May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
👈کانال حکمت در پیام رسان ایتا
راه اندازی گردید.
🔻عضویـت
@hekmat_tamaddon
May 11
✍ نگاهی حکمی به مقوله
«#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر» (۱)
نهادینه کردن احکام الهی در جامعه، با نگاه صرفاً فقهی، نتیجهبخش نیست؛ بلکه باید نگاه حکمی نیز لحاظ شود. در این راستا به تحلیلی حکمی پیرامون یکی از مهمترین احکام الهی، یعنی امر به معروف و نهی از منکر، میپردازیم.
از دیدگاه حکمی، علت دارای شرافت و مرتبتی بالاتر از معلول است؛ مثلا عالم مجردات که علت جهان مادی است، از شرافتی بالاتر از عالم ماده برخوردار است.
در میان احکام الهی نیز برخی از احکام، علت برای نهادینه سازی احکام دیگر هستند؛ مثلا کسب حلال، علت و زمینه ساز روی آوری به بسیاری از احکام الهی است؛ کسی که از کسب حلال ارتزاق کند، تمایل بیشتری به عبادت و عفاف و پاکی و ... دارد.
بنابر توضیح فوق برخی از احکام دارای مرتبت بالاتری نسبت به احکام دیگر هستند؛ زیرا در حکم پیشران و علت هستند. در بین گناهان نیز همین قاعده جاری است.
امر به معروف به واجبات الهی تعلق میگیرد و نهی از منکر به محرمات. مطابق قاعده فوق، امر به معروفهایی که در حکم علت برای معروفهای دیگر هستند، در رتبه بالاتری قرار دارد و از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا اگر علت، نهادینه شود، معلول نیز لایتخلف به وجود خواهد آمد.
در طرف مقابل، نهی از منکرهایی که حکم علت برای منکرهای دیگر را دارند نیز در درجه اهمیت بالاتری قرار دارند.
انسان حکیم و جامعه حکیم باید حساسیتهای خود را مطابق قواعد حکمی تنظیم کند. حساسیت چنین انسان و چنین جامعهای بر روی واجبات و محرماتی که در حکم علت هستند باید بسیار بیش از معلولهای آنها باشد؛ اگر چه به یک معنا، احکام الهی همگی خطوط قرمز هستند، اما در مواجهه بیرونی با احکام الهی باید به تنظیم درجه حساسیت پرداخت.
ادامه دارد...
#یادداشت
کانال "حـکـمــت"
💠 @hekmat_tamaddon
4_5886523451086212887.mp3
17.38M
تاریخ جهان مدرن؛
مبانی، اندیشهها و وقایع
جلسه اول: قرن پانزدهم
#تاریخ_تطبیقی_ایران_و_جهان
#تاریخ_جهان_مدرن
کانال "حـکـمــت"
💠 @hekmat_tamaddon
recording-20221010-183646.mp3
13.84M
پولاریزاسیون و ایجاد گسلهای چندوجهی؛ استراتژی غرب برای فروپاشی جمهوری اسلامی
#تحلیل
#انقلاب_اسلامی
کانال "حـکـمــت"
💠 @hekmat_tamaddon
حکمـت و تمدن
تاریخ جهان مدرن؛ مبانی، اندیشهها و وقایع جلسه اول: قرن پانزدهم #تاریخ_تطبیقی_ایران_و_جهان #تاریخ_
برای تحلیل تاریخ، به دو عنصر نیاز است:
عنصر اول: قواعد و ضوابط کلی حاکم بر تاریخ: این قواعد، مربوط به مکان و زمان خاصی نیستند، بلکه کلی و عمومی هستند و در تمام مکانها و زمانها جاری است.
مثلا عوامل مؤثر بر تاریخ، عبارتند از: جغرافیا، اقتصاد، فرهنگ و ...
این، یک قاعده کلی جاری در همه تاریخ است.
عنصر دوم: حوادث جزئی تاریخ؛
برای تحلیل تاریخ، عنصر دوم به تنهایی کافی نیست.
#تاریخ_تطبیقی_ایران_و_جهان
کانال "حـکـمــت"
💠 @hekmat_tamaddon
عنصر اول در کتاب «مبانی تحلیل تاریخ و سیاست»، به طور کامل بیان شده است.
کانال "حـکـمــت"
💠 @hekmat_tamaddon
عنصر دوم در مباحث تاریخ جهان مطرح میشود.
کانال "حـکـمــت"
💠 @hekmat_tamaddon
«مجموعه تعقل تاریخی (جلد اول، مبانی تحلیل تاریخ و سیاست)» را از طاقچه دریافت کنید
#مجموعه_تعقل_تاریخی
https://taaghche.com/book/125779
حکمـت و تمدن
«مجموعه تعقل تاریخی (جلد اول، مبانی تحلیل تاریخ و سیاست)» را از طاقچه دریافت کنید #مجموعه_تعقل_تاری
در این کتاب، به «قواعد و ضوابط کلی و ثابت» حاکم بر کل تاریخ و سیاست پرداخته شده است.
کانال "حـکـمــت"
💠 @hekmat_tamaddon
سلامتی؛ ساده و ارزان (۱)
از امروز به لطف خدا قصد داریم، مباحثی پیرامون «سلامتی» داشته باشیم.
این مباحث، دو ویژگی دارند: ۱-دارای بیان ساده ۲-هیچ هزینهای برای شما ندارد، بلکه هزینههای شما را کاهش میدهد.
برای کسب سلامتی، باید قواعد طبیعت و قواعد بدن را بشناسیم و با آنها همراهی کنیم.
برای فهم بهتر این مباحث، از پدیدههای اطراف خود نیز الهام میگیریم.
حال بپردازیم به بحث:
غذا برای پخته شدن، نیاز به آب و حرارت دارد. هر یک از این دو نباشد، غذا پخته نمیشود.
هضم غذا نیز نوعی پختن است؛ پس نیاز به آب و حرارت دارد.
خداوند آب و حرارت لازم برای هضم را در داخل بدن قرار داده است.
بله حدس شما درست است؛ بزاق دهان، همان آبی است که خداوند قرار داده تا غذا به خوبی هضم شود؛ پس غذا با خوب جویده شدن، باید به خوبی با بزاق آمیخته شود، وگرنه هضم دچار مشکل خواهد شد.
در داخل بدن و به ویژه معده نیز حرارتی خدادادی وجود دارد که به طور هوشمند موجب هضم غذا میشود. اما...
اما انسان با بیاطلاعی و سهلانگاری، این حرارت خدادی را ضعیف میکند؛ به همین دلیل، غذا خوب هضم نمیشود. چگونه؟
خوردن آب یخ همراه و بعد از غذا، خوردن ماست با غذا، خوردن 🥗 سالاد با غذا، خوردن میوهجات آبدار مانند 🍉 هندوانه
تمام موارد فوق، موجب کاهش حرارت و در نتیجه، ضعیف شدن قدرت هضم غذا میشود.
حال اگر هضم، ضعیف شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر نگوییم تمام، قطعا میتوان گفت عامل بخش زیادی از بیماریها به دلیل هضم نشدن غذاست.
در مباحث آینده، بیشتر به این بحث خواهیم پرداخت.
مباحثی که امروز گفته شد، پیچیده بود؟ هزینهای روی دست شما گذاشت؟
#سلامتی_ساده_و_ارزان
کانال "حـکـمــت و تـمـدن"
💠 @hekmat_tamaddon
recording-20221013-184439.mp3
19.64M
تاریخ جهان مدرن؛ مبانی، اندیشهها و وقایع
جلسه دوم: نیمه دوم قرن پانزدهم
#تاریخ_تطبیقی_ایران_و_جهان
#تاریخ_جهان_مدرن
کانال "حـکـمــت و تـمـدن"
💠 @hekmat_tamaddon
حکمـت و تمدن
تاریخ جهان مدرن؛ مبانی، اندیشهها و وقایع جلسه دوم: نیمه دوم قرن پانزدهم #تاریخ_تطبیقی_ایران_و_جها
از دوران شروع رنسانس به بعد، پارادایم حاکم بر اروپا و به تبع آن بقیه دنیا در قرون بعدی، تغییری جدی داشته است.
«اَبَر پارادایم» حاکم بر این دوران، اومانیسم است که بر تمام ساحتهای زندگی بشر اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست و ... سایه افکنده است.
کانال "حـکـمــت و تـمـدن"
💠 @hekmat_tamaddon
نزاع اصلی #انقلاب_اسلامی با تمدن #غرب در تعریف پارادایمی جدید است که توسط حضرت امام ره به وجود آمد.
مدعای اصلی اومانیسم، ربوبیت انسان بر خودش است. اومانیستها همانند مشرکان دوره پیامبران، خالقیت خداوند را انکار نمیکنند: «و لئن سألتهم من خلق السموات و الارض لیقولن الله»
اومانیسم میگوید همه عرصهها و ساحتهای زندگی بشر باید توسط خود انسان تعریف شود و خداوند هیچ نقشی در ربوبیت انسان ندارد؛ نه در اقتصاد و نه سیاست و فرهنگ و علم و ...
اومانیسم در هستی شناسی، معرفت شناسی و روششناسی را نیز تحتالشعاع قرار داد. از این دوران به بعد، معرفتشناسی به تبع اومانیسم، منحصر در معرفت تجربی شد و روش رسیدن به گزارههای علمی نیز فقط در آزمایش خلاصه شد.
#یادداشت
کانال "حـکـمــت و تـمـدن"
💠 @hekmat_tamaddon
همانطور که در عالم جسم، خلأ محال است، در عالم ذهن نیز چنین قانونی پابرجاست.
ذهن از بدو تشکیل، ولو به صورت ناخودآگاه، هیچگاه به طور مطلق در خلأ به سر نمیبرد. پس نمیتوان ذهن را خالی نگه داشت و انتظار داشت که این ذهن خالی، به جذب هیچ اطلاعاتی نپردازد و کماکان خود را در حالت خلأ نگه دارد؛ زیرا چنانچه گفته شد خلأ برای ذهن محال است.
در این میان، ذهن غالبا اولین دریافتیها را بیش از بقیه دریافتیها در خود میپذیرد و حفظ میکند و با آنها انس میگیرد.
قاعده فوق در موارد مختلف تربیتی، آموزشی، رسانهای و ... کاربرد دارد که به دو مورد اشاره میکنیم:
۱-در باب عقاید، اولین عقایدی که در ذهن رسوخ کند معمولا بیش از بقیه، مورد پذیرش قرار میگیرد. به همین دلیل است که در روایات وارد شده که قبل از این که منحرفین، عقاید منحرف را در ذهن اولاد شما قرار دهند شما آن را با عقاید صحیح پر کنید؛ بادروا أولادکم من قبل أن یسبقکم إلیهم المرجئه.
۲-در تفسیر و قرائت وقایع و پدیدهها به ویژه پدیدههای سیاسی نیز این قاعده برقرار است. هرکس اولین تفسیر و تحلیل را از یک واقعه در ذهن مخاطب بگنجاند برنده است. تحلیلها و تفسیرهای بعدی، تأثیر تفسیر اول را ندارد، اگرچه صحیحتر و دقیقتر باشد.
در جریان مسائل اخیر کشور متأسفانه نظام اسلامی دچار چنین قصور آشکاری شده است. رسانههای معاند، هرگونه اطلاعات و تحلیلی در اختیار مخاطب قرار میدهند و ذهن مخاطب را هرگونه که بخواهند میسازند و رسانههای نظام تا مدت زیادی سکوت پیشه میکنند و پس از گذشت زمان قابل توجهی، اطلاعات و تحلیلهایی در اختیار مخاطبی میگذارند که به احتمال زیاد، ذهن او قبلا از اطلاعات و تحلیلهای دیگری پر شده است. در عین حال نیز از مردم انتظار داریم که گوش به رسانههای بیگانه ندهند. در جواب باید گفت: «خلأ محال است.»
#یادداشت
کانال "حـکـمــت و تـمـدن"
💠 @hekmat_tamaddon
حکمـت و تمدن
نزاع اصلی #انقلاب_اسلامی با تمدن #غرب در تعریف پارادایمی جدید است که توسط حضرت امام ره به وجود آمد.
«اَبَر پارادایم» دیگری که از دوران رنسانس به بعد بر جهان غرب و به تبع بر کل دنیا حاکم شد، «ماتریالیسم» بود؛ اصالت ماده.
به این ترتیب عالم غیب و تمام پدیدههای غیبی و ماورائی و نقش آن در زندگی انسان انکار شد؛ همان غیبی که ویژگی اساسی زندگی مؤمنانه و مبتنی بر تقواست.
اما اصالت ماده نیز در دستگاه فکری بنیانگذاران #غرب، به ویژه گالیله و دکارت، تفسیری کمّی و مبتنی بر ریاضی به خود گرفت. اینان معتقد بودند که تمام پدیدههای فرهنگی، روانشناختی، جامعه شناختی، اقتصادی، سیاسی و ... باید با محوریت ریاضیات تفسیر شوند؛ بنابراین اصالت ماده، رنگ اصالت کمیت به خود گرفت.
از آن پس، تمام پدیدهها بر روی نمودارها و فرمولهای ریاضی رفت و نقش امور ماورائی به طور کلی انکار شد. در چنین دستگاهی، مفاهیمی مانند برکت، شفا، رزق من حیث لایحتسب و ... که ناشی از تأثیرات غیب بر زندگی انسانهاست، به کلی بیمعناست.
#یادداشت
کانال "حـکـمــت و تـمـدن"
💠 @hekmat_tamaddon