eitaa logo
هیات تمدن ساز
1.5هزار دنبال‌کننده
27 عکس
36 ویدیو
10 فایل
وظیفه هیات احیا و اقامه ی امر اهل بیت ع است و‌اقامه ذکر مقدمه ایست برای احیای امر اهل بیت (ع) !!طرح هیاتهای تمدن ساز، قابل استفاده برای مساجد،کانونها،بسیج،هیاتها و فعالین فرهنگی است که دغدغشان جامعه سازیست ادمین : @Nazarat_pishnahadat تبادلات: @adminch
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 موضوعی که اینک در خدمت شما هستیم به شرح زیر است : جلد اول ◀️ فصل دوم : ظرفیت شناسی هیأت ◀️ بخش 1: نسبت هیأت و بقای حیات اجتماعی اسلام 🏴 @heiattamadonsaz
📌 ✔️پیش از ارسال هر مبحث، ابتدا به طور دقیق برای شما عزیزان مشخص میشود. ⚠️ لکن شایسته است عزیزان برای تسلط هر چه بیشتر به مباحث، توالی آنها را درنظر گرفته و پیش از خواندن مطلبی که پس از این می آید، به مطالب پیشین توجه داشته باشند. 🏴 @heiattamadonsaz
هیات تمدن ساز
📌 #شما_اینجا_هستید ✔️پیش از ارسال هر مبحث، ابتدا به طور دقیق #محل_بحث برای شما عزیزان مشخص میشود.
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اسلام 🔢 (قسمت اول) 🔻پیشتر اشاره شد که یکی از اصلی‌ترین عواملی که بوسیله آن، یک پدیده و یا یک تئوری می تواند حیات خود را در عرصه های اجتماعی حفظ کند یا در صورت فقدان این عوامل، بتدریج حیات و فروغ اجتماعی آن از بین رفته و با عدم پذیرش از جانب جامعه مواجه میشود ، این است که دارای 🔹استحکام درونی، 🔹جامعیت و 🔹غنای محتوایی کافی باشد؛ به گونه ای که با پیشرفت بشر، کارکردهای اصلی خود را در جامعه از دست ندهد. ✔️لذا هر چه یک تئوری در مولفه های یاد شده عمیق تر و شامل تر باشد ، حیات اجتماعی آن نیز بیشتر خواهد بود. 🔻آنچه باعث می شود که ادیانی نظیر مسیحیت و یهود و حتی بعضی فرق اسلامی ، امروزه یارای پاسخگویی به نیازهای بشریت را نداشته باشند، فقدان موارد و مولفه های مذکور است . 🔻عمده ترین دلیل بر اثبات این مدعا، نداشتن سند معتبر، تحریف و مغایرت های متعدد عقلی در متون دینی این ادیان است . اما در مقابل، تحریف نشدن قرآن، داشتن سند و تاریخ معتبر، از جامعیت دین اسلام، و هماهنگی تعالیم آن با عقل سلیم ، نشأت میگیرد. 🖋پروفسور لگنهاوزن میگويد: «چيزى كه در اسلام بيش از همه، براى من جاذبه داشت، اين بود كه چقدر اين دين از پرسشهاى انسان استقبال میكند و همواره دعوت به تحقيقات بيشتر در تعاليم دين میكند». او چنین می افزاید : «وقتى از كشيشها می پرسيدم كه من نمىفهمم چه طور خدا يكى است و سه شخص است؟ در اكثر موارد جواب میگفتند كه ما نمیتوانيم به درك اين آموزه برسيم. تنها خدا میداند كه حقيقت اين امر چيست. اين رمزى ست كه فقط خدا آن را میداند و عقل در اينجا به بن بست می رسد! از جمله چيزهايى كه براى بنده خيلى جالب بود، اين بود كه در اسلام نگفته اند اصول دين را چشم و گوش بسته بپذير؛ بلكه دعوت كرده اند كه بپرس. مخصوصاً اين خصلت در ميان شيعيان خيلى بيشتر است» 📚(محمد، لگنهاوزن، «با پرسش زندهام»، پرسمان (ماهنامه)، پيش شماره اول، خرداد 80، ص 5.) 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی ا
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اسلام 🔢 (قسمت دوم) 🖋خانم مارگريت ماركوس (مريم جميله) نيز در اين زمينه می نويسد: «پس از آنكه عقايد همه كيشهاى بزرگ را مورد بررسى قرار دادم، به اين نتيجه رسيدم كه به طور كلى مذهبهاى بزرگ يكى بودند؛ ولى به مرور زمان فاسد شده اند. بت پرستى، فكر تناسخ و اصول طبقه بندى در كيش هندويى سرايت كرد. صلح جويى مطلق و انزوا از مشخصات كيش بودايى شد. پرستش آبا و اجداد جزء عقايد كنفسيوسى، عقيده اصالت گناه و تثليث و در نتيجه آن مفهوم خدايى مسيح و شفاعت به استناد مرگ ادعايى عيسى بر روى دار در مسيحيت، انحصارطلبى ملت برگزيده يهود و ... نتيجه اين انحرافات است. هيچ يك از اين انديشه هايى كه مرا منزجر ساخته بود، در اسلام پيدا نمی شد؛ بلكه به صورت روزافزونى احساس می كردم كه تنها اسلام آن مذهب اصيلى است كه طهارت خودش را حفظ كرده است. ساير مذهبها فقط و فقط بعضى اجزاى آن، مقرون با حقيقت است؛ ولى فقط اسلام است كه تمام حقيقت را حفظ كرده است» 📚 (مارگريت، ماركوس، نقش اسلام در برابر غرب، ترجمه غلامرضا سعيدى، (تهران : شركت سهامى انتشار، 1348)، ص 9.) 🖋مارسل بوازار می نویسد: «در ديانت يهود برترى نژادى وجود دارد و در برادرى مسيحيت، رابطه الهى بر جنبه هاى عملى آن در زندگى اجتماعى غلبه يافته و در شرايط امروز قابل اجرا نيست. اما در ديانت اسلام اين افراط و تفريط به چشم نمىخورد ... اين تفكر كه از قرآن نشأت می يابد، به ديانت اسلام سوداى جهان شمولى می بخشد. اسلام به دنبال ساختن جهانى است كه همه مردم - حتى آنان كه به دين سابق خويش وفادار مانده اند - با تفاهم، همكارى، برادرى و برابرى كامل زندگى كنند». 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اس
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اسلام 🔢 (قسمت سوم) 🔻در این زمینه ، دین اسلام به عنوان کاملترین دین ، جامع ترین برنامه زندگی بشر را در حیطه های فردی و اجتماعی و نظام سازی و تشکیل یک تمدن متعالی توحیدی را برای به سعادت رساندن بشر ارائه داده است . 🔻از دیدگاه اسلام، انسان موجودی ست فرامادی و دارای زندگی جاویدان که همه ی شئون و اعمال او در حیات دنیوی با سرنوشت نهایی اش ارتباط دارد؛ از این رو کنشهای اجتماعی انسان نیز به وزان رفتار فردی اش، تأثیر قطعی در سعادت و یا شقاوت او دارد؛ و لذا اسلام که نمی تواند نسبت به اجرای احکام و چگونگی اداره ی جامعه، تعیین ساختار حکومت، اصل عدالت و قیام به قسط، ایجاد تعاون و امنیت در جامعه و... طرح و نظری نداشته باشد. 🔻جامعیت دین به معنای توجه و عنایت به روابط چهارگانه انسان است.(1) روابط انسان با دیگران که شامل اجتماع، حقوق، سیاست و حکومت باشد، در قلمرو دین قرار دارد. دین در متن و صحنه روابط اجتماعی و سیاسی قرار دارد، و نه عرض آن. 🖋 در این راستا از امام راحل رحمت الله علیه میخوانیم: «اسلام از قبل از تولد انسان شالوده ی حیات فردی را ریخته است تا آن وقت که در عائله زندگی می کند، شالوده ی اجتماع عائله ای را ریخته است و تکلیف معین فرموده است تا آن وقت که در تعلیم وارد می شود، تا آن وقت که در اجتماع وارد می شود، تا آن وقت که روابطش با سایر ممالک و سایردول و سایر ملل هست. تمام این ها برنامه دارد، تمام این ها تکلیف دارد در شرع مطهر. این طور نیست که فقط دعا و زیارت است، فقط نماز و دعا و زیارت، احکام اسلام نیست؛ این یک باب از احکام اسلام است. دعا و زیارت یک باب از ابواب اسلام است، لکن سیاست دارد اسلام؛ اداره مملکتی دارد اسلام؛ ممالک بزرگ را اداره می کند اسلام. » ➕(1) این روابط چهار گانه عبارتند از :رابطه انسان با خود ، رابطه انسان با خدا ، رابطه انسان با دیگران ، رابطه انسان با طبیعت 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اس
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اسلام 🔢 (قسمت چهارم) 🖋 امام خمینی (ره) می فرمایند :« اسلام برخلاف مکاتب غیر توحیدی، در تمام شئون فردی و اجتماعی و مادی و معنوی و فرهنگی و سیاسی و نظامی و اقتصادی ،برنامه، دخالت و نظارت دارد و از هیچ نکته، ولو بسیار ناچیز که در تربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادی و معنوی نقش دارد فروگذار ننموده است. اسلام برای تربیت انسان است، و انسان را می خواهد یک موجود رشیدی که همه این ابعاد را داشته باشد، تربیت کند. و برای همه این ها هم دستور دارد ... برای تشکیلاتش دستور دارد؛ برای مقاتله با دشمنان دستور دارد، ... برای رسیدن به ماورای طبیعت دستور دارد، همه این ها را دارد. یک بعدی نیست. » 🔻لذا دین اسلام نه دین رهبانیت مسیحایی است که صرفا معنویت را خلاصه کرده باشد در یک سری امور فردی خاص و نه مانند دین ها و مسلک های بشری است که سعادت را در ساحت های حیوانی تصویر می کنند و فضائل متعالی اخلاقی را در همین زندگی ماتریالیستی معنا می کنند و در نهایت شاهد فضائل اخلاقی نمایی هستیم که غایت آن رسیدن به یک هارمونی زندگی مادی و دنیایی است . ⚜لذا بر پایۀ همین مبنا است که امام خمینی(ره) می فرماید: «هر که اظهار کند که تشکیل حکومت اسلامی ضرورت ندارد، منکر ضرورت اجرای احکام اسلام شده و جامعیت احکام و جاودانگی دین مبین اسلام را انکار کرده است. 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اس
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 جامعیت و غنای محتوایی اسلام، عامل بقای حیات اجتماعی اسلام 🔢 (قسمت پایانی) ☑️ نتیجه گیری : دین اسلام با توجه به جامعیت برنامه خود برای تمامی ساحت های زندگی بشر ، و به رسمیت شناختن نیاز های علمی و عملی زندگی انسان در دنیا و به رسمیت شناختن عقل و اکتشافات عقلی با موازین درست خود ، از چنان استحکام درونی برخوردار است که مولفه های درونی لازم برای رشد و اعتلا و فراگیر شدن در عرصه اجتماعی را دارد. اما آنچه بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) و ماجرای سقیفه برای جامعه مسلمین رخ داد ،پایه گذاری تشکیلاتی و جریانی یک انحراف فکری و عملی در اجرای برنامه های اسلام بود که تا مصائب عاشورا بدین منوال ادامه داشت. 🔜 در بخش های بعدی به بررسی نقش قیام ابی عبدالله (ع) و تشکل عاشورایی هیات برای بازگرداندن اسلام به نقطه آغازین خود و مسیر اصلی خود سخن خواهیم گفت. 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
🎞 همراهان فرهیخته پایگاه #هیات_تمدن_ساز 🌹 💠 برای کسب آشنایی مقدماتی با اهداف و محتوای کانال و شیوه
همراهان گرامی ✋ اگر به تازگی به عضویت این کانال درآمده اید، توصیه می شود نخست به تماشای این ویدئو و توضیحات پس از آن بنشینید☝️☝️☝️ همچنین آماده دریافت نقطه نظرات شما عزیزان از این طریق هستیم: 🆔 @Nazarat_pishnahadat 🏴 @heiattamadonsaz
📌 #شما_اینجا_هستید #نمودار_مباحث #هیأت_و_بقای_اسلام 🏴 @heiattamadonsaz
هیات تمدن ساز
📌 #شما_اینجا_هستید #نمودار_مباحث #هیأت_و_بقای_اسلام 🏴 @heiattamadonsaz
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام 🔢 (مقدمه - قسمت 1) 🔻 در این بخش به پرسش اساسی این فصل یعنی نقش تشکل هیأت در حفظ و بقای اسلام، با توجه به مؤلفه های درون ذاتی اسلام پرداخته و کارکردهای تشکل هیأت را در حفظ و پاسبانی دین در جامعه بیان کنیم. 🔻برای این مهم ابتدا 1⃣نقش تشکل هیأت را به نحو تاریخی در این زمینه پی می گیریم و سپس 2⃣ به صورت مستقل به بررسی مؤلفه های ذاتی هیأت می پردازیم و نشان خواهیم داد که این مؤلفه ها ضامن حفظ و بقای اسلام در جامعه خواهد شد. 🔻حاصل این بررسی تاریخی، علاوه بر تحلیل درست از سرگذشت جامعه اسلامی و شناخت عوامل حیات اجتماعی اسلام، بدست آمدن یک ایدئولوژی اجتماعی و فرهنگی در عصر حاضر برای نشر و گسنرش دین در جامعه است. ✔️ لذا تمامی نتایج بدست آمده از این بخش، می تواند به عنوان اصول و مبانی جامعه شناختی، و فرهنگ شناختی در عصر حاضر نیز مورد استفاده قرار بگیرد که در انتهای فصل به آن اشاره خواهیم کرد. 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلا
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام 🔢 (مقدمه - قسمت 2) ⁉️ شاید از اصلی ترین سؤالهایی که اینجا مطرح می شود، این باشد که چرا به تشکل هیأت پرداخته و بجای آن از سخن نمیگوییم؟ 🔹این پرسش اساسی را در فصل های مختلف کتاب به بهانه های گوناگون پاسخ خواهیم داد. اما در این فصل آنچه به این موضع مرتبط است این است که: 🔻شایان ذکر است،‌ صحبت از مسجد و هیأت در این سلسله پژوهش ها صرفاً آنها نیست. مراد از هیأت و مسجد هویت و مجموعه کارکردهای آنهاست. 🔻 هم اگر بخواهد بجای برپایی نماز ،به اقامه آن بپردازد، مسجدی خواهد بود که اساس توحید را در جامعه فراگیر کند، مردم را به سمت ولایت سوق دهد، و در تسری ولایت در عرصه اجتماعی کارکرد داشته باشد. یعنی دقیقاً همان کارکردی که آن را در هیأت سراغ داریم.و اقامه نماز از طریق دعوت مردم حول محور امام و نصرت امام خواهد بود که توسط تشکیلات هیات صورت می گیرد،لذا حتما ظرف مکانی هیات،مسجد خواهد بود و فعالیت و هویت حاکم بر مسجد،هویت هیات. 🔻 اما آنچه مهم هست ،این است که اگر به لحاظ تاریخی نگاه کنیم، آن هنگام هم که دین در عرصه اجتماعی به حاشیه رفت، مساجد همچنان با اشتغال به امور ظاهری برپا بودند. آن هنگام، باطن دین یعنی امام، خانه نشین بود اما چراغ مساجد از سو نیفتاده بود! امروز هم اگر واقع بینانه بنگریم، مساجد وضعیت مقبولی ندارند! ⁉️مسجد یکی از پایگاه های اجتماعی مهم در اسلام است. اما اگر خود مسجد نیز به حاشیه رفت باید چه کرد؟ اگر مسجد از کارکرد حقیقی خود باز ماند احیایش چگونه خواهد بود؟ 🔻گفتنی ست که این مهم یعنی احیای مسجد،مسجدی کردن‌مردم،جذب مردم‌به سمت دین داری در جامعه نیز، نیازمند تشکلی است که حول محور ولایت شکل گرفته است و در اینجا ادعا میکنیم که آن تشکل، است. لذا نقش هیأت حتی در احیای جایگاه و بطور کلی در در بدنه اجتماع، یک نقش کلیدی است. 🔹البته عرض شد که در نهایت هویت حاکم بر مساجد نیز باید با مسأله امام و نصرت امام شکل بگیرد. (که در آینده بیشتر توضیح خواهیم داد) 🔻 این فرمایش حضرت امام (ره) که : «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» حاکی از این مطلب است که عاشورا و فرهنگ عاشورا به‌پرچم داری هیات ها است که مسجد را قرآن را،احکام را و در یک کلام دین را زنده نگه داشته است. 🔻یعنی اگر مسجد بخواهد به عنوان یکی از مهمترین پایگاه های اجتماعی اسلامی باشد، باید کاملاً متخلق به هویت تشکلی به نام هیأت باشد. مسجد بدون برخورداری از مؤلفه های کارکرد خود را در عرصه اجتماع از دست خواهد داد. ✅ پس بطور خلاصه ،با توجه به ماموریت مساجد ،یعنی اقامه نماز در جامعه، و یگانگی اقامه نماز و مبحث نصرت امام (در آینده توضیح می دهیم) ،ظرف مکانی هیات و فعالیتهای هیات و حسینیه ها مساجد خواهد بود و سبک و تشکیلات، و نوع رفتارهای سازمانی و فرهنگی و تربیتی ،خلاصه نرم افزار مسجد برای جذب،حفظ و نشر دین ،نرم افزار هیات خواهد بود. 🔜 در نهایت آنچه در این بخش دنبال می کنیم : 1⃣ بررسی تاریخی نقش تشکل هیات در حفظ و بقای اسلام است. 2⃣ بررسی مستقل مولفه های هیات،که باعث حفظ و بقای اسلام و دین در جامعه می شود. 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
📌 #شما_اینجا_هستید #نمودار_مباحث #هیأت_و_بقای_اسلام 🏴 @heiattamadonsaz