🌾🌺🌾🌺
الإمامُ العسكريُّ عليه السلام
ـ وقد سُئلَ عن الحُجّةِ والإمامِ بعدَهُ ؟ ـ : ابْنِي محمّدٌ ،
وهُو الإمامُ والحُجّةُ بَعدي ، مَن ماتَ ولَم يَعرفْهُ ماتَ مِيتةً جاهليّةً .
أمَا إنّ لَه غَيبةً يَحارُ فيها الجاهلونَ ، ويَهْلِكُ فيها المُبطِلونَ ،
ويَكْذِبُ فيها الوَقّاتونَ ،
ثُمّ يَخرُجُ فكَأنّي أنظُرُ إلَى الأعْلامِ البِيضِ تَخْفِقُ فوقَ رأسِهِ بِنَجفِ الكوفةِ .
امام عسكرى عليه السلام فرمود:
ـ در پاسخ به پرسش از حجّت و امام بعد از ايشان ـ فرمود :
فرزندم محمّد ، اوست امام وحجّت پس از من.
هر كه بميرد و او را نشناسد به مرگ جاهلى مرده است.
بدانيد كه او را غيبتى است كه پس از آن ، ظهور مى كند؛
غيبتى كه جاهلان در آن سرگشته مى شوند
و باطل گرايان به نابودى مى افتند
و كسانى به دروغ [براى ظهور او ]زمان تعيين مى كنند.
گويى پرچمهاى سفيدى را مى بينم
كه در نجفِ كوفه بر فراز سر او در اهتزازند.
بحار الأنوار : 51 / 160 / 7 .
🍀💐🍀💐
🌼⚘🌼⚘
🔖 زندگی نامه مقام معظم رهبری ( ۱ )
🔸پدرم، آقا سیّدجواد خامنه ای از یک خانوادهی علمایی معروف تبریزی بود. ایشان سال ۱۳۱۳ ه_ق در نجف به دنیا آمد. پدر ایشان آقا سیّد حسین خامنه ای امام مسجد جامع تبریز بوده است.
🔸 مایلم اندکی درباره این پدربزرگ _آقا سیدحسین _مطالبی بگویم: ایشان ۲۰ سال در نجف درس خوانده و از شاگردان فاضل شربیانی و شیخ حسن مامقانی _پدر شیخ عبدالله مامقانی_ محسوب می شد. ایشان پدر همسر شیخ محمدخیابانیِ معروف است بنابراین همسر خیابانی، عمّهی ما است.
🔸پدرم نقل می کرد که پدربزرگمان آقا سیّد حسین در آغاز شب پس از خوردن شام _در حالی که فرزندان سرگرم بازی بودند_ می خوابید، سپس دو ساعت پیش از سر زدن سپیدهی صبح، برای عبادت و مطالعه بر می خواست.
🔸 او از علمای نامدار بود و بسیاری از علمای تبریز نزد ایشان در نجف درس خوانده بودند. ایشان وقتی به تبریز آمد، امام مسجد جامع این شهر، که از خانواده معروف "مجتهد" بود، امامت مسجد را به استاد خود آقا سید حسین واگذار کرد.
📔خون دلی که لعل شد ص ۵
#زندگینامه_رهبر_ معظم انقلاب
🔰مرکز گفتمان ساز امین انقلاب:
💐🍀💐🍀💐
☑️ @amin_enqelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️داستان تشرف یکی از علما خدمت #امام_زمان «ارواحنا له الفدا» و پرسیدن نظر حضرت ، در مورد #رهبر_معظم_انقلاب ...
💠 به نقل از آیت الله صدیقی
@Qom_se
⚘💐⚘💐
⚘امام رضا علیه السلام فرمودند:
🌼حضرت مهدی
(عجل الله تعالی فرجه)
داناترین، حکیم ترین،
پرهیزکارترین، بردبارترین،
بخشنده ترین و عابد ترین
مردمان است،
دیدگانش در خواب فرو میرود
ولی دلش همیشه بیدار است
و فرشتگان با او سخن می گویند... دعایش همواره به اجابت میرسد...۱
مهدی ارواحناله فداه دو نشانه
بارز دارد که با آنها شناخته میشود.
یکی دانشِ بیکران
و دیگری استجابت دعا.۲
📚۱- الزام الناصب صفحه ۹
📚۲- عیون اخبارالرضا ج۱ ص۱۷۰
🌴🌺🌴🌺🌴
هدایت شده از 🍏طب شیعه🌿
#آب_جوشیده
✍با استناد به طب الرضا(ع) و سخن امام رضا(ع) است جوشیدن آب باعث میشود سنگینی ها و املاح مخفی آب از آن کسر میشود املاح موجود در آب باعث⇩
♨️گرفتگی عروق قلب
♨️مغز و باعث سکته می شود
همچنین اگر آب بدن، آب سبک باشد پوست بدن براق و با طراوت جلوه می نماید برای بدست آوردن آب جوشیده یکبار جوشاندن آن کافی است ولی اگر آب جوشیده را سرد کنید و دوباره بجوشانید به ازای هربار جوشیدن قدرت درمان کنندگی آن بیشتر میشود.
📚:حکیم روازاده
🍏 @tebshia20🌿
💛⚘💛⚘
⚘قالَ مُوسَى بنُ جَعفَر عليه السلام :
اَفْضَلُ ما يَتَقَرَّبُ بِهِ الْعَبْدُ اِلَى اللّه ِ
بَعْـدَ المَعْـرِفَةِ بِهِ
🌼 الَصَّـلاةُ وِ بِرُّ الْوالِدَيْنِ
🌼وَ تَرْكُ الْحَسَدِ
🌼وَالُعْجبِ وَالفَخْرِ.
امام كاظم عليه السلام فرمود:
پس ازخداشناسى،
برترين كارى كه بنده به وسيله آن به خداوند نزديك مى شود عبارت است از:
🔸️ نمــاز،
🔸️نيـكى به پـدر و مـادر،
🔸️ و ترك حسد
🔸️و خودپسندى
🔸️ و فخرفروشى.
تحف العقول، ص 391.
⚘💐⚘💐
♨️♨️
🔸چه کردی آمدی جهنم؟
🌼مَا سَلَكَكمُْ فىِ سَقَرَ(42)
قَالُواْ لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ(43)
وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ(44)
وَ كُنَّا نخَُوضُ مَعَ الخَْائضِینَ(45)
وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ(46)
حَتىَّ أَتَئنَا الْیَقِینُ(47- مدثر)
[به آنان رو كرده] مى گویند:
چه چیز شما را به دوزخ وارد كرد؟
مى گویند:
ما از نمازگزاران نبودیم
و به تهیدستان و نیازمندان طعام نمى دادیم
و با فرورفتگان [در گفتار و كردار باطل] فرومىرفتیم
و همواره روز جزا را انكار مىكردیم تا آنكه مرگ ما فرا رسید.
🔸️بر اساس این آیات، وقتی از دوزخیان سوال می شود چه کردید که اهل جهنم شدید؟ آنها چهار عامل را از مهمترین عوامل این بدعاقبتی خود معرفی می کنند و می گویند:
🔸️نخست اینكه ما از نمازگزاران نبودیم (قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ) که اگر نماز مىخواندیم نماز ما را به یاد خدا مىانداخت و نهى از فحشاء و منكر مىكرد و ما را به صراط مستقیم الهى دعوت مى نمود.(1)
🔸️دیگر اینكه ما اطعام مسكین نمىكردیم (وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ) مراد از «اطعام مسكین»، انفاق بر تهى دستان جامعه است به مقدارى كه بتوانند كمر راست كنند و حوائجشان برطرف شود.(2)
گرچه اطعام مسكین به معنى غذا دادن به بینوایان است؛ ولى ظاهرا منظور از آن، هر گونه كمك به نیازمندیهاى ضرورى نیازمندان مى باشد؛ اعم از خوراك و پوشاك و مسكن و غیر اینها.(3)
🔸️دیگر اینكه ما پیوسته با اهل باطل همنشین و همصدا مى شدیم (وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِینَ)؛
هر صدایى که بر ضد حق بلند مى شد و هر مجلسى که براى ترویج باطل تشكیل مى گردید و ما با خبر مى شدیم،
با آنها همراهى مى كردیم و همرنگ جماعت مى شدیم؛ سخنان آنها را تصدیق مىكردیم و بر تكذیب و انكار آنها صحه مى گذاردیم و از مسخره بازی آنها نسبت به حق لذت مى بردیم.(4)
🔸️منظور از «خوض» سرگرمى عملى و زبانى در باطل، و فرو رفتن در آن است، به طورى كه به كلى از توجه به غیر باطل غفلت شود.(5)
«خوض در باطل» معنى وسیع و گستردهاى دارد كه هم شامل ورود در مجالس كسانى مى شود كه آیات خدا را به باد استهزا مى گیرند، تبلیغات ضد اسلامى مى كنند، یا ترویج بدعت مى نمایند، و یا شوخی هاى ركیك دارند، یا گناهانى را كه انجام دادهاند به عنوان افتخار یا لذت نقل مى كنند،
و همچنین شركت در مجالس غیبت و تهمت و لهو و لعب و مانند آنها، ولى در آیه مورد بحث بیشتر نظر بر مجالسى است كه براى تضعیف دین خدا و استهزاى مقدسات، و ترویج كفر و شرك و بىدینى تشكیل مى شود.
سپس مى افزایند: و اینكه ما همواره روز جزا را انكار مى كردیم
(وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ)؛ تا زمانى كه مرگ ما فرا رسید
🔸️(حَتَّى أَتانَا الْیَقِینُ). ناگفته پیداست که انكار معاد و روز حساب، تمام ارزش هاى الهى و اخلاقى را متزلزل مى سازد و انسان را براى ارتكاب گناه شجاع مىكند، و موانع را از این راه بر مى دارد، مخصوصاً اگر این مسأله به صورت یك امر مداوم تا پایان عمر در آید.
🔸️از این آیات به خوبى استفاده مى شود كه این امور چهار گانه یعنى«نماز» و «زكات» و «ترك مجالس اهل باطل» و «ایمان به قیامت»، اهمیت و نقش فوق العادهاى در هدایت و تربیت انسان دارد و بر همین اساس؛ جهنم جاى نمازگزاران واقعى، زكات دهندگان، تاركان باطل و مؤمنان به قیامت نیست.(6)
(1) نمونه ج25 ص253
(2) المیزان ج20 ص97
(3) نمونه ج25 ص253
(4) نمونه ج25 ص254
(5) المیزان ج20 ص97
(6) نمونه ج25 ص254-255
🌸🌴🌸🌴
https://eitaa.com/moballeghan
🍀💐🍀
🔸️الإمام الصادق عليه السلام :
كانَ فيما وَعَظَ لُقمانُ ابنَهُ أن قالَ لَهُ :
يا بُنَيَّ ، اِجعَل في أيّامِكَ ولَياليكَ
وساعاتِكَ نَصيباً لَكَ في طَلَبِ العِلمِ ،
فَإِنَّكَ لَن تَجِدَ لَهُ تَضييعا مِثلَ تَركِهِ .
امام صادق عليه السلام فرمود:
يكى از نصايح لقمان به پسرش ، اين بود كه گفت :
«اى پسرم! بخشى از روز و شب و ساعات خود را براى دانش پژوهى قرار ده؛
زيرا هيچ زيانى را مانند ترك آن نخواهى يافت» .
الأمالي للمفيد : ص 292 ح 2 ، الأمالي للطوسي : ص 68 ح 99 ، بحار الأنوار : ج 13 ص 415 ح 7 .
💐⚘💐⚘
هدایت شده از 🍏طب شیعه🌿
🔴غذای مانده
✍ غذایی که بعد از پخت سرد شود و دوباره گرم شود. هر چقدر هم بیشتر بماند ضررهای آن بیشتر میشود. این غذا خون صالح در بدن تولید نمیکند. و باعث افزایش خلط سودای ناصالح در بدن میشود. غذای مانده منشأ ایجاد سرطان مخصوصا سرطانهای دستگاه گوارش و انواع کیست ها در بدن میشود.
یکی از انواع غذای مانده، انواع کنسروهای بازاری است که البته با اضافه شدن مواد نگهدارنده، سمیت و ضرر آن بسیار بیشتر میشود.
☜【طب شیعه】
🍏 @tebshia20🌿
2_دلتنگم آه ای سامرا.mp3
6.47M
▪️دل تنگم آه ای سامرا (واحد)
🎙 بانوای: #حاجمیثممطیعی
🏴 ویژهشهادت #امام_حسن_عسکری (علیه السلام)
🌴🍀🌴🍀🌴
☑️ @MeysamMotiee
ShahadatImamAsgari1392[02].mp3
8.8M
▪️این حسن ها چقدر مظلومند (روضه امام حسن عسکری (ع))
🎙 بانوای: #حاجمیثممطیعی
🏴 ویژهشهادت #امام_حسن_عسکری (علیه السلام)
🏴⚘
متن :
Meysammotiee.ir/post/993
🌾🌴🌾🌴🌾
☑️ @MeysamMotiee
🏴🌾🌴🌾🌴
قال ابُو مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرىّ عليه السلام لِشيعَتِهِ:
🔸️أُوصيكُمْ بِتَقْوَى اللّه ِ،
🔸️وَالْوَرَعِ فى دينَكُمْ،
🔸️وَ الاْءجْتِـهادِ لِلّهِ،
🔸️وَ صِدْقِ الْحـَديـثِ،
🔸️وَ أداءِ الْأمانَةِ اِلى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بِرٍّ وَ فاجِرٍ،
🔸️ وَطُولِ السُّجُودِ، وَحُسْنِ الْجَوارِ،
🔸️فَبِهذا جاءَ مُحَمَّدٌ صلي الله عليه و آله.
❤❤
امام عسكرى عليه السلام فرمود:
🔸️شما را سفارش مى كنم به:
🔸️ تقواى الهى، پارسايى در دين خودتان،
🔸️و كوشش و تلاش براى خدا
🔸️ و راستگويى
🔸️ و اداى امانت به كسى كه شما را امين شمرده است چه خوب باشد يا بد
🔸️ و طولانى كردن سجده
🔸️ و خوش همسايگى،
🔸️ كه حضرت محمد صلي الله عليه و آله همين برنامه ها را آورده است.
بحارالانوار 78: 372 ح 12
🍀⚘🍀⚘
✅مردم آخرالزمان
✍امام حسن عسکری (ع) می فرمایند:
بر مردم زمانی خواهد آمد که چهره هایشان خندان و شاد است، ولی دل هایشان تاریک و گرفته است؛ سنّت در میان آنان بدعت شمرده می شود و بدعت، سنتی رایج می گردد؛ مؤمن در میانشان حقیر است و منافق در بین آنان محترم شمرده می شود.
📚 الحیاة، ج۲، ص۳۱۱
🌴🍀🌴🍀🌴
🏴🍀🍀🍀
مرحوم شیخ طوسی و برخی دیگر از بزرگان، به نقل از اسماعیل بن علی معروف به ابوسهل نوبختی نوشته اند: در آن روزهائی که امام حسن عسکری (ع) در بستر بیماری قرار گرفته بود، که در همان مریضی هم به شهادت نائل آمد، به ملاقات و دیدار حضرت (ع) رفتم.
پس از آن که لحظهای در کنار بستر آن امام مظلوم با حالت غم و اندوه نشستم و به جمال مبارک حضرتش مینگریستم، ناگاه دیدم حضرت، خادم خود را (که به نام عقید معروف و نیز سیاه چهره بود) صدا کردند و به او فرمودند: ای عقید! مقداری آب به همراه داروی مصطکی بجوشان و بگذار سرد شود. همین که آب، جوشانیده و سرد شد، ظرف آب را خدمت امام حسن عسکری (ع) آورد تا بیاشامند. موقعی که حضرت ظرف آب را با دستهای مبارک خود گرفتند، لرزه و رعشه بر دستهای حضرت عارض شد، به طوری که ظرف آب بر دندانهای حضرت میخورد و نمیتوانستند، بیاشامند. آب را روی زمین نهادند و به خادم خویش فرمودند: ای عقید! داخل آن اتاق برو، آن جا کودکی خردسالی را میبینی که در حال سجده و عبادت است، بگو نزد من بیاید.
چگونگی شهادت امام حسن عسگری (ع)
خادمِ حضرت گفت وقتی داخل اتاقی که امام (ع) اشاره نمودند رفتم، کودکی را در حال سجده مشاهده کردم که انگشت سبّابه خود را به سوی آسمان بلند نموده است، بر او سلام کردم. آن حضرت نماز و سجده را مختصر کرد. پس از پایان نماز عرض کردم که آقای من می فرمایند شما نزد ایشان بروید. در همین لحظه، کنیزی صقیل نام نزد آن فرزند عزیز آمد و دست کودک را گرفت و پیش پدرش برد. ابوسهل نوبختی گوید: هنگامی که کودک (که بسیار زیبا با چهره همچون ماه نورانی و موی سر مجعد که ما بین دندانهایش گشاده بود) نزد پدر آمد، سلام کرد و همین که چشم پدر به فرزند خود افتاد، گریست و به او فرمود: ای سید اهل بیت، مرا آب بده، همانا من به سوی پروردگار خویش می روم.
آن کودک قدح آب جوشانیده را به دست خویش گرفت و بر دهان پدر گذاشت و او را سیراب کرد. آنگاه فرمود: مرا آماده کنید که میخواهم نماز بخوانم، پس آن کودک حولهای را که در کنار پدر بود، روی دامان امام (ع) انداخت و سپس پدرش را وضوء داد. و چون حضرت ابومحمّد، امام عسکری (ع) نماز را با آن حال مریضی انجام داد، روی به فرزند کردند و فرمودند: پسرم بشارت باد تو را که تویی مهدی و حجّت خدا بر روی زمین و تویی پسر من و منم پدر تو و تویی (م ح. م. د) بن الحسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن ابیطالب و پدر توست رسول خدا (ص) و تویی خاتم ائمه طاهرین و نام تو هم نام رسول خدا است و این عهدی است به من از پدرم و پدران طاهرین تو «صلّی الله علی اهل البیت ربّنا، انّه حمیدٌ مجید» و در همان هنگام به شهادت رسیدند
🌺⚘🌺
🏴🍀🍀🍀
الإمامُ العسكريُّ عليه السلام
ما مِن بَلِيّةٍ إلاّ و للّه ِ فيها نِعمَةٌ تُحيطُ بِها .;
امام عسكرى عليه السلام
هيچ گرفتارى و بلايى نيست مگر آن كه نعمتى از خداوند آن را در ميان گرفته است.;
بحار الأنوار : 78/374/34.
🌾🌺🌾🌺
🏴🌴🌴🌴
💛 برگی از عبرت های تاریخ
بستگان ناشایست امام (ع):
♦️جعفر، یکی از فرزندان حضرت امام علی بن محمد الهادی(ع)، برادر حضرت امام حسن عسکری(ع) و عموی حضرت حجه ابن الحسن مهدی موعود(عج) است که در سال 226 قمری متولد شد.
♦️او گرچه دوران کودکی و نوجوانی خود را تحت تربیت امام معصوم و در بیت عصمت سپری کرد و بخوبی با تعالیم خاندان وحی آشنا بود، اما در آستانه ی جوانی به معاشرت با برخی کارگزاران حکومت عباسی مبتلا شده و نفوذ عناصر قدرت طلب و فاسد دربار عباسی در جعفر، اندک اندک، کار او را به جایی رساند که آشکارا از ساده زیستی و ارزشهای خاندان امامت دور شده و روشی بر خلاف پدر بزرگوارش را در پیش گرفت و حس دنیاطلبی و قدرت خواهی تا آنجا در وی قوت گرفت که در هنگام شهادت پدرش حضرت امام هادی(ع)، ادعای امامت کرد، اما بدلیل جایگاه رفیع برادرش حضرت امام حسن عسکری(ع) و شناخت و بصیرت شیعیان، ادعای او چندان مورد توجه قرار نگرفت.
♦️جعفر که خود را سهیم در خاندان امامت می دانست، بعد از شهادت برادرش امام عسکری(ع) نیز بلافاصله ادعای امامت کرد و با حمایت کارگزاران عباسی و پولهای دربار، عده ای را نیز به سوی خود جذب نمود اما در هنگامی که خود را آماده ی اقامه ی نماز بر پیکر امام عسکری(ع) کرده بود، به یکباره، خورشید نورانی وجود مقدس امام عصر(ع) بر پیکر پدر خویش حاضر شده و ردای جعفر را کشیده و فرمود: ای عمو ! پس بایست که من سزاوارترم به نماز بر پدر خود از تو . و جعفر از نفوذ معنوی کلام حضرت مهدی(عج) عقب ایستاد و رنگش متغیر شد. و بدین ترتیب، حضرت امام عصر(عج) بر پدر بزرگوار خود نماز خواندند.
♦️با این وجود، جعفر دست از توطئه بر نداشت و ضمن تحریک حکومت عباسین برای حمله به منزل امام یازدهم و دستگیری امام عصر(عج)، با ادعای وراثت خاندان امامت و کمک کارگزاران عباسی، اموال امام عسکری(ع) را نیز تصرف نمود و البته چند سال بعد در سن 47 سالگی در نهایت انزوا پشیمانی و توبه درگذشت.
💢ماجرای جعفر کذاب، نمونه ای دیگر از تشابهات تاریخی همچون پسر نوح(ع) و برادران یوسف(ع) و ابولهب و... است که برای همه ی اهل بصیرت، حامل این پیام مهم است که اصل و نسب و انتساب به خانواده ی بزرگان، گرچه می تواند یک امتیاز و مایه ی افتخار باشد، اماشرط کافی برای فلاح و رستگاری افراد، تمسک به روش خوبان و دوری از ناپاکان و مفسدین و فتنه گران است.
فاعتبروا یا اولی الالباب...
@NodbehRahimabad
🌾🌴🌾🌴🌾
🍀🌴🍀🌴
🔸️نماز شب:
⚘قالَ الرِّضا عليه السلام
عَـلَيْكُمْ بِصَـلاةِ اللَّيْلِ
فَما مِنْ عَـبْدٍ يَقُومُ آخِرَ اللَّيْلِ
فَيُصَـلِّى ثَمانَ رَكَعاتٍ
وَ رَكْعَـتَىِ الشَّفْـعِ وَ رَكْعَةَ الْـوَتْرِ
وَاسْتَغْـفَرَ اللّهَ فـى قُنُوتِهِ سَبْـعينَ مَرَّةً
🔸️اِلاّ، اُجيرُ مِنْ عَـذابِ الْقَـبْرِ،
🔸️وَمِنْ عَـذابِ النّارِ،
🔸️وَمُـدَّلَهُ فِى عُمْرِهِ،
🔸️وَوُسِّعَ عَلَيْهِ فِى مَعِيْشَتِهِ،
🔸️ ثُمَّ قالَ عليه السلام;
اِنَّ الْبَيَـوتَ الَّتى يُصَـلّى فِيـها بِاللَّيْلِ يَـزْهَرُنُورُها لاَِهْلِ السَّماءِ
كَما يَزْهَرُ نُورُ الْكَواكِبِ لاَِهْلِ اْلاَرْضِ. ;
امام رضا عليه السلام فرمود:
بر شما باد به نماز شب،
هيچ بنده اى نيست كه آخر شب بيدار شود
و هشت ركعت نماز شب و دو ركعت نماز شفع و يك ركعت نماز وتر بخواند
و در قنوت آن هفتاد بار استغفار كند
🔸️مگر اينكه خداوند او را از عذاب قبر و آتش پناه داده
🔸️و عمر او را طولانى كرده،
🔸️ به زندگى او گشايش خواهد داد.
🔸️سپس امام عليه السلام فرمود;
خانه هائى كه در آنها نماز شب خوانده مى شود
نورش براى اهل آسمان مى درخشد همانطور كه نور ستارگان براى مردم زمين مى درخشد.
بحارالأنوار، ج87، ص161 .
⚘💐⚘💐
⚘🌼⚘🌼
🔸قانون اولیه خدا در پخش روزی:
🌼وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْاْ فىِ الْأَرْضِ وَ لَكِن یُنزَِّلُ بِقَدَرٍ مَّا یَشَاءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِیرُ بَصِیرٌ(27- شوری)
اگر خداوند روزى را براى بندگانش وسعت بخشد، در زمین طغیان مى كنند ولى به اندازهاى كه مشیت او اقتضاء کند نازل مى كند زیرا او به حال بندگانش آگاه و بیناست.
🔸️كلمه «قَدَر» به معناى كمیت و حجم هر چیز است.
پس این كه مى فرماید:«وَ لكِنْ یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما یَشاءُ» به این معنا است که خداى تعالى هر چیز را به كمیت و حجم و مقداری که مشیتش اقتضاء کند نازل مى كند.
معناى آیه شریفه این است:
اگر خداى تعالى رزق همه بندگان خود را وسعت بدهد و همه سیر شوند،
شروع به ظلم كردن در زمین مى كنند؛ چون طبیعت مال این است كه وقتى زیاد شد طغیان و استكبار مى آورد، همچنان كه در سوره علق فرموده:
«إِنَّ الْإِنْسانَ لَیَطْغى أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى؛
این انسان هنگامى كه احساس بى نیازى كند طغیان مى كند»(1) ( خود را مستقل
ببیند)طغیان می کند.
و به همین جهت خداوند متعال رزق را به اندازه نازل مى كند
و به هر كس به مقدارى معین روزى مىدهد؛
چون او به حال بندگان خود خبیر و بصیر است و مى داند كه هر یك از بندگانش استحقاق چه مقدار از رزق را دارد و چه مقدار از غنا و فقر، مفید به حال اوست؛
همان را به او مى دهد.(2)
🔸️یک سوال مهم در این بحث
چرا خدا به کسانی که با داشتن مال بیشتر گناه و ظلمشان هم افزون می شود باز هم مال و ثروت می دهد؟
🔸️علامه طباطبایی(ره) در پاسخ به این سوال می نویسد:
این آیه بیانگر قانون اولیه خدا در توزیع ارزاق بین بندگانش است
که حال هر کس را می بیند و به او روزی می دهد؛
اما قوانین دیگری نیز دارد که در عالم حاکم است؛ یکی از آن قوانین قانون ابتلاء و امتحان است(3)
و دیگری قانون مکر و استدراج(4) است.(5)
این دو قانون سبب می شود که خدا به کسانی که در سوال مطرح شد با وجود کفر و طغیان باز هم مال و ثروت عطا کند.
🔸️این بحث نقطه مقابلی هم دارد و آن اینکه چرا برخی حتی به مقدار رفع ضروریات هم از رزق و روزی الهی بی نصیبند؟
که در پاسخ می توان به دو قانون الهی اشاره کرد؛
یکی همان قانون ابتلاء و امتحان و دیگری قانون اثر گناه(6)
که برخی با عمل خود مانند ظلم به دیگری یا ظلم پذیری چنین نتیجه ای را برای خود رقم زده اند.
-----------------------------
(1) آیات 6-7 سوره علق
(2) المیزان، ج18، ص56
(3) إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَ أَوْلَادُكمُْ فِتْنَةٌ وَاللهُ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ (15- تغابن)
(4) سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ وَ أُمْلِی لَهُمْ إِنَّ كَیْدِی مَتِینٌ (183- اعراف)
(5) المیزان ج18 ص56
(6) إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ (11- رعد) ؛ وَ مَا أَصَبَكُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَیْدِیكمُْ وَ یَعْفُواْ عَن كَثِیرٍ(30- شوری)
https://eitaa.com/moballeghan
🌴🍀🌴🍀🌴
💛⚘💛
⚘عَنْ أبى الْحَسَنِ الرِّضا عليه السلام
قالَ:
إنّا قَوْمٌ لانَسْتَخْدِمُ أضْيافَنا. ;
امام رضا عليه السلام فرمود
ما اهل بيت، گروهى هستيم كه از ميهمانان كار نمى كشيم.;
كافى 6 : 283 ح 2
🍀💐🍀💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر روازاده:♨️♨️
قتل حدود صدهزار جنین نخبه وپذیرش انواع مرضها با نمک ید دار ومایع ظرفشوئی و راهکار صحیح:
⚘⚘⚘
🍀🌴🍀🌴
🔸️رَجاءُ بْنُ أَبى الضّحاكِ قالَ
⚘ كانَ الرِّضا عليه السلام إِذا أَصْبَحَ صَلّى الْغَداةَ فَـإِذا سـَلَّمَ جَـلَسَ
فى مُصَـلاّهُ يُسَبِّحُ اللّه َ وَيَحْمَدُهُ
وَيُكَبِّرُهُ وَيُهَلِّلُهُ وَيُصَلّى عَلىَ النَّـبِىِّ
وَالِهِ حَتّى تَطْلِعَ الشَّـمسُ… ;
رجاء ابن ابى ضحّاك
[فرمانده مأموران مأمون براى آوردن امام رضا عليه السلام
در ضمن شرح عبادتهاى شبانه روزى امام]مى گويد:
امام رضا عليه السلام هنگامى كه صبح مى كرد نمازرا مى خواند،
پس از سلام در جايگاه نماز مى نشست
و به تسبيح و حمد و تكبير و تهليل خدا مشغول مى شد،
و به پيامبر و آل او صلوات مى فرستاد تا اينكه خورشيد طلوع مى كرد.
اين سيره، درباره امامان ديگر هم
نقل شده و آنان، شيعه را هم توصيه كرده اند كه فرصت خاص بين طلوع فجر و طلوع خورشيد را مغتنم بشمارند و به عبادت و ذكر بپردازند
و از خواب اين موقع بپرهيزند
كه خفتن در بين الطّلوعين، ناپسند است.;
بحارالانوار 49: 92
⚘💐⚘💐
💛⚘💛⚘
🔸بندگان خدا! از رحمت او مأیوس نشوید:
🔸️قُلْ یَاعِبَادِىَ الَّذِینَ أَسْرَفُواْ عَلىَ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ
إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا
إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ(53- زمر)
بگو: اى بندگان من كه [با ارتكاب گناه]
بر خود ستم کرده اید!
از رحمت خدا نومید نشوید که یقیناً
خدا همه گناهان را مى آمرزد زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.
🔸️خداوند متعال در این آیات راه بازگشت را توأم با امیدوارى به روى
همه گنه كاران مى گشاید و با لحنى آكنده از نهایت لطف و محبت آغوش رحمتش را به رویشان باز كرده و
فرمان عفو آنها را صادر نموده است.
دقت در تعبیرات این آیه نشان
مى دهد كه از امیدبخشترین آیات
قرآن مجید نسبت به همه گنهكاران
است.
فراگیری و گستردگى آن به حدى
است كه طبق روایتى امیر مؤمنان
على علیه السلام فرمود:
در تمام قرآن آیه اى وسیعتر از این
آیه نیست.(1)
🔸️دو نکته مهم:
🌼1. با استناد به جمله « إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا» ثابت می شود که خداوند هر گناهی اعم از صغیره و کبیره را بخشیده و مشمول غفران خود می کند.
🌼2. با مقایسه این آیه با آیه 48 سوره نساء که می فرماید:
«إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَكَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ یَشاءُ؛ خداوند شرك را نمى بخشد،
اما كمتر از آن را براى هر كس كه بخواهد مى بخشد.» فهمیده می
شود که بخشش در آیه مورد بحث
در صورتی است که گنهکار توبه کرده باشد که اگر فرد گنهکار به واقع توبه
کرد وعده خدا در حقش عملی شده
و گناه او هر چه که باشد بخشیده می شود حتی اگر شرک باشد؛
اما اگر توبه ای در کار نبود خدا
ممکن است از برخی گناهان او
در گذرد که بی تردید شرک جزء
آنها نخواهد بود.(2)
---------------------------------
(1) برای مطالعه بیشتر به مقاله «بخشش؛ بدون توبه» رجوع کنید
(2) التحقیق فی كلمات القرآن الكریم ج5، ص271
https://eitaa.com/moballeghan
💐🍀💐🍀💐