✅ گزارش روز (چهارشنبه 11 تیر)
🔴 اقدامی که باید کامل شود
گزاره خبری: پس از گذشت چند ماه و برگزاری جلسات متعدد دادگاه و بررسی پرونده «روحالله زم»، سرانجام غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در بیست و هشتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره آخرین وضعیت این پرونده گفت: «دادگاه حکم خود را صادر کرده است؛ ۱۳ مورد از عناوین ریز اتهامات زم را از مصادیق افساد فیالارض دانسته و حکم اعدام برای او صادر شده و برای مابقی مجازاتها حکم حبس گرفته است. البته این حکم غیرقطعی است و قابل فرجامخواهی در دیوان عالی کشور است و رأی نهایی دیوان عالی کشور سرنوشت پایانی این حکم را رقم میزند.»
گزاره تحلیلی: دستگیری مهرهای که با استفاده از بستر فضای مجازی و رسانههای اجتماعی و البته ارتباطات پیچیده و نفوذ در برخی از بخشهای کشور و نهادها، یک جریان رسانهای ضدایرانی را به راه انداخته بود، ضربهای بسیار سخت به جریان ضدانقلاب داشت؛ اما واقعیت این است که البته همچنان این اقدام هوشمندانه و دقیق دستگاههای امنیتی نظام کامل نشده است! اعدام این فرد که تحت حمایت دستگاههای امنیتی غربی بود یا متلاشی شدن شبکه رسانه و قطع ارتباط آن با داخل بهتنهایی کفایت نمیکند! آنچه میتواند این اقدام بینظیر اطلاعاتی را کامل و یک گام بلند به جلو در سواد رسانهای آحاد جامعه باشد و همچنین بصیرت افزایی عمومی- بهویژه برای میلیونها کاربر رسانههای اجتماعی که در مواجهه با اقدامات مشابه آنچه آمدنیوز انجام میداد، هستند- پدید آورد، نورتابی و روشنگری درباره زوایای پیدا و پنهان آنچه این مجرم با حمایت سرویسهای جاسوسی آمریکا، تلاویو و فرانسه و با تأمین مالی سعودی و ... انجام داد، میتواند جامعه را تا حدود بسیار زیادی در مقابل چنین سمپاشیها، شبهه افکنیها و وارونه انگاریها در آینده واکسینه کند.(نویسنده: سید فخرالدین موسوی)
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
✅ حرف روز (چهارشنبه 11 تیر)
🔴 پشت پرده تمدید تحریم تسلیحاتی ایران
اگر از برجام تنها یک «مزیت» باقی مانده باشد، آن، «لغو تحریمهای تسلیحاتی» است؛ اما در این زمینه نیز آمریکا در هفتههای اخیر تحرکات گستردهای را در سه سطح داخلی، منطقهای و بینالمللی، برای جلوگیری از لغو تحریم تسلیحاتی ایران که قرار است بر اساس مفاد برجام در 27 مهرماه فعال شود، آغاز کرده است. توسل به سازوکارهای بینالمللی ازجمله شورای حکام، سازمان ملل و شورای امنیت، همچنین هماهنگی با کشورهای اروپایی و رقبای منطقهای ایران، بخشی از فعالیتهای کاخ سفید در این زمینه است.
نکات تحلیلی: یکی از پرسشهای مهم در خصوص موضوع مطروحه این است که چرا آمریکاییها اصرار دارند که تحریم تسلیحاتی ایران برای همیشه تمدید شود؟ دراینباره توجه به نکات ذیل ضروری است: 1- ممانعت از لغو تحریمهای تسلیحاتی ایران از وجوه گوناگونی تأمینکننده منافع آمریکا و متحدانش است. «فشار حداکثری» علیه ایران که قرار بود در کمتر از یک سال به بار بنشیند و ایران را بهزانو درآورد، عملاً به راهبردی بیثمر و بیاثر برای آمریکا تبدیل شده است. تمدید تحریم تسلیحاتی، آخرین آزمون کاخ سفید برای احیای راهبرد فشاری است که «حداکثری» نام دارد اما به «اهداف حداقلی» هم نرسیده و اکنون با «تنفس مصنوعی» زنده است. 2- فروش تسلیحات یکی از «منابع عمده درآمدی» بوده و ارزآوری بسیار بالایی برای کشورهای برخوردار از تکنولوژیهای نظامی دارد. لغو تحریم تسلیحاتی دریچهای برای «صادرات تسلیحات» به روی ایران باز میکند که در شرایط تحریم و کاهش شدید صادرات نفتی و کمبود منابع ارزی، بتواند یک «نقطه قوت» در شکوفایی اقتصادی به دست آورد و بهآسانی به مشتریانش تسلیحات بفروشد. 3- لغو تحریمهای تسلیحاتی از نقطه نظری خاص، آمریکا را در نگاه متحدان بینالمللی و منطقهای که امنیت خود را به پشتیبانی ایالاتمتحده گره زدهاند، از اعتبار و حیثیت میاندازد و «پوشالی» بودن ماهیت قدرت آمریکا را اثبات میکند. 4- ترس از «گسترش مبادلات بازرگانی» در حوزه تسلیحات، میان ایران و رقبای اقتصادی آمریکا، یعنی چین و روسیه، ازجمله اهداف دیگر آمریکا از تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی است.
نکته راهبردی: با وجود اینکه ایران یکی از کشورهای خودکفا در زمینه تولید تسلیحات مطلوب و بازدارنده به شمار میرود، لغو تحریم تسلیحاتی یک حق مشروع برای جمهوری اسلامی است و نباید اجازه داد که این حق نقض و سلب شود؛ چراکه در مناسبات بینالملل از دست دادن یک حق یا سنگر بهمنزله چراغ سبزی برای زیادهطلبی و فشارهای بیشتر است.
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
#پیشنهاد_مطالعه
🔴 #سرخط| همه پرچم خواهان عدالت‼️(بخش اول)
🖌 #عبدالله_گنجی
🔻 #عدالتخواهی در نظام جمهوری اسلامی برگرفته از معرفت دروندینی است که قله آرمانی آن سیره امیرالمؤمنین (ع) است. رهبران انقلاب اسلامی ارزش و جایگاه عدالتخواهی را در تراز «مشروعیت» خود و نظام میدانند و همیشه جوانان را به «عدالتخواهی واقعی» ترغیب و تشویق کردهاند. بدون تردید پس از رحلت امام هیچ سازمان و فردی به اندازه رهبری بر این موضوع تأکید نکردهاند و در عین حال با صراحت اعلام کردند که در این باره وضع مطلوبی نداریم.
🔹 اما عدالتخواهی کمکم از امری ارزشی و دینی و انسانساز وارد مجاری جدیدی میشود که ممکن است به لوث شدن آن بینجامد و همانند بسیاری از مفاهیم پرقدرت پس از لوث شدن به سخره گرفته شود و به واژه «بیحس» و بیخاصیتی تبدیل شود که به ضد خود عمل کند. برای اینکه عدالت در ریل و دالان اصلی و ذاتی خود حرکت کند و هرکسی نتواند پشت آن سنگر بگیرد، باید اصالت یا تقلبی بودن پرچمداران آن احراز شود.
🔹 پدیدار شدن مقوله فساد از یک سو و فشار اقتصادی سالهای اخیر بر طبقه پایین اقتصادی از سوی دیگر بستر گفتمان عدالتخواهی را پررنگتر کرد و اینجا بود که عدالت همانند ابزاری برای اهداف متفاوت و حتی بیربط با عدالتخواهی مورد برنامهریزی قرار گرفته و میگیرد.
🔻 سؤال اساسی این است که طیفهای متفاوت عدالتخواه، عدالت را «در نظام» میطلبند و یا عدالت را «بر نظام» دنبال میکنند و یا عدالت را رهاورد مهمی برای «عبور از نظام» شناسایی کردهاند. با عدالتخواهی نوعی براندازی عامهپسند را دنبال میکنند یا دنبال اصلاح پلشتیهای نظام جمهوری اسلامی هستند. منافع خود را در عدالتخواهی میبینند و از زمان و موقعیت خاصی به میدان میآیند یا آن را امری بهحق، دائمی و همتراز نظام جمهوری اسلامی میدانند؟ محرومیت خود از مزیتی را نقطه عزیمت عدالتخواهی میدانند یا دغدغه فروکاستن مشروعیت نظام جمهوری اسلامی را دارند؟
🔻 بنابراین، به جز آنان که عدالتخواهی را با هویت انقلاب اسلامی معنا و دنبال میکنند و جز تولید سرمایه اجتماعی برای نظام و اجرای واقعی عدالت هدف دیگری ندارند، دیگرانی نیز هستند که یا به اشتباه و شناخت ناقص یا به عمد و خباثت مسیرهای دیگری را طی میکنند.
1⃣ عدهای عدالت را همتراز «مبارزه با فساد» گرفتهاند و تمرکز آنان بر اشخاص و افراد است. سوژهیابی آنان سلبی و روش عدالتخواهی نوعی مبارزه عاطفی (تولید تنفر) است. این جماعت شاید نیت خیرخواهانهای دارند، اما تقلیل عدالت به بخشی از آن معرفی ناقص از آن و رهایی جنبههای ایجابی است. شاید مقام معظم رهبری به این نقص رسیده بودند که در شیراز دانشجویان را از ورود به مصداق منع کردند و خواستار توجه به روندها و فرایندها شدند. نشر عدالت، فرهنگسازی برای عدالت، تولید گفتمان عدالت و مطالبه عدالت توزیعی معمولاً بیمشتری مانده است و عدالتخواهی معادل منازعه رخنمایی میکند. البته دستگاه قضایی میتواند با اقدامات اقناعی و بدون تبعیض این مسیر را اصلاح کند.
2⃣ برای عدهای عدالتخواهی به مثابه سیاستورزی است. در جامعه فسادزده و معیشتزدا عدهای عدالت را پرچمی برای تصاحب قدرت میدانند و اینجا است که عدالتخواهی رنگ سیاستزدگی به خود میگیرد، رأی با پرچم عدالتخواهی مطالبه میشود و در این عدالت خواهی نیز امر ایجابی نمیبینید. حملات بر غیریتی صورت میگیرد که ضدعدالت معرفی میشود. به تعبیر دیگر عدالت ابزار مبارزه انتخاباتی برای بیرون راندن رقیب است و گرهی از زندگی مردم باز نمیکند. از آنجا که طبع و طبیعت عدالتخواهی در جوانان مهمتر است، حمله به مصادیق انسانی بیعدالتی هم بسیار جذاب میشود و مرزهای سلایق تا مرزهای دشمنی گسترش مییابد.
3⃣ دستهای هستند که اهداف متمایز از کلیت نظام را در دستور کار دارند و سالهاست برای آن مبارزه میکنند، اما فشار کنونی بر مردم را فرصتی مغتنم میدانند تا همان راه و همان هدف را «عدالتمالی» کنند. راههای رفته قبلی را کورهراه میبینند و نارضایتی موجود را زمینه مستعد برای مبارزه با نظام میدانند و دستاویزی موجهتر از عدالتخواهی برای ایجاد اجماع پیرامون خود نمییابند...
💢 #ادامه_دارد
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71