🌾🌺🌾🌺
⚘آفرینش عالم:
🔸️«أَفَعَيِينَا بِالخَلقِ الأَول بَل هُمْ فِي لبْسٍ مِّنْ خَلقٍ جَدِيدٍ(۱۵)»
آیا ما از آفرینش نخستین عاجز ماندیم (که قادر بر آفرینش رستاخیز نباشیم)؟! ولی آنها (با این همه دلایل روشن) باز در آفرینش جدید تردید دارند! (۱)
💛) امام محمد باقر علیه السلام فرمود: وقتی خداوند زمین را آفرید، هفت جهان دیگر را نیز در آن آفرید كه در هیچ یك از آنها فرزندان آدم ساكن نبودند
. خداوند، ساكنان آنها را از خاك زمین آفرید و سپس هر گروه از آن موجودات را در جهان مربوط به خودش ساكن نمود و آنگاه،
آدم ابو البشر را آفرید و نسل او را از او آفرید.
نه به خدا سوگند، بهشت از زمان خلقت هرگز از ارواح مؤمنان خالی نبوده است، همچنان كه از وقتی خداوند عز و جل جهنم را آفرید،
هرگز از ارواح كافران سركش و طاغی خالی نبوده است.
شاید گمان میكنید وقتی روز قیامت برپا شود و خدا جسم و روح مؤمنان را در بهشت و جسم و روح كافران را به جهنم ببرد،
دیگر در این زمینها كسی خدا را عبادت نمیكند و خدا مخلوقاتی را نمیآفریند تا او را بندگی كنند و به یگانگی او اقرار نمایند و او را بزرگ بدارند.
به خدا سوگند، قطعاً خداوند خلقی كه نه مذكر است و نه مؤنث خواهد آفرید، او را عبادت میكنند و به یگانگیاش اقرار دارند و او را بزرگ و عظیم میدارند،
و برای آنها زمینی میآفریند تا بر روی آن زندگی كنند و آسمانی، تا بر آنها سایه به افکند
آیا جز این است كه خداوند فرموده: «یَومَ تُبَدَّل الأَرْضُ غَیْرَ الأَرْضِ والسَّمَاواتُ»«۲»
[روزی كه زمین به غیر این زمین و آسمانها (به غیر این آسمانها) مبدل گردد]
و یا فرموده است:
«أَفَعَیِینَا بِالخَلقِ الأَول بَل هُمْ فِی لبْسٍ مِّنْ خَلقٍ جَدِیدٍ».«۳»
🍀🍀🍀
💛) جابر بن یزید روایت كرده است كه: از امام محمد باقر علیه السلام در باره آیه «أَفَعَیِینَا بِالخَلقِ الأَول بَل هُمْ فِی لبْسٍ مِّنْ خَلقٍ جَدِیدٍ» پرسیدم. فرمود:
ای جابر! تأویل آیه چنین است:
وقتی خداوند این مخلوقات و این عالم را از بین برد و مؤمنان را در بهشت مقام داد و دوزخیان را به جهنم برد، عالمی جز این، خواهد آفرید
و مخلوقاتی بدون جنسیت نر یا ماده در آن عالم پدید خواهد آورد
تا او را بندگی و عبادت كنند و به یگانگی و وحدانیت او اقرار نمایند. زمینی غیر از این زمین، برایشان میآفریند تا بر روی آن زندگی كنند و آسمانی غیر از این آسمان تا بر آنها سایه بیفكند.
شاید تو گمان میكنی خداوند تنها همین یك دنیا و عالم را آفریده
و یا میپنداری جز شما هیچ بشر دیگری نیافریده است؛
به خدا سوگند خداوند هزار هزار عالم و هستی و هزار هزار نوع آدم آفریده و تو در آخرین این عالمها قرار داری كه آدمیان در آن زندگی میكنند.«۴»
______________________________________________
(۱) سوره ق آیه ۱۵ بیان از البرهان
۲- ابراهیم/ ۴۸.
۳- خصال، ص ۳۵۸، ح ۴۵.
۴- توحید، ص ۲۷۷، ح ۲.
@hekmaat
🌾🌺🌾🌺
💐⚘💐
💥ویژگیهای عارف الهی حاج آقا فخر ره
🔸️یکی از ویژگیهای برجسته حاج آقا فخر که از آن زاهد شب شیر روز ساخته بود:
داشتن بینش دقیق سیاسی بود بینشی که دست در ملکوت عالم داشت.
🔸️ قرار گرفتن در متن مبارزه علیه رژیم پهلوی ، حمایت از قیام حضرت امام ره و طرفداری از خط فکری ایشان ، تأیید دیدگاههای مقاممعظم رهبری و تشکیل جمهوری اسلامی که آرزوی اولیای الهی بود از این بینش سرچشمه میگرفت .
🔸️وی مخالف قرض گرفتن از خارج بود و زمانیکه در مجلس شورای اسلامی بحث استقراض از خارج مطرح بود ایشان فرمود باید بالای صحن مجلس این آیه قرآن نوشته شود :
۞ یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ لَا تَتَّخِذُوا۟ ٱلۡیَهُودَ وَٱلنَّصَـٰرَىٰۤ أَوۡلِیَاۤءَۘ
🔸️ حاجآقا فخر به رهبر معظم انقلاب نیز از صمیم قلب علاقه داشتند
جالب است بدانید در اندرونی خانه حاجآقا فخر یک عکس بزرگ از مقام معظم رهبری بود پیشاز آنکه ایشان در جایگاه رهبری قرار بگیرند.
🔸️حاجآقا فخر از کسانی بودند که میدانستند رهبری انقلاب بعد از حضرت امام در دست مقام معظم رهبری قرار میگیرد و این را بدون ذکر نام اشاره میکردند.
💥 ایشان میفرمودند:
رهبری انقلاب بعد از امام دست شخصیتی است که اولاً سید هستند
ثانیاً نامشان علی است و ثالثا شباهتهایی به حضرت امیر علیهالسلام دارد
درحالیکه امام در زنده بودند و قائم مقام رهبری شخص دیگری بود .
--------------------------------👇
🆔 @fakhretehrani
🌾🌸🌾
✅سرفه و انواع آن
✍️سرفه یکی از سازوکارهای مهم دفاعی بدن است که برای تمیز کردن مجاری تنفسی و دفع اخلاط راههای هوایی فعال میشود. چند نوع سرفه داریم: - سرفه تک تک؛ نباید درمان کرد، چون قلب ما نوسان دارد و خداوند این نوع سرفه را گذاشته تا نوسان قلب تنظیم شود. - سرفه بعد از غذا؛ عموما از مشکلات معده و پرخوری میباشد. - سرفه خشک؛ که منشاء آلرژی و یا آسم دارد. - سرفه خلطی؛ که منشاء بیماری مانند سرماخوردگی یا سینوزیت دارند.
سرفه دلیلی بر التهاب گلو، حنجره، لوزه و ریه است. گرفتگی صدا نیز به درجات مختلف همراه این التهابات دیده میشود.
☜【طب شیعه】
🍏 @tebshia20🌿
🌿🍀🌿
💥توجّه حضرت امام مهدی(علیه السلام) به شیعیان خویش
🔸️«. . . . إِنَّا غَیرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکمْ وَ لاَ نَاسِینَ لِذِکرِکمْ
🔸️وَ لَوْ لاَ ذَلِک لَنَزَلَ بِکمُ اَللَّأْوَاءُ وَ اِصْطَلَمَکمُ اَلْأَعْدَاءُ
🔸️فَاتَّقُوا اَللَّهَ جَلَّ جَلاَلُهُ »۱ -
💎
💥حضرت صاحب الامر علیه السلام
فرموده
🔸️ما در رعایت حال شما کوتاهی نمی کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم،
🔸️ که اگر جز این بود گرفتاری ها به شما روی می آورد و دشمنان، شما را ریشه کن می کردند.
🔸️ از خدا بترسید و ما را پشتیبانی کنید.۱
----------------
ا- الاحتجاج ج۲ ص۴۹۵
🌾🌺🌾🌺
17.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥کلیپ | معنی به یاد امام زمان
(عجل الله تعالی فرجه) بودن
🔸بیان از آیت الله سید ابوالحسن مهدوی :
💥ما اگر عاشق حضرت ولیعصر(عج) هستیم باید زمینه ظهور آن حضرت را با اصلاح نفس خود و جامعه فراهم کنیم.
-----------------
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
🌾🌺🌾🌺
.
💥ای پادشه خوبان، داد از غم تنهایی
دل بی تو به جان آمد وقت است که بازآیی
💥دایم گل این بستان شاداب نمیماند
دریاب ضعیفان را در وقت توانایی
💥دیشب گلۀ زلفش با باد همیکردم
گفتا غلطی بگذر زین فکرت سودایی
💥صد باد صبا اینجا با سلسله میرقصند
این است حریف ای دل، تا باد نپیمایی
💥مشتاقی و مهجوری دور از تو چنانم کرد
کز دست بخواهد شد پایاب شکیبایی
💥یا رب، به که شاید گفت این نکته که در عالم
رخساره به کس ننمود آن شاهد هرجایی
💥ساقی چمن گل را بی روی تو رنگی نیست
شمشاد خرامان کن تا باغ بیارایی
💥ای درد توام درمان در بستر ناکامی
وی یاد توام مونس در گوشۀ تنهایی
💥در دایرۀ قسمت ما نقطۀ تسلیمیم
لطف آنچه تو اندیشی، حکم آنچه تو فرمایی
💥فکر خود و رای خود در عالم رندی نیست
کفر است در این مذهب، خودبینی و خودرایی
💥زین دایرۀ مینا خونینجگرم می ده
تا حل کنم این مشکل در ساغر مینایی
💥حافظ شب هجران شد بوی خوش وصل آمد
شادیت مبارک باد ای عاشق شیدایی
-------------
#حضرت_حافظ۱
۱-✍️ خط از استاد #یدالله_کابلی⚘
🌾🌺🌾
🌿🍀🌿
🔸️باز خواست الهی:
💥عن الامام السّجاد عليه السلام ـ
مِن كِتابِهِ لمحمّدِ بنِ مُسلِمِ الزّهريِّ ـ
🔸️ انظرْ أيَّ رجُلٍ تَكونُ غَدا إذا وَقَفتَ بَينَ يَديِ اللّه
🔸️ ِ فسَألَكَ عن نِعَمِهِ علَيكَ كَيفَ رَعَيتَها ،
🔸️و عَن حُجَجِهِ علَيكَ كيفَ قَضَيتَها ،
🔸️ و لا تَحسَبَنَّ اللّه َ قابِلاً مِنكَ بِالتَّعذيرِ ، و لا راضِيَا مِنكَ بِالتَّقصيرِ ، هَيهاتَ هَيهاتَ لَيسَ كذلكَ .
💎
💥امام زين العابدين عليه السلام ـ در بخشى از نامه اش به محمّد بن مسلم
زهرى ـ نوشت:
🔸️ بنگر فرداى قيامت كه در پيشگاه خداوند بايستى، چگونه مردى خواهى بود؟
🔸️ آنگاه كه از تو بپرسد نعمت هايش را چگونه پاس داشتى
🔸️و با حجّت هايش بر تو، چه كردى.
🔸️و هرگز گمان مبر كه خدا از تو عذرى مى پذيرد و به تقصيرهاى تو رضايت خواهد داد؛ هيهات، هيهات،
چنين نيست.۱
---------------------
. بحار الأنوار : 78/132/2.
🌾🌺🌾🌺
🌿🍀🌿
⚘گرامی ترین انسان:
🔸️«يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وأُنثَی وجَعَلنَاكُمْ شُعُوبًا وقَبَائِل لتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللهَ عَليمٌ خَبِيرٌ(۱۳)»
[ای مردم! ما شما را از مرد و زنی آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايی متقابل حاصل كنيد.
در حقيقت، ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست.
بی ترديد خداوند دانای آگاه است] ( ۱)
💥) امام محمد باقر علیه السلام فرمود: سلمان به همراه گروهی از قریش در مسجد نشسته بود.
آنها در باره اصل و نسب خودشان سخن میگفتند و بر یكدیگر فخر فروشی میكردند.
تا این كه به سلمان رسیدند. عمر بن خطاب از او پرسید:
به من بگو: تو كیستی و پدرت كیست و اصل و نسبت چیست؟ سلمان پاسخ داد: من سلمان بن عبدالله هستم.
قبلاً گمراه بودم. خداوند به وسیله حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم مرا هدایت كرد.
دارای عائله و خانواده بودم (پرهزینه بودم) خداوند به وسیله پیامبرش مرا بینیاز كرد.
غلام بودم، خداوند به وسیله پیامبرش مرا آزاد كرد. این اصل و نسب من است. در حالی كه سلمان برای آنها سخن میگفت، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به سوی آنها آمد.
سلمان همه ماجرا را برای آن حضرت تعریف كرد. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
ای قریش! حسب و نسب مرد، دین اوست و جوانمردیاش به اخلاقش و اصل و ریشه او، عقل او است
. پروردگار در قرآن كریم فرموده است: «إِنَّا خَلقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وأُنثَی وجَعَلنَاكُمْ شُعُوبًا وقَبَائِل لتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللهِ أَتْقَاكُمْ»
سپس فرمود: ای سلمان! هیچ كدام از آنها جز بر اساس میزان تقوا و پرهیزگاریاش بر تو برتری ندارد.
چنانچه پرهیزگاری از آن تو باشد، تو از همه آنها برتری.«۲»
🔸️) روایت شده است كه شخصی خدمت امام رضا علیه السلام عرض كرد:
به خدا قسم! بر روی زمین هیچ كس وجود ندارد كه از شما با اصل و نسبتر باشد.
💥امام رضا علیه السلام فرمود:
پرهیزگاری افتخار آنها بود و اطاعت از پروردگار، آنها را در بر گرفته بود.
شخص دیگری به ایشان گفت: به خدا قسم! تو بهترین فرد در میان مردم هستی.
آن حضرت فرمود:
این گونه قسم یاد مكن! هر كس بیش از من پرهیزگار باشد و از خداوند اطاعت كند، از من بهتر و برتر است.
به خدا قسم! این آیه نسخ نشده است كه پروردگار فرموده است:
«وجَعَلنَاكُمْ شُعُوبًا وقَبَائِل لتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللهِ أَتْقَاكُمْ».«۳»
💥) رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
خداوند مردم را به دو گروه تقسیم كرده است و من را در گروه برتر قرار داده است.
این امر مصداق فرموده پروردگار در باره اصحاب یمین و اصحاب شمال است و من برترین فرد در میان اصحاب یمین هستم.
آن گاه هر گروه را به سه دسته كوچكتر تقسیم كرده است
و من در بهترین دسته از گروه اصحاب یمین هستم.
زیرا خودش فرموده است
«فَأَصْحَابُ المَیْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ المَیْمَنَةِ* وأَصْحَابُ المَشْئمَةِ مَا أَصْحَابُ المَشْئمَةِ*والسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ»«۴»
[یاران دست راست كدامند، یاران دست راست
* و یاران چپ كدامند، یاران چپ
* و سبقتگیرندگان مقدمند] من بهترین فرد در میان سابقین هستم.
سپس آن دستهها را به قبایل تقسیم كرد و مرا در بهترین قبیله قرار داد.
این امر مصداق آیه «وجَعَلنَاكُمْ شُعُوبًا وقَبَائِل لتَعَارَفُوا» میباشد. من پرهیزگارترین و بزرگوارترین و گرامیترین بنده خدا نزد او هستم.
قصد من فخرفروشی نیست. آن گاه خداوند قبایل را به تیرههای مختلف تقسیم كرد و مرا در بهترین تیره آفریده است.
زیرا خودش میفرماید:
«إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْل البَیْتِ ویُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا»«۵»-«۶»
[خدا فقط میخواهد آلودگی را از شما خاندان (پیامبر) بزداید و شما را پاك و پاكیزه گرداند].
💥) امام صادق علیه السلام در باره آیه «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللهِ أَتْقَاكُمْ» فرمود: منظور از آن كسی است كه بیش از سایرین تقیه كند.«۷»
______________________________________________
(۱) سوره حجرات آیه۱۳ بیان از
البرهان
۲- كافی، ج ۲، ص
۱۸۱، ح ۲۰۳.
۳- عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۲۳۶، ح ۱۰.
۳- واقعه/ ۱۰-۸.
۵- احزاب/ ۳۳.
۶- امالی صدوق، ص ۵۰۳، ح ۱.
۷- امالی، طوسی، ج ۲، ص ۲۷۴.
@hekmaat
🌿🌾🌿🌾