مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #کلام 🔰گروه علمی کلام، جلسه ۲۶۹ 🔹مبانی صهیونیسم 🎤حجتالاسلام دکتر علی جدید بناب
#گزارش_مجمع #نشست_تخصصی
⬅️نشست علمی با موضوع “مبانی صهیونیسم”
🔰به گزارش روابط عمومی مجمع عالی حکمت اسلامی حجت الاسلام علی جدید بناب؛ نویسنده و مدرس حوزه علمیه در نشست علمی مبانی #صهیونیسم که از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، گفت:
🔸در سال ۸۰ کتابی را با عنوان عملکرد صهیونیسم نسبت به جهان اسلام نوشتم و اثر مشترکی هم با عنوان صهیونیسم را تالیف کردم و در آن به مجموعه شبهات دانشجویان نسبت به یهود پرداخته شد.
🔹نویسنده و مدرس حوزه علمیه با اشاره به برخی سخنان که گفته شده است یهودیان، سرزمینهای اشغالی را خریدهاند، ادامه داد: این دروغ بزرگی است زیرا بیش از ۹۵ درصد از این زمینها به زور گرفته شد و غصبی است و نزدیک به ۴ درصد هم بحث خرید یهودیان نبده است؛ سیدضیاء که به پیشنهاد انگلیس به فلسطین رفت این زمینها را از مردم فلسطین خریداری کرد و در اختیار یهودیان قرار میداد یعنی این درصد کم هم به این شکل خریداری شده است.
🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#فلسفه_غرب
❓خواهش میکنم تلقی و ارزیابی خود را از فلسفه معاصر غرب بیان بفرمائید.
🔸من #فلسفه_غرب زیاد مطالعه نکرده ام؛ بیشتر به فلسفه کانت علاقهمند بودم و دو نقد هم بر آن نوشته ام. من به کانت علاقه مندم، او آدمی است که حرفهایش حساب شده است، البته اشتباه هم دارد، ولی بلاخره سخنانش حساب شده است. دکارت و کانت به نظر من قهرمانانی هستند که میخواهند قله هایی را فتح کنند ولی متاسفانه در کمر کوه متوقف شده اند و به بالای کوه نرسیدهاند.
🔹این دو فیلسوف حرکت کردهاند که به یک واقعیاتی برسند ولی چون اینها منقطع از #فلسفه_اسلامی بودهاند و این ذخیره چهارده قرن را در دسترس نداشته اند، اشتباهات زیادی در تحلیل دارند؛ همین جناب کانت با تمام احترامی که به فکر و فلسفه اش می گذاریم، اگر فلسفه اسلامی را خوانده بود، مشکلات زمان و مکان را حل میکرد و سرانجام سر از سفسطه در نمی آورد. به نظر من اگر دکارت و کانت با اساتید فلسفه اسلامی آشنا بودند، شاید دو طرف از هم استفاده می کردند و بهتر به هدف می رسیدند.»
📚نشریه دانشگاه انقلاب، تابستان و پاییز ۱۳۷۳، شماره ۹۸ و ۹۹، در گفتگو با آیت الله جعفر سبحانی
#آیتالله_سبحانی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیثروز #ذکرخدا
پيامبر خدا صلیاللهعلیهوآله:
🔅همه تشنه مى ميرند، مگر ذاكر خدا
🔹كلُّ أحَدٍ يَموتُ عَطْشانَ إلاّ ذاكِرَ اللّهِ
📚 ميزان الحكمه ج4 ص224
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #حکمت_عملی
🔰کار گروه حکمت عملی، جلسه ۶۲
🔹مبادی حکمت عملی در نگاه فارابی(جلسه پنجم)
🎤حجتالاسلام محمدعلی نوری
🗓 یکشنبه، ۱۴۰۲/۱۱/۰۱، ساعت ۱۸:۳۰
🖇حضوری و مجازی
🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰،فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
💻 لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/hekmat.amali
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#پیام_تسلیت
⬅️ قاب هایی از حضور مرحوم رضوی خرم در کنگره علامه طباطبایی
▪️مجمع عالی حکمت اسلامی، درگذشت زینالعابدین رضوی خرم، استاندار جهادی و انقلابی آذربایجان شرقی را تسلیت عرض میکند.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #حکمت 🔰کارگروه آموزش حکمت برای کودکان و نوجوانان، جلسه دوم 🔸درآمدی بر الگو
#گزارش #نشست_تخصصی
⬅️نشست علمی با موضوع "چگونه تفکر حکمتبنیان در کودکان ایجاد کنیم؟"
🔰سرکار خانم فاطمه صدر؛ در نشست علمی«درآمدی بر الگوی پرورش تعقل حکمت بنیان؛ در تطبیق با فلسفه برای کودکان» که از سوی این مجمع برگزار شد با بیان اینکه در انسانشناسی اسلامی، انسان دارای غایت است لذا تعقل هم در این راستا یعنی کشف حقیقت و حقجویی و عدم کتمان حق (یعنی وقتی فرد به حق دست یافت شجاعت دفاع از آن را داشته باشد، مورد توجه است)، گفت:
🔹 این الگو چون دنبال حقیقت است لذا نسبت به آن موضع دارد و خنثی نیست؛ دنبال صدق و کذب برای آن میگردد نه دنبال فعلا خوببودن و فعلا مناسببودن. همچنین دنبال چیزهایی است که معنای زندگی به او ببخشد؛ اگر مفهوم خوشبختی را به معنای فلسفی در نظر بگیریم تقریبا همه #فلاسفه نسبت به آن صحبت کردهاند زیرا به زندگی معنا میبخشد.
🔸خانم صدر با بیان اینکه این الگوی #تعقل بدون تزکیه نفس ممکن نیست، اظهار کرد: در حوزه تفکر غربی، حرکت باطنی و عمقی در تعقل وجود ندارد بلکه توسعه عرضی، وجود دارد لذا در تعقل بر مبنای اسلامی #انسان به بواطن دست مییابد. البته ما جایی از تعبیر تعقل استفاده میکنیم که فرد دنبال کشف حقیقت است و برای حل مسائل به منابع حق رجوع میکند که البته لزوما #قرآن و روایات هم نیستند.
🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#نشست_تخصصی #فلسفه_هنروارتباطات
🔰گروه علمی فلسفه هنر و ارتباطات، جلسه ۹۸
🌐 فلسفه فناورانه تربیت مجازی در اندیشه اسلامی
🎤 دکتر محمدمهدی فتوره چی
🗓 دوشنبه، ۱۴۰۲/۱۱/۲، ساعت ۲۰:۳۰
🖇 این جلسه به صورت مجازی و زنده (آنلاین) برگزار میشود.
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/f.honar
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام جواد عليه السلام:
🔸هر كس نداند كارى را از كجا آغاز كند، از به سرانجام رساندن آن درماند.
▪️من لَم يَعْرِفِ المَوارِدَ أعْيَتْهُ المَصادِرُ .
📚ميزان الحكمه جلد3 صفحه 54
✨میلاد نهمین گوهر تابناک امامت، حضرت جواد الائمه (ع) مبارک باد.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #فلسفه_هنر_ارتباطات 🔰گروه علمی فلسفه هنر و ارتباطات، جلسه۹۷ 🔹در آمدی بر فلسفه مد و ف
#گزارش #نشست_تخصصی
⬅️نشست علمی با موضوع “درآمدی بر فلسفه مد و فشن در جهان معاصر”
🔸دکتر محمدحسین آشتیانی؛ مسئول آموزش کارگروه ساماندهی مد و لباس در نشست علمی«در آمدی بر #فلسفه مد و فشن در جهان معاصر» که از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی در #قم برگزار شد با بیان اینکه مسئله مد و فشن از مباحث بسیار پیچیده نه تنها در ایران بلکه در جهان است، گفت:
🔹#فشن یک حرکت پیچیده فرهنگی است یعنی بیش از آن که پوشش و لباس باشد حمله میکند؛ زمانی کلیسا وقتی اولین تحرکات فشن ایجاد شد تلاش کرد تا جلوی آن بایستد ولی خودش گرفتار آن شد؛ در دهه ۷۰ الی ۸۰ میلادی آنتیفشن ایجاد شد ولی باز خود آن به نحله فشن و تاریخ آن تبدیل شد.
▫️وی با بیان اینکه نهضت فشن از فرانسه بوده است و امروزه با #رسانه پیوند خورده و رشد زیادی کرده است، ادامه داد: امروزه در #ایران هم تب فشن به شدت بالا رفته است به گونهای که نماینده وزارت علوم اعلام کرد حجم دانشجویان مد و لباس در چند سال اخیر به شدت بیشتر شده است.
📌آشتیانی با تاکید بر درهم آمیختگی فشن و رسانه، گفت: امروز یکی از انتشارات کشور کتبی را ترجمه کرد که به چاپ ۹ و ۱۰ رسید و این نشان میدهد که مشتریان فشن زیاد شدهاند؛ لین گری وات آمریکایی که زیباشناس است، کتاب زیبایی و معنا را نوشته است و از کتب خوب در این عرصه محسوب میشود.
🌐 مطالعه مشروح گزارش این نشست
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#خبر_مجمع #زندگینامه
📣 انتشارات حکمت اسلامی منتشر کرد.
📖 زندگینامه حضرت آیت الله علامه سیدمحمدحسین طباطبایی
🏢 آدرس دفتر مرکزی: قم، خیابان۱۹دی، کوچه۱۰، کوچه۲
⬅️ آدرس فروشگاه: قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، واحد۱۰۴
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#نشست_تخصصی #فلسفه_سیاسی
🔰گروه علمی فلسفه سیاسی،جلسه ۱۶۸
🔹حکمرانی و سیاستگذاری عمومی از منظر فلسفه سیاسی(جلسه دوم)
🎤 حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی
🗓 سه شنبه، ۱۴۰۲/۱۱/۳، ساعت ۱۹
🖇 این جلسه به صورت مجازی و زنده (آنلاین) برگزار میشود.
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/f.siasi
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#گزارش_مجمع #نشست_تخصصی
⬅️نشست علمی با موضوع "تفسیر وحدت وجود و ادله آن "
🔰به گزارش حجتالاسلام و المسلمین داود حسنزاده کریمآباد؛ پژوهشگر و مدرس فلسفه حوزه علمیه در نشست علمی«تفسیر وحدت وجود و ادله آن» که از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد با بیان اینکه #وحدت_وجود واژهای است که ما از قرن هشتم به بعد شاهد تولید آن بودهایم، گفت:
🔸 این تعبیر در دوره ابن عربی با محتوایی که عرفا میگفتهاند همراه و هماهنگ نبوده است. عارف مدعی این تعبیر است که«خدا هست و غیر خدا نیست» البته «همین هست و نیست»، ادبیاتی است که استفاده کردهاند ولی هیچ عارفی، نفی کثرت نکرده است و حتی نفی کثرت هم خودش نوعی #ادبیات زبانی است.
🔹وی افزود: دو معنای کاملا متفاوت از «اینکه خدا هست و غیر خدا نیست» بیان شده است؛ اول اینکه رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند یعنی هست ولی رؤیت نمیشود؛ شیخ اشراق آن را به خورشید و ستاره تشبیه کرده است زیرا ستاره با وجود نوری که دارد وقتی خورشید هست بینور است. کثرات هم اینطور است و وقتی #حق جلوه کند و نور حق بیاید مابقی نورها زایل میشود و البته نه اینکه معدوم شوند بلکه نوری ندارند.
🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami