9.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپی تکان دهنده در مورد
🔥گناه کبیره غیبت🔥
.
☘️🌸
🌱 @hayate_dobareh 🌱
💥همه چیزدرموردعالم روح 💥
🍃 بشر از ابتداي خلقت نسبت به عالم ارواح بيگانه بود و آن را يک عالم مرموز و وحشتناک مي پنداشت. و انسان هميشه نسبت به عالم ارواح و حقيقت وجودي آن گريزان بود و پنداري غلط و نادرست داشت. همه اين توهمات در صورتي است که عالم ارواح ارتباط تنگاتنگ با روح و روان انسان دارد. اگرچه عالم ديگري نظير عالم انوار در وراي عالم انسان بوده که انکار آنها غيرقابل پذيرش است. درباره روح و اثرات آن در عوالم انسان، دانشمندان نظرهاي گوناگوني دارند، که برخي روح را موجودي آفريده شده و مخلوقي حادث مي دانند که درباره پيدايش آن، دو نظريه دارند:
1⃣الف) گروهي قائلند که روح پيش از بدن آفريده شده و بعد از متلاشي شدن جسم هم چنان پايدار و باقي است.
از آن جمله رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله مي فرمايد:
خلق الله الارواح قبل الاجساد بالفي عام؛
خداوند دو هزار سال پيش از آن که اجساد را بيافريند ارواح را آفريده بود.
2⃣ب) برخي ديگر مي گويند: روح هر انسان باجسمش آفريده مي شود و پيدايش آن بر اثر تطورات نطفه، تحولات متوالي جسم و تکامل نهايي ماده است. که عالمان ديني و فلاسفه اسلامي از گروه اول اند و خلقت ارواح را پيش از اجساد مي دانند، از جمله متأخران مرحوم شيخ صدوق رحمةالله عليه است، و بيشتر متقدمان و معاصران قائل به حيات جاويد روح در جسم فناپذير مي باشند.
.
☘️🌸
🌱 @hayate_dobareh 🌱
🤍روح يکي از مسائل مهم فلسفي و به اصطلاح فلسفي و عرفاني است، که افکار و انظار فلاسفه را به خود متوجه کرده است، که هم از لحاظ ماهوي و هم وجودي مورد بحث قرار گرفته است. در مورد اول که بحث از لحاظ ماهوي باشد، اقوال و آراي پراکنده و گوناگوني اظهار شده است و هيچ کدام مسئله رابه طور تحقيق حل نکرده اند. شرايع و مذاهب نيز در مورد ماهيت و ذات روح ساکت شده اند، چنان که در قرآن مجيد است: قل الروح من أمر ربي.
🖌آنچه براي انديشوران مسلم است آن که غير از اعضا و جوارح و ابدان مادي امر ديگري نيز وجود دارد که منشأ احساسات و ادراکات و تعقلات و حرکات و سکنات و فعل و انفعالات ارادي و... است و اين امر مسلم است که منشأ ادراکات و تعقلات و آثار و خواص ديگر در همه موجودات يک سان نيست و نيز مسلم است که هر يک از موجودات را آثار خاصي است که موجب امتياز آنها از يک ديگر است.
از اين سو براي روح و نفس اقسام و انواعي قائل شده اند: نفس جمادي، نباتي و حيواني.
📌با اين که عالمان ديني و غيرديني از گذشته تاکنون پژوهش هاي گوناگوني درباره روح انجام داده اند. اما در چگونگي حقيقت و ماهيت روح و اثر وجودي آن اختلاف نظر دارند، ولي از فحواي ديدگاه آنان مي توان روح را به دو قسم بيان کرد: يکي روح بخاري است، که از خوردن و آشاميدن حاصل مي شود، و اين روح براي بدن به منزله روغن چراغ است، که هر زماني تمام شدت چراغ نيز خاموش مي شود.
🖇اين همان روح مشترکي است بين وجود انسان و حيوان که حيات شان همراه با اين نوع روح است، و هرگاه انسان و حيوان فاني شد روح بخاري نيز به همراه جسم فاني مي شود.
🔗و ديگر روحي است که از عالم امر نشئت مي گيرد: و نفخت فيه من روحي. که همان روح ويژه انسان است که بعد از مردن انسان روح متعالي از جسم فاني جدا شده، که اين روح يا متنعم به رحمت خداوند است و يا معذب به عذاب پروردگار. از اين رو، روح قدسي در وجود انسان نظير عطري است در محفظه سر بسته که هرگاه راه خروجي از جايگاه اصلي دريابد ديگر اعتنايي به محفظه ندارد و به آن برنمي گردد.
.
☘️🌸
🌱 @hayate_dobareh 🌱
🌹و اما قرآن کريم درباره روح يک مهر سکوت بر همه پرسش گران عالم زده، که به پيامبر بزرگوار اسلام صلي الله عليه و آله فرمود:
☘و يسئلونک عن الروح قل الروح من أمر ربي و ما أوتيتم من العلم الا قليلا؛
🌱و از تو درباره روح سؤال مي کنند، بگو: روح از فرمان پروردگار من است، و جز اندکي از دانش، به شما داده نشده است.(اسراء 85)
.
☘️🌸
🌱 @hayate_dobareh 🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼در این روز سرد زمستانی
🌼در این دوشنبهی زیبا یک فنجان
🌼دعا مهمان من باش
🌼درود بر شما یاران باوفا ظهربخیر
🌼روزتون آرام و شاد
🌸#روزتون خوش وعالی
💥داستانی تکان دهنده💥
⚡️ تـاوان دل ســوزاندن
🌹یکی ﺍﺯ ﺻﺎﻟﺤﺎﻥ ﺑﺮﺍﻳﻢ ﻧﻘﻞ ڪﺮﺩ: ﭘﻴﺮﺯﻧﻰ ﺁﻣﺪ ﺧﺪﻣﺖ ﺣﺎﺝ ﺷﻴﺦ ﺭﺟﺐ ﻋﻠﻰ ﺧﻴﺎﻁ ﺗﻬﺮﺍﻧﻰ ڪﻪ ﺍﻫﻞ ﻣڪﺎﺷﻔﻪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺁﻗﺎ ﭘﺴﺮﻡ ﺟﻮﺍﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺮﻳﺾ ﺷﺪﻩ ﻫﺮﭼﻪ ﺣڪﻴﻢ ﻭ ﺩﻭﺍ ڪﺮﺩﻩﺍﻡ ﺑﻰ ﻓﺎﻳﺪﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻃﺒﺄ ﺟﻮﺍﺑﺶ ڪﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ؛ ﻳڪ ﻓڪﺮﻯ بڪنید.
🌸ﺷﻴﺦ ﺳﺮﺵ ﺭﺍ ﭘﺎﺋﻴﻦ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ ﻟﺤﻈﺎﺗﻰ ﺗﺎﻣﻞ ڪﺮﺩ، ﺑﻌﺪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﭘﺴﺮﺕ ﺳﻠﺎّﺥ ﺍﺳﺖ؟ ﮔﻔﺖ: ﺑﻠﻪ. ﺷﻴﺦ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺧﻮﺏ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ!! پیرزن ﮔﻔﺖ: ﭼﺮﺍ؟ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﺨﺎﻃﺮﺍﻳﻨڪﻪ ﮔﻮﺳﺎﻟﻪ ﺍﻯ ﺭﺍ ﺟﻠﻮﻯ ﻣﺎﺩﺭﺵ ڪﺸﺘﻪ. ﻭ ﭘﺴﺮ ﺷﻤﺎ ﺩﻭ ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺯﻧﺪﻩ ﻧﻴﺴﺖ، ﺩﻝ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻩ ﺁﻧﻬﻢ ﺩﻝ ﻳڪ ﺣﻴﻮﺍﻧﻰ ﻭ ﺁﻧﻬﻢ ﻣﺎﺩﺭﺵ ﺁﻩ ڪﺸﻴﺪﻩ....
🌿پیرزن ﮔﻔﺖ: ﺁﺷﻴﺦ ﻳﻚ ڪﺎﺭ ﺑڪﻦ ﭘﺴﺮﻡ ﻧﻤﻴﺮﺩ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﮔﺮﻳﻪ ڪﺮﺩ. ﺁﺷﻴﺦ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﺧﻪ ﻣﻦ ﭼﻪ ڪﺎﺭڪﻨﻢ ﺩﺳﺖ ﻣﻦ ڪﻪ ﻧﻴﺴﺖ. ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺩﻝ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻩ ﻭ ﺁﻩ ﺁﻥ ﺣﻴﻮﺍﻥ ﮔﺮﻓﺘﻪ ... ﻭ ﺑﻌﺪ ﺁﻥ ﺟﻮﺍﻥ ﻫﻢ ﻣﺮﺩ.
👈ببینید ﺍﻳﻦ ﺩﻝ ﻳڪ ﺣﻴﻮﺍﻧﻰ ﺭﺍ ﺳﻮﺯﺍﻧﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﻭ ﺁﻥ ﻭﻗﺖ ﺗﻮ ﺩﻝ ﺍﻧﺴﺎﻥ ڪﻪ ﺍﺷﺮﻑ ڪﺎﺋﻨﺎﺕ ﺍﺳﺖ ﻣﻰ ﺭﻧﺠﺎﻧﻰ ﻭﺑﺪﺭﺩ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻯ،
ﻭﺍﻯ ﺑﺤﺎﻝ ﺁﻥ ﺁﺩﻡ ﻫﺎﻳﻰ ڪﻪ ﺩﻝ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺴﻮﺯﺍﻧﻨﺪ، ﺟﻮﺍﺏ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﭼﻪ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﺪﻫﻨﺪ. ﺍﻯ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﻮﺍﻇﺐ ﺑﺎﺷﻴﺪ.....
.
☘️🌸
🌱 @hayate_dobareh 🌱
🌹عکس نوشته زیبای قرآنی🌹
🌿سوره رحمن (آیه۲۶و۲۷)
💥همه كسانی كه روی آن [= زمین] هستند #فانی میشوند،
و تنها ذات #ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی میماند!
.
☘️🌸
🌱 @hayate_dobareh 🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥خانه ابدی👆👆
🔻مراحل ساخت و ساز #خانه_ابدی
🤲خدا عاقبت همه رو ختم بخیر کن🤲
.
☘️🌸
🌱 @hayate_dobareh 🌱
💫☄عالم ذر چيست؟
(قسمت دوم)
🍃سپس شيخ مفيد آيه شريفه:
☘(وَ اِذْاَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنى آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ اَشْهَدَهُمْ عَلى اَنْفُسِهِمْ اَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلى شَهِدْنا اَنْ تَقُولُوا يَوْمَ القِيمَةِ اِنّا کُنّا عَنْ هذا غافِلينَ.
🌱 ((به خاطر بياور زمانى را که پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم، ذريه آنها را برگرفت و آنها را گواه بر خويشتن ساخت و فرمود: آيا من پروردگار شما نيستم؟ گفتند: آرى، گواهى مى دهيم چنين کرد براى اين که در روز رستاخيز نگوييد ما از اين يعنى توحيد غافل بوديم و از پيمان فطرى توحيد، بى خبر بوديم.))
شيخ مفيد فرموده اين پيمان الهى از ذريه آدم به اينکه اقرار کنند به ربوبيت حضرت آفريدگارو توحيدش، همه آنها پذيرفتند، پيمان لفظى و نطقى نبوده و نيز تنها در زمان آدم ابوالبشر نبوده بلکه پيمانى است تکوينى که همراه آفرينش هر فردى از بشر بوده و هست؛ يعنى حس خداجويى و خداشناسى و استعداد و آمادگى براى حقيقت توحيد در نهاد بشر همراه آفرينش او قرار داده است و اين سرّ الهى در عقل انسانى به صورت يک حقيقت خودآگاه وديعه گذاشته شده است .
بنابراين، همه افراد بشر داراى روح توحيدند و پرسشى
که خداوند از آنها فرمود به زبان تکوين و آفرينش است و پاسخى که آنها داده اند نيز به همين زبان است و خلاصه اين سؤ ال و جواب و پيمان مزبور، يک پيمان فطرى است که الا ن هم هر کس در درون جان خود آثار آن را مى يابد و حتى طبق تحقيقات روانشناسان اخير، حس مذهبى يکى از احساسات اصيل روان ناخودآگاه انسانى است و همين حس است که بشر را در طول تاريخ به سوى خداشناسى هدايت نموده و هر انسان عاقلى به وجدان خود که رجوع کند مى فهمد او را آفريننده و پرورش دهنده اى است و نيز مى فهمد که رب او و رب تمام اجزاى جهان آفرينش، يکى است .
بچه سه - چهار ساله اگر به طورى که نفهمد چيزى جلويش بگذاريد، پيش از آنکه دست به آن بزند به آورنده اش متوجه مى شود و به فطرت خود مى فهمد که هر پديده اى، پديدآورنده دارد. و براى پرسش و پاسخ فطرى، تکوينى، استعدادى و حالى در قرآن مجيد و غير آن مواردى است که نقل آنها براى محل مناسب ترى واگذار مى شود.مى گويند در عالم ذرّ، ارواح قبول سعادت و شقاوت نمودند چنانچه اضطرارى بوده، ظلم است و هر گاه اختيارى بوده اگر عقل
سوم: مسلک کثيرى از علماى متقدمين و متاخرين است که تمام اخبار وارده در باب طينت و عالم ذر و اخذ ميثاق صحيح است و ظاهر آنها هم مراد است و منافات با هيچ اصلى و قاعده اى از اصول دين و قواعد عقلى ندارد.
اگر کسى بگويد لازمه اين اخبار، تاييد مذهب جبر است؛ زيرا در عالم ذر، آنچه را شخص قبول کرده، اضطرارا بوده، در جواب گوييم:
اولا: هر کس در آن عالم هرچه قبول نموده از روى اختيار و شعور بوده چنانکه قبلا ذکر شد، بلکه بعضى فرموده اند شعور و عقل براى هر کس در آن عالم بيشتر بوده تا اين عالم .
و ثانيا: مفاد عده اى از اخبار وارده در مقام، اين است که هر کس در عالم ذر هرچه قبول کرده مجبور و مضطر نيست که در اين عالم مثل همان را قبول و عمل نمايد، بلکه ممکن است در اين عالم تغيير نمايد؛
چنانچه در ذيل حديثى که از حضرت اميرالمؤمنين(عليه السّلام) مروى است مى فرمايد:
(و شرط فى ذلک البداء فيهم)؛ يعنى: (شرط فرمود پروردگار عالم بداء را در اصحاب شمال.)
يعنى کسانى که در آن عالم به سوء اختيار خود سرکشى و طغيان ورزيدند و جزء اصحاب شمال شدند، اگر در اين عالم توبه و انابه نمايند و در تبعيت انبيا سعى نمايند، خداوند تغيير مى دهد و آنها را از اصحاب يمين قرار خواهد داد و چون قابل تغيير است در دعاهاى ماه مبارک رمضان و غير آن وارد است:
(و ان کنت من الاشقياء فامحنى من الاشقياء واکتبنى من السعداء فانک قلت و قولک حق:
(يَمْحُواللّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ اُمُّ الْکِتابِ).
و اما استعجاب از اينکه اگر عاقل بودند چگونه اقدام به زيان خود نمودند، گوييم اين استعجاب بى مورد است، مشاهده مى شود که بسيارى از عقلا در بسيارى از موارد با کمال شعور و اختيار، اقدام به زيان خود نموده اند و بعد پشيمان شده اند و نيز شيطان ملعون با کمال شعور و اختيار، ترک نمود امر حق را و از سجده تمرد کرد.
.
☘️🌸
🌱 @hayate_dobareh 🌱
ایمان دارم🍃
که قشنگ ترین عشق نگاه مهربان خداوند به بندگانش است💕
زندگے را به اوبسپار🍃
و مطمئن باش که تا وقتے که پشتت به خدا گرم است
تمام هراسهاے دنیاخنده دار است...🍃
.
☘️🌸
🌱 @hayate_dobareh 🌱
💠 #امام_باقر_علیه_السلام :
⚠️هر كه خشم خود را از مردم باز دارد،
🔔خداوند در روز قيامت از گناه او در گذرد
📙 ميزانالحكمه، ج۸، ص۴۵۳
.
☘️🌸
🌱 @hayate_dobareh 🌱
✍ حضرت علّامه سیّد محمّدحسین طباطبایی :
👈 یاد مرگ انسان ساز است.
رفتن به قبرستان در سازندگی انسان موثّر است.
.
☘️🌸
🌱 @hayate_dobareh 🌱
💥تلنگر💥
🌑دوستــــِ بد
یا گنـــاه رو بــرات خوشگل میـکنه
یا خــودش گنـــاهــکاره
❤️دوستــــِ خوب
تـو رو به یاد خــدا میـندازه
وقـتی کنـارشی از گنـاه کردن
شـــرم داری.
.
☘️🌸
🌱 @hayate_dobareh 🌱