❓آیا اصل بازی کلش آف کلنز از نظر شرعی جایز است؟
✅ جواب:
🔹 #امام_خامنه_ای: اگر در این بازی ها از فرد بازنده به فرد برنده چیزی پرداخت شود که ارزش مالی داشته باشد یا اینکه اعتبار و منابعی عاید شخص برنده شود (که ممکن است از طریق پرداخت وجه و خریداری منابع توسط شخص بازنده صورت گرفته باشد) حکم قمار را دارد.
🔹 #سیستانی:به طوری کلی بازی های آنلاین که ادامه آن توسط کاربر نیاز به استمرار و پی گیری مجدد دارد و اکانت های آن فی الجمله مورد معامله قرار می گیرد (هر چند فرد قصد خرید و فروش آن را نداشته باشد) بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
🔹 #مکارم: در صورتی که دارای محتوای فاسدی نباشد به خودی خود اشکال ندارد. اما خرید و فروش اکانت های آن جایز نیست.
#کامپیوتر #سرگرمی #بازی_رایانه_ای #کلش
احـــڪام شرعـــے
@worldtabadol
@worldtabadol
🤔 #ترک_شوهر_بخاطر_واجبات_دینی!
❓ اگر
شـوهــر زن
را از انجام واجبات
دینــی منـــع کنـــد، آیـا زن
میتــوانـــــد وی را تــــرک کنـــد؟
✍ آیت الله خامنهای: اگــر بـــرای عمــل
بــه تکالیــــف شــرعی، راهـــی جـــز
خـــروج از منـــزل شــوهر نبــاشـــد،
میتـــوانـــد منـــزل را تـــرک کنــــد.
✍ آیت الله مکارم: اگــر مخالفــت او بـا
انجـام واجبـــاتی که ضــروری دیــن
هستند به انکار خدا و رسول برگردد
چنانچه حال او حـال عادى باشـد، از
اسلام بیرون رفته است و همسـرش
باید از اوجدا بشود و نیازی بهطلاق
ندارد. ولی اگر شوهر منـکر نباشـد و
امر به معصیت یاترکواجبات نماید،
زن در این امور نبـایـد از او اطاعـت
نمــایــد اما نبــایــد او را تـرک کنــد.
✍ آیت الله سیستـانی: اگـــر مانــدن در
خانه مستلزم گناه باشــد يا موجــب
حرج ومشقـت زياد باشــد يا خــوف
و خطـــرى در بيـن باشـد مى تـوانـد
خـــــــارج شــــــود و بــــرنــگـــــردد.
✍ آیت الله شبیری زنجـانی: اگــر بــرای
انجـام وظــایف شـرعـی راهـــی جـز
تــرک وی نباشـد بایـــد تـــرک کنـــد.
✍ آیت الله فاضل: شــوهر حـق نــدارد
زن را از انجام واجبات منـع کنـد، در
صورتی که زوج، زوجه را مجبـور به
ترک واجبات و انجـام معصیـت کنـد
و با صحبت کردن با شـوهر، شـوهـر
اصـلاح نشــود و به زن اجــازه تـرک
گناه و انجـام واجبـات را نـدهـد، زن
میتواند شوهر راترک کند بلکه باید
برای اجتناب ازگناه وانجام واجبات
الهی شوهر را ترک کند و میتوانید
اقــدام به درخواســـت طـلاق کنــد.
📚 منابع:
استفتــاء اینتــرنتـی از سـایت آیـات
خامنهای، شماره استفتاء 536130.
مکـــارم، شمـــــاره 9503080321.
سیستــانی، ش484397. شبـیــری،
ش 30316. فاضل، ش9500661.
احـــڪام شرعـــے
@worldtabadol
@worldtabadol
#شرایط_نماز_جماعت
#نیت_فرادی #بین_نماز_جماعت
ادامه
✳️ #سیستانی: اگر در بين نماز #بدون_عذر نیت فرادی کند، جماعتش #بنابر_احتیاط_واجب #باطل است.
در همین حالت اگر به #وظیفه_منفرد عمل نکرده #نمازش نیز #بنابر_احتیاط_واجب #باطل است؛ ولی اگر #غیر_رکن را كم يا زياد كرده - مانند ترک حمد و سوره نماز یا زیاد کردن یک سجده برای متابعت و پیدا شدن قصد فرادا، بعد از آن - نمازش #صحیح است.
احـــڪام شرعـــے
@worldtabadol
@worldtabadol
#شرایط_نماز_جماعت
#نیت_فرادی #بین_نماز_جماعت
انسانی که مشغول نماز جماعت است:
✳️ #امام_خمینی و #امام_خامنه_ای: در بین نماز جماعت م_ی_ت_و_ا_ن_د #نیت_فرادی کند.
✳️ #مکارم: #بدون_عذر ن_می_ت_و_ان-د از جماعت جدا شود و نيّت فرادي كند، خواه از اول #تصميم بر اين كار داشته باشد يا در #اثناء_نماز این تصمیم را بگیرد.
احـــڪام شرعـــے
@worldtabadol
@worldtabadol
📚 مانع بودن مواد آرایشی برای سجده👆
احـــڪام شرعـــے
@worldtabadol
@worldtabadol
هدایت شده از سخنرانی های عالی
﷽ ان شاء الله تصمیم داریم ختم صلواتی که هر شب جمعه قرار داده میشود را به توفیق الهی و همت شما عزیزان تا زمان ظهور امام زمان(عج) که بسیار نزدیک است ادامه دهیم تا ان شاء الله بتوانیم با فرستادن این صلوات ها با نیتی که گفته شده به سهم خودمون باعث تعجیل در فرج و همچنین عاقبت به خیر شدنمون شویم و بتوانیم به توفیق تبعیت و اطاعت کامل از حضرت برسیم و هر چه زودتر به توفیق حضور و بهره مندی از دوران فوق العاده بعد از ظهور نائل شویم.
طبق گفتهی بزرگان دین ، صلوات برترین ذکر است و در رسیدن به حاجت بسیار سودمند و موثر است و این ذکر در تقرب پیدا کردن به خدا و آمرزش گناهان و صفای باطن تاثیر بسیار زیادی دارد.
ان شاء الله که همگی ما بتوانیم در این سُنت حسنه و پُر خیر و برکت ختم صلوات هر هفته شرکت کنیم و ان شاء الله خدا ما را از تمام ثوابها و آثار و برکات فوق العاده این صلوات ها بهره مند فرماید و تک تک این صلوات ها را به عدد ما احاط به علمک(به تعداد بالاترین عددی که در احاطه ی علم خداست) از ما قبول فرماید. سعی کنیم صلوات ها را با آرامش و با توجه فرستیم.
ختم صلوات به نیت تعجیل در فرج آقا صاحب الزمان(عج) و رسیدن به توفیق یاری و اطاعت کامل از حضرت وعاقبت به خیر شدنمان به بهترین شکل و رسیدن به حاجاتی که به صلاحمون است ان شاء الله و نصرت الهی امام زمان(عج) و جبهه حق و ان شاء الله هر چه زودتر غلبه حق بر باطل و نابودی کامل منافقین و دشمنان اسلام
برای شرکت در این ختم صلوات ، روی لینک زیر کلیک کرده و سپس گزینه مورد نظر را انتخاب کنید
https://EitaaBot.ir/poll/7nr
💫اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج
iD ➠ @sahebzamane
﷽ #احکام_خمس
❓پرسش
نظر همه مراجع در مورد ارث را بفرمایید که خمس دارد،یا ندارد؟
📝پاسخ
ارث خمس ندارد مگر یقین داشته باشد به آن خمس تعلق گرفته و یقین داشته باشد خمسش پرداخت نشده است.
ولي اگر مثلاً با كسي خويشاوندي دوري داشته باشد و نداند چنين خويشي دارد و از او ارثی برسد طبق نظر برخی مراجع بنابراحتیاط خمس دارد.
احـــڪام شرعـــے
@worldtabadol
@worldtabadol
﷽ #احکام_نماز
❓پرسش
نماز خواندن در ماشین، هواپیما، قطار و کشتی جایز است؟
📝پاسخ
الف) در حال توقف: اشکال ندارد.
ب) در حال حرکت:
ب -1: به واسطه تنگی وقت یا ضرورت دیگر: جایز است؛ اما باید استقرار و قبله را در حد ممکن رعایت کند و در حال چرخش به طرف قبله چیزی نخواند. [1]
ب -2: در وسعت وقت (یعنی فرصت پیدا می کند که قبل از گذشتن وقت نماز، آن را خارج از هواپیما، قطار و مانند آن بخواند): لازم است نماز را تأخیر بیندازد و در حال حرکت جایز نیست.
- آیات عظام: سیستانی و مکارم: به طور کلی اگر وسایل نقلیه به حدی تکان نداشته باشند که مانع از آرامش بدن و انجام کارهای نماز به طور صحیح شوند، اشکال ندارد؛ چه در وسعت وقت یا تنگی آن. در غیر این صورت، اگر به واسطه تنگی وقت یا علتی دیگر ناچار باشد نماز را در چنین جایی با تکان های شدید بخواند، به قدر ممکن باید استقرار [2] و قبله را رعایت کند. [3]
پی نوشت:
[1]. نمازگزار باید با چرخش کشتی،قطار، هواپیما و مانند آن از قبله، به سمت قبله تغییر جهت دهد، ولی در حالی که دارد به سمت قبله بر می گردد، نباید ذکر بگوید.
[2]. مراد از استقرار و طمأنینه در حال قرائت و اکر، استقرار عرفی است نه حقیقی؛ پس حرکت و لرزه اندک مضر نیست.
[3]. توضیح المسائل ده مرجع، م 880 و 881؛ امام، تحریرالوسیله، ج 1، اعتبار الاستقرار فی الصلاه، م 15، ص 275 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، مکان المصلی، الثانی؛ بهجت، استفتائات، ج 2، س 1514؛ خامنه ای، اجوبه الاستفائات، س 388 و سایت، استفتائات جدید؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 845؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، م 559 و الفقه للمغتربین، م 67، 68، 86 و 87؛ صافی، هدایه العباد، ج 1، م 709.
»> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 128.
احـــڪام شرعـــے
@worldtabadol
@worldtabadol
هدایت شده از صدای مردم
مولای مهربانم
زمين به اعتبار توست كه مىگردد
و به قدمهايت استوار است
و روز اگر شب مىشود و شب ، روز ...
مولاى من
زيبايىهای اين زمانه را از شما داريم
بر ما بيشتر بتابيد تا چشممان سو بگيرد،
روحمان زنده شود
و قدمهايمان در راهت استوارتر گردد ...
▪️جـان مـولا دگـر از جمـعه بکـش دسـت بیا
▫️دلمان تنگ شده گر چه سه شنبه است بیا
#شب_بخیرهمه_داروندارم
💫اللّـهـمَّعَـجِّـلْلِـوَلِیِّـڪَالفَـرَج
iD ➠ @sahebzamane
iD ➠ @sahebzamane
🤔 #پوشیدن_شلوارک_برای_آقایان!
❓ پوشیـدن شلـوارک برای آقـایان در
مکانهایعمومی چه حکمی دارد؟
با توجهبه اینکه تذکـر برای برخی
آقــایـان فایـدهای نـدارد تکلیـف و
وظیفه خانم چیـست نگـاه به پای
این افـراد بــدون قصـد لـذت و به
صورت معمـولی چه حکمی دارد؟
✍ آیت الله خـامنـهای: ۱. مــردان اگـر
بدانندکه هرگاه بدنشان لخت باشد
زنهـــای نامحـــرم به آنـــان نگــاه
میکنند، احوط آن است که غیر از
سر و گردن و دستها را بپوشانند.
۲. نگاه زن به سر و صورت وگردن
و دستهاى مرد نامحـرم، تا جايى
کـه معمـولاً نمـىپوشـــانند بـــدون
قصــد لــذت و ريبه اشكـال نـدارد؛
و در غیر این صـورت جایز نیست.
✍ آیت الله مکارم: ۱. مردان میتوانند
سـر و گـردن و مقـداری از سيـنه و
دسـتها و پـاها را نپـوشانند، ولی
بقیــه بـدن کگه معمــولا پوشــانده
میشــود را بــايــد بپــوشـــاننــــد.
۲. نگاه کردن به بـدن مرد نامحـرم
بــه آن مقـــدار کــه معمـــولاً آن را
نمىپوشانندمانند سر و صـورت و
گردن و مقـدارى از پا و دسـت اگر
به قصد لذّت نبـاشد و مـايه فسـاد
و گنـــاه نگـــردد اشکــــال نـــدارد.
✍ آیت الله شبیـری: ۱. در فرضـی کـه
میداند یا در معرض این اسـت که
نامحرم به این مواضـع که معمـولا
پوشیـده میشـــود نگاه کنـد جایز
نیست. ۲. نگاه كردن زنبدونقصد
لـذّت به مواضــعى از بدن مـرد كه
معمولًا پوشيده است جایز نیست،
و نگــاه كــــردن به قصــد لـذّت به
تمـام مواضــع مــرد حــرام اســت.
✍ آیت الله فاضل: ️پوشیـدن شلـوارک
برایآقایان درفضایعمومیمفسده
دارد و جایز نیست. البته درغیر از
موارد عمومی،پوشش برای مرد به
مقدار پوشـاندن عورتین یا از ناف
تا زانـو کفـایت میکنـد ولـی بـرای
خانمها واجـب است نگــاه نکننــد.
✍ آیت الله وحید : ۱ و ۲. حرام است.
📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام
احـــڪام شرعـــے
@worldtabadol
@worldtabadol