eitaa logo
حکمـت و تمدن
1.1هزار دنبال‌کننده
267 عکس
122 ویدیو
11 فایل
🔸روح الله کریمی 📚پژوهشگر #تمدن_اسلامی 📙مبانی تحلیل تاریخ و سیاست 📗شش گام تا سلامتی صفحات مجازی: https://b2n.ir/h42091 🔻ارتباط با ما: @RKarimi14 🎙️دسترسی کامل به تدریس ها #آرشیو موضوعات متنوع تمدنی(روبـیکا): https://rubika.ir/hekmat_tamaddon
مشاهده در ایتا
دانلود
همان‌طور که در عالم جسم، خلأ محال است، در عالم ذهن نیز چنین قانونی پابرجاست. ذهن از بدو تشکیل، ولو به صورت ناخودآگاه، هیچ‌گاه به طور مطلق در خلأ به سر نمی‌برد. پس نمی‌توان ذهن را خالی نگه داشت و انتظار داشت که این ذهن خالی، به جذب هیچ اطلاعاتی نپردازد و کماکان خود را در حالت خلأ نگه دارد؛ زیرا چنانچه گفته شد خلأ برای ذهن محال است. در این میان، ذهن غالبا اولین دریافتی‌ها را بیش از بقیه دریافتی‌ها در خود می‌پذیرد و حفظ می‌کند و با آنها انس می‌گیرد. قاعده فوق در موارد مختلف تربیتی، آموزشی، رسانه‌ای و ... کاربرد دارد که به دو مورد اشاره می‌کنیم: ۱-در باب عقاید، اولین عقایدی که در ذهن رسوخ کند معمولا بیش از بقیه، مورد پذیرش قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که در روایات وارد شده که قبل از این که منحرفین، عقاید منحرف را در ذهن اولاد شما قرار دهند شما آن را با عقاید صحیح پر کنید؛ بادروا أولادکم من قبل أن یسبقکم إلیهم المرجئه. ۲-در تفسیر و قرائت وقایع و پدیده‌ها به ویژه پدیده‌های سیاسی نیز این قاعده برقرار است. هرکس اولین تفسیر و تحلیل را از یک واقعه در ذهن مخاطب بگنجاند برنده است. تحلیل‌ها و تفسیرهای بعدی، تأثیر تفسیر اول را ندارد، اگرچه صحیح‌تر و دقیق‌تر باشد. در جریان مسائل اخیر کشور متأسفانه نظام اسلامی دچار چنین قصور آشکاری شده است. رسانه‌های معاند، هرگونه اطلاعات و تحلیلی در اختیار مخاطب قرار می‌دهند و ذهن مخاطب را هرگونه که بخواهند می‌سازند و رسانه‌های نظام تا مدت زیادی سکوت پیشه می‌کنند و پس از گذشت زمان قابل توجهی، اطلاعات و تحلیل‌هایی در اختیار مخاطبی می‌گذارند که به احتمال زیاد، ذهن او قبلا از اطلاعات و تحلیل‌های دیگری پر شده است. در عین حال نیز از مردم انتظار داریم که گوش به رسانه‌های بیگانه ندهند. در جواب باید گفت: «خلأ محال است.» کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
۲۴ مهر ۱۴۰۱
حکمـت و تمدن
نزاع اصلی #انقلاب_اسلامی با تمدن #غرب در تعریف پارادایمی جدید است که توسط حضرت امام ره به وجود آمد.
«اَبَر پارادایم» دیگری که از دوران رنسانس به بعد بر جهان غرب و به تبع بر کل دنیا حاکم شد، «ماتریالیسم» بود؛ اصالت ماده. به این ترتیب عالم غیب و تمام پدیده‌های غیبی و ماورائی و نقش آن در زندگی انسان انکار شد؛ همان غیبی که ویژگی اساسی زندگی مؤمنانه و مبتنی بر تقواست. اما اصالت ماده نیز در دستگاه فکری بنیانگذاران ، به ویژه گالیله و دکارت، تفسیری کمّی و مبتنی بر ریاضی به خود گرفت. اینان معتقد بودند که تمام پدیده‌های فرهنگی، روانشناختی، جامعه شناختی، اقتصادی، سیاسی و ... باید با محوریت ریاضیات تفسیر شوند؛ بنابراین اصالت ماده، رنگ اصالت کمیت به خود گرفت. از آن پس، تمام پدیده‌ها بر روی نمودارها و فرمول‌های ریاضی رفت و نقش امور ماورائی به طور کلی انکار شد. در چنین دستگاهی، مفاهیمی مانند برکت، شفا، رزق من حیث لایحتسب و ... که ناشی از تأثیرات غیب بر زندگی انسانهاست، به کلی بی‌معناست. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
۲۴ مهر ۱۴۰۱
recording-20220514-181515.mp3
10.3M
تکنولوژی اسلامی؛ تکنولوژی حکمی جلسه اول کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
۲۵ مهر ۱۴۰۱
سلامتی؛ ساده و ارزان (۲) در مطلب قبل گفتیم غذا برای هضم شدن در بدن نیاز به دو عامل اساسی دارد: آب و حرارت حرارت مورد نیاز برای هضم باید از درون بدن تأمین شود. اگر حرارت داخلی بدن به هر دلیلی کم شود، سیستم هضم با مشکل مواجه می‌شود. در برخی مواقع، حرارت ذاتی بدن، از عمق به سطح بدن می‌آید. در این موارد، حرارت اعضای درونی بدن کم می‌شود. از جمله اعضای درونی بدن، معده است. پس در مواقعی که حرارت از عمق به سطح می‌آید، حرارت معده کم و در نتیجه، هضم ضعیف می‌شود؛ پس در چنین مواردی، نباید به غذا خوردن اقدام نماییم، تا وقتی که حرارت مجددا به عمق بدن بازگردد. مواردی که حرارت به سطح بدن می‌آید را به خوبی می‌توانیم درک کنیم؛ به چند نمونه اشاره می‌کنیم: ۱-حرکت شدید قبل و بعد از غذا ۲-عصبانیت شدید ۳-شدت گرمای هوا ۴-هیجانات شدید مثل شادی بیش از حد در چنین مواردی نباید غذا خورد تا بدن کمی تعادل پیدا کند. در صورت غذا خوردن در چنین مواردی، معده ضعیف خواهد شد و هاضمه با اختلال مواجه می‌شود و مشکلاتی مانند نفخ، ترش کردن، سوء هاضمه، یبوست، قولنج روده، آپاندیس و ... به وجود می‌آید. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
۲۵ مهر ۱۴۰۱
۲۵ مهر ۱۴۰۱
۲۵ مهر ۱۴۰۱
۲۵ مهر ۱۴۰۱
درباره و تطبیق آن با وقایع معاصر، افراط و تفریط‌ها بسیار است. برخی عجولانه و با قاطعیت، این روایات را بر عصر حاضر تطبیق می‌کنند و در مقابل، برخی دیگر با قاطعیت، وقایع حال حاضر را غیر منطبَق با روایات می‌دانند و اصولا ریشه تطبیق را می‌زنند. باید گفت اگر قرار بود تطبیق صورت نپذیرد و اگر اهل بیت علیهم‌السلام تطبیق را قبول نداشتند، صدور این همه روایات درباره ظهور، از سوی ایشان معاذاالله لغو و خلاف حکمت می‌بود. ایشان از صدور روایات حتما غرضی داشته‌اند و گویا غرضشان شناخت دادن درباره شرایط دوران پیش از ظهور بوده تا جویندگان هدایت بتوانند شرایط را تشخیص دهند و تمرکزشان را هرچه بیشتر بر مقوله ظهور بگذارند. پس قطعا باید نگاهی جدی و به دور از عجله به روایات داشت و اوضاع را رصد کرد. برخی دیگر علائم ذکر شده در روایات را بر فرض که قابل تطبیق بر برخی وقایع معاصر بدانند، آن را تکرار پذیر می‌دانند و معتقدند این علائم، ممکن است در طول تاریخ بارها تکرار شود. در جواب گروه مذکور باید گفت علامت، مشخصه‌ای ویژه است که اگر قرار باشد تکرار شود، از علامت بودن می‌افتد. مثلا اگر بخواهیم برای شناسایی یک انسان، علامتی بدهیم، داشتن چشم و گوش نمی‌تواند علامت مناسبی باشد؛ زیرا در همه انسان‌ها موجود است، بلکه باید مشخصه‌ای باشد که خاص آن فرد باشد، وگرنه از علامت بودن می‌افتد. درباره برخی از علائم ظهور و تطبیق یا عدم تطبیق آن بر وقایع حال حاضر، در شماره بعد مطالبی خواهیم گفت ان‌شاءالله کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
۲۷ مهر ۱۴۰۱
🔻شما مخاطبین گرامی میتوانید زین پس نظرات و دیدگاه های خود را از طریق 👇 "نام کاربری: @admin313yar" برای ما ارسال نمائید🔺
۲۷ مهر ۱۴۰۱
۲۷ مهر ۱۴۰۱
حکمـت و تمدن
نزاع اصلی #انقلاب_اسلامی با تمدن #غرب در تعریف پارادایمی جدید است که توسط حضرت امام ره به وجود آمد.
در برخی سرودهای مذهبی شبکه پویا تأکید بر «خالقیت» می‌شود و این می‌تواند به مرور، ناخودآگاه کودکان را نسبت به این نقص توحیدی اشغال نماید. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
۲۷ مهر ۱۴۰۱
لوکس‌گرایی به طور نامحسوس، ثروت مردم ایران را می‌بلعد. بسیاری از کالاهای لوکس پس از گذشت مدتی، ارزش اسمی خود را از دست می‌دهند و از طرفی به دلیل تورم، ارزش واقعی این کالاها نیز به مرور کم و کمتر می‌شود. مثلا یک کالای لوکس هنگام خرید، دارای ارزش اسمی ۲۰ میلیون است و پس از چند سال مثلا به قیمت ۲ میلیون کاهش می‌یابد؛ پس ارزش اسمی آن به یک دهم کاهش یافته است، علاوه بر آن که این دو میلیون به دلیل تورم، ارزش دو میلیون تومان زمان خرید کالا را نیز ندارد. خانواده‌های طرفدار کالای لوکس معمولا پس از مدتی از کالای قبلی دلزده می‌شوند و در صدد نوسازی آن برمی‌آیند. به این ترتیب، ثروت مردم دائما در حال کاهش است و این امر، یکی از علل مهم نارضایتی است که البته کمتر به آن توجه می‌شود. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
۲۸ مهر ۱۴۰۱
متأسفانه در نظام اسلامی، گاهی کارهایی که ضامن امنیت است، معارض با امنیت تلقی می‌شود. یکی از اموری که تأثیر مهمی در اخلال در امنیت یک کشور دارد، تجمیع انرژی‌های منفی در بین گروهی از مردم است. این انرژی‌های منفی که به دلایل مختلف پدید می‌آید، چنانچه متراکم و محبوس شود، ممکن است منجر به ایجاد فساد، شورش، اغتشاش و ... بشود. این انرژی‌های منفی باید به طرق صحیح تخلیه شود. یکی از بهترین راههای تخلیه این است که مردم بتوانند حرف بزنند، انتقاد کنند، مشکلات خود را بیان کنند و در طرف مقابل، مسؤولین بیش از آنکه سخن بگویند، سخنان مردم را بشنوند و به درد دل آنها گوش فرا دهند و به تعبیر قرآن، گوش خوبی برای مردم باشند. گوش دادن به درد دل مردم توسط و بالاتر از آن، فراهم کردن ساز و کارهای قانونی و مشخص برای این امر حتی چنانچه منجر به حل مشکلات هم نشود (که البته باید بشود) می‌تواند منجر به تخلیه انرژی‌های منفی بشود. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
۲۸ مهر ۱۴۰۱
طبیعت هوشمند و انسان حکیم؛ دو عنصر اساسی برای زندگی حکیمانه (۱) طبیعت دارای هوشمندی خاصی است که اختیار داشتن انسان نباید موجب بر هم زدن این هوشمندی شود. به عنوان مثال، طبیعت به طور دقیقی حرکت و چرخش آب میان آسمان و زمین را تنظیم می‌کند، اما انسان در بسیاری از اوقات، با دستکاری و بر هم زدن سیستم طبیعت، این تنظیمات را بر هم می‌زند. آیه شریفه «ظهر الفساد فی‌البرّ و البحر بما کسبت أیدی‌الناس» ممکن است ناظر بر این باشد که فساد و ناهماهنگی و عدم تعادل در طبیعت، ناشی از افعال انسان است. به عنوان مثال در رشته کوههای زاگرس هزاران سال درختان بلوط روییده است. خداوند متعال سنجاب رو طوری خلق کرده که تعداد زیادی بلوط را در دل خاک دفن می‌کند تا از گزند دستبرد در امان بماند. سنجاب مکان دفن بسیاری از این بلوطها را فراموش می‌کند و این بلوطهای مدفون به مرور ریشه می‌دوانند و تبدیل به درخت می‌شوند. این درختان از طرفی موجب جذب ابرها و باریدن باران در این مناطق می‌شوند و از طرفی باران را توسط ریشه خود جذب می‌کنند تا هم از جاری شدن سیل جلوگیری شود و هم آبهای سرگردان تبخیر نشوند و هم سفره‌های زیرزمینی سیراب شوند. آب جاری شده در سفره‌های زیرزمینی در اثر جاذبه به سمت پایین حرکت می‌کند و عمق خاک کویر را سیراب می‌کند. این آب‌های زیرزمینی علاوه بر این که از نشست زمین جلوگیری می‌کنند، موجب ایجاد چشمه‌هایی در مناطق مختلف می‌شوند. انسان حکیم با دستکاری در طبیعت، در این فرآیند خلل ایجاد نمی‌کند، بلکه به کمک طبیعت می‌آید تا آب بر زمین تشنه جاری شود و خود نیز از آن بهره می‌برد. ادامه دارد... کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
۲۹ مهر ۱۴۰۱
recording-20220611-183414.mp3
13.56M
تکنولوژی اسلامی؛ تکنولوژی حکمی جلسه دوم کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
۲ آبان ۱۴۰۱
«موج سوم» تألیف آلوین تافلر، یکی از مهمترین منابع شناخت تمدن غرب است. تافلر شروع موج دوم زندگی بشر را از شروع انقلاب صنعتی می‌داند. وی برای این دوران، ویژگی‌هایی ذکر می‌کند. یکی از این ویژگی‌ها تخصصی شدن امور و تقسیم کار به ویژه در صنعت است. از این دوران به بعد، دیگر مثل گذشته، یک فرد، صفر تا صد یک دستگاه را نمی‌سازد، بلکه هر قسمت از دستگاه را فردی می‌سازد که در آن، تخصص دارد. تقسیم کار و تخصصی کردن امور (که البته با جذابیت خاصی به آن نگریسته می‌شود) گرچه از جهاتی، دارای مزایایی است، اما اهدافی استعماری نیز در دل خود دارد و آن هدف این است که افراد نتوانند به جزئیات کامل ساخت یک دستگاه پی ببرند. گاهی اجزای مختلف این دستگاه در کشورهای مختلف (بعضا جهان سومی) ساخته می‌شوند و همان اهداف استعماری به طرز شدیدتری پیگیری می‌شوند. تافلر در ادامه به مطلب دیگری اشاره می‌کند که از مطلب اول مهمتر است. وی تخصصی کردن کارها و تقسیم کار را در بین کشورهای جهان نیز جاری می‌داند. اشاره تافلر بسیار دقیق است. بر اساس این تقسیم کار که توسط قدرت‌های حاکم بر دنیا صورت می‌گیرد، هر کشوری دارای دستور کار خاصی است که در هرم قدرت جهانی برای او تعریف شده و کشورها حق ندارند از آن تخطی کنند. یک کشور اگرچه دارای ظرفیت‌ها و استعدادهای متنوع انسانی و طبیعی باشد، حق ندارد آنها را به کار گیرد، مگر در مواردی که نظام حاکم جهانی برای او تعریف کرده باشد. توجه به این نکته، گشاینده رمزهای بسیاری در تاریخ معاصر کشورمان است. در دویست سال اخیر، دستی نامرئی اجازه نداده ایران اسلامی که دارای ظرفیت‌های عظیم طبیعی است، از این ظرفیت‌های خود استفاده کند و مشکلات اقتصادی خود را حل کند. این دست نامرئی اجازه نداده ایران از صادر کننده مواد خام (که برایش تعریف شده) پا فراتر نهد و به طور خودکفا به صنایع مدرن دست یابد؛ برای درک دقیق این مطلب کافی است به عنوان نمونه به صنعت خودروسازی بنگرید که سالها در سیطره غربگرایانی بوده که استیلای غرب را پذیرفته‌اند و بلکه برای نهادینه کردن همین نظم تربیت شده‌اند. در طرف مقابل اما هرکجا که تفکر انقلابی حقیقی (نه انقلابی‌نمایی خوارج گونه) حاکم بوده توانسته نظم تعریف شده جهانی را برهم زند و قله‌های پیشرفت را بپیماید. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
۲ آبان ۱۴۰۱
نظام استعمار در طی پنج قرن اخیر به هر سرزمینی قدم گذاشت اگر می‌توانست نسل بومی آن سرزمین را نابود می‌کرد؛ مانند آمریکا و استرالیا و چنانچه توانایی این کار را نمی‌یافت، هویت آن کشور را نابود می‌کرد. در ایران، هویت‌هایی همچون نظام‌های مترقی معماری، شهرسازی و سلامت در طی دو قرن مضمحل شد. یکی دیگر از ارکان هویت یک کشور، زبان و رسم‌الخط آن کشور است. نظام استعمار در ایران موفق به نابودی این عنصر مهم هویتی نشد، اما در کشورهایی مانند هند، ترکیه و کشورهای آسیای میانه به موفقیت رسید. یکی از اهداف انقلاب، احیای این هویت‌ها و بلکه ارتقاء آنها بود که متأسفانه انتظارات آنطور که باید برآورده نشده است و البته «کلنا راع و کلنا مسؤول» کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
۴ آبان ۱۴۰۱
یکی از هویت‌های هر سرزمینی، ظرفیت‌های طبیعی آن است. نظام سلطه هر کجا وارد شد منابع طبیعی آن سرزمین را تحت سلطه گرفت و تا حد امکان مردم آن سرزمین را در جهل و بی‌خبری نسبت به آن منابع قرار داد و مخفیانه آن را به تاراج برد. در مواردی نیز ظرفیت‌های طبیعی آن سرزمین‌ها را از بین برد و متناسب با اهداف خود، ظرفیت‌های کاذبی ایجاد کرد. یکی از بارزترین مثالها در این زمینه، ایران است. شاید کمتر کسی بداند که ایران تا پایان دوره صفویه قطب ابریشم دنیا بوده است. با فروپاشی صفویه و تسلط تدریجی انگلیس بر ایران این ظرفیت به نابودی کشیده شد و در دوره قاجار، ایران تبدیل به قطب تریاک دنیا شد. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
۴ آبان ۱۴۰۱
حکمـت و تمدن
#هستی‌_شناسی_تمدنی جلسه اول #تمدن_اسلامی #فلسفه #هستی_شناسی کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_
پنج ویژگی در مباحث وجود دارد که آن را از مباحث رایج فلسفی، متفاوت می‌سازد: ۱-بیان ساده ۲-در عین سادگی، بیان فنی ۳-دارای مثال‌های کاربردی ۴-بیان امتدادات تمدنی فلسفه اسلامی ۵-رویکرد تطبیقی با مبانی فلسفی و تمدنی غرب کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
۴ آبان ۱۴۰۱
بحث هستی‌شناسی، پایه و مبنای تمام مباحث تمدنی است. علاوه بر آن، فهم بسیاری از آیات و روایات، متوقف بر فهم دقیق هستی‌شناسی است. در مباحث هستی‌شناسی، سعی بر این است که بیانی بسیار روان و کاربردی از مباحث مغلق و پیچیده فلسفه اسلامی ارائه دهیم. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
۴ آبان ۱۴۰۱
۴ آبان ۱۴۰۱
مبانی تربیت حکمی ج۱.mp3
14.04M
جلسه اول کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
۵ آبان ۱۴۰۱
انرژی در وجود انسان همانند آبی است که در صورت راکد ماندن متعفن می‌شود و ذهن و روان و جسم انسان را به فساد می‌کشاند؛ در او بدبینی و کینه ایجاد می‌کند و او را به فساد می‌کشاند. شباهت دیگری که بین آب و انرژی‌های متراکم در درون انسان وجود دارد این است که گاهی انرژ‌ی‌های انباشته، در مسیر و مجرایی ناصحیح می‌افتد و ویرانی می‌آفریند. نظام تربیتی، آموزشی، معماری، شهرسازی، رسانه و سبک زندگی ما به گونه‌ای است که یا موجب انباشت انرژی‌های منفی در وجود انسان می‌شود و یا موجب جاری شدن آن در مجراهای مخرب می‌شود. انرژی کودکان و نوجوانان باید در مسیر صحیح تخلیه شود، وگرنه خسارت بار خواهد بود. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
۵ آبان ۱۴۰۱
گاهی انسان احساس می‌کند برنامه آموزش و پرورش ما توسط رابرت مالتوس طراحی شده و یا طراحان، رودربایستی خاصی با وی دارند. در هر صورت فکر می‌کنم روح وی از ما بسیار راضی است. چه کسی گفته سال‌های مدرسه حتما باید دوازده سال باشد و دوره کارشناسی چهار سال و ...؟ چند درصد درس‌هایی که می‌خوانیم در زندگی ما کاربرد دارد؟ کسی که مثلا بیست سال پیش در مدرسه انتگرال خوانده پس از بیست سال چند دقیقه از آن استفاده کرده؟ بله کسی که می‌خواهد رشته‌های مرتبط را بخواند انتگرال یاد می‌گیرد، اما چند درصد از آنهایی که انتگرال خوانده‌اند به کارشان آمده؟ آیا طراحان نظام درسی در قیامت می‌توانند پاسخگوی این عمر هدر رفته باشند؟ در فقه قاعده‌ای داریم که «من اتلف مال الغیر فهو ضامن» کسی که مال غیر را تلف کند ضامن است؛ کسی که عمر دیگران را تلف کند چه حکمی دارد؟ طولانی شدن ، علاوه بر اتلاف عمر، موجب بالا رفتن سن ازدواج و به تبع بالا رفتن سن فرزند دار شدن و تبعات مابعد آن است. عامل بسیاری از معضلات اجتماعی در همین نکته نهفته است. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
۵ آبان ۱۴۰۱
شاید برای برخی عزیزان سؤال شود چرا در اوج بحران‌ها و اغتشاشات، درباره وقایع روز، کمتر تحلیل می‌کنیم. اولا مسؤولیت امثال بنده، دفع اورژانسی بحران‌ها نیست؛ هرکس باید به وظیفه خود عمل کند و وظایفه حوزویان و دانشگاهیان، اصلاح علل و ریشه‌هاست. ثانیا تا زمانی که به اصلاح ریشه‌ها و علل نپردازیم هر سال همین آش و همین کاسه خواهد بود؛ امسال اغتشاش (بخوانید معلول) را جمع کردیم، سال آینده باز از جایی دیگر بیرون خواهد زد. اما اصلاح ریشه‌ها موجب از بین رفتن معلول‌ها خواهد شد. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
۵ آبان ۱۴۰۱
در شرایط فعلی، هرگونه لشکرکشی و راهپیمایی شاید به دوقطبی شدن شدید و تشدید تشنج منجر شود. مقطع فعلی با مقطع ۹ دی ۸۸ متفاوت است. ۹ دی در شرایطی به وجود آمد که نیرو و انگیزه اغتشاشگران به حداقل رسیده بود، اما در حال حاضر، به دلیل موج‌های جدیدی که توسط دشمن ایجاد می‌شود، آتش فتنه پس از فروکش کردن، مجددا شعله‌ور می‌شود و هیجانات تهییج می‌شود. در چنین شرایطی، لشکرکشی ممکن است به تحریک طرف مقابل منجر شود. در این شرایط، نیروهای امنیتی و انتظامی باید به وظایف خود که بخشی از آن در کف خیابان است عمل کنند. اما ملاحظات و وظایف دیگری نیز برای افراد و گروههای دیگر وجود دارد که توجه به آن لازم است: ۱-مسؤولین، همچون سخنگوی محترم دولت، باید به دانشگاهها بروند و البته به جای سخنرانی، برای منتقدین و معترضین، همچون گوشی شنوا باشند. البته این جریان نه فقط در ایام اعتراضات، بلکه باید دائمی باشد. گوش دادن به حرف مردم و منتقدین، هرچند کاری از دست مسؤولین بر نیاید، موجب آرامش و تخلیه روانی آنها می‌شود. این انرژی‌های منفی اگر در جای خود تخلیه شود، موجب آشوب‌های اجتماعی نمی‌شود. ۲-متخصصان تربیتی و مبلغین متخصص در امور نوجوانان باید به مدارس بروند و البته آنها نیز نباید به سخنرانی بپردازند، بلکه با ایجاد نشاط به تخلیه هیجانات بپردازند، مسابقات ورزشی برگزار کنند و به انحاء مختلف، هیجانات مزمن انباشت در نوجوانان را تخلیه کنند و البته بگذارند آنها حرف بزنند و درد دلهای خود را بیان کنند. در این شرایط باید سعی کنیم فحش خورمان خوب باشد. ۳-مسؤولان نیز باید با رونمایی از طرحهای مناسب و مسرت‌بخش، در مردم امید و نشاط ایجاد کنند. ۴-و البته باید بازداشتی‌های نوجوان و جوانی که از سر احساسات و از روی ناآگاهی وارد فضاهای اغتشاش شده‌اند دریابیم و برای آنها دلسوزی کنیم و با کار فرهنگی مناسب، تهدید را به فرصت تبدیل کرد. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
۶ آبان ۱۴۰۱
تاریخ جهان مدرن. ج۳.mp3
17.1M
تاریخ جهان مدرن؛ مبانی، اندیشه‌ها و وقایع جلسه سوم: آغاز قرن شانزدهم کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
۶ آبان ۱۴۰۱