علی علیه السلام بر بالین زهرا علیها السلام نشست و سر زهرا علیها السلام را روی زانو گرفت. زهرا عرض کرد: یا اباالحسن وصیتهایی دارم که میل دارم شما به این وصیتها گوش کنید.
فرمود: سمعاً و طاعةً، هرچه شما بفرمایید. ابتدا زهرا علیها السلام از روی تواضع و ادب و فروتنی جملههایی گفت که قلب مقدس علی علیه السلام را آتش زد.
علی جان! من در مدتی که در خانه تو بودم مانند کنیزی برای تو بودم. در خانه تو در نهایت امانت به سر بردم. در خانه تو چنین و چنان بودم. وقتی که این جملهها را گفت، اشکهای علی علیه السلام سرازیر شد.
سر زهرا علیها السلام را محکم به سینه چسبانید، به علامت اینکه دیگر حاضر نیستم تو این چنین از من معذرتخواهی کنی، چون معنی سخن زهرا علیها السلام این بود که اگر من در وظیفه کوتاهی کردهام مرا ببخش، و معنای عمل علی این بود: زهرا جان! من مایل نیستم و راضی نیستم که چنین سخنانی بر زبان تو جاری شود؛ من از اینکه چنین سخنانی از تو بشنوم رنج میبرم.
📕آشنایی با قرآن، ج ۷، ص۵۷
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
علی علیه السلام از حق دفاع میکرد. زهرا علیها السلام از حق دفاع میکرد نه از پول و نه از سرزمین فدک؛ یعنی [در نظر او] سرزمین فدک به اعتبار اینکه درآمدی دارد و پولی از بین رفته است ارزشی نداشت ولی به اعتبار اینکه چرا حق من باید پایمال بشود و دفاع از حق در اسلام مقدس و لازم و ضروری است ارزش داشت.
📕پانزده گفتار، ص۲۸۱
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
قرآن میگوید برای اینکه رعب شما به دل دشمن بیفتد و خیال تجاوز به ساحت شما را در دماغ خود نپرورد، نیرو تهیه کنید و نیرومند باشید.
📘 جهاد، ص۲۸
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
در اسلام فدا شدن برای جمع ثروت و به خاطر حرص، فنا شدن و نفله شدن است ولی فدا شدن به خاطر استیفای حقوق، شهادت است.
📕یادداشتها، ج ۵، ص۲۷۸
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
کار فریضه اجتماعی است
کسی که در پرتو اجتماعی خوش و مرفّه زندگی میکند، باید به جامعهای که در آن زندگی میکند خدمتی هم انجام دهد. پس، از نظر «وظیفه» چنین نیست که کار، تنها وظیفه تهیدستان و محتاجان است.
📕حکمتها و اندرزها، ج ۲، ص۱۷۷
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
انقلاب اسلامی یا اسلام انقلابی؟ آینده ما چه باید باشد؟
راه آینده ما راه انقلاب اسلامی باید باشد یا راه اسلام انقلابی؟ انقلاب اسلامی یعنی راهی که هدف اسلام و ارزشهای اسلامی است، انقلاب و مبارزه برای برقراری ارزشهای اسلامی است، یعنی مبارزه برای ما هدف نیست وسیله است، اسلام و ارزشهای اسلامی برای ما هدف است.
ما انقلاب میکنیم برای ارزشهای اسلامی، مبارزه میکنیم برای ارزشهای اسلامی، پس هدف برای ما اسلام است، مبارزه و انقلاب برای ما وسیله است.
اما عدهای میان انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی اشتباه میکنند یعنی برای آنها مبارزه و انقلاب هدف است، اسلام وسیلهای است برای مبارزه و انقلاب.
نتیجهاش این است که از اسلام انتخاب میکنیم؛ هر چه از اسلام ما را در مسیر مبارزه قرار بدهد آن را قبول میکنیم و هر چه از اسلام- لااقل فکر کنیم- ما را در مسیر مبارزه قرار ندهد آن را از اسلام طرد میکنیم.
آنوقت بر اساس این که ما اسلام را هدف و مبارزه و جهاد را وسیلهای برای برقراری ارزشهای اسلامی بدانیم یا مبارزه را هدف بدانیم تفسیرها از اسلام، انسان، توحید، تاریخ، جامعه و تفسیرها از آیات قرآن متضاد و متناقض میشود.
آن که مبارزه را هدف میداند میگوید من همیشه باید در حال مبارزه باشم و اصلا اسلام آمده برای مبارزه. نه، اسلام نیامده برای مبارزه، در اسلام عنصر مبارزه هست.
اسلام خیلی دستورها آورده است یکی از آنها مبارزه است اما نه این که اسلام آمده فقط برای مبارزه و هدفی جز مبارزه ندارد. اسلام آمده برای این که بشریت را به سعادت برساند، یکی از وسایلی که در شرایط خاص از آن وسایل استفاده میکند مبارزه است.
📕آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۹۳
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
مهاجرتهای گروهی
البته این امر- همانطور که عرض کردم- تابع شرایط و اوضاع و احوال است. گاهی چند خانواده مسلمان حرکت میکنند میروند به یکی از بلاد کفر و آنجا زندگی میکنند ولی خودشان در آنجا یک هسته میشوند یعنی حکم بذری را پیدا میکنند که به تدریج رشد میکند.
و بسیاری از کشورهای امروز اسلامی مولود همینگونه مهاجرین و مهاجرتهای هدفدار بوده است؛ یعنی خانوادههای مسلمان رفتهاند آنجا برای اینکه بهتر زندگی کنند؛ ضمناً هستهای تشکیل داده و به تدریج رشد کردهاند.
یک کتابی الان زیر چاپ دارم تحت عنوان خدمات متقابل اسلام و ایران. روی موضوع «خدمات ایران به اسلام» به اندازهای که در دسترسم بود مطالعه کردم. از جمله انواع خدمات ایرانیها به اسلام، خدمات تبلیغی است؛ یعنی اسلام را در جهان تبلیغ کردند.
این تبلیغها بیشتر به همین صورت بوده که عرض کردم؛ یعنی یک دسته خانوادههای ایرانی رفتهاند در جای دیگر، ولی چون سخت مؤمن و معتقد به اسلام بودهاند نه تنها در هاضمه دیگران هضم نشدهاند، بلکه دیگران را در هاضمه خودشان هضم کردهاند.
📕آشنایی با قرآن، ج ۳، ص۱۹۱
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
بطر یعنی چه؟
انسان وقتی که یک نعمتی به او میرسد، یک خوشحالی و سرور و بلکه یک غروری پیدا میکند که دیگر پایش روی زمین بند نیست و به دیگران اعتنایی ندارد، خودش را بالادست همه میبیند.
حالا آن نعمت هرچه میخواهد باشد. بعضی به واسطه ثروت زیاد اهل بطر میشوند، بعضی به واسطه قدرت زیاد یک حالت بیاعتنایی و غرور و تکبر نسبت به دیگران پیدا میکنند، همینطور که راه میروند با راه رفتنشان میخواهند نشان بدهند که منم صاحب قدرت، منم صاحب ثروت.
حرف که میزند، با حرف زدنش کأنّه میگوید منم صاحب قدرت، منم صاحب ثروت، منم صاحب علم. حتی [غرور و تکبر] در نگاه کردنش پیداست. قرآن میگوید ولی شما از آن دسته نباشید، فتحها و پیروزیها شما را سرمست نکند، شما را متکبر و مغرور و اهل منیت نکند. لذا میگوید دیگراناند که چنیناند.
📕آشنایی با قرآن، ج ۳، ص۱۰۳
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
صبر در قرآن به معنای مقاومت و ایستادگی در برابر انواع شداید و مشکلات است ولی در قاموس مردم عامی به معنای دست روی دست گذاشتن و به انتظار نشستن است.
صبر در قرآن جنبه مثبت دارد و اراده و نیرو میخواهد ولی در نظر مردم عادی جنبه منفی دارد، زیرا از خود دفاع نکردن و تسلیم حوادث شدن مظهر بیارادگی و سستی است.
📕حکمتها و اندرزها، ج ۲، ص۱۱۶
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
اگر مادری از شیر خودش مضایقه کند و به بچهای که از خودش به دنیا آمده است شیر ندهد، آیا به این بچه ظلم کرده است یا نه؟ آیا ظلم کرده یا فقط ترک احسان کرده است؟ (ترک احسان یعنی تفضلی که میتوانست بکند نکرده است، ولی ظلم یعنی حق واقعی این موجود را به او نداده است.)
این مادر واقعاً ظلم کرده، نه اینکه ترک احسان کرده است. چرا ظلم کرده است؟ شیر مال اوست، به این بچه چه مربوط است؟ جواب این است که در متن خلقت یک هماهنگی میان پیدایش این بچه و پیدایش این شیر وجود دارد، به نحوی که اگر این بچه نمیبود این شیر به وجود نمیآمد.
در اصل متن خلقت و طرح خلقت این دو با هم پیوسته هستند، اگر این آکل نبود آن مأکول هم نبود، همان طور که اگر آن مأکول نبود این آکل نبود.
اگر مأکول نبود آکل بدون غذا میماند و اگر آکل در متن خلقت و طرح خلقت نبود مأکول اصلا به وجود نمیآمد.
📕انسان شناسی قرآن، ص۲۳۰
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
اسلام دشمن بیکاری و بیکارگی است انسان به حکم این که از جامعه بهره میبرد و به حکم این که کار بهترین عامل سازنده فرد و اجتماع و بیکاری بزرگترین عامل فساد است باید کار مفید انجام دهد.
📘 وحی و نبوت؛، ص ۱۱۸
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
قرآن رکن اساسی دعوتش که همه دعوتهای دیگرش بر اساس آن است مبدأشناسی و معادشناسی است.
هر تعلیم دیگر خودش را بر اساس مبدأ و معاد بنا نهاده است. اگر اخلاق دارد بر اساس مبدأ و معاد است، تعلیم و تربیت دارد بر اساس مبدأ و معاد است، اگر اقتصاد دارد بر اساس مبدأ و معاد است، قوانین جزایی و حقوق دارد بر اساس مبدأ و معاد است.
رکن اساسی تعلیمات قرآن مبدأ و معاد است و لذا ما میبینیم بیشترین آیات قرآن متوجه این دو است و عجیب این است که با این همه توجهی که قرآن ما را به مبدأ و معاد میدهد باز ما کوشش میکنیم خود تعلیمات قرآن را از مسیر مبدأ و معاد خارج کنیم و به مسیر دیگری بیندازیم!
📕آشنایی با قرآن، ج۱۱، ص۱۱۷
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be