eitaa logo
حسن میرزائی@hassanmirzaei
229 دنبال‌کننده
23.9هزار عکس
15.6هزار ویدیو
48 فایل
نویسنده اسبق صدا و سیما فعال سیاسی و فرهنگی دارای چند جلد کتاب و بیش از ۲۱۵ مقاله و کارشناس اسبق عالی سازمان چای کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ایتا توییت
تاریخ قلمت بشکند اگر ننویسی با سید علی به ۴۵ سالگی انقلاب رسیدیم بدون اینکه وجبی از خاکمون رو به غارت ببرند 🗣بانوکاشانی ➺ @Twitter_eita [عضویت]
هدایت شده از سربازان گمنام
🔴شهید احمد کاظمی: «خیانت این است که انسان در جایگاهی قرار بگیرد که جای او نباشد» ☫به جمع سربازان گمنام بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/3617980416C11748e2114
سلام بردوستان همدل وهمراه صبح بخیر
◀️ انقلاب ۵۷ و دلخوری نسل جدید ✍مهدی نصیری آیا انقلاب ۵۷ ناگزیر بود؟ بله، البته نه جبر فلسفی که سرپیچی از آن ناممکن باشد‌ بلکه جبر اجتماعی که وقتی زمینه و عوامل یک حادثه فراهم میشود، دیگر به راحتی نمیتوان مانع از رخ دادن آن شد. اکنون با گذشت بیش از ۴ دهه از انقلاب و آشکار شدن ناکارآمدیها، تناقضها، فسادها و امتناع حاکمیت از اصلاحات و چنگ و دندان نشان دادن به مردم معترض و به جان آمده، بسیاری از متولدان پس از انقلاب در حیرتند که چگونه پدران و نسل قبلی به چنین انقلابی رضایت دادند؟ باید در پاسخ، توضیح داد که مجموعه تحولات رخ داده در چند قرن اخیر دنیا و یک قرن اخیر ایران که با نهضت مشروطه آغاز شد و با پادشاهی پهلوی ادامه یافت، شکل گیری انقلاب ۵۷ امری ناگزیر بود. اگر نخواسته باشیم انقلاب ۵۷ را به عنوان تحولی ناگزیر که در عین همه خسارتهایش، زمینه یک جهش را در روند تکاملی تدریجی جامعه ایران فراهم کرده، مورد تحلیل قرار بدهیم و بدنبال مقصر بگردیم، حتما یکی از مقصرترین افراد، محمد رضا پهلوی بود که نتوانست از فرصت به دست آمده در جهت استقرار یک نظام مردم سالار و دموکراتیک که زمینه شورش و انقلاب را از بین ببرد، استفاده کند و به دام دیکتاتوری افتاد و منتقدان و روشنفکران و روحانیان و بازاریان را سرکوب کرد. پهلوی توان و ابتکار اداره یک جامعه متکثر را نداشت و با اقشار سنتی و متدین ـ که اکثریت جامعه ایران بود ـ به اشکال گوناگون به ستیزه جویی برخاست و همین امر فرصتی بزرگ را برای روحانیون و آیت الله خمینی فراهم کرد تا ایده انقلاب و سرنگونی پهلوی را به پیش ببرند. البته این همان اشتباه مهلکی است که ج ا نیز دوباره مرتکب آن شد و با نادیده گرفتن و ستیز با اقشار متجدد و خواهان تغییر و اصلاح، پایگاه مردمی خود را به شدت تضعیف کرد و امروز مستظهر به یک اقلیت ۱۰ ـ ۲۰درصدی، پا در هوا مانده و تلاش میکند با حکمرانی اطلاعاتی و امنیتی، نظام را تداوم بخشد. اما جدای از عامل پهلوی، باید به فضای چپ و انقلابی متاثر از انقلاب مارکسی اکتبر روسیه اشاره کرد که شرق و غرب را در نوردید و جامعه روشنفکری ایران را نیز متاثر ساخت. چپ گرایی، پارادایم و گفتمان حاکم بر دهه های بیست تا پنجاه در ایران بود تا جایی که جریان اسلام انقلابی نیز شدیدا متاثر و ملتقط با آن بود. بسیاری از جوانانی که امروز به حق منتقد ج ا و عصبانی از آن هستند اگر در فضای حاکم بر ۴ دهه پیش از انقلاب قرار میگرفتند و آرمان خواه بودند، کم و بیش، همان مسیری را میرفتند که پدران آنان رفتند. بنا بر این نباید در نقد گذشته دچار زمان پریشی شوند و با تجارب امروز، گذشتگان را قضاوت و لعن کنند. انقلاب ۵۷ چنان شوری در میان خلق ایران و حتی بخشهایی از جهان در افکند که بسیاری واله و شیدای آن شدند تا آنجا که میشل فوکو فیلسوف فرانسوی در سفری به ایران (مهر و آبان ۵۷) از انقلاب ایران به عنوان روح جهان بی روح یاد کرد. اتفاقا یکی از اقشاری که در میان آنان مخالفان قابل توجهی نسبت به اندیشه انقلابی و تشکیل حکومت دینی وجود داشت، روحانیت بود، چرا که در قرائت مشهور فقهی شیعه، برپایی حکومت دینی از شئون و اختیارات امام معصوم است و نه فقیه، اما با این وجود طیفی از روحانیون مخالف نیز با دیدن امواج انقلاب و حضور مردم جذب آن شدند. حتی فردی مانند مرحوم آیت الله شیخ محمود حلبی بنیانگذار انجمن حجتیه ـ که به استناد برخی روایات، هر پرچم بر افراشته به نام قیام و حکومت دینی را در عصر غیبت مصداق طاغوت میدانست ـ بعد از پیروزی انقلاب به دیدار آ خمینی رفت و برای همکاری با وی اعلام آمادگی کرد. این مقدمه را نگفتم تا باب نقد و رد و عبور از ج ا را ببندم بلکه از آن روست تا در نقد گذشته و ترسیم طرحی برای آینده، واقع بین تر و سنجیده تر عمل کنیم و دوباره به دام یک انقلاب خشن و کینه توزانه نیفتیم و از جنبشی خشونت پرهیز و اکثریت محور دفاع کنیم. ما می توانیم به چهل سال گذشته به عنوان یک تجربه و شکست درس آموز برای ایران آینده نگاه کنیم که با همه تلخیها و ناکامیهایش فضای عمومی کشور را برای یک تحول فراگیر که نتیجه آن  بین الاذهانی و نهادینه شدن ارزشهایی چون دموکراسی، توسعه، عدالت، دگرپذیری، انسان محوری و اخلاق مداری است، آماده کرده و از استبداد در هر شکل و صورتی بخصوص استبداد دینی که بدترین نوع استبداد است، در حال عبور است.  در ایران عهد مشروطه شاید چند صد نفر اهمیت ارزشهای فوق الذکر را عمیقا درمی یافتند اما امروز میلیونها ایرانی  به اهمیت آنها واقف شده و در پی تحقق آن هستند. امروز اکثر متدینان نیز موافق این امر هستند که باید رای اکثریت فصل الخطاب عرصه  سیاست باشد و باید از اسلام جباری و آمرانه فاصله بگیرند و در یک جامعه دموکرات و عرفی و سکولار، دین و ایمان نیز جایگاه بهتری از یک جامعه تحت حاکمیت دینی با قرائت کنونی ج ا خواهد داشت. 8
‏عکس از h mirzaee1969
مسئولین گرامی این عکس رو ببینید بادقت ببینید، هر روز ببینید اصلا قاب کنید بزنید تو اتاق‌هاتون سرتعظیم فرود بیارید برای این مردم باغیرت براشون کار کنید بهترین مردمو داریم ما حیف که قدرشون رو نمیدونید