◀️بیست و پنجمین جلسه کارگروه علمی حکمت عملی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع " شواهدی بر برهانی بودن حکمت عملی در آثار فارابی(جلسه دوم("با ارائه آقای دکتر حسام الدین شریفی– یکشنبه 31 شهریور 98 :
⏪اعمال ارادی انسان، موضوع حکمت عملی هستند که قسمی از موجودات حقیقی و واقعی به شمار میروند. اعمال ارادی به عنوان موجوداتی حقیقی، انسان را به کمال واقعی میرسانند. برای شناخت این اعمال باید از روشی استفاده شود که کاشف واقعیت باشد و آنها را همان گونه که در خارج محقق میشوند به انسان بشناساند. برهان تنها روشی است که علم حصولی از واقعیات را همان گونه که هستند در اختیار انسان قرار میدهد.
🔹از سوی دیگر، اگر علم حصولی که منشأ اعمال ارادی انسان است حقیقی و مطابق با واقع باشد و به اصطلاح برهانی باشد، امکان تحقق در خارج را همان گونه که در ذهن است خواهد داشت و بعد از تحقق در خارج آثار واقعی و حقیقی مورد انتظار را از خود بروز خواهد داد.
بنابر این در حکمت عملی و هر علمی که مربوط به اعمال ارادی انسان است، باید از روش برهانی بهره جست.
🔸برای تأیید این مطلب میتوان درآثار فارابی و ابن سینا شواهد زیادی یافت که در آنها به برهانی بودن حکمت عملی اشاره شده است. با تأیید برهانی بودن حکمت عملی، پژوهشها پیرامون افعال ارادی انسان را میتوان به بهره گیری از روش برهانی سوق داد و انتظار داشت تا محققان به نتایج واقعی و نفس الامری در این حوزه دست یابند.
✅http://hekmateislami.com/?p=9446
@hekmateislami
◀️ هم اکنون نشست علمی «جایگاه علوم عقلی در گام دوم انقلاب»
حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه
پنج شنبه 4 مهر 1398
سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی
🔹علاقه مندان می توانند این نشست را به صورت زنده از سایت مجمع عالی حکمت اسلامی به نشانی زیر مشاهده نمایند.
✅http://hekmatvc.ir/hekmat
@hekmateislami
◀️ نود و یکمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع "حکمت مدنی دولتسازی کارامد"با ارائه آقای دکتر علیرضا صدرا– چهارشنبه 3 مهر 98 :
⏪ *چکیده
نظام سیاسی فراهم آمده؛ ملت و دولت: فراساختار راهبردی فرابردی پیشرفت کشور از وضعیت موجود در حال بسوی وضعیت بهینه و بسامانتر در فراز آینده است. دولت: هیئت حاکمه، فرانهاد راهبردی فرابردی نظام سیاسی؛ سیاستگذار و سیاستمدار راهبردی فرابردی پیشرفت مدنی؛ اجتماعی و سیاسی میباشد. علم دولت(نظام سیاسی، هیئت حاکمه) و دولتسازی، کارامدی و کارامدسازی، کارامدسازی دولت و دولتسازی کارامد: هستی شناسی، چیستی شناسی و چگونگی شناسی یا مبادی، مبانی و سازکارهای اینهاست. حقیقت، ماهیت و واقعیت آنها می باشد. نظام ارزشی، بینش و منش درونی و کنش و روش یا رفتار بیرونی است. حکمت مدنی و سیاسی: هستیشناسی و چیستیشناسی می باشد. دانش: چگونگیشناسی آنها است. فن سیاسی: چگونگی سازی و سازکار دولتسازی، کارامدسازی تا دولتسازی کارامد و در نهایت پیشرفتسازی کشور می باشد. حکمت حکومت: شناسایی مبادی و مبانی دولت کارامد حتی دولتسازی کارامد است. حکومت حکمت: فن و سازکار دولتسازی کارامد میباشد. دولتسازی کارامد: کارگذار و کارگذاریسازی دولت بوده یا دولتسازی کارگذار و کارگذاری است. این «حکمت مدنی دولتسازی کارامد و کارامدی» از سویی بوده و از سوی دیگر «دولتسازی کارامد و کارامدی حکمت مدنی» میباشد.
🔹*پیش درامد
اول)انقلاب بی بدیل اسلامی ایران، گام نخست جهادی کوچک(اصغر)چله نظام سازی بدیع، نوبنیاد، الهام بخش و اثربخش جمهوری اسلامی را با گذار از مراحل تاریخساز و بلکه مراتب سرنوشتساز ولو با هزینه های گزاف مادی و انسانی ولی با کارامدی هر چه تمامتر پشت سر گذاشته است. یک.گذار، نهادسازی و تأسیس، دو.دفاعمقدس و تثبیت و سه.توسعه زیربنایی و تحکیم.
دوم)انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران هم اینک گام دوم چله جهادی بزرگ(اکبر)و برتر؛ یک.تمدنسازی ایرانی اسلامی را که پیشرفت همه جانبه فراملی و ۵۰ساله ببالا بوده را در چشم انداز فراز آینده خود دارد. دو.راهبرد الگوسازی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ الف.توسعه اقتصادی و افزایش آسایش همگانی، ب.تعالی سیاسی و جوتعالی فرهنگی؛ معنوی و اخلاقی و ارتقای آرامش مدنی پیشا روی آن میباشد. سه.با چالش ارتقای هر چه فراتر کارامدی ملی بهینه و بسامان بمنظور الگوسازی پیشرفت و تمدنسازی نوین اسلامی ایرانی فرا رو میباشد.
🔹*درامد
یک)ارتقای هر چه فراتر کارامدی ملی: ارتقای هر چه برتر؛ الف.بهره وری و ب.اثربخشی؛ یک.اقتصادی، دو.سیاسی و سه.فرهنگی؛ ۱٫دولتی، ۲٫عمومی و ۳٫خصوصی می باشد. (فرای؛ نخست.رشد و بازدهی، دوم.توسعه و توفیق و سوم.توسعه پایدار و چهارم.رضایت و حتی توسعه رهایی)با رعایت مصلحت دینی مدنی اسلامی است. بمنظور؛ برونرفت از اهم اشکالات(نارسایی و ناسازواری) مشکل آفرین رکودی تورمی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور می باشد. و فرا رفت بسوی الگوسازی پیشرفت و تمدنسازی نوین است.
دو) ۱ . دولت(هیئت حاکمه تا مدیریت اجرایی کشور) و کارامدی آن: نقش راهبردی(؛ بنیادین، جامع، نظاممند و هدفمند)و تعیین کننده در ارتقای کارامدی ملی دارد.
۲ . یک.کارامدی؛ الف.بهره وری و ب.اثربخشی دو.ناشی از(کمال؛) الف.رسایی و ب.سازواری سه؛ الف.زیرساختی، ب.ساختاری و ج.راهبردی است.
۳ . یکی.زیرساخت راهبردی و راهبرد زیرساختی: نظام ارزشی، بینشی و منشی توحیدی انقلابی درونی نظام سیاسی؛ ملت و دولت میباشد. دیگری.ساختار راهبردی: نظام حقوقی و قانونی و نظام سازمانی و اداری اجرایی دولت و کشور میباشد. سوم.راهبرد ساختاری: سیاستگذاری های بهینه و بسامان است. دولت و نظام سیاسی ج.ا.ا.: در حالی که از حیث زیرساخت راهبردی کاملا؛ یک.الف.رسا و ب.سازوار بوده در نتیجه دو.کارامد؛ الف.بهره ور و ب.اثربخش است. اما از حیث نارسایی و ناسازواری قوانین و نظام اداری، تا مرز استحاله آسیب پدیر می باشد. از حیث سیاستگذاریها و سیاستمداری ها(اعمال سیاست های)، نیز دچار نوسان منجر به نابسامانی جاری کشور، و عدم ثبات و بلاتکلیفی های فرصت سوز بجای فرصت سازی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می باشیم...
ادامه در...
✅http://hekmateislami.com/?p=9486
@hekmateislami
◀️ نشست علمی "جایگاه علوم عقلی در گام دوم انقلاب" برگزار شد.
پیش نشست همایش ملی "جایگاه حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی" با عنوان "جایگاه علوم عقلی در گام دوم انقلاب" پنج شنبه ۴ مهر ۱۳۹۸ در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی با حضور حجج اسلام و المسلمین حمید پارسانیا و عبدالحسین خسروپناه و دبیر علمی حجت الاسلام والمسلمین سید احمد غفاری برگزار شد.
🔹در ادامه مروری خواهیم داشت بر خلاصه ای از مباحث مطرح شده:
🔸در ابتدای این نشست حجت الاسلام دکتر سید احمد غفاری قره باغ، دبیر علمی نشست طی سخنانی ضمن تشکر از مجمع عالی حکمت اسلامی به سبب ورود به بحث مهم بیانیه گام دوم انقلاب گفت: امتداد آموزه های حکمی و عقلانی در اندیشه اسلامی و تأثیرگذاری آنها در اندیشه سیاسی انقلاب اسلامی انکارناپذیر هست. رهبران بزرگوار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و خلف صالح ایشان رهبر معظم انقلاب اسلامی با صراحت به تأثیرگذاری اندیشه حکمی و عقلانی اسلامی در آموزه های سیاسی انقلاب اسلامی تصریح فرمودند. این نشست تلاش خواهد کرد با رویکرد تحلیلی به مؤلفه های بنیادین در این زمینه اهتمام بورزد.
🔹غفاری در ادامه سخنانش افزود: به بنیادی ترین عامل در اندیشه اسلامی که یک عامل معرفت شناختی هست خواهم پرداخت. به نظر می رسد ریشه ای ترین عامل در تفکیک اندیشه اسلامی و اندیشه غربی نحوه مواجهه اندیشه سیاسی اسلام با هویت عقل هست، تقابل بنیادی میان عقل مدرن (غربی) در تمدن غربی و عقل در فرهنگ و اندیشه اسلامی که بنیاد همه تفاوتها و فاصله ها میان دو تمدن اسلامی و غربی هست. امتداد این دو در تکون علوم اسلامی و انسانی و امتداد این دو در ابعاد اجرایی و سیاستگذاری قابل پی گیری هست. استدعا دارم که استاد راجع به نکات مفهومی عقل مدرن و عقل الهی(عقل در فرهنگ اسلامی) افاضه بفرمایند.
🔸در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) به ارائه سخن پرداخت و گفت: در گام دوم انقلاب که بیشتر ناظر به استقرار انقلاب هست با خصوصیتی که انقلاب اسلامی ایران دارد که به یک انقلاب سیاسی محدود نمی شود، هر چند که نقطه عطف آن در یک افق سیاسی ظاهر و آشکار شده است. هر انقلاب اجتماعی قاعدتا باید در عرصه سیاست بروز و ظهور داشته باشد. این انقلاب صرفا اقتصادی و یا ناظر به بخش و نهادی از نهادهای اجتماعی نیست، بلکه انقلاب همه جانبه ای است که شکل تمدنی و فرهنگی دارد. برخلاف انقلاب هایی که طی قرن بیستم نوعا انجام می شد و اغلب آنها الگویی از فرهنگ و تمدنی را می گرفت که برای مقابله با حضور استعماری آنها پدید می آمد، یعنی انقلابهای ضد استعماری بود.
🔹وی با بیان اینکه انقلابهای سیاسی استقلال طلبانه بود اما در قالب ایسمها و مکاتب مدرن در جهان دو قطبی آن روز که بلوک شرق و غرب بود شکل میگرفت، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران، انقلاب تکبیر بود، انقلاب توحید بود. انقلاب فرهنگ و تمدن اسلامی بود. بعد از بیش از دویست الی سیصد سال هجومی که از ناحیه جهان مدرن و جهان غرب در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در آن واقع شده بود. در واقع نقطه عطفی بر این مقاومت بود...
ادامه در...
✅http://hekmateislami.com/?p=9500
@hekmateislami
کلاس: شرح منازل السائرین
استاد: جناب آقای محمد حسن حشمت پور
زمان:پنجشنبهها ساعت 10:30-9
مکان : مدرسه فیضیه مدرس حضرت معصومه (س)
تاریخ شروع: 1398/06/28
@hekmateislami
کلاس: صحیفه سجادیه
استاد: جناب آقای محمد حسن حشمت پور
زمان:پنجشنبهها ساعت 12-10:30
مکان : مدرسه امام کاظم (ع)
تاریخ شروع: 1398/06/28
@hekmateislami