هدایت شده از هیات تمدن ساز
بسم الله الرحمن الرحیم
🔶 سلسله بحث های هیات تمدن ساز ، را با بحث #نسبت_هیات_و_بقای_اجتماعی_اسلام شروع می کنیم .
🔷 در روزهای آینده یک آیدی جهت گرفتن نظرات و پیشنهادات قرار خواهیم داد
هدایت شده از هیات تمدن ساز
🔻نسبت هیات و بقای اجتماعی اسلام در جامعه
🔹تقریر محل بحث:۱
❓شاید اصلی ترین سوالی که در این بخش باید دنبال کرد این است ، که حیات اجتماعی اسلام و تشیع در طول تاریخ مرهون چه مولفه ها و چه افراد و چه جریانهایی بوده است ؟
✅آنچه در این قسمت باید از آن سخن گفت ، بحث و گفتگو در مورد ارکان اسلام ومولفه های قوام بخش آن نمی باشد .بلکه مراد این است ، که دین اسلام ، به عنوان یک متد زندگی در تمامی عرصه های فردی و اجتماعی ، که دستور العمل برای تمامی ساحت های زندگی بشر دارد ، خود به عنوان یک پدیده اگر در عرصه اجتماعی بخواهد حیات داشته باشد ، مرهون چه مولفه هایی است ؟
🔸پس بطور دقیق ، محل اصلی بحث در این قسمت نسبت سنجی بین نماز و روزه و سایر احکام اسلام نیست که در نهایت مشخص شود کدامیک شرافت بیشتری دارد .
🔸بلکه سوال این است که همین نماز و روزه و حج و زکات و ... در یک کلام #حیات_دین_در_جامعه،دیندار ماندن مردم ، میل اجتماعی برای رجوع به احکام و دستورات دین مرهون چه مولفه های فرهنگی و اجتماعی می باشد ؟
#نسبت_هیات_و_بقای_اجتماعی_اسلام
💠هیأت تمدن ساز
🔻رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔻نسبت هیات و بقای اجتماعی اسلام در جامعه
🔸تقریر محل بحث:1⃣
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی🔻
▶️ http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔻نسبت هیات و بقای اجتماعی اسلام در جامعه
🔹تقریر محل بحث:۲
🔸بررسی نحوه بقای هر پدیده در صحنه های اجتماعی ، و نحوه بسط یک تئوری و متد در عرصه حیات اجتماعی و فرهنگ بشر و در نهایت تبدیل شدن آن به تمدن ، نیازمند بررسی در دو حیطه است :
1⃣غنا و محتوای آن پدیده که قابلیت حیات در عرصه اجتماعی را داشته باشد
2⃣مولفه های بیرونی پدیده که در بسط و امتداد آن در عرصه اجتماعی و فرهنگی موثر خواهد بود
🔸در نسبت سنجی هیات و بقای اسلام ، مسئله ای که مورد بررسی قرار می گیرد ، بررسی این مقوله است که نقش قیام ابی عبدالله (ع) و ترویج فرهنگ عاشورا توسط هیات چه نقشی را در دو مولفه یاد شده برعهده دارد.
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی
http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔻نسبت هیات و بقای اجتماعی اسلام در جامعه
🔸تقریر محل بحث:2⃣
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی
http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
☑️ مخاطبین فرهیخته کانال هیات تمدن ساز،جهت همراهی بهتر با مطالب کانال به توضیحات زیر دقت کنید:
🔷 ما برای اینکه اثبات کنیم ،تشکلی به اسم هیات چه ظرفیتی برای تمدن سازی دارد و در نهایت طرح عملیاتی یک هیات تمدن ساز را ارائه دهیم ،ابتدا به ظرفیت شناسی تشکل فاخر هیات می پردازیم وموارد زیر را بررسی می کنیم :
🔻نسبت هیات و بقای اجتماعی اسلام
🔻نسبت هیات و زمینه سازی ظهور
🔻نسبت هیات و تربیت
🔻نسبت هیات و فرهنگ
🔻نسبت هیات و تشکیلات
🔻نسبت هیات و سبک زندگی
🔻نسبت هیات و سیر وسلوک
🔻نسبت هیات و تمدن سازی
🔻نسبت هیات وجریان هدایت
❗️لذا ما برای شروع از #نسبت_هیات_و_بقای_اجتماعی اسلام سخن را آغاز کردیم
با ما همرا باشید و دوستان خود را فرا بخوانید.
http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هدایت شده از هیات تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آنچه در آینده در این کانال می بینید:
♦️ویژگی های هیات تمدن ساز
❗️اولین ویژگی هیات تمدن ساز ،ایجاد دغدغه و نصرت ولی خدا در جامعه است
🌱با ما همراه باشید
دوستان خود را فرا بخوانید
@heiattamadonsaz
هیات تمدن ساز
🔻نسبت هیات و بقای اجتماعی اسلام در جامعه 🔸تقریر محل بحث:3⃣ 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن
✅نسبت هیات و بقای حیات اجتماعی اسلام
🖋 تقریر محل بحث - 3
🔶 مقصود از طرح بحث « هیأت و بقای اسلام » این که است بدانیم، ظرفیت هیأت در بقا و حفظ حیات اجتماعی اسلام چیست؟ به این معنا که، باید روشن شود، #هیأت در جامعه سازی و برپایی دین در بستر اجتماع چه نقش و چه کارکردی دارد؟
🔸هر مکتبی که در عرصه اجتماع دارای حیات نباشد، امکان این را که به مرحله عمل برسد از دست می دهد. لذا از یک منظر، هیأت به مثابه ی تشکلی ست که رسالت حفظ و نگهداشت اسلام در بعد اجتماعی را به عهده دارد و قرار است بستر اجرای دین را در عرصه اجتماع مهیا کرده و در تقابل با جبهه باطل ایفای نقش کند.
🔸دین باید در عرصه اجتماع حیات و تا مرحله عمل امتداد داشته باشد. این امر آن قدر ضرورت دارد که #دشمن (#جبهه_باطل) نیز درصدد این است که از طرق مختلف - نظیر تهاجم فرهنگی ، سست کردن پایه های دینی ، وهن دین و به یک معنا دین گریزی و.... - موجب از بین رفتن حیات اجتماعی دین اسلام شود.
🔸آنچه در این بخش بدان خواهیم پرداخت، برنامه های عملی دشمن برای از بین بردن حیات اجتماعی اسلام و نقش هیات و راهبردهای عملیاتی هیات برای مبارزه با این جریان خواهد بود
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی
▶️ http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔷 نسبت هیات و بقای حیات اجتماعی اسلام
✅ بررسی مولفه های تاثیرگذار در حیات اجتماعی یک پدیده
🔴( قسمت اول )
🔶 در یک تقسیم بندی کلی می توان عوامل تاثیرگذار در مقبولیت و پذیرش اجتماعی یک پدیده یا یک نظریه اجتماعی را به دو دسته کلان تقسیم کرد :
1⃣ عوامل درون ذاتی یک پدیده
2⃣عوامل بیرون از ذات یک پدیده (برون ذاتی)
✔️عوامل درون ذاتی یک پدیده عبارت است از:
🔹غنای محتوایی و جامعیت یک پدیده به نحوی که قابلیت پاسخگویی به نیازهای مختلف جامعه را داشته باشد.
🔻 لذا هر چه یک پدیده از حیث عوامل درون ذاتی، از غنا و استحکام بیشتری برای تشکیل یک دستگاه منسجم برخوردار باشد، استقبال اجتماعی از آن پدیده بیشتر خواهد شد؛ به عبارتی وقتی یک پدیده به جامعه ارائه می شود، هر چه بیشتر و بهتر بتواند نیازهای گوناگون جامعه را پاسخ بگوید، استقبال اجتماعی از آن پدیده بیشتر خواهد شد. دین هم به مثابه یک امر پدیده اجتماعی نیز از این قاعدا مستثنا نیست.
🔻 اگر رقابتی میان ادیان و مسالک بشری یا الهی در پذیرش توسط نوع بشر و اجتماعات انسانی مفروض باشد، معیارها و عوامل پیروزی در این رقابت، میزان جامعیت این ادیان، غنای محتوایی احکام و دستورات آن خواهد بود .
➕البته بدین شرط که دستورات این مسلک ناقض یکدیگر نباشد، و نیز استواری منطقی و عقلی آنها به گونه ای ثابت شده باشد که با پیشرفت های علمی بشر، از کارکردهای اجتماعی خود باز نماند.
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی
▶️ http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔷 نسبت هیات و بقای حیات اجتماعی اسلام
✅ بررسی مولفه های تاثیرگذار در حیات اجتماعی یک پدیده
🔴( قسمت دوم )
✔️ عوامل بیرونی از ذات یک پدیده : این دست از عوامل ، مجموعه ای از مولفه ها است که بنا به فرهنگ حاکم بر یک جامعه ، گرایش ها و نیازهای اجتماعی، ممکن است در پذیرش یک پدیده در عرصه اجتماعی اثر گذار باشد .
🔻 به طور مثال اگر در جامعه ای نور فطرت کمرنگ و غفلت بر جامعه حکم فرما شود ، بدین ترتیب میل اجتماعی مردم در پذیرش دین کمرنگ خواهد شد. این کاهش میل و گرایش به دین ، ارتباطی به عمق و محتوای دین ندارد بلکه ناشی از عواملی است بیرون از دین اما تاثیر گذار در پذیرش دین .
از دیگر عوامل می توان به اموری مانند
🔹تبلیغات (له یا علیه) نسب به یک پدیده،
🔹تغییر در گرایشات اجتماعی،
🔹پیاده سازی درست یا غلط یک پدیده در عرصه عمل،
🔹وجود یا عدم طرفدران پُر هیاهو برای یک مکتب
و ...اشاره کرد.
🔻 آنچه در این بخش به آن می پردازیم ، بررسی مؤلفه های درون ذاتی و برون ذاتی مؤثر در حیات و فروغ اجتماعی اسلام و نقش #هیأت و کارکرد آن به مثابه یک تشکل ناب شیعی در این زمینه است.
🔜 و در انتهای هر بحث به راهبردهای عملیاتی هیأت در عصر انقلاب جهت حرکت اجتماع به سمت #تمدن_توحیدی_مهدوی اشاره خواهیم کرد .
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی
▶️ http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 همراهان فرهیخته پایگاه #هیات_تمدن_ساز 🌹
💠 برای کسب آشنایی مقدماتی با اهداف و محتوای کانال و شیوه استفاده از مطالب آن، از شما برای تماشای این ویدئو دعوت می شود.
#ویژه
🔰 @heiattamadonsaz
هیات تمدن ساز
🎞 همراهان فرهیخته پایگاه #هیات_تمدن_ساز 🌹 💠 برای کسب آشنایی مقدماتی با اهداف و محتوای کانال و شیوه
🔰🔰 خلاصه آنچه در این کلیپ مشاهده کردید :
1⃣ تحقیقات #هیات_تمدن_ساز، حاصل کار پژوهشی بعضی از اساتید و طلاب و فارغ التحصیلان مدرسه علمیه معصومیه قم است.
2⃣ مدعای بحث : بنا به این کار پژوهشی «هیأت ها محافل صرفا معنوی نیستند، بلکه هیأت یک تشکل ناب شیعی برای جامعه سازی است.»
🔺هیات تشکلی است برای بسط ید ولی خدا در عرصه جامعه .
🔺وظیفه هیات اقامه امر اهل بیت (ع) هست .
3⃣ بنا به این کار پژوهشی ، هیأت بهترین ظرفیت برای #فرهنگ_سازی، #کادرسازی و تربیت، #مبارزه با جبهه دشمن، بسترسازی بندگی و #عبودیت فردی و اجتماعی و در نهایت بهترین تشکل برای مقدمه سازی ظهور در جامعه است .
🔺در یک کلام تشکل هیأت دارای بالاترین ظرفیت برای بستر سازی اجتماعی تمدن توحیدی می باشد .
⚠️به هیچ عنوان نقش تشکل های علمی ، اقتصادی ، حوزوی و هنری و ...در ایجاد #تمدن، نفی و انکار نمی شود، ولی کار علمی و اقتصادی و ... در بستر #جامعه_ولایی و توحیدی کارکرد اسلامی خود را پیدا خواهد کرد که در این زمینه نیز نقش هیات ویژه و کلیدی است.
4⃣- بین هیات و #مسجد هیچ تضادی وجود ندارد و این دو، دو روی یک سکه اند و یک هویت دارند. مراد از هیأت یا مسجد، ظرف مکانی آن ها نیست. بلکه آنچه از این معانی اراده می شود، ویژگی ها و کارکردهاست.
5⃣ آنچه در کانال می آید خلاصه مباحث است که سعی می شود با انواع کلیپ ها، متن ها، صوت ها و عکس نوشته ها (در قالب بسته های محتوایی) پیوستار آن را حفظ کرد .
#لطفا_مطالب_را_پیوسته_دنبال_کنید
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی
🔹 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
⚠️ #اطلاعیه
برای دسترسی و بهره مندی هر چه بهتر مخاطبان فرهیخته کانال، #نمودار_جامع_مباحث ☝️ در اختیار شما قرار گرفت.
🔹باتوجه به اقتضائات فضای مجازی و پیام رسان ایتا و همچنین گستردگی مباحث، ذکر دقیق محل بحث بدین صورت برای عزیزان در نظر گرفته شد.
🏴 @heiattamadonsaz
💠 موضوعی که اینک در خدمت شما هستیم به شرح زیر است :
جلد اول ◀️ فصل دوم : ظرفیت شناسی هیأت ◀️ بخش 1: نسبت هیأت و بقای حیات اجتماعی اسلام
#نمودار_مباحث
#هیأت_و_بقای_اسلام
🏴 @heiattamadonsaz
📌 #شما_اینجا_هستید
✔️پیش از ارسال هر مبحث، ابتدا به طور دقیق #محل_بحث برای شما عزیزان مشخص میشود.
⚠️ لکن شایسته است عزیزان برای تسلط هر چه بیشتر به مباحث، توالی آنها را درنظر گرفته و پیش از خواندن مطلبی که پس از این می آید، به مطالب پیشین توجه داشته باشند.
#نمودار_مباحث
#هیأت_و_بقای_اسلام
🏴 @heiattamadonsaz
هیات تمدن ساز
📌 #شما_اینجا_هستید ✔️پیش از ارسال هر مبحث، ابتدا به طور دقیق #محل_بحث برای شما عزیزان مشخص میشود.
#هیأت_و_بقای_اسلام
✅ مولفه های درونی ذاتی
🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اسلام
🔢 (قسمت اول)
🔻پیشتر اشاره شد که یکی از اصلیترین عواملی که بوسیله آن، یک پدیده و یا یک تئوری می تواند حیات خود را در عرصه های اجتماعی حفظ کند یا در صورت فقدان این عوامل، بتدریج حیات و فروغ اجتماعی آن از بین رفته و با عدم پذیرش از جانب جامعه مواجه میشود ، این است که دارای 🔹استحکام درونی، 🔹جامعیت و 🔹غنای محتوایی کافی باشد؛ به گونه ای که با پیشرفت بشر، کارکردهای اصلی خود را در جامعه از دست ندهد.
✔️لذا هر چه یک تئوری در مولفه های یاد شده عمیق تر و شامل تر باشد ، حیات اجتماعی آن نیز بیشتر خواهد بود.
🔻آنچه باعث می شود که ادیانی نظیر مسیحیت و یهود و حتی بعضی فرق اسلامی ، امروزه یارای پاسخگویی به نیازهای بشریت را نداشته باشند، فقدان موارد و مولفه های مذکور است .
🔻عمده ترین دلیل بر اثبات این مدعا، نداشتن سند معتبر، تحریف و مغایرت های متعدد عقلی در متون دینی این ادیان است . اما در مقابل، تحریف نشدن قرآن، داشتن سند و تاریخ معتبر، از جامعیت دین اسلام، و هماهنگی تعالیم آن با عقل سلیم ، نشأت میگیرد.
🖋پروفسور لگنهاوزن میگويد: «چيزى كه در اسلام بيش از همه، براى من جاذبه داشت، اين بود كه چقدر اين دين از پرسشهاى انسان استقبال میكند و همواره دعوت به تحقيقات بيشتر در تعاليم دين میكند».
او چنین می افزاید : «وقتى از كشيشها می پرسيدم كه من نمىفهمم چه طور خدا يكى است و سه شخص است؟ در اكثر موارد جواب میگفتند كه ما نمیتوانيم به درك اين آموزه برسيم. تنها خدا میداند كه حقيقت اين امر چيست. اين رمزى ست كه فقط خدا آن را میداند و عقل در اينجا به بن بست می رسد! از جمله چيزهايى كه براى بنده خيلى جالب بود، اين بود كه در اسلام نگفته اند اصول دين را چشم و گوش بسته بپذير؛ بلكه دعوت كرده اند كه بپرس. مخصوصاً اين خصلت در ميان شيعيان خيلى بيشتر است»
📚(محمد، لگنهاوزن، «با پرسش زندهام»، پرسمان (ماهنامه)، پيش شماره اول، خرداد 80، ص 5.)
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی
🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی ا
#هیأت_و_بقای_اسلام
✅ مولفه های درونی ذاتی
🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اسلام
🔢 (قسمت دوم)
🖋خانم مارگريت ماركوس (مريم جميله) نيز در اين زمينه می نويسد:
«پس از آنكه عقايد همه كيشهاى بزرگ را مورد بررسى قرار دادم، به اين نتيجه رسيدم كه به طور كلى مذهبهاى بزرگ يكى بودند؛ ولى به مرور زمان فاسد شده اند. بت پرستى، فكر تناسخ و اصول طبقه بندى در كيش هندويى سرايت كرد. صلح جويى مطلق و انزوا از مشخصات كيش بودايى شد. پرستش آبا و اجداد جزء عقايد كنفسيوسى، عقيده اصالت گناه و تثليث و در نتيجه آن مفهوم خدايى مسيح و شفاعت به استناد مرگ ادعايى عيسى بر روى دار در مسيحيت، انحصارطلبى ملت برگزيده يهود و ... نتيجه اين انحرافات است. هيچ يك از اين انديشه هايى كه مرا منزجر ساخته بود، در اسلام پيدا نمی شد؛ بلكه به صورت روزافزونى احساس می كردم كه تنها اسلام آن مذهب اصيلى است كه طهارت خودش را حفظ كرده است. ساير مذهبها فقط و فقط بعضى اجزاى آن، مقرون با حقيقت است؛ ولى فقط اسلام است كه تمام حقيقت را حفظ كرده است»
📚 (مارگريت، ماركوس، نقش اسلام در برابر غرب، ترجمه غلامرضا سعيدى، (تهران : شركت سهامى انتشار، 1348)، ص 9.)
🖋مارسل بوازار می نویسد: «در ديانت يهود برترى نژادى وجود دارد و در برادرى مسيحيت، رابطه الهى بر جنبه هاى عملى آن در زندگى اجتماعى غلبه يافته و در شرايط امروز قابل اجرا نيست. اما در ديانت اسلام اين افراط و تفريط به چشم نمىخورد ... اين تفكر كه از قرآن نشأت می يابد، به ديانت اسلام سوداى جهان شمولى می بخشد. اسلام به دنبال ساختن جهانى است كه همه مردم - حتى آنان كه به دين سابق خويش وفادار مانده اند - با تفاهم، همكارى، برادرى و برابرى كامل زندگى كنند».
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی
🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اس
#هیأت_و_بقای_اسلام
✅ مولفه های درونی ذاتی
🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اسلام
🔢 (قسمت سوم)
🔻در این زمینه ، دین اسلام به عنوان کاملترین دین ، جامع ترین برنامه زندگی بشر را در حیطه های فردی و اجتماعی و نظام سازی و تشکیل یک تمدن متعالی توحیدی را برای به سعادت رساندن بشر ارائه داده است .
🔻از دیدگاه اسلام، انسان موجودی ست فرامادی و دارای زندگی جاویدان که همه ی شئون و اعمال او در حیات دنیوی با سرنوشت نهایی اش ارتباط دارد؛ از این رو کنشهای اجتماعی انسان نیز به وزان رفتار فردی اش، تأثیر قطعی در سعادت و یا شقاوت او دارد؛
و لذا اسلام که نمی تواند نسبت به اجرای احکام و چگونگی اداره ی جامعه، تعیین ساختار حکومت، اصل عدالت و قیام به قسط، ایجاد تعاون و امنیت در جامعه و... طرح و نظری نداشته باشد.
🔻جامعیت دین به معنای توجه و عنایت به روابط چهارگانه انسان است.(1) روابط انسان با دیگران که شامل اجتماع، حقوق، سیاست و حکومت باشد، در قلمرو دین قرار دارد. دین در متن و صحنه روابط اجتماعی و سیاسی قرار دارد، و نه عرض آن.
🖋 در این راستا از امام راحل رحمت الله علیه میخوانیم:
«اسلام از قبل از تولد انسان شالوده ی حیات فردی را ریخته است تا آن وقت که در عائله زندگی می کند، شالوده ی اجتماع عائله ای را ریخته است و تکلیف معین فرموده است تا آن وقت که در تعلیم وارد می شود، تا آن وقت که در اجتماع وارد می شود، تا آن وقت که روابطش با سایر ممالک و سایردول و سایر ملل هست. تمام این ها برنامه دارد، تمام این ها تکلیف دارد در شرع مطهر. این طور نیست که فقط دعا و زیارت است، فقط نماز و دعا و زیارت، احکام اسلام نیست؛ این یک باب از احکام اسلام است. دعا و زیارت یک باب از ابواب اسلام است، لکن سیاست دارد اسلام؛ اداره مملکتی دارد اسلام؛ ممالک بزرگ را اداره می کند اسلام. »
➕(1) این روابط چهار گانه عبارتند از :رابطه انسان با خود ، رابطه انسان با خدا ، رابطه انسان با دیگران ، رابطه انسان با طبیعت
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی
🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اس
#هیأت_و_بقای_اسلام
✅ مولفه های درونی ذاتی
🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اسلام
🔢 (قسمت چهارم)
🖋 امام خمینی (ره) می فرمایند :« اسلام برخلاف مکاتب غیر توحیدی، در تمام شئون فردی و اجتماعی و مادی و معنوی و فرهنگی و سیاسی و نظامی و اقتصادی ،برنامه، دخالت و نظارت دارد و از هیچ نکته، ولو بسیار ناچیز که در تربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادی و معنوی نقش دارد فروگذار ننموده است.
اسلام برای تربیت انسان است، و انسان را می خواهد یک موجود رشیدی که همه این ابعاد را داشته باشد، تربیت کند. و برای همه این ها هم دستور دارد ... برای تشکیلاتش دستور دارد؛ برای مقاتله با دشمنان دستور دارد، ... برای رسیدن به ماورای طبیعت دستور دارد، همه این ها را دارد. یک بعدی نیست. »
🔻لذا دین اسلام نه دین رهبانیت مسیحایی است که صرفا معنویت را خلاصه کرده باشد در یک سری امور فردی خاص و نه مانند دین ها و مسلک های بشری است که سعادت را در ساحت های حیوانی تصویر می کنند و فضائل متعالی اخلاقی را در همین زندگی ماتریالیستی معنا می کنند و در نهایت شاهد فضائل اخلاقی نمایی هستیم که غایت آن رسیدن به یک هارمونی زندگی مادی و دنیایی است .
⚜لذا بر پایۀ همین مبنا است که امام خمینی(ره) می فرماید: «هر که اظهار کند که تشکیل حکومت اسلامی ضرورت ندارد، منکر ضرورت اجرای احکام اسلام شده و جامعیت احکام و جاودانگی دین مبین اسلام را انکار کرده است.
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی
🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اس
#هیأت_و_بقای_اسلام
✅ مولفه های درونی ذاتی
🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اسلام
🔢 (قسمت پایانی)
☑️ نتیجه گیری :
دین اسلام با توجه به جامعیت برنامه خود برای تمامی ساحت های زندگی بشر ، و به رسمیت شناختن نیاز های علمی و عملی زندگی انسان در دنیا و به رسمیت شناختن عقل و اکتشافات عقلی با موازین درست خود ، از چنان استحکام درونی برخوردار است که مولفه های درونی لازم برای رشد و اعتلا و فراگیر شدن در عرصه اجتماعی را دارد. اما آنچه بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) و ماجرای سقیفه برای جامعه مسلمین رخ داد ،پایه گذاری تشکیلاتی و جریانی یک انحراف فکری و عملی در اجرای برنامه های اسلام بود که تا مصائب عاشورا بدین منوال ادامه داشت.
🔜 در بخش های بعدی به بررسی نقش قیام ابی عبدالله (ع) و تشکل عاشورایی هیات برای بازگرداندن اسلام به نقطه آغازین خود و مسیر اصلی خود سخن خواهیم گفت.
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی
🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
🎞 همراهان فرهیخته پایگاه #هیات_تمدن_ساز 🌹 💠 برای کسب آشنایی مقدماتی با اهداف و محتوای کانال و شیوه
همراهان گرامی ✋
اگر به تازگی به عضویت این کانال درآمده اید، توصیه می شود نخست به تماشای این ویدئو و توضیحات پس از آن بنشینید☝️☝️☝️
همچنین آماده دریافت نقطه نظرات شما عزیزان از این طریق هستیم:
🆔 @Nazarat_pishnahadat
#هیات_تمدن__ساز
🏴 @heiattamadonsaz
هیات تمدن ساز
📌 #شما_اینجا_هستید #نمودار_مباحث #هیأت_و_بقای_اسلام 🏴 @heiattamadonsaz
#هیأت_و_بقای_اسلام
✅ مولفه های درونی ذاتی
🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام
🔢 (مقدمه - قسمت 1)
🔻 در این بخش به پرسش اساسی این فصل یعنی نقش تشکل هیأت در حفظ و بقای اسلام، با توجه به مؤلفه های درون ذاتی اسلام پرداخته و کارکردهای تشکل هیأت را در حفظ و پاسبانی دین در جامعه بیان کنیم.
🔻برای این مهم ابتدا
1⃣نقش تشکل هیأت را به نحو تاریخی در این زمینه پی می گیریم و سپس
2⃣ به صورت مستقل به بررسی مؤلفه های ذاتی هیأت می پردازیم
و نشان خواهیم داد که این مؤلفه ها ضامن حفظ و بقای اسلام در جامعه خواهد شد.
🔻حاصل این بررسی تاریخی، علاوه بر تحلیل درست از سرگذشت جامعه اسلامی و شناخت عوامل حیات اجتماعی اسلام، بدست آمدن یک ایدئولوژی اجتماعی و فرهنگی در عصر حاضر برای نشر و گسنرش دین در جامعه است.
✔️ لذا تمامی نتایج بدست آمده از این بخش، می تواند به عنوان اصول و مبانی جامعه شناختی، و فرهنگ شناختی در عصر حاضر نیز مورد استفاده قرار بگیرد که در انتهای فصل به آن اشاره خواهیم کرد.
💠هیأت تمدن ساز
رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی
🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52