کار معیار بازیافتن شخصیتهاست
گذشته از نظر «وظیفه اجتماعی»، از نظرهای دیگر برای هر کسی کار و فعالیت و عمل لازم است، زیرا اولا هر کسی تا دست به فعالیت و کاری نزند و اثری از وجود خود نبیند نمیتواند خود را تجربه کند و بازیابد، نمیتواند بفهمد آیا از خودش اثری و هنری ساخته هست یا نیست.
تنها در پرتو کار و فعالیت است که آدمی به استعدادهای نهفته وجود خود پی میبرد و به خودش ایمان و اعتقاد پیدا میکند و شخصیت خود را بازمییابد و به عبارت دیگر کار است که هر کسی را به خودش میشناساند و به عبارت رساتر، کار سبب میشود که انسان خودش را کشف کند و این مهمترین و بالاترین کشفهاست.
📕حکمتها و اندرزها، ج ۲، ص۱۷۷
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
شرایط تربیت اولاد:
الف. مساعدبودن محیط خانوادگی
ب. اعتدال در محبت
ج. مراقبت مبصرات و مسموعات
د. احتراز از وعده دروغ ه. قهرمان پرستی نه مظلوم پرستی و نه ستمگرپرستی
و. طرز جوابگویی صادقانه و راهنمایانه در پاسخ سؤالات
ز. احترام کودک و ترک تحقیر او
ح. عدالت میان اولاد
ط. نام نیک گذاشتن روی طفل
ی. آزادی دادن در حد اعتدال و از جمله در انتخاب شغل با رعایت جنبه استعداد ذاتی و ارشاد او
📕یادداشتها، ج ۲، ص۱۸۷
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
ما که بچه بودیم، در منزل خود ما (من از هفت و هشت سالگی کاملاً یادم هست) اصلاً اینکه ماه رجب دارد میآید مشخص بود؛ میگفتند یک هفته به ماه رجب مانده، پنج روز مانده، سه روز مانده، امشب احتمالًا اول ماه رجب است، برویم برای استهلال؛ میرفتند برای استهلال، ماه را ببینند، شب اول ماه رجب است، اعمال ماه رجب را بجا بیاورند.
در مسجد که جمع میشدند، همه صحبت آمدن ماه رجب بود. ماه مبارک رجب و ماه مبارک شعبان پیشدرآمدهای ماه مبارک رمضان هستند.
من از بچگی همیشه این را میدیدم، مرحوم ابوی ما و مرحومه والده ما غیر از اول و آخر ماه رجب و غیر از ایام البیض (یعنی سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم این ماه که اعمال بالخصوصی دارد و عمل معروفش به نام عمل «امّ داود» را ما آن زمان بچه بودیم بجا آورده بودیم، بعد بزرگ شدیم فراموش کردیم؛ به تبع آن جوّی که آن وقت وجود داشت، یعنی آب جاریای که در آن وقت بود، ولی وقتی که آبی رفت و مخفی شد، دیگر کیست که از نو آن را جاری کند) این دو غیر از روز اول و روز آخر و سه روز وسط، حداقل پنجشنبه و جمعهها روزه بودند و بلکه مرحوم ابوی ما در بعضی از سالها دو ماه رجب و شعبان را پیوسته روزه میگرفتند و به ماه مبارک رمضان متصل میکردند، یعنی این سه ماه را یکسره روزه میگرفتند.
اصلًا این ماه، ماه استغفار و توبه و عبادت است.
📕آشنایی با قرآن، ج ۸، ص۲۳۳
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
حدیث دیگر از امام هادی است: مَنْ هانَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ فَلاتَأْمَنْ شَرَّهُبترس از آدمی که خودش برای خودش قیمت ندارد؛ آن کسی که حس کرامت نفس، این سرمایه عظیم را از دست داده، از چنین آدمی بترس؛ آدمی که احساس شرافت و کرامت در خود نمیکند، از شرّ او ایمن مباش.
📕تعلیم و تربیت در اسلام، ص۱۳۷
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
یکی از آثار کار، جلوگیری از گناه است.
البته نمیگویم صددرصد اینطور است، ولی بسیاری از گناهان منشأش بیکاری است.
📕تعلیم و تربیت در اسلام، ص۲۸۱
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
کار و احساس شخصیت
یکی دیگر از فواید کار، مسئله حفظ شخصیت و حیثیت و استقلال است که تعبیرهای مختلفی دارد. مثلًا آبرو؛ انسان آنگاه که شخصیتش ضربه بخورد، آبرویش برود و تحقیر بشود ناراحت میشود.
انسان در اثر کار- و مخصوصاً اگر مقرون به ابتکار باشد- به حکم اینکه نیازش را از دیگران برطرف کرده است، در مقابل دیگران احساس شخصیت میکند، یعنی دیگر احساس حقارت نمیکند.
📕تعلیم و تربیت در اسلام، ص۲۸۴
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
نام علی، قرین عدالت
نام علی (ع) بعدها با نام عدالت قرین شد. عمر بن عبدالعزیز گفت: علی پیشینیان را فراموشاند و بعدیها را در زحمت انداخت؛ مردم سیره و روش او را وسیله ملامت و سرکوفت خلفا قرار میدادند.
📕بیست گفتار، ص۶۲
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
پدر و مادر انسان هر اندازه فاسق باشند باز حق پدر و مادر ساقط نمیشود بلکه اگر کافر هم باشند حق پدر و مادر هرگز ساقط نمیشود.
اشتباه نکنید؛ ممکن است آن پدر و مادر خودشان اهل جهنم باشند ولی در عین حال برای من و تو اگر فرزند چنین پدر و مادری باشیم باز وظیفه نیکوکاری و خدمت و احسان نسبت به آنها هست.
حتی من میخواهم بگویم ممکن است پدر و مادری باشد که در میدان جنگ اگر با او روبرو بشوی باید او را بکشی ولی در غیر میدان جنگ باید به او خدمت کنی.
📕خدا در زندگی انسان، ص۱۱۹
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
👌 آزاد مرد واقعی
بشر باید در ناحیه وجود خودش، در ناحیه روح خودش آزاد بشود تا بتواند به دیگران آزادی بدهد. لهذا آزادمرد واقعی جهان کیست؟ علی بن ابی طالب یا افرادی که از طراز علی بن ابی طالب و یا تربیت شده دبستان او باشند، چون اینها افرادی هستند که در درجه اوّل از اسارت نفس خودشان نجات پیدا کردهاند.
علی علیه السلام میفرماید:
أ اقْنَعُ مِنْ نَفْسی بِانْ یقالَ امیرُالمُؤْمِنینَ؟
وَ کیفَ اظْلِمُ احَداً لِنَفْسٍ یسْرِعُ الَی الْبِلی قُفولُها وَ یطولُ فِی الثَّری حُلولُها.
آن کس میتواند واقعاً آزاد و آزادی بخش باشد که همیشه مانند علی است و یا لااقل پیرو اوست؛ از نفس و روح خودش حساب بکشد، تنها در محراب عبادت دست به محاسن شریفش بگیرد و بگوید: یا دُنْیا! غُرّی غَیری؛ ای زرد و سفید دنیا، ای طلا و نقره دنیا! برو غیر علی را فریب بده، من تو را سه طلاقه کردهام.
آن کسی واقعاً و نه از روی نفاق و دورویی، برای حقوق و آزادی مردم احترام قائل است که در دل و ضمیر و وجدانش یک ندای آسمانی است و او را دعوت میکند.
آن وقت شما میبینید که چنین کسی که آن تقوا و معنویت و خداترسی را دارد، وقتی که حاکم بر مردم میشود و مردم محکوم او هستند، چیزی را که احساس نمیکند همین حاکم و محکومی است. مردم روی سوابق ذهنی خودشان میخواهند از او حریم بگیرند؛ میگوید حریم نگیرید، با من باشید.
📘 آزادی معنوی؛ صص ۱۹ - ۲۰
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
علی شخصیت دونیرویی
علی از مردانی است که هم جاذبه دارد و هم دافعه، و جاذبه و دافعه او سخت نیرومند است. شاید در تمام قرون و اعصار جاذبه و دافعهای به نیرومندی جاذبه و دافعه علی پیدا نکنیم.
دوستانی دارد عجیب، تاریخی، فداکار، باگذشت؛ از عشق او همچون شعلههایی از خرمنی آتش، سوزان و پرفروغاند؛ جان دادن در راه او را آرمان و افتخار میشمارند و در دوستی او همه چیز را فراموش کردهاند.
از مرگ علی سالیان بلکه قرونی گذشت اما این جاذبه همچنان پرتو میافکند و چشمها را به سوی خویش خیره میسازد.
📕جاذبه و دافعه علی علیه السلام، ص۲۹
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
[امیرالمؤمنین] وقتی که برای جنگ صفّین میرفت یا از آن برمیگشت، به شهر انبار- که الآن یکی از شهرهای عراق است و از شهرهای قدیم ایران بوده است- رسید. ایرانیان آنجا بودند.
عدهای از کدخداها، دهدارها، بزرگان به استقبال خلیفه آمده بودند. به خیال خودشان علی علیه السلام را جانشین سلاطین ساسانی میدانستند. وقتی که به ایشان رسیدند، در جلوی مرکب امام شروع کردند به دویدن. علی علیه السلام صدایشان کرد، فرمود: چرا این کار را میکنید؟ گفتند: آقا! این یک احترامی است که ما به بزرگان و سلاطین خودمان میگزاریم. امام علیه السلام فرمود: نه، این کار، را نکنید. این کار، شما را پست و ذلیل و خوار میکند. چرا خودتان را در مقابل من که خلیفهتان هستم خوار و ذلیل میکنید؟
من هم مانند یکی از شما هستم. تازه شما با این کارتان به من خوبی نکردید بلکه بدی کردید؛ با این کارتان ممکن است یک وقت خدای ناکرده غروری در من پیدا شود و واقعاً خودم را برتر از شما حساب کنم.
📘 آزادی معنوی؛ ص ۲۰
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be