May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
👈کانال حکمت در پیام رسان ایتا
راه اندازی گردید.
🔻عضویـت
@hekmat_tamaddon
💢سرنوشت غم انگیز
#ابر_قدرتی_به_نام_هـندوسـتـان
✍ هند از اوایل قرن ۱۶ م. به مدت دو قرن، ابرقدرتی برتر در دنیا محسوب میشد. در این دوران، اقتصاد و رفاه هند از انگلستان نیز پیشرو تر بود.
انگلستان با تأسیس کمپانی هند شرقی، از سال ۱۶۰۰ به بهانه تجارت، نفوذ در هند را آغاز کرد.
این کمپانی در آغاز فقط به تجارت و شناخت هند و ایجاد شبکه ارتباطی در داخل هند پرداخت.
هرچه جای پای کمپانی در هند محکمتر، مشکلات هند نیز بیشتر شد. از جمله اقدامات انگلستان در هند این بود که قومیتها و مذاهب گوناگون را به جان حکومت مرکزی و به جان یکدیگر انداخت. از قومیتها برای حذف یکدیگر کمک میگرفت و پس از حذف یکی، به سراغ دیگری میرفت و قومیتها نیز بیخبر از فرجامی که انگلستان برای آنها برنامهریزی کرده، به گمان اینکه آلترناتیو قدرت آینده خواهند بود با انگلستان همکاری میکردند.
در سال ۱۷۰۷ م. دولت قدرتمند مرکزی هند تجزیه شد. در این قرن به دلیل ضعف مفرطی که در اثر شورشها و جنگهای داخلی، بر هند عارض شده بود، چندین حمله خارجی نیز به هند صورت گرفت و به این ترتیب، هند قدرتمند قرون ۱۶ و ۱۷ با ویرانی عظیمی در قرن ۱۸ مواجه شد.
در قرن ۱۸ و ۱۹ هند به تأمین کننده مواد اولیه انگلستان، از جمله محصولات کشاورزی، تبدیل شد؛ البته تأمینکنندهای که مردم خودش از فرط فقر و قحطی جان میدادند.
ادامه دارد...
#یادداشت
#هندوستان
کانال "حـکـمــت"
💠 @hekmat_tamaddon
May 11
✍ نگاهی حکمی به مقوله
«#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر» (۱)
نهادینه کردن احکام الهی در جامعه، با نگاه صرفاً فقهی، نتیجهبخش نیست؛ بلکه باید نگاه حکمی نیز لحاظ شود. در این راستا به تحلیلی حکمی پیرامون یکی از مهمترین احکام الهی، یعنی امر به معروف و نهی از منکر، میپردازیم.
از دیدگاه حکمی، علت دارای شرافت و مرتبتی بالاتر از معلول است؛ مثلا عالم مجردات که علت جهان مادی است، از شرافتی بالاتر از عالم ماده برخوردار است.
در میان احکام الهی نیز برخی از احکام، علت برای نهادینه سازی احکام دیگر هستند؛ مثلا کسب حلال، علت و زمینه ساز روی آوری به بسیاری از احکام الهی است؛ کسی که از کسب حلال ارتزاق کند، تمایل بیشتری به عبادت و عفاف و پاکی و ... دارد.
بنابر توضیح فوق برخی از احکام دارای مرتبت بالاتری نسبت به احکام دیگر هستند؛ زیرا در حکم پیشران و علت هستند. در بین گناهان نیز همین قاعده جاری است.
امر به معروف به واجبات الهی تعلق میگیرد و نهی از منکر به محرمات. مطابق قاعده فوق، امر به معروفهایی که در حکم علت برای معروفهای دیگر هستند، در رتبه بالاتری قرار دارد و از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا اگر علت، نهادینه شود، معلول نیز لایتخلف به وجود خواهد آمد.
در طرف مقابل، نهی از منکرهایی که حکم علت برای منکرهای دیگر را دارند نیز در درجه اهمیت بالاتری قرار دارند.
انسان حکیم و جامعه حکیم باید حساسیتهای خود را مطابق قواعد حکمی تنظیم کند. حساسیت چنین انسان و چنین جامعهای بر روی واجبات و محرماتی که در حکم علت هستند باید بسیار بیش از معلولهای آنها باشد؛ اگر چه به یک معنا، احکام الهی همگی خطوط قرمز هستند، اما در مواجهه بیرونی با احکام الهی باید به تنظیم درجه حساسیت پرداخت.
ادامه دارد...
#یادداشت
کانال "حـکـمــت"
💠 @hekmat_tamaddon
4_5886523451086212887.mp3
17.38M
تاریخ جهان مدرن؛
مبانی، اندیشهها و وقایع
جلسه اول: قرن پانزدهم
#تاریخ_تطبیقی_ایران_و_جهان
#تاریخ_جهان_مدرن
کانال "حـکـمــت"
💠 @hekmat_tamaddon
recording-20221010-183646.mp3
13.84M
پولاریزاسیون و ایجاد گسلهای چندوجهی؛ استراتژی غرب برای فروپاشی جمهوری اسلامی
#تحلیل
#انقلاب_اسلامی
کانال "حـکـمــت"
💠 @hekmat_tamaddon
حکمـت و تمدن
تاریخ جهان مدرن؛ مبانی، اندیشهها و وقایع جلسه اول: قرن پانزدهم #تاریخ_تطبیقی_ایران_و_جهان #تاریخ_
برای تحلیل تاریخ، به دو عنصر نیاز است:
عنصر اول: قواعد و ضوابط کلی حاکم بر تاریخ: این قواعد، مربوط به مکان و زمان خاصی نیستند، بلکه کلی و عمومی هستند و در تمام مکانها و زمانها جاری است.
مثلا عوامل مؤثر بر تاریخ، عبارتند از: جغرافیا، اقتصاد، فرهنگ و ...
این، یک قاعده کلی جاری در همه تاریخ است.
عنصر دوم: حوادث جزئی تاریخ؛
برای تحلیل تاریخ، عنصر دوم به تنهایی کافی نیست.
#تاریخ_تطبیقی_ایران_و_جهان
کانال "حـکـمــت"
💠 @hekmat_tamaddon