eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
572 عکس
155 ویدیو
28 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
از خون جوانان وطن لاله دمیده از ماتم سرو قدشان سرو خمیده در سایۀ گل بلبل ازین غصه خزیده گل نیز چو من در غمشان جامه دریده •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2177
از خون جوانان وطن لاله دمیده از ماتم سرو قدشان سرو خمیده در سایۀ گل بلبل ازین غصه خزیده گل نیز چو من در غمشان جامه دریده •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2178
📍هوش مصنوعی در ایران غول کاغذی با پاهای لرزان رتبه 15 علمی اما رتبه 94 کاربردی 🔻محمدمهدی زاهدی، رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران در نشست «هوش مصنوعی و آینده حکمرانی» مطرح کرد؛ 🔸ایران از نظر تولید مقالات علمی در حوزه هوش مصنوعی در رتبه ۱۵ جهان قرار دارد، 🔸اما از نظر کاربرد این فناوری در جایگاه مناسبی نیست. ایران در شاخص آمادگی هوش مصنوعی، در سال ۲۰۲۲ رتبه ۷۵ و در ۲۰۲۳ با سقوط ۱۹ پله‌ای به رتبه ۹۴ جهان رسیده است. 🔸این شاخص میزان استفاده از هوش مصنوعی در تسهیل کارهای شهروندان را ارزیابی می‌کند و سقوط رتبه ایران نشان‌دهنده شتاب کشورهای دیگر در استفاده از این فناوری است. 🔸زاهدی همچنین به فاصله زیاد میان تولید علم و کاربرد عملی هوش مصنوعی در کشور اشاره کرد و تأکید کرد که نباید از تحولات هوش مصنوعی عقب بمانیم، زیرا این فناوری به زودی سبک زندگی و رفتار جوامع را تغییر خواهد داد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ به نقل از مفتاح_اندیشه
📌 نظریه مقاومت و ضرورت کسب حداکثری «علوم و فناوری‌های جدید» براساس عقلانیت انقلاب اسلامی 🔹تجاوزگری های رژیم غاصب صهیونیستی به ایران و محور مقاومت، بار دیگر این مطلب را آشکار کرد که ما باید قله‌های علمی و فناوری در جهان را کسب و درونی کنیم تا قدرت حفاظت از خود و همپیمانان را داشته باشیم. چرا که «علم» کشف روابط واقعی میان پدیده‌ها است و بدین جهت قدرت ساز است. 🔸متفکران انقلاب اسلامی از آغاز نهضت اسلامی همواره بر این مطلب تأکید داشته اند و با عقلانیت انقلابی درصدد کسب علوم و فنون جدید و هضم آن در نظام اندیشه اسلامی بودند و هیچگاه به نفی آنها و ستیز با انها نپرداختند. علی‌رغم آنکه جریان‌های غرب‌ستیز و علم‌گریز بارها تلاش کردند تا با فلسفه‌های نومارکسیستی و هایدگری، جمهوری اسلامی ایران را از گرفتن علوم و فناوری‌های جدید باز دارند و متاسفانه در بخشی از بدنه مذهبی و انقلابی نفوذ کردند و به بهانه نفسانی بودن و شیطانی بودن علوم و فنون جدید، بخشی از نسل جوان را از ادامه تحصیل در دانشگاه و علوم پایه بازداشتند. 🔹 حکیم و رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۱ مهر ۱۴۰۳ بعد از شهادت فخر شیعه و مجاهد کبیر سید حسن نصرالله (رضوان الله تعالی علیه) فرمودند: «ما باید تفوّق علمی داشته باشیم؛ ما دشمن داریم. دلایلی دارد که حالا جای بحثش اینجا در این جلسه نیست؛ یعنی همه‌ی کشورها، همه‌ی ملّتها، رقبایی، بدخواهانی، دشمنانی دارند، و ما بیشتر از خیلی از کشورهای دیگر. باید با تفوّق علمی بر آنها غلبه پیدا کنیم، کمااینکه اگر در جایی غلبه‌ای هم داشتیم، بر اثر همین تفوّق علمی و فنّاوری بوده. من اینجا یادداشت کرده‌ام که برتری علمی و فنّاوری گاهی میتواند دست دشمن را از ضربه وارد کردن به جمعیّت‌های بزرگی مثل غزّه و ضاحیه کوتاه کند. ما اگر چنانچه از لحاظ علمی مثلاً فرض بفرمایید در زمینه‌ی تسلیحات، از این [چیزی] که هستیم مبالغی جلوتر بودیم، یقیناً در اوضاع منطقه اثر میگذاشت، و میتوانست مانع از افروختن این آتشهای سوزنده‌ی دلها و جانها بشود یا آنها را خاموش کند. حرکت علمی، تفوّق علمی، یک چنین چیزهایی هم دارد.» 🔹 بر اساس همین عقلانیت و بنیاد فلسفی است که در این صفحه به نقد جریان‌هایی پرداخته می‌شود که برخلاف عقلانیت انقلاب اسلامی، با تفکرات خود به تضعیف بنیان‌های فکری، علمی و فناوری جامعه مشغولند و جوانان مسلمان را از تحصیل در علوم پایه و علوم کاربردی باز می‌دارند و اگر هم توصیه‌ای دارند نه بر آمده از حکمت و فقاهت انقلاب اسلامی بلکه مبتنی بر از زمانه و قاعده است. روشن است که با اضطرار اندیشی و اکل میته فهمی، نه می‌توان بنیانی برای علم و فناوری فراهم کرد و نه می‌توان انگیزه‌ای برای رشد علوم پایه در جامعه ایجاد کرد بلکه صرفا ما را به یک مصرف کننده حداکثری تبدیل خواهد کرد و از زایش درونی باز خواهد داشت. 🔸 «تفکر مقاومت» بر فهم عمیق از ماهیت علم و فناوری و نسبت آن با حقیقت و کیفیت بهره‌مندی حداکثری از علوم و فنون در راستای گسترش توحید و عدالت استوار است. در ، «علم» یک حقیقت متعالی است و تا آنجا که روابط میان حقایق را بیان می‌کند اختصاصی به شرق و غرب ندارد و میراث تمدنی بشریت است و جبهه مقاومت باید در عالی‌ترین سطح آن را کسب و در چارچوب فلسفی و نظری خود هضم کند و به تولید و زایش درونی بپردازد. 🔹 امروز زمانه «هوش مصنوعی» است و پرداختن حداکثری به آن و بهره‌مندی کامل از آن یک جهاد بزرگ برای پیروزی محور مقاومت است. به همین دلیل حکیم و فقیه انقلاب اسلامی به اهمیت آن بارها تذکر داده‌اند و امروز همگان موظفند در این زمینه حرکت جهادی کنند. ✍ سیدمهدی موسوی ۶ آبان ۱۴۰۳ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2180
14.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌مرجفون جامعه و تحلیل‌ها و تفسیرهای غلط از حوادث لَّئِن لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا ﺍﮔﺮ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ [ﺿﻌﻒ ﺍﻳﻤﺎﻥ و باور] ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﺎﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺷﺎﻳﻌﻪ ﻫﺎﻱ ﺩﺭﻭﻍ ﻭ ﺩﻟﻬﺮﻩ ﺁﻭﺭ ﭘﺨﺶ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ [ﺍﺯ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺯﺷﺘﺸﺎﻥ] ﺑﺎﺯ ﻧﺎﻳﺴﺘﻨﺪ، ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺿﺪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮ ﻣﻰﺍﻧﮕﻴﺰﻳﻢ [ﻛﻪ ﻳﺎ ﺗﺒﻌﻴﺪﺷﺎﻥ ﻛﻨﻲ ﻳﺎ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺠﻨﮕﻲ] ﺁﻥﮔﺎﻩ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺷﻬﺮ ﺟﺰ ﺍﻧﺪﻛﻲ [ﻛﻪ ﺧﺎﻟﺺ ﻭ ﭘﺎﻙ ﻫﺴﺘﻨﺪ] ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺗﻮ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﻣﺎﻧﺪ. الأحزاب ۶۰ 📹 رهبر انقلاب: در موضوع امنیت، حفظ امنیت روانی جامعه بسیار مهم است. ایجاد اضطراب، ترس و تردید در دل‌های مردم،‌ مردود است و قرآن در این زمینه صراحت دارد. ۱۴۰۳/۸/۶ مرجفون یعنی کسانی که با تحلیل‌ها و تفسیرهای خود از وقایع در دل مردم اضطراب و ترس ایجاد می‌کنند. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2181
📌 «نظریه مقاومت» در بیانات ۶ آبان ۱۴۰۳ آیت الله العظمی خامنه‌ای بیانات حکیمانه و ماندگار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در ۶ آبان ۱۴۰۳ (امروز) یکی از جامع‌ترین آثار ایشان درباب «نظریه مقاومت» است که باید از جهات مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و از تحریف تن توسط جریانهای افراطی و تفریطی جلوگیری کرد. ⏹برخی از مهمترین نکات بیانات: ۱. اهمیت بی‌بدیل امنیت؛ ۲. ضرورت توجه به و قدرت ملی، راه تامین امنیت قدرت است، و لزوم کسب قدرت جامع علمی، فناورانه، سیاسی، مدیریتی اجتماعی، تسلیحاتی و عدم تعلل در پیشرفت و کسب قدرت؛ ۳. توجه به تفسیر درست وقایع و غلط بودن بزرگ‌نمایی‌ها و کوچک‌انکاری واقعیت‌ها؛ ۴. به هم زدن خطای محاسباتی دشمن با تأکید بر قدرت و ابتکار ملت و جوانان ایران و نشان دادن آن به دشمنان؛ «قدرت و توانایی و ابتکار و اراده ملت ایران را باید به آن‌ها بفهمانیم» ۵. اعتماد به تصمیمات مسئولان کشور که براساس صلاح ملت انجام می‌گیرد؛ ۶. ضرورت امنیت روانی و توجه به پدیده و نقش آنها در ناامنی جامعه و ایجاد ترس، تشویش و اضطرابی و تردید در دلهای مردم و ضرورت مقالات حاکمیت با ؛ ۷. توجه به فضای مجازی و آثار روانی و اجتماعی انتشار خبرها، تحلیل‌ها و تفسیرهای کاربران و ضرورت تصمیم‌گیری درست درباره فضای مجازی براساس امنیت روانی جامعه! ۸. کوتاهی سازمان‌های بین‌المللی در مورد غزه و لبنان و ضرورت ایستادگی دولتهای اسلامی و تشکیل ائتلاف جهانی علیه صهیونیزم از همه ملت‌ها و ادیان و مذاهب در ساحت‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی. ✍ سید مهدی موسوی ۶ آبان ۱۴۰۳ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2182
📌 «نظریه مقاومت» در بیانات ۶ آبان ۱۴۰۳ آیت الله العظمی خامنه‌ای در بیانات حضرت آقا در یک سال گذشته و از آغاز عملیات طوفان الاقصی تا بیانات ۶ا آبان ۱۴۰۳ اصلا نشانه‌ای از نگاه‌های آرماگدونی و اخرالزمانی وجود ندارد بلکه ایشان همواره بر عناصر انضمامی حیات انسانی و مصالح امت اسلامی توجه دارند. بر همین اساس، بیانات ۶ آبان ۱۴۰۳ بر مفهوم تأکید داشتند و تلاش کردند تا با صورت‌بندی معقول و مقبول از امنیت به کلان نظریه مقاومت هم بپردازند. ایشان فرمودند: «امنیّت، در واقع، زیربنای همه‌ی وسیله‌ها و راه‌های پیشرفت یک ملّت و یک کشور است» و در ادامه به یک قاعده کلی اشاره فرمودند: «هر جا امنیّت و حافظان امنیّت نباشند، شرارت هست؛ این قاعده‌ی کلّی است.» براساس همین قاعده کلی، وارد این بحث شدند که «امنیت» محصول «قدرت» همه‌جانبه است و بدون کسب قدرت همه‌جانبه نمی‌توان امنیت داخلی را تأمین کرد. ایشان در ادامه همین مطلب فرمودند که امنیت و قوت و پیشرفت داخلی است که موجب می‌شود که بتوان به کشورهای دیگر و ملت‌های مظلوم کمک رساند و از تفضلات آن بهره ببرند: «ملّت باید روز‌به‌روز خودش را بیشتر تقویت کند. ایرانِ قوی است که میتواند از خودش دفاع کند، میتواند امنیّت خودش را، پیشرفت خودش را تأمین کند، میتواند به دیگران هم از تفضّلات این پیشرفت و این قوّت کمک برساند.» آیت الله خامنه‌ای براساس این شبکه‌ی معنایی و چینش مباحث، توانستند میان چهار مفهوم «امنیت»، «قدرت»، «پیشرفت» و «حمایت از سایر ملتها» ارتباط معنایی برقرار سازند. بنابراین در «نظریه مقاومت»، رشد و پیشرفت همه‌جانبه‌ی علمی، فناوری، سیاسی و مانند آن یک شرط مهم است و هرگونه تضعیف بنیان‌های علمی و فناورانه و عقب ماندگی از رشد علمی و فناوری یک خیانت به «امنیت» و مقاومت» است. لذا ایشان به مذمت کسانی می‌پردازد که مانع رشد علمی و دست‌یابی به ابزارها و فن‌آوری های جدید می‌شوند: «آن چیزی که امنیّت را برای یک کشور حفظ میکند، «قدرت ملّی» آن کشور است، قوی بودن آن کشور است؛ قوی بودن از همه‌جهت: قوی بودن در علم، قوی بودن در اقتصاد، قوی بودن در امکان دفاع، قوی بودن در تسلیحات؛ اینها است که امنیّت یک کشور را حفظ میکند و تأمین میکند. هر وقت ما، بر اثر سوءِ سیاست زمامداران کشورمان، از رفتن به سمت ابزارهای قدرت روگردان شدیم، دشمن بر ما مسلّط شد.» ✍ سید مهدی موسوی ۶ آبان ۱۴۰۳ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2183
ای دل غمدیده، حالت بِه شود، دل بَد مکن وین سرِ شوریده باز آید به سامان غم مخور گر بهارِ عمر باشد باز بر تختِ چمن چتر گل در سر کَشی، ای مرغِ خوشخوان غم مخور دورِ گردون گر دو روزی بر مرادِ ما نرفت دائماً یکسان نباشد حالِ دوران غم مخور هان مَشو نومید چون واقِف نِه‌ای از سِرِّ غیب باشد اندر پرده بازی‌هایِ پنهان غم مخور ای دل اَر سیلِ فنا بنیادِ هستی بَرکَنَد چون تو را نوح است کشتیبان، ز طوفان غم مخور در بیابان گر به شوقِ کعبه خواهی زد قدم سرزنش‌ها گر کُنَد خارِ مُغیلان غم مخور گرچه منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعید هیچ راهی نیست کآن را نیست ، غم مخور
📣 نشست «نظریه مقاومت؛ مبانی عقلانی و راهبردها بر پایه حکمت انقلاب اسلامی» 🎙 با حضور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مهدی موسوی 📆 زمان: شنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۳ 🕌 مکان: حوزه علمیه آیت الله ایروانی •┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄• 📬 کانال رسمی حوزه علمیه آیت الله ایروانی(ره) 🆔 @howzeh_iravani
📌 مبارزه عقلانی و انسانی 🎙آیت الله العظمی خامنه‌ای: این مبارزه، یک مبارزه‌ی عقلانی، خردمندانه و منطبق با منطق است. افراد کوته‌بین و کوته‌نظر ــ نمیگویم خائن، متّهم نمیکنم به تعمّد و خیانت؛ حدّاقلّش این است که کوته‌بین هستند ــ سعی نکنند حرکت ملّت ایران در مقابل استکبار را یک حرکت غیر منطقی جلوه بدهند؛ نخیر، حرکتی منطقی و درست و منطبق با منطق صحیح عُقلایی و انسانی و بین‌المللی است. برای همین هم هست که در افکار عمومی ملّتهای دنیا، ملّت ایران عزیز است. بله، دستگاه‌های خبری و رسانه‌ای دشمنان،‌ [دستگاه‌های تبلیغی] سلطه، سعی میکنند خلاف این را نشان بدهند امّا واقع قضیّه این است. وقتی شما [عملیّات] وعده‌ی صادق را انجام میدهید، در خیابانهای کشورهایی که با شما فاصله هم دارند، مردم شادی میکنند؛ معنای این چیست؟ معنایش این است که حرکت ملّت ایران، حرکتی است که مورد قبول منطق بین‌المللی،‌ منطق انسانی و البتّه منطق اسلامی و قرآنی است. این حرکت باید ادامه پیدا کند منتها ادامه‌ی این حرکت باید با نقشه‌ی صحیحی انجام بگیرد. ۱۴۰۳/۰۸/۱۲ بیانات در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان https://eitaa.com/hekmat121/2187
📌 تفاوت «مبنا» و «اصل» مبنا: آن گزاره هایی هستند که نقش مبانی نظری و مبادی تصدیقی را برای تحقیق دارند که پذیرفته شده است و نقطه شروع علم است. در علم از آنها بحث نمی‌شود و صرفا از آنها به عنوان زیرساخت اولیه تحقیق استفاده می‌شود و در ادامه روند پژوهش محکی برای سازگاری و هماهنگی تحقیقات است. اصل: گزاره‌ی کلی را گویند که در خود علم اثبات می‌شود و ملاک و معیاری برای سنجش گزاره های دیگر قرار می‌گیرید. اصل در علم، نقش دستورالعمل‌های کلی را دارند که راهنمای پژوهش است و به واسطه آن می‌توان به موارد جزیی‌تر پی برد و زمینه را برای اثبات آنها فراهم کرد. ✍سید مهدی موسوی آبان ۱۴۰۳ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2188