eitaa logo
حکمت
146 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
2.4هزار ویدیو
11 فایل
حکمت های قرآنی و حکایات و احادیث حکمت آمیز ائمه اطهار (علیهم السلام) و اطلاعات مفید روز
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از افق حوزه
💎 صقربن دلف گوید: از سرورم امام هادى‌ علیه‌السلام شنیدم که فرمود: هر که به درگاه خداوند نیازى دارد، قبر جدم امام رضا‌ علیه‌السلام در طوس را بدین‌سان زیارت نماید که نخست غسل کند، در بالاسر دو رکعت نماز بگزارد و در قنوت حاجت خویش را بر زبان آورد... اگر در خواسته‌اش معصیت یا بریدن از خویشان نباشد، مستجاب خواهد شد.. 📚 عیون اخبارالرضا‌ علیه‌السلام /2/262 🔰 @ofogh_howzah
هدایت شده از حکمت
❄️ایمن در زمستان ✍امام رضا (علیه‌السلام) میفرمایند: هر کس میخواهد در زمستان سرما خورده نشود ، هر روز سه لقمه عسل با مومِ آن بخوردو گل نرگس ببوید، زیرا که از سرماخوردگی ایمن میکند؛ سیاه دانه نیز چنین است . 📚بحارالانوار؛ج۶۲،ص۳۲۴ ☜【طب شیعه】 🍏 @tebshia20🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚🌴💚🌴 🔸️حُسن ظن به خدا: ⚘امام رضا عليه السلام : 🔸️مَنْ حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللّه ِ كانَ اللّه ُ عِنْدَ ظَـنِّهِ بِهِ 🔸️وَ مَنْ رَضىَ بِالْقَليلِمِنَ الرِّزْقِ قَبِلَ اللّه ُ مِنْهُ الْيَسيرَ مِنَ الْعَمَلِ 🔸️وَ مَنْ رَضىَ بِالْيَسيرِ مِنَ الْحَلالِخَفَّت مَؤُونَتُهُ وَ تَنَعَّمَ اَهْلُهُ ، 🔸️ وَ بَصَّرَهُ اللّه ُ داءَ الدُّنيا وَ دَواءَها ، 🔸️وَ اَخْرَجَهُ مِنْها سالِمااِلى دارِ السَّلامِ ؛ 🍀🍀🍀 امام رضا عليه السلام فرمود : 🔸️هر كس به خدا خوش گمان باشد، خداوند مطابقِ گمان او، با وى رفتار مى كند 🔸️و هركس به روزىِ كم راضى باشد، خداوند عمل كم را از او مى پذيرد 🔸️و هركس به روزىحلال اندك خشنود باشد، هزينه زندگى اش سبك مى شود و خانواده اش در نعمتخواهند بود 🔸️و خداوند، او را از بيمارى و درمان دنيا آگاه مى كند 🔸️و به سلامت، از دنيا بهخانه سلامت (آخرت) بيرون مى بَرد. كافى ، ج 8 ، ص 347، ح 546 ⚘💐⚘💐
⚘ امام علی علیه السلام فرمودند: 🔸️ اَلا لا خَیْرَ فى عِلْم لَیْسَ فیهِ تَفَهُّمٌ، 🔸️اَلا لاخَیْرَ فى قِرائَة لَیْسَ فیها تَدَبُّرٌ، 🔸️ ۹اَلا لاخَیْرَ فى عِبادَة لا فِقْهَ فیها؛ آگاه باشید! علمى که در آن فهم نباشد فایده اى ندارد. بدانید! قرائت قرآن اگر همراه با تدبّر و اندیشه (در معانى آن) نباشد بى فایده است. آگاه باشید! عبادتى که در آن تفکّر و اندیشه نباشد خیرى ندارد(1). 🔸️شرح حدیث: سؤال: در جمله اوّل مى خوانیم: «علمى که در آن فهم نباشد خیرى ندارد» مگر مى شود علم و دانشى بدون تفهّم حاصل گردد؟ پاسخ: بله، بسیار است علم و دانش هایى که حاصل آن تنها ذخیره کردن مشتى دانستنى ها و قواعد یا فورمول هاى خشک است که صاحب آن، در آن تفکّر نمى کند و به نتیجه آن نمى اندیشد. دانشمندى که توانست هسته اتم را بشکافد و این نیروى عظیم را آزاد کند، براى چه هدفى این کار را کرد؟ آیا هدفش نابودى همه موجودات زنده و از بین بردن تمام آثار حیات و زندگى در شهر «ناکازاکى» و «هیروشیماى» ژاپن بود، که هنوز هم بعد از ده ها سال متأسّفانه آثار شوم آن موجود است!؟ یا منظورش تولید نیروگاه هاى برق بود، تا به وسیله آن جهان را روشن کند و چرخ هاى کارخانجات را به گردش درآورد و استفاده هاى مثبت فراوان دیگر از آن بشود؟ متأسّفانه بسیارى از دانشمندان مادّى در علوم و دانش هاى خویش تفهّم ندارند، بدین جهت دنیا تبدیل به ظلمتکده اى مى گردد. دنیایى که دانشمندان آن هدفى جز لذّات مادّى ندارند و براى آن ها تفاوتى نمى کند که با اختراعات و اکتشافات آن ها کارخانجات داروسازى فعّال شود یا کارخانجات بمب سازى، بلکه هر کدام درآمد بیش ترى عاید آن ها کند و دلارهاى فزون ترى به جیب آن ها سرازیر نماید، همان را ترجیح مى دهند! چنین دنیایى حقیقتاً ظلمتکده و چنان دانشى در حقیقت زیانبار است! 🔸️در جمله دوم مى خوانیم: «آگاه باشید تلاوت قرآن اگر توأم با اندیشه نباشد سودى ندارد» آرى، بسیارند کسانى که قرآن تلاوت مى کنند، ولى مورد لعن قرآن هستند(2)! زیرا به دستورات این نسخه شفابخش آسمانى عمل نمى کنند; آن ها هنگامى که آیات مربوط به غیبت را مى خوانند، در حالى که خود غیبت مى کنند مورد لعن این آیات قرار مى گیرند! هنگامى که آیات مربوط به ربا را قرائت مى کنند، در حالى که آلوده به این گناه بزرگ و کثیف هستند، مورد لعن آیات ربا واقع مى شوند! و همچنین در سایر آیاتى که به آن عمل نمى کنند. 🔸️«تدبّر» از ریشه «دَبْر» (بر وزن ابر) گرفته شده و به معناى عاقبت اندیشى است، تلاوت کننده قرآن هنگام تلاوت آیات شریفه باید به عاقبت کسانى که آیات تلاوت شده در مورد آن ها سخن مى گوید بیندیشد که قرائت یک آیه همراه با تدبّر از یک ختم قرآن بى تدبّر ارزشمندتر است! 🔸️در جمله سوم مى فرماید: «عبادت بدون تفکّر هم فایده اى ندارد». آیا هنگامى که در مقابل پروردگار مى ایستیم و آیات بلند و پرمحتواى سوره حمد را مى خوانیم، در معانى آن آیات تفکّر مى کنیم؟ وقتى به (اِیّاکَ نَعْبُدُ وَ اِیّاکَ نَسْتَعینُ)مى رسیم، نگاهى به قلب خویش کنیم و ببینیم آیا حقیقتاً فقط خدا را مى پرستیم و فقط از او کمک مى گیریم؟ یا هواى پرستى، مال پرستى، مقام پرستى در کُنج دل ما جایى براى پرستش خدا نگذارده است!؟ هنگامى که به تشهّد مى رسیم و به یگانگى خداوند شهادت مى دهیم، سرى به قلب خویش بزنیم و ملاحظه کنیم که آیا هیچ بتى در خانه قلب ما وجود ندارد، یا این خانه خدا به اشغال انواع بت ها در آمده است؟ آرى باید عبادت همراه با تفکّر باشد، چرا که یک عبادت همراه با تفکّر مى تواند سرنوشت ما را متحوّل و دگرگون نماید. ------------------------ 📚پی نوشت: 1. اصول کافى، کتاب فضل العلم، باب صفة العلماء، حدیث سوم. 2. میزان الحکمة، باب 2311، حدیث 16250، (جلد 8، صفحه 90). https://eitaa.com/moballeghan 💐🍀💐🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴💚💚💚 رسول خدا صلی الله علیه و آله: تَتَنَعَّمُ اُمّتی فی زَمَنِ المَهدیِّ نِعْمَةً لَمْ یُنْعَمُوا مِثْلَها قَطُّ؛ پیامبر صلی الله علیه واله فرمود: امّت من در زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام به نعمت‌هایی دسترسی پیدا می‌کنند که در هیچ زمانی به آن نرسیده اند. [۱] خواهی آمد ای سوار سبزپوش لحظه هایم را بهاری می‌کنی با نگاه خویش در متن زمین عشق را هر لحظه جاری می‌کنی ص: ۳۸ از کتاب چهل حدیث --------------- [۱]: ۱. معجم الاوسط، ج ۵، ص ۳۱۱. 💐🍀💐🍀💐
💛🌾🌾🌾 ⚘ موعود موجود: 🔸 اصل اینكه بشر امیدوار است یك آینده خوبی باشد كه جز عدل و احسان چیزی حكومت نكند، این در درون همه هست؛ [البته] یك مقدار محققانه تر و علمی تر در فطرت مسلمان ها هست. اما اینها به دنبال مهدی منتظر و مهدی موعودند، نه مهدی_موجود_موعود! خصیصه شیعه است این است كه مهدی موجود موعود (علیهم الصلاة و علیهم السلام) است؛ اگر موجود موعود است، ما غیر از انتظار و غیر از امید، مسئله مراقبه و مرابطه هم داریم. 🔸 دیگران امیدوارند كه در پایان زندگی روزگار یك عصری برسد كه :عدل و احسان حكومت بكند؛ این را خیلی‌ ها در انتظارش به سر می‌ برند، اینها منتظر مهدی موعودند. ما كه منتظر ظهور مهدی موجود موعود (سلام الله علیه) هستیم، غیر از انتظار و امید، یك مسئله ‌ای است به نام مراقبه كه ما داریم و آنها ندارند، یك مسئله ‌ای به نام مرابطه كه ما داریم و آنها ندارند. اگر معتقدیم كه یك شخصی است ـ امام زمان ـ و ما با او باید تعهد بسپاریم، ولی ماست و زنده است، باید مراقب باشیم كه خلاف نكنیم، چون او می ‌بیند! اینكه فرمود ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَ المُؤْمِنُونَ﴾[1] كه بر ائمه (علیهم السلام) تطبیق شده است؛ هركاری كه ما می ‌كنیم خدا می ‌بیند، پیغمبر می ‌بیند و ائمه می ‌بینند، وجود مبارك حضرت هم می‌ بیند! باید مواظب گفتارمان، رفتارمان، نوشتارمان، سیره و سنتمان باشیم؛ این برای مراقبه است، چون بالأخره از او كمك می‌ خواهیم، پس باید مراقب باشیم كه خلافی عمل نكنیم. غیر از مراقبه مسئله مرابطه هم هست؛ مراقبت این است كه خلاف نكنیم، اما مرابطه این است كه گذشته از اینكه خلاف نكنیم، خودمان را [به حضرت] نزدیك بكنیم، كمك بگیریم و ۵فیض بگیریم؛ نه اینكه همیشه مواظب باشیم كه نلغزیم! بلكه رابطه برقرار كنیم كه او دست ما را بگیرد! ذیل این آیه كریمه ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا﴾،[2] آنجا این حدیث شریف هست كه: «وَ رابِطُوا إِمَامَكُمُ الْمُنْتَظَرَ»،[3] مرابطه برقرار كنیم! ------------------------------- [1]. سوره توبه، آیه105. [2]. سوره آل عمران، آیه200. [3]. الغیبة للنعمانی، النص، ص 27؛ «...عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی الْبَاقِرِ ع‏ فِی مَعْنَى قَوْلِهِ تَعَالَى یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا قَالَ‏ اصْبِرُوا عَلَى أَدَاءِ الْفَرَائِضِ‏ وَ صابِرُوا عَدُوَّكُمْ‏ وَ رابِطُوا إِمَامَكُمُ الْمُنْتَظَرَ». _____ بیان از حضرت آیت_الله جوادی_آملی تاریخ: 1383/06/31 🆔 @a_javadiamoli_doross 💐🍀💐🍀💐
🌴🌾🌾🌾 ۱. وعده حتمی خداوند : رسول خدا صلی الله علیه و آله: مَعاشِرَ النّاسِ! أبْشِرُوا بِالْفَرَجِ، فإنَّ وَعْدَ اللّه ِ حَقٌّ لا یُخْلَف وَ قَضاؤهُ لا یُرَدُّ؛ رسولخدا صلی الله علیه واله فرمود: ای مردم! مژده باد به فرج! همانا وعده الهی راست و تخلّف ناپذیر است و تقدیر الهی برنمی گردد. [۱] --------------- [۱]: ۱. منتخب الأثر، ص ۱۵۵. 💐🍀💐🍀💐
🌾🌸🌾🌸 ⚘الإمامُ الرِّضا عليه السلام إنَّ لِلقُلوبِ إقبالاً و إدبارا ، و نَشاطا و فُتورا ، فإذا أقبَلَت بَصُرَت و فَهِمَت ، و إذا أدبَرَت كَلَّت و مَلَّت ، فَخُذُوها عِندَ إقبالِها و نَشاطِها ، و اترُكُوها عِندَ إدبارِها و فُتورِها . امام رضا عليه السلام فرمودند: همانا دلها را رويكردى است و روى گردى، نشاطى است و ضعفى. پس هر گاه رو كنند، با فهم و بصيرت شوند و هر گاه پشت كنند، خسته و ملول گردند. بنا بر اين، به هنگام روى آورى و نشاطشان، به آنها چنگ زنيد [و در عبادات به كارشان كشيد] و به هنگام روي گردانى و ضعفشان، آنها را به حال خود رها سازيد. بحار الأنوار : 78/353/9. 🌴🌸🌴🌸
🌸⚘🌸⚘ سَمِعتُ أبَاالحَسَن عليه السلام يَقُولُ: لَوْ اَنَّ النّاسَ قَصَدُوا فِى الطَّعامِ لاَسْتـَقـامَتْ اَبـْدانـُهُمْ. عمرو بن ابراهيم گويد: شنيدم كه امام كاظم عليه السلام مى فرمود: اگر مردم در خوراك، ميانه روى داشته باشند، بدنهـايشان اسـتوار و سـلامت مى شود. محاسن برقى، ص 439. 🌴🍀🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا