🍀🌴🍀🌴
🔸️رَجاءُ بْنُ أَبى الضّحاكِ قالَ
⚘ كانَ الرِّضا عليه السلام إِذا أَصْبَحَ صَلّى الْغَداةَ فَـإِذا سـَلَّمَ جَـلَسَ
فى مُصَـلاّهُ يُسَبِّحُ اللّه َ وَيَحْمَدُهُ
وَيُكَبِّرُهُ وَيُهَلِّلُهُ وَيُصَلّى عَلىَ النَّـبِىِّ
وَالِهِ حَتّى تَطْلِعَ الشَّـمسُ… ;
رجاء ابن ابى ضحّاك
[فرمانده مأموران مأمون براى آوردن امام رضا عليه السلام
در ضمن شرح عبادتهاى شبانه روزى امام]مى گويد:
امام رضا عليه السلام هنگامى كه صبح مى كرد نمازرا مى خواند،
پس از سلام در جايگاه نماز مى نشست
و به تسبيح و حمد و تكبير و تهليل خدا مشغول مى شد،
و به پيامبر و آل او صلوات مى فرستاد تا اينكه خورشيد طلوع مى كرد.
اين سيره، درباره امامان ديگر هم
نقل شده و آنان، شيعه را هم توصيه كرده اند كه فرصت خاص بين طلوع فجر و طلوع خورشيد را مغتنم بشمارند و به عبادت و ذكر بپردازند
و از خواب اين موقع بپرهيزند
كه خفتن در بين الطّلوعين، ناپسند است.;
بحارالانوار 49: 92
⚘💐⚘💐
💛⚘💛⚘
🔸بندگان خدا! از رحمت او مأیوس نشوید:
🔸️قُلْ یَاعِبَادِىَ الَّذِینَ أَسْرَفُواْ عَلىَ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ
إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا
إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ(53- زمر)
بگو: اى بندگان من كه [با ارتكاب گناه]
بر خود ستم کرده اید!
از رحمت خدا نومید نشوید که یقیناً
خدا همه گناهان را مى آمرزد زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.
🔸️خداوند متعال در این آیات راه بازگشت را توأم با امیدوارى به روى
همه گنه كاران مى گشاید و با لحنى آكنده از نهایت لطف و محبت آغوش رحمتش را به رویشان باز كرده و
فرمان عفو آنها را صادر نموده است.
دقت در تعبیرات این آیه نشان
مى دهد كه از امیدبخشترین آیات
قرآن مجید نسبت به همه گنهكاران
است.
فراگیری و گستردگى آن به حدى
است كه طبق روایتى امیر مؤمنان
على علیه السلام فرمود:
در تمام قرآن آیه اى وسیعتر از این
آیه نیست.(1)
🔸️دو نکته مهم:
🌼1. با استناد به جمله « إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا» ثابت می شود که خداوند هر گناهی اعم از صغیره و کبیره را بخشیده و مشمول غفران خود می کند.
🌼2. با مقایسه این آیه با آیه 48 سوره نساء که می فرماید:
«إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَكَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ یَشاءُ؛ خداوند شرك را نمى بخشد،
اما كمتر از آن را براى هر كس كه بخواهد مى بخشد.» فهمیده می
شود که بخشش در آیه مورد بحث
در صورتی است که گنهکار توبه کرده باشد که اگر فرد گنهکار به واقع توبه
کرد وعده خدا در حقش عملی شده
و گناه او هر چه که باشد بخشیده می شود حتی اگر شرک باشد؛
اما اگر توبه ای در کار نبود خدا
ممکن است از برخی گناهان او
در گذرد که بی تردید شرک جزء
آنها نخواهد بود.(2)
---------------------------------
(1) برای مطالعه بیشتر به مقاله «بخشش؛ بدون توبه» رجوع کنید
(2) التحقیق فی كلمات القرآن الكریم ج5، ص271
https://eitaa.com/moballeghan
💐🍀💐🍀💐
❇️⚘دعایی که پیامبر(ص) نپسندید:
🔸️ آیه: رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ / بقره/201
پروردگارا به ما در دنیا (نیکی) عطا کن و در آخرت نیز (نیکی) مرحمت فرما! و ما را از عذابِ آتش نگاهدار
🔸️ حکایت؛ پیامبر مهربان صلیاللهعلیهوآله که همواره جویای حال یاران خود میشد، دریافت که یکی از یارانش بیمار و بستریشده است.
به عیادت او رفت و بر بالینش نشست. پس از احوالپرسی، بیمار گفت:
یا رسولالله! نماز مغرب را با شما به جماعت خواندم، شما سوره قارعه را در نماز خواندید، من آنچنان تحت تأثیر قرار گرفتم که به خدا عرض کردم اگر در نزد تو گناهکارم، طاقت عذاب آخرت را ندارم،
در همین دنیا مرا عذاب کن. اکنون ای رسول خدا میبینی که دعایم اجابت شده و بیمار شدهام.
پیامبر فرمود:
دعای درستی نکردهای، میبایست در دعا به پیروی از قرآن کریم بگویی:
ربَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ بقره/201
«پروردگارا به ما در دنیا نیکی عطا کن و در آخرت نیز نیکی مرحمت فرما! و ما را از عذابِ آتش نگاهدار).1
-------------------------------
📚1. با اقتباس و ویراست از کتاب هزار و یک حکایت
https://eitaa.com/moballeghan
💐🍀💐🍀
هدایت شده از 🍏طب شیعه🌿
#شستن_دستها
✍ پيامبر خدا (ص):
شستن دستها، پيش و پس از غذا،
شفايی براي تن و مايه بركت در روزی است...
📚دانشنامه احادیث پزشکی
☜【طب شیعه】
🍏 @tebshia20🌿
💐💚💐💚
🔸️استفاده از عطر:
⚘عَنْ أَبى الْحَسَنِ الرِّضا عليه السلام قالَ
اَلطيّبُ مِنْ أَخْلاقِ الْأَنْبِياءِ عليهم السلام.
از امام رضا عليه السلام نقل شده كه فرمود:
استعمال بوى خوش از اخلاق پيامبران است.
توضيح; از جلوه هاى زندگى خوب، نشاط روحى و صفا و صميميّت است. بعضى از كارها و صفات، مثل آلودگى بدن و لباس، بوى بد، قيافه عبوس، روابط را تيره مى سازد.
بعضى از اوصاف هم مثل خوشبويى و خوشرويى، صميميّت و صفا مى آورد. پيامبران پيوسته معطّر بودند
و از بوى خوش استفاده مى كردند و اين عاملى براى جاذبه آنان بود.
پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله نيز به عطريّات زياد اهميّت مى داد و آنچه را در اين راه خرج شود،
اسراف نمى دانست.;
كافى 6 : 51 ح 1
⚘🌸⚘🌸
💚💐💚💐
⚘ امنیت و آرامش خانواده:
🔸 ذات اقدس الهی كه خالق همه است فرمود:
﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیها﴾.[1]
🔸️ این زندگی كه به لطف الهی سامان می پذیرد، یك سلسله مسئولیت هایی به عهده مرد است و یك سلسله مسئولیت ها به عهده زن كه هر دو این زندگی را سامان ببخشند و صاحب فرزندان_
صالح بشوند.
🔸️ آنچه كه به عهده مرد است مدیریت است، تأمین هزینه است، تأمین مسكن است، تأمین نیازهای همسر است و مانند آن كه فرمود:
﴿وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ﴾[2]
🔸️ و اما آنچه كه به عهده زن هست و از_مرد_ساخته_نیست آن است كه مرد باید مسكن تهیه كند ولی زن باید #سكینت_و_آرامش را تهیه كند
. فرمود: ﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیها﴾
تا سكونت و آرامش زندگی به وسیله خانم منزل فراهم بشود. مسكن را مرد تهیه می كند، هر پرنده یك آشیانهای دارد آن مهم نیست، اما سكینت و آرامش مهم است این به دست مرد نیست به دست زن است. مادر هست كه می تواند داخله منزل را مدیریت كند و آرامش را در منزل حفظ كند و بچه ها را زیر پر بگیرد.
فرمود: ﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیها﴾،
🔸️ خب این نگاه كجا نگاه غرب كجا؟! پس مسكن داریم و سكینت، تهیه مسكن به عهده شوهر است تهیه سكینت و آرامش و وقار و امنیت به عهده خانم است؛ این #عظمت_منزل است!
🔸 اصل دیگر از اصول خانوادگی آن است كه بالأخره جهیزیه یك مقداری مهریه هم یك مقداری اینها یك امر عادی است،
اما آنچه كه عنصر محوری تشكیل خانواده است دو چیز است؛ نه جهیزیه است نه مهریه، جهیزیه و مهریه یك امر عادی است كه همه دارند بالأخره، آن دو عنصر محوری كه اساس تشكیل خانواده است این است كه
﴿وَ جَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً﴾؛[3]
یعنی این دو عنصر است كه خانواده را حفظ می كند انسان را پدر خوب، مادر خوب و دارای فرزندان صالح میكند؛
آن دو عنصر یكی #دوستی_عاقلانه است و #گذشت_از_لغزش دیگری
﴿وَ جَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً﴾.
مودّت و دوستی اگر بر اساس غریزه و جوانی باشد آن طوری كه در غرب است همین كه سن یك مقداری بالا آمده و آن غریزه جوانی اُفت كرده علاقه زن و شوهر كم می شود، طلاق ـ معاذ الله ـ زیاد می شود؛
اما اگر مودّت و دوستی بر اساس #عقل_و_ایمان باشد، هرچه سن بالاتر می آید، عقل كامل تر می شود، ایمان كامل تر می شود و علاقه بیشتر می شود.
------------------------------------
[1]. سوره روم، آیه21.
[2]. سوره نساء، آیه19.
[3]. سوره روم، آیه ۲۱
بیان از حضرت آیت_الله جوادی_آملی
تاریخ: 1390/01/12
🆔 @a_javadiamoli_doross
💐⚘💐⚘💐
هدایت شده از افق حوزه
💎 صقربن دلف گوید: از سرورم امام هادى علیهالسلام شنیدم که فرمود: هر که به درگاه خداوند نیازى دارد، قبر جدم امام رضا علیهالسلام در طوس را بدینسان زیارت نماید که نخست غسل کند، در بالاسر دو رکعت نماز بگزارد و در قنوت حاجت خویش را بر زبان آورد... اگر در خواستهاش معصیت یا بریدن از خویشان نباشد، مستجاب خواهد شد..
📚 عیون اخبارالرضا علیهالسلام /2/262
🔰 @ofogh_howzah
💚🌴💚🌴
🔸️حُسن ظن به خدا:
⚘امام رضا عليه السلام :
🔸️مَنْ حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللّه ِ كانَ اللّه ُ عِنْدَ ظَـنِّهِ بِهِ
🔸️وَ مَنْ رَضىَ بِالْقَليلِمِنَ الرِّزْقِ قَبِلَ اللّه ُ مِنْهُ الْيَسيرَ مِنَ الْعَمَلِ
🔸️وَ مَنْ رَضىَ بِالْيَسيرِ مِنَ الْحَلالِخَفَّت مَؤُونَتُهُ وَ تَنَعَّمَ اَهْلُهُ ،
🔸️ وَ بَصَّرَهُ اللّه ُ داءَ الدُّنيا وَ دَواءَها ،
🔸️وَ اَخْرَجَهُ مِنْها سالِمااِلى دارِ السَّلامِ ؛
🍀🍀🍀
امام رضا عليه السلام فرمود :
🔸️هر كس به خدا خوش گمان باشد، خداوند مطابقِ گمان او، با وى رفتار
مى كند
🔸️و هركس به روزىِ كم راضى باشد، خداوند عمل كم را از او مى پذيرد
🔸️و هركس به روزىحلال اندك خشنود باشد، هزينه زندگى اش سبك مى شود و خانواده اش در نعمتخواهند بود
🔸️و خداوند، او را از بيمارى و درمان دنيا آگاه مى كند
🔸️و به سلامت، از دنيا بهخانه سلامت (آخرت) بيرون مى بَرد.
كافى ، ج 8 ، ص 347، ح 546
⚘💐⚘💐
⚘ امام علی علیه السلام فرمودند:
🔸️ اَلا لا خَیْرَ فى عِلْم لَیْسَ فیهِ تَفَهُّمٌ،
🔸️اَلا لاخَیْرَ فى قِرائَة لَیْسَ فیها تَدَبُّرٌ،
🔸️ ۹اَلا لاخَیْرَ فى عِبادَة لا فِقْهَ فیها؛
آگاه باشید! علمى که در آن فهم نباشد فایده اى ندارد. بدانید! قرائت قرآن اگر همراه با تدبّر و اندیشه (در معانى آن) نباشد بى فایده است. آگاه باشید! عبادتى که در آن تفکّر و اندیشه نباشد خیرى ندارد(1).
🔸️شرح حدیث:
سؤال: در جمله اوّل مى خوانیم: «علمى که در آن فهم نباشد خیرى ندارد» مگر مى شود علم و دانشى بدون تفهّم حاصل گردد؟
پاسخ: بله، بسیار است علم و دانش هایى که حاصل آن تنها ذخیره کردن مشتى دانستنى ها و قواعد یا فورمول هاى خشک است که صاحب آن، در آن تفکّر نمى کند و به نتیجه آن نمى اندیشد. دانشمندى که توانست هسته اتم را بشکافد و این نیروى عظیم را آزاد کند، براى چه هدفى این کار را کرد؟
آیا هدفش نابودى همه موجودات زنده و از بین بردن تمام آثار حیات و زندگى در شهر «ناکازاکى» و «هیروشیماى» ژاپن بود، که هنوز هم بعد از ده ها سال متأسّفانه آثار شوم آن موجود است!؟
یا منظورش تولید نیروگاه هاى برق بود، تا به وسیله آن جهان را روشن کند و چرخ هاى کارخانجات را به گردش درآورد و استفاده هاى مثبت فراوان دیگر از آن بشود؟
متأسّفانه بسیارى از دانشمندان مادّى در علوم و دانش هاى خویش تفهّم ندارند، بدین جهت دنیا تبدیل به ظلمتکده اى مى گردد.
دنیایى که دانشمندان آن هدفى جز لذّات مادّى ندارند و براى آن ها تفاوتى نمى کند که با اختراعات و اکتشافات آن ها کارخانجات داروسازى فعّال شود یا کارخانجات بمب سازى، بلکه هر کدام درآمد بیش ترى عاید آن ها کند
و دلارهاى فزون ترى به جیب آن ها سرازیر نماید، همان را ترجیح مى دهند! چنین دنیایى حقیقتاً ظلمتکده و چنان دانشى در حقیقت زیانبار است!
🔸️در جمله دوم مى خوانیم: «آگاه باشید تلاوت قرآن اگر توأم با اندیشه نباشد سودى ندارد»
آرى، بسیارند کسانى که قرآن تلاوت مى کنند، ولى مورد لعن قرآن هستند(2)!
زیرا به دستورات این نسخه شفابخش آسمانى عمل نمى کنند; آن ها هنگامى که آیات مربوط به غیبت را مى خوانند، در حالى که خود غیبت مى کنند مورد لعن این آیات قرار مى گیرند!
هنگامى که آیات مربوط به ربا را قرائت مى کنند، در حالى که آلوده به این گناه بزرگ و کثیف هستند، مورد لعن آیات ربا واقع مى شوند!
و همچنین در سایر آیاتى که به آن عمل نمى کنند.
🔸️«تدبّر» از ریشه «دَبْر» (بر وزن ابر) گرفته شده و به معناى عاقبت اندیشى است،
تلاوت کننده قرآن هنگام تلاوت آیات شریفه باید به عاقبت کسانى که آیات تلاوت شده در مورد آن ها سخن مى گوید بیندیشد
که قرائت یک آیه همراه با تدبّر از یک ختم قرآن بى تدبّر ارزشمندتر است!
🔸️در جمله سوم مى فرماید: «عبادت بدون تفکّر هم فایده اى ندارد».
آیا هنگامى که در مقابل پروردگار مى ایستیم و آیات بلند و پرمحتواى سوره حمد را مى خوانیم،
در معانى آن آیات تفکّر مى کنیم؟ وقتى به (اِیّاکَ نَعْبُدُ وَ اِیّاکَ نَسْتَعینُ)مى رسیم، نگاهى به قلب خویش کنیم
و ببینیم آیا حقیقتاً فقط خدا را مى پرستیم و فقط از او کمک مى گیریم؟
یا هواى پرستى، مال پرستى، مقام پرستى در کُنج دل ما جایى براى پرستش خدا نگذارده است!؟
هنگامى که به تشهّد مى رسیم و به یگانگى خداوند شهادت مى دهیم، سرى به قلب خویش بزنیم و ملاحظه کنیم که آیا هیچ بتى در خانه قلب ما وجود ندارد، یا این خانه خدا به اشغال انواع بت ها در آمده است؟
آرى باید عبادت همراه با تفکّر باشد، چرا که یک عبادت همراه با تفکّر مى تواند سرنوشت ما را متحوّل و دگرگون نماید.
------------------------
📚پی نوشت:
1. اصول کافى، کتاب فضل العلم، باب صفة العلماء، حدیث سوم.
2. میزان الحکمة، باب 2311، حدیث 16250، (جلد 8، صفحه 90).
https://eitaa.com/moballeghan
💐🍀💐🍀