احکام شرعی
🍒🍒🍒🍒
احكام #كودك در هفته اول تولد
◀️ شستشوى بدن (غسل)
◀️ نخستین غذا (كام برداشتن)
◀️ نخستین سخن (اذان و اقامه)
◀️ نامگذارى
◀️ تراشیدن سر
◀️ ختنه
◀️ عقیقه
◀️ ولیمه
💧💦شستشوى بدن (غسل دادن)💧
1⃣ غسل دادن نوزاد, مستحب است .
2⃣ اگر غسل دادن براى نوزاد ضرر داشته باشد, مستحب نیست
3⃣ اگر غسل دادن نوزاد دو یا سه روز تأخیر بیفتد مانعى ندارد, ولى اگر به حدى تأخیر بیفتد كه به او نوزاد نگویند . بهتر است , رجاءاً غسل دهند.
📌 نخستین غذا (كام برداشتن )
مستحب است ـ حتى پیش از خوردن شیر مادر 🍼 با آب فرات و #تربت سیدالشهداء (ع ) كام طفل را بر دارند
📌 نخستین سخن (اذان و اقامه)
مستحب است در روز اول تولد نوزاد , یا پیش از افتادن بند ناف او, در گوش راستش اذان , و در گوش چپش اقامه بگویند.
📌 نامگذارى
1⃣ پس از تولد نوزاد, مستحب است نام نیكویى برایش بر گزینند.
2⃣ برگزیدن نام نیكو یكى از حقوق فرزند بر پدر خویش است
3⃣ بهترین نامها براى فرزند نامهایى است كه بندگى خداوند را در بر داشته باشد; مانند عبدالله , عبدالرحمن ,عبدالرحیم ; و در مرتبه دوم نامهاى پیامبران و امامان (علیهم السلام ).
4⃣ از میان نامهاى پیامبران و امامان (علیهم السلام ) نام #محمد بهترین نامهاست .
5⃣ كسى كه چهار فرزند پسر دارد, مكروه است , نام یكى از آنان را محمد نگذارد
📌 تراشیدن سر
⬅️ در روز هفت تولد نوزاد ـ دختر یا پسر ـ مستحب است موى سر او را تراشیده و به اندازه وزن موها طلا و نقره صدقه دهند.
⬅️ مكروه است قسمتى از موى سر نوزاد را تراشیده و قسمتى را باقى گذارند.
📌 ختنه
۱➖ واجب است فرزند پسر ختنه شود.
۲➖ مستحب است ختنهء نوزاد را در روز هفتم انجام دهند.
۳➖ نوازدى كه به طور مادرزاد ختنه شده باشد, اگر ختنه اش كامل باشد, لازم نیست او را ختنه كنند.
۴➖ كسى كه كودك ـ مسلمان ـ را ختنه مى كند لازم نیست مسلمان باشد; زیرا كافر هم مى تواند كودك مسلمان راختنه كند.
📌 #عقیقه
1- عقیقه , گوسفند یا حیوان دیگرى است كه براى هر شخصى كشته مى شود.
2- گوسفند🐏 , گاو🐂 یا شت🐪ر در عقیقه كافى است ولى قوچ🐑 از همهء اینها بهتر است .
3- مستحب است عقیقه سالم و چاق باشد.
4- مستحب است عقیقهء پسر, حیوان نر و عقیقهء دختر, حیوان ماده باشد.
5- مستحب است عقیقه را روز هفتم تولد كودك بدهند و اگر از روز هفتم تأخیر افتاد, همچنان مستحب است , حتى اگر فرزند بالغ شد, و برایش عقیقه نداشته باشند, مستحب است خودش عقیقه را بدهد.
6- در عقیقه مى توانند گوشت خام یا پخته شده را تقسیم كنند, یا بپزند و گروهى از مؤمنین ـ حداقل ده نفر ـ رادعوت كنند و به آنها غذا بدهند.
7- مستحب است پا و ران عقیقه را به قابله (ماما) بدهند.
8- صدقه دادن قیمت عقیقه به جاى عقیقه كافى نیست .
9- مكروه است كه پدر نوزاد یا یكى از عائلهء او از گوشت عقیقهء فرزندشان بخورند و مادر نوزاد نیز اگر از عقیقه نخورد به احتیاط نزدیكتر است .
10- در مورد آنچه در بعضى از روستاها رسم است كه استخوان عقیقه را در پارچهء سفیدى پیچیده و دفن مى كنند مدركى نیافتیم .
📌 ولیمه
1- ولیمه دادن در تولد فرزند مستحب است .
2- لازم نیست ولیمهء تولد فرزند در روز تولد وى باشد, بلكه اگر چند روزى هم بگذرد مانعى ندارد.
3- ولیمه دادن براى ختنهء فرزند, نیز مستحب است .
#سبک_زندگی_اسلامی
#تربیت_فرزند.
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
کانال نکته های مفید
👇👇👇
https://eitaa.com/hashemy313
🌹حدیث روز پنجشنبه🌹
به کی رای بدیم
👇👇👇
🔻شخصی از امام صادق (ع) پرسید:
بین دو حاکم در تردیدم؟
🔶امام فرمود: عادل،صادق،فقیه و باتقواترین را انتخاب کن.
🔻شخص :اگر به تشخیص نرسیدم؟
🔶امام فرمود: ببین افراد متدین به کدام مایلند.
🔻شخص گفت: اگر نفهمیدم؟
🔶امام فرمودند: بنگر مخالفان آیین ما کدام را بیشتر می
پسندند، او را کنار بگذار و ببین کدام بیشتر، آنها را خشمگین میکند، او را برگزین.
منبع : اصول کافی جلد 1ص
🍒🍒🍒🍒🍒
👇👇
((البته اصل حدیث در مورد انتخاب قاضی و حاکم هست ولی در مورد انتخاب شخص اصلح امام چنین سفارشی فرمودند))
مکتب_امام_خمینی
🥀🏴🥀
دنیا به عزای تو یتیمانه گریست
هر مرد و زن و عاقل
و دیوانه گریست
من کودک معصوم یتیمی دیدم
آنروز چه مظلوم و
غریبانه گریست . . .
◑◁مکتب مجموعهای است که به تفسیر انسان و جهان میپردازد و سپس بایدها و نبایدهای انسانی را مشخص و معین میکند، در واقع مکتب مجموعه جهان بینی و ایدئولوژی یک انسان است.
❖ مکتب امام خمینی شامل یک بسته کامل، مجموعه و دارای ابعادی است؛ این ابعاد را باید با هم دید و باهم ملاحظه کرد،
❥︎ لذا رهبر انقلاب شریعت اسلامی را مبنای °چهارچوب° مکتب امام خمینی ره معرفی میکنند.
◉◁انقلاب به یک انحطاط تاریخی طولانی پایان داد و کشور که در دوران پهلوی و قاجار بشدّت تحقیر شده و بشدّت عقب مانده بود، در مسیر پیشرفت سریع قرار گرفت؛
✪ در گام نخست، رژیم ننگین سلطنت استبدادی را به حکومت مردمی و مردمسالاری تبدیل کرد
❥︎ و عنصر ارادهی ملّی را که جانمایهی پیشرفت همهجانبه و حقیقی است در کانون مدیریّت کشور وارد کرد؛
❖ آنگاه جوانان را میداندار اصلی حوادث و وارد عرصهی مدیریّت کرد؛ روحیه و باور «ما میتوانیم» را به همگان منتقل کرد؛ به برکت تحریم دشمنان، اتّکاء به توانایی داخلی را به همه آموخت و این منشأ برکات بزرگ شد
◑◁فردا گمان نکنند که امام بزرگوار ما، انتخابات را از فرهنگ غربی گرفت و آن را قاطی کرد با تفکر اسلامی و شریعت اسلامی؛ نه، اگر انتخابات و مردمسالاری و تکیهی به آراء مردم، جزو دین نمیبود و از شریعت اسلامی استفاده نمیشد، امام هیچ تقیدی نداشت؛ آن آدم صریح و قاطع، مطلب را بیان میکرد.
❖ این جزو دین است، لذا شریعت اسلامی چهارچوب است؛ در همهی قانونگذاریها و اجراها و عزلونصبها و رفتارهای عمومی که تابع این نظم سیاسی و مدنی است، باید شریعت اسلامی رعایت بشود.
❥︎ و گردش کار در این نظام بهوسیلهی مردمسالاری است؛ یعنی آحاد مردم نماینده مجلس را انتخاب میکنند، رئیسجمهور را انتخاب میکنند، وزرا را با واسطه انتخاب میکنند، خبرگان را انتخاب میکنند، رهبری را با واسطه انتخاب میکنند؛ کار، دست مردم است؛
✪ این، پایهی اصلی حرکت امام و بنای عظیمی که این بزرگوار گذاشت، متکی به این دو پایه است. التزام به شریعت اسلامی، روح و حقیقت نظام اسلامی است.
🏴🥀🌹🏴🥀🌹🏴
🍒حدیث روز شنبه🍒
⚜سبک زندگی قرآنی :
🍒🌺🍒
اول آیه ای از کلام الله تقدیم شود و حدیث زیبا هم بعد از آیه نوراني ....
موضوع:
🍂 به بنده های خدا کمک کنید تا خدا هم دستتان را بگیرد. 🍂
🔶فَسَقَي لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّي إِلَي الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ
(قصص/٢۴)
⚡️ترجمه:
موسى براى گوسفندان آن دو دختر، آب كشيد; سپس رو به سايه آورد و عرض كرد: «پروردگارا! هر خير و نيكى بر من فرستى، به آن نيازمندم»!
❌وقتی حضرت موسی وارد شهر مدین شد، در کنار چاه آب، دختران حضرت شعیب را دید که بخاطر حضور مردان، در کناری ایستاده و نمیتوانند گوسفندان خود را آب دهند.
⚡️بنابراین؛ فورا برای کمک به آنها اقدام نموده و از چاه برای گوسفندان آب کشید.
🍁سپس دعا کرده و از خدای متعال درخواست کمک نمود.
و خدا نیز تمام نیازهایش را (غذا، مسکن، شغل، همسر) برطرف نمود.
👈👈نتیجه:👇
زمانی که خالصانه به یکی از بندگان خدا کمک می کنید و گرهی از کارش باز می کنید، فرصتی طلایی برای دعا کردن و حاجت خواستن از درگاه الهی است.
🍃چنین فرصتی را از دست ندهید.🍃🟢🟢🟢🟢
حدیث
👇👇👇
امام رضا عليهالسلام فرمودند:
«هر كس غمى از مؤمنى بردارد، خداوند حاجت دنيا وآخرت او را برآورده سازد. وهر كه عيب مؤمنى را بپوشاند، خداوند هفتاد عيب از عيبهاى دنيا وآخرت او را بپوشاند. وتا مؤمن در حال يارى برادر مؤمن است خداوند ياور اوست».
🍒🍒🍒
كافى، ج ۲، ص ۲۰۰، ح ۵.
🌹حدیث روز یکشنبه🌹
پيشگويي پيامبر اكرم (ص) درباره نهضت امام خميني(ره)
توجه:چون حدیث نیاز به توضیح دارد در دوبخش تقدیم میگردد
👇حدیث 👇
در حديثي علامه مجلسي از امام باقر(عليه السلام) نقل مي كند كه
پيغمبر اكرم(ص) فرمود:
.... ثُمَّ قَالَ إِنَّ عَنْ یَمِینِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْ عَنْ یَمِینِ الْعَرْشِ قَوْماً مِنَّا عَلَی مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ وُجُوهُهُمْ مِنْ نُورٍ وَ ثِیَابُهُمْ مِنْ نُورٍ تَغْشَی وُجُوهُهُمْ أَبْصَارَ النَّاظِرِینَ دُونَهُمْ قَالَ أَبُو بَکرٍ مَنْ هُمْ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَسَکتَ فَقَالَ الزُّبَیْرُ مَنْ هُمْ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَسَکتَ فَقَالَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ مَنْ هُمْ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَسَکتَ فَقَالَ عَلِیٌّ ع مَنْ هُمْ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ هُمْ قَوْمٌ تَحَابُّوا بِرَوْحِ اللَّهِ عَلَی غَیْرِ أَنْسَابٍ وَ لَا أَمْوَالٍ أُولَئِک شِیعَتُک وَ أَنْتَ إِمَامُهُمْ یَا عَلِیُّ (علیه السلام)
«... در طرف راست عرش خدا، قومي از ما بر منابري از نور قرار دارند كه
چهره هاي آنان از نور است و لباسهايشان از نور است بگونه اي كه چهره هاي
نوراني آنان، چشم ناظران را فرو مي پوشاند. ابوبكر گفت: اي رسول خدا اينان چه
كساني هستند؟ پيامبر ساكت ماند. آنگاه زبير همان سؤال را كرد و پيامبر خدا
سكوت كرد. سپس عبدالرحمن سؤال را تكرار كرد و بازهم آن حضرت سخني نگفت. پس
علي (عليه السلام) پرسيد اي رسول خدا آنها كيستند؟ پيغمبر اكرم(ص) فرمود:
آنها قومي هستند كه به وسيله «روح الله» بين آنها پيوند محبت برقرار مي
شود بدون آن كه نسبتهاي خانوادگي و منافع مادي و امور دنيوي در اين محبت و
پيوند نقشي داشته باشد. اينان شيعيان تواند و تو امام آنها هستي اي
علي(ع)».
در آغاز حديث به تعبير «قوماً منا» توجه شود. كلمه «منا» تداعي مي كند
حديثي را كه پيغمبر اكرم(ص) درباره سلمان فارسي فرمود (سلمان «منا» اهل
البيت) و همچنين از كلمه «قوماً» چند حديث ديگر تداعي مي شود كه يك نمونه از
آنها را يادآوري مي كنيم. اين حديث را منابع متعدد و معتبر اهل سنت از
پيغمبر اكرم(ص) نقل كرده اند كه آن حضرت اين آيه را تلاوت كرد: «و ان تتولوا
يستبدل قوماً غيركم ثم لا يكونوا امثالكم». سوره محمد- 38 اگر شما از دين
خدا روي گردان شويد خداوند قومي را غير شما به جاي شما قرار مي دهد كه
همانند شما- كه از انجام وظايف الهي سر باز مي زنيد- نخواهند بود. كساني كه در
محضر رسول خدا (ص) بودند، پرسيدند: «يا رسول الله من هولاء الذين ان
تولينا استبدلوا بنا؟» اي رسول خدا، آنهايي كه اگر ما رويگردان شديم به جاي ما
قرار مي گيرند، چه كساني هستند؟
(( فضربَ رسولُ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ عليْهِ وسلَّمَ فخِذَ سلمانَ وقالَ هذا وأصحابُهُ والَّذي نفسي بيدِهِ لو كانَ الإيمانُ منوطًا بالثُّريَّا لتناولَهُ رجالٌ من فارسَ))2
رسول خدا (ص) با دست بر شانه سلمان زد و آنگاه فرمود: منظور آيه، اين مرد-
سلمان- و قوم او (ايرانيان) مي باشد و به خدائي كه جانم دراختيار او است،
اگر ايمان در ثريا قرار داشته باشد مرداني از فارس به آن دست خواهند
يافت.3
باملاحظه اين دو حديث معني «قوماً منا» و رابطه آن با مردم ايران روشن تر
مي شود اما ذيل حديث با ارائه شناسنامه «قوماً منا» مطلب روشن تر مي گردد:
«اولئك شيعتك و انت امامهم يا علي». آنان شيعيان تواند و تو امام آناني اي
علي (ع)......ادامه 👇
ادامه از قبل☝️اولئك شيعتك و انت امامهم يا علي». آنان شيعيان تواند و تو امام آناني اي
علي (ع).
روزگاراني سپري مي شود و پيشگوئي پيغمبر اكرم(ص) به وقوع مي پيوندد و
ايران پايگاه تشيع و ايراني با اعتقاد به امامت علي(ع) و اولاد معصومين اش
ساخته مي گردد و بعد از قرنها اين معجزه پيغمبر آشكار مي شود. اما نقطه اوج
اين پيشگوئي از آينده در اين بخش از حديث شريف است كه محوريت پيوند عاشقانه
اين قوم را «روح الله» معرفي مي كند: «هم قوم تحابوا بروح الله» آيا روح
الله كنايه از رحمت خدا، دين خدا، علم خدا و خلفاء الهي است همانگونه كه
علامه مجلسي در ذيل حديث بيان كرده است؟ يا تصريح از شخصي است به نام «روح
الله». البته تا زماني كه شخصي به اين نام پا به صحنه وجود نگذاشته بود و
تا عصر علامه مجلسي و تا قبل از امام راحل در عصر حاضر كه اصولاً در بين
بزرگان و عالمان نقش آفرين ديني، چنين نامي شناخته نشده بود، اگر كسي مي
خواست روح الله را معني كند ناچار بود آن را كنايه از معاني ديگر بداند، اما
آنگاه كه روح الله در ميان «قوم منا» و از پايگاه تشيع و ايمان به امامت
علي(ع)، محور وحدت و محبت الهي قرار مي گيرد و فراتر از مرزهاي ملي گرائي و
ماديگرائي «من غير انساب و لا اموال»، پرچمدار دين الهي شده و نقاب از
چهره
نوراني اسلام ناب محمدي مي گشايد، آيا معني واضح تر و گوياتري از امام
خميني براي «روح الله» مي توان ارائه كرد؟
👇👇
عالم بزرگ مرحوم آيه الله شيخ عباسعلي اديب اصفهاني در توضيح حديث منقول
از امام باقر(ع) مي گويد: كلمه «روح الله» در اين روايت شريف، اسم است. روح
الله، نامي است كه مردم مطيع او هستند و بدون هيچگونه چشمداشتي او را ياري
مي كنند. ما از ابتداء تا حالا ميان علماء «روح الله» نداشتيم و اگر هم
داشتيم با اين خصوصيات نبوده است. مسلماً مراد حضرت امام است. اين روايت شأن
مردم را هم مشخص مي كند. شأن شهداء و ميدان دارها را و كساني كه واقعاً در
اين زمان جهت ياري خدا زحمت مي كشند و خدمت مي كنند و اين قرينه اي ديگر
است كه مي رساند مراد از «روح الله» در اين روايت اسم شخص است.
آيه الله اديب در جاي ديگر گفته است: زماني كه بعد از پيروزي انقلاب
اسلامي به ديدار امام رفتم در چهره نوراني امام هيبت و عظمت خاصي را ديدم ..
🌺🌹🌺🌹🌺
پي نويس ها:
1- بحارالانوار علامه مجلسي ج 5 ص 139 چاپ مؤسسه الوفاء بيروت
2- تفسير الميزان ج 26 ص 250 به نقل از درالمنثور سيوطي.
3- منظور از فارس در آن زمان مجموعه ايران بوده .
الامامُ الکاظمُ (علیه السلام): رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَ يَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ يَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ كَزُبَرِ الْحَدِيدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّيَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا يَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا يَجْبُنُونَ وَ عَلَى اللَّهِ يَتَوَكَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ.
🥀🌹🌹🥀
مردی از اهل قم، مردم را به سوی حق دعوت می کند. اطراف او جمع می شوند قومی همچون پاره های پولادکه بادهای شدید بر آنها بی تاثیر است، از جنگ خسته و بی میل نمی شوند، از آن ترسی به دل راه نمی دهند و بر خدا توکل می کنند و فرجام [نیک] برای اهل تقواست.
(بحارالانوار، ج 57 ، ص 216)
🌺🌺🌺
در این روایت شریف به زیبایی هر چه تمام، اوصاف امام روح الله و همسفران عرشی او بیان شده است
چقدر زیبا امام کاظم (ع) از آمدن فرزندشان خمینی عزیز خبر می دهند. مردی که از قم، شهر قیام ظهور کرد و در عاشورای سال 42 این ظهور به اوج خود رسید. شاید آن زمان که امام(ره) در زندان و تبعید، از فرزندان در قنداق خود خبر می دادند، این روایت جدّش را خوانده بود که یارانی بسان پاره های پولاد گرداگرد او جمع خواهند شد.
یارانی که با تحمل شکنجه ها و فداکردن جان خود در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی در کنار امام(ره) بودند و بعد هم در استمرار و تثبیت نظام جمهوری اسلامی در هشت سال دفاع مقدس در کنار رهبرشان عاشقانه عازم میدان جهاد شدند.
کسانی که نه سرمای ایلام و ماووت و نه گرمای شلمچه، نه خشکی طلاییه و نه آب های اروندرود، نه گرسنگی، تشنگی و خستگی و نه هیچ چیز دیگر ذره ای سستی در اراده آهنین شان ایجاد نکرد و....