حیات طیبه مهدویّ🍎
💠 دلائلِ منطقی، عقلی و اعتقادیِ نیاز جامعه، به رهبرانِ الهی (قسمت هفدهم) 🔸️۱۰)-
↔️ ادامه (دلائل عقلی نیاز جامعه به..... )⬇️
💠 دلائلِ منطقی، عقلی و اعتقادیِ نیاز جامعه، به رهبرانِ الهی
(قسمت هیجدهم)
🔸️۱۱)- امامت، مایه اِتمامِ حجّتِ الهی
از جمله دلائل عقلیِ ضرورتِ وجودِ امام، کامل شدنِ برهان و حجت الهی نسبت به افرادِ زشت کردار، هنگام بهانه جویی و عذرتراشی، در روز حسابرسی است .
انواع هدایت الهی:
⬅️تکوینی ⬅️تشریعی
ویژگی های هدایت تکوینی👇
در هدایت تکوینی،
اختیار، جایگاهی نداشته و آفرینش به گونهای است که ناگزیر باید به قوانین آن تن در دهیم و سرپیچی از آن امکان پذیر نیست، مثل رشد و نمو، جوانی و پیری، که هیچ کس نمیتواند تقاضای همیشه جوان ماندن را داشته باشد.
از هدایت تکوینی موجودات، قرآن اینگونه یاد می کند :
پروردگار ما كسى است كه به هر چيزى آفرينش خاص آن را عطا كرده وآنگاه (آن را به راه كمال) هدايت فرمود.. ۱
🔻اما در هدایت تشریعی و رسیدن به کمالات معنوی و طیّ سیر و سلوک الهی، خداوند به انسان، قدرت انتخاب داده، تا از راهِ اطاعتِ حقّ، در رشد روحانی خویش، سهیم باشد.
♦️سه عامل موثر در هدایت تشریعی:
۱) اراده و خواستن
۲) پشتکار و همت
۳) اطاعت محض (تقوای الهی)
این سه عامل، فوق العاده موثر در هدایت تشریعی اند و انسان، قدرت انتخاب دارد که در صراط مستقیم، و یا در مسیلِ وحشتناکِ گمراهی، گام بردارد.❗️
البته خداوند متعال، به منظور هدایت انسانها به همراه پیامبران و جانشینانِ راستین آنان، کتابهای آسمانی فرستاده است.
در طول تاریخ، انسانها نسبت به هدایت تشریعی دو نوع واکنش متفاوت از خود بروز داده اند .
عده ای با حسن استفاده از اختیار و قدرت انتخاب، حرکت در مسیر خیر و نیکی و تکامل معنوی را برگزیده و در نقطه مقابل جمعی دیگر با سوءاستفاده از قدرت انتخاب شان، فریب هوای نفس را خورده و از راهیابی و تشرّف به سعادت ابدی بازماندند.❗️
قرآن در این زمینه می فرماید:
ما به حقیقت راه (حق و باطل) را به او نُمودیم، حال خواهد (هدایت پذیرد و) شکر (این نعمت) گوید و یا خواهد (آن نعمت را) کفران کند. ۲
___________________
📚 زیر نویس
۱)- آیه ۵۰ سوره طه
۲)- آیه ۳ سوره انسان
↔️ ادامه دارد
🌿https://eitaa.com/hayyatetayebh
💠 دلائلِ منطقی، عقلی و اعتقادیِ نیاز جامعه به راهبران الهی
( قسمت نوزدهم )
↔️ ادامه قسمت گذشته
🔰 با مطالعهی دقیق در معارفِ اصیلِ اسلامی، به ویژه قرآن مجید، در می یابیم که یکی از دلایل و اهداف بعثتِ پیامبران،«اتمام حجت» از طرف خداوند متعال است.
📦 در نوع هدایت تشریعی، چون به انسان اختیار(قدرتِ انتخاب) داده شده است، او در مقابل افعال و اعمال خود مسئول است و باید پاسخگو باشد، اما ممکن است در قیامت و هنگام حسابرسی، انسان بگوید:
« اگر کسی را می فرستاد و راه هدایت را از راه ضلالت برای ما تبیین میکرد و نشان می داد، ما به راه هدایت می رفتیم».
خداوند متعال به وسیلهی فرستادن پیامبران، اتمام حجت میکند:⬇️
« رُسُلاً مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ لِئَلاّ یَکُونَ لِلنّاسِ عَلَی اللهِ حُجَّهٌ بَعْدَ الرُّسُلِ... »
یعنی؛
پيامبرانى (را فرستاديم) كه بشارتدهنده و بيمدهنده بودند، تا پس از پيامبران، براى مردم بر خدا حجّتى نباشد ...[۱]
🌺 بنابراین نتیجه می گیریم👇
«همین هدایت عمومی و اتمام حجت خداوند که فرستادن پیامبران را باعث شده، گواهی می دهد که پس از درگذشت آخرین فرستاده الهی یعنی پیامبر اکرم، کسی که در اوصاف و کمال، مانند او باشد، به جای وی گماشته شود، تا مردم معارف دین را از او گرفته و در موارد حیرت و اختلاف، به او مراجعه نمایند؛
در غیر این صورت، لازم است که خداوند مردمان را پس از پیامبر، به حال خود رها کند و آنان را از نعمت هدایت محروم، و از وجود حجت و راهنمای راه، بیبهره سازد»❗️
🔹️اگر گفته شود، این لطف و حجت الهی، چرا اکنون ظاهر نیست و در جایگاه هدایت مردم به سمت کمال اِعمالِ امامت نمی کند❓
جواب آن است که مشکل از خود ماست.❗️
📚پاورقی
۱. نساء، ۱۶۵
----•••••○○○○■○○○○•••••-----
📚منبع ◀️کانال"حیات طیبه مهدوی" در ایتا
🌿https://eitaa.com/hayyatetayebh
حیات طیبه مهدویّ🍎
🔆 براهین عقلی نیاز به معصوم "۲۰" ۱۴)- برهان "لزوم ضمانت اجرایی در قانون الهی" هر عاقل منصف
↔️ ادامه مبحث "براهین عقلی ......"⬇️
🔆 براهین عقلی نیاز جامعه به معصوم "۲۱"
۱۴)- برهان "لزوم ضمانت اجرایی در قانون الهی" 2️⃣
💧و در مرحله سوم:
عشق و علاقه و اعتقاد قلبی آنان به ذات اقدس الهی، به قدری قوی و محکم باشد که بر جمیع تمایلات و علاقات عادی بشری، غلبه پیدا کنند. به گونهای که هیچ چیزی نتواند مانع اجرای احکام الهی گردد.
💧و در مرحله چهارم:
اعتقاد عمیق به صحت و کمال قوانین الهی؛ به گونهای که هیچ گاه تحت تأثیر دیگران و اغوای نا اهلان قرار نگیرد، تا در اجرای احکام الهی، دچار تزلزل نشود؛
بنابر این با توجه به اهمیت موارد یاد شده که شرط اصلی در صحت انجام کار و ضمانت اجرایی در عمل به قوانین و شرایع الهی است، کسی جز "امام" ـ به معنای واقعی آن ـ برخوردار از چنین ویژگیهایی نیست، تا بتواند همچون انبیاء الهی به رهبری و ولی امر بودن جامعه اقدام نماید.
🔸️از این رو علمای مکتب امامیه بدون تعصب و با تحقیق منصفانه به این اندیشه صحیح رسیده و به وجوب وجود امام و ضرورت عقلی آن در جامعه، اعتقاد پیدا نمودهاند.
چنین اندیشهای نسبت به امامت که ماندگاری و پایداری دین و معرفت دینی به وجود آن باشد، نه تنها وجود آن در جامعه واجب است، بلکه یکی از مهمترین اصول، ارکان و مقوِّماتِ جامعه دین مدار و اسلام محور است.
----•••••○○○○○■○○○○○•••••-----
📚منبع : کانال مهدیاران
🌿https://eitaa.com/hayyatetayebh
🔆 براهینِ عقلی، اعتقادیِ نیاز جامعه به رهبران معصوم "۲۲"
۱۵)- احساس نیاز به امام و راهنما
نیاز مبرم به وجودِ چنین امامی (که در قبل گفته شد) را عقولِ سالم، ضرورتی انکار ناپذیر میدانند؛ چنانکه بزرگان علمای شیعه در منابع و کتب معتبرشان به صورت منطقی و استدلالی بر آن تأکید نمودهاند.
در اینجا بنا به ضرورتِ اختصار، برخی را مورد اشاره قرار میدهیم :
۱/شیخ مفید در کتاب «اوائل المقالات»، ص ۷؛
۲/شیخ طوسی در کتاب «تهذیب الاحکام»، ج ۱، ص ۳۳۵؛
۳/شیخ صدوق در «الهدایهًْ»، ص ۲۷؛
۴/مقدس اردبیلی در کتاب «الحاشیه علی الاهیات»، ص ۱۷۸؛
۵/ملا محمد مهدی نراقی در کتاب «انیس الموحدین»، ص ۱۳۷؛
۶/محمد حسن نجفی در «جواهر الکلام»، ج ۶، ص۵۶؛
۷/شیخ مرتضی انصاری، حکیم سبزواری، محمد رضا مظفر و… در آثار به جای مانده خویش،همه ⬇️
نه تنها بر ضرورت وجود و ولایتِ امام در جامعه، تأکید نمودهاند، بلکه این وجودِ ولایت امام را، واجب و حتی جزء اصول دین و مقوِّمات(زیرساخت های) دین، برشمردهاند.
🔰 تدوین: "حیات طیبه مهدوی" ایتا
□■□■□■□■□■□■□
↔️ ادامه دارد
🌿https://eitaa.com/hayyatetayebh
🔆براهین عقلی، اعتقادیِ نیاز جامعه به رهبران معصوم "۲۳"
🔸️۱۶)- "حاکمیتِ سیاسی"، منصب(جایگاهِ) مخصوصِ امامت و ولایت
🔄 چند پرسش
۱) آیا خلافت، بر مسلمانان قاعدهای دارد؟
۲) آیا طبق قانون و روش اسلام، باید خلیفهی مسلمانان، به امر خداوند، انتخاب شود؟
یا اینکه با هر شیوهای امکانپذیر است؟
♻️ پاسخ
◀️ ضرورت وجود خلافت و جانشینی رسول خدا، برای گسترش و استمرار اسلام بر احدی پوشیده نیست.
◀️ دین اسلام، اعمِّ از محتوای درونی و تحقق خارجیِ آن، مرز مشترک دنیا و آخرت، برای رساندن انسانها به مطلوبها و رستگاریِ جاودان است.
◀️ رابطهی خلافت و دیانت، مانندِ رابطهی مقدمه و ذیالمقدمه، رابطهای وثیق و منطقی است.
◀️ این ارتباط، در صورتی مشروع است:
1) از قرآن و سنت پیامبر اکرم، سرچشمه گرفته باشد
۲) سعادت انسانها را به ارمغان آورد؛ در غیر این صورت، خلافت مسلمانان در اندک زمانی گرفتار دنیا طلبی، غفلت زدگی، تفرقه، استبداد و… خواهد شد.❗️
🔹️ جامعیت و کمال اسلام، ویژگی منحصر به فردی است که قادر به پاسخگویی تمام نیازها و برنامههای جوامع بشری است.
این جامعیت، در حوزهی هدایت انسانها، نیازمند وجود رهبری خدا محور است که همچون پیامبر عظیم الشأن اسلام، یا جانشین واقعی آن بتواند جامعهی آرمانی، قانونمند، عدالت گستر و امورِ دنیا و آخرتِ امت اسلام را هدایت و رهبری نماید.
🔰 تدوین: "حیات طیبه مهدوی" ایتا
□■□■□■□■□■□■□
↔️ ادامه دارد
🌿https://eitaa.com/hayyatetayebh
🔆 براهین عقلی، اعتقادیِ نیاز جامعه به رهبران معصوم "۲۴"
🔸️۱۷)- مهم ترین وظیفهِ خلیفه مسلمین، از دیدگاهِ عقل و منطق ◀️ استمرارِ اسلامِ اصیل 1️⃣
♻️ پرسشی اساسی:
وظیفه اصلیِ خلیفه مسلمانان چیست؟
آیا بدون وجودِ رهبری الهی و پیامبر گونه، انتظارِ اجرائی شدنِ اسلامِ اصیل و تداومِ بدونِ انحرافِ آن، انتظاری بیهوده و پوچ نیست⁉️
مهم ترین مسئولیتِ رهبرانِ ممالکِ اسلامی بعد از رحلت پیامبر اسلام، استمرار و تداوم بخشیدن به اسلامِ اصیل، تا پایانِ عمرِ دنیا می باشد.
در آئینِاسلام، همانا دین وسیله ی تحکیم حکومتها نیست، تا هر کسی به هر طریق ممکن به آن برسد و ادعای خلافت و جانشینی رسول خدا، برای اداره ی جامعه ی مسلمانان را داشته باشد و هر روز به ترفندی بر مسلمانان حکومت نماید؛ بلکه خلافت و ولایت در اسلام از پیکره و کالبد اصلی آن است و از دیدگاه اسلام ولی، خلیفه و امام در جامعه، پاسبان اصلی تعالیم اساسی و اصول مسلّم اسلام است.
در انواع حکومتها، اعم از دیکتاتوری، طبقاتی، دموکراسی محض انسانی و… تمام سلطهها، قدرتها، قانونها و تصمیم سازی آنان با یک یا چند نفر از مردم بوده، طبق قوانین و حدود الهی عمل نمیکنند. اما در اسلام نوع حکومت و اساس آن، اعتقاداتِ دینی است.
♦️تمامی دانشمندان اسلامی معتقدند⬇️
۱.در حکومت دینی، منشأ قدرت و سلطه، خداوند متعال است
۲. حاکمان با واسطه یا بدون واسطه، مشروعیتِ سلطهی خود را از خداوندِ متعال أخذ نمودهاند.[۱]
📚 پاینویس
۱. احمد عطیهْ الله: القاموس السیاسی و عبدالوهاب کیالی
[موسوعهْ السیاسهْ، ج۱، ص۱۴۷]
----•••••○○○○○■○○○○○•••••--
📚منبع ◀️کانال"حیات طیبه مهدوی" در ایتا
🌿https://eitaa.com/hayyatetayebh
حیات طیبه مهدویّ🍎
💠 دلائلِ منطقی، عقلی و اعتقادیِ نیاز جامعه به راهبران الهی ( قسمت نوزدهم )
↔️ ادامه. مبحث (دلائل عقلی نیاز جامعه به..... )⬇️
💠 دلائل منطقی، عقلی و اعتقادیِ نیاز جامعه به رهبران الهیِ معصوم
( قسمت بیستم )
🔸️۱۲) ضرورت منطقیِ وجود امامِ معصوم، در راسِ حاکمیتِ جامعه بشری
در پیام شماره قبل(۱۹) مطرح شد ⬇️
علّتِ آشکار نبودنِ وجودِ امامِ معصوم، در جایگاه هدایتِ مردم، ناآگاهی و غفلت و عاقبتُ و فرجامِ نخواستنِ خودِ مردم است❗️
⏺️ نظر علامه حلی در این رابطه:
برای بهره مندی از لطفِ وجودِ سلسه امامت، در راس حاکمیت سیاسی جوامع بشری، باید سه پدیده زیر تحقق پذیرد :
۱. آفرینش امام و تجهیز وی به قدرت، علم و نصِّ(تصریحِِ)بر نامش و نصبِ آن
۲. قبولِ امامت و تحمل( پذیرشِ) آن از طرف امام
۳. نصرت و یاریِ امام و دفاع از حریمِ امامت و پذیرفتنِ امر و نهی امام، از طرفِ امّت .
⤵️ پدیده نخست بر خداوند لازم است.
و انجام شده است.
⤵️دومی، بر امام واجب است و انجام شده
است
⬅️ سومین؛ یعنی پذیرش امامت، بر مردم واجب است که متأسفانه اکثر مردم زیر بار مسئولیت پذیرش و دفاع از حکمرانی امام برسرنوشت جامعه نرفتهاند❗️
⛔️ بنابر این
عدمِ تصّرّف و چیرگیِ و تسلط امام بر امور جامعه و عدمِ اِعمالِ حاکمیتِ امام معصوم به صورت آشکار و صریح، نه به خاطر قصور و کوتاهیِ خداوند و امام، بلکه به علت تقصیر و نافرمانیِ ما مردم است.
🩸(ادامه دارد...) ⬅️
---•••○○○○■○○○○•••---
______
📚منبع ◀️کانال"حیات طیبه مهدوی" در ایتا
🌿https://eitaa.com/hayyatetayebh
حیات طیبه مهدویّ🍎
♦️ آیات مهدویت در قرآن - "۵۰" 💧 تفسیر آیه ۳۰ سوره یس 2️⃣ 📖 يا حَسْرَةً عَلَى الْعِبادِ ما يَأْتِيه
↔️ ادامه مبحث" آیات مهدویت در قرآن" ⬇️
♦️آیات مهدویت در قرآن- "۵۱"
💧تفسیر آیه ۶۹ سوره زمر 1️⃣
🔆این نور سایه ندارد🔆
📖 «وأَشْرَقَتِ الأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها»[۱]
🔰ترجمه آیه شریفه
و (در آن روز) زمين به نور پروردگارش روشن گردد...
🧊 حضرت امام صادق علیه السلام در تاویل (معنای باطنی) این آیه می فرماید :
«زمانی که قائم ما قیام کند؛
زمین به نور پروردگارش روشن میگردد؛ مردم از نور خورشید بی نیاز میشوند؛
شب و روز یکی میشود؛
تاریکی از میان میرود،
انسان هزار سال عمر میکند....»[۲]
حتی فکر آن روز هم، چشم انسانهای خو گرفته با زمینِ خاکستری و بی روحِ امروز را میزند.
در آن روز مبارک، حتی تاریکی جهل هم از میان میرود.
«آن وقت است که استعدادهای انسان ظهور خواهد کرد. این دانشی که بشر تا امروز پیدا کرده، در برابر استعدادهایی که خدا در وجود بشر گذاشته، صفر است.»[۳]
آری علم و دانش هم در آن زمان رشد میکند و کامل میشود.
بیایید با این نور عظیم، عهد ببندیم؛ پس بخوان: اللهم رب النور العظیم ...
↔️ ادامه دارد
---••○○○■○○○••---
📚 پانویس
1. سوره زمر، آیه ۶۹؛
2. دلائل الامامه، ص۴۵۴، ح ۴۳۳؛
3. فصل نامه علمی- ترویجی انتظارموعود، شماره ۸، ص ۵
□■□■□■□■
🔰 تدوین: "حیات طیبه مهدوی" ایتا
🌿https://eitaa.com/hayyatetayebh
♦️آیات مهدویت در قرآن- "۵۲"
💧تفسیر آیه ۶۹ سوره زمر 2️⃣
🔰ترجمه کامل آیه شریفه:
و (در آن روز) زمين به نور پروردگارش روشن گردد و نامهى اعمال را در ميان نهند و پيامبران و شاهدان را حاضر سازند و ميان آنان به حقّ داورى شود، در حالى كه بر آنان ستم نمىرود.
🌿نکته ها
۱. مراد از «نور رب»،
يا نور حقّ و عدالت است كه خداوند در آن روز زمين را با آن نورانى مىكند.
يا مراد نورى است غير از نور خورشيد و ماه كه خداوند در آن روز مىآفريند.
البتّه مرحوم علامه طباطبايى در تفسير الميزان مىفرمايد:
مراد از «نور رب» كشف اسرار و حقايق در قيامت است، سپس براى تأييد نظر خود آيهى 22 سورهى ق را گواه مىگيرد:
۲ . در تفسير اطيب البيان مىخوانيم:
چون در قيامت نور خورشيد و ماه گرفته مىشود، مراد از «نور رب» نورى است كه از مؤمنان بر مىخيزد.
سپس اين آيه را به عنوان شاهد ذكر مىكند: «يَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ يَسْعى نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ» «1»
🌺 پیام ها
1- ارائهى نامهى اعمال و احضار انبيا و گواهان و داورى به حقّ در قيامت، از امور قطعى است. (كلمات «قُضِيَ»، «وُضِعَ» و «جِيءَ» در قالب ماضى مجهول آمده است).
2- در قيامت گواهان متعدّدى در كار است. (انبيا، امامان، فرشتگان، اعضاى بدن، زمين، زمان و ...). «الْكِتابُ- بِالنَّبِيِّينَ- الشُّهَداءِ»
3- تمام رفتار و كردار انسان در دنيا تحت نظارت گروهى شاهد و گواه قرار دارد زيرا شرط گواهى دادن در قيامت، حضور و نظارت بر اعمال در دنيا است. «وَ جِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَ الشُّهَداءِ»
4- گرچه در قيامت انبيا نيز مورد سؤال قرار مىگيرند «وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ» «2» ولى احضار انبيا در اين آيه، به دليل آنكه در كنار كتاب و شهداء قرار گرفته، براى گواهى بر اعمال امّت خودشان است. «وَ جِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَ الشُّهَداءِ»
5- قضاوت و داورى خداوند بر پايه مستندات پرونده اعمال و گواهى پيامبران و شاهدان است. «وُضِعَ الْكِتابُ وَ جِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَ الشُّهَداءِ وَ قُضِيَ»
↔️ ادامه دارد
---•••○○○■○○○•••---
📚 پانویس
1. حديد، 13؛ تحريم، 8.
2. اعراف، 6.
تفسير نور(10جلدى)، ج8، ص: 202
□■□■□■□■□■
📝 تدوین : حیات طیبه مهدوی ایتا
🌿https://eitaa.com/hayyatetayebh
♦️آیات مهدویت در قرآن - ۵۳
💧تفسیر آیه ۶۹ سوره زمر 3️⃣
🔆 این نور سایه ندارد🔆
وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها وَ وُضِعَ الْكِتابُ وَ جِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَ الشُّهَداءِ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ
و (در آن روز) زمين به نور پروردگارش روشن گردد و نامهى اعمال را در ميان نهند و پيامبران و شاهدان را حاضر سازند و ميان آنان به حقّ داورى شود، در حالى كه بر آنان ستم نمىرود.
📎▪️پیوست های روایی پیرامون ؛
معنای باطنی و حقیقی[تاویل] آیه در عاَلم دنیا:
🌴 الف)خدمت حضرت امام رضا (علیه السلام) عرض شد:
«ای پسر رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! قائم از اهل بیت شما کدام است»؟
فرمود:
۱- «چهارمین نفر از فرزندان من که از سرور کنیزان [و یکی از بهترین زنان عالم] متولّد خواهد شد
۲. و پروردگار بهوسیلهی او، زمین را از هر ظلم و جنایتی پاک میکند،
۳. و قائم همان کس است که مردم در اصل ولادتش شک میکنند
۴. و قبل از ظهور و خروجش مدّتی در غیبت خواهد ماند،
۵. هنگامیکه از پشت پردهی غیبت بیرون میآید، زمین به نور الهی روشن میشود (فَإِذَا خَرَجَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها)
۶. و بساط عدلوداد را در میان مردم خواهد افکند،
۷. قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) همان است که زمین برای او در هم میپیچد و سایه هم ندارد،
۸. او همان است که در موقع خروجش از آسمان فریاد میزنند و وی را به جهانیان معرفی میکنند
۹. و همهی مردم صدایی را که به سمت او دعوت میکند را میشنوند که میگوید: حجّت خدا نزد بیتاللهالحرام [و کعبه] ظهور کرده است، پس از او تبعیت کنید که حق همراه اوست و حق در او [و در وجود او] است. [۱]
🌴 ب) مفضّلبنعمر گوید:
از حضرت امام صادق علیه السلام شنیدم که دربارهی کلام خداوند متعال:
وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا فرمود:
«پروردگار زمین یعنی امام زمین».
عرض کردم:
«وقتی امام بیرون آید چه می شود»؟ فرمود:
«آنگاه مردم از تابش خورشید و نور ماه بینیاز می شوند و به نور امام ره می نوردند». [۲]
---•••○○○○■○○○○•••---
📚 پانویس
۱. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۳۱۲
۲. بحارالأنوار، ج۷، ص۳۲۶
□■□■□■□■□■
🔰 تدوین:◀️"حیات طیبه مهدوی" ایتا
🌿https://eitaa.com/hayyatetayebh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️از آفریقا آمده بود برای دیدن امامش
امام حال رفیقش را پرسید؛
گفت: حالش خوب است؛
سلامتان را رساند!
شنید:
خدا رحمتش کند!
از دنیا رفت،
دو روز بعد از اینکه تو راهی سفر شدی!
مرد آفریقایی غرق حیرت شد؛
گفت: بخدا او سالم بود!
امام فرمود:
مگر هرکس میمیرد بخاطر بیماری میمیرد؟!
مرد آفریقایی که رفت ابابصیر پرسید:
این مرد که بود؟
امام باقر علیهالسلام فرمود:
او از دوستان ماست؛
خیال میکنید شما از چشم و گوش ما دور هستید؟!
چه بد خیالی!
" والله هیچ چیز از اعمال شما بر ما مخفی نیست! "
ما را همیشه حاضر بدانید؛
و عادت کنید به کارهای خیر...
📚بحارالانوار ج۴۶ ص۲۴۳.
#داستانک_مهدوی
#معرفت_امام_زمان
═ೋ❅🖋☕️❅ೋ═
❥↬ @bohlool_aghel
🌿https://eitaa.com/hayyatetayebh
حیات طیبه مهدویّ🍎
💠 دلائل منطقی، عقلی و اعتقادیِ نیاز جامعه به رهبران الهیِ معصوم ( قسمت بیس
↔️ ادامه. مبحث (دلائل منطقی، عقلی... جامعه به..... )⬇️
💠دلائل منطقی، عقلی و اعتقادی نیاز جامعه، به رهبران الهیِ معصوم
( قسمت بیست و یکم )
🔸️ ۱۲) ضرورت منطقیِ وجود امام معصوم در راس حاکمیتِ جامعه بشری(ادامه شماره ۲۰)
همانطور که خداوند برای اتمام حجت بر مردم، پیامبران را فرستاد و بشر را از وجود حجت الهی، محروم نفرمود، اقتضای حکمتِ الهی اینست که 👇
۱. پس از پیامبران نیز، هادیانی که همچون پیامبران، حافظِ دین و رهبرِ حقیقی مردم اند بفرستد؛ کسانی که همانند انبیاء، داناترینِ خلق، در عصرِ خویش باشند؛
۲.کسانی که در تمام عمر، هیچ گونه لغزش و گناهی نداشته، تا بتوانند الگو و حجت برای مردم باشند،
۳. کسانی که دارای بالاترین درجه فضائل اخلاقی و صفات عالیه انسانی بوده و از قدرت، شجاعت، کیاست، زهد و تقوا، در بالاترین سطحِ ممکن، برخوردار باشند .
۴.کسانی که از اخلاق ناپسند به گونه ای دور باشند، که همانندِ پیامبران، بتوانند هدایت عمومی جامعه را بدون ارتکاب هر گونه لغزشی، عهدهدار شده و در جهان ابدی، نیز حجت بر اَعمال بندگان باشند.
🌺 آری چنین کسانی نیستند، مگر وجود مقدس امامان معصوم، که میتوانند :
۱. بشریت را از چنگالِ تمامی حیرت ها و گمراهی ها نجات بخشند،
۲. هدایتگر مردم برای رسیدن به راههای خوشبختی در زندگانی دنیا و آخرت بوده و نیز حجت الهی بر بندگان خداوند باشند.
📦 ضرورت احتیاج مبرم جامعه بشری به رهبری امام معصوم، از نگاهی دیگر
بدیهی است که پس از خاتمّیتِ پیامبرِ اسلام، بدون شناخت و پیروی از امامِ معصوم، در عقاید دینی گسست و انحراف به وجود آمده و از شناخت سبک زندگی بهیّ، محروم می شویم زیرا ⬇️
۱. از یک طرف انسان، بطور دائم دستخوش لغزش، خطا و فراموشی است
۲.و از طرف دیگر، ارسال سلسلۀ نبوت، پایان پذیرفته است.
♻️ در این صورت :
۱. تنها رشته اتصالِ مطلوب، بین آفریدگار و آفریده هایش
۲. آخرین راهِ رسیدن به سرچشمه زلال خوشبختیِ، از طریقِ پیروی از امام معصوم، ممکن است.
در غیر این صورت، هدف و فلسفه وجودی ماموریتِ انبیاء، عملی نشده و زمین برای بشریت، خالی از حجت گردیده و نسل بشر فاقد الگوی و سرمشق لازم خواهد شد❗️
🎄در نتیجه اینکه؛
امامت، مُکمِّلِ و جایگزین خاتمیت، و
مشروعیت و روائیِ خاتمیت، به
پذيرشِ امامت توسطِ مردم است.
🩸ادامه. دارد ⬅️
---•••○○○○■○○○○•••---
📚تدوین ◀️"حیات طیبه مهدوی" در ایتا
↔️ ادامه قسمت قبل
💠 دلائل منطقی نیاز جامعه به معصوم
🔸️۱۲. ضرورت منطقی وجود امام معصوم در راس حاکمیت جامعه
🔴 نظریه تاریخی پروفسور هانری کربَنِ
فرانسوی:
"همه ادیان با مرگ پیامبرانشان، مُردند
👈یهود با مرگ موسی
👈مسیحیت با مرگ عیسی
👈سُنیها با مرگ محمد(ص) مردند.
👈فقط شیعیان از مرگ امتناع کردند.
⬅️ آنها نامزد مرگ نیستند،
چون حسین را در ابتدا
و مهدی را در انتهای راه دارند.❗️
👈امام حسین از عمق تاریخ آنها را هُل میدهد و امام مهدی آنها را به آینده دعوت میکند.
⬅️ چنین جامعهای نمیتواند بمیرد، چون رهبری، و آرمانهای آن، زنده و در حال تجدید شدن است " [۱]
🩸ادامه. دارد ⬅️
📚پانویس
۱. مکتب تشیع، سال 1339ش.، مذاکرات و نوشتههای علامه طباطبایی با کربن، مقدمه.
---•••○○○○■○○○○•••---
📚تدوین ◀️ کانال"حیات طیبه مهدوی" در ایتا
🌿https://eitaa.com/hayyatetayebh
↔️ ادامه قسمت قبل
💠 دلائل منطقی نیاز جامعه به معصوم -۲۳
🔸️۱۳. نیازِ حیاتیِ شریعت به مفسِّر
برهان «لزوم مفسر»، از دیگر دلایل عقلی ضرورت وجود امام در جامعه است.
از موضوعات اجماعی(مورد پذیرش بین تمامی اندیشمندان اسلامی، آن است که منابع نقلی شرع مقدس اسلام (قرآن و سنت) به قطع و یقین نیاز به مفسِّرِ واقع بین و حق شناس دارد
از مسلّمات است که، دریافت حقایق واقعی قرآن کریم، بدون توضیح و تفسیر امکانپذیر نخواهد بود؛ چه اینکه یکی از مهمترین وظایف پیامبر اعظم، همین توضیح و تفسیر آیات مبارکه قرآن بوده است. [۱]
♻️ پرسشی تاریخی
اگر گفته شود؛ که برای تفسیر و تبیین قرآن و سنت پیامبر اسلام، هر کسی که دارای نیروی اجتهاد و استنباط باشد، میتواند به عمق احکام و معارف اسلامی پی برده و تفسیر و تبیین کاملی از آیات قرآن و سنت پیامبر بدست آورد❗️
🌐 پاسخ :
در جواب می گوییم؛ به دلیل بروز دو بحران زیر در امت اسلام، قوه استنباط و اجتهاد، به تنهایی نتوانست مسلمانان را به شناختِ تمام عیار از فهم قرآن و سنّت برساند [۲]:
▪️۱. وجود اختلاف فراوان در مبانی شرعی و حتی اصول اعتقادی
▪️۲.تقسیم جامعه اسلامی به فرقههای مختلف که باعث پیدایشِ مذاهب متعدد گردیده است.
🩸 نتیجه اینکه؛
همه شواهد نشانگر آن است که در امت اسلام، پس از رسول اکرم، اجتهادی که بتواند بدون تکیه بر علوم اهل بیت و امام معصوم، مُفسِّرِ(تفسیر کننده)واقعی شریعت و دیدگاه پیامبر اسلام باشد، وجود نداشته است❗️
ادامه دارد ↔️
📚پانویس
۱. نحل ۱۶
۲. گفتار، کردار و تقریر(سکوتِ)پیامبر
~~~~~~~~~~~~
📚تدوین ◀️"حیات طیبه مهدوی" در ایتا
🌿https://eitaa.com/hayyatetayebh
↔️ ادامه قسمت قبل
💠 دلائل منطقی نیاز جامعه به معصوم - ۲۴
🔸️۱۴."امامِ معصوم"، مفسّرِ حقیقیِ قرآن و سنت پیامبر
۱- قرآن کریم معجزه پیامبر اسلام و مهم ترین برنامه و دستور امت اسلام برای همیشه تاریخ، نیازمندِ توضیح و تفسیرِ صحیح است.
۲-از طرفی دیگر، تبیین و توضیح سیره و سنت رسول الله و تفسیر کامل قرآن به گونهای که مسلمانان پس از دوران رسالت را از وجود رهبر و هدایتگری پیامبر گونه بی نیاز کند، انجام نشده است.
🧊در نتیجه 🔻
جهان اسلام همواره نیازمندِ شخص و مرجعی است که بتواند، همچون پیامبر به تفسیر و تبیین قرآن و معارف اسلام بپردازد، تا مسلمین در سایه هدایت و رهبری آن، راه سعادت و جاودانگی را بپیمایند.
⬅️ به همین دلیل عُقلای مُتشرّع(پیروان شرع)، نصب و تعیین امام را از طرف خداوندِ حکیم، لازم دانسته و معتقدند، با وجود مقام مقدس "امام" تفسیر صحیح و کامل از دین و شریعتِ اسلام، امکان پذیر می گردد.
☢️نظریه هانری کُربَن (به فرانسوی: Henry Corbin) (زادهٔ ۱۴ آوریل ۱۹۰۳ – درگذشتهٔ ۷ ژوئیهٔ ۱۹۷۸) فیلسوف، ایرانشناس و اسلامشناس فرانسوی )در این رابطه :
🎄 تعلیم، یعنی کار ارشادِ خلق که خاصّ امام است، با کاری که ارباب کلیسا می کنند، قابل قیاس نیست.
امام، مرد خدا و برخوردار از الهامات غیبی است و از این طریق با حقایق، آشنا می شود، و تعلیم او ذاتاً تعلیم حقایق و معانی باطن است و در آخر الزّمان با ظهور امام منتظَر، وحی کامل می شود و همه حقایق آشکار می گردد. [۱]
ادامه دارد ↔️
📚پی نوشت
۱. مقالة «تأویل قرآن و حکمت معنوی اسلام»(کُربن، 1384: ص240)
~~~~~~~~~~~~
📚تدوین ◀️"حیات طیبه مهدوی" در ایتا
🌿https://eitaa.com/hayyatetayebh
↔️ ادامه قسمت قبل
💠دلائل منطقی نیاز جامعه به معصوم - ۲۵
🔸️تاثیر حیات علمیِ امام، در جلوگیری اختلافاتِ ریشه ای
با وجود شخصیتهای برجسته فراوانی که در دوره های مختلف تاریخی، قدرت اجتهاد داشتهاند، همچنان اختلاف در مبانی، اصول و فروع معارف اسلام، به قوت خود باقی است
در حقیقت این همه اختلاف و چند دسته گی، نتیجه همان چنگ نینداختن به ثقلین یعنی قرآن و امامان معصوم است
♻️ پرسش
امامت، چگونه جایگاهی است ؟
🧊 پاسخ
مقام امامت برخوردار از:
۱- الهامات و اشراقات ربانی
۲- بهرهمند از مواهب رفیع خداوندی
۳- متصل به منبع علم الهی است
بنابر این:
⬅️ تبدیلِ شناخت ظاهری و سطحی از قرآن به شناختی همه جانبه،
⬅️ تفسیر صحیح،
⬅️ تطبیق مصادیق،
⬅️ بیان دقیق زوایای گوناگون
⬅️ و شرح بُطُونِ متعدد آن👇
نیازمند علم و عرفان خارق العاده و لدّنیِ وجود امام و جانشین به حق رسول اعظم است
💧ویژگی های آخرین کتاب آسمانی
۱- قرآن قلیل اللفظ و کثیرالمعانی است
یعنی معنای آیات قران، خیلی زيادتر از ظاهر لفظ آن است
۲- موجَز یعنی( مختصر) اما در اوج کمال، یعنی؛ شامل بر :
ناسخ و منسوخ، منقطع و مستمر، تنزیل و تأویل، محکم و متشابه، ظاهر و باطن، عام و خاص، مطلق و مقید و… است
♻️با تکیه بر فراوانیِ دلایل، پژوهش گسترده و یقین بسیار، می توان گفت: ⬇️
تسلط و چیره گی بر حدود و مرزهای آن،
رمز و رازهای سر به مُهر آن،
بطون متعدد باطنی آن،
حقیقت واقعی اعجاز آن
و علم به ضمیر واقعی وحی ⤵️
در انحصار فهمِ نبی، وصیّ و امامان معصوم است .
ادامه دارد◀️
~~~~~~~~~~~~
📚 منبع: کانال مهدیاران
📝 تدوین ◀️ "حیات طیبه مهدوی" ایتا
🌿https://eitaa.com/hayyatetayebh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍎وفا داری ایرانیان نسبت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
🌿https://eitaa.com/hayyatetayebh
↔️ ادامه قسمت قبل
💠 دلائل منطقی نیاز جامعه به معصوم - ۲۶
🔸️ ۱۶- "وحدتِ فلسفه وجودیِ نبوت و امامت "
علمای اسلام شناس برای فلسفه وجودی پیامبران به ویژه حضرت پیامبر اعظم، دلایل متعدد و محکمی را بیان نمودهاند که ضرورت بعثت پیامبران را به ما نشان میدهد .
آن ادلّه در جای خود بیان شده و در میان تمامی امت اسلام پذیرفته شده است .
♦️« از مهمترین ادله ضرورت وجود امام،
همان ادله ضرورت وجود پیامبر است »
با این فرق که؛
پیامبر، علّت حدوث و پیدایش اسلام،
و امام،: عامل و علتِ استمرار و بقای آن است.
🔹️نظر علامه مجلسی در این رابطه:
همان ادلّهای که بر ضرورت برانگیخته شدن پیام آوران الهی دلالت دارد، بر لزوم تعیین و نصب امام نیز دلالت دارد.
♻️ لازمه حکمت و لطفِ بیانتهای الهی،
سه نکته زیر است :
⬅️ پس از پیغمبر اسلام، نیز مردم بدون امام و رهبر نباشند .
⬅️ باید پس از پیامبر، کسانی باشند که بتوانند جامعه را مانند زمان حیات آن حضرت، به سوی سعادتِ دنیوی و اخروی هدایت نمایند .
⬅️ به تحقیق به جز امام معصوم، هیچ شخص دیگری قادر نیست که همچون پیامبر بتواند جامعه را رهبری نماید . [۱]
📚 پ ---------
۱. ملاحسن فیض کاشانی، علم الیقین، ج۱ ص۳۷۵؛ حق الیقین ص۲۸
---•••○○○○■○○○○•••---
📚 منبع ◀️ کانال مهدیاران
🌿https://eitaa.com/hayyatetayebh
↔️ ادامه قسمت قبل
💠 دلائل منطقی نیاز جامعه به معصوم - ۲۷
🔸️۱۷-لزوم برخورداری قانون الهی از "ضمانت اجرایی" 1️⃣
هر عاقل منصف و محقق در مییابد که جهان ساخته خدای دانا و حکیم است که همه چیز را بر اساسِ تدبیر به وجود آورده است
خداوند بر اساس این دانایی و حکمت برای رسیدن بشر به سعادت جاودان، دو رکن اساسیِ عملی را پیش روی بندگان قرار داده که باور و عمل به این دو رکن، اساس رستگاری است :
▪️رکن اول :
قوانین و روش عملی محکمی را جهت نیل به سعادت دنیا و آخرت بندگان، ارائه نموده
خداوند در آیه ۴۶ سوره مائده، بر ضرورت پیروی از این قوانین تأکید نموده:
"کسانی که به قانون خدایی حکم نکنند (تبه کاران مخالف حق و عدالت)ستمکارانند
▪️ رکن دوم :
ضمانت اجراییِ قوانین و احکام الهی که شایسته است بدون دخل و تصرف، همواره اجرا گردد
این ضامن اجرایی، یعنی همان زمامدار جامعه که نوع الهی آن، انبیاء و پس از آنان امامان هستند که میتوانند 👇
رهبری شایسته برای انجام صحیح قوانین الهی باشند .
ناگفته پیداست کسانی میتوانند ضامن اجرای قوانین الهی و رهبر خوبی برای انجام صحیح آن باشند که
💧در مرحله اول:
به این قوانین الهی به اندازهای دانا باشند که اَعْلم و اَفْهم در دین بوده تا بتوانند بیان کننده حکمت و علم الهی برای همه و دعوت کننده به دین الهی با حکمت و موعظه حسنه باشند
علم و درک شان نسبت به قوانین الهی از همه دانشمندان بیشتر باشد .
💧و در مرحله دوم :
۱- از چنان تقوا و پرهیزگاری برخوردار باشند، که خدا را پیوسته حاضر و ناظر بر پندار، گفتار و کردار خویش بدانند .
۲- آن چنان مراقب باشند که هرگز به اشتباه و فراموشی گرفتار نشوند .
---•••○○○○■○○○○•••---
📚منبع ◀️ کانال مهد یاران
🌿https://eitaa.com/hayyatetayebh
↔️ ادامه قسمت قبل
💠۱۷-نیاز شدید قانونِ اللهی به "ضمانت اجرایی" ❤️
2️⃣
💧و در مرحله سوم :
عشق و علاقه و اعتقاد قلبی آنان به ذات اقدس الهی، به قدری قوی و محکم باشد که بر جمیع تمایلاتِ عادی بشری، غلبه پیدا کنند. به گونهای که هیچ چیزی نتواند مانع اجرای احکام الهی گردد .
💧و در مرحله چهارم :
اعتقاد عمیق به صحت و کمال قوانین الهی؛ به گونهای که هیچ گاه تحت تأثیر دیگران و اغوای نا اهلان قرار نگیرد، تا در اجرای احکام الهی، دچار تزلزل نشود .
بنابر این با توجه به اهمیت موارد یاد شده که شرط اصلی در صحت انجام کار و ضمانت اجرایی در عمل به قوانین و شرایع الهی است، کسی جز "امام" ـ به معنای واقعی آن ـ برخوردار از چنین ویژگیهایی نیست، تا بتواند همچون انبیاء الهی به رهبری و ولی امر بودنِ جامعه اقدام نماید .
♦️از این رو علمای مکتب امامیه بدون تعصب و با تحقیق منصفانه به این اندیشه صحیح رسیده و به ضرورتِ وجود امام و ضرورت عقلی آن در جامعه، اعتقاد پیدا نمودهاند.
چنین اندیشهای نسبت به امامت که ماندگاری و پایداری دین و معرفت دینی به وجود آن باشد، نه تنها وجود آن در جامعه واجب است، بلکه یکی از مهمترین اصول، ارکان و مقوِّماتِ جامعه دین مدار و اسلام محور است.
📚 پ. ----------------
❤️از سری⬅️ دلائل منطقی نیاز جامعه به معصوم۲۹
📚 منبع◀️ کانال مهد یاران
🌿https://eitaa.com/hayyatetayebh
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قبل از #ظهور رفاه و آسایش و عافیت طلبی، نیست، به شدت فشرده می شوید و امتحان میشويد!
✨شرط تحقق ظهور، برپائی امر به معروف و نهی از منکر هست✨
(تفسیر آیہ۴۰ و ۴۱ سوره حج)
#امام_زمان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
هدایت شده از فرهنگ و ادب
آخرین پیام از اولین امام،
علی علیه السلام:
🔹شما را به تقوای الهی سفارش میکنم، به دنیا پرستى روى نیاورید، گرچه دنیا به سراغ شما آید، به آنچه که از دست داده اید تاسف نخورید.
🔹حق را بگویید، و براى پاداشِ الهى عمل کنید ، دشمنِ ستمگر و یاورِ ستمدیده باشید.
شما را، و تمام فرزندان و خاندانم را، و کسانى را که این وصیّت به آنها مىرسد، به تقوای الهی و نظم در امور زندگى، و ایجادِ صلح و آشتى در میانتان سفارش مىکنم، زیرا من از جدّ شما پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم شنیدم که مىفرمود: «اصلاح امور مردم و تالیف قلوب از نماز و روزهی یکسال برتر است
🔹خدا را! خدا را! مراقب یتیمان باشید، مبادا آنان گاهى سیر و گاه گرسنه بمانندو حقوقشان ضایع گردد!
🔹خدا را! خدا را! مراقب همسایگان باشید و حقوقشان را رعایّت کنید که این سفارش پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّمِ است که فرمودند همواره با خوشرفتارى با همسایگان رفتار نمایید ، پیامبر خدا (ص) آن قدر نسبت به همسایگان سفارش کردند که گمان بردیم براى آنان ارثى معیّن خواهند نمود.
🔹خدا هرا! خدا را! قرآن را میزان عمل اتان قرار دهید، مبادا بیگانگان در عمل به قران از شما پیشى بگیرند.
🔹خدا را! خدا را! در اقامه نماز جدی باشید، چرا که نماز ستون دین شماست.
🔹خدا را! خدا را! دربارهی خانهی خدا، تا هستید آن را خالى مگذارید، زیرا اگر کعبه خلوت شود، مهلت داده نمىشوید.
🔹خدا را! خدا را! جهاد با اموال و جانها و زبانهاى خویش در راه خدا فراموش نشود!
🔹بر شما باد به همدلی با یکدیگر، و بخشش همدیگر، مبادا از هم روى گردانید، و پیوند های دوستى را از بین ببرید
🔹امر به معروف و نهى از منکر را ترک نکنید که اگر این مهم ترک شود افراد ناسالم بر شما مسلّط میگردند، آنگاه هرچه خدا را بخوانید پاسخی دریافت نمی کنید!
سپس فرمودند :
🔹اى فرزندانِ عبدالمطلّب: مبادا پس از من دست به خونِ مسلمین فرو برید. و بگویید، امیر مؤمنان کشته شد، بدانید جز قاتلِ من کسى دیگر نباید کشته شود.
🔹درست بنگرید! اگر من از ضربت او مُردم، او را تنها یک ضربت بزنید، و دست و پا و دیگر اعضای بدن او را قطع نکنید، من از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم شنیدم که فرمود: «بپرهیزید از بریدن اعضاى مرده، ولو سگ هار باشد»
🔹أُوصِیکُمَا بِتَقْوَى اللَّهِ وَ أَلَّا تَبْغِیَا الدُّنْیَا وَ إِنْ بَغَتْکُمَا وَ لَا تَأْسَفَا عَلَى شَیْءٍ مِنْهَا زُوِیَ عَنْکُمَا وَ قُولَا بِالْحَقِّ وَ اعْمَلَا لِلْأَجْرِ وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ وَ صَلَاحِ ذَاتِ بَیْنِکُمْ فَإِنِّی سَمِعْتُ جَدَّکُمَا ص یَقُولُ صَلَاحُ ذَاتِ الْبَیْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّهِ الصَّلَاهِ وَ الصِّیَامِ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْأَیْتَامِ فَلَا تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ وَ لَا یَضِیعُوا بِحَضْرَتِکُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی جِیرَانِکُمْ فَإِنَّهُمْ وَصِیَّهُ نَبِیِّکُمْ مَا زَالَ یُوصِی بِهِمْ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَیُوَرِّثُهُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْقُرْآنِ لَا یَسْبِقُکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الصَّلَاهِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ لَا تُخَلُّوهُ مَا بَقِیتُمْ فَإِنَّهُ إِنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا وَ اللَّهَ اللَّهَ فِی الْجِهَادِ بِأَمْوَالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ وَ أَلْسِنَتِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ عَلَیْکُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ وَ إِیَّاکُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ لَا تَتْرُکُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَیُوَلَّى عَلَیْکُمْ شِرَارُکُمْ.ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا یُسْتَجَابُ لَکُمْ ثُمَّ قَالَ یَا بَنِی عَبْدِ الْمُطَّلِبِ لَا أُلْفِیَنَّکُمْ تَخُوضُونَ دِمَاءَ الْمُسْلِمِینَ خَوْضاً تَقُولُونَ قُتِلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ أَلَا لَا تَقْتُلُنَّ بِی إِلَّا قَاتِلِی انْظُرُوا إِذَا أَنَا مِتُّ مِنْ ضَرْبَتِهِ هَذِهِ فَاضْرِبُوهُ ضَرْبَهً بِضَرْبَهٍ وَ لَا تُمَثِّلُوا بِالرَّجُلِ
فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ إِیَّاکُمْ وَ الْمُثْلَهَ
وَ لَوْ بِالْکَلْبِ الْعَقُور