که تحت فرمانروایی یک حکومت قرار داشت. اما پس از اینکه تمدن غرب برای بقا و تقویت نظام سرمایهداری (Capitalism) در اقصی نقاط جهان، به خصوصیسازی زمین از طریق جنبش حصارکشی (Enclosure Movement) یا اصلاحات ارضی (Land Reform) روی آورد به تدریج این تصور، عادی و حاکم شد که اصل زمین میتواند مِلکِ طلقِ افراد باشد و همچون کالاها در معرض خرید و فروش قرار بگیرد.
• پس قبل از هر چیز باید بپرسیم که مالکیت زمین متعلق به کیست؟ اهل توحید، بر این باورند که «مالکیت» از آنِ خداست و اموال ما انسانها، در واقع ودایعی هستند که پروردگار در اختیارمان گذاشته است و از این جهت مالکیت ما بر اشیاء به طور مستقل تعریف نمیشود. اما بعد از مالکیت خدا، زمین - که البته کالا نیست - به چه کسی واگذار شده است؟ پاسخ عقلی آن ولیِّ خداست که البته در آیات قرآن و احادیث موثق نیز همین مسئله عنوان شده است.(علاوه بر این نکته مهم، توجه داشته باشید که مقصود از مالکیت زمین در آیات قرآن و روایات، سلطه و فرمانروایی است که اول به خدا و سپس به بندگان منتخب او تعلق دارد.)
• نگاهی به قرآن: مطابق آیه ۱۲۸ سوره اعراف؛ سراسر زمین متعلق به خداوند است و اوست که به هر کس از بندگانش که بخواهد (بر اساس مشی حکیمانه) ارث میدهد، و عاقبت نیز از آنِ متقین است.« ... إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ» و مطابق آیه ۱۰۵ سوره انبیاء این عباد صالح هستند که زمین را ارث میبرند.« ... أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»
• نگاهی به روایات: مطابق احادیث معتبر، مالکیت سراسرِ زمین ابتدا به حضرت آدم (ع) تعلق داشت؛ چون خداوند ایشان را خلیفه خودش در زمین قرار داد و بعد از او زمین برای کسانی بود که برگزیدگان خدا و معصوم از گناه بودند که خداوند آنان را به عنوان خلیفه و جانشین خود انتخاب نمود تا اینکه نوبت به پیامبر خاتم (ص) رسید. به صراحت هم نیز بیان شده است که بعد از پیامبر (ص)، ائمه اطهار علیهمالسلام هر کدام پس از دیگری مالک سراسر زمین و هر آنچه از زمین خارج میشود، بودند و امروز نیز زمین از نظر مالکیت به امام عصر(عج) تعلق دارد.(مقصود از زمین، مطلق خشکیها، دریاها، رودها و ... است)
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
✍ زمینِ زیرپای ما نوعاً کالا است؟!
🔻بخش دوم
• حال که دانستیم مفهوم مالکیت زمین به چه معناست و مالک آن بعد از خدا چه کسی است، به سراغ این پرسش میرویم که چرا(با چه هدفی) اراضی در اختیار افراد قرار میگیرد؟ هدف از واگذاری نعمت ارزشمند زمین به مردم این است که آن را مستعدِّ بهرهبرداری سازند تا بدین وسیله از ثمرات و منافع آن استفاده کنند. روی آن باغات را ایجاد کنند، به کشت و زرع بپردازند برای خود ساختمان هایی بنا کنند و در یک کلام آن را «آباد» کنند [یا آباد نگاه دارند.] در قرآن کریم نیز درباره رسالت انسانها در این دنیا آمده است که «او(خداوند) کسی است که شما را از زمین پدید آورده و از شما خواست که به آبادانی آن بپردازید.»«... هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا ... »(هود؛ ۶۱) طبق همین آیه مبارکه، چنانچه مردم با قصد تبعیت از امر خداوند به آبادانی همت کنند، عبادت خدا را نیز به جا آوردهاند. از آیاتی همچون «هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الأَرْضِ جَمِيعًا ... » (بقره؛ ۲۹) و «وَالْأَرْضَ وَضَعَهَا لِلْأَنَامِ» (الرحمن؛ ۱۰) در مییابیم که بهرهگیری از مواهب زمین برای همه است و به گروه ویژهای اختصاص ندارد و مطابق آیات ۳۳ تا ۳۵ سوره یس، مؤمنان بر اساس جهانبینی الهی و توحیدیشان میدانند که احیا و آبادانی اراضی از سوی آنها در اصل به اراده پروردگار بازمیگردد و بایستی شکرگذار نعمات واصله از سوی خداوند باشند.
• اما چگونه اراضی، در اختیار مردم قرار میگیرد؟ با توجه به صحبتهای قبلی؛ برای اقدام در جهت آبادسازی [یا آباد نگاهداشتن] رضایت و اجازه مالکِ اصل زمین، شرط است. چنانچه فرد [پس از کسب اجازه در مورد آن قطعه زمین مشخص] روی سطح زمین، مزرعه یا باغ ایجاد کرد یا ساختمانی را بنا کرد، اعیان زمین را مالک میشود و اختیار آن را دارد(مثلاً میتواند آن را بفروشد) اما اگر زمین را به حال خود رها کرد و یا خراب شد (اعیان از بین رفتند) در این صورت مالک، قطعه زمین را به شخصی دیگری برای آبادسازی واگذار میکند. در احکام اسلامی مربوط به زمین نیز همین موارد عقلائی بیان شده، مثلاً زمین موات(خراب) شرعاً «انفال»(ملکِ منحصر به امام) به حساب میآید و برای همین کسی نمیتواند آن را جزء داراییهای خود بداند و در معرض فروش قرار دهد. یا مثلاً در روایتی صحیح از امام باقر علیهالسلام نقل شده است که: «هر گروهی که قطعه زمینی را احیا یا آباد کنند پس آنها به این زمین سزاوارترند.»
• بر همین اساس کاملاً واضح است که مالک عرصه حق دارد از افرادی که برای برداشت محصول، زمین در اختیار آنها میگذارد، سهمی را طلب کند و حتی اراضی را به کسانی واگذار کند که توانایی بیشتری در پرداخت این سهم داشته باشند.(در فقه به این سهم، «طسق» گفته میشود که جزئی از منابع مالی حکومت اسلامی تشکیل میدهد.)
• میزان اهمیت و جایگاه «همگانی بودن اراضی» آن زمان برای ما روشن میشود که بدانیم اجرای این قاعده، پدیدآورندهی یک نظم اجتماعی منحصر به فرد در متن جامعه است. در این ساماندهی اجتماعی، عدهای از افراد، مالک مزارع و باغهای غالباً وسیع هستند و برخی دیگر با بستن قراردادهایی همچون مزراعه، مساقات، اجاره نفس و اجاره زمین به خدمت این افراد درآمده و در آن اراضی کار میکنند. پس در واقع اغلب جمعیت در فضای روستایی زندگی کرده، همگی آنها در بخش واقعی اقتصاد مشارکت میکنند و عمدهی مایجتاجشان نیز در همانجا تأمین میشود. همچنین تعداد شهرها(روستاهای بزرگتر) بسیار محدود و اغلب به دلیل تجارت تجار و حکمرانی حاکمان به وجود میآیند و البته روستاهای اطراف را به یکدیگر متصل میکند. از خصوصیات دیگر این نظم اجتماعی، میتوان به پررنگ نبودن مسائلی از قبیل «بیکاری» و یا «عدم توانایی تامین مسکن» اشاره کرد هرچند در عوض موضوع کلی «فقر» یک مسئله مهم محسوب می شود. (توضیح درباره آن ساماندهی اجتماعی بسیار است، اما فعلاً به همین حد که برای موضوع «زکات ظاهری» کافی به نظر میرسد، بسنده میکنیم.)
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
✅ بیداری در برابر دشمن
💬 رهبر معظم انقلاب:
🔺 این را نباید هرگز از یاد بریم که «درس امام رضا علیهالسلام به همهی ما این است که ای مسلمان! از مبارزه خسته نشو.
نخواب چون دشمن همیشه بیدار است و در شکلهای مختلف و در لباسها و نقابهای گوناگون و با آرایشهای رنگارنگ ظاهر میشود؛
چشم تیزی داشته باشید، دشمن را بشناسید و راه مبارزهی با دشمن را بلد بشوید و مثل علی بن موسی الرضا از اول تا آخر مبارزه را ادامه بدهید.» ۶۳/۰۹/۰۳
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir