eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.7هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
567 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ www.howzehmarvi.ir/live @hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/g.kalam @hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/f.honar @hekmateislami
◀️کتاب “انسان متعالی در فلسفه سیاسی متعالیه” منتشر شد. 🔹کتاب “انسان متعالی در فلسفه سیاسی متعالیه” نوشته حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر مهدی امیدی توسط انتشارات حکمت اسلامی منتشر شد. 🔸فلسفه سیاسی متعالیه، عنوانی ناظر به نگرش فلسفی فراطبیعی به مسائل حیات و هویت جمعی و فعالیت‌های ارادی استکمالی در حوزه سیاست و اجتماع انسانی است که به تبیین رابطه وجودی انسان با حیات مادی- معنوی و فردی- اجتماعی بر پایه روش شناسی حکمت متعالیه می پردازد و به ترسیم مدینه فاضله‌ای اهتمام دارد که شهروندش انسانی متعالی در ساحات نظر و عمل است و یا در مسیر تعالی گام برمی دارد. ✅http://hekmateislami.com/?p=12405 @hekmateislami
✅مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می کند. ⬅️نشست علمی معناشناسی موضوع های اخلاقی نزد علامه طباطبایی ⬅️دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر جمال سروش ⬅️کارشناسان: حجت الاسلام دکتر حسین احمدی آقای دکتر محمد فتحعلی خانی زمان:پنج شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ لغایت ۱۲ ⬅️حضوری(محدود):قم-خیابان ۱۹ دی کوچه ۱۰،کوچه ۲ سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی پخش زنده: 🌐https://b2n.ir/tvhekmat @hekmateislami
هم اکنون پخش زنده نشست علمی «معناشناسی موضوع های اخلاقی نزد علامه طباطبایی» پنج شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ مجمع عالی حکمت اسلامی پخش با ترافیک رایگان از: 🌐 http://hekmateislami.com/live @hekmateislami
⬅️ هم اکنون پخش زنده نشست علمی «معناشناسی موضوع های اخلاقی نزد علامه طباطبایی» 🔹کارشناسان: حجت الاسلام دکتر حسین احمدی آقای دکتر محمد فتحعلی خانی 🔸دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر جمال سروش پنج شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ مجمع عالی حکمت اسلامی پخش با ترافیک رایگان از: 🌐 http://hekmateislami.com/live @hekmateislami
◀️ گزارشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا در مراسم بزرگداشت چهلمین روز ارتحال آیت‌الله حسن زاده آملی در مجمع عالی حکمت اسلامی، چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ 🔹بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین. الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیة الله فی الارضین. ابتدا و قبل از ورود به بحث شاهدی را برای تأیید سخن جناب آقای مختاری بیان کنیم. ایشان در تعریض بیان کسانی که علامه حسن‌زاده را متهم کرده‌اند که در چارچوب هیئات بطلمیوس می‌اندیشیده است گفتند که علامه می‌فرموده است ثابت فرض کردن زمین فقط در مقام محاسبه است. بنده به عنوان شاهد بر کلام ایشان این مطلب را بیان کنم که حضرت استاد در دروس خود و همچنین در آثار خود تصریح می‌کردند که در بین اندیشمندان جهان اسلام ثابت بن قره کسی است که در قرن سوم هجری از گردش زمین به دور خورشید سخن گفته است. شاهد دیگر این است که هیئات بطلیموس مبتنی بر تناهی ابعاد است و فلک الافلاک نیز بر همین اساس اثبات می‌شده است و علامه حسن‌زاده، تناهی ابعاد و دلایل مربوط به آن را ناتمام می‌دانستند و بر عدم تناهی ابعاد نیز استدلال می‌کردند. و با این مبنای ایشان مجالی برای هیئات بطلیموس باقی نمی‌ماند. اما مطلبی را که بنده در این فرصت به آن می‌پردازم در سه بخش مطرح می‌کنم. اول: ذکر توصیه‌ای است که حضرت علامه آیت الله حسن‌زاده مستمراً به طلاب داشتند. دوم: عبارتی است که مکرر آن را اظهار می‌کردند و آن عبارت را نام کتابی از کتاب‌های خود قرار دادند. سوم: دلیلی است که برای آن توصیه و نیز برای آن عبارت وجود دارد. و اما توصیه‌ای که حضرت استاد مکرر بیان می‌کردند و این توصیه را به استاد خود حضرت علامه طباطبایی نیز نسبت می‌دادند این بود که طلبه باید درس بخواند و در درس خواندن خود کم نگذارد باید متن بخواند و استاد ببنید، ایشان تأکید می‌کردند که در سلوک، و مسیر شهود نباید شتاب و عجله کرد. و چیزی مانند عجله برای انسان آسیب‌زا نیست. چه این که در رسیدن به مقصد نیز نباید ناامید شود و باید صبر و استقامت ورزد. توصیه ایشان برای کسی که به دنبال کمال است این بود که باید درس بخواند و درس خواندن برای او اصل باشد، مرحوم علامه خود نیز به همین توصیه عمل می‌کرد و لحظه‌ای در تحصیل علوم کوتاهی نمی‌کرد و به همین دلیل نیز جامعیت در فنون مختلف پیدا کرد. توصیه ایشان به جدیت در تحصیل به این معنا نبود که تزکیه و مراقبه را لازم ندانند و یا آن که در توصیه به این مطلب نیز کم بگذارند اما سخن ایشان این نبود که سلوک و مراقبه را در قبال تحصیل قرار دهد و یا تحصیل، تدریس، تألیف را راهزن سلوک بداند، بلکه سلوک بدون تحصیل را توصیه نمی‌کرد. و اما مطلب دوم؛ یعنی عبارتی که ایشان مکرر بیان می‌کردند جمع بین قرآن، عرفان و برهان بود. این تعبیر مکرر در دروس ایشان بیان می‌شد و کتابی را هم با همین عنوان مرقوم فرمودند. اسم کتاب این است قرآن، عرفان و برهان از هم جدایی ندارند. مطلب سوم؛ بیان دلیل و سبب توصیه ایشان و همچنین علت وسبب، تأکید مکرر ایشان بر جدایی ناپذیر بودن قرآن، عرفان و برهان است. تلازم بین قرآن، عرفان و برهان از جهات مختلفی قابل پی‌گیری است. اوّل: از جهت نیازی است که فهم قرآن و یا نقل، به تعقل، خردورزی و برهان و یا نیازی است که به تزکیه و مراقبت دارد. دوّم: از جهت نیازی است که برهان به عرفان و شهود و نیز به قرآن دارد، و سوّم: از جهت احتیاجی است که سلوک به برهان و تعقل، و نیز به قرآن و کلام معصوم دارد. و البته محل توجه ما در این نشست، همان احتیاج و نیازی است که عرفان، یعنی مراقبت و تصفیه و سلوک به برهان و قرآن دارد. مطلب سوم، بیان دلیل و سبب توصیه حضرت استاد علامه حسن‌زاده و نیز علت و سبب تأکید مکرر ایشان به جدایی ناپذیری عرفان از قرآن و برهان است. برای این مطلب برخی از مقدمات باید ذکر شود. علم به دو نوع حصولی و مفهومی و نیز حضوری و شهودی تقسیم می‌شود، و خطا و اشتباه گاهی در علم حصولی است و گاه در علم حضوری و شهودی. علم حصولی دارای اقسام و مراتبی است، علم حصولی یا تصور است و یا تصدیق، و تصدیق یا بدیهی است و یا نظری. .. ادامه در... ✅ http://hekmateislami.com/?p=12417 @hekmateislami