eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
582 عکس
155 ویدیو
29 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
📌دشواریهای اجرای عدالت 🔹دسته بندی ها در مسجد ما حکایت جالبی دارد. خیلی محترمانه و دوستانه از بعضی افراد و گروه ها خواستم که عقب بکشند و پایشان را از گلیمشان درازتر نکنند و به حد شأن قانع باشند. هدف از این کار هم ایجاد فضایی بازتر برای افراد و گروه های کوچکتر بود تا قدری راه تنفس پیدا کنند. آنها هم طوعا او کرها پذیرفتند و بساطشان را کم و بیش جمع کردند و مجموعا اوضاع آرام است. بحمدلله حالا اخبار و نشانه های دارد بروز می کند که آن گروه هایی قبلا مقابل هم بودند، به هم نزدیکتر شده اند..... گویی ترجیح می دهند مدیری نباشد و خودشان با مبارزه و نزاع مشکلشان را حل کنند. ظاهراً این طوری برایشان جذابتر است. این یکی از چالش های جدی اجرای عدالت در هر جامعه ایست که وقتی مدیر جامعه میخواهد هرکسی را در جای متناسب خودش قرار دهد تا عدالت اجرا شود، همه (یعنی همه) حتی آنهایی که شرایط به ضررشان است، در مقابل اجرای عدالت می ایستند، چون به آن شرایط نابرابر خو گرفته اند، در نتیجه همه در مقابل مدیر و مصلح اجتماعی متحد می شوند. مدیر عدالت‌خواه هم که متعهد است زیر بلیط کسی نرود و به کسی باج ندهد، به زیر کشیده می شود و دوباره دوره ای از فساد و نزاع و قدرت طلبی و استضعاف آغاز می شود. این سزای ملتی است که تاریخ نخواند و سنت های تاریخ را نادیده بگیرد. @modmasjed
مشتی خاک به پیشگاه خداوند متعال قزوین : حرم حضرت حسین بن علی بن موسی الرضا گلزار شهدا ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
🟠ما در نقطه کور مسئولیت هستیم! 🖊جایگاه مسئولیت اجتماعی، مردم و دولت در اندیشه سیاسی شیعه در گفتگو با منصور میراحمدی؛ 🔸برخی از دیدگاه‌های اجتماعی یا سیاسی، سعی دارند که یکی از دو مسئولیت سیاسی و اجتماعی را به دیگری مقدم دارند. زاویه نگاه ما در این بحث اما، مبتنی بر دیدگاه تعاملی است. مردم نسبت به دولت و دولت نسبت به مردم، رابطه تعاملی برقرار کرده و مسئولیت سیاسی یا اجتماعی شان را در فضای تعامل ترتیب دهند. از یکسو مردم نسبت به دولت دو نقش اساسی بر عهده داشته و همچنین دولت نسبت به مردم، نقش آفرینی مهمی را دارد. 🔸مسئولیت سیاسی و اجتماعی زمانی منجر به موفقیت‌های اجتماعی خواهد شد که زمینه تعامل در میان مردم و دولت فراهم باشد. دولت زمینه‌های نقش آفرینی برای مردم را فراهم کند، مردم نیز نقش حمایت و نظارت شان در برابر دولت را به درستی انجام دهند تا رابطه تعامل به درستی در این جامعه برقرار شود. نکته مهم آنکه؛ ما نمی‌توانیم از جایگاه مسئولیت اجتماعی مردم سخن بگوئیم، مگر اینکه توجه ویژه‌ای به مسئولیت سیاسی دولت نیز مبذول بداریم. 📎https://farhangesadid.com/0002Ff https://eitaa.com/hekmat121
📌 قدرت رهبری آیت الله خمینی، با بیانی متهورانه و لحنی آرام، به مدت دو ساعت با ما سخن گفت. حتی وقتی به این مطلب و تکرار آن می‌پرداخت که ایران باید خود را از شر شاه خلاص کند و *نیز هنگامی که به مرگ پسرش اشاره می‌کرد، نه آثار هیجان در صدایش دیده می‌‌شد و نه در خطوط چهره‌اش حرکتی ملاحظه می‌گردید.* آیت الله به جای آنکه با فشار بر روی کلمات، ایمان و اعتقاد خود را به مخاطبش ابلاغ کند، با نگاه خود چنین می‌کرد. نگاهی که همواره نافذ بود؛ *اما هنگامی که مطلب به جای حساس و عمده‌ای می‌رسید، تیز و غیر قابل تحمل می‌شد.* این خانه [خانه امام ره] *نظیر فقیرترین افراد نجف است.* در این مسکن محقر، از قدرت رؤسای شورش و یا رؤسای جبهه مخالف که در تبعید به سر می‌برند، هیچ نشان و علامتی دیده نمی‌شود *و اگر آیت الله خمینی قدرت آن را دارد که ایران را به حرکت درآورد و قیام برانگیزد، این قدرت مسلما ناشی از تسلط و اقتدار وی بر افکار مردم است.* به نقل از: لوسین ژرژ (خبرنگار روزنامه فرانسوی لوموند) ‌؛ ۶ مه ١٩٧٨ م‌. https://eitaa.com/hekmat121
📌 تحریف یا تفسیر 🔸پرسش: آیا هر کسی که کتاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای را تدریس می‌کند را می‌توان مفسر اندیشه‌های ایشان بدانیم و به برداشت‌های او اعتماد کنیم؟ 🔹پاسخ: ابتدا لازم است به یک نکته کلی اشاره شود و آن این است که: صرف خواندن و تدریس کردن و بازگویی یک متن، دلیلی بر اعتقاد خواننده و گوینده به آن متن و ارایه تفسیر صحیح نیست. بلکه در بسیاری از اوقات، آن متن بهانه است تا گوینده بتواند مقاصد و اهداف خود را از طریق آن متن ترویج کند. بخصوص اگر نویسنده و خالق متن دارای اعتبار دینی و یا جایگاه اجتماعی و سیاسی باشد. در این حالت و تفسیر به رأی رخ می‌دهد. به طور نمونه کم نبوده‌اند افرادی که به تفسیر و تحلیل قرآن و حدیث پرداخته‌اند اما با استناد به برداشت‌های شخصی از متن، زمینه‌ساز انحرافات بزرگ دینی بوده‌اند که شاید از ابتدا چنین قصدی هم نداشتند. در مقابل این تحریف‌گری، تفسیر و تحلیل عمیق وجود دارد که در آن سعی می‌شود هر متنی در فضای فکری و مبانی ذهنی مؤلف و شرایط اجتماعی زمانه‌ی صدور متن فهم و تحلیل عمیق شود. مفسر واقعی کسی است که به هیچ وجه مبانی و بنیان‌های فکری خود را به متن تحمیل نکند بلکه همواره تلاش داشته باشد تا متن را در چهارچوب فکری و ذهنی مؤلف بازخوانی و تفسیر کند. البته این حق برای مفسر همواره وجود دارد که پس از تفسیر و تحلیل، به نقد و بررسی کل متن و یا برخی از مدعاها و استدلالهای مؤلف بپردازد. 🛑 در مورد کتاب طرح کلی اندیشه‌ اسلامی، هم این قاعده باید رعایت شود، بخصوص اگر تفسیر و تحلیل از جایگاه منبر و تدریس عمومی باشد. اما برخی از افراد و سخنگویان تلاش داشته و دارند که از فرصت نفوذ و اقبال عمومی به این متن استفاده کنند و آن را در چهارچوب فکری خود تفسیر و مویدی بر مبانی فکری و اصول عملی خود معرفی کنند در حالی که در مبنای فکری و اصول بنیادین متفاوت از مبانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هستند و بسیاری از مبانی فلسفی ایشان -همچون معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی و انسان‌شناسی- را قبول ندارند ولی در این حال اینگونه به مخاطب القا می‌کنند که این اثر همسو و برآمده از مبانی فکری خودشان است. آیت الله العظمی خامنه‌ای از جمله متفکران انقلاب اسلامی و نهضت احیای تفکر دینی است و در ادامه‌ی جریان فکری و فلسفی امام خمینی، علامه طباطبایی و استاد شهید مطهری قرار دارد و بر همان اساس فکری و فلسفی به تبیین الهیات اجتماعی اسلام برای ارائه‌ی دکترین اجتماعی و ترسیم ساختار حیات طیبه و جامعه‌ی فاضله‌ی اسلامی پرداخته‌اند. عنایت به این ویژگی و این مبانی و اصول فکری، شرط اصلی ورود به تفسیر و تحلیل آثار مکتوب و بیانات ایشان است و الا به تحریف و تفسیر به رأی خواهد انجامید. ✅ https://eitaa.com/hekmat121
شب جمعه است هدیه کنیم به روح پر فتوح امام امت و شهیدان و طلبه مخلص تازه درگذشته کربلایی محمد حسین خانجانی (رحمة الله علیهم) الفاتحة و الاخلاص مع الصلوات اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🥀عِشق را میفهمَد فقَط !نوشته‌ای از طلبه جوان کربلایی محمد حسین خانجانی (رحمة الله علیه) در ۱۷ سالگی گاهی بیخوابی به سرم میزند ؛ گاهی به عِشق فکر میکنم ! براستی عشق چطور معنا میشود ؟🍂 راستش دلم میخواهد عشق را در چند کلمه خلاصه کنم . . . دلم میخواهد عِشق را کنم در پرستیدن ! خلاصه اش کنم در خواستنِ با تمامِ وجودِ او ! عِشق را خلاصه کنم در راضیِ به امرِ معشوق بودن ؛ در اینکه او را بخواهی حتی اگر تورا نخواهد ! خلاصه اش کنم در آغوشِ او بودن در تمامِ عمر ! خلاصه اش میکنم در سوره ی حمد ! خلاصه اش میکنم در کمیل ! و عِشق ، این کلمه ی وصف ناپذیر را خلاصه میکنم در تمامِ اسئلک الامان های مناجاتِ مولای مولای . . . خلاصه اش میکنم در ماهِ رمضان ! میخواهم عِشق را خلاصه کنم در طلبگی ! و میخواهم خلاصه اش کنم در شهادت ! و خلاصه کنم عِشق را در بهار . . . فصلی که به ما گفته اند بسیار از قیامت یاد کنید ! و و و هزاران خلاصه ی دیگر ؛ آه ! و شاید کلمه ی خلاصه با عِشق در تضاد است ! و شاید هم اصلا از بیانِ معنای عِشق عاجزند ! ولی خب بالاخره ماییم و همین ضعف ها دیگر ! اگر نبود که ما انسان نبودیم ! اصلا شاید عِشق را بتواند خلاصه کرد در ! مگر نه ؟🙃 گاهی بیخوابی به سرم میزند ؛ گاهی به فکر میکنم . . . که شاید تنها مترادفِ کلمه ی باشد . . .❤️ یالطیف🦋 ✍ ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
🥀نترس ! ✍ نوشته‌ای از طلبه جوان کربلایی محمد حسین خانجانی (رحمة الله علیه) و ما آفریده شده ایم . . . فکر میکنم آفرینش یعنی خلاقیت ! خلاقیت یعنی تنوع ! و تنوع یعنی تغییر . . . پس یاد میگیرم تا از تغییر نترسم ! چرا اگر قرار بود از تغییر ترسید ، حسینِ فاطمه (ع)هرگز قیام نمیکرد ! اگر قرار بود از تغییر ترسید ، سلمان پیشنهادِ خندق نمیداد ! اگر قرار بود از تغییر ترسید ، برق اختراع نمیشد ! اگر قرار بود از تغییر ترسید ، خمینی (ره) انقلاب نمیکرد . . . و بدانیم این را ! که اگر قرار باشد از تغییر بترسیم ، باید هرروز ، از شنیدنِ صدای فحش های پی در پیِ مردمِ بی سوادِ کوچه و خیابان ، به مسئولین و حتی دین و خدا ، بترسیم ! چرا که از هر دست که بدهی ، از همان دست میگیری ! و میخواهم این را بگویم : که خدا مارا نترس آفریده است . . . !❤️ یالطیف🦋 https://eitaa.com/hekmat121