📌علامه طباطبایی:
«وقتى انسان محو در اراده و خواست و رضايت الهى مىگردد و به جاى توجه به مدح و ذم مردم و فضايل و رذايل شناخته شده براى مردم، تمام نگاهش به وجه اللَّه است كارهايى از او صادر مىشود كه ممكن است براى عقل عادى قابل فهم يا توجيه نباشد وحتى آن را در ابتدا از مصاديق قبح بشناسد.»
المیزان ج اول ذیل آیه 153 - 157
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
حجتالاسلاموالمسلمین جبرئیلی، در نشست «استاد فکر بر محور اندیشههای آیتاللهالعظمی خامنهای»:
❇️ اصالت فکر و اندیشه به دنبال الهام از منبع اصیل قرآن و سنت
◻️ انسان ۲۵۰ ساله؛ مدلی برای مطالعه تاریخ ائمه معصوم (علیهم السّلام)
◻️گستره وسیع مطالعاتی آیتاللهالعظمی خامنهای
◻️ اسلام، قرآن و سنت؛ سرچشمه دغدغهمندی
https://hawzahnews.com/xc6GM
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
📌 نقد ، تخریب نیست❗️
🔹نقد موجب بالندگی و زایندگی فکر و اندیشه است و راز پیشرفت یک تمدن، باور به نقد و نقدپذیری و پیامدسنجی است. البته این امر زمانی فرهنگ میشود که نقد، تخریب و نفی و برچسب تلقی نشود. اگر در جامعه میان نقد با تخریب، انتقاد با نفی ، پیامدسنجی با برچسبزنی مرزگذاری نشود و تفاوتی وجود نداشته باشد، عقلانیت در آن جامعه فدای مصلحت سنجیهای سیاسی و قبیلهگراییهای اجتماعی میشود. لذا حکمت و فلسفه اصیل و فقاهت عمیق به حاشیه رانده میشود و فلسفههای جعلی و فقههای دروغین جایگزین میشود.
🔸 متاسفانه امروز در بخشی از جامعه مدعی انقلابیگری، وضعیت نقد چندان مطلوب نیست حتی انتشار برخی از بیانات انتقادی رهبر معظم انقلاب نسبت به برخی از جریانات و افکار هم تخریب و برچسبزدن تلقی میشود.
♦️ در این وضعیت چه باید کرد؟؟؟
🔸مشتاق نظرات و یادداشتهای خوانندگان محترم هستیم و نقطه نظرات آنها در این کانال منتشر خواهد شد...
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
4_6032641640110229677.mp3
3.3M
📌 طلبه جهانی، شاگرد امام زمان(عج)
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
... یجب علیکم که حرف جهانی بزنید!
کسی که منتظر ظهور حضرت است و حداکثر فکرش حرم تا جمکران باشد، جهانی نیست و ظهور حضرت نمیخواهد! ...
کسی که نمیداند دکارت و هايدگر چه گفته، کانت چه گفته، این چگونه میتواند شاگرد امام زمان (عج) باشد؟!
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 عقل و جهل
💠درآمدی بر رساله «العقل و الجهالة: آیت الله شاه آبادی
1️⃣ بخش اول
▪️عقل و جهل دو مفهوم کلیدی و پایه ای در نظام اندیشه اسلامی است و در این نظام، از تعریف ویژه ای برخوردار شده است. به همین واسطه، نظام اندیشه اسلامی متمایر از سایر نظامات معرفتی و مکاتب فکری می شود. در قران کریم آیات متعددی به عقل و عقلانیت و جهل و جهالت اشاره دارد. در قران کریم محور تقوا و پرهیز کاری عقل برشمرده شده است و بی عقلی و جهالت را محور گناه و پلیدی معرفی می کند.(یونس/100) در نهضت و سیره نبی مکرم (ص)، اسلام نیز تربیت عقلانی یک پایه ی محکم نبوت بود به نحوی که امیر المومنین علی«ع» هدف رسالت بر انگیختگی گنجینه ها ی عقل می داند.(نهج البلاغه / خ1).
شیخ کلینی در اصول کافی، اولین پایه نظام اندیشه اسلامی را عقل جهل می دانند و در بیان دلیل این تقدّم می نویسد: «اذ کان العقل هو القطب الذی علیه المدار و به یحتجّ و له ثواب و علیه العقاب» بر این اساس پایه ی زندگی اجتماعی و ایجاد «تمدن» عقلانیت است چرا که تمدن نفی جهالت و بساطت بدوی است.
هر ملتی که توفیق ایجاد تمدن را داشته است در مرحله اول تعریف و تبیینی روشن از عقلانیت و جهالت ارائه کرده سپس از همان مسیری حرکت کرده که آن را عقلانی دانسته است و به سلب جهالت و مظاهر ونمود های آن پرداخته است. هر چند ممکن است تعریف و تبیین آنها از عقلانیت و جهالت کامل نباشد و فقط به برخی از عرصه های زندگی انسان معطوف باشد اما بدون تردید از همان حیث به برتری های قابل ملاحظه ای دست پیدا کرده است.
▪️برهمین اساس دستیابی به الگوی «جامعه اسلامی» و «تمدن اسلامی» در گروه تعریف و تبیین متفاوتی از عقلانیت و جهالت براساس منطق نظام اندیشه اسلامی است که توان صورت بندی همه خوبی های فردی و خیرات اجتماعی تحت آن تلقی از عقلانیت وجود داشته باشد و در مقابل به وضوح به تبیین جهالت پرداخته و با صورت بندی مظاهر جهالت، مرز بندی روشنی را با سایر نظامات فکری بر قرار سازد. در نتیجه اصلاح اجتماعی در گرو اصلاح فکری و تبیین این تلقی از عقلانیت و مرز گذاری با جهالت است. مصلحان اجتماعی حقیقی تا حدودی به این مهم پرداخته اند و آثار علمی و عملی متناسبی تولید کرده و به جامعه انسانی عرضه کرده اند.
#اندیشه_توحیدی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 عقل و جهل
💠درآمدی بر رساله «العقل و الجهالة: آیت الله شاه آبادی
2⃣ بخش دوم
▪️از جمله این مصلحان اجتماعی آیت الله شیخ محمدعلی شاه آبادی، استاد ومراد رهبر کبیر اسلام حضرت امام خمینی«ره»، است. آیت الله شاه آبادی ، نظریه اصلاحی خود را در کتاب ارزشمند «شذارات المعارف» در بیان مرام اسلام بیان داشته است و در آن بارها و بارها به عقل و عقلانیت و جهالت در جامعه اسلامی اشاره کرده است به طور مثال ایشان علت العلل بیماری جامعه اسلامی را جهل به مرام اسلام می دانند(ص6). همچنین به نظر ایشان از مقتضیات فطرت سلیمه ، ادراک امور عقلیه و التزام به احکام عدلیه می باشد(ص34) و در صفحه 35 مرجع احکام را عقل می دانند. ایشان می نویسد:
«البته مرجع احکام با ید عقل بوده با شد زیرا که خود تقاضایی ندارد و جز احقاق حق و اعطای کل ذی حقه کاری نکند.»
▪️در صفحه 100 حفظ عقل را ناموس دوم انسان میدانند و جمیع انبیا تماما حافظ آن هستند و هرچه حجاب عقل شود ممنوع است به نظر ایشان عقل یکی از فطرت های انسانی است که به واسطه های آن انسان جبروتی می شود(ص127).
▪️اما آیت الله شاه آبادی به همین اشارات لطیف و ارزشمند اکتفا نکرده است ورساله ای مستقل را در این زمینه با عنوان «العقل و الجهالة» تدوین کرده است. این رساله عظیم القدر علی رغم اهمیت آن متاسفانه هم تکمیل نشده و ناقص مانده است و هم بسیار دیر منتشر می شود درحالی که در این سال های اخیر ملت ایران و جهان اسلام بیش از هر زمانی به تامل در باب عقل و جهل نیازمند است بخصوص اینکه نسخه های بدلی و ناقص در جامعه گسترش یافته است و به بهانه ی عقلانیت بسیاری از اصول عقلانی را منکر شده است.
▪️رساله شریف «العقل و الجهالة» با رویکرد عرفانی و حکمی در دصدد تبین حقیقت عقل و قوای عقلانی انسان است که در واقع می توان آن را مقدمه ای بر فهم روایات عقل و جهل بخصوص روایت ارزشمند «حدیث جنود عقل و جهل» دانست که مورد عنایت بسیاری از علما و مصلحان اجتماعی بخصوص حضرت امام خمینی (ره) بوده است.
▪️از آنجا که عقل از سنخ وجود است و حقیتی متعالی و مخلوق الهی است، شناخت عقل، متوقف بر شناخت عالم أمر و عالم خلق، چگونگی تکون نفس آدمی، طینت انسان، و نسبت نفس با بدن است. به همین جهت 4 مطلب نخست رساله مذکور عبارت است از:
1. فی معرفة عالم الامر و الخلق
2. خلقة الانسان
3. اقسام الطينة و مبدأ السعادة و الشقاوة بحسبها
4. نسبة الروح و البدن
▪️این چهار فصل، مباحث بسیار مهم و مقدماتیِ هستی شناسی و انسان شناسی «عقل» است که بدون آن نمی توان به حقیقت عقل و ماهیت جهل پی برد و نسبت عقل و جهل با سایر مفاهیم انسانی همچون روح، سعادت، شقاوت، لذت، خیر، عشق، فطرت، ایمان را شناخت.
#اندیشه_توحیدی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
بسم الله الرحمن الرحیم
من مات علی حب ال محمد مات شهیدا
وفات طلبه فاضل و انقلابی حجت الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی را به خانواده محترم و همکاران گرامی ایشان در موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی و پژوهشکدهی باقرالعلوم تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای آن عزیز سفر کرده مسئلت دارم.
رحلت او در سالروز شهادت حضرت امام موسی الکاظم (علیه السلام) و در مسیر زیارت حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام) تسکینی بر قلب جریحه دار دوستان ایشان است اما نبود او در جبهه انقلاب و در مسیر بسط تفکر حکمی اندیشه انقلاب اسلامی و گفتمان سازی توحیدی جامعه خلئی محسوس است.
سید مصطفای دوست داشتنی و پر شور، به همراه جمعی از دوستان و همراهان، درد و دغدغهی آشنایی طلاب و دانشجویان با اندیشههای ناب امام خمینی و امام خامنهای و همچنین احیای کتاب شذرات المعارف آیت الله العظمی شاهآبادی برای رشد عقلانیت اسلامی داشت. در این مسير سختیهای زیادی متحمل شد و به جذب حداکثری در جبهه انقلاب معتقد بود و همواره تلاش داشت تا حکمت توحیدی و عرفان فطری اسلام را به عرصه اجتماع و پیشرفت بکشاند. او در این راه به تعدیل جریانات زاویهدار با حکمت و عرفان پرداخت.
دوباره این ضایعه را به دوستان مشترک و بخصوص صدیق گرامی حجت الاسلام والمسلمین فلاح شیروانی تسلیت عرض میکنم و یاد و نام آن جوان مؤمن و پرتلاش را گرامی میدارم.
غفرالله له و لنا و لکم
سید مهدی موسوی
۲۷ بهمن ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 انگیزه بعثت
🔹#امام_خمینی_ره
انگیزه بعثت تزکیه نفوس بوده است و تزکیه نفوس به این است که خودخواهیها برود از بین، خودبینیها برود از بین، ریاست طلبیها برود از بین، دنیا طلبیها برود از بین، و به جای همه، خدای تبارک و تعالی و هوایِ برای خدا بنشیند. انگیزه بعثت این است که حکومت خدا در دلهای بشر حکومت کند تا اینکه در جامعههای بشر هم حکومت کند. تا تزکیه در ردههای بالا حاصل نشود این مملکت و همه ممالکی که هستند اصلاح نخواهند شد.
📌 تفسیر یا تحریف
🔸 دوگانهی تفسیر و تحریف نسبت به هر متن محوری و اثر تحولساز ممکن است. ظاهر این دو، یکی است یعنی هر دو در مقام شرح و توضیح و بازخوانی است اما تفاوتهای بنیادین میان آنها وجود دارد:
🔹 #تفسیر، شرح و بازخوانی همدلانه مبتنی بر توجه کامل به مبانی و بنیادهای فلسفی و الهیاتی متن است. بنابراین مفسر کسی است که مبانی و اندیشههای یک متفکر را به درستی فهم و آشکار میکند و بر آن اساس به شرح و توضیح و بازخوانی اثر آن متفکر میپردازد و نشان میدهد که چگونه آن مبانی و بنیادهای فلسفی و الهیاتی به تولید این اثر و نظریهها و اندیشهها آن منتهی شده است.
#مفسر، تعلقات و معتقدات خود را به متن تحمیل نمیکند و صرفا به خروجیها و روبناهای اثر و همچنین به بخشی از ان اکتفا نمیکند بلکه به منظومه فکری متن و نظام محوری و بنیادین آن توجه دارد.
🔸 #تحریف برخلاف تفسیر ، به خروجیها و روبناهای یک اثر و یا بخشی از متن توجه میکند و از مبانی فلسفی و الهیاتی متفکر و نویسنده غفلت دارد. محرّف (تحریفگر) آگاهانه و یا غیرآگاهانه تلاش دارد تا آنچه خود میپسندد از متن، فهم کند و از آن سوء استفاده کند.
#تحریفگر بدون آنکه به مبانی فکری-فلسفی و بنیانهای الهیاتی و کلامی نویسنده و متفکر توجه عمیق و صحیح داشته باشد به بازخوانی خروجیها و روبناهای اندیشه و اثر اکتفا میکند و با تقلیل یک دستگاه معرفتی به یک بخش آن، زمینهی تحریف را فراهم میکند.
♦️ نتیجه:
نتیجه اینکه در بازخوانی آثار و متون متفکران انقلاب اسلامی همواره باید نسبت به تحریف و نفوذ حساس بود و جلوی آن ایستاد.
#نظام_اندیشه_اسلامی
#بازخوانی
#تفسیر
#تحریف
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌تحریف از دو سو
اندیشهها و متون متفکران اسلامی یک بسته کامل و منظومهی بهم پیوسته از مبانی، مسائل و نتایج است که فهم و تفسیر آنها در گرو توجه همزمان، عمیق و روشن از همهی اجزا و عناصر آن منظومههای فکری است. مهمترین بخش این منظومههای فکری نیز مبانی و بنیادهای فلسفی و الهیاتی (معرفتشناسی، هستیشناسی، انسان شناسی، دینشناسی) است که نقش معنابخشی، جهتدهی و نظامسازی سایر اجزا و عناصر را بر عهده دارد. غفلت از این مبانی و بنیادهای فلسفی و الهیاتی موجب تحریف و تفسیر انحرافی میشود.
همواره آرا و اندیشهای متفکران انقلاب اسلامی از دو سو در معرض تحریف و تفسیر انحرافی است و متاسفانه نتایج ناگواری نیز داشته است:
🔹تحریف به نفع بسط مدرنیته
برخی از سیاسیون و نویسندگان و گویندگان که دل در گرو توسعهی مادی ایران دارند و به مذاکره با غرب و ورود به به بازیهای جهانی دلخوش دارند. اینان جوهره انقلاب اسلامی را توسعه مادی و پیوستن حداکثری به نظم موجود حاکم بر روابط بینالملل میدانند و هرگونه مخالفت و استقلال طلبی را ماجراجویی و غیرعقلانی تلقی میکنند. به همین دلیل، همواره در تلاشند تا با استناد به بخشی از روبناها و خروجیهای فکری رهبران و متفکران انقلاب اسلامی، توجیهاتی را برای سازش با غرب و پذیرش اقتضائات آن عرضه کنند و به مخاطب چنین وانمود کنند که رهبران و متفکران انقلاب هم مثل آنها میاندیشند و خروج از فروبستهای داخلی را در غربیشدن و مدرن شدن جستجو میکردند.
این نوع از بازخوانی و تفسیر از اندیشهها و متون رهبران و متفکران انقلاب اسلامی نمونهی بارز تحریف و تفسیر انحرافی است و موجبات نفی استقلال سیاسی و هضم شدن در معادلات ظالمانه استکبار را فراهم میکند.
🔸 تحریف در جهت تضادگرایی و غربستیزی
گروه دیگری بر خلاف نظر اول، ذات انقلاب اسلامی را ستیز و تضاد تعریف میکنند و با بنیادهای دیالکتیکی و ارادهگرا در صدد تفسیری تضادگرایانه و ستیزهجویانه از کل دستگاه فکري رهبران و متفکران انقلاب هستند. در این تفسیر تحریفی، جوهرهی انقلاب اسلامی غربستیزی و نفی مطلق دستآوردهای علمی و تمدنی بشریت امروز و همچنین خروج از هر پیمان و معاهدهی بینالمللی است. گویندگان و نویسندگان مدافع این طرز تلقی، هرگونه همکاری بینالمللی و هرگونه استفاده از علم و صنعت و برنامه را از سایر کشورها، غیر عقلانی میدانند و در تلاشند تا اندیشهها و آثار رهبران و متفکران انقلاب اسلامی را بهگونهای بازنمایی کنند که جز غربستیزی و تضادگرایی نشان ندهد. لذا فقط به برخی از بیانات و خروجیهای اندیشه آثار آنها استناد میکنند و آگاهانه بسیاری از بنیانهای فکری و بنیادهای فلسفی و الهیاتی متفکران انقلاب اسلامی را میپوشانند و در لفافه نفی و تخریب میکنند.
این نوع از مواجهه و بازخوانی هم نمونه دیگری از تحریف و تفسیر انحرافی اندیشهها و آثار متفکران انقلاب اسلامی است که شاید خطر آن از مورد اول بیشتر باشد چرا که نوعا این مورد نفوذ گستردهای در جبهه انقلابی میتواند داشته باشد و با خلق و خوی انتقادی نسل جوان و علاقهمند به تغییر سازگارتر است. هرچند پس از مدتی که نتایج مخرب اجتماعی و تمدنی آن آشکار شد موجبات بیاعتمادی و دلسردی از نظام اسلامی و گسست از جبهه انقلاب و اصل اسلام را فراهم میکند.
#تحریف
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 تحویلینگری بنیاد معرفت شناختي تحریف
🔹 تحریف یک مقوله شناختي است که میتواند ریشههای زمینهای و اجتماعی هم دارد. از این رو از دو حیث میتوان به مقوله تحریف پرداخت. ۱. حیثیت معرفتی ۲. حیثیت زمینهای.
🔸 از جهت شناختی، تحریف معلول #تحویلینگری در شناخت و #مغالطه "کنه و وجه" است. به این معنا که وجهی از شی به جای کنه و حقیقت آن قرار داده میشود و تحلیل و تبیین آن وجه، به کل حقیقت سرایت داده میشود، بدون آنکه به لایههای عمیق و سطوح زیرین حقیقت توجه شود. تحویلینگری به تصور ناقص از حقیقت و تحلیل ناروا از واقعیت منتهی میشود و همین دستاویز نسبتهای ناروا و جبههسازیهای غلط میشود.
🔸 متفکران جامعه وظیفه دارند که همواره از بنیادهای فلسفی و الهیاتی جامعه حفاظت کنند. چون که این بنیادها، لایه زیرین فرهنگ و عقلانیت محاسباتی جامعه را تشکیل دادهاند. مهمترین نقش آنها جلوگیری از تحریف این بنیادها است.
🔹انتفاد از تحریفات و مقابله با جریان تحریف را نباید دشمنی، تخریب و برچسبزدن تلقی کرد و جلوی هرگونه تفکر انتقادی و آشکارسازی مغالطات تفسیری را گرفت، چرا که لزوما به معنای نفی افراد و حذف جریانهای تحریفگر نیست بلکه طریقی برای رشد اجتماعي و یا اصلاح عقلانی مسیرهای غلطی است که ممکن است جامعه را در آیندهی دور یا نزدیک با مشکلات و مخاطراتی روبرو کند که در زمان بروز، اصلا قابل کنترل نباشند.
#تحریف
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
11.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥آیت الله العظمی جوادی آملی:
«بوعلی سينا اين حرفها را از كجا ياد گرفت؟خودش می گويد که من از كجا ياد گرفتم، ميگويد من هر وقت مشكلی داشتم و مطلبی برای من حل نمیشد وضو می گرفتم، ميرفتم مسجد جامع شهر، دو ركعت نماز ميخواندم، با خدا گفتگو ميكردم مسئله برای من حل ميشد، اين شرح حال خودش است. ميگويد من شاگرد اين «الصَّلَاة» هستم كه «عَمُودُ الدِّين» است.»
#درس_اخلاق ۹۳/۵/٢٣
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli