🏴🌴🌴🌴
💛 برگی از عبرت های تاریخ
بستگان ناشایست امام (ع):
♦️جعفر، یکی از فرزندان حضرت امام علی بن محمد الهادی(ع)، برادر حضرت امام حسن عسکری(ع) و عموی حضرت حجه ابن الحسن مهدی موعود(عج) است که در سال 226 قمری متولد شد.
♦️او گرچه دوران کودکی و نوجوانی خود را تحت تربیت امام معصوم و در بیت عصمت سپری کرد و بخوبی با تعالیم خاندان وحی آشنا بود، اما در آستانه ی جوانی به معاشرت با برخی کارگزاران حکومت عباسی مبتلا شده و نفوذ عناصر قدرت طلب و فاسد دربار عباسی در جعفر، اندک اندک، کار او را به جایی رساند که آشکارا از ساده زیستی و ارزشهای خاندان امامت دور شده و روشی بر خلاف پدر بزرگوارش را در پیش گرفت و حس دنیاطلبی و قدرت خواهی تا آنجا در وی قوت گرفت که در هنگام شهادت پدرش حضرت امام هادی(ع)، ادعای امامت کرد، اما بدلیل جایگاه رفیع برادرش حضرت امام حسن عسکری(ع) و شناخت و بصیرت شیعیان، ادعای او چندان مورد توجه قرار نگرفت.
♦️جعفر که خود را سهیم در خاندان امامت می دانست، بعد از شهادت برادرش امام عسکری(ع) نیز بلافاصله ادعای امامت کرد و با حمایت کارگزاران عباسی و پولهای دربار، عده ای را نیز به سوی خود جذب نمود اما در هنگامی که خود را آماده ی اقامه ی نماز بر پیکر امام عسکری(ع) کرده بود، به یکباره، خورشید نورانی وجود مقدس امام عصر(ع) بر پیکر پدر خویش حاضر شده و ردای جعفر را کشیده و فرمود: ای عمو ! پس بایست که من سزاوارترم به نماز بر پدر خود از تو . و جعفر از نفوذ معنوی کلام حضرت مهدی(عج) عقب ایستاد و رنگش متغیر شد. و بدین ترتیب، حضرت امام عصر(عج) بر پدر بزرگوار خود نماز خواندند.
♦️با این وجود، جعفر دست از توطئه بر نداشت و ضمن تحریک حکومت عباسین برای حمله به منزل امام یازدهم و دستگیری امام عصر(عج)، با ادعای وراثت خاندان امامت و کمک کارگزاران عباسی، اموال امام عسکری(ع) را نیز تصرف نمود و البته چند سال بعد در سن 47 سالگی در نهایت انزوا پشیمانی و توبه درگذشت.
💢ماجرای جعفر کذاب، نمونه ای دیگر از تشابهات تاریخی همچون پسر نوح(ع) و برادران یوسف(ع) و ابولهب و... است که برای همه ی اهل بصیرت، حامل این پیام مهم است که اصل و نسب و انتساب به خانواده ی بزرگان، گرچه می تواند یک امتیاز و مایه ی افتخار باشد، اماشرط کافی برای فلاح و رستگاری افراد، تمسک به روش خوبان و دوری از ناپاکان و مفسدین و فتنه گران است.
فاعتبروا یا اولی الالباب...
@NodbehRahimabad
🌾🌴🌾🌴🌾
🍀🌴🍀🌴
🔸️نماز شب:
⚘قالَ الرِّضا عليه السلام
عَـلَيْكُمْ بِصَـلاةِ اللَّيْلِ
فَما مِنْ عَـبْدٍ يَقُومُ آخِرَ اللَّيْلِ
فَيُصَـلِّى ثَمانَ رَكَعاتٍ
وَ رَكْعَـتَىِ الشَّفْـعِ وَ رَكْعَةَ الْـوَتْرِ
وَاسْتَغْـفَرَ اللّهَ فـى قُنُوتِهِ سَبْـعينَ مَرَّةً
🔸️اِلاّ، اُجيرُ مِنْ عَـذابِ الْقَـبْرِ،
🔸️وَمِنْ عَـذابِ النّارِ،
🔸️وَمُـدَّلَهُ فِى عُمْرِهِ،
🔸️وَوُسِّعَ عَلَيْهِ فِى مَعِيْشَتِهِ،
🔸️ ثُمَّ قالَ عليه السلام;
اِنَّ الْبَيَـوتَ الَّتى يُصَـلّى فِيـها بِاللَّيْلِ يَـزْهَرُنُورُها لاَِهْلِ السَّماءِ
كَما يَزْهَرُ نُورُ الْكَواكِبِ لاَِهْلِ اْلاَرْضِ. ;
امام رضا عليه السلام فرمود:
بر شما باد به نماز شب،
هيچ بنده اى نيست كه آخر شب بيدار شود
و هشت ركعت نماز شب و دو ركعت نماز شفع و يك ركعت نماز وتر بخواند
و در قنوت آن هفتاد بار استغفار كند
🔸️مگر اينكه خداوند او را از عذاب قبر و آتش پناه داده
🔸️و عمر او را طولانى كرده،
🔸️ به زندگى او گشايش خواهد داد.
🔸️سپس امام عليه السلام فرمود;
خانه هائى كه در آنها نماز شب خوانده مى شود
نورش براى اهل آسمان مى درخشد همانطور كه نور ستارگان براى مردم زمين مى درخشد.
بحارالأنوار، ج87، ص161 .
⚘💐⚘💐
⚘🌼⚘🌼
🔸قانون اولیه خدا در پخش روزی:
🌼وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْاْ فىِ الْأَرْضِ وَ لَكِن یُنزَِّلُ بِقَدَرٍ مَّا یَشَاءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِیرُ بَصِیرٌ(27- شوری)
اگر خداوند روزى را براى بندگانش وسعت بخشد، در زمین طغیان مى كنند ولى به اندازهاى كه مشیت او اقتضاء کند نازل مى كند زیرا او به حال بندگانش آگاه و بیناست.
🔸️كلمه «قَدَر» به معناى كمیت و حجم هر چیز است.
پس این كه مى فرماید:«وَ لكِنْ یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما یَشاءُ» به این معنا است که خداى تعالى هر چیز را به كمیت و حجم و مقداری که مشیتش اقتضاء کند نازل مى كند.
معناى آیه شریفه این است:
اگر خداى تعالى رزق همه بندگان خود را وسعت بدهد و همه سیر شوند،
شروع به ظلم كردن در زمین مى كنند؛ چون طبیعت مال این است كه وقتى زیاد شد طغیان و استكبار مى آورد، همچنان كه در سوره علق فرموده:
«إِنَّ الْإِنْسانَ لَیَطْغى أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى؛
این انسان هنگامى كه احساس بى نیازى كند طغیان مى كند»(1) ( خود را مستقل
ببیند)طغیان می کند.
و به همین جهت خداوند متعال رزق را به اندازه نازل مى كند
و به هر كس به مقدارى معین روزى مىدهد؛
چون او به حال بندگان خود خبیر و بصیر است و مى داند كه هر یك از بندگانش استحقاق چه مقدار از رزق را دارد و چه مقدار از غنا و فقر، مفید به حال اوست؛
همان را به او مى دهد.(2)
🔸️یک سوال مهم در این بحث
چرا خدا به کسانی که با داشتن مال بیشتر گناه و ظلمشان هم افزون می شود باز هم مال و ثروت می دهد؟
🔸️علامه طباطبایی(ره) در پاسخ به این سوال می نویسد:
این آیه بیانگر قانون اولیه خدا در توزیع ارزاق بین بندگانش است
که حال هر کس را می بیند و به او روزی می دهد؛
اما قوانین دیگری نیز دارد که در عالم حاکم است؛ یکی از آن قوانین قانون ابتلاء و امتحان است(3)
و دیگری قانون مکر و استدراج(4) است.(5)
این دو قانون سبب می شود که خدا به کسانی که در سوال مطرح شد با وجود کفر و طغیان باز هم مال و ثروت عطا کند.
🔸️این بحث نقطه مقابلی هم دارد و آن اینکه چرا برخی حتی به مقدار رفع ضروریات هم از رزق و روزی الهی بی نصیبند؟
که در پاسخ می توان به دو قانون الهی اشاره کرد؛
یکی همان قانون ابتلاء و امتحان و دیگری قانون اثر گناه(6)
که برخی با عمل خود مانند ظلم به دیگری یا ظلم پذیری چنین نتیجه ای را برای خود رقم زده اند.
-----------------------------
(1) آیات 6-7 سوره علق
(2) المیزان، ج18، ص56
(3) إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَ أَوْلَادُكمُْ فِتْنَةٌ وَاللهُ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ (15- تغابن)
(4) سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ وَ أُمْلِی لَهُمْ إِنَّ كَیْدِی مَتِینٌ (183- اعراف)
(5) المیزان ج18 ص56
(6) إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ (11- رعد) ؛ وَ مَا أَصَبَكُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَیْدِیكمُْ وَ یَعْفُواْ عَن كَثِیرٍ(30- شوری)
https://eitaa.com/moballeghan
🌴🍀🌴🍀🌴
💛⚘💛
⚘عَنْ أبى الْحَسَنِ الرِّضا عليه السلام
قالَ:
إنّا قَوْمٌ لانَسْتَخْدِمُ أضْيافَنا. ;
امام رضا عليه السلام فرمود
ما اهل بيت، گروهى هستيم كه از ميهمانان كار نمى كشيم.;
كافى 6 : 283 ح 2
🍀💐🍀💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر روازاده:♨️♨️
قتل حدود صدهزار جنین نخبه وپذیرش انواع مرضها با نمک ید دار ومایع ظرفشوئی و راهکار صحیح:
⚘⚘⚘
🍀🌴🍀🌴
🔸️رَجاءُ بْنُ أَبى الضّحاكِ قالَ
⚘ كانَ الرِّضا عليه السلام إِذا أَصْبَحَ صَلّى الْغَداةَ فَـإِذا سـَلَّمَ جَـلَسَ
فى مُصَـلاّهُ يُسَبِّحُ اللّه َ وَيَحْمَدُهُ
وَيُكَبِّرُهُ وَيُهَلِّلُهُ وَيُصَلّى عَلىَ النَّـبِىِّ
وَالِهِ حَتّى تَطْلِعَ الشَّـمسُ… ;
رجاء ابن ابى ضحّاك
[فرمانده مأموران مأمون براى آوردن امام رضا عليه السلام
در ضمن شرح عبادتهاى شبانه روزى امام]مى گويد:
امام رضا عليه السلام هنگامى كه صبح مى كرد نمازرا مى خواند،
پس از سلام در جايگاه نماز مى نشست
و به تسبيح و حمد و تكبير و تهليل خدا مشغول مى شد،
و به پيامبر و آل او صلوات مى فرستاد تا اينكه خورشيد طلوع مى كرد.
اين سيره، درباره امامان ديگر هم
نقل شده و آنان، شيعه را هم توصيه كرده اند كه فرصت خاص بين طلوع فجر و طلوع خورشيد را مغتنم بشمارند و به عبادت و ذكر بپردازند
و از خواب اين موقع بپرهيزند
كه خفتن در بين الطّلوعين، ناپسند است.;
بحارالانوار 49: 92
⚘💐⚘💐
💛⚘💛⚘
🔸بندگان خدا! از رحمت او مأیوس نشوید:
🔸️قُلْ یَاعِبَادِىَ الَّذِینَ أَسْرَفُواْ عَلىَ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ
إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا
إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ(53- زمر)
بگو: اى بندگان من كه [با ارتكاب گناه]
بر خود ستم کرده اید!
از رحمت خدا نومید نشوید که یقیناً
خدا همه گناهان را مى آمرزد زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.
🔸️خداوند متعال در این آیات راه بازگشت را توأم با امیدوارى به روى
همه گنه كاران مى گشاید و با لحنى آكنده از نهایت لطف و محبت آغوش رحمتش را به رویشان باز كرده و
فرمان عفو آنها را صادر نموده است.
دقت در تعبیرات این آیه نشان
مى دهد كه از امیدبخشترین آیات
قرآن مجید نسبت به همه گنهكاران
است.
فراگیری و گستردگى آن به حدى
است كه طبق روایتى امیر مؤمنان
على علیه السلام فرمود:
در تمام قرآن آیه اى وسیعتر از این
آیه نیست.(1)
🔸️دو نکته مهم:
🌼1. با استناد به جمله « إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا» ثابت می شود که خداوند هر گناهی اعم از صغیره و کبیره را بخشیده و مشمول غفران خود می کند.
🌼2. با مقایسه این آیه با آیه 48 سوره نساء که می فرماید:
«إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَكَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ یَشاءُ؛ خداوند شرك را نمى بخشد،
اما كمتر از آن را براى هر كس كه بخواهد مى بخشد.» فهمیده می
شود که بخشش در آیه مورد بحث
در صورتی است که گنهکار توبه کرده باشد که اگر فرد گنهکار به واقع توبه
کرد وعده خدا در حقش عملی شده
و گناه او هر چه که باشد بخشیده می شود حتی اگر شرک باشد؛
اما اگر توبه ای در کار نبود خدا
ممکن است از برخی گناهان او
در گذرد که بی تردید شرک جزء
آنها نخواهد بود.(2)
---------------------------------
(1) برای مطالعه بیشتر به مقاله «بخشش؛ بدون توبه» رجوع کنید
(2) التحقیق فی كلمات القرآن الكریم ج5، ص271
https://eitaa.com/moballeghan
💐🍀💐🍀💐
❇️⚘دعایی که پیامبر(ص) نپسندید:
🔸️ آیه: رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ / بقره/201
پروردگارا به ما در دنیا (نیکی) عطا کن و در آخرت نیز (نیکی) مرحمت فرما! و ما را از عذابِ آتش نگاهدار
🔸️ حکایت؛ پیامبر مهربان صلیاللهعلیهوآله که همواره جویای حال یاران خود میشد، دریافت که یکی از یارانش بیمار و بستریشده است.
به عیادت او رفت و بر بالینش نشست. پس از احوالپرسی، بیمار گفت:
یا رسولالله! نماز مغرب را با شما به جماعت خواندم، شما سوره قارعه را در نماز خواندید، من آنچنان تحت تأثیر قرار گرفتم که به خدا عرض کردم اگر در نزد تو گناهکارم، طاقت عذاب آخرت را ندارم،
در همین دنیا مرا عذاب کن. اکنون ای رسول خدا میبینی که دعایم اجابت شده و بیمار شدهام.
پیامبر فرمود:
دعای درستی نکردهای، میبایست در دعا به پیروی از قرآن کریم بگویی:
ربَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ بقره/201
«پروردگارا به ما در دنیا نیکی عطا کن و در آخرت نیز نیکی مرحمت فرما! و ما را از عذابِ آتش نگاهدار).1
-------------------------------
📚1. با اقتباس و ویراست از کتاب هزار و یک حکایت
https://eitaa.com/moballeghan
💐🍀💐🍀
هدایت شده از 🍏طب شیعه🌿
#شستن_دستها
✍ پيامبر خدا (ص):
شستن دستها، پيش و پس از غذا،
شفايی براي تن و مايه بركت در روزی است...
📚دانشنامه احادیث پزشکی
☜【طب شیعه】
🍏 @tebshia20🌿
💐💚💐💚
🔸️استفاده از عطر:
⚘عَنْ أَبى الْحَسَنِ الرِّضا عليه السلام قالَ
اَلطيّبُ مِنْ أَخْلاقِ الْأَنْبِياءِ عليهم السلام.
از امام رضا عليه السلام نقل شده كه فرمود:
استعمال بوى خوش از اخلاق پيامبران است.
توضيح; از جلوه هاى زندگى خوب، نشاط روحى و صفا و صميميّت است. بعضى از كارها و صفات، مثل آلودگى بدن و لباس، بوى بد، قيافه عبوس، روابط را تيره مى سازد.
بعضى از اوصاف هم مثل خوشبويى و خوشرويى، صميميّت و صفا مى آورد. پيامبران پيوسته معطّر بودند
و از بوى خوش استفاده مى كردند و اين عاملى براى جاذبه آنان بود.
پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله نيز به عطريّات زياد اهميّت مى داد و آنچه را در اين راه خرج شود،
اسراف نمى دانست.;
كافى 6 : 51 ح 1
⚘🌸⚘🌸
💚💐💚💐
⚘ امنیت و آرامش خانواده:
🔸 ذات اقدس الهی كه خالق همه است فرمود:
﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیها﴾.[1]
🔸️ این زندگی كه به لطف الهی سامان می پذیرد، یك سلسله مسئولیت هایی به عهده مرد است و یك سلسله مسئولیت ها به عهده زن كه هر دو این زندگی را سامان ببخشند و صاحب فرزندان_
صالح بشوند.
🔸️ آنچه كه به عهده مرد است مدیریت است، تأمین هزینه است، تأمین مسكن است، تأمین نیازهای همسر است و مانند آن كه فرمود:
﴿وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ﴾[2]
🔸️ و اما آنچه كه به عهده زن هست و از_مرد_ساخته_نیست آن است كه مرد باید مسكن تهیه كند ولی زن باید #سكینت_و_آرامش را تهیه كند
. فرمود: ﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیها﴾
تا سكونت و آرامش زندگی به وسیله خانم منزل فراهم بشود. مسكن را مرد تهیه می كند، هر پرنده یك آشیانهای دارد آن مهم نیست، اما سكینت و آرامش مهم است این به دست مرد نیست به دست زن است. مادر هست كه می تواند داخله منزل را مدیریت كند و آرامش را در منزل حفظ كند و بچه ها را زیر پر بگیرد.
فرمود: ﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیها﴾،
🔸️ خب این نگاه كجا نگاه غرب كجا؟! پس مسكن داریم و سكینت، تهیه مسكن به عهده شوهر است تهیه سكینت و آرامش و وقار و امنیت به عهده خانم است؛ این #عظمت_منزل است!
🔸 اصل دیگر از اصول خانوادگی آن است كه بالأخره جهیزیه یك مقداری مهریه هم یك مقداری اینها یك امر عادی است،
اما آنچه كه عنصر محوری تشكیل خانواده است دو چیز است؛ نه جهیزیه است نه مهریه، جهیزیه و مهریه یك امر عادی است كه همه دارند بالأخره، آن دو عنصر محوری كه اساس تشكیل خانواده است این است كه
﴿وَ جَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً﴾؛[3]
یعنی این دو عنصر است كه خانواده را حفظ می كند انسان را پدر خوب، مادر خوب و دارای فرزندان صالح میكند؛
آن دو عنصر یكی #دوستی_عاقلانه است و #گذشت_از_لغزش دیگری
﴿وَ جَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً﴾.
مودّت و دوستی اگر بر اساس غریزه و جوانی باشد آن طوری كه در غرب است همین كه سن یك مقداری بالا آمده و آن غریزه جوانی اُفت كرده علاقه زن و شوهر كم می شود، طلاق ـ معاذ الله ـ زیاد می شود؛
اما اگر مودّت و دوستی بر اساس #عقل_و_ایمان باشد، هرچه سن بالاتر می آید، عقل كامل تر می شود، ایمان كامل تر می شود و علاقه بیشتر می شود.
------------------------------------
[1]. سوره روم، آیه21.
[2]. سوره نساء، آیه19.
[3]. سوره روم، آیه ۲۱
بیان از حضرت آیت_الله جوادی_آملی
تاریخ: 1390/01/12
🆔 @a_javadiamoli_doross
💐⚘💐⚘💐
هدایت شده از افق حوزه
💎 صقربن دلف گوید: از سرورم امام هادى علیهالسلام شنیدم که فرمود: هر که به درگاه خداوند نیازى دارد، قبر جدم امام رضا علیهالسلام در طوس را بدینسان زیارت نماید که نخست غسل کند، در بالاسر دو رکعت نماز بگزارد و در قنوت حاجت خویش را بر زبان آورد... اگر در خواستهاش معصیت یا بریدن از خویشان نباشد، مستجاب خواهد شد..
📚 عیون اخبارالرضا علیهالسلام /2/262
🔰 @ofogh_howzah
💚🌴💚🌴
🔸️حُسن ظن به خدا:
⚘امام رضا عليه السلام :
🔸️مَنْ حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللّه ِ كانَ اللّه ُ عِنْدَ ظَـنِّهِ بِهِ
🔸️وَ مَنْ رَضىَ بِالْقَليلِمِنَ الرِّزْقِ قَبِلَ اللّه ُ مِنْهُ الْيَسيرَ مِنَ الْعَمَلِ
🔸️وَ مَنْ رَضىَ بِالْيَسيرِ مِنَ الْحَلالِخَفَّت مَؤُونَتُهُ وَ تَنَعَّمَ اَهْلُهُ ،
🔸️ وَ بَصَّرَهُ اللّه ُ داءَ الدُّنيا وَ دَواءَها ،
🔸️وَ اَخْرَجَهُ مِنْها سالِمااِلى دارِ السَّلامِ ؛
🍀🍀🍀
امام رضا عليه السلام فرمود :
🔸️هر كس به خدا خوش گمان باشد، خداوند مطابقِ گمان او، با وى رفتار
مى كند
🔸️و هركس به روزىِ كم راضى باشد، خداوند عمل كم را از او مى پذيرد
🔸️و هركس به روزىحلال اندك خشنود باشد، هزينه زندگى اش سبك مى شود و خانواده اش در نعمتخواهند بود
🔸️و خداوند، او را از بيمارى و درمان دنيا آگاه مى كند
🔸️و به سلامت، از دنيا بهخانه سلامت (آخرت) بيرون مى بَرد.
كافى ، ج 8 ، ص 347، ح 546
⚘💐⚘💐
⚘ امام علی علیه السلام فرمودند:
🔸️ اَلا لا خَیْرَ فى عِلْم لَیْسَ فیهِ تَفَهُّمٌ،
🔸️اَلا لاخَیْرَ فى قِرائَة لَیْسَ فیها تَدَبُّرٌ،
🔸️ ۹اَلا لاخَیْرَ فى عِبادَة لا فِقْهَ فیها؛
آگاه باشید! علمى که در آن فهم نباشد فایده اى ندارد. بدانید! قرائت قرآن اگر همراه با تدبّر و اندیشه (در معانى آن) نباشد بى فایده است. آگاه باشید! عبادتى که در آن تفکّر و اندیشه نباشد خیرى ندارد(1).
🔸️شرح حدیث:
سؤال: در جمله اوّل مى خوانیم: «علمى که در آن فهم نباشد خیرى ندارد» مگر مى شود علم و دانشى بدون تفهّم حاصل گردد؟
پاسخ: بله، بسیار است علم و دانش هایى که حاصل آن تنها ذخیره کردن مشتى دانستنى ها و قواعد یا فورمول هاى خشک است که صاحب آن، در آن تفکّر نمى کند و به نتیجه آن نمى اندیشد. دانشمندى که توانست هسته اتم را بشکافد و این نیروى عظیم را آزاد کند، براى چه هدفى این کار را کرد؟
آیا هدفش نابودى همه موجودات زنده و از بین بردن تمام آثار حیات و زندگى در شهر «ناکازاکى» و «هیروشیماى» ژاپن بود، که هنوز هم بعد از ده ها سال متأسّفانه آثار شوم آن موجود است!؟
یا منظورش تولید نیروگاه هاى برق بود، تا به وسیله آن جهان را روشن کند و چرخ هاى کارخانجات را به گردش درآورد و استفاده هاى مثبت فراوان دیگر از آن بشود؟
متأسّفانه بسیارى از دانشمندان مادّى در علوم و دانش هاى خویش تفهّم ندارند، بدین جهت دنیا تبدیل به ظلمتکده اى مى گردد.
دنیایى که دانشمندان آن هدفى جز لذّات مادّى ندارند و براى آن ها تفاوتى نمى کند که با اختراعات و اکتشافات آن ها کارخانجات داروسازى فعّال شود یا کارخانجات بمب سازى، بلکه هر کدام درآمد بیش ترى عاید آن ها کند
و دلارهاى فزون ترى به جیب آن ها سرازیر نماید، همان را ترجیح مى دهند! چنین دنیایى حقیقتاً ظلمتکده و چنان دانشى در حقیقت زیانبار است!
🔸️در جمله دوم مى خوانیم: «آگاه باشید تلاوت قرآن اگر توأم با اندیشه نباشد سودى ندارد»
آرى، بسیارند کسانى که قرآن تلاوت مى کنند، ولى مورد لعن قرآن هستند(2)!
زیرا به دستورات این نسخه شفابخش آسمانى عمل نمى کنند; آن ها هنگامى که آیات مربوط به غیبت را مى خوانند، در حالى که خود غیبت مى کنند مورد لعن این آیات قرار مى گیرند!
هنگامى که آیات مربوط به ربا را قرائت مى کنند، در حالى که آلوده به این گناه بزرگ و کثیف هستند، مورد لعن آیات ربا واقع مى شوند!
و همچنین در سایر آیاتى که به آن عمل نمى کنند.
🔸️«تدبّر» از ریشه «دَبْر» (بر وزن ابر) گرفته شده و به معناى عاقبت اندیشى است،
تلاوت کننده قرآن هنگام تلاوت آیات شریفه باید به عاقبت کسانى که آیات تلاوت شده در مورد آن ها سخن مى گوید بیندیشد
که قرائت یک آیه همراه با تدبّر از یک ختم قرآن بى تدبّر ارزشمندتر است!
🔸️در جمله سوم مى فرماید: «عبادت بدون تفکّر هم فایده اى ندارد».
آیا هنگامى که در مقابل پروردگار مى ایستیم و آیات بلند و پرمحتواى سوره حمد را مى خوانیم،
در معانى آن آیات تفکّر مى کنیم؟ وقتى به (اِیّاکَ نَعْبُدُ وَ اِیّاکَ نَسْتَعینُ)مى رسیم، نگاهى به قلب خویش کنیم
و ببینیم آیا حقیقتاً فقط خدا را مى پرستیم و فقط از او کمک مى گیریم؟
یا هواى پرستى، مال پرستى، مقام پرستى در کُنج دل ما جایى براى پرستش خدا نگذارده است!؟
هنگامى که به تشهّد مى رسیم و به یگانگى خداوند شهادت مى دهیم، سرى به قلب خویش بزنیم و ملاحظه کنیم که آیا هیچ بتى در خانه قلب ما وجود ندارد، یا این خانه خدا به اشغال انواع بت ها در آمده است؟
آرى باید عبادت همراه با تفکّر باشد، چرا که یک عبادت همراه با تفکّر مى تواند سرنوشت ما را متحوّل و دگرگون نماید.
------------------------
📚پی نوشت:
1. اصول کافى، کتاب فضل العلم، باب صفة العلماء، حدیث سوم.
2. میزان الحکمة، باب 2311، حدیث 16250، (جلد 8، صفحه 90).
https://eitaa.com/moballeghan
💐🍀💐🍀
🌴💚💚💚
رسول خدا صلی الله علیه و آله:
تَتَنَعَّمُ اُمّتی فی زَمَنِ المَهدیِّ
نِعْمَةً لَمْ یُنْعَمُوا مِثْلَها قَطُّ؛
پیامبر صلی الله علیه واله فرمود:
امّت من در زمان ظهور حضرت
مهدی علیه السلام به نعمتهایی
دسترسی پیدا میکنند که در
هیچ زمانی به آن نرسیده اند. [۱]
خواهی آمد ای سوار سبزپوش لحظه هایم را بهاری میکنی
با نگاه خویش در متن زمین عشق را هر لحظه جاری میکنی
ص: ۳۸ از کتاب چهل حدیث
---------------
[۱]: ۱. معجم الاوسط، ج ۵، ص ۳۱۱.
💐🍀💐🍀💐
💛🌾🌾🌾
⚘ موعود موجود:
🔸 اصل اینكه بشر امیدوار است یك آینده خوبی باشد كه جز عدل و احسان چیزی حكومت نكند،
این در درون همه هست؛ [البته] یك مقدار محققانه تر و علمی تر در فطرت مسلمان ها هست.
اما اینها به دنبال مهدی منتظر و مهدی موعودند، نه مهدی_موجود_موعود!
خصیصه شیعه است این است كه مهدی موجود موعود (علیهم الصلاة و علیهم السلام) است؛
اگر موجود موعود است، ما غیر از انتظار و غیر از امید، مسئله مراقبه و مرابطه هم داریم.
🔸 دیگران امیدوارند كه در پایان زندگی روزگار یك عصری برسد كه :عدل و احسان حكومت بكند؛
این را خیلی ها در انتظارش به سر می برند، اینها منتظر مهدی موعودند.
ما كه منتظر ظهور مهدی موجود موعود (سلام الله علیه) هستیم،
غیر از انتظار و امید، یك مسئله ای است به نام
مراقبه كه ما داریم و آنها ندارند، یك مسئله ای به نام مرابطه
كه ما داریم و آنها ندارند. اگر معتقدیم كه یك شخصی است ـ امام زمان ـ و ما با او باید تعهد بسپاریم،
ولی ماست و زنده است، باید مراقب باشیم كه خلاف نكنیم،
چون او می بیند! اینكه فرمود
﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَ المُؤْمِنُونَ﴾[1]
كه بر ائمه (علیهم السلام) تطبیق شده است؛
هركاری كه ما می كنیم خدا می بیند، پیغمبر می بیند و ائمه می بینند،
وجود مبارك حضرت هم می بیند!
باید مواظب گفتارمان، رفتارمان، نوشتارمان، سیره و سنتمان باشیم؛
این برای مراقبه است،
چون بالأخره از او كمك می خواهیم، پس باید مراقب باشیم كه خلافی عمل نكنیم.
غیر از مراقبه مسئله مرابطه هم هست؛ مراقبت این است كه خلاف نكنیم،
اما مرابطه این است كه گذشته از اینكه خلاف نكنیم،
خودمان را [به حضرت] نزدیك بكنیم، كمك بگیریم
و ۵فیض بگیریم؛ نه اینكه همیشه مواظب باشیم كه نلغزیم!
بلكه رابطه برقرار كنیم كه او دست
ما را بگیرد! ذیل این آیه كریمه
﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا﴾،[2]
آنجا این حدیث شریف هست كه:
«وَ رابِطُوا إِمَامَكُمُ الْمُنْتَظَرَ»،[3]
مرابطه برقرار كنیم!
-------------------------------
[1]. سوره توبه، آیه105.
[2]. سوره آل عمران، آیه200.
[3]. الغیبة للنعمانی، النص، ص 27؛ «...عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی الْبَاقِرِ ع فِی مَعْنَى قَوْلِهِ تَعَالَى یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا قَالَ اصْبِرُوا عَلَى أَدَاءِ الْفَرَائِضِ وَ صابِرُوا عَدُوَّكُمْ وَ رابِطُوا إِمَامَكُمُ الْمُنْتَظَرَ».
_____
بیان از حضرت آیت_الله جوادی_آملی
تاریخ: 1383/06/31
🆔 @a_javadiamoli_doross
💐🍀💐🍀💐
🌴🌾🌾🌾
۱. وعده حتمی خداوند :
رسول خدا صلی الله علیه و آله:
مَعاشِرَ النّاسِ! أبْشِرُوا بِالْفَرَجِ،
فإنَّ وَعْدَ اللّه ِ حَقٌّ لا یُخْلَف
وَ قَضاؤهُ لا یُرَدُّ؛
رسولخدا صلی الله علیه واله فرمود:
ای مردم! مژده باد به فرج!
همانا وعده الهی راست
و تخلّف ناپذیر است
و تقدیر الهی برنمی گردد. [۱]
---------------
[۱]: ۱. منتخب الأثر، ص ۱۵۵.
💐🍀💐🍀💐
🌾🌸🌾🌸
⚘الإمامُ الرِّضا عليه السلام
إنَّ لِلقُلوبِ إقبالاً و إدبارا ،
و نَشاطا و فُتورا ،
فإذا أقبَلَت بَصُرَت و فَهِمَت ،
و إذا أدبَرَت كَلَّت و مَلَّت ،
فَخُذُوها عِندَ إقبالِها و نَشاطِها ،
و اترُكُوها عِندَ إدبارِها و فُتورِها .
امام رضا عليه السلام فرمودند:
همانا دلها را رويكردى است و روى گردى، نشاطى است و ضعفى.
پس هر گاه رو كنند، با فهم و بصيرت شوند و هر گاه پشت كنند، خسته و ملول گردند.
بنا بر اين، به هنگام روى آورى و نشاطشان، به آنها چنگ زنيد [و در عبادات به كارشان كشيد]
و به هنگام روي گردانى و ضعفشان، آنها را به حال خود رها سازيد.
بحار الأنوار : 78/353/9.
🌴🌸🌴🌸
🌸⚘🌸⚘
سَمِعتُ أبَاالحَسَن عليه السلام
يَقُولُ:
لَوْ اَنَّ النّاسَ قَصَدُوا فِى الطَّعامِ لاَسْتـَقـامَتْ اَبـْدانـُهُمْ.
عمرو بن ابراهيم گويد: شنيدم كه
امام كاظم عليه السلام مى فرمود:
اگر مردم در خوراك، ميانه روى داشته باشند، بدنهـايشان اسـتوار و سـلامت
مى شود.
محاسن برقى، ص 439.
🌴🍀🌴