اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُغَيِّرُ النِّعَمَ
😔
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت مادر 🥺😭
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 معناشناسی #سلطهجوئی در اندیشهورزی
✍ اصغر آقائی
_______________________
🔻 هرگاه هر فردی تنها خود را #حق بداند، و بر این اساس با #تحکّم با دیگران برخورد کند و از آنان #مطالبه_دلیل نکند، و یا دلیل آنان را روشمند #نقد نکند؛ چنین فردی مرتبهای از #استکبار را دارد؛ و این استکبار عامل استهزاء و دیگر صفات منفی اخلاقی خواهد شد.
🔻نشانه #در_مسیر_حق_بودن آن نیست که خود را فقط حق بدانی، که نشانهاش این است که اهل #استماع باشی؛ و این استماع به حکم #یستمعون_القول، امری مستمر و از روی #عبودیت است.
🔻 و این استماع برای فهم خواهد بود؛ نه صرفاً برای ردّ، که از ابتدا #موضعگرفتن، ممکن است #جاهلانه، باشد؛ چراکه ممکن است برتر از آنچه تو حق میپنداری نیز وجود داشته باشد.
🔻 بارها گفتهام میان #عبودیت و #عقلانیت و #ایمان، اینهمانی در مصداق وجود دارد؛ و بر این اساس، هر مقدار بر عبودیت فرد افزوده میشود، استماع او حتی نسبت به #دشمن نیز بیشتر میشود؛ چه رسد نسبت به اهل حق؛ و این حالت است که پیامبر ص را به #اُذُنُ_خیر_لکم مفتخر میسازد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
@hayatemaqul
🔰 گام به گام با انسان کامل (۴۰)
✍ اصغر آقائی
_______________
گام سوم: با ابراهیم ع (۲۰): آغاز طواف
🔻کنار چشمه زمزم نشسته بودم و عظمت آن را مینگریستم که اسماعیل دوان دوان سراغم آمد. با لبخند گفت مهمان بابا امروز بنائی داریم.
🔻از جا بلند شدم و با لبخند و شوخی گفتم: پس نوبت تو هم رسید؟ اسماعیل گفت: نوبت چی؟ گفتم: اینکه باید به خانه بخت بروی؛ بالاخره باید خانهای نُقلی بسازی که زندگی مشترک خود را شروع کنی! اسماعیل که تازه متوجه منظور من شده بود، با خجالت گفت: نه مهمان بابا، قرار است که ... .
🔻سخنش تمام نشده بود که یک باره سکوت کرد. خط نگاهش را دنبال کردم که ناگهان ابراهیم در قاب چشمانم قرار گرفت. نزدیک آمد و گفت: برویم.
🔻صلابت ابراهیم مانع من شد تا از اسماعیل بپرسم که قصه چیست؟ و قرار است که چه اتفاقی بیافتد؟ من بارها وقتی با ابراهیم بودم ابتلائات و آزمایشهای سخت او را به چشم خود دیده بودم. «وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ»
🔻 گوئی ابراهیم این بار نیز منتظر آزمایش دیگری بود.
🔻ناخواسته کمی از آنها فاصله گرفتم. احساس میکردم دیگر باید از آن دو خداحافظی کنم و به سفر خویش ادامه دهم. احساس دلتنگی کردم.
🔻وقتی از دور به استواری این پدر و پسر نگریستم با خود گفتم: آخر چرا برخی به این مرد بزرگ و فرزندان او حسادت میکنند؟! پاسخ واضح بود: چون توان دیدن فضل و برتری آنان را نداشتند. «أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنَآ آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُم مُّلْكًا عَظِيمًا»
🔻مدتی از حرکت ما نگذشته بود که دیدم ابراهیم ایستاد و گفت: همینجاست.
🔻من که غصه جدایی از آنها دل و دماغی برایم باقی نگذاشته بود و از طرفی با بودن ابراهیم از سؤالکردن شرم داشتم، منتظر ماندم تا ببینم چه خواهد شد؟
🔻کمی به آن مکانی که ابراهیم به آنجا اشاره کرده بود نزدیک شدم. گویی سازهای است که چیزی از آن نمانده است.
🔻ابراهیم که گویی متوجه افکار من شده بود گفت: اینجا قرار است قرارگاه توحید شود و موحّدان عالم را به سوی خود جذب کند؟
🔻من که هنوز متوجه سخن او نشده بودم، منتظر ماندم تا ببینم چه اتفاقی در راه است؟
🔻ابراهیم و اسماعیل شروع به بهپاساختن خانهای ساده با چهار دیوار بلند کردند.
🔻کارشان به پایان رسید و من با تعجب گفتم: چهاردیوارییییییییییییی؟ این دیگر چیست؟
🔻ابراهیم گفت: اینجا کعبه است. میعادگاه موحّدان عالم «وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»
🔻خدای من! تازه متوجّه شدم. بتشکنیِ ابراهیم یک سوی قصه بود و دعوت به توحید سوی دیگر قصه و او باید تاریخساز شود و اینگونه آن یگانه دهر، الگوی پیامبر آخر الزمان میشود «إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَذَا النَّبِيُّ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَاللّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ»
🔻 آری بتشکنی بدون دعوت به توحید معنا ندارد.
🔻و من در پی ابراهیم و اسماعیل، اولین طوافکنندگان خانه حق، با شوقی فراوان و از سویدای قلبم گفتم: لبّیک اللهم لبّیک ...
... و سفر ادامه دارد ... .
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰درنگی در حدیث "لولا فاطمة لما خلقتکما"
✍ اصغر آقائی
_______________________
🔻 در روایتی قدسی چنین نقل شده است:
💠یا أَحْمَدُ! لَوْلاک لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاک، وَ لَوْلا عَلِی لَما خَلَقْتُک، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُکما
💠ای احمد! اگر تو نبودی افلاک را خلق نمیکردم و اگر علی نبود تو را خلق نمیکردم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را خلق نمیکردم.
🔻 این حدیث به لحاظ سندی بسیار ضعیف است؛ علاوه بر اینکه تنها در کتابهای متأخر شیعه آمده است و در کتابهای متقدّم از آن خبری نیست.
🔻 به لحاظ محتوایی نیز به دلیل تباین آن با جایگاه پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و اميرالمؤمنين علیهالسلام هم به راحتی قابل دفاع نیست و هم لزومی در نقل و دفاع از آن وجود ندارد که در ادامه بیان میشود.
🔻 برخی برای آن توجیهاتی ذکر کردهاند مانند:
✔️ ۱. چون ادامه رسالت و ولایت پیامبر ص از طریق فرزندان حضرت فاطمه علیهاالسلام بوده است، لذا معنای حدیث چنین میشود: اگر فاطمه س نبود، به تبع آن فرزندان ایشان هم نبودند تا ولایت و امامت حضرت ادامه یابد.
✔️ فاطمه س مظهر جایگاه حقیقت محمدی حضرت رسول اکرم ص است لذا معنای حدیث به اجمال این است که ولایت آن حضرت در ایشان و فرزندانشان تجلی یافته است.
🔻 به نظر میرسد هرچند هر دو توجیه قابل تأمل هستند اما:
۱. چنین عبارتهایی تقريبا درباره بسیاری از افراد دیگر نیز صادق است و نشان از جایگاه خاص آن فرد نخواهد بود؛ در حالی که لسان حدیث بیان جایگاه ویژه برای ایشان است.
۲. حقیقت محمدی، که مفهومی عرفانی و ریشهدوانده در اسم جامع الله دارد، مظاهر متعددی دارد، که بسیاری از آنها کاملتر و برتر از مظهریت حضرت زهرا علیهاالسلام است؛ و باز جایگاه ویژه ایشان در میان این مظاهر خاص روشن نیست.
🔻در مجموع به نظر میرسد توجیهات پیشگفته در صورتی پذیرفته است که بگوییم چنین حدیثی در پی بیان جایگاه خاصی برای ایشان نیست و تنها بر این نکته تأکید میکند: ۱) اگر اميرالمؤمنين علیهالسلام نبودند، تعبیر قرآنی "مَا بَلَّغتَ رِسَالَتَه" تحقق مییافت، و ۲) ادامهداربودن این ولایت را باید در فرزندان فاطمه زهرا علیهاالسلام جستجو کرد.
🔻 هرچند به نظر نگارنده با وجود آنکه مادر اولیاء الله بودند خود جایگاه کمی نیست، امّا حضرت مادر آنقدر فضایل و کرامات و حقایق باطنی دارد که نیاز به نقل چنین روایاتی که ممکن است مورد سوءاستفاده و یا عدم فهم صحیح مخاطبان عام قرار بگیرد نیست؛ به ویژه آنکه معمولا اهالی منبر به دلیل جایگاه خاص منبر، این حدیث را چنان آب و تاب میدهند که گویی فاطمه زهرا علیهاالسلام جایگاهی برتر نسبت به حضرت رسول ص و امام اميرالمؤمنين علی بن ابیطالب عليه السلام دارند.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰نفرین مردگان
✍ اصغر آقائی
__________________
🔻 گاه دیده میشود افرادی امواتی را به دلایل مختلفی لعن و نفرین کرده، درباره آنان بدگویی میکنند.
🔻 این کردار ریشه در مسائل مختلفی چون غیرت دینی، تبرّی و تولّی و یا بغضهای شخصیِ فرد لعنکننده؛ و یا شهرتِ فرد فوت شده به گناهکاری دارد.
🔻 در مجموعه بدگویی از اموات چه برسد به لعن آنان در اصل اوّلی جایز نیست مگر امواتی که با دلیل خاصی شایسته لعن شدهاند؛ مانند ۱) افرادِ بهاسملعنشده بر زبان معصوم، ۲) لعن گروهی به صفت مانند لعن کافران و منافقانی که با آگاهی در برابر حق صریح مخالفت دائمی داشتهاند.
✔️ درباره گروه دوم توجّه داشته باشیم تعیین مصداق برای این دو گروه نیاز به احتیاط فراوان دارد و نمیتوان به راحتی افراد را به نفاق و کفر متهم کرد، لذا احتیاط در ترک اتهام نفاق و کفر به افراد است.
🔻 با توجّه به نکات پیشگفته بدگویی نسبت به اموات، به طور مطلق، ناشایست است مگر دو گروه پیشگفته.
🔻باید توجه داشت در یک کلام #معیار لعن شرک و کفر آگاهانه به معنی انکار مطلق حق با وجود علم و آگاهی است. و هر جا که شک کنیم فردی دچار شرکو کفر شده است یا خیر، اصل عدم شرک و کفر است.
✔️ بر اساس مطالب پیشگفته نه تنها لعن برخی افرادی که گناهان خاصی چون #خودکشی را انجام دادهاند شایسته نیست، که طلب مغفرت برای ِآنان امری نیکوست. و نباید به راحتی آنها را به شرک و کفر متهم نمود.
🔻پیامبر اسلام صلي الله عليه و آله فرمود:
💠لا تذكروا أمواتكم إلّا بخير فإنّهم إن يكونوا من أهل الجنّة تأثموا و إن يكونوا من أهل النّار فحسبهم ما هم فيه
💠 مردگانتان را جز به نیکی یاد نکنید؛ زیراکه اگر اهل بهشت باشند، گناه کردید؛ و اگر جهنّمی باشند، همان آنها را کفایت میکند.
🔻 امام باقر علیه السلام فرمود:
💠 صلّ على من مات من اهل القبله و حسابه على اللّه.
💠 بر هر که اهل قبله بود نماز بگذارید، و حساب (آخرت) آنان بر خداوند است.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 بغض دشمنان اهل بیت علیهم السلام
🔻 همچنان که باید کودکان را با محبّت اهل البیت علیهم السلام پرورش دهیم، ضرورتی عقلی و دینی است که اشراب بغض دشمنان آنان نیز در قلب کودکان لازم است؛ زیرا حبّ و بغض دو سوی مکمّلکننده یکدیگر هستند، و هر یک بدون دیگری اگر بازدارنده و گمراهکننده نباشد، رشددهنده یقینا نیست.
🔻این تربیت را در رفتار و سخن امام جواد علیه السلام چهارساله ببینیم:
💠روزی ایشان که کمتر چهار سال داشتند نزد پدر دستان خویش را بر زمین گذارد و سر رو آسمان، در فکری عمیق فرومیرود. وقتی پدر درباره این حالت او میپرسد، میگوید:
درباره آنچه بر مادرم فاطمه سلام الله علیها گذشت فکر میکنم.
سپس از بغض خود نسبت به آن دو غاصب و ظالم لعنه الله علیهما سخن میگوید و اینکه دوست دارد با آنان چگونه برخورد کند.
💠 عَنْ زَکَرِیَّا بْنِ آدَمَ قَالَ: «إِنِّی لَعِنْدَ الرِّضَا إِذْ جِیءَ بِأَبِی جَعْفَرٍ ع وَ سِنُّهُ أَقَلُّ مِنْ أَرْبَعِ سِنِینَ فَضَرَبَ بِیَدِهِ إِلَى الْأَرْضِ وَ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ فَأَطَالَ الْفِکْرَ فَقَالَ لَهُ الرِّضَا ع بِنَفْسِی فَلِمَ طَالَ فِکْرُکَ فَقَالَ فِیمَا صُنِعَ بِأُمِّی فَاطِمَةَ أَمَا وَ اللَّهِ لَأُخْرِجَنَّهُمَا ثُمَّ لَأُحْرِقَنَّهُمَا ثُمَّ لَأُذْرِیَنَّهُمَا ثُمَّ لَأَنْسِفَنَّهُمَا فِی الْیَمِّ نَسْفاً فَاسْتَدْنَاهُ وَ قَبَّلَ بَیْنَ عَیْنَیْهِ ثُمَّ قَالَ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی أَنْتَ لَهَا یَعْنِی الْإِمَامَةَ».
📕بحار الانوار ج.۵۰ ص.۵۹
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#توسل به حضرت مادر🥺💔
♧♡چادر وصلهداری که برتر از تمام کهکشانها بود.♡♧
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♡زهرا در آتش بود، حیدر داشت میسوخت.♡
🥺💔
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 سخن خدا🍃
🌱 لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَابًا فِيهِ ذِكْرُكُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ؟
🌱بیتردید كتابى به سوى شما نازل كرديم كه ياد شما در آن است. آيا نمىانديشيد؟
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul