eitaa logo
هجرت
10.6هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
393 ویدیو
5.4هزار فایل
کاربری مدیر هجرت و مدیر کانال @tarh_hejrat1
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از علی ولی الله
سپردن امانت‌ها به حضرت علی علیه السلام هر یک از پيامبران الهى كه وفات خود را نزديك مى‏ ديدند، به فرمان خدا امانت‌های الهى را به وصىّ خود منتقل مى ‏نمودند و آن‌ها را تحويل حجت بعد از خود مى ‏دادنذ. و اين خود از علائم و نشانه ‏هاى قطعىِ وصايت و خلافت كسى بود كه امانت‌ها به او سپرده می شد. از طرف خدای متعال أمر آمد : اِنَّ الله تَعالی یأمُرکَ أن تُعَلِّمَهُ جَمیعَ ما عَلَّمَکَ وَ تَستَحفِظَهُ جَمیعَ ما حَفَّظَکَ وَاستَودَعَکَ فَإنَّهُ الأمین المُؤتَمَن،یامُحَمَّد إنّي أختَرتُکَ مِن عبادي نَبیّاً وَاختَرتُهُ لَکَ وَصیّاً...» یعنی خدای متعال فرمان داده تو را که به علی علیه السلام بیآموزی همۀ آنچه را که خدا به تو آموخته است. ای محمّد ! من از میان بندگانم تو را به عنوان پیامبر انتخاب کردم و او را برای وصایت و جانشینی تو انتخاب نمودم... پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله نيز بعد از مراسم حج در آخرين روزى كه در مكّه بودند (13 یا 14 ذی‌الحجه) به امر خدا تمام ميراث پيامبران گذشته را به اميرالمؤمنين علیه السلام تحويل دادند. اين ميراث ها بعد از اميرالمؤمنین علیه السلام به امام حسن علیه السلام و سپس به امام حسين علیه السلام و امامانِ بعد از ایشان یکی پس از دیگری منتقل شد. و اكنون نزد امام زمان ـ عجّل اللّه‏ تعالى فرجه الشریف ـ است. ميراث پيامبران علیهم السلام مواردى مانند پيراهن حضرت يوسف علیه السلام، عصاى حضرت موسى علیه السلام، انگشتر حضرت سليمان علیه السلام و... است، اما از همه مهم‏ تر علوم و اسرار وحکمت‌هایی بود که از طرف خدای متعال به آنان داده شده بود. هم چنین اسم اعظم و آثار و دانش پيامبران گذشته و چیز هایی که از محدوده ی عقل و دانش ما ، خارج است ! پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله در این ایّام همه ی آنها را تحويل اميرالمؤمنين علی علیه السلام دادند! انتخاب وصىّ و کسی که امانت‌های الهی و میراث انبیاء به او سپرده می‌شود، یعنی تعیین انبیاء و اوصیاء به دست پيامبران نيست، بلكه با وحى و اراده ی الهى و انتصاب خداوند است. بدین وسیله ادامه راه برای مردم روشن می‌شود و پیشوای بعدی خود را می‌شناسند. هر جای قرآن سخن از امام و خلیفه است ، خدای متعال می فرماید : خودم قرار می دهم ، خودم انتخاب می کنم ! و پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله به امر خدا علم و حكمت الهى وامانت ها را تنها به امير مؤمنان علیه السلام منتقل كرده‏ اند و شخص دیگری در آن زمان نمی تواند چنین ادعائی داشته باشد! و علی علیه السلام باب علم رسول خدا صلی الله علیه وآله شد؛ چنان‌که فرمودند: «من شهر علمم وعلی درِ آن شهر است! هرکس می‌خواهد به علوم من دسترسی پیدا کند، باید از راه علی وارد شود .» او در آخرین لحظات خود علی علیه السلام را برای چندمین بار وصیّ خود قرار داده و لوازم شخصی خویش را نیز در حضور جمعی از مُهاجر و انصار به آن حضرت تحویل داد و فرمود : آن ها را بگیر که بعد از این کسی با تو برای این چیز ها نزاع نکند و مدتی در گوش علی علیه السلام نجوا کرد پس از آن علی علیه السلام فرمود : پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم هزار باب علم برایم گشود که از هر بابی هزار باب دیگر گشوده شد . این کار در فرصت های مختلف انجام شده و در مراسم حجّ و روز های 13 یا 14 ذی الحجة به طور ویژه وبرای انتقال میراث های ویژه و خاصّ انجام گرفته است! ************************************************************************* مستندات بحارالأنوار ج28 ص96 اصول کافی جلد3/ ص605 علل الشرایع ج1/ص168 اصول کافی ج2/ص30
هدایت شده از علی ولی الله
بسم الله الرحمن الرحیم اعلان همگانی لقب امیرالمؤمنین سیزدهم ذى‌الحجه و آخرین روزی که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در شهر مکه از اعمال حج فارغ شده و عازم مدینه بودند. خداوند براى مؤمنين امير و فرمانده کل معین کرد و جبرئيل علیه السلام نازل شد و به حضرت على علیه السلام اين‌گونه سلام كرد: «السَّلامُ عَليكَ يا اَميرالمؤمنين؛ سلام بر تو ای فرمانده تمام اهل ایمان» پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله فرمودند: اين جبرئيل است كه از سوى خداوند خبر وفا کردن به آنچه به من وعده داده شده بود را برای من آورده است. آن‌گاه پيامبراکرم صلی الله علیه وآله به اصحاب امر فرمودند كه به حضرت على علیه السلام با عنوان اميرالمؤمنين سلام كنند. سپس به صورت يك امر همگانى و تكليف شرعى در مراسم حج سال دهم اعلام شد و مردم قبل از بيعتِ روز غدير متوجّه شدند كه حضرت على علیه السلام از طرف خداوند به عنوان اميرالمومنین و پيشوای اهل ایمان انتخاب شده است. نکات این حدیث ۱. اين لقب از ويژگى ‏هاى حضرت على علیه السلام است. و حتّی امامان معصوم علیهم السلام از اين كه كسى آن‌ها را اميرالمؤمنين خطاب كند نهى كرده و مى‏ فرمودند: «اين لقب از طرف خدا و رسول خدا به حضرت على علیه السلام اختصاص داده شده است.». ۲. اسم و لقب‌هایی که از طرف خدای متعال تعیین و انتخاب شده، از روى حكمت است؛ خداوند عادل و حکیم است و در همه خلقت، فقط حضرت علی علیه السلام را شایسته این لقب دانسته است. ۳. این امر الهی به تنهایی کافی است برای همه ی اهل ایمان که تا قیامت پیشوای به حقّ خود را بشناسد. ۴. امير مؤمنان علیه السلام، امير تمام بندگان صالح از اولین وآخرین و جن و انس و ملک مى‏ باشد. و همه اهل ایمان به داشتن چنین فرمانروا و پیشوایی افتخار می‌کنند. و به ولایت و امارت و پیشوایی او اعتراف دارند و پیوسته در اذان و اقامه می گویند: «أَشْهَدُ أنَّ أمیرالمؤمنینَ عَلیّاً وَلیُّ الله.» ۵. پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وقتی مولود کعبه را در آغوش گرفت و او هم آیات اوّلیّه ی سوره مؤمنون را تلاوت کرد پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند:«اَنتَ واللهِ أمیرُهُم تَمیرُهُم مِن عُلومِک فَیَمتارونَ. وَاَنتَ وَاللهِ دَلیلُهُم وَبِکَ یَهتَدونَ» یعنی به خدا قسم تویی امیر تمام اهل ایمان تو آن هارا با علومت رسیدگی و فرماندهی می کنی و آن ها از تو تغذیه و بهره مند می شوند و به خدا قسم ، تویی دلیل و راهنمای آنان و به واسطه ی تو آنها هدایت می شوند یعنی سابقه ی این لقب برای حضرت علی علیه السلام بسیار زیاد است. ۶. در کلام دیگری پیامبراکرم صلی الله علیه وآله فرمودند:«لَویَعلَمُ النّاسُ مَتی سُمّیَ علی علیه السلام اَمیرُالمُؤمِنین مااَنکَروا فَضلَهُ» یعنی اگر مردم می دانستند چه زمانی علی علیه السلام امیرالمؤمنین نامیده شده منکر برتری او نمی شدند!«سُمّیَ اَمیرُالمُؤمِنین وآدمُ بین الرّوحِ والجَسَد...» یعنی او امیرالمؤمنین نامیده شد آن زمانی که هنوز آفرینش حضرت آدم علیه السلام کامل نشده بود . افشای صحیفه ملعونه در جريــان حجــة البــلاغ تعــدادی از منافقيــن کــه توســط برخــی زنــان پیامبــر از قصــد حضــرت بــرای اعـلـام جانشــينی اميرالمومنيــن علیه السلام آ گاه شــده بودنــد بــا يکديگــر هــم پیمــان شـدند تـا نگذارنـد علـی علیه السلام بـه خلافـت برسـد، آنهـا پیمـان نامه خـود را توسـط ابـی عبيّـدۀ جـراح در کنارکعبـه مخفـی کردنـد اما خداونـد در ایـن روز سـر آنـان را بـرای پیامبـرش فـاش کـرد و آن پیمـان نامـه توسـط رسـول خـدا صحيفـه ملعونـه ناميـده شـد.3 ************************************************************************* مستندات مناقب آل ابوطالب ج3/54 امالی طوسی 708 نهج الحق وکشف الصدق191
🔰لوح | پیکر مجروح یمن 🔻حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «همه ملّتهای مسلمان را برادران خود میدانیم و غم و گرفتاری جوامع مسلمان را گرفتاری خود به شمار می‌آ‌وریم. کمک به مظلوم، دلسوزی برای پیکر مجروح یمن و دغدغه‌مسلمانان زیر ستم در هر نقطه‌ی جهان رااهتمام همیشگی خود قرار میدهیم.» ۱۳۹۹/۰۵/۰۷ 🔹پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR براساس این بخش از پیام حج ۹۹ رهبر انقلاب، لوح «پیکر مجروح » را منتشر میکند. 📥 farsi.khamenei.ir/photo-album?id=46176
هدایت شده از علی ولی الله
نازل شدنِ آيه تبليغ يكى از آیاتی که در مراسم حج سال دهم هجری برای انتصاب حضرت على علیه السلام به امامت بر پیامبر صلی الله علیه وآله نازل شد «آيه تبليغ» است. آيه تبليغ سه فراز مهم دارد كه بنا بر آنچه كه حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: هر فرازى از آن در يك روز نازل شده است. روز شانزدهم ذى‌الحجه این فراز نازل شد: يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ اِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ؛ ای فرستاده خدا آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده به مردم برسان. روز هفدهم ذى‌الحجه فراز بعد اضافه شد: وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ؛ و اگر نرسانی رسالت پروردگارت را نرسانده‌ای. روز هجدهم ذى‌الحجه فراز بعدی نیز اضافه شد: وَ اللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ؛ نگران مباش که خدا تو را از شر بعضی از مردم (شرور) حفظ می‌کند! مطابق آماری که مورخین داده‌اند حداکثر ۱۲۰ هزار نفر از مسلمانان، رسول خدا صلی الله علیه وآله را در آخرين حج همراهی نمودند. بعد از پايان مراسم حج، روز شانزدهم ذى‌الحجه سال دهم هجرى، جبرئيل بر رسول خدا صلی الله علیه وآله نازل شد و عرض كرد: يا رسول الله‏! خداوند تبارك و تعالى سلام مى‌رساند و مى‌فرمايد: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ اِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ »؛ یعنی اى رسول ما، آن چه را كه در مورد نصب اميرالمؤمنين علی علیه السلام به تو فرمان داديم ابلاغ كن!» رسول خدا صلی الله علیه وآله به جبرئيل فرمودند: اى جبرئيل، اين مردم تازه به دين اسلام گرويده‌اند و من بيم آن دارم كه با اعلان عمومیِ جانشينى اميرالمؤمنين علیه السلام مردم دچار تزلزل در ايمان شوند و فرمان مرا اطاعت نكنند. جبرئيل بازگشت و در روز هفدهم مجدّداً فرازى ديگر از آيه تبليغ را از جانب خداوند متعال قرائت کرد: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ اِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ؛ اى رسول ! آنچه را كه به تو فرمان داديم ابلاغ كن كه اگر چنين نكنى رسالت خدا را به سرانجام نرسانده ‏اى.» رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اى جبرئيل، من اصحاب خود را مى شناسم و بيم آن دارم كه با من به مخالفت برخيزند (و از دین خدا خارج شوند). جبرئيل بازگشت و در روز هجدهم ذى الحجّه كه كاروان رسول خدا صلی الله علیه و آله به وادى غدير خم رسيده بودند، خدمت پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله رسيده و باقیمانده آيه تبليغ را آورد و وعده الهى مبنى بر حفظ و نگهدارى رسول خدا صلی الله علیه و آله و اميرالمؤمنين علیه السلام و محافظت از دين اسلام را نازل نمود. يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ اِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ. هنگامى كه رسول خدا صلی الله علیه و آله فراز آخر آيه تبليغ را شنيدند، فرمان دادند همگان بايستند و جمع شوند آن‌گاه فرمودند: به خدا سوگند، از اين مكان حركت نخواهم كرد، مگر آن ‌كه مأموريت خداى خويش را انجام دهم ... شأن نزول مرحوم علامه امينى در كتاب شريف «الغدير» شأن نزول آيه تبليغ و آیات دیگر مربوط به غدیر را از کتاب های متعدّد تفسیری اهل سنّت و خطابۀ رسول خدا صلی الله علیه و آله را که در روز غدير ایراد فرمودند از ۱۱۰ نفر از صحابه، ۸۴ نفر از تابعين (افرادی که اصحاب پیامبر را دیده اند) و ۳۵۶ نفر از راويان اهل سنت در طول چهارده قرن بيان نموده كه جاى هيچ‌گونه شك و ترديد در شأن نزول آيه تبليغ كه همان جانشينى اميرالمؤمنين علیه السلام است باقى نمى گذارد. علّامه امینی می‌فرماید: سندها و راویان واقعه غدیر از حد شمارش بیرون است. همه مفسرین شیعه و عداد زیادی از مفسرین اهل سنت شأن نزول آیه را واقعه غدیر خم می‌دانند. و چون پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله در ضمن خطبه غدیرشان فرمودند: «فَلْيُبَلِّغِ‏ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ‏ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة؛ حاضران بايد به غائبان و پدران به فرزندان نسل به نسل تا روز قيامت اين مطلب را برسانند.» تبليغ پیام غدير را بر همگان واجب کردند. و همه را موظّف نمودند كه پیام غدير را برسانند. از طرفی این واقعه ده ها هزار راویِ حاضر و شاهد در مجلس داشت دیدند و شنیدند و بازگو کردند! در نتیجه راویان این واقعه ی بزرگ به قول علّامه امینی از حدّ شمارش بیرون است. و کتاب های زیادی فقط برای نقل اسناد این واقعه تألیف شده است مناسبت دیگر 17ذی الحجه زوال دولت ننگین بنی امیه در روز هفدهم ذی الحجه سال 132هجری قمری هزار ماه ظلم وستم دولت بنی اميه با کشته شدن مروان به پايان رسيد. در آيه شريفه آمده: « وَمَا جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْنَاكَ إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ ۚ
هدایت شده از علی ولی الله
بسم الرحمن الرحیم بخشش فدک روز 14ذی ّ الحجـه سال هفتم هجری، پس از جنگ خيبــر، سرزمين وسيع و سرسبز فدک تنها به وسيلۀ پیامبر ا کرم صلی الله علیه و آله و اميرالمؤمنين علیه السلام فتح شد. و چون رزمندگان درفتح آن دخالـت نداشتند، بر اساس آيۀ قرآن غنيمت ویژه به شمار می ِ آمد و ملک شخص پیامبر صلی الله علیه و آله میشد. آنجا که میفرمايد: مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَىٰ فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَی ...1؛ آنچه خدا (از اموال و زمينه ای) آن آبادیهــا به پیامبرش باز گرداند، به خدا و پیامبر و اهــلبیت او اختصاص دارد! پس از فتح خيبر خداوند به پیامبر ا کرم صلی الله علیه و آله وحی فرستاد و فرمود:«و ات ذاالقربی حقه 2؛ حق نزديکانت را بده» پیامبرا کرم سؤال کردند: ذی القربی کيست و حقش چيست ؟ جبرئيل از خداوند پرسيد و جواب آورد که ذی القربی فاطمه علیها السلام است وحقش فدک است، وبايد فدک را به حضرت فاطمه علیها السلام تقديم کنيد! از طرفی پیامبرا کرم صلی الله علیه و آله مهريۀ حضرت خديجه علیها السلام را ّ در ذمــۀ خود میديدند و با بخشيدن باغ فدک به حضرت زهـرا علیها السلام، در حقيقت حق مادر و دختر را يکجا ادا نمودند. و برای این که بعدا از طـرف مردم و ديگران بهانه گيری نشود، ـرای سرزمين فدک قباله ای دستور داد نوشتند و حضرت اميرالمؤمنين و حضرت امام حسن و امام حسين علیهم السلام و ام ايمن را به عنوان شاهد آن قرار داده و آن را به حضرت ّ زهرا علیها السلام تحویل دادند. و برای اینکه مردم کاملا متوجه شوند، مدیريت آن را به ايشان وا گذار کردند. حضرت زهـرا علیها السلام نيز کارگران و نيروهای خود را در آن جا فعال کردند و هر ساله با درآمد آن علاوه بر زندگی خود به همسران رسول خدا صلی الله علیه و آله نيز رسيدگی میکردند و فقرای مدينه را هم از آن بهره مند می ساختند. این امر در بین مسلمين وخصوصا اهل مدينه مسئله ای بسيار روشن،عادی و پذیرفته شده ّ بود. اما حسودان برای این که مبادا مردم به هوای برکات فدک به خانۀ حضرت زهراعلیها السلام رو ی بیآورند پس از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله با طـرح يک حديث جعلی و دروغ فدک را از دست آن حضرت گرفتند و به عنوان بیت المال به نفع خود مصادره کردند!! خداوند متعال در این آيه حضرت زهرا علیها السلام را به عنوان ذو ی القربای پیامبر صلی الله علیه و آله ياد کرده است و در آيۀ ديگر اجر رسالت را مودت و محبت ورزيدن به ايشان قرار داده است: «قل َ لا أ ْسئُلُكْم َعلْیه َأ ْجر ِا إ َّلا ْ المو َّد َة ِ فی الُقر بی3؛ بگو: «در ازای آن [رسالت] پاداشی از شما نمیخواهـم، مگر دوستی نسبت به نزديکان من.» پس ا گر کسی به حضرت فاطمه علیها السلام و اهل بیت ّ پیامبرصلی الله علیه و آله محبت نکند، اجر رسالت را ادا نکرده است. مناسبت دیگر 14ذی الحجه شق القمر امام صادق علیه السلام فرمودند: 14نفر از اصحاب عقبه در شب چهاردهم ذی الحجه جمع شدند و به رسول اللّه عرض کردند هر پیامبری معجزه ای دارد معجزه شما در این شب چيست؟ حضرت فرمودند چه ميخواهيد. عرض کردند ماه را دو نيم کن! جبرییل نازل شد و عرضه داشت همه چيز در اطاعت توست. «فأمر َ القَمر ان َينقِطـ َقطعین...» حضرت امر کرد و ماه دو نيم شد و دوباره امر کردند بحال اول برگشت آنگاه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و مؤمنان به ايشان به سجده افتادند.4و خدا را بخاطــر چنين لطفی که نشانۀ عظمت پیامبر است شکر کردند! 1.سوره حشر: آيه .6 2.سورۀ اسراء: آيه26؛ سورۀ روم: آيه .38 3.سورۀ شوری: آيۀ.23 4.تفسير برهان: ج ،5ص .216
هدایت شده از علی ولی الله
مهمان نواز: میلاد امام هادی علیه السلام شيخ مفيد و شيخ طوسى و شيخ كلينى رحمة الله علیهم هرسه ميلاد امام هادى علیه السلام را در نيمه‏ ى ماه ذى‌الحجه سال ۲۱۲ دانسته ‏اند. امام هادى علیه السلام با انشاء زيارت جامعه كبيره و زيارت غديريه امیرالمومنین علی علیه السلام منشور اعتقادى شيعه را با جامع ترین و فصيح‏ ترين کلام بيان فرمودند. زيارت جامعه كبيره با بيان حدود ۴۰۰ ويژگى و صفت از صفات امامان معصوم علیهم السلام يك دوره امام‏ شناسى،و در زيارت غديريه با بيانى شيوا و با استناد بر حدود ۴۰ آيه قرآنى يك دوره اميرالمؤمنين ‏شناسى را مطرح نموده است. در اين دو زيارت، مهم‏ ترين پایه‌های اعتقادى شيعه نسبت به اهل بیت پیامبر صلی الله علیه وآله مطرح شده است. فرازهایی اعتقادى از زيارت جامعه کبیره در این زیارت آمده است که صلوات بر اهل‌بیت پیامبر صلی الله علیه وآله و پذيرش ولايت آن‌ها باعث پاكى جان‌ها و نيكويى فطرت مى ‏شود. وَ جَعَل صَلَواتَنا عَلَيْكُم وَ ما خَصَّنا بِهِ مِنْ وِلايَتِكُمْ طيباً لِخَلْقِنَا وَ طَهارَةً لأِنْفُسِنَا وَ تَزْكِيَةً لَنا وَ كفَّارَةً لِذُنُوبِنا؛ و خداوند، درودهاى ما بر شما و نيز ولايت ویژه ی شما بر ما را سبب پاكىِ سرشت و اصلاح اخلاق و پاكيزگى جان‏ و پاك‏سازى و رشد وکمال ما و جبرانِ گناهانمان قرار داده است. در فراز دیگری مخالف‏ اهل بیت را كافر و محارب با آن‌ها را مشرك شمرده است: مَنْ‏ جَحَدَكُمْ‏ كَافِرٌ وَ مَنْ‏ حَارَبَكُمْ‏ مُشْرِك؛ و هركس شما را انكار كند، كافر است‏ و كسى كه با شما بجنگد، [در حقيقت،] به خدا شرك ورزيده است.‏ در فراز دیگر اهل‌بیت علیهم السلام حقّ محض معرّفی شده اند؛ چنان‌که می‌فرماید: وَ الحَقُّ مَعَكُم وَ فيكُم‏ وَ مِنْكُم‏ وَ إلَيْكُم‏ وَ أنْتُم أهْلُهُ وَ مَعْدِنَه؛ و حق، با شما و در وجود شماست و از شما، نشأت گرفته و به سوى شما، باز مى‏ گردد و شما، اهل حق و معدن آن هستيد!! در فراز دیگر، روح و نور و طينت اهل‌بیت علیهم السلام را يكى معرّفی کرده است. وَ أنّ‏ أرْواحَكُمْ‏ وَ نُورَكُمْ‏ وَ طينَتَكُمْ واحِدَة؛ و بى‏ گمان، ارواحتان و نورتان و سرشتِ شما، يكى است. خداوند به اهل‌بیت علیهم السلام مقامى عطا كرده كه به احدى از اهل عالم نداده است و هيچ‌كس با آن‌ها قابل مقايسه نيست. در این مورد فرموده: آتاكُمُ‏ اللَّهُ‏ ما لَمْ‏ يُؤتِ‏ أحَدَاً مِنَ الْعالَمين؛ خدا، آنچه را به شما داده، به هيچ يك از جهانيان نداده است. و می‌فرماید: شرط پذيريش عبادات پذيرش ولايت اهل‌بیت علیهم السلام است. بمُوالاتِكُمْ‏ تُقْبَلُ‏ الطَّاعَةُ الْمُفْتَرَضَة؛ به ولايت شما، طاعت های واجبه ، پذيرفته مى‏شود. وجود مبارک امام هادى علیه السلام با انشاء زيارت جامعه كبيره و زيارت غديريه، متن جامع و کاملی از اعتقادات حقّه شيعه را بیان فرمودند. در اين زيارت‏ ها اهل ‏بيت علیهم السلام به عنوان بندگان خاص الهى، دارای فضائل بي شمارى هستند، به گونه ‏اى كه هركس خدا را اراده كند، بايد از راه اهل بیت پیامبر صلی الله علیه وآله برود. و اگر بخواهد خدا را عبادت كند، شرطش ولايت ايشان است. و دوستى ايشان دوستى خدا و دشمنى ايشان دشمنى خداست. و امّا زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام که در روز غدیر خوانده می‌شود، نیز انشاء حضرت امام هادی علیه السلام است و فضائل بسیار مهمی از آن حضرت را ذکر کرده است. لازم است که محبان و شیعیان به آن مراجعه کنند. اگر بتوانیم پیوسته به مقامات حضرات اهل بیت حتّی در حدّ ترجمه ی زیارت جامعه توجّه داشته باشیم قطعا سعادت بزرگی نصیب ما شده است و هم چنین اگر در حدّ ترجمه زیارت غدیریه به مقامات وحقانیت امیرالمؤمنین علیه السلام توجّه داشته باشیم از هجوم شبهات بی اساس مخالفین در امان خواهیم بود و ولایت ایشان در قلب ما تقویت می شود!
متن و ترجمه زیارت غدیریه 👆
هدایت شده از سید
استشهاد به آیه راکعون در اثبات ولایت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کشف المراد، علامه حلی ره، جلد2 صفحه 78
❤️آیۀ اولی الأمر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله از همه زمینه های مساعد برای معرفی حضرت علی علیه السلام استفاده می کردند تا حجت برای همگان تمام باشد . در گزارش حدیث بساط وارد شده است که پس از بازگشت امیرالمومنین علیه السلام و بعضی اصحاب از سفر آسمانی به سوی اصحاب کهف آیه ی اولوالامر نازل شد و این اتفاق در روز ۲۱ ذی الحجه الحرام بوده است خداوند در این آیه می فرمایند: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في‏ شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَي اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِکَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً اى اهل ايمان! از خدا اطاعت كنيد و [نيز] از پيامبر و صاحبان امر خودتان [كه امامان از اهل بيت ‏اند و مانند پيامبر داراى مقام عصمت مى‏ باشند] اطاعت كنيد. و اگر درباره چيزى نزاع داشتيد، اگر به خدا و روز قيامت ايمان داريد آن را [براى فيصله يافتنش‏] به خدا و پيامبر ارجاع دهيد ، اين [ارجاع دادن‏] براى شما بهتر و از نظر عاقبت نيكوتر است. در این آیه خداوند اطاعت پیامبر و اولوالامر را در ردیف اطاعت خودش قرار داده است و اطاعت اولوالامر را برابر اطاعت رسول و خدا قرار داده است و چون این اطاعت، اطاعت مطلق است لازم است که اولوالامر مانند رسول خدا معصوم باشد و اولو الامر فقط شامل دوازده امام از اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم اجمعین می شود. که عصمت، علم، طهارت و کمالات عالیه ایشان نزد همگان ثابت است. نکات آیه اولوالامر: ۱ . در ادامه آیه اولوالامر می فرماید: در صورتی که بین شما اختلافی ایجاد شد اگر ایمان به خدا و روز قیامت دارید آن را به خدا و رسول خدا ارجاع دهید . مهم ترین مسئله اختلافی بحث خلافت و امامتِ پس از پیامبر است و در این مسئله باید حتما به خدا ورسولش مراجعه شود و اگر مراجعه شود جز حقانیت اهل بیت علیهم السلام چیز دیگری به دست نخواهد آمد. ۲ . از امام صادق علیه السلام سوال شد مراد از اولوالامر چه کسانی هستند ؟ آیا هر صاحب علم و مقامی را شامل می شود؟ امام صادق علیه السلام فرمودند خیر بلکه مخصوص ما اهل بیت است. ۳ . مصادیق اولوالامر را امام رضا علیه السلام مشخص فرموده اند، از امیرالمومنین سپس امام حسن و امام حسین علیهم السلام تا امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف نام برده اند.
دشمن شناسی امام هادی ع.mp3
7.24M
دشمن شناسی امام هادی علیه السلام کانال هجرت: https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷 https://sapp.ir/hejrat_ir (سروش) 🇮🇷
حماسه جاويد غدير پس از اتمام اعمال مناسك حج فرمان الهى برای نصب جانشين بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل مى‏شود. جبرئيل پى در پى فرود مى‏آيد و رسول خدا صلی الله علیه و آله مأمور معرفى حضرت على علیه السلام به عنوان خليفه بلا فصل و جانشين خود مى‏شود. پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله مردم را در كنار بركۀ غدير فرا مى‏خوانند. سلمان و مقداد و ابوذر و عمّار محيط را آماده مى‏كنند. منبرى آماده شده و پيامبر صلی الله علیه و آله پس از اقامۀ نماز خطبه مفصّل غدير را ايراد مى‏فرمایند؛ که همۀ آن را علماءِ شیعه و بخش های مهمی از آن را کتاب های معتبر اهل سنّت آورده اند؛ در این خطبه پیامبراکرم صلی الله علیه و آله به آیات زیادی از قرآن که در شأن حضرت علی علیه السلام و امامان بعد از او نازل شده تصریح فرمودند، مطالب این خطبه مجموعه ای از امتیازات و ویژگی ها و شایستگی های اهل بیت علیهم السلام است که آن حضرت طی بیست و سه سال در فرصت های مختلف آن ها را بیان فرموده بودند و همۀ فراز های این خطبه ده ها سند در کتاب های شیعه و سنّی دارند هرچند همۀ خطبه را یکجا نقل نکرده باشند . این خطبه و ماجرا های قبل و بعد از آن را علّامه امینی جزء خبر هایی میداند که اسناد و راویان و مدارکش قابل شمارش نیست! و صد ها شاعر را نام می برد و سروده های آنان را عنوان می کند که کل این ماجرا را به صورت شعر و متون ادبیِ زیبا در آورده اند! آنگاه پیامبراکرم صلی الله علیه و آله در بين خطبه از مردم بر ولايت اميرالمؤمنين علیه السلام اقرار مى‏گيرند و سپس یک به یک اهل‏بيت تا امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف را معرفى مى‏كنند و در مدت سه روز مردم را وادار می کند تا با حضرت على علیه السلام به عنوان اميرالمؤمنين بيعت ‏كنند. حتى زنان، با گذاشتن دست خود در داخل طشتِ آبى كه دست مبارك حضرت على علیه السلام هم در سوى ديگر آن قرار دارد بيعت مى‏كنند. و به آن حضرت به عنوان امیرالمؤمنین سلام داده تبریک می گویند! نكات روایت غدیر پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله در غدير چهار مرتبه به چهار سمت با صدای بلند فرمودند: آیا من بر شما ولایت ندارم؟ آیا من صاحب اختیار شما نیستم؟ (اشاره به آیۀ شریفه «اَلنَّبيُ اَولی بِالمُؤمِنینَ مِن أنفُسِهِم ») همگان گفتند: آری تو بر ما ولایت داری. آن گاه فرمودند: مَن‏ كُنتُ‏ مَولاهُ‏ فَهذا عَلِيٌّ مَولاه‏؛ هركس من از طرف خدا مولاى او هستم، این على مولاى اوست. و چون پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله مولاى جن و انس و ملائكه هستند، اميرالمؤمنين علیه السلام هم مولاى همه هستند. در نتیجه پذيرش ولايت اميرالمؤمنين علیه السلام پذيرش ولايت خداست. و خداوند در قرآن فرموده است: وَ ما كانَ لِمُؤمِنٍ وَ لا مُؤمِنَةٍ إِذا قَضَى اللّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أن یکونَ لهم الخیرةُ مِن أمرِهم؛ وقتی خدا و رسولش حکمی صادر کردند، دیگر هیچ مرد و زن با ایمانی اختیار ندارند که در آن مورد حکم دیگری انتخاب نمایند. بنابراين، وقتى خدا و رسولش، حضرت على علیه السلام را به عنوان ولى و خليفه معین كرده‏اند، ديگر مردم در اين زمينه اختيارى ندارند و اگر نپذيرند در گمراهى آشكار قرار گرفته‏اند. در سورۀ مائده در پایان آیات 44 و 45 و 47 می فرماید : «وَ مَن لَم یَحکُم بِما اَنزَلَ اللهُ فَاُولئِکَ هُمُ الکافِرونَ"44" وَ مَن لَم یَحکُم بِما اَنزَلَ الله فَاُولئِکَ هُمُ الظَّالِمونَ"45" وَ مَن لَم یَحکُم بِما اَنزَلَ الله فَاُولئِکَ هُمُ الفاسِقونَ "47" یعنی هر کس حکم نکند به آنچه خدا نازل فرموده،کافر است ظالم است و فاسق!! پیوسته در طول تاریخ امیرالمؤمنین وأئمه طاهرین علیهم السلام به حدیث و واقعۀ غدیر استناد می کردند و آن را شاهد بر حقانیّت خود می آوردند و حضرت زهرا سلام الله علیها وقتی از او در مورد ولایت علی علیه السلام پرسیدند با تعجّب فرمود : آیا غدیر خم را فراموش کرده اید؟ «وا عَجَبا أنَسیتُم یَومَ غدیرِ خُمٍّ»
و اين كه پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روز غدير به همه امر فرمودند با اميرالمؤمنين علی علیه السلام بيعت كنند و او را با لفظ اميرالمؤمنين خطاب كنند، دليل آن است كه کلمۀ مولا در این حدیث به معناى امير و سرپرست است . در الغدیر نشانه های زیادی از مجموعۀ این واقعه و سخنان پیامبراکرم صلی الله علیه و آله نقل فرموده که همگی دلالت این حدیث و واقعه را بر ولایت علی علیه السلام و امامان بعد از او را میرسانند. علّامه امینی رحمة الله علیه با مطالعۀ ده هزار جلد کتاب از کتاب های شیعه و سنّی ، و نوشتن 20 جلد الغدیر که 9 جلد آن هنوز چاپ نشده است ، با استناد به آیات قرآن و روایات فراوان و شواهد تاریخی موردِ اعتماد و صد ها شاهد دیگر ثابت کرده اند که واقعه و حدیث غدیر به طور قطع و روشن بر امامت ، وصایت ، ولایت و خلافت بلافصل علی علیه السلام و امامتِ امامان پس از او دلالت کامل دارد و جای هیچ عذر و بهانه ای برای احدی نیست ! امیرالمؤمنین می فرماید: وَ لا عَلِمتُ أنَّ رَسولَ اللهِ صلی الله علیه و آله تَرَکَ یَومَ غَدیرِ خُمٍ لِأحَدٍ حُجَّةً وَ لا لِقائِلٍ مَقالاً...یعنی گمان ندارم که رسول خدا صلی الله علیه و آله روز غدیر خم برای کسی حجّتی باقی گذاشته باشد و یا برای گوینده ای جای سخنی ...!
غدیر و اکمال دین يكى ديگر از آیاتی كه در جريان نصب اميرالمؤمنين علیه السلام به عنوان خليفه بلا فصل رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شد، «آيه اكمال» است. در سوره مبارکه مائده آیه 3 می فرماید: «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ‏الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاِسْلامَ دِينا؛ امروز كافران از (شكستن) دين شما نا اميد شده‏اند بنابراين، از آنان مترسيد و از من بترسيد. امروز دينتان را براى شما كامل، و نعمتم را برای شما تمام كردم، و اسلام را برايتان دين پسنديده قرار دادم. پس از موفقيت رسول خدا صلی الله علیه و آله در اعلان و نصب رسمى ولايت و جانشينى اميرالمؤمنين علیه السلام و بيعت عمومى با ايشان، آيه اكمال توسط جبرئيل نازل شد. دراين هنگام بود كه پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: اللّه‏ اكبر! اللّهُ أَكْبَرُ ! عَلَى اِكْمَالِ الدِّينِ وَ اِتْمَامِ النِّعْمَةِ وَ رِضَى الرَّبِّ بِرِسَالَتِى وَ وَلَايَةِ عَلِىِّ بْنِ أَبِى طَالِبٍ بَعْدِى؛ خدا بزرگ تر از آن است که وصف شود.(همان خدای بزرگی)که دین خود را کامل ساخت و نعمت خویش را بر ما تمام کرد و به رسالت من و ولایت علی بن ابی طالب پس از من راضی و خشنود گردید. این آیه شریفه به اعتراف همه مفَسّرین شیعه و جمع قابل توجّهی از مفسّرین اهل سنّت در واقعه غدیر خم نازل شده و پس از ابلاغ ولایت حضرت علی علیه السلام و یازده فرزندش توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ابلاغ گردید؛ طبیعی است که تنها با روشن شدن امر ولایت و امامت برای همیشه دشمنان از این که بتوانند دین اسلام را از بین ببرند نا امید شوند و دین کامل گردد، و نعمت بر امّت تمام شود. یعنی بزرگ ترین نعمت به شما داده شد و اینک آن دین پسندیده خدا به نقطه اوج خود رسیده و از خطر تحریف برای همیشه بیمه شده است. مفهوم و معنای این آیه با هیچ روز دیگری از روزهای رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مطابقت ندارد، مگر با روز غدیر. علّامه امینی در کتاب شریف «الغدیر»،جلد 1، صفحه 214، بیش از سی سند از کتاب های تفسیر و حدیث اهل سنت برای این مطلب ذکر کرده است که آنان نیز نقل کرده و پذیرفته اند؛ این آیه شریفه در واقعه غدیر خم و پس از خطبه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل شده است. لازم به ذکر است که تعداد زیادی از آیات مهمّ قرآن در مورد ولایت امیرالمومنین علیه السلام و فرزندان ایشان نازل و تفسیر شده و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در ضمن خطبه ی غدیرش به مقداری از آنها استناد فرموده اند . بیعت گرفتن از مردم برای استمرار امامت از غدیر تا ظهور با انتصاب الهى اميرالمؤمنين على علیه السلام در روز 18 ذى الحجه به امامت، رسول خدا صلی الله علیه و آله خطبه اى مفصل ايراد نموده و استمرار خط امامت از غدير تا ظهور را ترسيم نموده و خواستار بيعت، تبعيت و پيروى عموم مسلمين از اين صراط مستقيم شدند و ضمن ایراد خطبه فرمودند: مَعَاشِرَ النَّاسِ فَاتَّقُوا اللّهَ وَ بَايِعُواعَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ وَ الْأَئِمَّةَ عليهم‏السلام كَلِمَةً طَيِّبَةً بَاقِيَةً...؛ اى مردم! از خدا بترسيد و با تقوا باشيد و با على علیه السلام به عنوان اميرالمؤمنين و امام حسن و حسين و ديگر ائمه اطهار علیهم السلام كه كلام پاك و پايدار خدايند بيعت كنيد. رسول خدا صلی الله علیه و آله با معرفى شخصيت بى نظير على بن ابي طالب علیه السلام به عنوان خليفه بلا فصل و جانشين حقيقى خاتم الانبياء از يك سو و نشان دادن خط سير امامت تا افق مهدويت با معرفى خاتم الاوصياء - عجل اللّه‏ تعالى فرجه الشريف - از ديگر سو خط امامت را از ابتدا تا انتها ترسيم نمودند. فرمود: اى مردم! من پيامبر خدا و على وصى من است. بدانيد و آگاه باشيد! آخرين امام از خاندان ما همان «قائم مهدى» است. او ياور دين خداست. او انتقام گيرنده از ستمكاران است. او گشاينده دژهاى استوار و ويرانگر قلعه‏هاى مستحكم است. او نابودگر تمام مشركين است. او منتقم خون‏هاى به ناحق ريخته شده اوليای خداست. او پشتيبان دين خداست. او كشتيبان اقيانوس بى پايان علوم و معارف است. او نمايانگر هر شخصيت ارجمند است. او برگزيده خداست. او وارث همه دانش‏هاست و احاطه به همه آن ها دارد. او خبر دهنده از خداى عزوجل و مراتب ايمان به اوست. اى مردم! جمعيت شما بيش از آن است كه بتوانيد به يكباره و با يك دست با من بيعت كنيد و پيمان ببنديد. اما خداى عزّوجلّ به من فرمان داده تا از زبان شما اقرار بگيرم و با زبان خود بيعت كنيد به آنچه كه در مورد على علیه السلام و كسانى كه بعد از او خواهند آمد، آن امامانى كه از نسل من و او هستند و من شما را آگاه ساخته بودم كه فرزندان من از نسل او هستند و از شما در مورد آنان پيمان گرفتم.
📚 اسامی ۶۰ نفر از علمای اهل سنت که حدیث غدیر را نقل کرده اند به همراه ذکر کتاب آنها کانال هجرت: https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷 https://sapp.ir/hejrat_ir (سروش) 🇮🇷
تاکید شدید بر صحت حدیث غدیر از جانب یکی از بزرگترین علمای وهابیت، (ابن حجر) در کتاب صواعق 👌 کانال هجرت: https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷 https://sapp.ir/hejrat_ir (سروش) 🇮🇷
عید ادیان عيد غدير، در روایات به عنوان «عيد الله‏ الاكبر»، يعنى بزرگ‏ترين عيد خدا معرفى شده است. و احادیث زیادی حاکی از آن است كه تمام انبيا علیهم السلام در هجدهم ذى‌الحجه وصىّ خود را معرفى مى‏كردند و از طرف خدای متعال مأمور بودند تا آن روز را عید بگیرند. بنابراین، عيد غدير فقط عيد مسلمانان نيست، بلكه عيد تمام پیروان اديان آسمانی است و همه بايد این روز را جشن بگيرند و آن را گرامی بدارند. همه ی انبیآء به جانشینان خود دستور می دادند که هجده ذی الحجّه را عید گرفته وبه احترامش روزه بگیرند. پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند: عيد غدير بالاترين عيدهاى امت من است. امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند هيچ پيامبرى را نفرستاده، مگر اين‌كه اين روز را عيد گرفته و حرمت آن را نگه داشته است. امام رضا علیه السلام فرمودند: روز غدير روز عيد اهل‏بيت پيامبر صلی الله علیه و آله است. هركس اين روز را عيد بگيرد، خداوند مالش را زياد می‌كند. در اين روز حضرت موسى علیه السلام، هارون علیه السلام را به عنوان شريك در رسالت برگزيد. در اين روز حضرت عيسى علیه السلام جانشينى حضرت شمعون را اعلام كرد. در اين روز حضرت موسى علیه السلام، يوشع بن نون را به عنوان وصىّ خود تعيين نمود. در اين روز حضرت سليمان علیه السلام، عاصف بن برخيا را وصىّ خود قرار داد. در اين روز حضرت آدم علیه السلام خدا را به پنج نور مقدس قسم داد و توبه‌اش پذیرفته شد . در اين روز آتش بر حضرت ابراهيم علیه السلام سرد شد و نمرودیان شکست خوردند. در اين روز حضرت موسى علیه السلام بر جادوگران فرعون پيروز شد. پيامبر صلی الله علیه و آله در اين روز در ميان اصحاب خود عقد برادری اجرا نمود و علی علیه السلام را برادر خویش قرار داد . کشتی حضرت نوح علیه السلام در این روز بر کوه جودی استقرار یافت ساير مناسبتهای 18و ّ 19ذی الحجة آغاز حکومت ظاهری امیرالمومنین علیه السلام پس از 25سال که از غدیر خم و اعلام جانشينی اميرالمومنين علیه السلام گذشت، ا کنون در 18ذی الحجه سال 35هجری مردم خسته از بی عدالتی و ظلم و تحريف دین و انحراف مسلمين، به خانه اميرالمومنين علیه السلام هجوم آوردند و با اصرار فراوان با آن حضرت به عنوان خليفه رسول اللّه صلی الله علیه و آله بیعت نمودند و در نتيجه حکومت ظاهری ايشان نيز در این تار يخ آغاز گرديده است. نجات کشتی نوح علیه السلام و توجه به حدیث سفینة به نقل تار يخ سرانجام کشتی نوح پس از روزها سير و سفر بر رو ی آب روز 18ذی الحجه بر کوه جودی قرار گرفت و تنها هر که درون آن کشتی بود نجات پیدا کرد!بررسی این واقعه و فهميّدن ابعاد آن از این جهت مهم است که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نيز مکرر فرمودند جايگاه اهل بیت من در ميان ُا ّمتم مانند کشتی حضرت نوح در امت اوست هرکس به اهل بیت من بپیوندد همچون مسافران کشتی حضرت نوح نجات يابد و هر کس تخلف ورزد در دريای گمراهی غرق شود!1 .1بصائر الدرجات: ج ،1ص .297 ازدواج نور با نور مطابق برخی روايات روز عقد حضرت صديقه طاهره و اميرالمومنين علیهما السلام در اول ذی الحجه بوده و آغاز زندگی مشترک این دو گوهر هستی روز 19ذی الحجه بوده است. هرکس به خواستگاری حضرت زهرا علیها السلام می رفت پیامبرا کرم صلی الله علیه و آله میفرمودنــد: «أمرها علی اللّه» أمر ازدواج حضرت زهرا به دست خداست. 1این خبر همه جا منتشر گرديد در سال دوم هجری نا گهان مردم متوجه شدند که پیامبر ا کرم صلی الله علیه و آله حضرت زهرا علیها السلام را به همسری علی علیه السلام در آورده است؛ پرسيدند يا رسول اللّه شما میفرموديد أمر ازدواج او به دست خداست؟! پیامبر ا کرم صلی الله علیه و آله فرمودند آری، وحی آمد کـه «زِّوج النَور ِبالنور(»نور را به زوجيت نور درآور) يعنی امر شدم تا، زهرا علیها السلام را به همسری علی علیه السلام در آورم.2 .1بحار الانوار: ج ،43ص .145 .2همان: ص .123
بسم الله الرحمن الرحیم نازل شدن آيه محبّت هفدهم ذی الحجه پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله در روز هفدهم ماه ذى‌الحجّه سال دهم هجرى، هنگام بازگشت از مراسم حج، در وادی «قُدَید»، به فاصله یک روز تا سرزمین غدیر، بعد از نماز ظهر، با صداى بلند اين‌گونه دعا كردند: اللّهُمَ‏ هَب‏ لِعَلِيٍ‏ المَوَدَّةَ في‏ صُدورِ المُؤمِنينَ، وَالهَيبَةَ وَالعَظَمَةَ في صُدورِ المُنافِقينَ؛ پروردگارا! براى على علیه السلام در دل مؤمنان محبّتى و در دل منافقان، هيبت و عظمتى قرار ده!‏ بعد به حضرت على علیه السلام فرمودند: دعا كن. ايشان عرض كردند: چه دعايى كنم؟ فرمودند: بگو: خدايا براى من نزد خودت عهد و پيمانى، و در قلب مؤمنين برایم محبّتى قرار ده! حضرت اميرالمؤمنين علیه السلام هم سه مرتبه دعا كردند و فرمودند: خدايا، مودّت مرا در قلوب مردان و زنان مؤمن ثابت بدار و پيامبر آمين گفتند. آن‌گاه اين آيه نازل شد: «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا؛ آنان ‌که ایمان آوردند و کردارشان شایسته است، خدای رحمان به زودی محبتشان را در دل‌ها قرار می‌دهد.» (سورۀ مریم آیۀ ۹۶) و بدين‌گونه در اثر دعاى اميرالمؤمنين و پيامبراکرم ـ صلوات الله عليهما ـ خداوند تكويناً در دل مؤمنين محبّت حضرت على علیه السلام را قرار داد! نكات آيه محبّت ‌1- محبّت حضرت على علیه السلام در دل‌های مؤمنين امرى الهى است. به همين خاطر به سادگی از بین نمی‌رود. 2. دوست داشتن حضرت على علیه السلام و در كنار آن دوستى با دشمنان آن حضرت ممكن نيست؛ چون فرمودند: لَنْ يُحِبَّنَا مَنْ يُحِبُّ مُبْغِضَنَا إِنَّ ذَلِكَ لَا يَجْتَمِعُ فِي قَلْبٍ وَاحِد؛ هرگز ما را دوست نمي‌دارد كسى كه دشمن ما را دوست داشته باشد. چنين چيزى در يك قلب جمع نخواهد شد . 3‌ در اين آيه شریفه خداوند می‌فرماید: مودّت و محبت علی علیه السلام را در قلب مؤمنین قرار داده‌ام. از طرفی آن حضرت را امير مؤمنان معرفی کرده است. پس كسى كه محبّت آن حضرت را ندارد، از جمع مؤمنین بيرون است. 4. پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله محبّت به حضرت على علیه السلام را علامت طيب ولادت قرار دادند و فرمودند: «يا عَلِيُّ، لا يُحِبُّكَ‏ إلّا مَن‏ طابَت‏ وِلادَتُه‏؛و لایُبغضُک اِلّامَن خَبُثَت ولادَثَهُ ولایُوالِکَ اِلّا مُؤمِن ولایُعادیکَ اِلّاکافِر اى على، تو را دوست نمى‏ دارد، مگر آن كه نَسَبش پاك باشد. و با تو کینه نورزد مگر آن که نسبش پلید باشد و باتو دوستی نکند مگر مؤمن و با تو دشمنی نکند مگر کافر!» 5. واین حدیث نبویّ که فرمودند: «یاعَلي لایُحِبکَ اِلّا مُؤمِن وَلایُبغِضُکَ اِلّامُنافِق» یاعلی تو را دوست ندارد مگر مؤمن و با تو کینه نورزد مگر منافق.» در تمام کتاب های مهمّ شیعه و سنی آمده است! 6. در آیه شریفه ۷ سوره حجرات فرموده:«...ولکنّ اللهَ حبَّب إلیکُمُ الإیمانَ و زَیَّنَهُ فی قُلوبِکُم وکَرَّه إلَیکُم الکَفر والفُسُوقَ وَالعِصیانَ یعنی خداوند ایمان را محبوب شما قرار داد وآن را در دل هایتان زینت بخشید و کفر و فسوق و عصیان را منفور شما ساخت» . روایات زیادی می فرمایند مُراد از ایمان در این آیه ی شریفه امیرالمؤمنین علی علیه السلام است ومُراد از کفر فسوق و عصیانُ دشمنان آن حضرتند!
🌷🌿﷽🌿🌷 الحَمـدُ لله الَـذے جَعَلنا منَ المُتمَسِّڪین بِولایة مُولانا امیرالمُؤمنین عَلــــے بــن اَبــے طالب عَلیــْہ السَّـلام🌈🌈 جشن ولایت چـه دلپذیـر است🌴🌴🌴 صاحب این عید حیّ قدیر است🌱🕋🌱 بـه خلـق عالم علی امیـر است🌹🌹🌹 افضل اعیاد خدا عید غدیر است🌴🕋🌴 🌻🌻🌻 غدیر، عید بزرگ مسلمانان برامام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ونایب برحقش امام خامنه ای مدظله العالی وشماسروران گرامی مبارک باد. 🌸🌸🌸🌸🌸
💠 داستانی شنیدنی در اثبات حقانیت امیرالمومنین 📌 برگرفته از سخنرانی حجت الاسلام راجی 🆔 @soada_ir