eitaa logo
حکمت
142 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
2.3هزار ویدیو
11 فایل
حکمت های قرآنی و حکایات و احادیث حکمت آمیز ائمه اطهار (علیهم السلام) و اطلاعات مفید روز
مشاهده در ایتا
دانلود
💚⚘💚⚘💚⚘ عَنْ زريق عَنْ ابى عبداللّه عليه السلام قالَ: قُلتُ اَىُّ الأعمالِ اَفْضَلُ بَعدَ المَعرِفَةِ؟ قالَ; ما مِنْ شى ءٍ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ يَعْدِلُ هذِهِ الصَّلاة وَ لا بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ وَ الصَّلاةِ شَى ءٌ يَعْدِلُ الزَّكاةَ وَ لا بَعْدَ ذلِكَ شَى ءٌ يَعْدِلُ الصَّوْم … ; 🍀🍀🍀 زريق كه از اصحاب امام صادق عليه السلام است می گويد: از حضرت سؤال كردم كداميك از كارها پس از شناخت [خدا] افضل است.؟ فرمودند; پس از شناخت خدا هيچ چيزى معادل با نماز نيست و پس از آن دو، هيچ چيز معادل زكات نيست و پس از اين سه هيچ چيز معادل روزه نيست بحارالأنوار، ج 79، ص 225؛ امالى طوسى، ج 2، ص 305. 🌸🌿🌸🌿🌸
4_241645627555971097.mp3
4.22M
تندخوانی جزءهفتم، استاد آقایی👇 به نیت فرج مولای غریبمان حضرت حجت ابن الحسن علیه سلام @emamgharib 🌼⚘🌼⚘🌼⚘
🍀💐🍀💐🍀 قالَ ابُوعبداللّه عليه السلام : اِنَّ العَبْدَ إذا كَثُرَتْ ذُنُوبُهُ وَ لَمْ يكُنْ عِندَهُ مايُكَفِّرُها إبتـَلاهُ اللّه ُ تَعالى بِالحُزْنِ فَيُكَفِّرُ عَنهُ ذُنُوبَهُ. ⚘⚘⚘ امـام صـادق عليه السلام فرمـود: چون گناه بنده (مؤمنى) فراوان شود و عمل صالحى نداشته باشد كه جبران آن گناهان كند، خـداوند او را به غـم و انـدوه گرفتار مى سازد تا گناهانش را پاك كند. امالى مفيد، مجلس سوم ح 7 ص 36 🌺🌾🌺🌾🌺
🌸🌾🌸🌾🌸 ⚘پرسش_و_پاسخ_مهدوی 💛آیا قبل از ظهور امام زمان «عجل‌الله‌تعالي‌فرجه‌الشريف» کافران از مؤمنان جدا می‌شوند؟ 💛امام باقر «عليه‌السلام» فرمود: به خدا سوگند حتماً از یکدیگر بازشناخته می‌شوید! به خدا قسم باید پاک‌سازی شوید! به خدا قسم حتماً و غربال خواهید شد، همان‌گونه که «زؤان» (دانه‌ای کوچک است که میان گندم‌ها می‌روید) از گندم غربال می‌شود! [1] 💚💚💚 بنابراین خیلی‌ از مردم در دوران غیبت امام عصر «عجل‌الله‌تعالي‌فرجه‌الشريف» از صراط مستقیم منحرف و دچار تردید می‌گردند و فریب ابلیس و پیروان او را می‌خورند و از مذاهب و مکاتب انحرافی گوناگونی پیروی می‌کنند. فقط مؤمنان حقیقی که به کتاب خدا و عترت پیامبر «صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم» تمسک کرده‌اند، نجات می‌یابند و فتنه‌ها و امتحانات آخرالزمان، هیچ خللی در عزم و ارادۀ پولادین آن‌ها ایجاد نمی‌کند؛ 💐💐💐 💛اصولاً شخصیت واقعی انسان‌ها در گذر زمان و در مواقع امتحانات و بلاهای گوناگون، ظاهر و مؤمن یا کافر بودن نیز در مواقع سخت نمایان می‌شود؛ آن وقت سره از ناسره معلوم می‌گردد. 📚1. الغیبة، نعمانی، ص293. @jamkaran_ir 🌺🌾🌺🌾🌺🌾
🌼🌾🌼🌾🌼 🍀جدایی از ولی خدا 💛 یکی از چیزهای مهمی که انسان را از ولی خدا، جدا می کند و در این زمان می تواند انسان را از امام زمان(عج) جدا کند، تعلقات است. 💛 این امر سبب می شود که انسان در هر زمان به امام معصوم(ع) کمک ندهد آن هم وقتی که پای کار و بحران پیش بیاید چون علاقه و تعلقات بر علاقه او به امام معصوم(ع) مقدم شده اند. 💛هیچ علاقه ای نباید بر علاقه به ولیّ خدا مقدم شود، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) وقتی به سمت کوفه می رفت . به یکی از محبین اهل بیت(ع) به نام « طرماح بن عدی طائی» برخورد کرد که از کوفه بیرون آمده بود. 🌾🌾🌾 او شخصی بود که در زمان حضرت امیر(ع) به شجاعت شناخته می شد. تا حدی که به گونه ای در برخورد با معاویه او را عاجز کرده بود. در عین حال شاعر اهل بیت(ع) هم بود. 💛 طرماح با امام حسین(ع) ملاقات کرد اما طرماح ان روز طرماح دیروز نبود، چرب و شیرین دنیا تغییرش داده بود. 💚💚 💛او در مواجهه با حضرت(ع) و در پاسخ به این سوال که از کوفه چه خبر؟ به امام(ع) پاسخ داد: به سمت کوفه نیا، عبیدالله بن زیاد کوفه را گرفته و اجازه نمی دهد که حتی یک نفر به کمکت بیاید، اگر می خواهی جایی بروی به یمن برو و من آنجا 10هزار شمشیرزن برایت آماده می کنم. 💛حضرت(ع) جواب داد: هرچه که خدا بخواهد همان می شود. طرماح نیز گفت: من مقداری جنس برای زن و بچه خود خریداری کرده ام، می روم آنها را به دست شان برسانم و بعد برمی گردم و به تو ملحق می شوم. 💛او در حالی که می دید لشکر «حر» امام حسین(ع) را محاصره کرده و حضرت سیدالشهداء(ع) با خطر فاصله ای ندارد برگشت تا آذوقه را به دست خانواده اش برساند و سوال این است که آیا خون زن و بچه تو از خون خانواده امام حسین(ع) رنگین تر بود که رفتی و امام حسین(ع) را تنها گذاشتی؟ ( درنتیجه به یاری امام علیه السلام موفق هم نشد) بیان از✍استاد عالی 🌸🌿🌸🌿🌸
🌴🌾🌴🌾🌴 ⚘الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : 🌼 المؤمنُ يَصمُتُ لِيَسلَمَ ، 🌼 ويَنطِقُ لِيَغنَمَ.. . 🌼إن زُكِّيَ خافَ مِمّا يَقولونَ ، 🌼 ويَستَغفِرُ اللّه َ لِما لايَعلمونَ 🌼، لايَغِرُّهُ قَولُ مَن جَهِلَهُ ، 🌼 ويَخافُ إحصاءَ ما عَمِلَهُ . 🍀🍀🍀 امام زين العابدين عليه السلام : فرمودند: 🌼 مؤمن خاموش مى ماند، تا سالم ماند 🌼و سخن مى گويد، تا سود برد... 🌼 اگر به پاكى ستوده شود، از آنچه مى گويند هراسان مى شود 🌼و از آنچه كه نمى دانند، از خداوند آمرزش مى طلبد. 🌼 سخن كسى كه او را نمى شناسد [و مى ستايدش ]فريبش نمى دهد 🌼 و از برشمردن اعمالش [در آخرت ]مى ترسد. الكافي : 2/231/3. 💚⚘💚⚘💚
1_9525868.mp3
4.07M
تندخوانی جزءهشتم، استاد آقایی👇 به نیت فرج مولای غریبمان حضرت حجت ابن الحسن علیه سلام @emamgharib 💐🍀💐🍀💐
🌾🌸🌾🌸🌾🌸 🔸 یکی از چاره جویی های شرعی برای استجابت دعا این است که شخصی که حاجت یا گرفتاری دارد دعا کند که خدا تمام گرفتاریهای مشابه گرفتاری او را از تمام مؤمنین و مؤمناتی که گرفتار هستند برطرف کند؛ زیرا در این صورت مَلَک برای خود انسان دعا میکند و دعای مَلَک مستجاب می شود. حضرت آیه الله العظمی بهجت (ره) 📚 در محضر بهجت، ج۳، ص۶۰ 🍀🌲🌲🍀🌲
✅آب گرم( نه داغ یعنی: نیمگرم) در افطار ✍فواید نوشیدن آب گرم موقع افطار 💠کبد را شستشو 💠دهان را خوشبو 💠دندانها را محکم می کند 💠باعث تقویت چشم میگردد 💠معده را شستشو می دهد 💠و همچنین صفرا را میبرد. ☜【طب شیعه】 🍏 @tebshia20🌿
💐⚘💐⚘ امیرالمؤمنین امام على عليه السلام : 🌼نَومُ الصائِم عِبادَةٌ 🌼 وَ صَمتُهُ تَسبيحٌ 🌼 و َدُعاؤُهُ مُستَجابٌ 🌼و َعَمَلُهُ مُضاعَفٌ. 🌼 اِنَّ للصائِمِ عِندَ اِفطارِهِ دَعوَةً لاتُرَدُّ؛ فرمودند: ❤خواب روزه دار عبادت ، ❤سكوت او تسبيح ، ❤ دعايش پذيرفته ❤ و عملش دو چندان است. یعنی ثوابش دوبرابر است ❤ دعاى روزه دار به هنگام افطار از درگاه خدا رد نمی شود. ازکتاب: دعوات(مرحوم راوندى) ص 27 ، ح 45 و 46 🌴🍀🌴🍀🌴
🌿🌸🌿🌸🌿 ⚘درمان حواس پرتی درنماز 💛توصیه آیت الله بهجت برای درمان حواس پرتی در نماز 💛شما هم مثل من شاید بارها مشکلاتتان سر نماز حل شده باشد. و این جای تاسف دارد. من که از حضرت حق به خاطر این همه بی‌ادبی شرمنده‌ام. آخر می‌دانید، خود من اصلا خوشم نمی‌آید کسی با من حرف بزند اما حواسش جای دیگری باشد. من که عددی نیستم، حالا حساب کنید آن طرف خداوند جهانیان، تبارک و تعالی باشد. (فکر کنم جا دارد که همین الان به خاطر اسائه ادب های گذشته یک استغفر الله بگوییم!) 🌴🌴🌴 💛حضرت آیت الله بهجت ؛کلامی دارند درباره حضور قلب در نماز که خیلی مهم است، این را گوش کنید، ان شاء الله در نمازتان تفاوت به وجود می آید، من را هم دعا می کنید 🍀🍀🍀 💛مفاد کلامشان این است که در مسئله حضور قلب؛ یک وُرُود داریم یک توقف. وُرود چیست؟ ببینید یک وقت افکار خودشان می آیند، وارد شدن افکار دست ما نیست، مولوی این افکار را به زنبور تشبیه کرده، زنبور خودش می آید تو که دعوتش نکرده ای. شما فردا مهمان دارید، ده پانزده نفر را دعوت کرده اید، حالا دارید نماز می خوانید این فکر مهمانی مثل زنبور می آید وارد مغز می شود، "فردا مهمان دارم"، ولی توقف با خودت است، می توانی توقف نکنی، وقتی آمد "راست می گوید ها، مهمان داریم، سالادش چه طور باشد، به کدام مهمان خانه بگویم، چطور باشد .." اینها با خودت است، ایشان می فرمودند: که اینها که بی اختیار می آید مضر نیست، اما توقف دست ماست، آنجا دیگر فکرت را عوض کن و ادامه نده. 🌸🌸🌸 بعضی ها روی فکری که می آید متوقف می شوند، مثلا "من فردا بروم پیش فلان کس پول قرض بگیرم "،خب این می آید،[روی فکر متوقف می شود] یک وقت می بیند دارد می گوید السلام علیکم، در دفتر این آقا است! دارد برایش چک می نویسد، همه نمازش شد همین، این نشد. یادتان باشد آیت الله بهجت درباره حضور قلب در نماز می فرمایند، ورود دست ما نیست اما توقف در اختیار ماست. 🌼🌼🌼 بنده این مطلب را به این فرمایش آیت الله بهجت(ره) حاشیه میزنم و آن این است که اگر به این فرمایش آیت الله بهجت(ره) عمل شود ممکن است به تدریج افکاری که بدون اختیار می آیند کمتر شوند و آن حال حضور و توجه تمام نماز را بگیرد. (بیان از✍درس اخلاق آیت الله استادفاطمی نیا) 🌾🌼🌾🌼🌾
💐⚘💐⚘ امام على عليه السلام : 💛 مَن أجهَدَ نَفسَهُ فى إصلاحِها سَعِدَ، 💛مَن أهمَلَ نَفسَهُ فى لَذّاتِها شَقِىَوَ بَعُدَ؛ امام على عليه السلام فرموده اند : 💛هر كس براى اصلاح خود، خويشتن را به زحمت بيندازد، خوشبخت مى شود 💛هركس خود را در لذت ها رها كند، بدبخت مى گردد و بى بهره مى ماند. از کتاب :غررالحكم، ح 8246 و ح 8247 🌾🌺🌾🌺🌾
1_38260656.mp3
3.96M
تندخوانی جزءنهم، استاد آقایی👇 به نیت فرج مولای غریبمان حضرت حجت ابن الحسن علیه سلام @emamgharib 🌾🌺🌾🌺🌾🌺
🌸⚘🌸⚘🌸 ⚘نماز و طهارت اُتل ما اُوحی الیک من الکتاب وَاَقم الصلاة اِنّ الصلاة تنهی عن الفحشاء والمنکر ولذکر الله اکبر والله یعلم ما تصنعون سوره مبارکه عنكبوت آیه 45. آنچه را از کتاب (آسمانی) به تو وحی شده تلاوت کن، و نماز را برپا دار، که نماز (انسان را) از زشتیها و گناه بازمی‌دارد، و یاد خدا بزرگتر است؛ و خداوند می‌داند شما چه کارهایی انجام می‌دهید! ⚘⚘⚘ 💛۱-اگر نماز باتوجّه وبا آدابش خوانده شود سبب طهارت ظاهری و باطنی انسان می گردد. 💛۲- نماز با توجه هم فحشا و منکر ظاهری انسان را اصلاح می کند وهم منکرات باطنی را ،حتی انسان ُموحّد را از خیالات و اندیشه های حرام وباطل باز می دارد در سوره مومنون آیه ۱و۲ می فرماید: قَد اَفلح المومنون- الذین هُم فی صلاتهم خاشِعون. در واقع مومنان به مقام فلاح و رستگاری رسیدند آنهای که در نمازشان دارای خشوع هستند. 💛در دعای شب نیمه شعبان آمده : اللهمَّ اقسِم لنامِن خَشیتک ما یَحول بَیننا و بَین معصِیَتک..... ولذا خشیَت و خوفی که ناشی از معرفت و عظمت پروردگار عالم باشد موجب تحوّل است. 💛 در نتیجه : نماز با خشوع وباتوجّه است که ضامن سلامت روح و جسم می گردد 🌴🌴🌴
✍امام علی علیه السلام: عسل شفای هر بیماری ای است و هیچ بیماری در آن نیست، بلغم را کم و قلب را جلا می دهد. 📚مکارم الاخلاق ص ۱۶۶ ☜【طب شیعه】 🍏 @tebshia20🌿
⚘🌸⚘🌸 الإمامُ الجوادُ عليه السلام أفضَلُ العِبادَةِ الإخلاصُ .; امام جواد عليه السلام برترين عبادت، اخلاص است.; تنبيه الخواطر : 2/109. ❤⚘❤⚘❤
🌾🍀🌾🍀🌾 ملاحظه حال ابلیس کن !  ... انسان باید در همین عالم، این چند صباح را مغتنم شمارد و ایمان را با هر قیمتی هست، تحصیل کند و دل را با آن آشنا کند. 💚💚💚 و این در اول سلوک انسانی صورت نگیرد، مگر آن که اولاً، نیّت را در تحصیل معارف و حقایق ایمانیّه خالص کند و قلب را با تکرار و تذکّر، به اخلاص و ارادت آشنا کند تا اخلاص در قلب جایگزین شود، چه که اگر اخلاص در کار نباشد ناچار دست تصرّف ابلیس به کار خواهد بود و با تصرّف ابلیس و نفس - که قدم خود خواهی و خود بینی است - هیچ معرفتی حاصل نشود، بلکه خود علم التوحید بی اخلاص، انسان را از حقیقت توحید و معرفت دور می کند و از ساحت قرب الهی تبعید می نماید. ⚘⚘⚘ ملاحظه حال ابلیس کن که چون خود خواهی و خود بینی و خود پسندی در او بود، علمش به هیچ وجه عملی نشد و راه سعادت را به او نشان نداد. 💐💐💐 [ امام خمینی ، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص 104] ❤️ امام (ره) ❤️ 🌴🍀🌴🍀🌴
1_1677572.mp3
3.65M
تندخوانی جزءدهم، استاد آقایی👇 به نیت فرج مولای غریبمان حضرت حجت ابن الحسن علیه سلام @emamgharib 💐⚘💐⚘💐
🌾🌸🌾🌸🌾 ⚘خدیجه کبری س و حیات طیَّبه مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ از مرد و زن، هر كس كار شایسته انجام دهد در حالی كه مؤمن باشد، مسلماً او را به زندگی پاك و پاكیزه‌ای زنده می‌داریم و پاداششان را بر پایه بهترین عملی كه همواره انجام می‌داده‌اند می‌دهیم. نحل -آیه 97 💚خدیجه کبری سلام الله علیها آن بزرگ بانوی اسلام، در دهم ماه مبارک سال دهم بعثت، مطابق باسال ۵۰ عام الفیل وسه سال پیش از هجرت پیامبر ص رحلت فرمود ،ودر منطقه حجون مکه به خاک سپرده شدند(۱) 💚💚 💛۱- خدیجه س ازیک خانواده مذهبی بود ، عمویش ورقه ابن نوفل از دانشمندان اهل کتاب بود، وقتی با پیامبرص ازدواج کرد، اولین زنی بود که به پیامبر ص ایمان آورد و نماز گذارد، وتمام اموالش را در راه پیشرفت اسلام در اختیار پیامبر قرار داد، 💛۲- در جریان محاصره شیب ابی طالب بیش از سه سال گرسنگی ومحرومیت را راتحمّل کرد. 💛۳- تازنده بود، پیامبر ص همسر دیگری را اختیار نکرد، وهر گاه بعد رحلتش از او یاد می کرد به نیکی یاد می کرد 🍀🍀🍀 💛۴- در موقع وفات، به دخترش فاطمه سلام الله علیها فرمود، به پدرت بگو آن عبایی که درهنگام نزول وحی بر سر می انداختید، مرا کفن کن۰ 💛۵- اوتنها بانوی مکرّمی بودکه درعصر جاهلیت ، لیاقت همسری خاتم انبیا پیدا کرد، و لیاقت پیدا کرد ،مادر کوثر قرآن ومادر بزرگ یازده امام معصوم شوند ومصداق واقعی والبد الطیّب وحیات طیّبه قرآنی شوند ⚘⚘⚘ وَالبلدُ الطیّبُ یَخرُجُ نباتُه باذنِ رَبِّه والذی خَبُثَ لا یخرجُ الّا نَکدا کذلک نصرف الآیات لقوم یشکرون سرزمین پاکیزه) و شیرین)، گیاهش به فرمان پروردگار می‌روید؛ 💐💐💐 امّا سرزمینهای بد طینت (و شوره‌زار)، جز گیاه ناچیز و بی‌ارزش، از آن نمی‌روید؛ این گونه آیات (خود) را برای آنها که شکرگزارند، بیان می‌کنیم! اعراف آیه ۵۸) یادش گرامی باد⚘ (۱) از کتاب کشف الغّمه 🌾🍀🌾🍀🌾
🌸🌾🌸🌾 ⚘زیبایی های ماه مبارک رمضان در بیان رهبری معظّم (قسمت اول از بیانات) اخلاص: از مهم‌ترين شرايط خودسازي «اخلاص» است. اخلاص عبارت است از كار را خالص انجام دادن و اينكه كارى را مغشوش انجام ندهيم. گاهى هست كه كسى عبادت نمی كند و گاهى عبادت كند؛ امّا مغشوش و ناخالص. اين هم مثل آن است. خالص بودن عبادت و خالص بودن عمل، اين است كه براى خدا باشد. در بين مردم، متأسفانه خيلى رايج است كه كارهاى خوب خودشان را بر زبان بياورند و بگويند. كأنّه توجّه ندارند كه نبايد كار نيك را به زبان آورد و گفت كه ما مى‏ خواهيم اين كار را بكنيم يا ما اين كارها را مى‏ كنيم. البتّه برخى جاها استثناست. در جاهايى، بعضى از كارها بايد در علن انجام گيرد. در روايات در باب صدقه، آمده است كه «صدقه‏ سِرّ» اين ثواب را دارد و «صدقه‏ علانيه» اين ثواب را. يا مثلاً عبادات گروهى، جلوى چشم مردم انجام مى‏ گيرد و بايد انجام گيرد و اين از شعائر الهى است. امّا بسيارى از عبادات يا اغلب عبادات، آن روابطى كه بين خود انسان و خداست؛ ذكر، توجّه، دعا، نافله، شب‏ زنده‏ دارى، سحرخيزى، احسان و كارهاى نيك بايد بين خود انسان و خدا بماند. ⚘⚘⚘ مبادا انسان به‏ خاطر اينكه ديگران ببينند، كارى را انجام دهد! كارى كه انسان به‏ خاطر توجّه ديگران به خودش انجام دهد، از نكردن آن كار بدتر است؛ زيرا نكردن كار، يعنى انسان كارى را انجام نمى‏ دهد. كارى كه انسان براى جلب توجّه ديگران نسبت به خودش انجام داده، كأنّه انجام نداده است. البتّه بدتر بودنش هم از اين جهت است كه عمل شرك‏ آلودى انجام داده و اين عمل شرك‏آلود، فعل حرام است و دوركننده است. بنابراين همه‏ مان در هرجا و در هر موقعيتى كه هستيم، بايد خيلى تلاش كنيم كه كار را خالص انجام دهيم. اگر كار براى خدا انجام گيرد و نيّت براى خدا خالص باشد، ‌اشكالاتى كه معمولاً در كارها مشاهده می شود، پيش نخواهد آمد. ما وقتى مصالح واقعى را فداى حرف اين و آن می كنيم كه بخواهيم كار را براى اين و آن انجام دهيم. انسان وقتى كار را براى خدا مى‏ خواهد انجام دهد، فقط نگاه مى‏ كند ببيند تكليفش چيست؟ نگاه نمى‏كند كه يكى خوشش مى‏ آيد، يكى بدش مى‏ آيد؛ پيش چه كسى آبرو پيدا مى‏كند و پيش ديگرى از آبرو مى‏افتد. امروز در جمهورى اسلامى، در همه‏ شئون، كار براى خدا سارى و جارى است. هركس در اين كشور و اين نظام، هر كارى كه انجام مى‏ دهد، می تواند آن را براى خدا انجام دهد و از آن، اجر و ثواب و بهره‏ معنوى را ببرد و پيش خدا خودش را روسفيد كند. 🌾🌾🌾 مرتبه عالی اخلاص: از پيغمبر اكرم (صلوات‌الله و سلامه عليه) نقل شده است كه فرمود: ان لكلّ حق حقيقهًًْ(1) . هر چيزى داراى حقيقتى است و يك روح و يك معنا و يك حقيقت دارد. و ما بلغ عبد حقيقهًْ الاخلاص. بنده به حقيقت اخلاص و به آن معناى حقيقى اخلاص نمى‏ رسد ، حتى لا يحبّ ان يحمد على شي‏ء من عمل لله(2). (اين خيلى سخت است؛ اين، مرتبه‏اش از آن مراتب بسيار بالاست) مگر اينكه دوست نداشته باشد كه مردم او را براى هيچ‏يك از كارهايى كه براى خدا انجام مى‏ دهد، ستايش كنند. مثلاً فردى است كه كار را براى ديگران انجام نمى‏ دهد: براى خاطر خدا نماز مى‏ خواند، ختم قرآن مى‏ گيرد، كار خيرى انجام مى‏ دهد، احسان و كمك و صدقه‏اى مى‏ دهد و مجاهدتى براى خدا می كند. امّا دوست می دارد كه مردم بگويند: «ايشان چقدر آدم خوبى است. » كارش را براى مردم نكرده است. كار را براى خدا انجام داده و تمام شده؛ امّا از مدح مردم و از اينكه مردم از او تعريف كنند، خوشش می آيد. مى‏فرمايد اين، آن مرتبه‏ عالى اخلاص نيست. مرتبه‏ عالى اخلاص اين است كه اين را هم دوست نداشته باشد. اصلاً كارى به كار مردم نداشته باشد! می خواهد بدانند، می خواهد ندانند. می خواهد خوششان بيايد، می خواهد خوششان نيايد. نگاه كند ببيند خدا از او چه خواسته است و دقيقاً آن را انجام دهد. 💐💐💐 من، اين صفت و اين روحيه را در امام(رض)، در بسيارى از موارد مشاهده كردم. در موارد متعدّدى، بنده اين خصوصيّت را در ايشان ديده بودم. كارى نداشت كه كسى خوشش می آيد يا خوشش نمى‏ آيد. تكليفش را انجام مى‏ داد. وقتی كه بار سنگين است؛ وقتی كه كار بزرگ است؛ وقتی كه كار خطرناك است، اخلاص بيشتر به كار می آيد . مثل امروز كه وضع جمهورى اسلامى اين چنين است. مراحل اخلاص، امتيازات مخلصين  اگر ما اخلاص ورزيديم، بنده‏ مخلص مى‏ شويم؛ اخلاص ‏ورزنده براى خدا، در عمل و نيّت. امّا فراتر از بنده‏ مخلص، بندگان مخلصند. مرحوم سيّد بحرالعلوم(رض)، در رساله‏اى كه‏ در سير و سلوك به ايشان منسوب است، بين مخلِص و مخلَص فرق می گذارد. مى‏ گويد مخلِص كسى است كه عملى را فقط براى خدا انجام می دهد و كارى به دیگران ندارد⏪
.(قسمت دوم از بیانات رهبری معظّم در باره اخلاص) ↔️امّا مخلَص آن است كه همه‏ وجود خود را خالصاً و مخلصاً براى خدا قرار مى‏ دهد. همه‏ هستى او، فقط براى خداست. اين، مرتبه‏ بسيار والايى است كه واقعاًً دور از دسترس است. امّا به‌نظر بنده، در اين دوران، به‌خصوص جوانان و كسانى كه در ميدانهاى عمل و مبارزه و جهاد واردند، مى‏ توانند به اين مرتبه هم برسند. براى امثال ما مشكل و خيلى دشوار است. ما خيلى دوريم! امّا جوانان و به‌خصوص جوانان مؤمن و پاك و خالص، با آن دل‌هاى روشن و پاكى كه دارند، مى‏ توانند به اينجا برسند. البتّه رساله‏ مذكور، منسوب به مرحوم بحر‌العلوم است و قطعى نيست كه مال ايشان باشد. 💚💚💚 بعد مى‏ فرمايد: خداى متعال به اين مخلصين سه وعده داده است؛ سه امتياز بزرگ. يكى اين است كه فرموده است: فانّهم لمحضرون الّا عباد‌الله المخلصين.(3) يعنى در قيامت، همه‏ مردم در محشر حاضر مى‏ شوند و مورد محاسبه‏ الهى قرار مى‏ گيرند، مگر بندگان مخلص كه آنها معافند . آنها چون ذرّه ذرّه‏ اعمال و انفاس و حركاتشان براى خدا بوده است، لذا از اينكه در اين عرصه از عرصه‏ حشر آفاقى وارد شوند و مورد سؤال قرار گيرند، معافند. 🌾🌾🌾 امتياز دوم اين است كه مى‏ فرمايد: و ما تجزون الّا ماكنتم تعملون الّا عباد الله المخلَصين(4) . همه‏ مردم، پاداش متناسب با كارى را كه انجام داده‏ اند مى‏ گيرند، مگر بندگان مخلَص خدا. اينها عملشان و پاداش‌شان متناسب نيست. عملشان هرچه كه باشد، پاداش آنها بی نهايت است؛ زيرا اين وجود متعلّق به خدا، براى خدا و سرتاپا در خدمت اهداف الهى است. او، همه‏ وجودش براى خدا خالص شده است. روايتى را ديدم البتّه سند اين روايات را فرصت نمى‏ كنم نگاه كنم و نمى‏ دانم سندش چگونه است كه مضمونش اين بود كه خداى متعال مى‏ گويد: «اگر به بنده‏ مخلص يا مخلَص، همه‏ دنيا را هم بدهم، حق او ادا نشده است.» بنابراين، جزاى او متناسب با عملى كه انجام مى‏ دهد، نيست. يك نماز او برابر هزاران نمازى است كه بندگان خوب خدا بخوانند. 💛💛💛 امتياز سوم : كه از همه‏ اينها بالاتر است، اين است كه: سبحان الله عمّا يصفون الّا عباد الله المخلَصين(5) . يعنى خداى متعال از آنچه كه بندگان او توصيف كنند، منزه است؛ مگر از آنچه كه بندگان مخلَص توصيف كنند . يعنى آنها مى‏ توانند حقِّ توصيف الهى را ادا كنند. بندگان ديگر، كمتر و كوچك‌تر از اين هستند؛ و هرچه در باب پروردگار عالم بگويند ما عرفناك حقّ معرفتك(6) . اوصاف خدا از زبان انسان‌ها، ناقص و نارساست؛ مگر از ناحيه‏ بندگان مخلَص. آنها مى‏ توانند خداى متعال را كما هو حقّه توصيف كنند و لذاست كه انسان اگر خود را به دعاهايى كه از ائمّه(ع)، مأثور است، انس بدهد و مرتبط كند، اميد اين است كه توانسته باشد با خداى متعال، درست مناجات كند و چنانکه شايسته‏ الهى است، با او حرف بزند. ضمناً ماه رمضان ماه دعاست. دعاها را فراموش نكنيد. دعاهاى وارد شده در ماه رمضان، يكى از آن نِعَم و فرصتهايى است كه بايد مغتنم بشمريد. اين دعاى ابى‌حمزه، اين دعاى افتتاح، اين دعاى جوشن و بقيه‏ ادعيه‏اى كه در روزها و شبها و سحرها و بقيه‏ ساعات و اوقات مخصوص در ماه رمضان وارد شده است، واقعاًً از نعمت‌هاى بزرگ الهى است. فرصت را مغتنم بشماريد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💐🍀💐🍀💐 1. بحارالانوار (ط بيروت)، ج 51، ص 112. 2. روضهًْ‌الواعظين و بصيرهًْ‌المتعظين، ج 2، ص 414؛ بحارالانوار، ج 69، ص 294. 3. صافات؛ 127 ‌ـ 128. 4. صافات، 39 ‌ـ 40. 5. صافات، 159 ‌ـ 160. 6. بحارالانوار، ج 66، ص 292. ✍ازکیهان اخبار ۹۹/۲/۱۳ 🌴🍀🌴🍀🌴
4_5884330110072390035.mp3
4.06M
تندخوانی جزءیازدهم، استاد آقایی👇 به نیت فرج مولای غریبمان حضرت حجت ابن الحسن علیه سلام @emamgharib 🌾🌼🌾🌼🌾🌼
🌸🌾🌸🌾🌸 💛امام عسكرى عليه السلام : إنَّ الوصولَ إلَى اللّه ِ سَفَرٌ لايُدرَكُ إلاّ بِامتِطاءِ اللَّيلِ ؛ امام عسكرى عليه السلام : فرمودند: 💛وصال خداوند سفرى است كه جز با مركب شب زنده دارى به دست نمى آيد . . بحار الأنوار ، ج 78 ، ص 379 . 🌾🌺🌾🌺🌾
🔆💠🔅💠﷽💠🔅 💠🔅💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅 🔅 ‍ ✍امام صادق علیه السلام: ✅در مسواک زدن دوازده فایده وجود دارد: 1.👈🏻 از سنت پیامبر صلى الله علیه و آله است 2.👈🏻 دهان را پاکیزه مى کند 3.👈🏻 نور چشم را زیاد مى کند 4.👈🏻 باعث خشنودى خداوند است 5.👈🏻 دندانها را سفید مى کند . 6.👈🏻 پوسیدگى آنها را از بین مى برد 7.👈🏻 لثه را محکم مى سازد 8 .👈🏻 اشتها آور است 9.👈🏻 بلغم را مى برد 10.👈🏻 حافظه را زیاد مى کند 11.👈🏻 حسنات دو چندان مى شوند 12.👈🏻 فرشتگان شاد مى گردند. 📚خصال ص 481 ، ح53 ☜【طب شیعه】 🍏 @tebshia20🌿 🔅 💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅💠🔅 🔆💠🔅💠🔅💠🔅
🌿🌸🌿🌸🌿 قال الصادق عليه السلام أوحَى اللّه ُ إلى موسَى بنِ عِمرانَ عليه السلام ; أ تَدري يا موسى لِمَ انتَجَبتُكَ مِن خَلقي و اصطَفَيتُكَ لِكَلامي ؟ فقالَ ; لا يا ربِّ ، فأوحَى اللّه ُ إلَيهِ ; امام صادق عليه السلام فرمودند: خداوند به موسى بن عمران عليه السلام وحى فرمود ; اى موسى! آيا مى دانى چرا از ميان آفريدگانم تو را برگزيدم و براى [شنيدن ]سخنم تو را انتخاب كردم؟ عرض كرد ; نه، اى پروردگار! خداوند به او وحى فرمود ; من به زمين نگريستم و در روى آن كسى را نيافتم كه در برابر من متواضع تر از تو باشد.; . الأمالي للطوسي: 165/275. 🌾🍀🌾🍀🌾