🍃هر روز ما به مدح علی می شود شروع
هو هوی صبح باد صبا مدح حیدر است . . .
✿[ @hazrateshah ]✿
══•◇•🌸•◇•══
السلام على اميرالمؤمنين،
السلام على وصي خاتم النبيين.
💯 @hazrateshah
#سلامامامزمانم
#یامهدےادرکنے❣
♥️عشق،هرروزبھتڪرارتوبرمےخیـزد
🍃اشڪهرصبحبھدیدارتوبرمےخیـزد
♥️اے مسافر،بھگلابنگَهَمخواهمشسٺ
🍃گردوخاڪےڪھزِرُخسارتوبرمےخیزد
#الّلهُـمَعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج💚
#صبحتونمهدوی 🌤
💯 @hazrateshah
#حدیث_روز
🍃امام علی علیه السلام می فرمایند :
👈تلاش با یافتن همراه است.
📗غررالحکم، 10127
🍃همچنین می فرمایند:
👈بجوی تا بیابی.
📚غررالحکم، صفحه131
💯 @hazrateshah
🧡امیرالمؤمنین(عليه السلام)
اگر خواستى از برادرت ببرى،
ته مانده اى از دوستى خود
براى او باقى گذار كه اگر روزى
به فكرش رسيد كه آشتى كند به آن بازگردد
💯 @hazrateshah
#سخنان_بزرگان
✌️دو عمل برای پیشروی
🎤آیت الله بهاءالدینی
اگر ایـن دو کار را انــجام دهیـد
خیــلی پیشروی کرده اید: یکــی
اینکه نمـاز اول وقــت بخــوانـد
دیگــر اینکه دروغ نگویید...
اگـر
این کارهــا را کـردید، فــهم شما
هم عوض می شود؛ یعــنی درک
دیگری پــیدا می کنید.
الان شما
نمی توانید ایــن را از مـا قــبول
کنید، ولــی وقــتی خــودتان بـه
آن رسیدیــد، قــبول مــی کنـید.
💯 @hazrateshah
6.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💡 زیارت به همین آسانی ...
یڪ حسین(ع)زنده داریم نامش مهدی(عج)
راه یـارے🔚 1. ترڪ گناه 2. دعا فرج?
✿[ @hazrateshah ]✿
══•◇•🌸•◇•══
🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹
از #علی آموز اخلاص عمل
ترجمه و شرح #حکمت ۲۵۴نهج البلاغه :
انفاق مالی در حال حیات
🌺🌹🌺🌹🌺🌹
وَ قَالَ (علیه السلام): يَا ابْنَ آدَمَ، كُنْ وَصِيَّ نَفْسِكَ فِي مَالِكَ، وَ اعْمَلْ فِيهِ مَا تُؤْثِرُ أَنْ يُعْمَلَ [يَعْمَلَ] فِيهِ مِنْ بَعْدِكَ [مَنْ بَعْدَكَ].
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
تلاش در انفاقهاى اقتصادى (اقتصادى):
و درود خدا بر او، فرمود: اى فرزند آدم خودت وصىّ مال خويش باش، امروز به گونه اى عمل كن كه دوست دارى پس از مرگت عمل كنند.
ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لولیک الفرج🤲🏻
✿[ @hazrateshah ]✿
══•◇•🌸•◇•══
وصى خويشتن باش:
امام عليه السلام در اين كلام نورانى به نكته مهمى اشاره كرده مىفرمايد: «اى فرزند آدم! تو خود وصى خويشتن در اموال خود باش و (امروز) بهگونهاى در آن عمل كن كه مىخواهى پس از تو (مطابق وصيتت) عمل كنند»؛ (يَابْنَ آدَمَ، كُنْ وَصِيَّ نَفْسِکَ فِي مَالِکَ، وَآعْمَلْ فِيهِ مَا تُؤْثِرُ اَنْ يُعْمَلَ فِيهِ مِنْ بَعْدِکَ).
بسيارى از مردم باايمان علاقهمند هستند كه بخشى از اموالشان پس از آنها در راه خيرات مصرف شود و اسلام نيز به وصيت براى كارهاى خير تشويق كرده وآن را به يكسوم مال محدود نموده تا ورثه نيز بهرهمند شوند. قرآن مجيد مىگويد: «(كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِنْ تَرَکَ خَيْرآ الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالاَْقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقّآ عَلَى الْمُتَّقِينَ)؛ بر شما نوشته شده: هنگامى كه يكى از شما را مرگ فرا رسد، اگر چيز خوبى (مالى) از خود به جاى گذاشته، براى پدر ومادر و نزديكان، بهطور شايسته وصيت كند! اين حقّى است بر پرهيزكاران!».(1)
مؤمنان براى اين كار سعى مىكنند وصى يا اوصياى مطمئنى انتخاب كنند تا حتمآ كارهاى خير انجام گيرد. ولى بسيار ديده شده است كه يا وصى عمل به وصيت نمىكند يا ورثه مانع مىشوند و سعى دارند ثلث را به نفع خود مصادره كنند. حتى در بعضى از افراد متدين ديده مىشود كه مىخواهند براى مصرف ثلث به نفع خودشان وجهى شرعى بيابند. اگر انسان خودش وصى خويشتن باشد و آنچه را پس از خود مايل است در راه خير صرف شود شخصآ اقدام كند بهتر است، همانگونه كه بعضى از افراد باايمان را در عصر خود مىبينيم كه ثلث مال خويش را در زمان حيات خود جدا كرده و در كارهاى خير به خصوص كارهايى كه باقى و برقرار مىماند؛ مانند احداث بيمارستان، مسجد، مدرسه، بانكهاى قرض الحسنه، نشر آثار دينى وامثال آن صرف مىكنند. اينها از همه موفقترند، زيرا هيچكس بهاندازه خود انسان براى خويش دلسوزى نمىكند. افزون بر اين، آنچه را انسان با دست خود در راه خدا مىدهد بسيار با ارزشتر است از آنچه ديگران پس از او مىدهند، چون در حال حيات علاقهمند به اموال خويش است و دل كندن و صرف آن در كارهاى خير نياز به ايمانى قوى دارد. حديث معروفى است كه مىگويد: شخصى وصيت كرده بود كه انبار خرمايى را پس از او در راه خدا انفاق كنند. پيغمبر اكرم صلي الله غليه وآله اين كار را انجام داد. در آخر، يك عدد خرما ته انبار افتاده بود. آن را به دست گرفت و فرمود: اگر خود با دست خويش اين دانه خرما را در راه خدا داده بود از تمام آنچه من بعد از او انفاق كردم بهتر بود.
چنانكه اشاره كرديم امام صادق عليه السلام همين معنا را با اضافات ديگرى به كسى كه از او تقاضاى وصيت و اندرزى كرد بيان نمود و فرمود: «أَعِدَّ جَهَازَکَ وَقَدِّمْ زَادَکَ وَكُنْ وَصِيَّ نَفْسِکَ وَلا تَقُلْ لِغَيْرِکَ يَبْعَثُ إِلَيْکَ بِمَا يُصْلِحُکَ؛ وسيله سفر (آخرت) خود را آماده ساز و زاد و توشه اين سفر طولانى را فراهم كن و وصى خويشتن باش و به ديگرى نده كه آنچه را مفيد براى توست به سوى تو بفرستد (چه بسا اين كار را نخواهد كرد و تو محروم خواهى شد)».(2) شاعر عرب نيز مىگويد:
تَمَتَّعْ إنَّما الدُّنْيا مَتاعٌ وَإِنَّ دَوامَها لا يُسْتَطاعُ
وَقَدِّمْ ما مَلَكْتَ وَأنْتَ حَىٌّ أميرٌ فيهِ مُتَّبَعٌ مُطاعٌ
وَلا يَغْرُرْکَ مَنْ تُوصي إِلَيْهِ مَصيرُ وَصيَّةِ الْمَرْءِ ضِياعٌ
از دنيا بهره گير كه دنيا متاعى بيش نيست و دوامش امكانپذير نمىباشد. آنچه را در اختيار دارى از پيش بفرست در حالى كه زندهاى و در آن امير ومطاعى. به كسى كه وصيت مىكنى دلبسته مباش، زيرا سرنوشت بسيارى از وصيتها نابودى است.(3)
شاعر فارسى نيز مىگويد:
برگ عيشى به گور خويش فرست كس نيارد ز پس تو پيش فرست (4)
پی نوشت:
(1) . بقره، آیه 180.
(2) . کافى، ج 7، ص 65، ح 29.
(3) . تنبیه الخواطر بنا به نقل مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 198.
(4) . سند گفتار حکیمانه: مرحوم خطیب در مصادر تنها سند دیگرى که براى این کلام نورانى نقل مى کند غررالحکم است که چون تعبیرات آن با آنچه در نهج البلاغه آمده متفاوت است قاعدتآ از جاى دیگرى آن را اخذ کرده است. در ضمن، مضمون آن را از امام صادق(ع) نیز با تفاوتهایى آورده که در متن به آن اشاره خواهیم کرد. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 198)
________________________________
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
[💯 @hazrateshah]
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺