eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
570 عکس
154 ویدیو
28 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
مقایسه جمهوری اسلامی و حکومت امیر المومنین آیت الله جوادی آملی.mp3
14.73M
🔴 سخنان حکیمانه حضرت آیت‌الله جوادی آملی حفظه الله در مقایسه جمهوری اسلامی با حکومت امیر المومنین علیه السلام 👈چهار تا و چهارصد تا و چهار هزار تا فساد چیزی نیست که انسان بخواهد با آن اساس حکومت را بزند چرا که فساد در همه حکومت ها وجود داشته.
📌علت پیدایش نظریات خشونت‏آمیز و افراطی علیه دین در اروپا استاد شهید آیت‌الله مطهری: 🔸علت پیدایش نظرات بسیار تند علیه دین یک جریان خاصی است که در مغرب‏زمین به وجود آمد و مردم را به اصل دین بدبین کرد، بلکه در مردم عقده و کینه راجع به دین ایجاد کرد. 🔹رفتار ضد دین کلیسا و آن اینکه کلیسا در مغرب زمین به یک استبداد و خشونت عجیب که با طبیعت دین ناسازگار است دست زد و آن اجبار مردم به عقیده و شکنجه‏های سخت و آدم‏سوزی‏ها به بهانه‏های مختلف و تفتیش و تجسس عقاید [بود] 🔸این کار بود که دل‏پری‏هایی ایجاد کرد و عده‌ای را بکلی بدبین و بیزار کرد و شروع کردند به اظهارنظرهایی خشونت‏آمیز علیه دین. 🔹دین یک امر خشن بود برای آنها، لهذا در مقام برآمدند که توجیه و تفسیرکنند این بلا از کجا به جان بشر افتاده، زیرا هر بلایی در اجتماع بشری باید یک علت خاص داشته باشد، اصل و حکم می‌کند که آن بلا نباشد. علیهذا اظهارنظرها علیه دین در اروپا خود از یک سرچشمه می‌گیرد. 📌دین در مشرق زمین سیادت روحانی داشته و در مغرب سیادت اجباری و دیکتاتوری‏: 🔸در مشرق زمین، دین همیشه سیادت روحانی داشته نه سیادت مادی و زوری. اسلام تفتیش و تجسس را جایز نمی‌داند، عقوبتهای شدید را تجویز نمی‌کند. دین اسباب زحمت و شکنجه و ارعاب و اختناق و وحشت نبوده است. یادداشت‌ها ج۴ ص ۲۲۵. ✅ https://eitaa.com/hekmat121
چهارشنبه‌های اندیشه و تفکر در کتاب فرهنگ این هفته به بررسی نظام فکری امام خمینی بر اساس کتاب های منتشر شده اختصاص دارد. به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «کتاب‌ فرهنگ» چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۱۵ به مدت ۶۰ دقیقه با محوریت نظام فکری امام خمینی ره به کارشناسی دکتر محمد رسول تبیک از رادیو فرهنگ پخش می‌شود. این برنامه بخش های متنوعی دارد که از جمله آنها نویسندگی با عنوان: (قدم به قدم با قلم) است که به نویسندگی خلاق می‌پردازد، بخش شابک که علی جویا آن را تدارک دیده است به معرفی و خوانش کتاب اختصاص دارد و سمیه نجفی هم شنوندگان را با رویدادها و تازه‌های نشر آشنا می‌کند و‌ حمیرا فراتی گزارشگر برنامه است. در این برنامه سید مهدی موسوی نویسنده و پژوهشگر به عنوان کارشناسان تلفنی در خصوص موضوع برنامه صحبت می‌کند. همچنین کتابهای سیری در ساحل اثر محمد تقی مصباح یزدی، مهربان تر از نسی نوشته محمدرضابایرامی؛ در سایه آفتا اثری از محمدحسین رحیمیان ‌و امام خمینی و خود آگاهی تاریخی نوشته اصغر طاهر زاده در این برنامه معرفی می‌شوند. «کتاب فرهنگ» را از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ به تهیه کنندگی فاطمه محمدیان فر، با گویندگی و نویسندگی راضیه گردکاهد روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز بشنوید.
⭕️ بيدار باشيد که آزمون های بزرگ در پيش است! ◽️اَلا وَ اِنَّ بَلِيَّتَکُمْ قَدْ عادَتْ کَهَيْئَتِها يَوْمَ بَعَثَ اللهُ نَبِيَّهُ وَ الَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَ لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ حَتَّي يَعُودَ أَسْفَلُكُمْ أَعْلَاكُمْ وَ أَعْلَاكُمْ أَسْفَلَكُمْ 💠آگاه باشيد، تيره روزى ها و آزمايش ها، همانند زمان بعثت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بار ديگر به شما روى آورد. 🔹️سوگند به خدایی كه پیامبر (ص) را به حق مبعوث كرد، سخت آزمایش می شوید، چون دانه ای كه در غربال ریزند، یا غذایی كه در دیگ گذارند، به هم خواهید ریخت، زیر و رو خواهید شد، تا آنكه پایین به بالا، و بالا به پایین رود 🔹نهج البلاغه ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌تلنگر تفکر انقلاب اسلامی که محصول حکمت الهی و فقاهت جواهری و عرفان اصیل اسلامی است و با فرزانگی چون یگانه‌ی دوران حضرت امام خمینی ، مفسر قرآن علامه طباطبایی ، علامه‌ی نابغه شهید مطهری و متفکر انقلابی شهید بهشتی و حکیم فرزانه آیت الله خامنه‌ای هویت یافته است امروز در آستانه‌ی اسارت توهمات و مدعی خلوص و تمدن‌سازی است. قبل از انحراف و تحریف تفکر انقلاب کاری باید کرد. هر روز که می‌گذرد توهماتشان بیشتر در سطوح زیرین فرهنگ و اجتماع مستقر می‌شود و بیشتر از تفکر اصیل انقلاب اسلامی دور می‌شویم. ✅ https://eitaa.com/hekmat121
تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه اسلامی از اقدامات امام سجاد(علیه‌السلام) رهبر معظم انقلاب: ‌امام سجاد به تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه اسلامی کمر بست. چرا؟ چون طبق تحلیل آن امام بزرگوار، بخش مهمّی از مشکلات اساسی دنیای اسلام که به فاجعه کربلا انجامید، ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود. اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابن‌زیاد و عمر سعد و دیگران نمیتوانستند آن فاجعه را بیافرینند... ممکن نبود حکومتها - ولو فاسد باشند؛ ولو بیدین و جائر باشند - بتوانند مردم را به ایجاد چنان فاجعه عظیمی؛ یعنی کشتن پسر پیغمبر و پسر فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها وادار کنند. نقل از روابط عمومی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌 بنیان علوم انسانی فیلسوف انقلاب اسلامی استاد شهید مطهری: 🔹در علوم انسانی می‌بینیم سخن از انسان کامل و انسان ناقص است، سخن از انسان پایین افتاده و انسان مترقی و متعالی است. آن انسانی که از نظر علوم انسانی، از نظر علوم اخلاقی، از نظر علوم اجتماعی ممکن است کامل باشد و ممکن است ناقص، قابل ستایش و تقدیر و تکریم باشد و یا به هیچ وجه قابل ستایش و تعظیم نباشد بلکه شایسته تحقیر باشد، کدام انسان است؟ معیار انسانیت چیست و در کجاست؟ 🔸این چگونه است که میان مثلًا چومبه و لومومبا فرق می‌گذاریم؟ در چه چیزِ آنها فرق می‌گذاریم؟ چه چیز، یکی را انسان منحطّ قابل نکوهش و حتی مستحق اعدام قرار داده است و دیگری را انسانی قابل ستایش؛ با اینکه از جنبه‌های زیست‌شناسی اگر هر دو را کالبدشکافی کنند شبیه یکدیگرند، حتی جهازات روانی‏شان هم شبیه یکدیگر است: هر دو دارای قلب، سلسله اعصاب، کبد، کلیه، ماهیچه‏‌ها، معده و... هستند و چه بسا که اعضای بدن انسان قابل نکوهش از اعضای بدن انسان متعالی بهتر کار کند. پس چه چیز در این است و چه چیز در آن که باعث تفاوت این دو شده است؟. 🔹این همان مسئله‌ بسیار بسیار مهمی است که از قدیم در علوم انسانی و نیز در ادیان و مذاهب مطرح بوده است. مثلًا قرآن انسان‌هایی را برتر و بالاتر از فرشته و شایسته مسجودیت ملائک می‌داند، چنانکه می‌گوید: ما به فرشتگان گفتیم به آدم سجده کنید. ولی در مورد انسان‌هایی نیز می‌گوید که چهارپایان بر اینها برتری دارند. 🔸چه مقیاسها و معیارهایی است که این مقدار تفاوت را به وجود آورده است؟ این‏ امر به دین و مذهب هم ارتباط ندارد و حتی مسئله‌ انسان در سطحی قرار گرفته است که با موضوع خدا هم صددرصد بستگی ندارد؛ یعنی فیلسوفان مادی جهان هم که به خدا و دین و مذهب اعتقاد ندارند، باز مسئله‌ انسان و انسانیت و مسئله‌ انسان برتر و انسان فروتر را مطرح کرده‌اند. در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که از نظر مکاتب مادی، انسان برتر و انسان فروتر چگونه انسانهایی هستند و ملاک برتری و ملاک فروتری چیست؟ این سؤال بود، حال ببینیم جواب چیست استاد مطهری، آزادی معنوی، ص230 ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌ماهیت حکمت عملی و علم انسانی در کتاب تحصیل السعاده ابو نصر فارابی ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌 معنای انتقاد فیلسوف انقلاب اسلامی استاد شهید مطهری: 🔸به طور کلی برای هر انسانی لازم است که دارای فکر نقّادی باشد. قوه نقّادی و انتقاد کردن به معنای عیب‌گرفتن نیست. 🔹معنای انتقاد، یک شی‏ء را در محک قرار دادن و به وسیله محک زدن به آن، سالم و ناسالم را تشخیص دادن است. مثلًا انتقاد از یک کتاب معنایش این نیست که حتماً باید معایب آن کتاب نمودار بشود، بلکه باید هرچه از معایب و محاسن داشته باشد آشکار بشود. 🔸 انسان باید در هر چیزی که از دیگران می‏‌شنود نقّاد باشد، یعنی آن را بررسی و تجزیه و تحلیل کند. صرف اینکه یک حرفی در میان مردم شهرت پیدا می‌کند خصوصاً که با یک بیان زیبا و قشنگ باشد، دلیل بر این نیست که انسان حتماً باید آن را بپذیرد و قبول کند. به ویژه در امر دین و آنچه که مربوط به دین است، انسان باید نقّاد باشد. ✍ استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج 1، ص171 ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌 معنای انتقاد فیلسوف انقلاب اسلامی استاد شهید مطهری: 🔹مسئله‌ تجزیه کردن یک سخن .. یعنی عناصر درست را از عناصر نادرست جدا کردن. فرق است میان اینکه انسان از دو سخن درستش را بگیرد و نادرستش را رها کند، و تجزیه کردن یک سخن که انسان عناصر درستش را بگیرد و عناصر نادرستش را الغاء کند و اینقدر تشخیص داشته باشد که بگوید از این سخن این قسمتش درست است و این قسمتش نادرست. این همان مطلبی است که در روایات تعبیر به نقد و انتقاد شده است. 🔸وقتی می‌گویند: انْتَقَدَ الدِّرْهَمَ یا: انْتَقَدَ الْکلامَ (که در هر دو مورد به کار می‌رود) یعنی اظْهَرَ عُیوبَهُ وَ مَحاسِنَهُ [عیوب و محاسن آن درهم یا کلام را آشکار کرد] چنانکه سکه‌ای را که به محک می‌زنند، آن طلای خالص و به اصطلاح عیارش را به دست می‌آورند. کلامی را نقد کردن نیز یعنی خوبی‌های آن را از بدی‌های آن جدا کردن. 🔹در این زمینه احادیث زیاد و عجیبی داریم. یکی این است که در روایات ما از حضرت مسیح روایت شده است که می‌فرمود: خُذِ الْحَقَّ مِنْ اهْلِ الْباطِلِ وَ لا تَأْخُذِ الْباطِلَ مِنْ اهْلِ الْحَقِ. در اینجا ظاهراً توجه به این است که شما به گوینده سخن توجه نداشته باشید، سخن شناس باشید، تکیه‌تان روی گوینده سخن نباشد؛ ای بسا حق را از اهل باطل بشنوید بگیرید، وای بسا باطل را از اهل حق بشنوید نگیرید. شاهدم این جمله آخر است که فرمود: کونوا نُقّادَ الْکلامِ [بحارالانوار] صرّافِ سخن باشید. استاد مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، ص33 ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌 معنای انتقاد فیلسوف انقلاب اسلامی استاد شهید مطهری: 🔸ما می‌خواهیم ارزشهای اصیل انسانی را بر مبنای اسلام بشناسیم؛ یعنی می‌خواهیم بفهمیم اسلام ارزشهای اصیل انسانی را چه چیز می‌داند. 🔹ما تا مکتبهای مختلف را طرح و سپس نقد نکنیم، نمی‌توانیم نظر اسلام را بشناسیم. منظور از نقد، نقد به معنی واقعی است که به معنی ایراد گرفتن نیست. نقد به معنی واقعی مانند عمل صرّاف است، یعنی آن کاری که صراف با یک سکه انجام می‌دهد. او سکه را به محک می‌گذارد و عیارش را به دست می‌آورد؛ می‌خواهد بفهمد چند درصد یک سکه طلای خالص یا نقره خالص است و چقدر مخلوط دارد. بنابراین، نه این است که نقد کردن همه‌اش رد کردن باشد. نقد کردن یعنی اینکه ببینیم که با معیارها و محکهای اسلامی، آن سکه‌ها چه از آب در می‌آید. 🔹سکه‌ای را فلاسفه عرضه داشته‌اند، سکه‌ای را عرفا عرضه داشته‌اند و سکه‌هایی را مکتبهای دیگر. ما اینها را یک یک طرح می‌کنیم، و تا سکه‌های دیگران را دقیقاً بررسی نکنیم نمی‌توانیم‌ سکه اسلامی را بشناسیم که آن سکه‌ای که اسلام طرح و پیشنهاد می‌کند چگونه سکه‌ای است، و الّا اگر اینها را طرح نکنیم و من از پیش خود بگویم که ارزشهای اصیل انسانی عبارت از فلان چیزهاست، مطمئن هستم یک نفر هم نیست که بگوید خیر، یک چیز دیگر هم در اینجا هست و یا بگوید چرا این یک ارزش است و دیگری یک ارزش نیست؟ ولی وقتی که مکتبهای دیگر را طرح می‌کنیم و به معنای واقعی نقد می‌کنیم یعنی در محک اسلامی می‌گذاریم، آن وقت می‌توانیم خیلی منطقی و مستدل بگوییم که ارزشهای اسلامی در باب انسان و ارزشهای انسانی‌ای که اسلام برای آنها واقعاً ارزش قائل است چیست، و حتی می‌توانیم درصد هریک را بیان کنیم؛ یعنی اگر مجموعه ارزشها را صد حساب کنیم، روی حساسیتهایی که خود اسلام در این زمینه‌ها نشان داده است می‌توانیم بگوییم فلان ارزش مثلًا پنجاه درصد [ارزشهای انسانی را تشکیل داده‌] است و دیگری سی درصد و سومی ده درصد. ✍ استاد مطهری، انسان کامل، ص167 ✅ https://eitaa.com/hekmat121