هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی می گوییم در زمینه اقتصاد همه فریب خورده سیاست های نئولیبرال هستند مگر اینکه خلافش ثابت شود یعنی همین!
این آقا یک زمانی می گفت در مقابل من هاشمی و خاتمی و موسوی ایستاده اند و من یک طرف هستم!
حالا ایشان و رائفی پور و جلیلی و ... همه یک حرف را می زنند!
نفت را بدهیم به مردم و همه چیز را بازاری و آزاد کنیم!
بهداشت و درمان خصوصی شود!
پول نفت را بدهیم مردم!
اگر یک کارگر با بیمه تامین اجتماعی امروز با ده بیست هزار تومان به متخصص کودکان در بیمارستان دولتی مراجعه می کند آنوقت با چند میلیون تومان مجبور باشد به پزشک عمومی در بیمارستان خصوصی مراجعه کند اگر بتواند!
این حرفها خلاف صریح اصل 43 قانون اساسی است. خلاف صریح اصل 44 قانون اساسی است!
نتیجه این حرفها را در کشورهای دیگر دیده ایم!
سی و یک هزار نفر در کانادا در یکسال گذشته در انتظار جراحی، بخاطر طولانی شدن نوبت ویزیت فوت شدهاند. (منبع)
پ ن: کانادا در ظاهر ساختار بهداشت و درمان دولتی دارد اما نظام سرمایه داری حاکم بر کانادا سبب می شود همین خدمات دولتی هم به مردم طبقات پایین نرسد.
#جامعه_بازار #نابازار
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽| اصولا در آینده دورتر ممکن است نوع بهتر انتخابات به جای اینکه انتخابات جغرافیایی باشد انتخابات گروههای فکری باشد
یعنی هر گروهی که در سرتاسر کشور حتی، ۱۵۰ هزار نفر یا حتی ۷۰ هزار نفر عضو داشته باشد، بتواند یک نماینده در مجلس داشته باشد.
#بهشتی
📎 @hassanabbasi1374
شبکه یک هم اکنون
برنامه ثریا
با حضور دکتر محمد منان رئیسی
منتخب مردم قم در انتخابات مجلس دوازدهم
با موضوع مسکن
حتما ببینید
«کدام روش توزیع بنزین عادلانه است؟»
این روزها این مثال را زیاد میشنویم
«کسی که چندتا ماشین داره، چند برابر یارانه بنزین میگیره ولی کسی که ماشین نداره ، اصلا یارانه بنزین نمیگیره»
بعد با همین مثال نتیجه میگیرند که عدالت برقرار نشده و باید بنزین به کد ملی داده شود تا کسی که ماشین ندارد هم یارانه بنزین بگیرد
اولا که این مثال غلط است و کسی که چندتا ماشین دارد لزوما مصرف بنزین بیشتری ندارد و حتی میتوان فقط به یک خودروی او سهمیه بنزین داد و مشکل را حل کرد، نیازی هم به این طرح نیست
اما میخواهیم با یک مثال جدید ، ناعادلانه بودن این طرح را نشان دهیم
۲ نفر را فرض کنید که هر دو یک خودروی پراید دارند
نفر اول محل کارش از محل زندگیاش دور است و با توجه به کمبود امکانات حمل و نقل عمومی، مجبور است هر روز با خودروی شخصی خود به محل کارش برود، خب طبیعتا مجبور است بنزین آزاد مصرف کند و سهمیه یارانهای کفاف نیازش را نمیدهد
اما نفر دوم محل کارش نزدیک محل زندگی اش است و پیاده به محل کارش میرود. طبیعتا نیازی به بنزین ندارد و سهمیه اش ذخیره میشود.
در شرایط فعلی که بنزین به خودرو داده میشود، نفر اول میتواند با پرداخت هزینه بنزین متناسب با درآمدش ، نیازش به حمل و نقل را برطرف کند و با آرامش به محل کارش برود، نفر دوم هم هیچ وقت به این فکر نمیکند که همسایه من دارد یارانه بنزین بیشتری میگیرد، بلکه برعکس خوشحال است که پیاده سر کار میرود و هزینه بنزین نمیدهد.
اما یک عده بدون درنظر گرفتن شرایط زندگی این دو نفر، به نفر اول میگویند فرد پرمصرف که چون بنزین ارزان بوده مصرف زیادی داشته و یارانه بیشتری گرفته و به نفر دوم میگویند خوش مصرف و چون صرفه جویی کرده، سهم کمتری از یارانه بنزین گرفته است
پس باید بازار مبادله بنزین راه اندازی کنیم ، تا پرمصرفها از خوش مصرفها بنزین بخرند.
حالا فرض کنید بنزین به کدملی اختصاص یابد
نفر اول بعد از اتمام سهمیه یارانهای ، مجبور است از بازار مبادله بنزین به نرخ آزاد بنزین بخرد، چون راه دیگری برای رفتن به محل کار ندارد
نفر دوم هم چون نیازی به بنزین نداشته، مازاد بنزینش را در بازار مبادله به بالاترین نرخ به فروش میگذارد، مثلا ۱۰ هزار تومان یا ۵۰ هزارتومان
حالا نفر اول باید هر ماه چند صد هزار تومان هزینه بیشتری برای رفت و آمد به محل کارش بپردازد فقط به خاطر اینکه خانه اش از محل کارش دور بوده
نفر دوم هم ماهیانه چند صد هزارتومان از طریق فروش بنزین در بازار مبادله درآمد داشته باشد ، فقط به این خاطر که محل کارش به خانه اش نزدیک بوده
حالا با توجه به این مثال ، کدام روش عادلانه تر است؟!
به همین راحتی با تغییر سوژه ها در مثال میتوان نتیجه گیری متفاوتی داشت
عدالت به معنی توزیع مساوی و برابر نیست
عدالت یعنی منابع باید به گونهای توزیع شوند که با توجه شرایط متفاوتی که افراد دارند بتوانند نیازهایشان را برطرف کنند
بنزین یک نوع سوخت برای مصرف در خودرو هاست، خودرو هم برای حمل و نقل است، مردم هم به حمل و نقل نیاز دارند
کسی که خودرو ندارد، یا باید از طریق گسترش حمل و نقل عمومی ارزان نیازش را برطرف کنیم، یا با تولید خودروهای اقتصادی و افزایش قدرت خرید مردم شرایطی را فراهم کنیم که بتواند صاحب خودرو شود.
نه اینکه چون خودرو ندارد، حداقل بنزین داشته باشد!
🖋 حسن عباسی
📎 @hassanabbasi1374
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
منابع انرژی در آمریکا:
نفت: ۳۶ درصد
گاز: ۳۳ درصد
انرژی های تجدیدپذیر: ۱۳ درصد
زغال سنگ: ۱۰ درصد
هسته ای: ۸ درصد
تنوع بخشی به منابع انرژی، ریسک های عدم تامین را کاهش می دهد و کشورها را از ناچاری به تصمیمات سخت می رهاند.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
در منبع تولید برق ایران سهم گاز 86%، نفت 9%، برق آبی 2%، اتمی 1% و بقیه سهم اجزای دیگر است.
عملا ما هیچ تنوعی در سبد تامین انرژی خود نداریم.
✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
15.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این هم نسخهی جدید #رشیدی_کوچی
متاسفانه تحقیر خودروی ملی و مقایسه های دروغ دربارهی قیمت خودروهای داخلی و خارجی، راهی شده برای کسب محبوبیت و دیده شدن
جناب سعید محمد
آقای قالیباف هم که واردات بنز الگانس یکی از افتخاراتش بود، نتوانست خودروی ۵ هزار دلاری که وعدهاش را داده بود وارد کند ، نه به خاطر اینکه ارز نبود، به این دلیل که خودرویی با این قیمت برای واردات وجود نداشت
شما هم با این حرفها شاید محبوبیتی بدست آورید، اما وقتی مردم با واقعیت روبرو شوند و خلاف واقع بودن حرفها و وعده های شما برایشان روشن شود، این محبوبیت ها هم از بین میرود، شاید هم تبدیل به تنفر شود.
📎 @hassanabbasi1374
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
قال الله تعالی فی قرآنه الکریم (سوره حشر آیه ۷)
...کی لایکون دولة بین الاغنیاء منکم.
تا ثروت در دست اغنیا شما نچرخد.
مصداقی از این آیه قطعا بانکها هستند. ماجرا در مورد بانک این است که شما میتوانید خلق پول و ربا را از بانک بگیرید!
اما تداول ثروت ذاتی بانک است!
حذف شدنی نیست.
اگر حذف شود دیگر نام آنچه باقی میماند بانک نخواهد بود!
مقام معظم رهبری: اگر خداى نکرده ما نتوانیم... تداول ثروت بین اغنیا را -که اسلام منع کرده- با نظام اقتصادىِ درست در جامعه اسلامى مجسّم و محقّق کنیم... و درنتیجه نظامى باشد با پرچم اسلام و با اسم اسلام امّا با حقیقت و معناى غیراسلامى و احیاناً جاهلى، ما همان مؤذّن بدصدا خواهیم بود؛ صداى ما و آهنگ ناخوش ما به جاى اینکه به اسلام عزّت ببخشد و آبرو ببخشد، اسلام را دچار سرشکستگى خواهد کرد.
خب حالا کیست آن کسى که باید نگذارد [اینطور بشود]، و اسلام را تبیین کند، و آنجایى را که احتیاج به متصدّیان لایق و مؤمن و عارف و آشنا به رموز اسلامى است پُر کند، و مردم را ارشاد کند، و حکومت را نصیحت کند، و در راههاى مشکل، مشکلات را با قدرت معنوى خودش هموار کند؟
جامعهی روحانیّت. لذاست که حوزههاى علمیّه نقش اوّل را دارند!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از بیداری ملت
⛔️به اختلاط زنان و مردان در میادین ورزشی پایان دهید
■مردم شریف و متدین لطفا با ورود به لینک زیر و مطالعه متن مطالبه از مسئولین کشوری، پویش ممانعت از اختلاط میادین ورزشی را امضا کرده و همه را دعوت به امضای این پویش بکنید، چرا که مطالبه همیشه موثر بوده است.
👇👇👇
https://farsnews.ir/user1709101382000102859/1709656453430993311
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
هر کسی به گران کردن گفت: اصلاح قیمتی این آیه رو براش بخونید:
وإذا قيل لهم لا تفسدوا في الأرض قالوا إنما نحن مصلحون
ألا إنهم هم المفسدون ولكن لا يشعرون
#مکتب_گرانکن
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«در دوران حکومت امیرالمؤمنین میبینیم که آن حضرت - شخص خود امیرالمؤمنین، نه قاضی -...طبق این حدیثی که چند جا نقل شده: «کان یخرج الی السّوق و معه درّة»،وارد بازار مسلمانها میشد، در حالی که تازیانه در دستش بود. تازیانه را برای نوازش که نمیآورند. امیرالمؤمنین نمیرفت که اگر کسی را در بازار دید تخلف میکند، به قوهی قضائیه بگوید که او را مجازات کن، میرفت تا خود او اعمال قدرت بکند و خود او مانع از ظلم و تجاوز بشود. در یک روایت دیگر این را با تفصیل بیشتری ذکر کرده: «کان علىّ (علیه الصّلاة و السّلام) کلّ بکرة یطوف فی اسواق الکوفة سوقا سوقا و معه الدّرّة»؛ یعنی هر روز امیرالمؤمنین این کار را میکرد؛ کار دفعی نبود. بلکه کار مداوم و مستمر امیرالمؤمنین این بود که به همهی مراکز کسب و تجارت و بازارها سر میزد و تازیانه هم - «معه الدّرّة علی عاتقه» - در دستش بود و روی شانهاش؛ یعنی آمادهی به کار، که اگر دید کسی دارد ظلم میکند، همان جا امیرالمؤمنین تعزیز شرعی را دربارهی او اجرا کند. به عامل خود یعنی استاندار خود در مصر که جناب مالک اشتر هست، امیرالمؤمنین سفارش میفرمایند که: «فمن قارف حکرة بعد نهیک ایّاه فنکّل به»؛ یعنی بعد از آنی که تو مردم را از احتکار و ضبط اشیاء مورد احتیاج مردم نهی کردی، کسی مرتکب این گناه شد، «فنکّل به»؛ با او سختگیری کن، از او انتقام بگیر. البته دنبالش میفرمایند: «فنکّل به و عاقبه فی غیر اسراف»؛ زیادهروی نکن، این شرط اصلی است.»
امام خامنهای ۱۳۶۶/۱۰/۱۱
بله جناب مخبر، بازار با شلاق حاکم مدیریت میشود نه با خواهش و التماس
📎 @hassanabbasi1374