eitaa logo
حکمـت و تمدن
1.1هزار دنبال‌کننده
256 عکس
121 ویدیو
11 فایل
🔸روح الله کریمی 📚پژوهشگر #تمدن_اسلامی 📙مبانی تحلیل تاریخ و سیاست 📗شش گام تا سلامتی صفحات مجازی: https://b2n.ir/h42091 🔻ارتباط با ما: @RKarimi14 🎙️دسترسی کامل به تدریس ها #آرشیو موضوعات متنوع تمدنی(روبـیکا): https://rubika.ir/hekmat_tamaddon
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمـت و تمدن
تاریخ جهان مدرن؛ مبانی، اندیشه‌ها و وقایع جلسه اول: قرن پانزدهم #تاریخ_تطبیقی_ایران_و_جهان #تاریخ_
برای تحلیل تاریخ، به دو عنصر نیاز است: عنصر اول: قواعد و ضوابط کلی حاکم بر تاریخ: این قواعد، مربوط به مکان و زمان خاصی نیستند، بلکه کلی و عمومی هستند و در تمام مکان‌ها و زمان‌ها جاری است. مثلا عوامل مؤثر بر تاریخ، عبارتند از: جغرافیا، اقتصاد، فرهنگ و ... این، یک قاعده کلی جاری در همه تاریخ است. عنصر دوم: حوادث جزئی تاریخ؛ برای تحلیل تاریخ، عنصر دوم به تنهایی کافی نیست. کانال "حـکـمــت" 💠 @hekmat_tamaddon
عنصر اول در کتاب «مبانی تحلیل تاریخ و سیاست»، به طور کامل بیان شده است. کانال "حـکـمــت" 💠 @hekmat_tamaddon
عنصر دوم در مباحث تاریخ جهان مطرح می‌شود. کانال "حـکـمــت" 💠 @hekmat_tamaddon
«مجموعه تعقل تاریخی (جلد اول، مبانی تحلیل تاریخ و سیاست)» را از طاقچه دریافت کنید https://taaghche.com/book/125779
حکمـت و تمدن
«مجموعه تعقل تاریخی (جلد اول، مبانی تحلیل تاریخ و سیاست)» را از طاقچه دریافت کنید #مجموعه_تعقل_تاری
در این کتاب، به «قواعد و ضوابط کلی و ثابت» حاکم بر کل تاریخ و سیاست پرداخته شده است. کانال "حـکـمــت" 💠 @hekmat_tamaddon
سلامتی؛ ساده و ارزان (۱) از امروز به لطف خدا قصد داریم، مباحثی پیرامون «سلامتی» داشته باشیم. این مباحث، دو ویژگی دارند: ۱-دارای بیان ساده ۲-هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد، بلکه هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد. برای کسب سلامتی، باید قواعد طبیعت و قواعد بدن را بشناسیم و با آنها همراهی کنیم. برای فهم بهتر این مباحث، از پدیده‌های اطراف خود نیز الهام می‌گیریم. حال بپردازیم به بحث: غذا برای پخته شدن، نیاز به آب و حرارت دارد. هر یک از این دو نباشد، غذا پخته نمی‌شود. هضم غذا نیز نوعی پختن است؛ پس نیاز به آب و حرارت دارد. خداوند آب و حرارت لازم برای هضم را در داخل بدن قرار داده است. بله حدس شما درست است؛ بزاق دهان، همان آبی است که خداوند قرار داده تا غذا به خوبی هضم شود؛ پس غذا با خوب جویده شدن، باید به خوبی با بزاق آمیخته شود، وگرنه هضم دچار مشکل خواهد شد. در داخل بدن و به ویژه معده نیز حرارتی خدادادی وجود دارد که به طور هوشمند موجب هضم غذا می‌شود. اما... اما انسان با بی‌اطلاعی و سهل‌انگاری، این حرارت خدادی را ضعیف می‌کند؛ به همین دلیل، غذا خوب هضم نمی‌شود. چگونه؟ خوردن آب یخ همراه و بعد از غذا، خوردن ماست با غذا، خوردن 🥗 سالاد با غذا، خوردن میوه‌جات آبدار مانند 🍉 هندوانه تمام موارد فوق، موجب کاهش حرارت و در نتیجه، ضعیف شدن قدرت هضم غذا می‌شود. حال اگر هضم، ضعیف شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر نگوییم تمام، قطعا می‌توان گفت عامل بخش زیادی از بیماری‌ها به دلیل هضم نشدن غذاست. در مباحث آینده، بیشتر به این بحث خواهیم پرداخت. مباحثی که امروز گفته شد، پیچیده بود؟ هزینه‌ای روی دست شما گذاشت؟ کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
recording-20221013-184439.mp3
19.64M
تاریخ جهان مدرن؛ مبانی، اندیشه‌ها و وقایع جلسه دوم: نیمه دوم قرن پانزدهم کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
حکمـت و تمدن
تاریخ جهان مدرن؛ مبانی، اندیشه‌ها و وقایع جلسه دوم: نیمه دوم قرن پانزدهم #تاریخ_تطبیقی_ایران_و_جها
از دوران شروع رنسانس به بعد، پارادایم حاکم بر اروپا و به تبع آن بقیه دنیا در قرون بعدی، تغییری جدی داشته است. «اَبَر پارادایم» حاکم بر این دوران، اومانیسم است که بر تمام ساحت‌های زندگی بشر اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست و ... سایه افکنده است. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
نزاع اصلی با تمدن در تعریف پارادایمی جدید است که توسط حضرت امام ره به وجود آمد. مدعای اصلی اومانیسم، ربوبیت انسان بر خودش است. اومانیست‌ها همانند مشرکان دوره پیامبران، خالقیت خداوند را انکار نمی‌کنند: «و لئن سألتهم من خلق السموات و الارض لیقولن‌ الله» اومانیسم می‌گوید همه عرصه‌ها و ساحت‌های زندگی بشر باید توسط خود انسان تعریف شود و خداوند هیچ نقشی در ربوبیت انسان ندارد؛ نه در اقتصاد و نه سیاست و فرهنگ و علم و ... اومانیسم در هستی شناسی، معرفت شناسی و روش‌شناسی را نیز تحت‌الشعاع قرار داد. از این دوران به بعد، معرفت‌شناسی به تبع اومانیسم، منحصر در معرفت تجربی شد و روش رسیدن به گزاره‌های علمی نیز فقط در آزمایش خلاصه شد. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
همان‌طور که در عالم جسم، خلأ محال است، در عالم ذهن نیز چنین قانونی پابرجاست. ذهن از بدو تشکیل، ولو به صورت ناخودآگاه، هیچ‌گاه به طور مطلق در خلأ به سر نمی‌برد. پس نمی‌توان ذهن را خالی نگه داشت و انتظار داشت که این ذهن خالی، به جذب هیچ اطلاعاتی نپردازد و کماکان خود را در حالت خلأ نگه دارد؛ زیرا چنانچه گفته شد خلأ برای ذهن محال است. در این میان، ذهن غالبا اولین دریافتی‌ها را بیش از بقیه دریافتی‌ها در خود می‌پذیرد و حفظ می‌کند و با آنها انس می‌گیرد. قاعده فوق در موارد مختلف تربیتی، آموزشی، رسانه‌ای و ... کاربرد دارد که به دو مورد اشاره می‌کنیم: ۱-در باب عقاید، اولین عقایدی که در ذهن رسوخ کند معمولا بیش از بقیه، مورد پذیرش قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که در روایات وارد شده که قبل از این که منحرفین، عقاید منحرف را در ذهن اولاد شما قرار دهند شما آن را با عقاید صحیح پر کنید؛ بادروا أولادکم من قبل أن یسبقکم إلیهم المرجئه. ۲-در تفسیر و قرائت وقایع و پدیده‌ها به ویژه پدیده‌های سیاسی نیز این قاعده برقرار است. هرکس اولین تفسیر و تحلیل را از یک واقعه در ذهن مخاطب بگنجاند برنده است. تحلیل‌ها و تفسیرهای بعدی، تأثیر تفسیر اول را ندارد، اگرچه صحیح‌تر و دقیق‌تر باشد. در جریان مسائل اخیر کشور متأسفانه نظام اسلامی دچار چنین قصور آشکاری شده است. رسانه‌های معاند، هرگونه اطلاعات و تحلیلی در اختیار مخاطب قرار می‌دهند و ذهن مخاطب را هرگونه که بخواهند می‌سازند و رسانه‌های نظام تا مدت زیادی سکوت پیشه می‌کنند و پس از گذشت زمان قابل توجهی، اطلاعات و تحلیل‌هایی در اختیار مخاطبی می‌گذارند که به احتمال زیاد، ذهن او قبلا از اطلاعات و تحلیل‌های دیگری پر شده است. در عین حال نیز از مردم انتظار داریم که گوش به رسانه‌های بیگانه ندهند. در جواب باید گفت: «خلأ محال است.» کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
حکمـت و تمدن
نزاع اصلی #انقلاب_اسلامی با تمدن #غرب در تعریف پارادایمی جدید است که توسط حضرت امام ره به وجود آمد.
«اَبَر پارادایم» دیگری که از دوران رنسانس به بعد بر جهان غرب و به تبع بر کل دنیا حاکم شد، «ماتریالیسم» بود؛ اصالت ماده. به این ترتیب عالم غیب و تمام پدیده‌های غیبی و ماورائی و نقش آن در زندگی انسان انکار شد؛ همان غیبی که ویژگی اساسی زندگی مؤمنانه و مبتنی بر تقواست. اما اصالت ماده نیز در دستگاه فکری بنیانگذاران ، به ویژه گالیله و دکارت، تفسیری کمّی و مبتنی بر ریاضی به خود گرفت. اینان معتقد بودند که تمام پدیده‌های فرهنگی، روانشناختی، جامعه شناختی، اقتصادی، سیاسی و ... باید با محوریت ریاضیات تفسیر شوند؛ بنابراین اصالت ماده، رنگ اصالت کمیت به خود گرفت. از آن پس، تمام پدیده‌ها بر روی نمودارها و فرمول‌های ریاضی رفت و نقش امور ماورائی به طور کلی انکار شد. در چنین دستگاهی، مفاهیمی مانند برکت، شفا، رزق من حیث لایحتسب و ... که ناشی از تأثیرات غیب بر زندگی انسانهاست، به کلی بی‌معناست. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
recording-20220514-181515.mp3
10.3M
تکنولوژی اسلامی؛ تکنولوژی حکمی جلسه اول کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
سلامتی؛ ساده و ارزان (۲) در مطلب قبل گفتیم غذا برای هضم شدن در بدن نیاز به دو عامل اساسی دارد: آب و حرارت حرارت مورد نیاز برای هضم باید از درون بدن تأمین شود. اگر حرارت داخلی بدن به هر دلیلی کم شود، سیستم هضم با مشکل مواجه می‌شود. در برخی مواقع، حرارت ذاتی بدن، از عمق به سطح بدن می‌آید. در این موارد، حرارت اعضای درونی بدن کم می‌شود. از جمله اعضای درونی بدن، معده است. پس در مواقعی که حرارت از عمق به سطح می‌آید، حرارت معده کم و در نتیجه، هضم ضعیف می‌شود؛ پس در چنین مواردی، نباید به غذا خوردن اقدام نماییم، تا وقتی که حرارت مجددا به عمق بدن بازگردد. مواردی که حرارت به سطح بدن می‌آید را به خوبی می‌توانیم درک کنیم؛ به چند نمونه اشاره می‌کنیم: ۱-حرکت شدید قبل و بعد از غذا ۲-عصبانیت شدید ۳-شدت گرمای هوا ۴-هیجانات شدید مثل شادی بیش از حد در چنین مواردی نباید غذا خورد تا بدن کمی تعادل پیدا کند. در صورت غذا خوردن در چنین مواردی، معده ضعیف خواهد شد و هاضمه با اختلال مواجه می‌شود و مشکلاتی مانند نفخ، ترش کردن، سوء هاضمه، یبوست، قولنج روده، آپاندیس و ... به وجود می‌آید. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
درباره و تطبیق آن با وقایع معاصر، افراط و تفریط‌ها بسیار است. برخی عجولانه و با قاطعیت، این روایات را بر عصر حاضر تطبیق می‌کنند و در مقابل، برخی دیگر با قاطعیت، وقایع حال حاضر را غیر منطبَق با روایات می‌دانند و اصولا ریشه تطبیق را می‌زنند. باید گفت اگر قرار بود تطبیق صورت نپذیرد و اگر اهل بیت علیهم‌السلام تطبیق را قبول نداشتند، صدور این همه روایات درباره ظهور، از سوی ایشان معاذاالله لغو و خلاف حکمت می‌بود. ایشان از صدور روایات حتما غرضی داشته‌اند و گویا غرضشان شناخت دادن درباره شرایط دوران پیش از ظهور بوده تا جویندگان هدایت بتوانند شرایط را تشخیص دهند و تمرکزشان را هرچه بیشتر بر مقوله ظهور بگذارند. پس قطعا باید نگاهی جدی و به دور از عجله به روایات داشت و اوضاع را رصد کرد. برخی دیگر علائم ذکر شده در روایات را بر فرض که قابل تطبیق بر برخی وقایع معاصر بدانند، آن را تکرار پذیر می‌دانند و معتقدند این علائم، ممکن است در طول تاریخ بارها تکرار شود. در جواب گروه مذکور باید گفت علامت، مشخصه‌ای ویژه است که اگر قرار باشد تکرار شود، از علامت بودن می‌افتد. مثلا اگر بخواهیم برای شناسایی یک انسان، علامتی بدهیم، داشتن چشم و گوش نمی‌تواند علامت مناسبی باشد؛ زیرا در همه انسان‌ها موجود است، بلکه باید مشخصه‌ای باشد که خاص آن فرد باشد، وگرنه از علامت بودن می‌افتد. درباره برخی از علائم ظهور و تطبیق یا عدم تطبیق آن بر وقایع حال حاضر، در شماره بعد مطالبی خواهیم گفت ان‌شاءالله کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
🔻شما مخاطبین گرامی میتوانید زین پس نظرات و دیدگاه های خود را از طریق 👇 "نام کاربری: @admin313yar" برای ما ارسال نمائید🔺
حکمـت و تمدن
نزاع اصلی #انقلاب_اسلامی با تمدن #غرب در تعریف پارادایمی جدید است که توسط حضرت امام ره به وجود آمد.
در برخی سرودهای مذهبی شبکه پویا تأکید بر «خالقیت» می‌شود و این می‌تواند به مرور، ناخودآگاه کودکان را نسبت به این نقص توحیدی اشغال نماید. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
لوکس‌گرایی به طور نامحسوس، ثروت مردم ایران را می‌بلعد. بسیاری از کالاهای لوکس پس از گذشت مدتی، ارزش اسمی خود را از دست می‌دهند و از طرفی به دلیل تورم، ارزش واقعی این کالاها نیز به مرور کم و کمتر می‌شود. مثلا یک کالای لوکس هنگام خرید، دارای ارزش اسمی ۲۰ میلیون است و پس از چند سال مثلا به قیمت ۲ میلیون کاهش می‌یابد؛ پس ارزش اسمی آن به یک دهم کاهش یافته است، علاوه بر آن که این دو میلیون به دلیل تورم، ارزش دو میلیون تومان زمان خرید کالا را نیز ندارد. خانواده‌های طرفدار کالای لوکس معمولا پس از مدتی از کالای قبلی دلزده می‌شوند و در صدد نوسازی آن برمی‌آیند. به این ترتیب، ثروت مردم دائما در حال کاهش است و این امر، یکی از علل مهم نارضایتی است که البته کمتر به آن توجه می‌شود. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
متأسفانه در نظام اسلامی، گاهی کارهایی که ضامن امنیت است، معارض با امنیت تلقی می‌شود. یکی از اموری که تأثیر مهمی در اخلال در امنیت یک کشور دارد، تجمیع انرژی‌های منفی در بین گروهی از مردم است. این انرژی‌های منفی که به دلایل مختلف پدید می‌آید، چنانچه متراکم و محبوس شود، ممکن است منجر به ایجاد فساد، شورش، اغتشاش و ... بشود. این انرژی‌های منفی باید به طرق صحیح تخلیه شود. یکی از بهترین راههای تخلیه این است که مردم بتوانند حرف بزنند، انتقاد کنند، مشکلات خود را بیان کنند و در طرف مقابل، مسؤولین بیش از آنکه سخن بگویند، سخنان مردم را بشنوند و به درد دل آنها گوش فرا دهند و به تعبیر قرآن، گوش خوبی برای مردم باشند. گوش دادن به درد دل مردم توسط و بالاتر از آن، فراهم کردن ساز و کارهای قانونی و مشخص برای این امر حتی چنانچه منجر به حل مشکلات هم نشود (که البته باید بشود) می‌تواند منجر به تخلیه انرژی‌های منفی بشود. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
طبیعت هوشمند و انسان حکیم؛ دو عنصر اساسی برای زندگی حکیمانه (۱) طبیعت دارای هوشمندی خاصی است که اختیار داشتن انسان نباید موجب بر هم زدن این هوشمندی شود. به عنوان مثال، طبیعت به طور دقیقی حرکت و چرخش آب میان آسمان و زمین را تنظیم می‌کند، اما انسان در بسیاری از اوقات، با دستکاری و بر هم زدن سیستم طبیعت، این تنظیمات را بر هم می‌زند. آیه شریفه «ظهر الفساد فی‌البرّ و البحر بما کسبت أیدی‌الناس» ممکن است ناظر بر این باشد که فساد و ناهماهنگی و عدم تعادل در طبیعت، ناشی از افعال انسان است. به عنوان مثال در رشته کوههای زاگرس هزاران سال درختان بلوط روییده است. خداوند متعال سنجاب رو طوری خلق کرده که تعداد زیادی بلوط را در دل خاک دفن می‌کند تا از گزند دستبرد در امان بماند. سنجاب مکان دفن بسیاری از این بلوطها را فراموش می‌کند و این بلوطهای مدفون به مرور ریشه می‌دوانند و تبدیل به درخت می‌شوند. این درختان از طرفی موجب جذب ابرها و باریدن باران در این مناطق می‌شوند و از طرفی باران را توسط ریشه خود جذب می‌کنند تا هم از جاری شدن سیل جلوگیری شود و هم آبهای سرگردان تبخیر نشوند و هم سفره‌های زیرزمینی سیراب شوند. آب جاری شده در سفره‌های زیرزمینی در اثر جاذبه به سمت پایین حرکت می‌کند و عمق خاک کویر را سیراب می‌کند. این آب‌های زیرزمینی علاوه بر این که از نشست زمین جلوگیری می‌کنند، موجب ایجاد چشمه‌هایی در مناطق مختلف می‌شوند. انسان حکیم با دستکاری در طبیعت، در این فرآیند خلل ایجاد نمی‌کند، بلکه به کمک طبیعت می‌آید تا آب بر زمین تشنه جاری شود و خود نیز از آن بهره می‌برد. ادامه دارد... کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
recording-20220611-183414.mp3
13.56M
تکنولوژی اسلامی؛ تکنولوژی حکمی جلسه دوم کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
«موج سوم» تألیف آلوین تافلر، یکی از مهمترین منابع شناخت تمدن غرب است. تافلر شروع موج دوم زندگی بشر را از شروع انقلاب صنعتی می‌داند. وی برای این دوران، ویژگی‌هایی ذکر می‌کند. یکی از این ویژگی‌ها تخصصی شدن امور و تقسیم کار به ویژه در صنعت است. از این دوران به بعد، دیگر مثل گذشته، یک فرد، صفر تا صد یک دستگاه را نمی‌سازد، بلکه هر قسمت از دستگاه را فردی می‌سازد که در آن، تخصص دارد. تقسیم کار و تخصصی کردن امور (که البته با جذابیت خاصی به آن نگریسته می‌شود) گرچه از جهاتی، دارای مزایایی است، اما اهدافی استعماری نیز در دل خود دارد و آن هدف این است که افراد نتوانند به جزئیات کامل ساخت یک دستگاه پی ببرند. گاهی اجزای مختلف این دستگاه در کشورهای مختلف (بعضا جهان سومی) ساخته می‌شوند و همان اهداف استعماری به طرز شدیدتری پیگیری می‌شوند. تافلر در ادامه به مطلب دیگری اشاره می‌کند که از مطلب اول مهمتر است. وی تخصصی کردن کارها و تقسیم کار را در بین کشورهای جهان نیز جاری می‌داند. اشاره تافلر بسیار دقیق است. بر اساس این تقسیم کار که توسط قدرت‌های حاکم بر دنیا صورت می‌گیرد، هر کشوری دارای دستور کار خاصی است که در هرم قدرت جهانی برای او تعریف شده و کشورها حق ندارند از آن تخطی کنند. یک کشور اگرچه دارای ظرفیت‌ها و استعدادهای متنوع انسانی و طبیعی باشد، حق ندارد آنها را به کار گیرد، مگر در مواردی که نظام حاکم جهانی برای او تعریف کرده باشد. توجه به این نکته، گشاینده رمزهای بسیاری در تاریخ معاصر کشورمان است. در دویست سال اخیر، دستی نامرئی اجازه نداده ایران اسلامی که دارای ظرفیت‌های عظیم طبیعی است، از این ظرفیت‌های خود استفاده کند و مشکلات اقتصادی خود را حل کند. این دست نامرئی اجازه نداده ایران از صادر کننده مواد خام (که برایش تعریف شده) پا فراتر نهد و به طور خودکفا به صنایع مدرن دست یابد؛ برای درک دقیق این مطلب کافی است به عنوان نمونه به صنعت خودروسازی بنگرید که سالها در سیطره غربگرایانی بوده که استیلای غرب را پذیرفته‌اند و بلکه برای نهادینه کردن همین نظم تربیت شده‌اند. در طرف مقابل اما هرکجا که تفکر انقلابی حقیقی (نه انقلابی‌نمایی خوارج گونه) حاکم بوده توانسته نظم تعریف شده جهانی را برهم زند و قله‌های پیشرفت را بپیماید. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon