eitaa logo
احکام شرعی
2.1هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
20 فایل
بسم رب الشهدا 🌸🌷🌸اللهم عجل لولیک الفرج 🌸🌷
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت‌الله حائری شیرازی 🔸سرمایه گذاری ☢ بعضی‌ها را که سال‌ها پیش متری خریده‌اند، پس از چندین سال متری می‌فروشند. اگر شما نیز در این دنیا به‌اندازۀ یک ریال در راه خدا خرج کنید، در آخرت از شما به‌اندازۀ ده‌میلیون تومان خواهند خرید؛ اما اگر در این دنیا، ده‌میلیون تومان برای دنیا و نه برای خدا خرج کنید، در آخرت به‌اندازۀ یک ریال هم از شما نخواهند خرید! ⭕️ برخی از کسانی که می‌دانند زمین روزی می‌شود، فرش زیر پایشان را نیز می‌فروشند و زمین می‌خرند! بلکه خانه‌هایشان را نیز می‌فروشند و در خانه‌ای اجاره‌ای می‌نشینند تا زمینی بخرند! اینها برای دنیایشان این‌چنین می‌کنند؛ شما برای خود چه‌ می‌کنید؟! ✅ بعضی‌ها هرچه دارند، می‌فروشند تا آخرت را با آن بخرند؛ این‌گونه‌اند. گاهی کسی می‌گوید که با چشمم آنجا را می‌خرم؛ این چشم را در راه خدا می‌دهم و آنجا چشمِ باقی می‌گیرم. شیطان به انسان می‌گوید: «نه، نکن! حیف تو و جوانی تو نیست؟!» ⭕️ در ، این‌گونه وسوسه می‌کند. وقتی هم که انسان شد، شیطان می‌گوید: «حالا دیگر به چه درد می‌خورد که به‌سوی خدا بروی؟! آن موقع که نیرو داشتی، خرجش نکردی! اکنون چه داری که بخواهی خرج کنی؟!» این پیر می‌گوید: «باشد؛ من می‌خواهم این را بدهم؛ آن مقدارش را هم اشتباه کردم که صرف دنیا کردم. می‌خواهم این اندک چیزی را که مانده بدهم». خدا نیز از او می‌پذیرد....
احکام شک در غسل 🚿 آیت الله خامنه ای: ⬅️ اگر قبل از تمام شدن غسل، در شستن مقداري از طرف چپ شك كند، شستن همان مقدار كافي است. ولی اگر بعد از اینکه به شستن طرف چپ مشغول شد در شستن طرف راست شک کند یا بعد از اشتغال به شستن طرف راست در شستن سر و گردن شک نماید نباید🚫 به شک خود اعتنا کند. 🚱 آیت الله مکارم: ⬅️ اگر در اجزاء آن شک کند( یعنی در شستن هر قسمت شک کرد) باید دوباره آن قسمت را بشوید ولی اگر بعد از فراغت از آنها باشد شک اعتباری ندارد. آیت الله سیستانی ⬅️ : اگر پیش از تمام شدن غسل،🚿 در شستن مقداری از طرف چپ یا طرف راست شک کند، لازم است که آن مقدار را بشوید، و اگر در شستن مقداری از سر و گردن شک کند ـ بنا بر احتیاط واجب ـ باید بعد از شستن آن دوباره بدن را بشوید.🛀 آیت الله وحید خراسانی :⬅️ اگر بعد از شستن مقداری از طرف چپ در شستن مقداری از طرف راست شک کند بنابراحتیاط واجب آن مقدار را شسته و بعد از آن طرف چپ را هم بشوید و اگر در شستن مقداری از سر و گردن شک کند و داخل در شستن قسمت های دیگر بدن شده باشد. شکش 🚱 غیر معتبر و غسلش صحیح است. به نظر همه مراجع بعد از تمام شدن غسل به شک نباید ⛔️ اعتنا کرد و غسل صحیح است. منبع: 📖 رساله 16 مرجع مساله 366.استفتائات آیت الله مکارم شک در غسل. @hawza_Ahkam @hawza_Ahkam
🌙‌﷽🏴 💔 این اربعین در خانه مانــدن درد دارد 💔 در خانہ از گـودال خوانـدن درد دارد 💔 ما زائـر هر سـالہ و جا مانـده امسال 💔 جا مانـدن و دل را پرانـدن درد دارد  
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄ ━━━━━━━━━🏴❥•🏴━━ ◾أَلسَّلامُ عَلَى الاَْجْسادِ الْعارِیاتِ◾ ▪️سلام بر آن جسـدهاى برهـنه ( بر خاک)▪️ 😭اگر اشکی است درچشمم که ریزم در غمت مولا  🍃دعای مادرم بود و عطای مادرت زهــــــــــــــرا    ✨۞ یا كاشِفَ الْكَرْبِ عَنْ وَجْهِ الْحُسَیْنِ اِكْشِفْ كَرْبى بِحَقِ اَخْیكَ الْحُسَیْنِ بظهـــ♡ـــور الحجة ۞✨ ━━🕯️🕯️━━━━━━━━━ ▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
هـواےِ ‌ دارد دل‌ بیچــاره‌ام‌ یـارا نگـاهے ڪـن‌ دل‌ بیـچــــاره‌ مــا را ...😔
📚 تعيين مسافت شرعی 💠 سؤال: ، چند است و کیفیت محاسبه آن چگونه است؟ ✅ جواب: مسافت شرعی که موجب شکسته شدن نماز می شود، حدود ۴۱ کیلومتر در مسافت امتدادی (فقط رفت) و ۲۰/۵ کیلومتر در (رفت و برگشت) است. اگر سفر از شهر یا روستای مستقلی شروع می شود – هر چند نزدیک شهر یا روستای دیگری باشد -، آغاز مسافت، خروجی شهر یا روستاست و تا اول شهر محاسبه می شود، مگر این که قصد رفتن به مکان خاص و مستقلی در کنار شهر مقصد را داشته باشد به گونه ای که عرفا رسیدن به شهر، رسیدن به مقصد محسوب نشود و شهر تنها مسیری برای رسیدن به مقصد باشد، مانند برخی دانشگاه ها یا پادگان ها یا بیمارستان هایی که در کنار شهر هستند، که در این صورت در محاسبه مسافت تا همان مکان خاص در نظر گرفته می شود. 🏴 ➡️ @hawza_Ahkam ➡️ @hawza_Ahkam
⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️ ☑️ سوال : ⁉️چه کارهایی در رابطه با مسجد، مکروه می باشد؟ 🔳 پاسخ: ✅ این کارها درباره مسجد  مکروه است🔻 1⃣ استفاده از مسجد، به عنوان محل عبور، بدون آنکه در آنجا نماز بخواند.🚶 2⃣ خوابیدن در مسجد، مگر در حال ناچاری.😴 3⃣ فریاد زدن در مسجد و صدا را بلند کردن، مگر برای اذان.🗣 4⃣ سخن گفتن از امور دنیوی در مسجد. [1]🚕🍲🏡🏝 5⃣ انداختن آب دهان و بینی در مسجد. [2]😶 (در برخی موارد انداختن آب دهان در مسجد حرام است - مثل اینکه سبب یا نشانه هتک حرمت و بی احترامی باشد). 6⃣ رفتن به مسجد برای کسی که سیر یا پیاز خورده و بوی دهانش مردم را آزار می دهد. [3]😷 (این مطلب را نیز باید اضافه کرد که رفتن به مسجد با پایی که بوی عرق می دهد و موجب آزار دیگران می گردد نیز کار ناپسندی است و قاعدتا از مصادیق دیگر این حکم به شمار می آید.) 📚 منبع: [1]. بهجت: مستحب است که در مسجد از خرید و فروش و سایر معاملات (عقود و ایقاعات) غیر عبادی خودداری شود و اما نذر و نکاح چون جنبه عبادی دارند اشکالی ندارد. [2]. سیستانی، توضیح المسائل، م 901 و 902. [3]. توضیح المسائل ده مرجع، م 914 و 915؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، فصل فی بعض احکام المسجد، الثانی عشر؛ بهجت، توضیح المسائل، م 751 و 752 و جامع المسائل، ص 556؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 393؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 880 و 881. >>> برگرفته از کتاب احکام مصور، ج2، ص 210 🏴 ➡️ @hawza_Ahkam ➡️ @hawza_Ahkam
نجاست کفار ؟ 🏴 ➡️ @hawza_Ahkam ➡️ @hawza_Ahkam
💠 شرایط _به معروف و چیز شرط👌 است در واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر 1⃣👈آن که کسی که می‌خواهد امر و نهی کند، بداند که آنچه شخص مکلف بجا نمی‌آورد بجا آورد و آنچه بجا می‌آورد باید ترک کند. و بر کسی که معروف و منکر را نمی‌داند واجب نیست. 2⃣👈 آن که بدهد و او تأثیر می‌کند، پس اگر بداند اثر نمی‌کند واجب نیست. 3⃣👈 آن که بداند شخص معصیت کار بنا دارد که خود را کند، پس اگر یا کند یا صحیح بدهد که تکرار نمی‌کند واجب نیست. 4⃣👈 آن که در امر و نهی نباشد، پس اگر بداند یا گمان کند که اگر یا کند یا و یا قابل توجه به او می‌رسد نیست، بلکه اگر احتمال صحیح بدهد که از آن ترس ضررهای مذکور را پیدا کند واجب نیست بلکه اگر بترسد که متوجّه متعلقان او می‌شود واجب نیست، بلکه با احتمال وقوع ضرر جانی یا عِرضی و آبرویی یا مالی موجب حَرَج بر بعضی مؤمنین، واجب نمی‌شود بلکه در بسیاری از موارد حرام است. 📚 منابع: ۱. ملحقات رساله امام خمینی با حاشیه آیات عظام: (فاضل) لنکرانی و (نوری) همدانی بخش امر به معروف ۲. سایت هدانا 🏴 ➡️ @hawza_Ahkam ➡️ @hawza_Ahkam
⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️ ☑️ سؤال: کسی که دارد خود را دهد از چه زمانی می تواند در محل جدید نمازهای خود را کامل خوانده و بگیرد؟ 🔳 پاسخ:👇 ◾️🌷 امام خامنه ای: کسى که در اقامت دارد، اگر اقامت او به گونه ای باشد که به او نگویند، بدون نیاز به قصد اقامت ، نمازش تمام و روزه‌اش صحیح است. [1] ◾️🌷 آیت الله مکارم: هرگاه برای اولین بار به می رود که حکم او را پیدا کند چنانچه کمتر از ده روز می ماند، احتیاط آن است که سه چهار روز اول جمع کند(یعنی نماز را هم کامل و هم شکسته بخواند) و در سفرهای بعدی در هر صورت نماز او کامل است اما اگر در سفر اول بیشتر از ده روز آنجا می ماند، نماز ش کامل است. [2] ◾️🌷 آیت الله سیستانی: اگر ده روز اول ورود را قصد نکردید به احتیاط واجب باید تا دو هفته نمازهارا تمام و شکسته بخوانید. [3] ◾️🌷 آیت الله شبیری زنجانی: همین که در نظر مردم، آن‌جا مستقر شوید ومحل زندگی شما محسوب ‌شود کافی است و زمان خاصی معتبر نیست. [4] ◾️ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: wPTYGHcTnQ. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9703050008. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 738341. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، 🏴 ➡️ @hawza_Ahkam ➡️ @hawza_Ahkam