◀️خبرنامه جدید حکمت اسلامی مربوط به دو ماهه اول سال ۱۳۹۸ با شماره ۵۸ منتشر شد.
🔸در شماره ۵۸ خبرنامه حکمت اسلامی محتوای نشست های علمی فروردین و خرداد ۱۳۹۸ با موضوعاتی چون: «چیستی حکمت عملی و ضرورت احیاء آن در جهان معاصر»، «اندیشه های شهید مطهری و تمدن نوین اسلامی»، و … جهت استفاده علاقمندان منتشر شده است .
🔹همچنین گزارشی اجمالی از فعالیت و برنامه های جلسات گروه های علمی دفتر مرکزی مجمع عالی و گروههای علمی در دو ماهه اول سال ۱۳۹۸ و اخبار علمی و فرهنگی مجمع عالی حکمت اسلامی منتشر شده است.
✅http://hekmateislami.com/?p=9997
@hekmateislami
◀️نود و سومین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع "دولت معدل(تعادل بخش)در فلسفه سیاسی اسلامی"با ارائه آقای دکتر مرتضی یوسفی راد– چهارشنبه 27 آذر 98 :
🔹همه افراد با روآوری به هم نوعان و تامین نیازمندی های خود انواع بسیار زیادی از تعاملات و ارتباطات را در سطوح و مراتب مختلف ایجاد می کنند. حفظ و دوام و بقا و توسعه این نوع تعاملات و ارتباطات نیازمند قدرتی است که همگان جهت برقراری نظم و عدم تداخل امور آن را برای خود ضروری دانسته و در مقابل آن سر تعظیم فرو می آورند. چنین قدرتی تحت عنوان” دولت” این امکان را فراهم می سازد که هم امکان زیستن در کنار هم و تشکیل جامعه فراهم شود و هم آمال و آرزوهایی که در نهاد انسان وجود دارد و انسان همواره در آروزی دستیابی به آن است را فراهم سازد. بنابر این مراد از دولت وجود و حاکمیت قدرتی است که بتواند ورای قدرتهای دیگر به اِعمال نظم و تامین اهداف و آمال و آرزوهای جامعه نماید و چون اهداف و آمال و آرزوهای جوامع در درون مکاتب فکری و اعتقادی حاکم بر جوامع و نوع نگرش به انسان و امیال و آرزوهای آن تعیین میشوند چیستی و مراد و منظور از تاسیس دولت ها در جوامع مختلف و در مکاتب مختلف متفاوت است. نظیر اینکه نزد اصحاب قرارداد اجتماعی دولت برای برجسته شدن آزادی های فردی است تا خصیصۀ ناپختۀ آزادی را به شکل حقوق مدنی و سیاسی در آورد و به ایجاد فضای رقابتی و آزاد بپردازد. آزادی که ابتداءاش ناشی از اراده های نامحدود و امیال سرکش آنهاست اما با حاکمیت دولت و با اراده همگانی به فضای رقابتی تبدیل شده و به آزادی همگان رسمیت می بخشد و کارکرد ضمانتی دارایی و ملک و اموال می یابد چنانچه نزد راولز دولت برای تضمین حقوق اساسی مدنی(طبق اصل اول) و اجرای عدالت توزیعی مثل ایجاد فرصت های برابر آموزشی و تامین حداقل امکانات اجتماعی برمی آید تا محدودیت نابرابری ها را به سود محروم ترین ها تمام کند.
🔸دولت معدل
در فلسفه سیاسی اسلامی مفروض نظریه دولت معدل مدنیت بالطبع انسان است. بر این اساس حقیقت وجودی و کمالی انسان متوقف بر جامعه و همکاری با همنوعان می باشد. افراد انسانی و به تبع آن جامعه نیز از تنوعات بسیار متعدد و متفاوت برخوردار بوده و این تنوعات را در حوزه ها و بخش های مختلف فکری و رفتاری و شکل گیری گروه ها و طبقه بندی های مختلف خود را نشان داده و متناسب با آنها جامعه خود را ساختارمند می نماید.
🔹در دولت معدل مدنیت طبعی و نظم پذیری انسان و پیدایش اجتماعات مدنی و هدفمندی و غایتگرایی انسان به عنوان استعدادهای بالقوه متاخر از وجود اولیه انسان مفروض است از این رو نوعی از دولت مطلوب می باشد که از ظرفیت نظم پذیری انسان استفاده نموده و استعدادهای بالقوۀ او را بالفعل و باور نماید. از این رو دولت تعادل بخش یا دولت معدل؛
تعادل بخش است یعنی برقرار کننده نظم مبتنی بر عدالت مدنی –نه مبتنی بر اراده های آزاد موجود در نظریات اصحاب قرارداد اجتماعی – بر همه پدیده ها و اشیا و نهادهای مدنی است. نظمی که از یک طرف پذیرفته شده انسان طالب نظم است اما از سوی دیگر منفعت طلبی و حرص و طمع ورزی او مخرب آن بوده و ناامنی و تجاوزگری می آورد و هم پذیرفته شده که در کنار فرد انسانی جامعه نیز وجودی دیگر دارد که حاصل وجود افکار و گروه ها و تفاوتها و وجود مراتب استعدادها و توانایی افراد و انواع ارتباطات و تعاملات میان آنهاست و اقتضاءات خاص خود را دارد.
🔸حال اگر برقراری نظم جنس مشترک همه دولت ها است. دولت معدل، هم تعادل بخش اراده های فردی متفاوت، متکثر و احیانا متضاد، منفعت طلب بوده تا به مدنیت رسیده و خود را در کنار دیگران دیده و هویت مدنی یابند و براساس رعایت حقوق دیگران رفتارهای خود را تنظیم نماید و هم تعادل بخش اجزا و عناصر و بخش ها و نهادهای مختلف فرهنگی و سیاسی اجتماعی و اقتصادی جامعه می باشد. بطوریکه ضمن اینکه هم فرد اصالت دارد و هم جمع و جامعه در عین حال هیچ یک بدون دیگری وجود استقلالی ندارند. بطوری که وجود و کمال انسان مدنی بدون جامعه ممکن نمی باشد چنانچه بدون لحاظ فرد مدنی صورت و واقعیت خارجی بخود نمی گیرد...
ادامه در...
✅http://hekmateislami.com/?p=10018
@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
🔹درس گفتار 🔸فلسفه سیاسی فارابی 🔺جناب آقای دکتر علیرضا صدرا ▫️یکشنبه، دوشنبه 24 و 25 آذر ساعت 17:30
🔹درس گفتار
🔸فلسفه سیاسی ابن سینا
🔺استاد؛ جناب آقای دکتر مرتضی یوسفی راد
▫️یکشنبه تا چهارشنبه 1 الی 4 دی 98 ساعت 17:30 الی 18
🔸کاری از مجمع عالی حکمت اسلامی و شبکه چهار سیما
@hekmateislami