eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.7هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
571 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
یاد، نام و راه امام خمینی رحمت الله علیه پر رهرو، زنده و پاینده باد. @hekmateislami
جهت ورود به نشست علمی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه سیاسی وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 پخش با ترافیک رایگان از: heyatonline.ir/heyat/3129 @hekmateislami
🔹هم اکنون پخش زنده نشست علمی «فلسفه سیاسی امام خمینی(قدس سره) و انتخابات» ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ لینک پخش با ترافیک رایگان از: ✅ heyatonline.ir/heyat/3129 @hekmateislami
🌹 سالروز انتصاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی به عنوان رهبر معظم انقلاب اسلامی گرامی باد. @hekmateislami
علاقمندان جهت خرید آثار مکتوب مجمع عالی حکمت اسلامی و بهره مندی از تخفیف ویژه طرح بهارانه کتاب به فروشگاه انتشارات حکمت اسلامی واقع در مجتمع ناشران طبقه اول واحد ۱۰۴ مراجعه فرمایند. @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه کلام وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
جهت ورود به نشست علمی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه سیاسی وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislam
◀️خلاصه بحث دکتر یزدانی مقدم در نشست علمی “فلسفه سیاسی امام خمینی (ره) و انتخابات” 🔹خلاصه بحث جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدرضا یزدانی مقدم: “ولایت فقیه از منظر فلسفه سیاسی امام خمینی(ره)”: مقصود از فلسفه سیاسی در اینجا فلسفه سیاسی مرجَع یا فلسفه سیاسی مستنبَط از آثار امام خمینی و به طور مشخص البیع است. حتی می­توانیم عنوان را متمرکزتر کنیم و از “حکومت در اندیشه سیاسی امام خمینی” سخن بگوئیم. در هر صورت تحلیل مفهوم حکومت در اندیشه سیاسی امام خمینی مقدمه ورود به بحث از ولایت فقیه از منظر فلسفه سیاسی یا اندیشه سیاسی امام خمینی است. بزرگان نیز بیان کرده­اند ورود امام خمینی به موضوع ولایت فقیه یک ورود عقلی و فلسفی است. 🔸استدلال عقلی بر وجود حکومت در اسلام در البیع نخست تحلیلی از اسلام و احکام اسلام ارائه می­شود و سپس نتیجه گرفته می­شود که اسلام یک سامان سیاسی عادلانه است و احکام یاد شده احکام این سامان سیاسی عادلانه و ابزار تحقق عدالت و مصلحت هستند.[۱] این سامان سیاسی عادلانه؛ استبدادی یا مشروطه یا جمهوری مبتنی بر قوانین بشری نیست بلکه حکومتی مبتنی بر قانون الهی است که در موضوعات طبق صلاح مسلمانان یا مسلمانان حوزه حکومت تصمیم می­گیرد.[۲] بدین ترتیب فلسفه حکومت از این نظر، یعنی اجرای احکام اسلام، همان فلسفه امامت است.[۳] در همین رابطه امام خمینی به حکمت الهی استدلال می­کند و اهمال امت اسلام و بلاتکلیفی امت اسلام و هرج و مرج و اختلال نظام را خلاف حکمت الهی معرفی می­کند.[۴] چنین فهمی از حکومت و نسبت دین و حکومت در اندیشه فارابی نیز سابقه دارد. از نظر فارابی گفتمان دینی برقراری یک سامان سیاسی عادلانه را در نظر دارد.[۵] به طوری که چندان تمایز و تفکیکی میان دین و حکومت در اندیشه فارابی قابل مشاهده نیست. 🔹والی یا حاکم چه کسی است؟ از نظر امام خمینی در زمان پیامبر و امامان معصوم، آنان والی و حاکم هستند و در زمان غیبت امام معصوم حکومت از آنِ شخص خاصی نیست[۶] بلکه برای کسی است که دارای ویژگی­های ذیل باشد: علم به قانون یا احکام؛ عدالت و توانایی اداره امور؛[۷] و نتیجه می­گیرد که: چنین شخصی فقیه عادل است. [۸] ولایت فقیه، با توجه به مقدمات و تحلیل ارائه شده و بعد از تصور اطراف قضیه؛ امر نظری و محتاج برهان نیست.[۹] از آنجا که فقیه عادل والی است از این رو، در جهات مربوط به حکومت، هر آنچه برای پیامبر و امامان بود برای او نیز هست.[۱۰] بنابراین برای فقیه عادل جمیع آنچه برای پیامبر و امامان، در امور حکومت و سیاست، بوده؛ هست و فرق میان فقیه عادل با پیامبر و امامان، در امور حکومت و سیاست، معقول نیست. زیرا والی مجری احکام شریعت برای صلاح مسلمین است و از این جهت بین فقیه و امامان معصوم فرقی نیست.[۱۱] 🔸معنای ولایت مطلقه امام ولایت مطلقه را به حکومت تعریف می­کند.[۱۲] یعنی ولایت مطلقه فقیه مانند قدرت و سلطنت عرفی و دیگر مناصب عقلایی است.[۱۳] بدین ترتیب ولایت مطلقه فقیه قدرت و سلطنت عرفی و مانند دیگر مناصب عقلایی است.[۱۴]... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=12019 hekmateislami