📿 گزیدهای از ادعیه طلب شهادت
۱۰. اللهم، اسالک ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تحیینی حیاه السعداء و تمیتنی میته الشهداء.
۱۱. اللهم ارزقنی اشرف القتل فی سبیلک انصرک و انصر رسولک اشتری الحیاه الباقیه بالدنیا... اللهم اختم لی عمل بالشهاده.
۱۲. وَاَسْئَلُکَ اَنْ تَجْعَلَ وَفاتى قَتْلاً فى سَبیلِکَ تَحْتَ رایَةِ نَبِیِّکَ مَعَ اَوْلِیاَّئِکَ
۱۳. یا باعث ابعثنی شهیدا صدیقا رضیا عزیزا
۱۴. حمدا نسعد به فی السّعداء من اولیائه و نصیر به فی نظم الشّهداء بسیوف اعدائه
۱۵. الهی و سیدی وددت ان اقتل و احیی سبعین الف مره فی طاعتک و محبتک سیما اذا کان فی قتلی نصره دینک و احیاء امرک و حفظ ناموس شرعک ثم انی قد سمئت الحیاه بعد قتل الاحبه و قتل هولاء الفتیه من آل محمد
۱۶. یا رب لیله القدر و جاعلها خیرا من الف شهر اسالک ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تجعل اسمی فی هذه الیله فی السعداء و روحی مع الشهداء و ارزقنی فیها ذکرک و شکرک
🌐 اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
❓چرا کربلا شد؟ ۳- بخش سه امام سجّاد علیهالسلام در پاسخ به این پرسش مهم، جامعهی عصر خود را به ۶
❓چرا کربلا شد؟
۴- بخش چهار
امام سجّاد علیهالسلام در پاسخ به این پرسش مهم، جامعهی عصر خود را به ۶طبقه تقسیم کردند؛
طبقه چهارم: سگ
🐕🦺 عدهای افراد بددهن [برخی رسانهایها در جنگ رسانهای امروز] را به سگ تشبیه کرده و فرمودند:
سگها، آن كسانى هستند كـه با زبان خود بر مردم پارس مىكنند و مردم از شرّ زبانشان به آنان احترام مىگذارند
📚 خصال صدوق - جلد۲ - صفحه۳۷۸
▫️ طراح: @hadisgraph
🔸 #جامعه_شناسی_امام_سجاد
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
وقایع روز عاشورا ضدحقوق بشر هست، چیزی که مورد اتفاق نظر همه هست و نشان دهنده قبح این فاجعه است. در مجلس عبیدالله، #حضرت_زینب س فرمودند: ما رایت الا جمیلا! مگر عمل قبیح زیبا میشود؟ وقتی منطقی بالاتر از حسن و قبح داشته باشی، بله.
وقتی منطقی بسیار بالاتر از منطق حسن و قبحی حقوق بشر غربی داشته باشید، عمل قبیح زیبا است و آن منطق حسینی براساس #معرفت_توحیدی است و آن پذیرش عزت درمقابل ذلت است. در نظر اهل بیت داشتن عزت زیباست، حتی به بهای قطعه قطعه شدن امام حسین، شهادت حضرت عباس و حضرت علی اکبر و طفل شش ماهه!
روح الله
🔻کانال توییتری حاضرجواب🔻
@Haazer_javab1
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
❓چرا کربلا شد؟ ۴- بخش چهار امام سجّاد علیهالسلام در پاسخ به این پرسش مهم، جامعهی عصر خود را به
❓چرا کربلا شد؟
۵- بخش پنجم
امام سجّاد علیهالسلام در پاسخ به این پرسش مهم، جامعهی عصر خود را به ۶طبقه تقسیم کردند؛
طبقه پنجم: خوک
🐕🦺 عدهای فحشاطلب را به خوک تشبیه کرده و فرمودند:
خوکها، اکثریت جامعه هستند. همان مردمان مخنّث كه وقتى از آنان دعوت به فحشايى میشوند پاسـخ مثبت میدهند
📚 خصال صدوق - جلد۲ - صفحه۳۷۸
▫️ طراح: @hadisgraph
🔸 #جامعه_شناسی_امام_سجاد
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
هدایت شده از انتشارات اندیشکده یقین
💠 علاقمندان برای همراهی مادی با فعالیتهای اندیشکده یقین در راستای استمرار و توسعه آن، میتوانند از طریق لینک زیر اقدام کنند:
🔹لینک حمایت مالی از اندیشکده یقین:
✅ ydac.ir/6lmlp
💠 پیامبر اسلام ‹ص›:
ما تَصَدَّقَ النّاسُ بِصَدَقَةٍ أفضَلَ مِن عِلمٍ يُنشَرُ: هیچ صدقهای که مردم دهند از علمی که منتشر شود بهتر نیست.
✅ کانال استاد حسن عباسی در پیامرسانها:
@hasanabbasi_ir
📚 انتشارات اندیشکده یقین
| تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اثر مومنتوم (تکانه)
⚫️ این اثر مونتوم رو مقایسه کنید با اثر حرکت گله گاوها که واقعیت بورسه
در گله گاوها وقتی یک گاو شروع به حرکت به سمتی کند، بقیه گاوها بدون اینکه بدونن چرا باید به اون سمت حرکت کنند؛ دنبال گاو اولی راه میفتن و به این صورت همه چیز بر اساس تحریک و هیجان تغییر میکنه!
در بازار بورس اونی که تصمیم میگیره گاوها به کدوم سمت حرکت کنند برنده خواهد شد و عموم گاوها بازنده.
#مبانی
____
🚨پویش مبارزه با قمار سازمانیافته
🎲 @Qomar_ir
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
❓چرا کربلا شد؟ ۵- بخش پنجم امام سجّاد علیهالسلام در پاسخ به این پرسش مهم، جامعهی عصر خود را به
❓چرا کربلا شد؟
۶- بخش ششم - بخش آخر
امام سجّاد علیهالسلام در پاسخ به این پرسش مهم، جامعهی عصر خود را به ۶طبقه تقسیم کردند؛
طبقه ششم: بره
🐑 مؤمنین در جامعه را به بره تشبیه کرده و فرمودند:
مؤمنین، همچون بره از مخنث بودن خوکها ضربه میخورند و توسط چهار طبقهی اول دریده میشوند.
🚩 و چه بسا مانند امام حسین (ع) و یارانش، توسط این پنج طبقه به شهادت میرسند.
📚 خصال صدوق - جلد۲ - صفحه۳۷۸
▫️ طراح: @hadisgraph
🔸 #جامعه_شناسی_امام_سجاد
اندیشه جویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
🛑بالا رفتن شاخص از طریق قماربازی است
در سایه روشن شرایط بهداشتی حاکم بر کشور و در حضور تمایل عده ای به بهره مندی از نقدینگی خویش در تناسب با اقتضائات اقتصادی امروز کشور و حکایت های شاخص رو به بالای بورس ،تذکر نکاتی ضروری می نماید:
۱.اصولا رونق بازار سرمایه و مبتنی بودن تاسیس و توسعه بنگاه های اقتصادی بر محور سهام داری از ویژگی های سیستم اقتصادی اسلام و لذا فی نفسه امری پسندیده و بایسته ترویج است.
۲. آنچه ارزشمندی بازار سرمایه یا بورس اوراق بهادار را ، موجب می شود به کار گیری پول برای تبدیل آن به کالای سرمایه ای و سر انجام تولید کالا و خدمت است که بازار حقیقی کالا را پر رونق و افزایش قیمت ها را مانع و حفظ و حتی افزایش اشتغال را تحت شرایطی میسور می نماید. در پایان سال مالی هم ،سهام از سود حاصل از تولید و عرضه ،متناسب با شرایط مورد توافق برخوردار می شوند و اگر زیانی هم متوجه بنگاه شده بود ، منطقا در زیان حاصله هم صاحب سهم شریک است.
۳.قابل قبول است که برخی از سهامداران بخواهند به دلایلی منتظر زمان اعلام ارقام ترازنامه مالی بنگاه و در یافت سود حاصله نمانند و به هر دلیلی سهام خویش را بر اساس سابقه بنگاه و روند سود و زیان آن در سال های گذشته بفروشند و از بازار خارج شوند.
۴.اما وارد شدن عده ای به بورس و خرید سهام شرکت یا شرکت هایی و فروختن آن ها در همان روز یا روز های آتی به قیمت بالاتر و سپس تکرار این کار ، در حالی که افزایش قیمت سهام، هیچ ارتباطی با سود آوری تولیدات بنگاه ذیربط ندارد ، قماربازی با پول و نه سرمایه گذاری در بورس محسوب می شود. کاری که به خصوص در شرایطی مثل آنچه در این ایام می گذرد متاثر از سیاست «دارایی فروشی بخش های دولتی و اخیرا صاحبان بسیار محترم سهام هدیه ای عدالت»، خود بر اشتیاق دیگران برای برد در قمار های ساعتی و روزانه دامن می زند و شاخص روزانه بورس را به علامت سنج میزان این اشتیاق به «کره گرفتن از آب نقدینگی » مبدل می سازد.
۵. رونق هر اقتصادی را باید در افزایش تولید، شاغل بودن متقاضیان کار، ثبات سطح عمومی قیمت ها و تحصیل سود از سرمایه گذاری جستجو کرد و این به معنای آن است که افزایش شاخص بورس به واسطه کنش های پولی میل به دریافت منافع بالا ، آن هم در زمانی چند روزه و چند ماهه از مجاری قمار بازی روی سهام و تجربه برد و باخت از پول، نشانه اشتغال صاحبان نقدینگی به کاری غیر مولد و منافعی قمار آورده است کاری که به اقتضای ذاتش ،می تواند طوفان باخت را هم برای بازیگرانش رقم بزند.
۶.هر چند بالا رفتن شاخص بورس از طریق قماربازی بر سهامی که منشاء افزایش قیمت خود را نه در چگونگی های خط تولید که در افزون طلبی های نقدینگی های مساله دار و یا عرضه دارایی های کم مقدار سهامداران پر شمار، رد یابی می کنند،می تواند عطش کسانی را به لزوم احساس روبراه بودن اقتصاد، سیرآب نماید اما بدون شک اقتصاد ملی از این حیث ، امکان برخاستن و مشاهده رونق تولید و دریافت و پرداخت سود معطوف به تولید و نه بهره معطوف به پول را نخواهد داشت.
👤 حسن سبحانی | استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و رئیس اسبق کمیسیون های اقتصاد و برنامه و بودجه مجلس #موضع
________
🚨پویش مبارزه با قمار سازمانیافته
🎲 @Qomar_ir
✳️ به اطلاع اندیشهجویان محترم میرساند انشاءالله فردا پنجشنبه ۱۳ شهریورماه، دوره کلبه کرامت برگزار میشود.
🕖 معاونت آموزش از ساعت ۷:۳۰ پذیرای اندیشهجویان گرامی خواهد بود.
⭕️ با توجه به لزوم رعایت نکات بهداشتی،️ استفاده از ماسک برای حضور در جلسه الزامی است.
کانال معاونت آموزش اندیشکده یقین در تلگرام، بله و ایتا
🔗 @Andishkadeh_Amoozesh
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
📢 #اطلاع_رسانی
📣 سخنرانی مجازی استاد حسن عباسی
🔺 عنوان برنامه: مردی برای تمام فصول
✨ #یادواره_شهید سید محمد صنیعخانی
🗓 پنجشنبه - ۱۳ شهریور ۹۹
⏰ ساعت ۱۸:۰۰
📱 #پخش_زنده
🔸 از لایواینستاگرام:
▫️ instagram.com/hasanabbasi.ir1
◽️ instagram.com/Hasanabbasi_students3
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
📢 #اطلاع_رسانی
📣 سخنرانی مجازی استاد حسن عباسی
🔺 عنوان برنامه: مردی برای تمام فصول
✨ #یادواره_شهید سید محمد صنیعخانی
🗓 پنجشنبه - ۱۳ شهریور ۹۹
⏰ ساعت ۱۸:۰۰
📱 #پخش_زنده
🔸 از لایواینستاگرام:
▫️ instagram.com/hasanabbasi.ir1
▫️ instagram.com/Hasanabbasi_students3
🔸 آپارات:
▫️ aparat.com/hasanabbasi_ir/live
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
⛰ فرزند کردستان
📸 b2n.ir/436831
❇️ یک دسته مسلح از اراذل و اوباش دموکرات کومله، بیهوا و به نامردی به یکی از دهات حوالی مهاباد ریخته و شروع به قتل و غارتگری کردند. آنها توانستند چند دختر جوان را هم از خانوادههایشان جدا کنند و بربایند.
❇️ این خبر خیلی سریع به محمود کاوه در مقر رادیویی لشکر ویژه شهدا رسید. به محض شنیدنش، رگ گردن محمود برآمد و سریع رفت توی محوطه و بخشی از نیروهایش را سازماندهی کرد؛ از اونهایی که مرد راهپیمایی جنگی در شب بودند. راه چند روزه در کوهستان با ادوات و تجهیزات را ظرف مدت یک روز طی کردند. ضد انقلابیون هیچ وقت فکر نمیکردند خروس خوان صبح که بیدار بشوند و صخرههای اطرافشان را ببینند با پرچمهای یازهرا-سلامالله- لشکر ویژه شهدا مواجه شوند. شنیده بودند که کاوه سریع العمله ولی باور نمیکردند تا این حد خوب عمل کند.
❇️ خواستند که گرو کشی کنند، ماموستای ده رو فرستادند جلو؛ گفتند به کاوه بگو «اگه حمله کنه به ملت رحم نمیکنیم ولی اگر قول بده کاریمون نداشته باشه ما فقط آذوقه مونو برمیداریم و میریم و دخترهارو هم برمی گردونیم به خونوادهاشون».
❇️ آقا محمود شنید و قبول کرد، زنها و دخترها هم رفتن سراغ زندگیشون اما شهید کاوه رفت دنبال ضد انقلاب. گفتند، مگه نگفتی بهشون کاری نداری؟ جواب داد؛ «اعتبار حرف اینها توی ده بود. اینا میرن جای دیگه و دوباره همین اعمال رو انجام میدن. باید جلوشونو بگیریم.»
❇️ در آخر همه را توی یک صحرا گیر آورد و بیشترشان کشته و یکسری هم اسیر شدند. آقا محمود از روزی که وارد کردستان شد، زن و بچه مردم از برکت وجودش امنیت پیدا کردند.
❇️ شهید آبشناسان فرمانده نیروهای هوابرد ارتش در مورد محمود کاوه گفته بود: «اگر در دنیا یک چریک پاکباخته و دلباخته به اسلام و روح ا... خمینی وجود داشته باشد، محمود کاوه است و هر رزمندهای که بخواهد خوب پخته و آبدیده شود باید با تیپ ویژه شهدا پیش برود. او دارای فضایل روحی و اخلاقی ویژهای بود و انجام کار خالصانه و بیریا را سرلوحه زندگی خود قرار داده بود. عموماً کم سخن میگفت و بیشتر عمل میکرد و همواره سعی میکرد وحدت ارتش و سپاه حفظ شود و ارتشیان نیز او را از خود میدانستند.»
❇️ امام خامنهای نیز در وصف او فرموده بودند: «محمود زمان انقلاب شاگرد ما بود اما حالا استاد ما شد.»
🔰 جنگ جهانی چهارم
📡 @worldwar4_ir
🌷 بر منبر مناجات
🔰 امام سجاد(ع) در وضعی قرار داشت که چنین امکانی نبود که مثل امام حسن و امام حسین(ع) در مسجد مسلمانها را دور خود جمع کند...ولی ایشان بعد از واقعه کربلا از بیان معارف دست نکشیدند و بهعنوان دعا و نیایش، مطالبی فراهم آوردند؛ امام سجاد(ع) معارف اسلام را نه بهصورت روایت بلکه بهصورت صحیفهی سجادیه بیان فرمود که مورد استفادهی نسلهای بعد قرار گرفت.
📚 برداشتی از کتاب #همرزمان_حسین
🔸 امامخامنهای - بهمن ۱۳۵۱
طراح: خانه طراحان انقلاب
💠 #هدایت_آرامش
اندیشهجویان استاد حسن عباسی
📡 @Hasanabbasi_students
✍ دردنامه نهضتی به مناسبت هفته بانکداری اسلامی
📸 شاید فعالیت چشمگیر آقایان بانکی همین باشد که تا هفته بانکداری آغاز میشود خیل پیامهای تبریکشان را پشت سر هم ردیف کنند.
▫️یا با مصاحبههای تکراری اساتید اقتصاددان و افراد اقتصادخوان پیرامون بانکداری بدون ربا مواجه شویم.
و نهایت در سه،چهار گوشه و کنار کشور, امام جمعه دلسوزی فریاد بزند ولله بانکداری ما بدون ربا و اسلامی نیست
البته چند کلامی هم دولتیهای خوشخواب به رسم جمعههای بیخبری، مهمانمان کنند.
و بایدها پشت بایدها ردیف شود.
⁉️واقعا چه کسی باید مشکل ربا را در جامعه حل کند؟
▫️اما نکته جالب بنظر من اینجاست؛
هر سال به مناسب تصویب قانون بانکداری بدون ربا در دهم شهریور سال ۱۳۶۲؛ هفته بانکداری اسلامی اعلام میشود. در حالی که سال ۱۳۶۳، زمانی که قانون اجرا شد. شورای پول و اعتبار طی مصوبهای به بانکها اجازه داد تا نرخ سود سپرده را بصورت علی الحساب اعلام کنند.
حتما باید بدانید که تعیین نرخ سود با ماهیت قانون بانکداری بدون ربا در تضاد بود؛ چراکه این سود تضمین شده چیزی جز بهره و ربا نیست.
از همان اول با لفظ «علیالحساب» فرار از ایرادات، برای اسلام مالی نظام بانکداری شروع شد.
▫️در این ۳۶ سال با توسعه بانکداری، مشکلات اساسی و بیشتری حول نظام بانکداری شکل گرفته و (ربا و حرامخواری کم کم دارد شکل اجبار پیدا میکند) اما دریغ از یک تغییر کوچک.
دقیقا چه اتفاقی باید بیافتد تا باور کنید این ذات بانک است که مشکل دارد و خالی از ربا نیست.
چرا از همان سال ۱۳۶۳ که محرز شد نمیشود نظام بانک (این نظام برآمده از علوم انسانی غرب) را طبق قانون مصوب اداره کرد؛ اسلام اندیشان یک مدل جایگزین برای سیستم اقتصادی و مالیِ حکومت اسلامی ارائه نکردند یا حداقل تلاش نکردند که ارائه کنند؟ تا مردممان، معیشتمان، اقتصادمان امروز به این وضع نیافتد؟ مسئول این ۳۶ سال غفلت و اهمال چه کسانی هستند و امروز چه راهحلی برای جبران دارند؟!
____________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔴 ارزش پول ملی از منظر رهبر انقلاب، سالها قبلتر از آغاز جنگ ارزی
🏷 #تقویم_جنبش
📸 yon.ir/rQGQk
✳️ امام خامنهای:
تمتّع قشرهای مختلف مردم از امکانات کشور، باید متعادل باشد. نبایستی طوری باشد که فاصلهها روزبهروز زیادتر شود و عدّهای آنطور زندگی کنند.
❇️تورّم زیاد میشود و #قدرت_خرید، در بسیاری از مردم کم میگردد. باید انشاءالله برای حلّ این مشکلات اقتصادی به معنای خاص در کشور، تلاش مضاعفی در دولت انجام شود.
❇️مسئله #تورّم، باید به شکلی حل شود. قدرت پول ملی، بایستی به تدبیرِ هرچهتمامتر، با دنبال گیری و تلاش هر چه بیشتر، تأمین شود.
❇️همین #ارزش_پول_ملی، کلید حلّ بسیاری از مشکلات کشور است و این ضعف قدرت خرید در طبقات پایین مردم و عدم توانایی آنها بر تأمین نیازهای زندگیشان، ناشی از این قضیه است.
🗯بیانات در دیدار هیئت دولت رفسنجانی در ۸ شهریور ۱۳۷۵
#ریال_قوی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✊️جنبش مردمی مقاومت در جنگ ارزی
📱 @currency_war
🔰پایان عصر کیمیاگری؛ پول، بانکداری و آینده اقتصادی جهان نوشتهی مروین کینگ استاد برجسته دانشکده اقتصاد لندن و رئیس بانک مرکزی انگلستان طی سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ میلادی.
🔻این کتاب که آمیزهای از تجربه ی مدیریت و دانش اقتصادی کینگ میباشد، با خوانشی متفاوت از رخدادهای جزء تاریخی و تحلیل زیربناییِ عملکردِ نهادهای مالی و ابزارهای پولی، به شیوهای هنرمندانه به نگارش درآمده است تا ما را به پایان عصر شگفتانگیز اقتصاد جهانی باخبر کند.
🔺اگر از مواجهه با حقایق تکاندهنده کیمیاگریهای بانکداری لذت میبرید، خواندن این کتاب از منظر فردی که ۱۰ سال ریاست بانک مرکزی انگلیس را عهدهدار بوده است شما را با پرسشهای زیادی از ذات بحرانزای علم اقتصاد و پاسخهای فراوانی از چالشهای جهانی عصر حاضر روبرو خواهد کرد.
📚|#معرفی_کتاب
____________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
🔰 جامعهی #سوداگر
⬅️ مجموعهی #کدام_الگو_در_معیشت
◀️ متن روایت قسمت سوم
🔹 روزگاري در اروپا زمينداري و كشاورزي پيشهي اصلي مردم بود. دوران فئوداليسم. رواج استفاده از پول [1] عدهاي از مردم رو به اين فكر انداخت كه كشاورزي رو رها كنن و به جاي اينكه خودشان توليد كنند با واسطهگري در خريد و فروش توليدات ديگران كسب سود كنند. اونها براي اينكار زمينهايي رو اجاره كردند [2] و با راهي كه در پيش گرفتند سود بسياري به دست آوردند. كشاورزان ديگر هم كار خودشون رو رها كردند و به طمع درآمد بيشتر به اونها پيوستند. اين زمينها به سرعت به شهر تبديل شد، شهرهايي كه به «بورگ» معروف شدند. از اين به بعد به ساكنين اين شهرها «بورگي» يا «بورژوا» گفتند. [3] طبقهي جديدي از مردم شكل گرفت كه در اون به جاي زمينداران، پول حاكم بود.
🔹 بورگيها يا بوژواها به مرچنت يا سوداگر هم معروف شدند. اونا هميشه دنبال افزايش سود و منفعت خودشون بودند. اين رويه در كل جامعه منتشر شد و به حدي از مشروعيت رسيد كه دولتها هم اونرو به رسميت شناختند. در اين دوران پول حرف اول رو در قدرت ميزد و اين مرچنتها بودند كه اون رو در اختيار داشتند و به خاطر همين براي دولتها مهم شدند. دولتها عملا در خدمت طبقهي مرچنتها بودند و براي ماندن در قدرت به اونها باج ميدادند. [4]
🔹 سوداگري، منفعتطلبي و سودانگاري تبديل به يك عقيده و ايدئولوژي شد، مركانتليسم. تفكري كه الگوي معيشت مردم رو حسابي تغيير داده بود تا جايي كه توماس هابز اعلام كرد جامعه به جايي رسيده كه انسانها در حال جنگ باهمند و از هر ابزاري براي غلبه بر هم استفاده ميكنند [5]. بعدها اقتصاددانان شاخصي مثل آدام اسميت هم نه تنها ردش نكردن بلكه اونرو مبناي پيشرفت جامعه قرار دادن [6] و پول درآوردن و كسب سود تبديل به اصليترين هدف مردم در زندگيشون شد.
🔹 جامعه به سمتي رفت كه در اون همه ميخواستند براي رسيدن به اين هدف آسونترين و سهلترين راه رو انتخاب كنند و با كمترين زحمت بيشترين منفعت رو ببرند. اما معلوم نبود كه اگر همه بخوان واسطهگري و دلالي كنن كي قراره توليد كنه؟ اين يكي از آفتهايي بود كه تفكر مركانتليسم به وجود آورد! البته هنوز تجارت به معناي واقعي خودش وجود داشت اما اين سوداگري بود كه به تدريج جاي تجارت ميگرفت. تفاوت سوداگري از تجارت در يك اصل كليدي نهفته است؛ اينكه همه به دنبال نفع بردن حداكثري باشن، نه نفع رسوندن. روحيهاي كه امروز هم در جوامع مختلف ديده ميشه و حاصل همون تفكره و عامل اصلي بسياري از معضلات اقتصادي مثل بيكاري، مهاجرت به شهرها، تورم و مانند اينهاست.
🔹 جامعهاي كه روحيهي سوداگرانه در اون حاكمه، به تدريج رحم بين مردم اون جامعه از بين ميره [7]. طمع به سود بيشتر و منفعتطلبي جايي براي رحم كردن باقي نميذاره و باعث ميشه افراد حق همديگر رو پايمال كنند و در ظلم به يكديگر با هم رقابت داشته باشن.
🔹 اينجاست كه ميشه فهميد چرا در جامعهي مورد نظر اسلام، مومنين نه تنها به رحم و مهرباني نسبت به هم توصيه ميشن [8] بلكه فراتر از اون مومني كه به برادر خود نفع ميرسونه و به كمك اون ميشتابه ثواب مجاهد راه خدا رو ميبره. [9] در نگاه اسلام، مومنین در رحم، عطوفت و مهربانی نسبت به هم مثل پیکری واحدند و اگر عضوی از این جسم دچار درد شود كل جامعه دردش را حس خواهد كرد. [10]
🔹 در چنين جامعهاي تجارت هم با سوداگري كاملا متفاوته! اسلام تجارتی رو توصیه میکنه که در اون هم فروشنده و هم خریدار راضی باشن [11]. بايد خريد و فروش به آسونى و عادلانه صورت بگيره، و قیمت گذاری به گونهاى باشه كه نه فروشنده ضرر کنه و نه به خريدار اجحاف بشه [12]. در واقع همونطور که قرآن اشاره می کنه متغیر اصلی در تجارت اینه که دو طرف خدا رو در نظر داشته باشن [13]. تجارتی با این مشخصات رحم و مهربانی رو در جامعه حاکم می کنه و منفعت اون نصیب همه مردم می شه.
⬅️ منابع
📺 برای مشاهدهی این پویانمادانش به این مطلب مراجعه کنید.
🏢 طراحی و ساخت در اندیشکدهی شاخص
📡 @Andishkadehshakhes_ir
♦️«اسمش بده اما درآمدش خوبه»
🔔 در کشوری که بانکها با پسوندِ نچسبِ اسلامی «بهره» میگیرند چرا نباید دیجیکالا که سابقه نه چندان روشنی از فساد و احتکار هدفمند داره، رباخواری کنه؟
♨️ آنقدر آش شور شده که نیازی ندیده روال را جوری بچینه که اول کالا رو انتخاب کنید و بعد بگه با سودش چقدر باید پرداخت کنید بلکه رقم ربا را انتخاب میکنید بعد تعداد اقساط رو انتخاب میکنید و دیجیکالا خودکار به شما میگه که چقدر باید بهره پرداخت کنید و تمام! باید در برابر بیدروپیکری امور اجرایی مملکت نقطه گذاشت.
⚠️ اگر این مجلس از حالا مقدمات «انقلاب» در ساختارهای غلط اجرایی رو آماده نکنه، به دولت بعدی هم امیدی نخواهد بود.
✍️رضا صالحی
____________
✊نهضت مردمی ممانعت از جنگ باخدا
📡 @reba_ir
✍️ چرا نیاوردن زکات، جرم سنگینی است؟
• حاج آقای پناهیان در میان صحبتهایشان اشاره کردند: «حدیث داریم، امام زمان کسانی که زکات ندهند را گردن میزند.» این تکگزاره برای عموم، به دلیل عدم شناخت کافی راجع به اصل موضوع زکات و ابعاد آن کمی عجیب به نظر میرسد و احتمالاً برخی از افراد را به واکنش وامیدارد.
• شخص در مواجهه با این تکگزاره احتمالاً از خود میپرسد: چطور ممکن است، یک پرداخت شرعی (۱) و فردی (۲) که تنها بر عهده جمع محدودی از چوپانان و کشاورزان (۳) است آنقدر برای امام زمان حساس باشد که مانعان زکات یا همان کسانی که عمداً زکات نمیپردازند، توسط او گردن زده شوند؟
• ابهام مورد نظر، نتیجه سه فرض رایج و اشتباه در خصوص زکات است. باید بدانیم که:
۱- زکات برخلاف تصور رایج یک پرداخت شرعی نیست بلکه کاملاً عرفی و طبیعی محسوب میشود؛ در واقع اصل این پرداخت، مسلمان و غیرمسلمان نمیشناسد.
۲- زکات یک پرداخت و بدهی اجتماعی است و نه فردی. هم حقالله است و هم حقالناس. کسی که از قصد زکات نمیدهد، در واقع همان اندازه دارایی دیگران را چپاول کرده است و میبایست تبعات حقوقی داشته باشد.
۳- زکات، حقی معین است که برگردن صاحبان اموال بسیار قرار دارد. به بیان ساده، چنانچه کسی از یک حدی توانایی مالیش فراتر رود به طوری که زندگی خود و خانوادهاش سخت نگذرد، جزء مشخصی از اموالش را مالک نیست و به افرادی تعلق دارد که زندگیشان به طور کامل تأمین نمیشود. لذا بخشی از جامعه، میبایست زکات بدهند و مابقی لازم است زکات بگیرند. زکاتدهندگان و زکاتگیرندگان مجموعاً کل مردم را تشکیل میدهند و از این رو زکات، موضوعی بسیار برجسته و مهم در روابط اجتماعی است.
• حالا اگر حکومتی (خواه اسلامی یا غیراسلامی) زکات را به رسمیت بشناسد به دلایل علمی و مشخصی که قبلاً توضیح دادیم، به طور یکپارچه و متمرکز زکات میگیرد و آن را تخصیص میدهد. بدین شکل، زکات به یک نهاد حکومتی برای تأمین اجتماعی تبدیل میشود.
• به همین جهت عدم آوردن زکات به صورت عمدی، اولاً نوعی سرقت به حساب میآید(البته سرقت از نیازمندان!) ثانیاً مصداق بارزی از مخالفت با حکومت و قانون است. در کنار این دو موضوع، چنانچه حکومت برای بازدارندگی نیز به جای تجسس (پایمال کردن کرامت انسانی)، مجازات سنگینتری وضع کند؛ با احتساب این شرایط، اعدام یا مجازات مشابه آن برای جنایت منع زکات چندان دور از ذهن و عجیب به نظر نمیرسد.
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat