eitaa logo
حکمت
146 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
2.4هزار ویدیو
11 فایل
حکمت های قرآنی و حکایات و احادیث حکمت آمیز ائمه اطهار (علیهم السلام) و اطلاعات مفید روز
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ آیت‌الله بهجت (ره): زمانی مرحوم شیخ ابراهیم حائری در مسجد کوفه معتکف بود، حضرت غائب علیه‌السلام را در خواب دید، حضرت به او فرمود: اینها که در اینجا معتکفند، از خوبان و صلحا هستند، ولی هر کدام حاجتی دارد: مال، عیال، خانه، قضای دین، رفع کسالت و مرض و…، ولی هیچ‌کس به فکر من نیست و برای ظهور و فرج من به‌طور جدی دعا نمی‌کند! 📚 در محضر بهجت، ج٣، ص٢۴٨ 🌷🌸🌷🌸🌷🌸🌷
Yadegare Ghalam Esmati: ❌دکترین امنیتی جمهوری اسلامی! 🔸بسیاری از مکاتب امنیتی،هم مانند اختراعات بشر، با نگاه به طبیعت شکل گرفت! یکی از شگرد های امنیتی شیعه، هست،که مبانی اون توسط کامل تبیین شده! صدف،وقتی توسط شیئی سخت،نوک تیز و زاویه داری تهدید میشه و وارد اون میشه،اونو دفع نمیکنه! اونو میگیره،تو دل خودش نگه میداره،از جوهره و وجود خودش به اون ترشح میکنه،اونو گرد و بدون زاویه میکنه،و از یک ریگ پست بی ارزش،یک مروارید گران قیمت میسازه! یعنی هرآنچه تهدید که برای صدف ایجاد بشه به مروارید های ارزشمند مبدل خواهد شد این آیت صدف و مکانیزم تبدیل تهدید به فرصت در طبیعت هست که از سنگ ریزه مروارید میسازه! امام در جنگ تحمیلی فرمود: دیوانه ای سنگی پرتاب کرد! حالا همون سنگ رو ما گرفتیم از جوهره انقلاب اسلامی بهش ترشح کردیم تبدیل شد به بهترین متحد و دوست ما در منطقه. شیعه و امامین انقلاب،استاد تبدیل تهدید به فرصت هست! هرآنچه تهدید در این چهل سال برای ایران ایجاد کردند، به فاصله حداکثر هشت سال تمام قد به فرصت تبدیل شده! 🔸اسرائیل به جنوب لبنان حمله کرد،حزب الله لبنان متولد شد،و حالا ایران شمشیر داموکلسی بالای سر یهود داره! داعش به سوریه حمله کرد، محور مقاومت قطور تر شد،زینبیون پاکستان تشکیل شد، فاطمیون افغانستان شکل گرفت ،جیش الوطن سوریه ایجاد شد،کی فکرشو میکرد بیخ گوش اسرائیل پایگاه های نظامی بزنیم؟ داعش به عراق حمله کرد،از جوهره اسلام به اون تابیدیم، حشد الشعبی ایجاد شد! ماها حالا حالاها نمی فهمیم یعنی چی، باید جنگی چیزی بشه قدرت حشد الشعبی رو بفهمیم فقط انقدر بگم یک ظرفیت انسانی ایدئولوژیک بسیجی عراقی مسلح ۱۵۰هزار نفری که فقط از حاج قاسم دستور میگیرند،یعنی دولت ها این وسط هیچ کاره اند! ارزش حشد الشعبی رو باید از عربستانی ها پرسید! 🔸 به حمله کرد،انصارلله قدرتمند شد،الان کاری با عربستان کردن پهپاد قاصف یمن فقیر ترین کشور عربی جهان رو پاترویت آمریکایی عربستان نمیتونه بزنه! مطلق این ارتش های نیابتی و مروارید های انقلاب اسلامی،در ابتدا تهدید بودند 🔸هرآنچه در این چهل سال تهدید ایجاد کردند،به فاصله زمانی به فرصت و مرواریدی برای ما تبدیل شد این هنر عملیاتی مردان انقلاب اسلامی هست کسانی که لحظه و ثانیه ای در دانشگاه های غرب توقف نکردند، که اگر میکردند الان به بهانه تنش زدایی باید کارد های آشپزخانه‌ مان را هم تحویل میدادیم که خاطر کثیف غربی ها مکدر نشود 🌷🌾🌷🌾🌷🌾🌷🌾
محمد غلامی: ⚘🌸⚘🌸⚘🌸⚘ 💠 بسم الله الرحمن الرحیم 📌 ..💯 آقای دکتر محمّد اسدی گرمارودی در کتاب( نقش در کمال انسان ها) مینویسد: به جرج جرداق صاحب کتاب (الامام علی صوة العدالة الانسانیة) گفتند: شما یک هستی و خیلی هم مذهبی نیستی چه شد که در مورد علی علیه السلام کتاب نوشتی؟ به گریه افتاد و گفت مرحوم علّامه امینی هنگامی که کتاب (الغدیر) را نوشت چند جلد از کتاب را برای من فرستاد. یک نامه هم نوشت و گفت آقای جرد جرداق شما یک حقوقدان و وکیل دادگستری هستی، نه شیعه هستی و نه سنّی که بگوییم طرفداری را میکنی. کار تو دفاع از مظلوم است. ما با برادران اهل سنّتمان بر سر علی ع دعوا داریم ما می گوییم حق با علی علیه السلام است آنها میگوند نه حالا این چند جلد کتاب( الغدیر) را به عنوان پرونده مطالعه کنید. تمام مدارک هم از اهل سنّت است. من از شیعه چیزی در آن ننوشته ام. شما هم در حدّ یک وکیل دادگستری قضاوت خود را برای من بنویسید. میگوید: من دیدم وقتی انسانی مرا به عنوان یک وکیل دادگستری مخاطب قرار داده و از من کمک خواسته بی انصافی است اگر کمک نکنم بنابراین پذیرفتم. وقتی کتاب ها را دقیق خواندم دیدم در تاریخ از علی(ع) مظلوم تر نمی شناسم و لذا تصمیم گرفتم به اقتضای شغلم که وکیل دادگستری می باشم از این مظلوم دفاع کنم و کتاب (الامام علی صوة العدالة الانسانیة) را نوشتم. 🌸⚘🌸⚘🌸⚘🌸⚘🌸
✨﷽✨ ✅گریه امام زمان ✍مرحوم لطیفی نسب نقل میکند: یکی از بندگان صالح خدا و شیعیان و مخلصان حضرت مهدی، چندی پیش محضر امام زمان مشرف شده بود و نقل میکرد: به حدی امام زمان را ناراحت دیدم که همین طور از چشمان شان اشک جاری بود و از شیعیان و دوستانشان گله مند بودند که: "چرا این قدر در حق ما جفا و کوتاهی میکنند و برای ما دعا نمیکنند؟ در صورتیکه اگر شیعیان و محبّان با اخلاص ما، دعا و استغاثه کرده و از خدا طلب فرج کنند، خدا به آنها فرج داده و از این گرفتاری روز افزون دنیا آنها را نجات میدهد؛ ولی افسوس که این ها در دعا کردن کوتاهی میکنند" 📚راه وصال؛ ص۱۳۴ 💥مرحوم لطیفی نسب از دلباختگان امام عصر بود که در سال ۸۶ شمسی درگذشت. در عظمت ایشان همین بس که مرجع بزرگوار تقلید آیت الله صافی گلپایگانی در پیام تسلیت به خانواده ایشان اینگونه فرمودند: "مقام ایشان را با امثال جناب عثمان بن سعید (اولین نائب حضرت) میشود قیاس کرد.... از ایشان اسراری در سینه من است که نمیتوانم برای کسی بگویم" 🌺⚘🌺⚘🌺⚘🌺⚘
🍀⚘🍀⚘🍀⚘🍀⚘ ❓می‌خواهی بدانی چه جایگاهی نزد امام زمان علیه السلام داری؟ حسن بن جَهم می‌گوید: به حضرت موسی بن جعفر علیهما السّلام عرض کردم: ما را از دعا فراموش نفرمایید! فرمودند: آیا فکر می‌کنی که تو را از دعا فراموش می‌کنم؟ او می‌گوید: با خودم فکر کردم که ایشان برای شیعیانش دعا می‌کند، من هم که از شیعیانش هستم، پس برای من نیز دعا می‌کند، لذا به حضرت عرض کردم: من فکر نمی‌کنم که شما مرا از دعا فراموش کنید. فرمودند: از کجا فهمیدی که تو را از دعا فراموش نمی‌کنم؟ عرض کردم: من شیعه ‌ی شما هستم، شما هم برای شیعیانتان حتما دعا می‌کنید، پس من را هم دعا می‌کنید. فرمودند: آیا راه دیگری هم به نظرت می‌رسد که از آن طریق بدانی که من تو را دعا می‌کنم؟ عرض کردم: نه، راه دیگری به نظرم نمی‌رسد. حضرت فرمودند: هر وقت خواستی بفهمی که نزد من چه مقامی داری، پس بنگر که من نزد تو ­چگونه هستم! 🗞 الكافی، جلد 2،ص652 🌺🌷❤🌷❤🌷🌺🌷
بصیرت: ✨﷽✨ ⚘🌸⚘🌸⚘🌸⚘ 💠درمسیر کربلا بودم که ... ✍علامه حِلّی(ره) می گوید: شب جمعه ای به قصد زیارت امام حسین علیه السلام به سوی کربلا می رفتم، در حالی که تنها و سوار بر الاغ بودم و تازیانه ی کوچکی برای راندن مَرکب در دست داشتم. در بین راه عربی پیاده آمد و با من همراه و هم کلام شد. کم کم فهمیدم شخص دانشمندی است؛ وارد مسائل علمی شدیم، برخی از مشکلات علمی که داشتم از او پرسیدم، عجیب اینکه همه را پاسخ مناسب و دقیقی فرمود! متحیر شدم که او کیست؟ که این همه آمادگی علمی دارد؟! در این حال به فکرم رسید از او بپرسم آیا این امکان وجود دارد که انسان حضرت صاحب الزمان (عجل الله فرجه) را ببیند؟ ناگهان بدنم را لرزشی گرفت و تازیانه از دستم افتاد. آن بزرگوار خم شد و تازیانه را در دستم گذاشت و فرمود: «چگونه صاحب الزمان را نمی توانی ببینی در حالی که اکنون دستِ او در دستِ توست» 💥پس از شنیدن این جمله، بی اختیار خود را از روی چهارپا بر زمین انداختم تا پای امام را ببوسم اما از شدّتِ شوق، بی هوش بر زمین افتادم... پس از اینکه به هوش آمدم کسی را ندیدم. 📚 عبقری الحسان، ج۲، ص۶۱ 📚 منتخب الأثر، ج۲، ص۵ 🌺🌷🌺🌷🌺🌷🌺🌷
🌹🌺🌹🌺🌹 ما تشنه ی دیدار رخ یار شدیم بابانک اذانش همه بیدار شدیم ماچشم ابراهیم و دل ما روشن در کوچه ی انتظار بیمار شدیم ازجانب آقای پور عیسی 🌷🌸🌷🌸🌷🌸 ۹۸/۶/۱
🌷⚘🌷⚘🌷⚘🌷 السلام/علیک/یا/وعدالله/الذی/ضمنه/ دست مانیست به چشم تو گرفتار شدیم/ همه اش کار خودت بود خریدار شدیم/ خواب دیدیم که تو آمده ای اما حیف/ صبح شد با جگر سوخته بیدار شدیم/ نظرت آمد و دیدیم گنه ‌کاری رفت/ نظرت رفت ، وَ دیدیم گنهکار شدیم/ ذرّه ای شانه ما بار غمت را نکشید/ گرچه یک عمر فقط نوکر سربار شدیم/ حیف از عمر گرانمایه که خرج تو نشد/ شرمسار تو از این جمعه بسیار شدیم/ ز علاج دگران درد بُوَد خوش ما را/ نظر لطف تو دیدیم که بیمار شدیم/ واقعاًجای سؤال است که از بهر ظهور/ ما چه کردیم که اینگونه طلبکار شدیم؟! لحظه لحظه به خدا جای شهیدان خالیست/ حیف جامانده از آن قافله یار شدیم/ آرزو هست ببینیم همین زودی ها/ زائر نیمه شب صحن علمدار شدیم/ برای تعجیل درفرج حضرتش صلوات/ ازجانب آقای حسینی 🌸⚘🌸⚘🌸⚘🌸
: ✨﷽✨ 🌸⚘🌸⚘🌸🌸 🔰امام كاظم (عليه السلام) فرمودند: ولاية على (عليه السلام) مكتوبة فى صحف جميع الانبياء ولن يبعث الله رسولا الا بنبوة محمد ووصية على (عليه السلام). 💬ولايت على (عليه السلام) در كتابهاى همه پيامبران ثبت شده است و هيچ پيامبرى مبعوث نشد، مگر با ميثاق نبوت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) و امامت على (عليه السلام). 📗 سفينة البحار ۲: ۶۹۱ 🌷🌾🌷🌾🌷🌾🌷🏴
بصیرت: مباهله پيامبر(ص) با نصاراي نجران(24 ذي حجّه، سال نهم هجري قمري) در عصر ظهور پیامبر خدا (ص) زبان و فرهنگ قومی اهالی سرزمین جزیرةالعرب گرچه عربی بود ولی از نظر اعتقادی مردم این منطقه را می توان به چند گروه تقسیم کرد. پیروان دین حنیف ابراهیم (ع) ، یهودیان ، مسیحیان ، زرتشتیان ، بت پرستان ، صابئان و حتی بی دینان و دهریان از جمله ساکنان این سرزمین بزرگ عربی بودند.(1) از بین آنان ، پرستان بیشترین ساکنان این منطقه را تشکیل داده و بیشترین اذیت ها و آزارها را برای پیامبر (ص) و مسلمانان به وجود آوردند. اما مسیحیان در چند منطقه جزیرة العرب ساکن بودند. گروهی در شامات واقع در شمال جزیرة العرب ، دسته های کوچکی در وادی القُری و عده زیادی در نجران واقع در جنوب جزیرة العرب و شمال یمن زندگی می کردند. نجران که از شهرهای آباد و پُرجمعیت یمن محسوب می شد ، دارای نظم اجتماعی و اداری خاصی بود که توسط مسیحیان این شهر اِعمال می گردید. کارگردانان این نظام حکومتی سه شخصیت بودند: 1. سید ( بزرگ شهر ) 2. عاقب ( متصدی برقراری انتظامات و مجری قوانین ) 3.اسقف ( رئیس مذهبی شهر ).در این شهر معبد بزرگی به شکل کعبه وجود داشت که محل عبادت مسحیان بود و اهالی این منطقه رابطه عمیقی با حکومت و مردم حبشه در آن سوی دریای احمر داشتند و از پشتیبانی های آنان برخوردار بودند.(2) به هر روی ، پس از فتح مکه معظمه و طائف و مسلمان شدن اهالي يمن و عمان، اکثر مناطق جزيرة العرب در پوشش نظام اسلامي و حکومت توحيدي پيامبر اکرم(ص) قرار گرفت. اما منطقه نجران هنوز در دین و آئین خویش باقی بوده و نسبت به اسلام و حکومت توحیدی رسول خدا (ص) رویِ خوش نشان نداده بود. پيامبر(ص) براي بزرگان اين منطقه نامه هايي ارسال و آنان را به پذيرش دين اسلام و يا پرداخت جزيه[ ماليات ويژه اهل کتاب ] فرا خواند. سران مسيحي نجران درباره نامه پيامبر(ص) به مشورت پرداخته و با افراد زيادي در اين باره گفت و گو کردند. ولي به خاطر فضا و تبليغات ضد اسلامی که در آن منطقه حاکم بود ، سران مسیحیت هیچ یک از پيشنهادهاي رسول خدا(ص) را نپذيرفتند و براي رفع اين معضل ، سه تن از بزرگان آنان ، يعني:ابوحارثة بن علقمه[اسقف اعظم نجران و نماينده رسمي کليساي روم در منطقه]، عبدالمسيح بن شرحبيل [ عاقب و مسئول اجرایی منطقه] و اهتم [ياايهم] بن نعمان [ سيد و ريش سفيد مسیحیان ] به همراه ده تن و به روايتي سي تن و به روايتي ديگر شصت تن از مسيحيان نجران عازم مدينه منوره شده تا با رسول خدا(ص) به گفت و گو پر دازند و راه حل مناسبی پيدا کنند. آنان ، پس از ورود به مدينه منوره وارد بر پيامبر خدا(ص)در مسجد النبي شدند،ولي پيامبر(ص)اعتناي چنداني به آنان ننمود. مسيحيان علت آن را نمي دانستند و به نزد عثمان بن عفان و عبدالرحمن بن عوف که پيشينه آشنايي با آنان داشته رفتندو علت را جويا شدند. ولي آن دو نيز چيزي در اين باره نمي دانستند و آنان را به نزد امام علي بن ابي طالب (ع) که نزدیکترین فرد به رسول خدا (ص) بود، راهنمايي کردند.مسیحیان به حضرت علی (ع) متوسل شده و علت بی اعتنایی پیامبر (ص) را از او پرسیدند. امام علي(ع) فرمودند: چون شما با لباس هاي فاخر و زینت شده و صليب به گردن آويخته وارد مسجد شديد ، رنجش پيامبر خدا(ص) را فراهم و وی را از خودتان ناخوش نمودید.اگر می خواهید با شما گفت وگو کند ، بايد لباس هاي خود را تغيير داده و با وضع ساده و بدون هيچ گونه تزيين به زر و زيوري بر آن حضرت وارد شويد، تا مورد استقبال وي قرار گيريد. مسيحيان نجران ، بر اساس فرموده حضرت علي(ع)، لباس و ظاهر خود را تغيير و با وضع ساده و عادي بر پيامبر(ص)وارد شدند و با آن حضرت به گفت و گو پرداختند. پيامبر(ص) با آنان در باره توحيد و شرک ، نحوه آفرينش حضرت عيسي (ع) و ارتباط وي با خداي سبحان و باطل دانستن عقايد مسيحيان در باره تثلیث و مسایلی دیگر گفت و گو کرد.امّا سران نجران گفتار آن حضرت را نپذيرفته و بر عقايد باطل خويش اصرار ورزيدند. آنان، براي فرار از پذيرش حق و به کرسی نشاندن سخنان و اعتقادات خویش ، پيشنهاد مباهله دادند. بدين معنا که دروقت معين ، در جايي به عبادت و راز و نياز به در گاه خداوند متعال پرداخته و بر طرف مقابل نفرين کنند تا خداوند متعال ، بر دروغ گو و باطل گرا عذابي نازل و او را نابودسازد. در همين زمان آيه اي بر پيامبر(ص) نازل و از مباهله بامسيحيان استقبال کرد. در این آیه شریفه آمده است : فَمَن حاجَّکَ فيهِ مِن بَعدِ ما جا ئَکَ مِنَ العِلم فَقُل تَعالوا نَدعُ اَبنائَنا وَابنائُکُم وَ نِسائنا وَ نسائکُم وَ اَنفُسَنا وَ اَنفُسَکُم ثُمّ نَبتَهل فَنَجعَل لَعنَتَ الله علی الکاذِبینَ.(3) یعنی : پس هر کس با تو در باره او [ حضرت عیسی "ع"] در مقام مجادله برآید ، بعد از آن که به وحی خدا به احوال او آگاهی یافتی ، بگو: بیایید ما و شما بخوانیم فرزندان ، زنان و نفوس خودمان ر
ا تا با هم به مباهله برخیزیم و از این راه دروغگو را به لعن و عذاب خدا گرفتار سازیم. پس از نزول آیه فوق ، پیامبر (ص) نیز اعلام آمادگی نمود و در نتیجه طرفين حل و فصل کار را به مباهله واگذار کرده و قرار شد در روز ديگر ، در مکاني در بيرون شهر مدينه گردهم آمده و اقدام به مباهله نمايند. سران نجران ، هنگامی که با آمادگی و اطمینان کامل رسول خدا (ص) رو برو شدند با یکدیگر مشورت و به این نتیجه رسیدند که اگر رسول خدا(ص) با فرماندهان و ياران خود به مباهله آید ، معلوم است که مقاصد دنيوي دارد و از رسالت و نبوت او خبري نيست و ما بايد با وي مباهله کنيم.اما اگر با فرزندان و اهل بيتش براي اين کار اقدام کرد، دانسته مي شود که او مقاصد دنيوي ندارد و قصدش هدايت و راهنمايي انسان ها از جهالت و کفراست. در آن صورت ، مباهله کردن با او فایده ای نداشته و بلکه بسیار خطر ناک است و بايد به او ايمان آورد و يا حداقل با وي مصالحه کرد. موعد مقرر فرا رسيد و پيامبر(ص) به همراه دخترش حضرت فاطمه زهرا(س)و دامادش حضرت علي(ع)و دو سبطش حضرت امام حسن (ع)و حضرت ابا عبدالله الحسين(ع)از مدينه حرکت کرد و به جايگاه مقرر رفت. مسلمانان مدينه نيز آن حضرت را مشايعت و با ذکر صلوات ، سلام و تکبير ،آنان را همراهي نمودند. مسيحيان نجران ، زود تر از پيامبر(ص) در مکان مقرر اجتماع کردند. آنان همين که ديدند پيامبر(ص) نزديکترين اقربا و اهل بيت ويژه خويش را براي مباهله آورد،احساس خطر کرده و از مبارزه و مباهله با آن حضرت منصرف شدند و منظره زيبا و نور بخش حضور پيامبر(ص) به همراه امام علي(ع)و فاطمه زهرا(س)و حسنين(ع) ، آنان را مات و مبهوت کرد. به ناچار از مباهله سر باز زده و به آن حضرت پيشنهاد مصالحه دادند. بدين ترتيب. در برابر عظمت و حقانيت دين مبين اسلام سر فرود آورده و به يکي از پيشنهاد پيامبر(ص)، يعني پرداخت جزيه و کمک به مسلمانان در جنگ با دشمنان اسلام ، رضايت دادند و صلحنامه اي دراين باب تحرير و طرفين امضا نمودند. اين واقعه، علاوه بر اين که يکي از معجزات بزرگ پيامبر(ص)را به منصه ظهور رسانید ، دليلی روشن و برهانی متقن بر حقانيت و معصوميت خاندان پاک رسول خدا(ص) يعني حضرت علي ، حضرت فاطمه ،امام حسن و امام حسين [صلوات الله عليهم اجمعين ] و افضلیت آنان بر جمیع خلایق مي باشد.(4) شايان ذکر است که برخي از تاريخ نگاران و سيره نويسان ، مباهله را در ذي حجه سال دهم هجری قمری برشمردند ، ولي با توجه به اين که پيامبر(ص) چند ماه پس از واقعه مباهله ، حضرت علي(ع)را به يمن اعزام نمود و حرکت حضرت علی (ع) به یمن در ماه مبارک رمضان سال دهم هجری قمري بود ، بي ترديد بايد رويداد مباهله در ذي حجّه سال نهم هجری قمري باشد ، نه دهم. منابع: 1- اسلام و عقائد و آراء بشری ( جاهلیت و اسلام ) ، ص 247 2- همان ، ص 439 3- سوره آل عمران ، آيه 61 4- نک : مسار الشيعة، ص 22 ؛ الارشاد ، ص 151 ؛ الاقبال بالاعمال الحسنة ،ج 2، ص 310؛ تاريخ ابن خلدون، ج 1، ص 451 ؛ زندگاني چهارده معصوم (ع) ، ص 190 ؛ منتهي الآمال ، ج 1، ص 93 و فرازهايي از تاريخ پيامبر اسلام(ص)، ص 495 شهر مقدس قم. سید تقی واردی 🌷🌸🌷🌸🌷🌸🌷🌸