✅ حرف روز (چهارشنبه 11 تیر)
🔴 پشت پرده تمدید تحریم تسلیحاتی ایران
اگر از برجام تنها یک «مزیت» باقی مانده باشد، آن، «لغو تحریمهای تسلیحاتی» است؛ اما در این زمینه نیز آمریکا در هفتههای اخیر تحرکات گستردهای را در سه سطح داخلی، منطقهای و بینالمللی، برای جلوگیری از لغو تحریم تسلیحاتی ایران که قرار است بر اساس مفاد برجام در 27 مهرماه فعال شود، آغاز کرده است. توسل به سازوکارهای بینالمللی ازجمله شورای حکام، سازمان ملل و شورای امنیت، همچنین هماهنگی با کشورهای اروپایی و رقبای منطقهای ایران، بخشی از فعالیتهای کاخ سفید در این زمینه است.
نکات تحلیلی: یکی از پرسشهای مهم در خصوص موضوع مطروحه این است که چرا آمریکاییها اصرار دارند که تحریم تسلیحاتی ایران برای همیشه تمدید شود؟ دراینباره توجه به نکات ذیل ضروری است: 1- ممانعت از لغو تحریمهای تسلیحاتی ایران از وجوه گوناگونی تأمینکننده منافع آمریکا و متحدانش است. «فشار حداکثری» علیه ایران که قرار بود در کمتر از یک سال به بار بنشیند و ایران را بهزانو درآورد، عملاً به راهبردی بیثمر و بیاثر برای آمریکا تبدیل شده است. تمدید تحریم تسلیحاتی، آخرین آزمون کاخ سفید برای احیای راهبرد فشاری است که «حداکثری» نام دارد اما به «اهداف حداقلی» هم نرسیده و اکنون با «تنفس مصنوعی» زنده است. 2- فروش تسلیحات یکی از «منابع عمده درآمدی» بوده و ارزآوری بسیار بالایی برای کشورهای برخوردار از تکنولوژیهای نظامی دارد. لغو تحریم تسلیحاتی دریچهای برای «صادرات تسلیحات» به روی ایران باز میکند که در شرایط تحریم و کاهش شدید صادرات نفتی و کمبود منابع ارزی، بتواند یک «نقطه قوت» در شکوفایی اقتصادی به دست آورد و بهآسانی به مشتریانش تسلیحات بفروشد. 3- لغو تحریمهای تسلیحاتی از نقطه نظری خاص، آمریکا را در نگاه متحدان بینالمللی و منطقهای که امنیت خود را به پشتیبانی ایالاتمتحده گره زدهاند، از اعتبار و حیثیت میاندازد و «پوشالی» بودن ماهیت قدرت آمریکا را اثبات میکند. 4- ترس از «گسترش مبادلات بازرگانی» در حوزه تسلیحات، میان ایران و رقبای اقتصادی آمریکا، یعنی چین و روسیه، ازجمله اهداف دیگر آمریکا از تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی است.
نکته راهبردی: با وجود اینکه ایران یکی از کشورهای خودکفا در زمینه تولید تسلیحات مطلوب و بازدارنده به شمار میرود، لغو تحریم تسلیحاتی یک حق مشروع برای جمهوری اسلامی است و نباید اجازه داد که این حق نقض و سلب شود؛ چراکه در مناسبات بینالملل از دست دادن یک حق یا سنگر بهمنزله چراغ سبزی برای زیادهطلبی و فشارهای بیشتر است.
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
#پیشنهاد_مطالعه
🔴 #سرخط| همه پرچم خواهان عدالت‼️(بخش اول)
🖌 #عبدالله_گنجی
🔻 #عدالتخواهی در نظام جمهوری اسلامی برگرفته از معرفت دروندینی است که قله آرمانی آن سیره امیرالمؤمنین (ع) است. رهبران انقلاب اسلامی ارزش و جایگاه عدالتخواهی را در تراز «مشروعیت» خود و نظام میدانند و همیشه جوانان را به «عدالتخواهی واقعی» ترغیب و تشویق کردهاند. بدون تردید پس از رحلت امام هیچ سازمان و فردی به اندازه رهبری بر این موضوع تأکید نکردهاند و در عین حال با صراحت اعلام کردند که در این باره وضع مطلوبی نداریم.
🔹 اما عدالتخواهی کمکم از امری ارزشی و دینی و انسانساز وارد مجاری جدیدی میشود که ممکن است به لوث شدن آن بینجامد و همانند بسیاری از مفاهیم پرقدرت پس از لوث شدن به سخره گرفته شود و به واژه «بیحس» و بیخاصیتی تبدیل شود که به ضد خود عمل کند. برای اینکه عدالت در ریل و دالان اصلی و ذاتی خود حرکت کند و هرکسی نتواند پشت آن سنگر بگیرد، باید اصالت یا تقلبی بودن پرچمداران آن احراز شود.
🔹 پدیدار شدن مقوله فساد از یک سو و فشار اقتصادی سالهای اخیر بر طبقه پایین اقتصادی از سوی دیگر بستر گفتمان عدالتخواهی را پررنگتر کرد و اینجا بود که عدالت همانند ابزاری برای اهداف متفاوت و حتی بیربط با عدالتخواهی مورد برنامهریزی قرار گرفته و میگیرد.
🔻 سؤال اساسی این است که طیفهای متفاوت عدالتخواه، عدالت را «در نظام» میطلبند و یا عدالت را «بر نظام» دنبال میکنند و یا عدالت را رهاورد مهمی برای «عبور از نظام» شناسایی کردهاند. با عدالتخواهی نوعی براندازی عامهپسند را دنبال میکنند یا دنبال اصلاح پلشتیهای نظام جمهوری اسلامی هستند. منافع خود را در عدالتخواهی میبینند و از زمان و موقعیت خاصی به میدان میآیند یا آن را امری بهحق، دائمی و همتراز نظام جمهوری اسلامی میدانند؟ محرومیت خود از مزیتی را نقطه عزیمت عدالتخواهی میدانند یا دغدغه فروکاستن مشروعیت نظام جمهوری اسلامی را دارند؟
🔻 بنابراین، به جز آنان که عدالتخواهی را با هویت انقلاب اسلامی معنا و دنبال میکنند و جز تولید سرمایه اجتماعی برای نظام و اجرای واقعی عدالت هدف دیگری ندارند، دیگرانی نیز هستند که یا به اشتباه و شناخت ناقص یا به عمد و خباثت مسیرهای دیگری را طی میکنند.
1⃣ عدهای عدالت را همتراز «مبارزه با فساد» گرفتهاند و تمرکز آنان بر اشخاص و افراد است. سوژهیابی آنان سلبی و روش عدالتخواهی نوعی مبارزه عاطفی (تولید تنفر) است. این جماعت شاید نیت خیرخواهانهای دارند، اما تقلیل عدالت به بخشی از آن معرفی ناقص از آن و رهایی جنبههای ایجابی است. شاید مقام معظم رهبری به این نقص رسیده بودند که در شیراز دانشجویان را از ورود به مصداق منع کردند و خواستار توجه به روندها و فرایندها شدند. نشر عدالت، فرهنگسازی برای عدالت، تولید گفتمان عدالت و مطالبه عدالت توزیعی معمولاً بیمشتری مانده است و عدالتخواهی معادل منازعه رخنمایی میکند. البته دستگاه قضایی میتواند با اقدامات اقناعی و بدون تبعیض این مسیر را اصلاح کند.
2⃣ برای عدهای عدالتخواهی به مثابه سیاستورزی است. در جامعه فسادزده و معیشتزدا عدهای عدالت را پرچمی برای تصاحب قدرت میدانند و اینجا است که عدالتخواهی رنگ سیاستزدگی به خود میگیرد، رأی با پرچم عدالتخواهی مطالبه میشود و در این عدالت خواهی نیز امر ایجابی نمیبینید. حملات بر غیریتی صورت میگیرد که ضدعدالت معرفی میشود. به تعبیر دیگر عدالت ابزار مبارزه انتخاباتی برای بیرون راندن رقیب است و گرهی از زندگی مردم باز نمیکند. از آنجا که طبع و طبیعت عدالتخواهی در جوانان مهمتر است، حمله به مصادیق انسانی بیعدالتی هم بسیار جذاب میشود و مرزهای سلایق تا مرزهای دشمنی گسترش مییابد.
3⃣ دستهای هستند که اهداف متمایز از کلیت نظام را در دستور کار دارند و سالهاست برای آن مبارزه میکنند، اما فشار کنونی بر مردم را فرصتی مغتنم میدانند تا همان راه و همان هدف را «عدالتمالی» کنند. راههای رفته قبلی را کورهراه میبینند و نارضایتی موجود را زمینه مستعد برای مبارزه با نظام میدانند و دستاویزی موجهتر از عدالتخواهی برای ایجاد اجماع پیرامون خود نمییابند...
💢 #ادامه_دارد
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
🔴 #موعظه_خوبان| مکتب خانه رضوی
🔻 قال الإمام الرضا(ع):
🔹إجتَهِدوا أن يَكونَ زَمانُكُم أربَعَ ساعاتٍ : ساعَةً مِنهُ لِمُناجاةِ اللّه ِ و ساعَةً لِأمر المَعاشِ و ساعةً لِمُعاشَرَةِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذينَ يُعَرِّفُونَ عُيُوبَكُم و يَخلِصونَ لَكُم فِي الباطِنِ و ساعَةً تَخلُونَ فِيها لِلَذّاتِكُم و بِهذِهِ السّاعَةِ تَقدِروُن عَلَى الثَّلاثِ ساعاتٍ؛
🔻بكوشيد كه زمانتان را به چهار بخش تقسيم كنيد:
1⃣ زمانى براى مناجات با خدا
2⃣ زمانى براى تأمين معاش
3⃣ زمانى براى معاشرت با برادران و معتمدانى كه عيب هايتان را به شما مى شناسانند و در دل شما را دوست دارند
4⃣ ساعتى براى كسب لذّت هاى حلال
🔹 با بخش چهارم توانايى انجام دادن سه بخش ديگر را به دست مى آوريد. .
🔆 فقه الرّضا ، ص۳۳۷
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
#جنایت_آمریکایی
🔴 به بهانه سالگرد #آخرین_پرواز ‼️
🔻۱۲ تير سال ۱۳۶۷ ناو جنگی آمريكایی وينسنس با موشك به هواپيمای مسافربری ايران حمله میکند و باعث قتل ۲۹۸ انسان های بی گناه میشود. ۶۶ نفر از قربانيان اين جنايت كودك بودند.
🔸 واکنش برخی مقامات آمریکایی به این فاجعه انسانی بیانگر خوی استکباری_حیوانی و تفسیر سیاست ماکیاولیستی بود؛ جرج بوش پدر، معاون رونالد ریگان رئیس جمهور وقت آمریکا در مرداد ۱۳۶۷ گفت : « من هرگز از طرف آمریکا عذرخواهی نمی کنم . من اهمیتی نمی دهم که چه کاری انجام داده است . من اهمیت نمی دهم حقیقت چیست. »
🔹 بعدها ناخدا یکم ویلیام راجرز فرمانده ناو وینسنس در مصاحبه ای مطبوعاتی به صراحت اعلام کرد : « اگر صدها بار نیز آن اتفاق رخ دهد باز هم دستور شلیک خواهم داد. »
🔸 پس از اتمام مأموريت به تمامي كاركنان اين ناو مدال مبارزه دريافت كردند و در سال ۱۹۹۰ رئيس جمهور آمريكا (جرج واكر بوش) به فرمانده اين ناو به دليل رفتار بسيار شايسته و انجام خدمات برجسته مدال لژون لياقت داد.
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
#آخرین_پرواز #حقوق_بشر_آمریکایی
🔴 کاش #موشک داشتیم....‼️
🔻 # ۱۲تیرماه سال ۶۷ ، در تاریخ کشور ما، یک روز بسیار غم انگیز است.در این روز ناو وینسس امریکایی با دو فروند موشک، هواپیمای مسافربری ما را با ۲۹۰ سرنشین ساقط کرد تا یکی از بزرگترین جنایت های ضد بشری رقم بخورد.
🔸 هم اکنون بیش از سی سال از آن اتفاق تلخ می گذرد، اینکه چگونه ملت ها می توانند در مقابل قدرت های استکباری مانع از وقوع چنین حادثه ای شوند و آیا اساسأ نهاد های بین اللملی می توانند از چنین اتفاقات سنگینی جلوگیری کنند یا نه؟ سؤال بی پاسخی است که در تاریخ مصداقی برای آن نمی یابیم.
🔹تجربه تاریخی نشان می دهد که قدرت را تنها با قدرت می توان مهار کرد. قدرت نیز از مقوله های اکتسابی و ساختنی است، کسی آنرا به ما هدیه نخواهد کرد. به بیان دیگر اگر سال ۶۷ #قدرت_موشکی امروز را می داشتیم، هرگز امریکایی ها جرأت انجام چنان جنایتی را نمی داشتند. به طریق اولی اگر ما چنین قدرتی داشتیم هرگز جنگ ۸ ساله با رژیم بعثی اتفاق نمی افتاد. در واقع برآورد دشمن از ضعف توان و پاسخ ما موجب جرأت و تجاوز می شود.
🔸برعکس آنچه کنشگران رسانه ای دشمن در پی القای آن هستند، ما به قدرت نیاز داریم تا مانع وقوع جنگی دیگر گردیم. کاش نخبگان و مردم ما این تجربه های تاریخی را فراموش نکنند و روی این موضوع بیشتر تامل کنند چرا این روزها ترامپ دست و پا میزند تا با تاکتیک #مذاکره قدرت موشکی ایران را مهار کند!
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71
⭕️چرا مردم کمتر پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند؟
◾️ تشدید ابتلای مردم به بیماری کرونا انگیزه شد تا پرسشنامهای را از روز 29 خرداد به اشتراک بگذارم. تعداد پاسخگویان تا امروز (10 تیرماه) به 6760 نفر رسید. تحلیل مقدماتی دادهها را بر اساس همین تعداد در اینجا ارائه میکنم:
🔹 95.1 درصد پاسخگویان معتقدند مردم نسبت به اوایل شیوع کرونا، معیارهای بهداشتی را کمتر رعایت میکنند.
🔹 38.9 درصد پاسخگویان خودشان را جزء آن دسته افرادی دانستهاند که نسبت به اوایل شیوع کرونا، کمتر معیارهای بهداشتی را رعایت میکنند.
🔹آنها که گفتهاند کمتر از گذشته رعایت میکنند، اخبار مربوط به کرونا را هم کمتر پیگیری میکنند. این در حالی است که آنها خطر کرونا برای سلامتی خود را نسبت به آنها که گفتهاند به اندازه قبل رعایت میکنند، 30 درصد بیشتر برآورد کردهاند.
🔹آنها که گفتهاند کمتر از گذشته رعایت میکنند، از نظر سطح تحصیلات با گروه دیگری که گفتهاند رعایت میکنند، تفاوتی ندارند؛ اما میانگین درآمد آنها به طرز معناداری پایینتر است.
🔹 آنها که گفتهاند کمتر رعایت میکنند، به دلایل این رفتارشان نمره دادهاند. نمره میانگین هر دلیل (عددی بین 1 تا 5) به شرح زیر است.
▫️شرایط کار و زندگیام اجازه نمیدهد رعایت کنم. (3.98)
▫️من از رعایت کردن رفتارهای مقابله با کرونا خسته شدهام. (3.82)
▫️ترس من از کرونا کم شده است. (3.43)
▫️کرونا آنقدر که فکر میکردم خطرناک نیست. (3.01)
▫️زیرا گفته میشود شیوع بیماری کم شده است. (2.81)
▫️در اماکنی (نظیر مترو) تردد میکنم که امکان رعایت وجود ندارد. (2.53)
▫️رعایت کردن رفتارهای مقابله با کرونا بیفایده است. (2.49)
▫️توان مالی خرید ماسک و دستکش ندارم. (2.19)
https://eitaa.com/joinchat/2371682335C112c6bdf71