May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
پیامهایی از ادعیه روزهای ماه رمضان
پیام روز سوم: اندیشهگرایی
«أللّهُمَّ ارزُقنِی فِیهِ الذِّهنَ وَالتَّنبِیهَ وَبَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَالتَّمْویِهِ وَاجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ، بِجُودِکَ یَا أجْوَدَ الأجْوَدیِن؛
بار خدایا! در این روز بر من ذهن و هوشیاری روزی کن و از بیعقلی و دروغ آرایی دور نما و بر من بهرهای از هر خیری که نازل میکنی قرار ده، به بخشش توای بخشندهترین بخشندگان!»
یکی از نعمتهای بزرگ الهی، قوة درک و فهم است که در بسیاری از لغزشگاهها به کمک انسان میآید و انسان را از نیستی و نابودی مصون میدارد و در واقع به عنوان «زنگ خطری» است که در انسان تعبیه شده تا درست را از نادرست تشخیص دهد که از آن به «رسول باطنی» نیز تعبیر شده است. نقطة مقابل آن، جهالت و نادانی است که دامنگیر بسیاری از خلایق بوده و هست.
تفکر در بعضی زمینهها مهمتر است، چنانکه امام سجادعلیهالسلام میفرماید: «عَجِبْتُ لِمَنْ یَتَفَکَّرُ فِی مَاْکُولِهِ کَیْفَ لَا یتَفَکَّرُ فِی مَعْقُولِهِ فَیَجْنِبُ بَطْنَهُ مَا یُؤذِیهِ وَیُودِعُ صَدرَهُ مَا یُرِیدُ؛
در شگفتم از کسی که در آنچه میخورد میاندیشد، چگونه در تصورات خود نمیاندیشد! شکمش را از غذای آزاردهنده و ناسالم دور میکند؛ اما سینهاش را در باب آنچه میخواهد، وامیگذارد.» (1)
(1). سفینة البحار و مدینة الحکم والآثار، شیخ عباس قمی، (سفینة البحار، ماده طعم)
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷🌸
#رمضان - پیام دعای روز سوم
4امتیازات قرآن .pdf
235.3K
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷🌸
#رمضان با قرآن سی روز، سی درس بر اساس تفسیر نور
تفسير جلال_ بخش سوم.pdf
446.7K
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷🌸
#رمضا ن - بخش سوم تفسيردعاى سحر
بسم الله الرحمن الرحیم
پیامهایی از ادعیه روزهای ماه رمضان
پیام روز چهارم: سپاس از خالق
«اللَّهُمَّ قَوِّنِی فِیهِ عَلَی اِقَامَةِ أمْرِکَ وَأذِقْنِی فِیهِ حَلاَوَةَ ذِکْرِکَ وَأوْزِعْنِی فِیهِ لِاَداءِ شُکْرِکَ بِکَرَمِکَ وَاحْفَظْنِی فِیهِ بِحِفْظِکَ وَسِترِکَ یَا أبْصَرَ النَّاظِرِینَ؛
خدایا! در این روز مرا در اجرای فرمانت نیرومند دار و شیرینی یادت را بر من بچشان و در سپاسگزاریت به کرم خود برانگیز و به نگهداریت و پوششت مرا حفظ کن،ای بیناترین بینندگان!»
«شکر» برابر با «سپاس» میباشد و مفهوم مقابل آن در عربی، «کفر» یا «کفران» و در پارسی، «ناسپاسی» است.
در تعریف این مفهوم آمده است: «شکر؛ عبارت است از قدردانی نعمت منعم، و آثار این قدردانی در قلب بهطوری بروز کند و در زبان بهطوری و در افعال و اعمال قالبیه بهطوری؛ اما در قلب آثارش از قبیل خشوع و خضوع و محبت و خشیت و امثال آن است و در زبان به ثنا و مدح و حمد.»
و از «راغب» منقول است که: «شکر تصور نعمت و اظهار آن است.» و گفته شده که آن مقلوب «کشر» به معنای «کشف» است و ضد آن «کفر» است و آن نسیان نعمت و ستر آن است.» (1)
شکرگزاری، دارای انواع گوناگونی است و خواه این شکرگزاری در برابر خداوند متعال باشد، یا در برابر آفریدگان او؛ در هر حال شکرگزاری نسبت به منعم، شکر قلمداد میشود.
حضرت امام خمینیرحمهالله شکر را بر سه قسم میداند و مینویسد: «شکر بر سه قسم است: «شکر قلب؛ و آن تصور نعمت است. و شکر به زبان؛ و آن ثنای بر منعم است. و شکر به سایر اعضا؛ که آن مکافات نعمت است به قدر استحقاق آن.» (2)
و عارف محقق، خواجه انصاری فرماید: «شکر اسمی است برای معرفت نعمت؛ زیرا که آن طریق معرفت منعم است.» (3)
شکر، مایة فزونی نعمتهاست؛ «لَئِن شَکَرتُمْ لَاَزِیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرتُمْ اِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ»؛ (4)
«اگر شکرگزار باشید، برای شما زیاد میکنم و اگر ناسپاسی کنید، به تحقیق که عقوبتم شدید است.»
«مسمع عبد الملک» میگوید: «در منا خدمت امام صادقعلیهالسلام بودیم، که سائلی نزد حضرت آمد. حضرت مشغول خوردن انگور بود و دستور داد که خوشة انگوری به سائل بدهند. سائل گفت: «من انگور نمیخواهم، سکه بدهید.» حضرت فرمود: «خدا به تو وسعت دهد» و چیزی به او نداد. پس از مدتی سائل دیگری آمد و از حضرت تقاضای کمک کرد و حضرت فقط سه حبه انگور به او داد. سائل گرفت و شکر کرد و گفت: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ الَّذِی رَزَقَنِی»
حضرت به او فرمود: «صبر کن!» آنگاه دو دستش را از انگور پر کرد و به او داد. سائل گرفت و باز شکر خدا کرد.
حضرت باز فرمود: «صبر کن!» و به غلام خود فرمود: «چند سکه همراه داری؟» غلام گفت: «بیست درهم.» حضرت همة بیست درهم را به سائل داد و سائل گرفت و دوباره شکر کرد و گفت: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ هَذَا مَنُّکَ وَحْدَکَ لَا شَرِیکَ لَکَ» سپس حضرت به او فرمود: «بمان!»و عبای خود را از دوشش برداشت و به او داد. سائل گرفت و پوشید و شکر خدای را بهجا آورد و از حضرت تشکر نمود و رفت.
مسمع میگوید: گمان میکنم که اگر آن سائل متوجه آن حضرت نمیشد و پیوسته شکر خدا میکرد، حضرت نیز مدام به او عطا میکرد. (5)
(1). شرح چهل حدیث، امام خمینی)، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1374 ش، ص 342؛ ر. ک: شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص 181 – 182.
(2). مفردات الفاظ القرآن، راغب اصفهانی، قم، بیتا، بینا، ص265.
(3). شرح چهل حدیث، ص 343 – 344، به نقل از: منازل السائرین، ص 41.
(4). ابراهیم/7.
(5). بحار الانوار، محمدباقر مجلسی، الجامعۀ لعلوم الائمۀ الاطهار، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1403 هـ. ق، ج 87، ص 11.
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷🌸
#رمضان - پیام دعای روز چهارم
اذكار موثر بر استجابت دعا.pdf
707.3K
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷🌸
# رمضان #منبرکوتاه
هدایت شده از نشریات تبلیغی
سوژههای سخنرانی؛ گریزهای انتخاباتی.pdf
4.44M
ویژهنامه «سوژههای سخنرانی گریزهای انتخاباتی» باهدف بیان ویژگیهای رئیسجمهور مطلوب و مباحث مقدماتی انتخابات 1400و با توجه به موقعیت زمانی ماه مبارک رمضان 1442ق؛ به همت معاون محترم تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه و به قلم اساتید بزرگوار حجج اسلام آقایان محمود مقدمی و محمد ترسلی در مرکز پژوهشهای تبلیغی مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ نگارش یافته و در دسترس مبلغین گرامی قرار میگیرد.
دریافت رایگان سایر محتواهای تبلیغی 👇 👇 👇 👇
https://eitaa.com/mobaleghan